Déli Hírlap, 1972. november (4. évfolyam, 258-282. szám)
1972-11-21 / 274. szám
NEM TITOK Politikai csemegéket, érdekes tényeket, adatokat ismertetett az előadó az egyik szabad pártnapon. Nem feledkezett meg apró személyi intimitásokról sem; a nyugati politika kulisszái mögé láthattak így a jelenlevők. Miután kiürült a terem, többen közrefogták a dobogóról lelépő pártvezetőt: árulja el nekik, milyen bizalmas forrásokból szerezte értesüléseit. U Jóízű nevetést kaptak válaszul , amelyben azért egy kis ironikus felhang is volt. Az történt ugyanis, hogy valami értekezlet miatt kifogyván az időből, elsősorban a Társadalmi Szemle és néhány más folyóirat cikkeire visszaemlékezve állította össze beszámolóját. A hallgatóság között voltak vezető állásúak, akik még annyi fáradságot sem vettek maguknak, hogy fellapozzák az íróasztaluk szélére készített folyóiratokat. S hányan lehettek, akik megvették ugyan a Kossuth Kiadó valamelyik kiadványát, de eddig mindig akadt fontosabb dolguk, minthogy áttanulmányozzák. Nem egy taggyűlésen tették már szóvá. ..Kevés információt kapunk kül- és belpolitikai kérdésekről". „Tanácstalanul állunk, ha felvilágosításért fordulnak hozzánk.” Az utóbbi években valóban kevesebb a kizárólag a párttagoknak szánt információ, mint korábban. Ugyanakkor szélesebb körű a mindenkinek szóló tájékoztatás. A „titkos információkhoz” bárki hozzájuthat a könyvtárakban, az újságárusoknál. Főként pedig a Kossuth Könyvkiadó révén. Nyomdai viszonyainkhoz képest hihetetlenül gyors ez a kiadóvállalat, és sokoldalú: ügyel arra, hogy valamennyi számba jöhető olvasóréteget ellássa. Gondosan alakítja ki választékát, figyelembe véve, hogy a legmagasabb színvonalú elméleti munkákhoz a népszerű műveken át vezet az út. Hasonló törekvést láthatunk a párt folyóiratainál is. Az elméleti cikkekben a mindennapokhoz való kötődés, a gazdag illusztrációs anyag, a szemléletesebb tördelés — mind a közérthetőséget, a hatás növelését szolgálja. A párt és kiadója őszintén szól valamennyiünkhöz: magunkra vessünk, ha „titkosítjuk” kiadványaikat azzal, hogy beléjük sem nézünk. (bohus) A magyar nyelv külföldön A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Miskolc városi Szervezete rendezi azt az összejövetelt, amely november 22-én, szerdán délután 5 órakor lesz, a Kazinczy Klubban. Dr. Kálmán Béla, a Kossuth Lajos Tudományegyetem professzora A magyar nyelv külföldön címmel tart előadást. Ötszáz éves a magyar könyvnyomtatás A Magyar Történelmi Társulat Borsod - Abaúj-Zemplén megyei csoportja és a II. Rákóczi Ferenc könyvtár tudományos emlékülést rendez abból az alkalomból, hogy ötszáz éves a magyarországi könyvnyomtatás. A november 24-én, pénteken délelőtt 10 órakor a II. Rákóczi Ferenc könyvtár előadótermében rendezendő emlékülést Tok Miklós, Miskolc megyei város Tanácsának elnökhelyettese, a társulat megyei csoportjának elnöke nyitja meg. Az ötszáz éves magyar könyvnyomtatásról Kéki Béla könyvtörténész tart előadást. A korreferátor Takács Béla, a Sárospataki Tudományos Gyűjtemények Múzeumának vezetője lesz; a sárospataki nyomda történetéről beszél. Több lux — jobb eredmény Világítás az iskolában Derűs napokon a szabadban a világosság eléri, esetleg meg is haladja a 40 ezer luxot, de még borús időben is 8—10 ezer lux. A szem rendkívüli alkalmazkodóképességének köszönhető, hogy négy fal közt elégnek érezzük a 200—500 luxot is, ami egyébként körülbelül megfelel a tantermek megvilágítására vonatkozó előírásoknak. Fénycső és izzólámpa A tantermek zömében előforduló 40—60, néha csak 15 —30 luxnak megfelelő világítás azonban már semmiféle sasszem számára nem elegendő. Ezt bizonyította be az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottságnak az a vizsgálata, amellyel a jó, illetve a rossz iskolai világításnak a gyermekek egészségi állapotára, közérzetére és tanulmányi eredményére gyakorolt hatását kívánták felmérni. A budapesti II. kerületi, Zorántffy Zsuzsanna utcai általános iskola tantermeinek egy részében korszerű fénycsővilágítást szereltettek fel, amely mindegyik padot körülbelül 500—600 luxszal világított meg. A többi tanteremben, ahol meghagyták a régi izzólámpákat, az ablakok mellett 300, a termek legtávolabbi részén viszont csak 30—35 luxot mértek. (As hagyományos megvilágítású’ termekben a gyerekeket gyötörte a káprézást okozó fényvisszaverődés is, aminek fénycső világítás esetén nyoma sincs.) A párhuzamos osztályok egyikét a korszerű, másikát a hagyományos világításéi teremben helyezitek el, majd időnként felcserélték őket, hogy a mérés eredményét meg ne zavarhassa az osztályok közötti esetleges színvonalkülönbség. Ugyanilyen meggondolás alapján az oktatómunkát ugyanazok a tanárok végezték. Reakcióidő és magatartás A következményeket a pedagógusok, illetve az Országos Közegészségügyi Intézet orvosai és pszichológusai állapították meg. Bebizonyosodott: rossz világítás esetén a tanulók hamarabb fáradtak el, figyelmük gyorsan gyengült, fejfájásra panaszkodtak, látásuk romlott. Ezzel szemben a korszerűen világított teremben jobb volt a koncentráció, gyorsabb a reagálás, elmaradt a fejfájás, a szemfájás és — ami szintén nem lényegtelen — jobb lett a tanulmányi eredmény. Ugyanazt a feladatot a jól világított teremben átlagosan 20 százalékkal rövidebb idő alatt oldották meg a tanulók, mint a rosszul világított teremben. És jobban is: a különbség például nyelvtanból 11—12, történelemből 15, sőt, fizikából több mint 20 százalék — igaz, számtanból csak 4, kémiából pedig 2,9 százalék volt, de kivétel nélkül minden esetben a korszerű megvilágítású termek javára. A magatartási osztályzatok átlaga a jól világított teremben 4,35, a másikban 4,28, a tanulmányi eredmény mindent összeszámolva 4,08, illetve 3,95. (A fénycsöves termeket egyébként a tanulók feltűnően tisztábban tartották, mint a sötétebbeket. A reakcióidő négy óra alatt a világos teremben gyakorlatilag semmit sem változott, az izzólámpák alatt 5 ezredmásodperccel megnyúlt, s az emlékezőtehetség négy óra alatt 3,4 százalékkal romlott. A fénycső alatt a diákok finomabb kontrasztokat észleltek. A világítás 1,6 miillió tanuló közérzetét és eredményeit befolyásolja az országban. Magdi és a többiek A mozdulat egyformán volt riadt és kedves is. Árnyék vetődött a gyerek melletti asztalra, menekülésre készen mozdult a bal láb ... — Szia, Magdi — mondanám így utólag, mert napokig hordtam az emléket, szabadulni nem tudva, de nem is akarva, formát nem találva az íráshoz. — Bácsi! Tessék adni tíz fillért... Nagyon sokan ismerjük a hangod, Magdi, és ha nem tíz fillért kérsz, hanem egy forintot, akkor már emlék se lennél. — Mire kell? — Kiflire. Van-e áhítat egyetlen szóban? Volt, ahogy mondtad: „Kiflire”. Aztán, ezt még te is tudod, elindultam utánad, mert tömött iskolatáskát cipeltél, és kiváncsi lettem az életedre. Azóta tudom, Máté Magdi, hogy másodikos vagy, nem rosszul, de nem is jól tanulsz. És azt is tudom, hogy a kishalom nem lesz naponta valósággá, mert az utca sarkán, már várnak a felnőttek, ők veszik el tőled a pénzt, azt hiszem, nem is kiflire. ,4 mozdulatod egyformán volt riadt és kedves is, mert a te életedben iszonyatos hatalom egy-egy felszolgáló néni, aki kikergeti a cigánygyerekeket. Nem írnék rólad, ha nem szeretném elmondani, hogy véd téged az az iskolatáska, Magdi. Magad se tudod még, hogyan. Hallgattam. Három felnőtt ült a szomszéd asztalnál és tízest, tízforintost ígértek, ha táncolsz nekik. Buborék a szénsav a sörben, Magdikám, ha elszáll, ízellen semmi marad. Buborék az ízetlen felnőtt-kérés, nyomában rosszízű semmi marad. De elfutottál a kérés elől, nyolcéves gyerekharaggal. Aztán, aztán láttam a táskád, könyvtári könyv is volt abban. Móra Ferencmesél. Hát így véd az iskola, Magdi, és még akkor is, ha ezek a sorok soha nem érnek el hozzád, akkor is hiszem, hogy le kell írnom a történetedet. Tejszínhab ült egy másik gyerek szája szélén, de a sarokház nem fogyott, pedig csupa tejszínhab-csoda az. Csak hallgattam a kisfiú nyafogását, és eszembe jutottál. És akkor — látod, ez már úgy volt, mint az igazi mesékben — láttam megszökni a beszélgető mamától ugyanezt a kisfiút, odaállni a cukrászda pultja elé: — Törmelék van? Volt. Falatnyi törmelék, de maga szerezte juss, valahogy olyan, mint neked a Móra-mesékből tanult emberség. És ugyanott ismertem meg egy másik gyereket, aki azért kért, mert ha kiflire kéreget, azt elveszik tőle. Ez a kisfiú színes nyomtatványokkal szaladgál, ezzel fizet azért, amiért fizetni sem kellene. Szia, Magdi — mondom, írom így utólag. Nem, nem múlt belőlem a sorsodért érzett nyugtalanság, de tudom, hogy hármótok között az iskolástáska, és a — ha nem is egyforma könnyen elérhető — Móra-mesék közösek. Ti most felnövök, megaláztatással már nem fizetők vagytok a holnap. Érted, Magdikám? Élő figyelmeztetés vagytok nekünk, felnőtteknek, hogy hogyan adhatunk, kérhetünk, hogyan fogadhatjuk el az életetekkel írott igaz mesét. Legszívesebben minden felnőtt sohasem letehető iskolástáskájába tenném ezt az írást, hogy tűnődjenek rajta, fejezzék be a befejezetlen mondatokat, írják gondolatban tovább a sorsotokat, mert csak úgy lesz egyszer és mindenkorra lehetetlen, hogy neked kérni kelljen, és hogy tőled cigánytáncot kérjenek egy gyűrött, csak felnőtteknek érték tízesért! BARTHA GÁBOR Pedagógiai hét Az iskolák államosításának 25. évfordulója alkalmából ezekben a napokban (november 20—26. között) harmadik alkalommal rendezik meg a pedagógiai hetet a leninvárosi Derkovits Gyula Művelődési Központban. Iskoláink államosításának negyedszázada címmel tegnap dr. Hetényi György, a Borsod megyei Tanács művelődésügyi osztályának vezetője tartott előadást. Ma dr. Bajcó Mátyás, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem tanára, a neveléstudományok kandidátusa az általános iskola magyarországi előzményeiről beszél. A november 23-i előadást Korszerű műveltség és a közösségi nevelés követelményei címmel dr. Petrikás Árpád, a debreceni KLTE tanszékvezető tanára, a neveléstudományok kandidátusa tartja. Végezetül november 25-én, játékos vetélkedő keretében igyekeznek megtudni: ki tud többet a felszabadult Magyarország tanügyéről ? Koncert A Miskolci Vonósnégyes áll pódiumra azon a hangversenyen, amelyet november 22-én, szerdán este fél 8-kor rendeznek a Bartók-teremben. Zongorán közreműködik Kincses Margit. KEDD Kossuth radio: 12.20: Ki nyer ma? — 1B.30: Reklám. — 14.35: Melódiakoktél. — 13.46: Törvénykönyv. — 14.00: A Gyermekrádió műsora. — 14.40: Éneklő ifjúság. — 15.10: Saint-Saëns: Sámson és Delila. Részletek az operából. — IS.24: Rádióiskola. — 16.00: A világgazdaság hírei. — 16.06: Az élő népdal. — 1«.16: Halló, Moszkva! Jegyzet. — 16.25: Helge Roswaenge énekel. — 16.39: Népdalgyűjtő úton Bartók Béla nyomában. — n.05: Herbert von Karajan Vivaldi-felvételeiből. — 17.45: Hol járt, mit csinált? — 18.00: Könnyűzenei Híradó. — 18.30: A Szabó család. — 10.25: Berea János furulyázik. Tarjam Tóth Ida és Szőllős Beatrix cimbalmozik. — 19.35: A Magyar Rádió dzsesszhete. — Kb. 20.35: Olvasnivaló. William Faulkner: Vad pálmák. — 22.20: Tíz perc külpolitika. — 22.30: „Hét ajtó.” Ismerkedés Bartók világával. (ism.) — 23.30: Nóták. Petőfi rádió: 14.00: Az MRT Szimfonikus Zenekarának felvételeiből. — 13.03: Jindrich Bauer fúvószenekara játszik. — 13.14: Vörösmarty és a muzsika. (Ism.) — 14.00: Randevú kettőtől hatig. — 16.10: A bonni ringben. Dokumentumműsor. — 18.40: Monteverdi operáiból. — 19.07: Új könyvek. — 19.10: Jó estét, gyerekek. — 19.15: Szemjon Sznitkovszkij hegedűestje. — Kb. 21.10: Kard és kasza. Elbeszélés. — Kb. 21.26: Bemutatjuk a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat új lemezeit. — Kb. 22.40: Népdalok. — 23.15: Aranyvirág. Részletek Huszka operettjéből. — 23.30: Magyar szerzők kórusművei. Miskolci rádió: Megyei körkép. — Egészségügyünk fehér foltjai. — Értékelés és osztályozás. — Miskolci zeneművész a stúdióban. — A lehetőségek és a módszerek tükrében. — Az átszervezés szakközépiskolai tapasztalatai. — Az igazságügy fóruma. — Operarészletek. Televízió: 14.00: Beszéljük meg! (Ism.) — 17.30: Hírek. — 17.35: Kuckó. —17.55: Pozsony—Prága— Moszkva . . . Epizódok a repülés történetéből. — 18.20: Ifjúsági telemagazin. — 19.15: Esti mese. — 19.30: Tv-híradó. — 20.00: Donna Rosita, avagy Virágnyelv. Drámai költemény három felvonásban. — 21.40: Ideal '72. Dokumentumfilm. — 22.10: Tv-híradó. Bratislava televízió: 14.00: Iskolarádió — 17.35: Hírek. — 17.40: A polanai úttörők ének- és táncegyüttesének műsora. — 19.00: Tv-híradó. — 19.30: A fehér gólyák hazája. Riportfilm Moldováról. — 20.23: Michal Havran: Andrea. Tévéjáték. — 21.05: Megtörtént, vagy sem? Szórakoztató vetélkedő. 5. rész. — 21.43: Tv-híradó. Filmszínházak: Santa Vittoria titka (színes amerikai) 3. 16. 8. Béke. — In vivo (színes magyar, 30 százalékos helyárral) ül: Kapaszkodj a fellegekbe! 1—11. rész (színes magyar—szovjet, dupla hely árral!) 1q. 17. Kossuth. — Lány az országútról (színes angol, 16 éven felülieknek!) 15. 17. Filmklub. — Koma kalandjai (magyarul beszélő színes szovjet) 15, 17. Fáklya. — Egy nyomozás sorompói (NDK film) 16, 17. Petőfi. — Fekete tollú fehér madár (színes szovjet) 5. 7. Szikra. — A Noszty fiú esete Tóth Marival (magyar), 15, 17. Táncsics. — A Zeppelin (színes angol) Z. ságvári. Vetítés helye: Ady Művelődési Ház, Diósgyőr. Miskolci Nemzeti Színház (7): Cigánybáró (Ibsen bérlet). Kiállítások: Miskolci Galéria (11—19 óra között): Lukovszky László gyűjteményes kiállítása. — Miskolci Képtár (10—18 óra között) : Új szerzemények. — Szőnyi István Terem (9.30—18 óra között) : Bod Éva kerámiái. SZERDA Kossuth rádió: 8.18: Kedvelt régi melódiák. — 9.00: Íratlan könyvek könyve. V. rész. — 9.20: Dvorzsák: g-moll zongoraverseny. — 10.05: ..Nyitnikék". — 10.40: Két vonósnégyes. — 11.30: A Szabó család. (Ism.) Petőfi rádió: 8.03: A titkos házasság. Részletek Cimarosa operájából. — 9.03: Kórusok magyar költők verseire. — 9.16: A könnyűzene trombitavirtuózai. — 9.30: Mi van a varázsdobozban? — 10.00: A zene hullámhosszán. — Közben kb. 10.30: Mit tegyen, hová forduljon? — 11.35: Néhány perc tudomány. Televízió: 8.05: Iskolatévé. Magyar irodalom. — 9.00: Kémia. — 9.36: Pozsony—Prága—Moszkva. Dokumentumfilm. (Ism.) — 10.00: Tengerparti találkozó. (Ism.) — 11.15: Üzbég Szovjet Szocialista Köztársaság. Dokumentumfilmsorozat. (Ism.) Apróhirdetések Magyar Pamutipar, Budapest, IV. (Újpest), Erkel u. 3. felvesz 13. életévüket betöltött lányokat szövő, fonó, cérnázó, csévélő be í tanulóknak. Szállást biztosítunk. Jelentkezés személyesen vagy levélben a gyár munkaügyi osztályán. IS évet betöltött lányokat szövőnek és csévélőnek felvesz a PTM A nevalfHdi Szövőgyára. A betanulási idő szövőnek 8 hét, csévélőnek 3 hét. Ezen idő alatt kb. havi 1050 Ft bruttó fizetést és napi egy forintért ebédet biztosítunk. lakást minimális térítés adunk. Jelentkezés írásban * gyár munkaerőgazdálkodásán. Budapest, XIII. Szekszárdi u. 13—25.