Déli Hírlap, 1978. május (10. évfolyam, 101-126. szám)
1978-05-23 / 119. szám
A testvérvárosi kapcsolat jegyében Kassaiak a miskolci műjégpályáért Miskolc szlovákiai testvérvárosa, Kassa, ismét tanújelét adta, hogy nem formálisnak érzi a kapcsolatot. A múlt hét végén felkereste a Kassai Sporttanács vezetőségét a miskolci műjégpálya építését irányító operatív bizottság néhány tagja. Kérni mentünk és nem mentünk hiába. Biztatóan halad a jégpálya építése (a hűtést szolgáló csővezetéken az utolsó simításokat végzik), így minden remény megvan arra, hogy a tervezett határidőre, azaz 1978. november 7-re elkészül a sportlétesítmény. TVo'o ''Vo' n * c CTr~"'> -kodni, mivel lehet emlékezetessé tenni az átadást, mely túlzás nélkül az egész város ünnepe lesz. A terv már körvonalazódott az operatív bizottság legutóbbi ülésén. Jönnek a jégkorongozók Eszerint október utolsó néhaiban, előreláthatólaa 29-én nagyszabású jégrevüvel avatják a pályát, a kassai sportvezetők megígérték, hogy eljön hozzánk a város jégkorong-válogatottja és bemutató a magyar válogatottal. Ezenkívül műkorcsolyázókat is kivitenek, köztük a v város műkorcsolya-iskolájának legtehetségesebb növendékeit. Miskolc sok ezer dolgozója, KISZ-fiatalja, tanulója vett, illetve vesz részt a jégpálya építésében. Van, aki két keze munkájával segíti a beruházást, mások a kommunista műszakok munkabérét, vagy — ez vonatkozik a diákokra — a mezőgazdaságban végzett önkéntes munka ellenértékét fizették be a jégpályaépítés számlájára. Úttörők, KISZ- fiatalok árusították, árusítják a téglajegyeket. Számos vállalat (most tekintsenek el a felsorolástól) kiemelkedően támogatta a szép terv valóra váltását. Jutalom a társadalmi munkásoknak Az avatási ünnepségen arra is lesz mód, hogy szerény jutalomban részesüljenek a lárertalmi munkaöslekedők. Már megrendelte az operatív bizottság a Bodrogkeresztúri Kerámia Szövetkezetnél és a Hollóházi Porcelángyárnál az emléVemeket, plaketteket. Ezenkívül tárgyjutalomban is részesítik az arra érdemeseket. A jutalmak között szerepel majd a kassaiak ajándéka, néhány jégkorongozó felszerelés. (A kapusok, vagy a mezőnyjátékosok felszerelése, a korcsolyától a boton keresztül a fejvédő sisakig súlyos ezrekbe kerül!) E felszereléseket jól hasznosíthatják majd azok a fiatalok, akik a miskolci jégsport megalapítói lesznek. Mert bár a jégpálya elsősorban a tömegsportot szolgálja majd, néhány év múlva remélhetően jégkorongcsapata és műkorcsolyázó együttese is lesz városunknak. És abban, hogy így legyen, szintén sokat segíthetnek testvérvárosunk szakemberei. Szívesen vállalják a szakmai támogatást, sőt arra is ígéretet tettek, hogy jégmestert küldenek majd Miskolcra, hiszen a műjég elkészítése, felújítása nehéz tudomány akkor is, ha a gépek, berendezések rendelkezésre állnak. Miskolciak a nézőtéren Csehszlovákiában, így Kassán is nagy hagyománya van a jégsportnak és az állam jelentős összegeket áldoz jégstadionok építésére. Kassának már van egy fedett műjégpályája és most építik a másodikat. Kicsit irigykedve párt'ik m é rt1 ő '•'“VPn’Cot, de annak reményében, hogy már csak őszig kell várni a miskolcira. Jóllehet, a miénk egyelőre nem lesz befedve (a graboplast sátortető súlyos milliókba kerül), de kora ősztől tavaszig így ,.n|r n“», rr"M « város fiatalságának a pálya. A műjégpályák üzemeltetése sem olcsó mulatság. De ha ügyes az üzemeltető, akkor jelentősen csökkentheti az anyagi terheit különböző rendezvényekkel. Így tesznek kassai barátaink is. J' ■ 'font',uip-' p ne'''''*v'P''' például amerikai jégrevü szerepel. Tanul mondanom sem kellene, állandóan telt ház előtt. A nézőtéren sok miskolcival találkoztunk, és a szünetben arról folyt a szó, milyen jó lenne, ha egy ilyen szép estéért nem kellene a szomszéd országba utazni. (békés) 3^c Befejezéshez közeledik a csőhálózat hegesztése. dje Sinpompás jelenet a Holiday jégrevü kan iás műsorából. (Herényi László felvétele) Gépesikocsi a lakköntést A Miskolci Bútoripari Szövetkezetben a közelmúltban új technológiát honosítottak meg. Korábban kézi erővel végezték a poliészteres lakköntést, az év első negyedévének végére azonban beszereztek egy gépet erre a célra, amelyet a napokban helyeztek üzembe, így könnyítik a munkát, és növelik a termelékenységet. Közrendi közbiztonság Leninvárosban Leninváros Tanácsának Végrehajtó Bizottsága ma délután tartja soron következő ülését. A vb tagjai beszámolót hallgatnak meg a város közrendjéről, közbiztonságáról, majd a kereskedelmi hálózat átszervezése után kialakult helyzetről, s a további intézkedésekre teendő javaslatokról. Ezután az infrastrukturális szolgáltató tevékenységről esik szó; javaslat kerül a testület tagjai elé tenni-szobor készíttetéséről és elhelyezéséről, végül az 1978—79-es általános iskolai s napközi otthonos csoportok fejlesztéséről tájékozódnak. J Borsodi műszaki hetek Szennyvíztisztítási ankét Ma délután a borsodi műszaki hetek egyik kiemelkedő jelentőségű előadását rendezi az MTESZ miskolci székházában a Műszaki és Természettudományi Egyesületek Borsod megyei Szervezetének elnöksége. Bonifert Ádám, az MSZMP KB ipari, mezőgazdasági és közlekedési osztályának helyettes vezetője 15 órakor Az MTESZ társadalmi tevékenyséne *>ez. fejlesztési kérdései gazdaságpolitikánk tükrében címmel tart előadást. Ma délelőtt 10 órakor, lapzárta után kezdődött meg, ugyancsak az MTESZ miskolci székházában, a Magyar Hidrológiai Társaság Borsod megyei Szervezetének szennyvíztisztítási ankétja. Az ankét résztvevői, Miskolc és Borsod megye városai házi szennyvíztisztítási gondjainak megbeszélése után ellátogatnak az épülő miskolci szennyvíztisztító telepre. Ugyancsak ma délután, 14.30-kor az MTESZ miskolci székházában a Magyar Elektrotechnikai Egyesület LKM üzemi csoportja és az Energiagazdálkodási Tudományos Egyesület helyi csoportja a hőközpontok üzemeltetéséről tart előadássorozatot. Holnap a Centrumban: VIDEOTON-bemutató Utoljára négy évvel ezelőtt volt megyénkben termékbemutatója a székesfehérvári VIDEOTON gyárnak. A VASVILL Nagykereskedelmi Vállalat és a Centrum Áruház e hiányt pótolandó, szerdán délelőtt 10 órától a Centrum Áruházban kiállítást nyit a gyár televíziókészülékeiből, rádióiból. A termékeket a helyszínen meg is vásárolhatják az érdeklődők, akiknek szakemberek nyújtanak tanácsokat június 1-ig. Érték és mérték Hallgatom a hirdetést, s egyszerűen nem hiszem el. Vagy engem néznek hülyének, vagy csoda történt. „Ruhát mindenki talál méretre! Csak három számot kell ismerni!” Csupa felkiáltójel, csupa értéktelen optimizmus. Vagy az történt, hogy a szerencsére nem egy ormának születő honfitársaim „méretre” igazíthattak, hogy pont passzoljon rájuk a készruha. De az is megeshet, hogy a konfekcióipar minden magyar állampolgárról méretet vett, s tízmillióféle holmit gyárt. Ez persze képtelenség. Azt tudom viszont, hogy az új mérettáblázat bevezetése, amely egyben a méretválasztékot is bővítette, lehetővé teszi, hogy száz magyar közül ne ötven, hanem hetven-nyolcvan kapjon alakjára megfelelő készruhát. (Ezek a számok az ipar és a kereskedelem szakembereinek véleményét tükrözik, s igazsága csak akkor valószínűsödik a boltban, ha az üzlet mindenfajta mérettartományban rendelkezik készlettel. Ami persze nagyon ritka ... Továbbá: azt még a legelfogultabb gyártó és forgalmazó sem állítja, hogy ma Magyarországon „Ruhát mindenki talál méretre! Csak három számot kell ismerni!” Ez egyszerűen nem igaz!). Nyilvánvalóan ez a reklám — hogy finoman fejezzem ki magam — téved. Áthágja a hirdetésnek a harsánysásból adódó, s alkalmasint bocsánatos bűnnek tekinthető túlzáshatárát. Túl ezen: lebecsüli a vásárló személyes tapasztalatait, semmibe veszi a tényeket... Jó, jó, mondhatná bárki, miért kell berzenkedni egy buta hirdetés miatt. A szocializmus épül, holnap is nagyobb darab kalácsot aprítunk a tejbe, mint tegnap, sikeresen szerepelünk a nemzetközi vásárokon, teljesítjük, sőt túlteljesítjük a terveket... Hát éppen ez az! A közvéleményt a kis ügyekben sem szabad kisiskolás színvonalúnak tartani. Országos dolgainkban felnőtt módra folyik a vita, a megbeszélés. A fuszeklit kereső vásárló tudja, hogy a portéka, amelyet majd hazavisz, importanyagból készült, de az import most nekünk drága, mert a világpiacon bekövetkezett cserearányromlás leértékelte a magyar munkát, s nekünk többet és jobbat kell exportálnunk ahhoz, hogy gazdaságunk egyensúlya növekedjék, s emelkedjen a lakosság életszínvonala. Közgazdasági fogékonyságunk hallatlanul kifinomult, s a világpiac híreinek, a nagypolitika eseményeinek befogadására igen affinitív a közvélemény. Joggal írhatta le Bognár József akadémikus, a Világgazdasági Kutató Intézet igazgatója a tudomány és a nagyközönség kapcsolatát boncolgató cikkében: „Kevés olyan közössége van a világnak, amely a nagyképű semmitmondást vagy a zsargonba bújtatott szűklátókörűséget olyan határozottan utasítja el, mint a magyar ... A világgazdasági problémák különösen alkalmasak arra, hogy azokon keresztül a közgazdaságtudomány és a magyar nagyközönség közötti rendszeres kapcsolatot megteremtsük.” Nemcsak rossz szakember volt az, aki az ominózus reklámot kitalálta, vagy arra áldását adta, hanem rossz pszichológus és rossz politikus is. Mert egy házat sok munkával, hosszú idő alatt építhet fel az ember. De egy ostoba gyufaszáltól porig éghet... BRACKÓ ISTVÁN Miskolci népfrontosok Debrecenben A Hazafias Népfront Miskolc városi Bizottságát tegnap tapasztalatcserére invivitálta a HNF Debrecen városi Bizottsága. A két testület elnöksége együttes ülésen vitatta meg, hogyan lehet még hatékonyabbá tenni az elnökségek munkáját. Érvénybe lép: május 28-án A Volán új menetrendje Május 28-án, 0 órakor lép életbe a Volán új menetrendje. A naponta csaknem hétezer járatot indító, évente 110 millió utast szállító Volán 9. számú Vállalat menetrendi változásairól tájékoztatta tegnap lapunkat Bíró Tibor, a vállalat menetrendi osztályának vezetője. Megtudhattuk, hogy a menetrendi előkészítés időszakában információkat gyűjtöttek a terület illetékes városi tanácsaitól, járási hivatalaitól, a nagyüzemektől, vállalatoktól, iskoláktól, intézményektől. Körülbelül ezer javaslatot dolgoztak fel, amelyek a járatok bővítésére, esetleges összevonására, a menetrend változtatására vonatkoztak. Az elmúlt évben két alkalommal Miskolc, Ózd, Leninváros és Kazincbarcika körzetében utasszámlálást is végeztek, különös tekintettel a csúcsidőszakok utasáramlására. Az így nyert adatokból kitűnt: erősíteni kell, különösen a műszakváltások időszakában, a járatokat. Ennek megfelelően az új menetrendben 262-vel bővült a járatok száma, közülük 184 munkás-, 48 tanulójárat, 30 pedig a fürdő- és üdülőhelyekre induló, az eddigieknél kényelmesebb utazást biztosító járat. Ugyanakkor e felmérés alapján több, korábban kihasználatlanul közlekedő járatot vontak össze úgy, hogy azok az utazást nem befolyásolják. Az új menetrend az eszközök jobb, hatékonyabb kihasználásán, az utasforgalom igényeinek kielégítésén túl a zsúfoltság csökkentésére is figyelemmel volt, s alkalmazkodik a fürdő- és üdülőjáratok kívánt bővítéséhez is. Ugyanakkor figyelembe vették a területen levő 61 MÁV-állomásra érkező vonatok menetrendjét is, hogy a megfelelő csatlakozó járatokat biztosítani tudják. Különösen nagy figyelmet kellett fordítani e területen a taktaközi és a sárospataki járatok szervezésére az itt közlekedett kisvonat megszüntetése után. Ónöd—Sajólád—Miskolc között 8, Emőd—Miskolc között 12, Onga—Miskolc között 8, Tohaj—Prügy—Szerencs között 4, Riese—Sátoraljaújhely között 2 járattal bővült az eddigi forgalom, ugyanakkor Kazincbarcikán újabb helyi járatú autóbuszt állítottak forgalomba. Tudni kell ugyanis, hogy a Volán 3. számú Vállalat Miskolc kivételével a megye 20 helységében helyi járatú autóbuszokat is közlekedtet, naponta 1880 járattal. Ebből Ózdon 672, Kazincbarcikán 406, Leninvárosban 148 közlekedik. A Borsodi Nyomda jóvoltából az idén Ózd és Kazincbarcika helyi járatú menetrendjét — térképvázlattal — színes füzet alakban is megjelentették. Bővült a Miskolc mintegy 30 kilométeres sugarú körét jelentő előváros forgalma is, így Miskolc és Kazincbarcika között naponta 182 járat közlekedik majd, ami azt jelenti: csúcsidőszakban 10, egyébként 20 percenként indulnak autóbuszok a vegyészvárosba. Miskolcot Leninvárossal a jövőben 102 járat köti össze. Csúcsban 20, máskor 30 percenkénti indítással. Gyorsabban juthatunk ki például Bükkszentkeresztre is, ahová 45 járat közlekedik majd, csúcsidőben 30, máskor 60 percenként. A Volán új menetrendjét artalmazó könyvek mától megvásárolhatók a Búza téri autóbusz-pályaudvaron, valamint a vidéki ' *mi irodákban. T. &