Déli Hírlap, 1981. december (13. évfolyam, 280-303. szám)

1981-12-05 / 284. szám

Hogy együtt legyen a család « • Ötnapos iskolahét Hétfőre tanulni kell! Az országban kétszáznál több oktatási intézményben vezették be szeptembertől­ — kís­érteti jelleggel —, az ötna­pos munkahetet. Ez az év a tapasztalatok feldolgozásáé, jö­vőre minden óvodában, isko­lában szabadok lesznek a szom­batok. Az Országos Pedagógiai Intézet a több mint kétszázból harminc oktatási intézményt jelölt ki az ötnapos hetek rész­letes tanulmányozására. Mis­kolcon egy általános iskolában folyik ilyen rendszerű oktatás, a vasgyári 18-as számúban. Ez az iskola — a Kabar utcai — is rendszeresen küld jelenté­seket az OPI-nak. Az eddigi tapasztalatokról Leszó Józsefné iskolaigazgatóval beszélgettünk. — Hogyan esett erre az is­kolára a választás? — Talán az az oka, hogy a szomszédos LKM már a nyá­ron áttért az ötnapos mun­kahétre, a DTGÉP január 1- től fog. Tehát a szülők nagy része minden héten szabad szombatos. Megnőtt a papírmunka — Milyen nehézségeket je­lentett a váltás? — Zökkenőmentesen sike­rült, a legszembetűnőbb jele egyelőre az, hogy sűrűbben látogatnak iskolánkba olya­nok, akik hivatalból érdek­lődnek, illetve amúgy sem csekély papírmunkánk meg­nőtt a jelentések készítésével. Adminisztrátor hiányában mi magunk gépielj­ük az OPI- nak küldött jelentéseinket is.­ — Mire kiváncsi az Orszá­­­gos Pedagógiai Intézet? — Egyebek mellett a ta­nulók iskolai munkaórán kí­vüli tevékenységére, az el­maradt órák számára, a he­lyettesítések eredményességé­re, az igazolt és igazolatlan mulasztásokra, a nevelők munkamennyiségére, arra, hogy az ötnap­os hét segíti-e a tanulást, hogy a hétvége­ken mivel töltik szabad ide­jüket a gyerekek. Kikérik a véleményünket: milyen jog­szabálymódosításokat tartunk célszerűnek, mik a módszer­tani javaslataink, az óratervi tapas­ztalataink. Hosszabb a tanév — Milyenek az eddigi ta­pasztalataik? — Iskolánkba 395 gyerek jár, 16 iskolai csoportunk és 4 napközis csoportunk van. Váltott műszakban tanítunk, 26 pedagógus oktatja tanuló­inkat. Minden évfolyamon van egy úgynevezett normál és egy ének-zene tagozatos osztályunk. Nem nőtt meg a tanulók napi óraszáma, an­nak ellenére, hogy a tan­anyag változatlan. Ezt úgy értük el, hogy hamarabb kez­dődik és később végződik a tanév, mint más iskoláknál. Sőt, az évközi szünetek is rö­­videbbek. A normál osztá­lyok általában napi öt, a ta­gozatosok esetenként hat órát töltenek az iskolában Nincs se nulladik, se hetedik óránk. Egyetlen szülő sem kérte, hogy gyermekét szom­baton helyezzük el a napkö­ziben. Így az ötnapos iskola­hét egyik alapvető célja, — hogy a családok együtt lehes­senek a hét végén —, meg­valósulni látszik. Ezt bizo­nyítják felméréseink is. A gyerekeket rendszeresen meg­kérdezzük, hogy mennyi időt fordítottak szombaton és va­sárnap játékra, tanulásra, té­vénézésre, közös családi ki­rándulásra, egyéb szabadidős programra. Kipihentek, fogékonyak — A tanulás, a tudás nem sínyli-e meg a rövidített he­tet? — Nem tudom, hogy a kí­sérletben részt vevő többi is­kolában hogy van, de úgy tűnik, hogy nem. Szemben a korábbi gyakorlattal, az öt­napos munkahét megköveteli a gyerekektől, hogy hétfőre is tanuljanak, örömmel tapasz­taljuk, hogy kevesebb a hi­ányzás, a szülők nem kérik el hét közben gyermekeiket. Kipihentek, frissek, fogéko­nyak a tanulók hétfőre. — Hogyan érinti a rövidí­tett hét és a­ meghosszabbo­dott iskolaév a pedagóguso­kat? — Több időt kell az öt na­pon az iskolában tölteni, mint eddig. Ugyanakkor, mivel gyakorlatilag megszűntek a túlórák, ez nem kis kereset­­kiesést okoz az amúgy sem túlfizetett pedagógusoknál. Ígéretet kaptunk arra, hogy a kiesést jutalom formájában pótolják, de­ úgy véljük, ez nem lehet a végleges megol­dás. SZABADOS GÁBOR ik Szobor- és festménykiállítás nyílt Szikszón, a Petőfi Sándor Művelődési Központ kisgalé­­riájában. A 700 éves község felszabadulásának 37. évfordulóján állították ki Kelemen Kristóf budapesti szobrászművész portréit és Máté Ottilia, Szegeden élő festőművész képeit. A tár­latot december 20-ig tekinthetik meg az érdeklődők. (Kerényi felv.) Miskolc—Párizs Francia film ősbemutatója a Tokajban Pierre Kast francia író és film­rendező, aki részt vett az ellen­állásban a háború alatt, tevé­kenyen segítette a Francia Kom­munista Párt ifjúsági szerveze­tének létrejöttét annak idején, most­­ túl a hatodik ikszen — személyesen is eljött Miskolcra. A Tokaj étteremben tartották meg idén elkészült filmjének még nem szinkronizált ősbemu­tatóját. „A nap felé” lehetne a film magyar címe; egy rákbeteg férfi utolsó napjait ábrázol­ja. Olyan ember utolsó nap­jai ezek, aki szókratészi mó­don, felesége barátai, barát­női, azaz hívei társaságában üríti ki a méregpoharat (egy pohár italt modern módra, amit egy bájos fiatal barát­nője szervíroz számára.) La Rochefoucauld egy maximá­ját írja a falra, és a görög materialisták, Démokritosz, Herakleitosz, Epikurosz és Lucretius műveit olvastatja fel barátaival. Mindezt szin­te zenei aláfestést éreztető képszimfóniákkal ábrázolja a rendező. Nyilvánvalóan filo­zofáló mű ez, amelyet J. P. Kassel, Stephan Audran, Alexandra Steward és Pierre van Eyck játéka tesz eleve­nen élővé. A francia nyelvű estek ta­valy kezdődtek, az idén foly­tatódnak. Öröm, hogy sokan jönnek el ilyenkor, sokan ér­tik a nyelvet, érdeklődnek a francia kultúra iránt. (máié) Mikor kezdődik a vakáció? Két és fél hét van még hát­ra a diákok téli vakációjáig: december 21-én kezdődik a téli szünet az általános és a középiskolákban. A tanítás — a tanévnyitó utasítás szerint — január 3-ig szünetel, elő­ször 4-én ülnek ismét padba a diákok. Azokban az isko­lákban viszont, amelyek már az idén kísérletképpen áttér­tek az ötnapos tanítási hétre, a szünet két nappal megrövi­dül: december 23-án tartanak utoljára órákat. Ám ezek az intézmények olyan megoldást is választhatnak, hogy 23-át megelőzően valamelyik szom­baton is tanítanak, hogy a karácsonyi ünnepek előtt a tanulók és az oktatók már családjuk körében lehesse­nek. A Művelődési Miniszté­rium elsősorban az ötnapos munkarendre áttért diákott­honos iskoláknak ajánlja ezt a megoldást, hiszen így a fia­talok idejében hazautazhat­nak. Az első félév egyébként ezúttal sem a szünet végez­tével, hanem január 30-án fejeződik be. A félévi értesí­tőket február 5-én kapják kézhez a diákok. A hónak a gyerekek örültek legjobban, most már csak abban kell reménykedniük, hogy kitart — legalább a hegy­oldalakon — a téli szünidőig. A Dzsessz­pincében Folk Mikulás lesz a Dzsesszpincében holnap este 7 órától. A műsorban fellép a közkedvelt Vujicsics és a Pallas együttes. Álomváros, álomülnek Seregnyi, világhírre is szert tevő rajzfilm­figura atyja, a rajz­­filmkészítés koronázat­lan királya volt Walt Disney. A legtöbben a Miki egér és a Hófe­hérke alkotójaként is­merik, de nevéhez sok nagyszerű természettu­dományos filmalkotás is fűződik. Nevét nem­csak a celluloid szala­gok, hanem az USA- ban felépített álomvá­ros, Disneyland is őrzi. Az ide látogató turis­ták a város utcáin ta­lálkozhatnak a meg­elevenedett rajzfilm­hősökkel, s megtörtén­het velük mindazon csoda, amit csak film­ről ismertek eddig. A kiváló művész és üzlet­ember ma lenne 80 éves. Tádé mesekosara A gyerekek ünnepén, Mi­kulás napján Váradi Hédi ad műsort a Diósgyőri Vasas Művelődési Központban. A Tádé mesekosara című elő­adás vasárnap délelőtt tíz és délután fél 3 órakor kezdő­dik. Szabás-varrás, torna Szabó-varró kezdő és hala­dó, valamint női kondicionáló tornatanfolyamokat indít ja­nuárban a Vörösmarty Mi­hály Művelődési Ház. Jelent­kezni a Lenke u. 14. sz. alatt, vagy telefonon lehet. fi decemberi spian­ Bán János tokaji interna­cionalista visszaemlékezései­ből közöl újabb részletet — Dobrossy István tollából — a Napjaink most megjelent, decemberi száma. A második rész címe: Jekatyerinburg­­ban őriztem a cárt. És egy másik folytatás: Krunák Emese Gondolatok a grafiká­ról című tanulmányának második része az Egy műfaj önismerete a 80-as években alcímet viseli. Ezt az írást D. Szabó Ede három kiállításról szóló kritikája követi; Mazsa­­roff Miklós, a Varga Miklós —Nagy Gy. Margit házaspár és Kunt Ernő tárlatáról ír a szerző. Az Értelmiség és társada­lom interjúsorozatban ez al­kalommal dr. Bodnár Ödön­nel, a megyei bíróság tanács­vezető bírájával beszélgetett Szendrei Lőrinc. Ugyancsak interjúformában mutatja be Géczi János költőt Magyar József. Elbeszélést Serfőző Simon­tól, Czakó Gábortól, Takács Józseftől, Oravec Jánostól olvashatunk a lapban. Évfordulóhoz kapcsolódik Deák Gábor írása: „A nemzet hálájára érdemes ...”; a száz­húsz éve elhunyt Palóczy Lászlóra emlékezik. Csorba Csaba cikke, A végek lantosa a 425 éve meghalt Tinódi Se­bestyénnek állít emléket. Csanády Jánostól, Csák Gézától, Csorba Piroskától, Fecske Csabától, Halász Im­rétől, Juhász Józseftől, Káldi Jánostól, Kerék Imrétől, Ma­gyar Józseftől, Nászta Kata­lintól, Nyilassy Balázstól, Papp Lajostól, Pátkai Tiva­dartól, Rózsa Endrétől, Sárán­­di Józseftől, Vasadi Pétertől és Villányi Lászlótól olvasha­tunk verseket a decemberi Napjainkban, melynek rajza­it Reich Károly készítette. László Gyula grafikai Őseink élete László Gyula nevét mindenki ismeri, akit érdekel a régészet, a magyar nép őstörténete. El­mélete a kettős honfoglalásról mindmáig izgalomban tartja a szakmai köröket, az 1944-ben megjelent, A honfoglaló ma­gyar nép élete című munkája alapműnek számít. Művészeti körökben a kritikust, a kortárs XX. századi magyar szobrá­szat (kitűnő könyvet írt Med­­gyessy Ferencről), festészet szakemberét és művelőjét is­merik jobban. 1928-tól 1933-ig két diplomát szerzett. Egyet a képzőművészeti főiskolán, egyet (régészetből) a bölcsészkaron. A maga nemében ritka és pá­ratlan karrier az övé, hiszen művészként és tudósként is az első vonalban van. Ha szabad így mondani, mindkét minőségével megis­merkedhetett a héten a mis­kolci közönség, ötven grafi­káját állították ki az egyete­mi könyvtár előterében, s ezek a míves rajzok, mint egy képregény mondják el a magyarság eredetét Emese álmától a honfoglalásig és a földművelés megtanulásáig. László Gyula (a rajzain) tényként kezeli a folklórt és a mondákban, regékben, vala­mint a gesztákban, króni­kákban feljegyzett hagyo­mányt. Aki eddig nem is­merte volna az őstörténetün­ket, az tíz perc alatt, mi­közben az ötven élethű raj­zot átnézi, képet alkothat őseink életmódjáról, szoká­sairól. Az első tíz rajz a vérszerződést, költözést és a kalandozások korát mutatja be (Lehel kürtje, A fehér ló mondája, Botond, A had­rend, Közelharc, A hét gyász magyar stb). láthatjuk azt a harcmodort, amely néhány évtizeden keresztül rettegés­ben tartotta Európát, amikor úgy imádkoztak, hogy: „A magyarok nyilaitól ments meg Uram minket”. A harc­képeit a vadászat, a halá­szat, a mindennapok derű­sebb képei váltják fel. Lát­hatjuk, hogyan játszottak a kisfiúk (nyíllal), a kislányok (babával), hogyan tevékeny­kedtek az asszonyok (példá­ul ők arattak), hogyan szán­tottak, fejték a lovat a fér­fiak. Felvonulnak mesterem­berek : a fazekas, az ötvös és a kardcsiszár, az íjasmes­­ter, láthatjuk a kereskedők portékáit. Izgalmas és érde­kes rajz, A koponyalékelés című állítja meg a nézőt. Két idős férfi (feltehetően sámán, vagy táltos) operál egy beteg férfit. Az utolsó rajzokon a családi élet jele­neteit látjuk, a leánykérés­től és leányrablástól a szü­letési szokásokon át a halot­ti torig. Az utolsó rajz a jö­vőt, a történelmet idézi, elő­­legzi meg; egy pufók arcú kis magyart szoptat az édes­anyja. László Gyula rajzainak az értéke — a realisztikus, a részleteket is kidolgozó élet­hűség mellett — az a nép­rajzi és történelmi hitel, amelyre csak a tudós képes. Szívesen látnánk ezeket a rajzokat külön albumban is; igen nagy hasznára lenne történelemoktatásunknak. (horpácsi)

Next