Déli Hírlap, 1971. január (3. évfolyam, 1-25. szám)
1971-01-26 / 21. szám
• .. ■ [UNK] .■ : Tízezer ___________T?V. Trabant ára A minisztériumi, tanácsi és szövetkezeti ipar miskolci vállalatainál 1970-ben az előző évhez képest örvendetesen, 1,5 százalékkal csökkent az üzemi balesetek miatt kieső munkanapok száma. Az ebből eredő veszteség azonban így is óriási, hiszen 89 ezer 927 munkanapról van szó, ami a produkált teljes termelési értéket figyelembe véve mintegy 15,7 millió forint „elúszását” jelenti. Ennél sokkal nagyobb az a kár — az előbbi számítás szerint 315 millió forint —, ami az 1 millió 790 ezer 895 táppénzes nap miatt keletkezett. (1969-ben a táppénzes napok száma 1 millió 59 ezer 264 volt.) A tényleges veszteség azonban ennél nagyobb, hiszen a 315 millió forint csupán azt érzékelteti, mekkora értékű terméket állítottak volna elő a táppénzes napok ideje alatt. S ezekre a napokra még táppénzt is fizettünk ... Ha mindehhez hozzávesszük a selejtkárból eredő 133,8 millió forintos veszteséget is, az elmúlt évi veszteségek tteszege Miskolcon 464 millió forintra rúg! Ebből a pénzből —a saját számításaim szerint — 1546 egyenként 300 ezer forintos lakás épülhetett volna a városban, vagy 10 ezer 100 darab Trabantot vásárolhattak volna a gazdálkodó egységek kollektíváinak tagjai. A példákat tovább is lehetne sorolni... Noha sajnálatos, ám ugyanakkor bizonyos mértékig természetes dolog, hogy üzemi balesetek mindig voltak, vannak és lesznek. S ugyanez a helyzet a táppénzzel és a selejttel is. Ám újra és újra érdemes felfigyelnünk arra, hogy « három területen bőven van még keresnivalónk. Tudják azt a vállalatoknál is, hiszen már az 1971. évi tervek is jelentős javulást ígérnek: a selejt várhatóan mintegy 6,5, az üzemi balesetek miatt kieső munkanapok száma 18,7, a táppénzes napok száma pedig 8,3 százalékkal csökken. Amennyiben e vállalati elgondolások „bejönnek”, az elmúlt évben keletkezett 464 millió forintos veszteség 36,5 millióval (azaz 121 lakással, vagy 811 Trabanttal) csökken. Úgy gondolom, nem csupán az én véleményem, hogy ezért érdemes lesz erőfeszítéseket tenni! NYIKES IMRE Vasút helyett gépkocsin A Közlekedéstudományi Egyesület miskolci szervezetének ózdi csoportja több tanulmányt készít a szállítás korszerűsítésének lehetőségeiről. Többek között megvizsgálják, hogy az Ózd és Borsodnádasd között közlekedő kisvasút megszűnésével hogyan lehetne közutakon lebonyolítani a személyszállítást. Egy másik tanulmány arra ad választ, hogy az ÓKÜ belső forgalmának korszerűsítése milyen intézkedéseket kíván. Tudott dolog például, hogy a gyár termékei között sok olyan áru található, amelyeket közúton lehetne szállítani. Erre a célra igénybe lehetne venni azokat a Miskolcról Ózdra közlekedő, házgyári elemeket szállító gépkocsikat, amelyek visszafelé eddig üresen futottak. Végül egy harmadik tanulmány a városi személyszállítás kérdéseivel foglalkozik, különös tekintettel az új ózdi városközpont kialakításával kapcsolatban felvetődő közlekedési problémákra. Legközelebb: jövőre rendezik meg az Expót Nemrég látott napvilágot a Gazdasági Bizottság határozata, amely szerint nagyvárosaink — Miskolc, Szeged, Győr, Pécs és Debrecen — csak két- vagy háromévenként rendezhetnek helyi ipari kiállítást és vásárt. A határozat megjelenése után a napokban összeült a miskolci helyiipari vásár, az Expo rendező bizottsága. Először a tavalyi kiállítás végső értékelését végezték el, majd a következő vásárok sorsáról tárgyaltak. Úgy határoztak, hogy 1972. július 25. és augusztus 10. között rendezik meg a legközelebbi helyiipari termékbemutató vásárt és azután minden második évben, az év hasonló időszakában mutatkoznak be a miskolci és az észak magyarországi üzemek, vállalatok. A Gazdasági Bizottság határozata a testvérvárosok és testvérüzemek kapcsolatának további erősítése érdekében szorgalmazza a külföldi kiállítók meghívását, részvételét is. Miskolcra elsősorban a kassai üzemek jöhetnek el termékeikkel. Egyelőre csak távoli terv a tampereiek részvétele. A Gazdasági Bizottság határozata intézkedett arról is, hogy a MÁV biztosítson 33 százalékos utazási kedvezményt a rendezvény vidéki résztvevőinek. 1972 júliusa még elég messze van, de a rendezők már megkezdték a tervezést. A rendezést szeretnék az idegenforgalmi hivatalra bízni, hogy a látogatók a kiállítás ideje alatt Miskolcon kulturális és sportesemények részesei is lehessenek, lévén ez az időszak az idegenforgalmi szezon csúcsideje. A tervek pontos kidolgozására később kerül sor. N. J, A megyei fás vb ülése Ma délelőtt ülést tartott a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei tanács végrehajtó bizottsága. Először a pedagógus-továbbképzés ötéves tervét vitatták meg, majd a mezőgazdasági termékek és termények tárolásának és minőségi megóvásának helyzetét mérte fel a végrehajtó bizottság. TTT-konferencia Ma délután a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Kazinczy klubjában találkoznak a TIT megyei szervezetének elnökségi tagjai a társulat járási, városi és megyei vezetőivel, hogy megvitassák a Tudományos Ismeretterjesztő Társulatnak a közművelődés rendszerében betöltött helyét és szerepét, továbbá meghatározzák a társulat legfontosabb feladatait. Előadó: dr. Vonsik Gyula, a TIT főtitkára lesz. Itt, ebben az üzemben gyártja a Tiszai Vegyikombinát a műanyagból készült különféle fólia- és zsugorzacskókat, amelyek a korszerű csomagolástechnika elveinek megfelelően mind nagyobb keresletnek örvendenek a belföldi piacon is. A fóliazsák kiválóan alkalmas a műtrágya csomagolására és tárolására is. Totó-lottó 1970-ben 1970-ben 29 millió 200 ezer lottó- és 7 millió 240 ezer totószelvény érkezett be a Sportfogadási és Lottó Igazgatóság Arany János utcai irodájába Borsod és Heves megyéből. Az elmúlt évben az egész országban mindössze egy ötös találat volt, az sem Borsodban. A Borsod—Heves megyei fogadók közül négy találatot 277-en, három találatot 24 ezren, míg két találatot 664 ezren értek el. A négyesek legkisebb jutalomeredménye a 48. héten volt. Ekkor ugyanis az egyetlen öttalálatos mellett 191 négyes akadt, s a nyertes szelvényre mindössze 9484 forintot fizettek. A legnagyobb nyeremény a 41. héten fordult elő, a 17 darab négyesre egyenként 204 ezer forint. 1970 tizennégy tárgynyeremény-sorsolásán 1347 kisebb nyeremény, valamint három öröklakás és két személygépkocsi jutott szűkebb hazánkba. Az elmúlt évben 149 ezer nyertes totószelvényt értékeltek ki a miskolci lottóházban. Már 192S-ban sürgették építését „A város ragaszkodik a Gömöri-sorompó megszüntetéséhez!” — csaknem fél évszázaddal ezelőtt, 1926 őszén közölte a kívánságot a miskolci Reggeli Hírlap. És a sorompó ügyét akkor — ideiglenesen (!) — egy-két évre rendezték. 1949 decemberében az Északmagyarország már egészen új fordulatról adott hírt: „Készülnek a tervek a Gömöri-sorompó eltüntetéséhez” — írta. ky utcán át. Lassan már ennek is másfél évtizede. Közben megfiatalodott a város, és Miskolcnak ez a különös „műemléke” makacsul tartotta magát. A MÁV legújabb statisztikája szerint a sorompó naponta, még ma is, több mint 10 órán keresztül állja útját a járművek áradatának. S ha hozzátesszük, hogy az ország egyik legforgalmasabb főútvonalán akadályozza a közlekedést, vitathatatlanul az évszázad egyik legtürelmetlenebbül várt miskolci sikerének könyvelhetjük el a téma legújabb aktualitását: a tervek elkészültek, és a KÉV dolgozói mégaz idén hozzálátnak a Gömöri felüljáró építéséhez. A több mint 75 millió forintos beruházás egyben az Ady-híd és a Zsolcai kapu útburkolatának csaknem 1300 méteres szakaszon történő átépítését is jelenti. A munkához természetesen csak a — terelőútként kijelölt — Baross utca rekonstrukciójának befejezését követően kezdenek hozzá. A felüljáró hídja — a tervek szerint — a Gömöri étterem előtt és a Latabár Endre utcával egy vonalban emelkedik majd ki az úttest szintjéből. Tizennégy méteres, kétszer két nyomsávos pályáját hét darab kettős betonvillával „támasztják” alá. A híd legmagasabb pontja a vasút felett 7 méter lesz. Alatta mindkét oldalon öt méter széles, egyirányú szervizutakat építenek ki. A felüljáró építésével korszerűsítik az egész környék fogalmi rendjét is. Azóta persze sok minden történt. Vizsgálták miniszteri kiküldöttek, vitatkoztak felette városatyák, tervező mérnökök, közlekedési szakemberek. Abban mindenki egyetértett, hogy a sorompó többet árt, mint amennyit használ, de a vita végét a villamosok sem bírták kivárni. Inkább „kikerülték” a meghosszabbított Bajcsy-ZsilinszAz Ady Endre utca Széchenyi utcai torkolatában — amely ugyancsak új burkolatot kap — kétszer két forgalmi sávot alakítanak ki. Az építkezés miatt elköltöztetik helyéről a postafiók előtt álló trafikos bódét. Helyén, közvetlenül a vasüzlet előtt, külön parkoló sáv is épül. Az Ady Endre utca és a Zsolcai kapu torkolatában automata forgalomirányító lámpát állítanak fel. Ebben a kereszteződésben öt terelőszigettel osztják meg a három irányból érkező forgalmat. A Búza téri buszpályaudvar belső útjait 2 méteres terelősávval a tér teljes szélességében elválasztják a Zsolcai kapu útburkolatától. A buszpályaudvar területe a Gyorsétterem előtt — a mai virágstand helyén — külön bejáró utat kap. A másik automata forgalomirányító berendezést a Hatvanötösök útja és a Kun Béla út torkolatában szerelik fel. Az új úttest itt, a hídfeljáró elején lesz a legszélesebb. Ezen a helyen az útburkolatot 25 méter szélességben úgy építik ki, hogy a Kun Béla utcáról a híd alatt megközelíthető legyen a Gömöri pályaudvar is. A környező mellékutcákat és kapubejárókat mindkét oldalon a híd mellett húzódó, egyirányú szerviz utakhoz csatlakoztatják. Egyedül az Eperjesi utca Zsolcai kapui torkolatát zárják le véglegesen a forgalom elől. A híd felépítése után az Eperjesi utca alsó szakasza zsákutca lesz. Helyette a Gömöri pályaudvar előtti Állomás utca északi végét kötik össze a Szeles utcával. A felüljáró a megye és a város IV. ötéves tervének legnagyobb közlekedés-fejlesztési beruházása lesz. Építését előreláthatólag 1974 végén fejezik be. L. P. A kétmilliomodik tonna műtrágya legyártották a kétmilliomodik tonna harmincnégy százalékos nitrogén tartalmú műtrágyát. E nagy mennyiségű műtrágya az elméleti számítások szerint — kedvező időjárást és jól előkészített talajt figyelembe véve — mintegy hatmillió tonna gabonatöbbletet biztosít. A korszerű üzem a tervezett kapacitását már az indítás után, 1965 elején elérte és azóta az ott dolgozó mérnökök számos olyan műszaki megoldást vezettek be, amelyek a berendezések hatásfokát tovább növelték. Ezeknek is köszönhető, hogy az elmúlt hat évben annyi műtrágyát termeltek, mint amennyit a TVK felépítése előtt a Borsodi Vegyikombinát és a Péti Nitrogénművek együttesen egy évtized alatt adott a mezőgazdaságnak. A hatodik éve termelő Tiszai Vegyikombinát nitrogénműtrágyagyárában hétfőn Ajkán énekelt, Miskolcon bírságolták meg Már az év elején sok a szabálysértés Alig értünk az év első hónapjának a végére, máris megszaporodtak a szabálysértések. A III. kerületben több család fizetett 2—309 forintos bírságot azért, mert nem takarította le a havat a gyalogjáróról, míg másokat az engedély nélküli építkezés miatt büntettek meg. Az elmúlt év hasonló időszakában mindössze 25 szabálysértési eljárást indított a III. kerületi tanács igazgatási csoportja: az idén már 42 a feljelentések száma. Ezek között első helyen a tulajdon elleni szabálysértések állnak. Tizennnyolc esetben állnak majd a bejelentések alapján az előadó elé azok, akiket lopás, sikkasztás miatt idéznek be.A tanács által kisajátított egyik épületből nemrégiben valaki ellopott egy tűzhelyen Azóta ugyan visszaszolgáltatta, de így sem úszta meg a büntetést: 600 forint pénzbírsággal sújtották Feketefuvarként két III. kerületi gépkocsivezetőt fejenként 400— 400 forintra büntettek.) Nemrégiben valaki azért állt a szabálysértési előadó előtt, mert Ajkán leleénekelte a csendes éjszakát. Mivel azonban Miskolcon lakik, itt vonták felelősségre tettéért a rendőrségi feljelentés alapján. Egy másik éjszakai csendháborítónak, akit a miskolci utcán füleltek le, háromszáz forintjába került a szórakozás. Közlekedési szabálytalanságokért négyen kénytelenek vállalni az utólagos következményeket, nem vezették rendesen a menetleveleket, és hivatalos okmányaik sem voltak rendben. Fizetni fog az a zugárus is, aki engenély nélkül árusított Diósgyőrben pulóvereket Az elmúlt év hasonló időszakában jó néhány esetben kellett szabálysértési eljárást indítani iskolamulasztás miatt; az idén még egyetlen ilyen eset sem fordult elő. (nagy)