Déli Hírlap, 1982. március (14. évfolyam, 51-77. szám)
1982-03-13 / 62. szám
Villantó Emlékliget Vezetőségi ülést tartott a héten az Észak-magyarországi Horgászegyesület. Tervekről és reményekről tárgyaltak, s megemlékeztek az egyesület március 6-án elhunyt elnökéről, Veres Lászlóról. Az országos hírű szaktekintélyt, szervezőt, horgászt az egyesület saját halottjának tekinti. A vezetőségi ülés az idei munkatervet még az ő intenciói alapján vitatta meg. Várható, hogy ebben az esztendőben Borsod legnagyobb horgászegyesülete újabb tagokkal gyarapszik. Így a tervek alapvető fontosságot tulajdonítanak a halasztásnak. Feladatul tűzték ki a víz- és természetvédelem fokozását, az új tagok alaposabb felkészítését. Terveik között szerepel, valamely alkalmas helyen olyan emlékliget létesítése, ahol a horgászatért és a természetért sokat tett horgásztársak nak mementót állítanának: a sólyatéren hajót javítanak. Ebben a nyáron már nyéki kavicsot szállítanak ... fát ültetnének. (Solymos felv.) A vasút reneszánszának kezdetei A technikai bravúrsorozatot idén koronázzák Miskolcon hörszállítmányok rendezője: vágányfék- és automatikus váltóállító rendszerrel szerelték fel. Az akkor beépített technika jellemzője, hogy a gondos karbantartás, a kisebb-nagyobb továbbfejlesztések, s a közelmúltban végrehajtott teljes rekonstrukció eredményeként — most, 30 év múltán is korszerűnek számít, s a szakemberek véleménye szerint további két évtizedet, szolgálhat „az elavulás veszélye nélkül. A másik jubileum a vasút renszánszának fénykorát hozta az igazgatóság területén. Húsz évvel ezelőtt adták át a vámosgyörki integra-dominó rendszerű forgalomirányító automatikát. Úttörő vállalkozás volt ez a MÁV történetében. Itt vetették be a világviszonylatban is új korszakot alakító berendezéseket, amelyeknek vasúttörténeti jelentősége legfeljebb a televíziózásnak, a hírközlésben betöltött szerepével mérhető. Az utóbbi 20 esztendő az impozáns kezdetek után méltó folytatást élt meg az igazgatóság területén. Fő vonalukon — egyetlen kivétellel — egyenértékű technikai berendezéssel szerelték fel állomásaikat, s idén sor kerül a még hiányzó „láncszem” beépítésére is. Kálkápolna vasútállomást decemberben kapcsolják be az integradominó rendszerbe. S ez nemcsak helyi nevezetességű esemény: az országban Kálkápolna a kétszázadik állomás, amelyet ebbe az automatizálási szisztémába bekapcsolnak. Bár csendes, de jeles évfordulóhoz érkezik idén a vasút miskolci igazgatósága, éppen 30 éve annak, hogy területükön — országosan is elsőként — startolt az a technikai bravúrsorozat, amelyre 1982-ben teszik fel a koronát. Már a kezdett is általános figyelmet keltett az ágazaton belül. Az 50-es évekre túlzsúfolt, technikailag idejét múlt miskolci rendezőpályaudvart kellett az igényeknek megfelelő kapacitásra fejleszteni, az akkor legkorszerűbbnek számító biztosítóberendezési automatikákkal. A rohamosan iparosodó országrész vasúti szállítóbázisának szükségképpen kellett követnie a hatalmasan növekvő igényeket. Elsőbbséget kapott hát a te Háziasszonyoknak ajánljuk 1 sunk, milek? Valky Tibor mesterszakács és Szegedi bva cukrász receptjei Hozzávalók (sütéshez) 5 személyre: 10 dkg füstölt szalonna; 5 dkg vaj; 1,20 kg csirke; 6 dkg vöröshagyma vagy gyöngyhagyma; 5 dkg sampinyongomba; 2 db babérlevél; 12 dl barackpálinka; 4 dl fehér bor; kakukkfű ízlés szerint; jó ízlés szerint. Elkészítése: a füstölt szalonnát kockára vágjuk, és félig lepirítjuk. Külön edényben a vajat finomra vágott vöröshagymával lehúzatjuk, majd összekeverjük a füstölt szalonnás zsírral, illetve tepertővel. Ehhez vegyítjük a feldarabolt, megmosott fiatal csirkét, gombát, kakukkfüvet, sót, babérlevelet és a barackpálinkát. Amikor a szesz elpárolgott, 4 dl fehér bort öntünk rá, mellyel időközönként meglocsoljuk. Fedő alatt pároljuk, majd amikor puhulni kezd, a fedőt eltávolítjuk, és szép barnára sütjük. Hozzávalók a mártáshoz 5 személyre: 30 dkg csirkeláb vagy csirkecsont; 10 dkg vegyes zöldség; 15 dkg vaj; 5 dkg liszt; 5 gramm fehér bors (cayenne); fél citrom; 2 dl tejszín; 2 db tojássárga; jó ízlés szerint. Elkészítése: A csirkelábakból, illetve csontból, valamint a vegyes zöldségből alaplevet főzünk (kivonat). Világos, vajas rántást készítünk, amit forró, megszűrt alaplével felengedünk. Simára keverjük, és jól kiforraljuk krémsűrűségűre. Sózzuk, cayenne borsot teszünk bele. A tűzről levéve, állandó keverés mellett, hozzáadjuk a tejszínnel elkevert tojássárgáját. Finom szűrőn átszűrjük és kevés citromlével ízesítjük. Tetejére kevés nyers vajat morzsolhatunk, hogy be ne bőrösödjön. Forralni ezután már nem szabad, mert a mártás összefut. KÓKUSZOS SZELET A hozzávaló 20 dkg porcukrot, 2 dkg margarint, 2 evőkanál mézet és 1 egész tojást kikeverjük. Ehhez hozzáadunk 30 dkg lisztet, 1,5 dl tejet és egy késhegynyi szódabikarbónát, majd zsírozott, lisztezett tepsiben sütjük. A töltelék elkészítése: 2,3 dkg margarint, 10 kanálnyi tejet, 25 dkg porcukrot és 5 dkg kakaót felfőzünk és 5 evőkanálnyi rumot teszünk bele, amikor már felforrt. Két kókuszreszeléket és 15 dkg diót összekeverünk és ebbe belemártogatjuk a tésztadarabokat. ALFÖLDI CSIRKEKÜLÖNLEGESSÉG SUPRÉNE-MÁRTÁSSAL Jelentkezzék a segítségnyújtó A megyei főügyészség felkéri azt a személygépkocsivezetőt, aki 1982. március 9- én 8.25 óra tájban egy személy elfogására irányuló rendőri intézkedéshez gépkocsijával segítséget nyújtott, hogy a megyei főügyészségen (Miskolc, Dózsa György u. 4. fszt. 17. sz. szoba) személyesen, vagy a 15-605 telefonszámon jelentkezzék. * lile« játszótér a puépra Elkészült a miskolci jubileumi játszótér kiviteli terve. A legutóbbi egyeztető tárgyaláson elmondották, hogy a játszótér építéséhez szükséges anyagok zömét megvásárolták és folyamatosan készítik a játszóeszközöket. Előreláthatóan a közelgő gyermeknapon adják át a jubileumi játszóteret. Az ÉPFU jubileumi KRESZ-versenyen Elsöprő miskolci Csak nyugodt ember üljön a volán mögé — mondja a győztes Amint arról tegnap már beszámoltunk, az ÉPFU vállalatvezetése és az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács Miskolc-Tapolcán rendezte meg a vállalat 20. KRESZ- vetélkedőjét. Az elődöntők során az ÉPFU 3000 gépjárművezetője közül több mint 2700-an bizonyították felkészültségüket. Miskolcra a négy üzemegység (Miskolc, Budapest, Pécs, Győr) legjobb 16 versenyzője jutott el. A legjobbaknak járó díjakat Szilágyi Gyula, az ÉPFU vezérigazgatója és Seller Mihály rendőr ezredes, az OKÉT képviselője adta át tegnap a Janó-szállóban. A verseny elsöprő miskolci sikert hozott. Az egyéni verseny eredménye: 1. Hoffmann János (Miskolc), 2. Kelemen László (Budapest), 3. Kolozsvári Sándor (Pécs). Mind az első három helyezett (6000, 5000, 4000 forintot és oklevelet), mind a további helyezettek értékes pénzjutalmakat kaptak. A csapatverseny eredménye: 1. Miskolc, 2. Győr, 3. Budapest, 4. Pécs. A miskolci csapat oktatóit, Sugár Bertalant és Zöldi Lászlót is megjutalmazták. Az ÉPFU szakszervezeti bizottsága különdíjat ajánlott fel a gépjárművét legtakarékosabban üzemeltető gépjárművezető részére. Ezt — egy szép karórát — ugyancsak a miskolci Hoffmann János nyerte. * — Mondhatnám véletlenül, újsághirdetés útján kerültem az ÉPFU-hoz 1967-ben — nyilatkozta a verseny után a kétszeres győztes Hoffmann János. — Nem bántam meg, enert jó vezetők keze alá, jó kollektívába jutottam. Azóta már 250 000 kilométert vezettem baleset nélkül, még koccanásom sem volt. Fő elvem, hogy a volánhoz csak nyugodt, kiegyensúlyozott lelkiállapotban levő ember üljön. A megfontoltság, az előrelátás nélkülözhetetlen a gépjárművezető számára. Aki nem a defenzív vezetés elvei szerint cselekszik, hosszú távon nem számíthat sikerre. S manapság mindehhez jön az új követelmény: a jármű minél gazdaságosabb üzemeltetése. A kettő össze is függ, hiszen csak nyugodt, óvatos vezető tudja gépkocsiját kevés üzemanyaggal üzemeltetni. Otthon van egy Java 350-es motorom, az a hobbim. Én szerelem, én javítom. S azzal se vágtázom, a motoron is a fő,a megfontoltság, a nyugodtság. * Az eredményhirdetés után sokan gratuláltak a „házigazda”, 3. sz. ÉPFU igazgatójának, dr. Lénárt Józsefnek, a hármas sikerhez. Nem érdemtelenül. (nyikes) Egy tavaszi klasszikus, egy lezseren sportos Ez a két, egymás mellé társított rajz kitűnően szimbolizálja a tavaszi, jellemző divatvonalakat. A klasszikus kosztüm sohasem öregszik ki a nők ruhatárából. Az újdonság benne, hogy kötött-hurkolt kelméből is készülhet, és akkor nadrággal viselve elegáns pulóver hatását kelti. De ahány nő, annyiféle ruhadarabbal tudja kombinálni ezt a kitűnő alapot. S a mostani jelszó: aki okosan variál, annak több ruhája van. A sportos pulóver divatjában most feléled az az időszak, amikor a lányok, a nők valódi méretüknél néhány számmal nagyobbat viselhetnek. Ez a lezserség praktikus is egyben, hiszen kirándulások idején hűvösebbek a reggelek, s később lekívánkozik egy-egy réteg. Ez a blason szabású felsőrész kombinált anyagból is elkészíthető. A rajzról is leolvasható könnyű szabásvonala. Az ideális testsúly És akinek fogynia kell? Mit nevezünk ideális testsúlynak és ki számít elhízottnak? — erről adott tájékoztatót az Országos Egészségnevelési Intézet. Ideális testsúlyát a testsúly és a testmagasság birtokában némi számolgatással bárki megállapíthatja. A testmagasságból levonva százat és a megmaradt értékből annak tíz százalékát, ez az ideális testsúly, férfi és nő esetében egyaránt. Például egy 170 centiméteres magasságot alapul véve: 170 mínusz 100, az 70. Ennek tíz százaléka 7, az eredmény: 63 kilogramm. Ez tehát egy 170 centimééer magas ember ideális testsúlya. Ha azonban valaki azt tapasztalja, hogy ideális testsúlyát a tényleges súlya 5—10 vagy annál több kilogrammal meghaladja, akkor bizonyos lehet abban, hogy elhízott és egészsége érdekében fogynia kell. Hogyan? Kerüljük a cukor- és zsírtartalmú táplálékot, fogyasszanak kevesebbet szénhidrátban gazdag táplálékokból — például lisztből készül termékekből, vagy rizsből —, egyenek gyakran, de mindig keveset. Táncórára várják a kicsiket holnap délután a Tokaj vendéglátóház Cola-bárjába. A gyerekek a Vasas táncegyüttes művészeinek segítségével megismerkedhetnek a tánc alapelemeivel, rejtett szépségeivel is.