Déli Hírlap, 1975. október (7. évfolyam, 230-256. szám)

1975-10-21 / 247. szám

Sok a hasonlóság, a rokon vonás Oktatás felső fokon A Szovjetunióban és nálunk egymás tájékoztatásával, a két ország felsőoktatása fej­lődésének, feladatainak fel­vázolásával kezdődött az el­ső magyar—szovjet rektori konferencia plenáris ülésé­nek tegnapi munkanapja. A Szovjetunióban folyó felső­fokú képzésről Nyikolij Fjo­­dorovics Krasznov, a felső- és középfokú szakoktatási miniszter első helyettese be­szélt. Több mint 800 intézményben Mint elöljáróban elmon­dotta, a szovjet felsőoktatás legfontosabb feladata a 9. ötéves terv szakemberszük­ségletének biztosítása. En­nek a feladatnak a jegyében létesült az elmúlt öt évben 43 főiskola és egyetem (csak az idén 7 új intézményt ad­tak át). Ma már több mint 800 intézményben 300 ezer oktató, tanár, tudós egymil­lió fiatalt tanít. Az a cél, hogy ezer munkásra 66 fel­sőfokon képzett szakember jusson; ez az arány kielégí­ti a szovjet népgazdaság igé­nyeit. A tanácskozás referátuma­it hallgatva, a résztvevők többször megállapíthatták, hogy milyen sok a közös vo­nás a magyar és a szovjet felsőoktatási rendszer, fő­ként pedig a célok, törekvé­sek között. A legfontosabb hasonlóság, hogy a szakem­berképzés mindkét ország­ban fokozott rugalmassággal igyekszik követni a tudomá­nyos, technikai forradalom hozta változásokat, és ter­mészetesen igazodik a társa­dalom, a népgazdaság elvá­rásaihoz. A Szovjetunióban az SZKB KB és a Miniszter­­tanács 1972. évi határozatá­nak értelmében születtek új tantervek, új oktatási prog­ramok, amelyek minden szakterületen előírják az alaptudományok tanításának korszerűsítését. A szakmával való ismerkedést új tan­tárgyként minden intéz­ményben kötelezően oktat­ják, egyre nagyobb a film, a televízió, a könyvtárak, információs bibliográfiák, és a magyar tapasztalatok alap­ján a programozott oktatás szerepe. Ideológia és szakma A miniszterhelyettes kü­lön foglalkozott az egyes szakmákra való felkészülés eredményeivel, és a megol­dásra váró feladatok között első helyen említette a fel­vételi vizsgák korszerűsíté­sét, az eddiginél is eredmé­nyesebb pályairányítás szük­ségességét. Mintha saját gondjainkat hallottuk volna, mikor azt mondta, hogy a pedagóguspályákra készü­lőknél szinte mindennél fon­tosabb az alkalmasság, majd az, hogy egyetemi, főiskolai éveik során minél alaposabb metodikai képzésben része­süljenek. A szovjet felsőoktatási in­tézményekben a teljes kép­zési idő alatt kötelező a tár­sadalomtudományok tanítása. Ez újabb közös vonáshoz vezet; az ideológiai nevelés és a szakmai oktatás mind­két ország intézményeiben egyen­rangú­an fontos, egy­mástól elválaszthatatlan fel­adat. Csak ideológiailag fel­készült, jó szakemberekre lehet bízni a következő nem­zedékeket nevelő, országépí­­tő munkát. A szovjet delegáció ve­zetőjének előadása után dr. Garamvölgyi Károly, az ok­tatási miniszter helyettese beszélt a magyar felsőokta­tás korszerűsítésének helyze­téről, az MSZMP XI. kong­resszusa határozatainak alap­ján megoldásra váró felada­tokról. Legfőbb jellemző­ként az oktatási formák ki­­szélesítését, rugalmasabb al­kalmazását említette, és ál­lítását elöljáróban a pedagó­gusképzés változásainak is­mertetésével támasztotta alá. Köztudott, hogy a tanító­képző intézetek főiskolai rangra emelkedtek, így van rá lehetőség, hogy a tanítói oklevél mellé szerzett könyv­táros- vagy népművelői ké­pesítés birtokában a fiatal részt vegyen a közművelő­dési munkában, és így áll­nak nyitva előtte a tovább­képzés különböző útjai is. A párt közművelődési hatá­rozata, a társadalom szük­ségletei az elmúlt egy-két évben számos új szakot, kép­zésformát hoztak létre. Ide sorolhatjuk az egyszakos pszichológus, a szakfordító és tolmács, a rövidesen meg­induló hároméves főiskolai szintű idegennyelvi, vala­mint a különböző szintű ma­tematikai képzést. Több szinten A több szintű képzést, mint az egyik legfontosabb formát és eredményt mutat­ta be a miniszterhelyettes. Közgazdasági, pedagógiai, műszaki, de bármilyen szak­területen mindennél nagyobb szükség van a különböző fokon képzett szakemberek­re. Dr. Garamvölgyi Károly a továbbiakban­ szólt a gya­korlati oktatásról,­­ez az iparban a képzési idő 45— 50, a mezőgazdaságban 51­— 65 százalékát teszi ki), a vég­zett szakemberek továbbkép­zési lehetőségeiről, majd is­mertette az újabb képzési formákat; részletezte az au­diovizuális eszközök foko­zottabb alkalmazásának szük­ségességét, a tervezési isme­retek, a számítástechnika oktatásának fontosságát. Ez utóbbira jellemző, hogy szá­mítástechnikát pillanatnyilag 13 intézményben tanítanak és 1980-ra lesz annyi szak­ember, amennyi kell. ★ A plenáris ülés második napirendi pontjaként tegnap délután A. K. Szelivanov fő­osztályvezető-helyettes és Se­bő Lászlóné főosztályvezető tartott előadást a közvetlen kapcsolatokat megvalósító magyar és szovjet felsőokta­tási intézmények együttmű­ködésének tapasztalatairól, továbbfejlesztésének felada­tairól. Ma a rektori konfe­rencia résztvevői folytatják a két napirendi pont közös vitáját. (makai) + A rektori konferenciát a házigazda, dr. Simon Sán­dor, az NME rektora üdvö­zölte elsőként. T Az óvodától a tanári diplomáig Zenére nyitni a füleket Az egyik ajtó mögül he­gedű, pár lépéssel odébb egy kürt öblös hangja hal­latszik. Aki délutánonként csöndben végigsétál a Fa­zekas utcai általános iskola fölyosólján, titkon belehall­gathat a kis muzsikusok délutáni próbájába, akik a falakon túl szorgalmasan il­­lesztgetik ujjukat a zongora­billentyűkre, vonóikat a hú­rokra. Az 1/z osztályban kezdő­dik az énekóra. A tanító né­ni, Kun Lajosné, átadja a padokból éppen csak kilát­szó 32 csöppséget Balázs Györgyné énektanárnőnek, aki felteszi az első kérdést: „Melyik dalt is tanultuk a múlt órán?... Egy virágról szól... Ki emlékszik rá?” Minden kéz a magasba lendül. Két szál pünkösdró­zsa ... — fújják vidáman a nebulók. A következő óra népi tánc lesz, újra a tanító nénihez kerülnek az 1/7-sek. — Abban különbözünk a többi, zenetagozatosokat is tanító általános iskolától, hogy mi a kodályi „három­lábú kis szék” — éne­k, hang­szer és népi tánc — mód­szerét alkalmazzuk — hal­lom Kisgyörgy István igaz­gatótól. — Az órarendi be­osztásnál szinkronba hozzuk az ének- és sportfoglalkozá­sokat. A testnevelő tanár tiszteletben tartja a kórust és fordítva is. Elmondhatjuk, sikerült megvalósítanunk a nagy zenepedagógus elképze­lését; ne csak egy szűk ré­teghez szóljon a zene. Több mint kétezer tanulónk van, akik egész tanévben a zene birodalmában élnek. Az igazgató kék borítású hanglemezt mutat, melyen rögzítve van az „Éneklő If­júság” pályázaton kitűnően szereplő Fazekas utcai álta­lános iskola kórusának két felvétele is. — Három énekkari kóru­sunk van, a tücskök a leg­kisebbek, közülük kerül ki az utánpótlás. A normál ta­gozatos osztályból nyolcvan tagú kórust verbuváltunk, őket követik az énektago­zatosok. Tavaly november­ben 22 ország zenepedagógu­sai látogattak meg minket. Véleményük szerint ilyen iskolákat kellene létrehozni az egész világon. Minél ha­marabb nyitjuk meg a ki­csinyek fülét, a későbbiek­ben annál jobb eredményt lehet elérni velük, ezért a szervezett iskolai oktatáson kívül zeneóvodai képzéssel is foglalkozunk. — Tanulóink egynegyede (évente 10—12 gyerek) ke­rül hozzánk a 6. számú Ál­talános Iskolából — tájékoz­tat Sereg János, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakkö­zépiskola igazgatója. — Ta­pasztalatunk szerint a rend­szeres zenei gyakorlat, a he­ti 5—6 énekóra, a zeneel­méleti felkészültség nagy előnyt jelent az innen érke­zőknek. Egyébként a nálunk végzettek az érettségi mellé szaktanítói bizonyítványt is kapnak. Ezzel próbálunk enyhíteni a zenepedagógus­hiányon. A szakközépiskola elvégzé­se után helyben nyílik zöld út a zenét tanulók számára. A Liszt Ferenc Zeneművé­szeti Főiskola Zene- és Ének­­tanárképző Szakának mis­kolci tagozatán évente 30— 40 hallgató kezdi meg felső­fokú tanulmányait. — Zömmel a szakközépis­kolákból kapjuk az utánpót­lást. A zongora­ szaktól az ütősökig széles a skála. A főiskolán végzettek ének- és hangszeres tanári diplomát kapnak — hallom Kisiczky Andrásnétól, a főiskola mun­katársától. — Diploma után sokan nyernek felvételt a Zeneakadémiára, ők mű­vésztanárként, előadómű­vészként térnek vissza ide, ahonnan elindultak. V. R. : Furulyakórus (Solymos felv.) KEDD Kossuth rádió: 12.00: Déli Kró­nika. — 12.20: Ki nyer ma? — 12.35: Melódiakoktél. — Közben 13.10—13.25: Törvénykönyv. A genfi kongresszus után. — 14.04: Krinolin és a Kiflikandúr. Me­sejáték. — 14.50: Éneklő Ifjúság. — 15.00: Hírek. — 15.10: Kodály: Szólószonáta gordonkára. —15.44: Magyarán szólva... — 16.00: A világgazdaság hírei. — 16.05: Harsan a kürtszó! — 16.35: Ope­rettrészletek. — 17.00: Hírek­ — 17.05: Világjáró pótkocsi. Egy kooperáció ellentmondásai. Ri­port. — 17.30: Mozart: A-dúr zongoraverseny. — 17.57: Új könyvek. — 18.00: A Szabó csa­lád. — 18.27: Műsorismertetés. — 18.30: Esti Magazin. — 19.15: Népdalok. — 20.03: Csák Máté földjén . .. Rapcsányi László műsora. — 20.31: Operaéneklés a század elején. — 21.00: Hí­rek. — 21.05: Kilátó. A Rádió világirodalmi folyóirata — 22.00: Hírek. — 22.15: Sporthírek. — 22.20: Nóták. — 22.50: Meditáció — a fiatalok testi-lelki egészsé­géről. — 23.00: Századunk zené­jéből. — 24.00: Hírek. — 0.10: A haj. Részletek Macbermot ze­nés játékából. — 0.25: Himnusz. 0.30: Vízjelző szolgálat. Petőfi rádió: 12.00: Mezők, fal­vak éneke. — 12.30: Hírek. — 12.33: Vitezslav Nezval és Jiri Walker versei. — 12.50: Zene­kari muzsika — 13.30: Hírek. — 13.33: Kórusmuzsika. — 13.45: Időjárás- és vízállásjelentés. — 14.00:­ Kettőtől hatig... — 18.00: Nóták. — 18.30: Hírek. — 18.33: Operettrészletek. — 19.15: A do­bozba zárt napsugár. Jegyzet. — 19.25: Jó estét, gyerekek! — 19.30: Csak fiataloknak! — 20.30: Hírek. — 20.33: A kételkedő kis­király. Epizódok Szaltikov— Sesedrin szatírájából. — 21.05: Népdalok. — 21.42: Beethoven: B-dúr (Hammerklavier) szonáta Op. 106. — 22.30: Hírek. — 22.33: Könnyűzene 24.00: Hírek. Utá­na Idegen nyelvű vízjelző szol­gálat Miskolci rádió: 17.00: Műsoris­mertetés — hírek. — 17.05: Fia­talok zenés találkozója. — 17.40: Az igazságügy fóruma. A jogász­­szövetség megyei szervezetének négyéves munkájáról. — Zene­kari muzsika. — 18.00: Borsodi Tükör. A stúdió krónikaműsora. — 18.15: Könnyűzene. — 18.25: Hírösszefoglaló, időjárásjelentés, műsorismertetés. Televízió. I. műsor: 17.23: Mű­sorismertetés. — 17.25: Hírek. — 17.30: Óvodások filmműsora. — 17.55: Szocialista brigádvezetők 1.,1'U­J klubja. — 18.30: A költészet per­cei. Jevgenyij Vinokurov 50 éves. — 18.40: Játék a betűkkel. — 19.10: Esti mese. — 19.30: Tv-híradó. — 20.00: Tv-téma. — 20.05: Karinthy Ferenc: Szel­lemidézés. Színmű három fel­vonásban. — 22.10: Az alkotó Bartók. Dennjs Dille visszaem­lékezései. — 22.50: Tv-híradó 3. Televízió 2. műsor: 20.00: Mű­sorismertetés. — 20.01: Zenei fi­gyelő. A Tv zenei újságja. — 21.00: Tv-híradó 2. — 21.20: Új- Zéland. NSZK dokumentumfilm. 21.45—22.45: A baleset. Jugosz­láv film. Szlovák televízió: 17.pp: Hírek. — 17.20: Ifjú látóhatár. Kulturá­lis magazin. — 18.10: Fúvósze­ne. — 19.00: Híradó. 20.15: Egy óra múlva itt vagyok. Magyar filmsorozat 6. — 21.10: Híradó, publicisztika, orvosi tanácsok, sajtószemle. Miskolci Nemzeti Színház (7): Boccaccio. Bérletszünet. Kiállítások: Miskolci Galéria (11—19): Seres János festményei. — Szőnyi-terem (9.30—16): Tóth B. László festményei. — Kos­suth Művelődési Ház (10—18): A lengyel plakátművészet történe­te. — Herman Ottó Múzeum (10—18): Ember és munka. — Habán kerámia — Diósgyőri Vár (9—16): A diósgyőri vár története. — Déryné-ház (9—3­6): Déryné- és Dévay József-emlék­­szobák. — Herman Ottó-emlék­­ház (10—18): A magyar festé­szet a XX. században. — Kon­dor Béla-emlékkiállítás. BEKE KOSSUTH .­­ I FIMSZÍNHAZAK Huckleberry Finn és a csirkefogók Mb. szí. szovjet film Kezdés: 14. hn6 és 8 órakor HÍRADÓ mozi Magyar híradó, rövidfilmek Előadás: de. 9—10 óráig Egységes 3 forintos­­ helyár! Egy tiszt nem adja meg magát ! Szt. olasz film Kezdés: 13, ha5 és 7 órakor Felemelt helyár! FÁKLYA Nagyvárosi fények Amerikai film Kezdés: 15 és 17 órákat PETŐFI Vádol a felügyelet Szí. román film Kezdés: 15 és 17 órakor HEVEST IVÁN FILMKLUB Déryné, hol van? Szí. magyar film Kezdés: 15 és 17 órakor SZIKRA Ne sírj tele szájjal! Szí. francia film Kezdés: 5 és 7 órakor TÁNCSICS Gyilkosságok péntek este Szí. angol film Kezdés: 15 és 17 órakor Felemelt hely ár! SAGVARI Alfréd ©, Alfrédo! Mb. szí. olasz—francia film SZERDA Kossuth rádió: 8.00: Hírek. — 8.05: Műsorismertetés. — 8.20: A nap kulturális programjából. — 8.30: Schirmer: Fekete arany — szvit. — 8.44: Gondolatok fil­mekről, A válogatás keservei.— 8.59: Zenevár, A Gyermekrádió műsora. — 9.14: Opera finálék. _ 10.00: Hírek — 10.05:­­Nyttni­­kék”! Kisiskolások műsora. — 10.40: Orosz muzsika. — Köz­ben 11.15—11.30: Válaszolunk hallgatóinknak. Petőfi rádió: 8.00: Hírek. — 8.05: A becsületes megtaláló. Részletek Darvas—Hajnal zenés játékából. — 8.30: Hírek. —8 33: Weiner: Csongor és Tünde — előjáték és scherzo. — 8.45: Slágermúzeum. — 9.30: Hírek.— 9.33: Balesetek, tüzesetek, bűn­ügyek. — 10.00: A zene hullám­hosszán.— Közben 10.30: Hírek. — 11.30: Hírek. — 11.30: A Sza­bó család. Televízió: 8.05—8.25: Orosz nyelvlecke. — 9.20: Kémia. — 9.55: — Német nyelv. — 10.20: Műsorismertetés. — 10.21: Tv-torna. 10.25: Delta. Tudomá­nyos kiadó. — 10.50: ..A szép, kék Duna partján’* — osztrák tévéfilm. — 11.25:—12.50: Játék a betűkkel. Mi a táncház? Mi a táncház? címmel tart előadást ma délután hat órá­tól a Lenin Kohászati Mű­vek Energia Klubjában Kunt Ernő, a Herman Ottó Múze­um néprajzkutató-muzeoló­gusa. Előadását diavetítéssel illusztrálja. Avar sírok, bronzkori zold vár A Bács-Kiskun megyei ré­gészek az idén­ is számos ásatást fejeztek be vagy kezdtek meg, s jelentős ér­tékeket mentettek meg a le­tűnt korok kincseiből. Sza­badszálláson például a kecs­keméti megyei múzeum több mint 60 avar kori sírt tárt fel. A mintegy 1200 éves sí­rokban egyebek között érté­kes öntött bronz tárgyak­at, szürke korongolt kerámiákat találtak. Izsák-Balázspusztán és másutt is honfoglalás kori sírok értékes leleteit sike­rült megmenteniük. A 900 éves Tiszaalpáron bronzkori földvár feltárásán dolgoz­tak, az Eötvös Lóránd Tu­­dományegyetemmel együtt­működve. Itt jövőre sáncku­tatók bevonásával folytatják a munkát. Kiskunhalason a helyi Thorma János Múze­um középkori település fel­tárásához kezdett, Kunfehér­­tón pedig középkori sírok le­leteit mentették meg. Miskolcon a hi mer ma? Ki nyer ma? A Magyar Rádió Játék és muzsika tíz percben alcímet viselő adá­sának városunkban is sok hallgatója van. Pénteken az Aranycsillag kávéházból köz­vetítik a játékot, amelyre a helyszínen lehet jelentkezni. /

Next