Déli Hírlap, 1982. március (14. évfolyam, 51-77. szám)

1982-03-13 / 62. szám

Villantó Emlékliget Vezetőségi ülést tartott a héten az Észak-mag­yaror­­szági Horgászegyesület. Ter­vekről és reményekről tár­gyaltak, s megemlékeztek az egyesület március 6-án el­hunyt elnökéről, Veres Lász­lóról. Az országos hírű szak­­­­tekintélyt, szervezőt, hor­gászt az egyesület saját ha­lottjának tekinti. A vezetősé­gi ülés az idei munkatervet még az ő intenciói alapján vitatta meg. Várható, hogy ebben az esztendőben Borsod legna­gyobb horgászegyesülete újabb tagokkal gyarapszik. Így a tervek alapvető fontos­ságot tulajdonítanak a ha­­lasztásnak. Feladatul tűzték ki a víz- és természetvéde­lem­ fokozását, az új tagok alaposabb felkészítését. Ter­veik között szerepel, vala­mely alkalmas helyen olyan emlékliget létesítése, ahol a horgászatért és a természe­tért sokat tett horgásztársak­­ nak mementót állítanának:­­ a sólyatéren hajót javítanak. Ebben a nyáron már nyéki kavicsot szállítanak ... fát ültetnének. (Solymos felv.) A vasút reneszánszának kezdetei A technikai bravúrsorozatot idén koronázzák Miskolcon hörsz­állítmányok rendezője: vágányfék- és automatikus váltóállító rendszerrel sze­relték fel. Az akkor beépített technika jellemzője, hogy­­ a gondos karbantartás, a ki­­sebb-nagyobb továbbfejlesz­tések, s a közelmúltban vég­rehajtott teljes rekonstrukció eredményeként — most, 30 év múltán is korszerűnek számít, s a szakemberek vé­leménye szerint további két évtizedet, szolgálhat „az el­avulás­­ veszélye nélkül. A másik jubileum a vasút renszánszának fénykorát hozta az igazgatóság terüle­tén. Húsz évvel ezelőtt ad­ták át a vámosgyörki integ­­ra-dominó rendszerű forga­lomirányító automatikát. Út­törő vállalkozás volt ez a MÁV történetében. Itt vetet­ték be a világviszonylatban is új korszakot alakító be­rendezéseket, amelyeknek vasúttörténeti jelentősége legfeljebb a televíziózásnak, a hírközlésben betöltött sze­repével mérhető. Az utóbbi 20 esztendő az impozáns kezdetek után mél­tó folytatást élt meg az igaz­gatóság területén. Fő vonalu­kon — egyetlen kivétellel — egyenértékű technikai be­rendezéssel szerelték fel ál­lomásaikat, s idén sor kerül a még hiányzó „láncszem” beépítésére is. Kálkápolna vasútállomást decemberben kapcsolják be az integra­­dominó rendszerbe. S ez nemcsak helyi nevezetességű esemény: az országban Kál­­kápolna a kétszázadik állo­más, amelyet ebbe az auto­matizálási szisztémába be­kapcsolnak. Bár csendes, de jeles év­fordulóhoz érkezik idén a vasút miskolci igazgatósága, éppen 30 éve annak, hogy területükön — országosan is elsőként — startolt az a tech­nikai bravúrsorozat, amelyre 1982-ben teszik fel a koronát. Már a kezdett is általános figyelmet keltett az ágaza­ton belül. Az 50-es évekre túlzsúfolt, technikailag ide­jét múlt miskolci rendező­pályaudvart kellett az igé­nyeknek megfelelő kapaci­tásra fejleszteni, az akkor legkorszerűbbnek számító biztosítóberendezési automa­­tikákkal. A rohamosan ipa­rosodó országrész vasúti szál­lítóbázisának szükségképpen kellett követnie a hatalma­san növekvő igényeket. El­sőbbséget kapott hát a te­ Háziasszonyoknak ajánljuk 1 sunk, mil­ek? Valky Tibor mesterszak­ács és Szegedi bva cukrász receptjei Hozzávalók (sütéshez) 5 sze­mélyre: 10 dkg füstölt sza­lonna; 5 dkg vaj; 1,20 kg csirke; 6 dkg vöröshagyma vagy gyöngyhagyma; 5 dkg sampinyongomba; 2 db ba­bérlevél; 12 dl barackpálinka; 4 dl fehér bor; kakukkfű íz­lés szerint; jó ízlés szerint. Elkészítése: a füstölt sza­lonnát kockára vágjuk, és fé­lig lepirítjuk. Külön edény­ben a vajat finomra vágott vöröshagymával lehúzatjuk, majd összekeverjük a füstölt szalonnás zsírral, illetve te­pertővel. Ehhez vegyítjük a feldarabolt, megmosott fiatal csirkét, gombát, kakukkfüvet, sót, babérlevelet és a barack­­pálinkát. Amikor a szesz el­párolgott, 4 dl fehér bort ön­tünk rá, mellyel időközönként meglocsoljuk. Fedő alatt pá­roljuk, majd amikor puhulni kezd, a fedőt eltávolítjuk, és szép barnára sütjük. Hozzávalók a mártáshoz 5 személyre: 30 dkg csirkeláb vagy csirkecsont; 10 dkg ve­gyes zöldség; 15 dkg vaj; 5 dkg liszt; 5 gramm fehér bors (ca­yenne); fél citrom; 2 dl tej­szín; 2 db tojássárga; jó íz­lés szerint. Elkészítése: A csirkelábak­ból, illetve csontból, valamint a vegyes zöldségből alaplevet főzünk (kivonat). Világos, va­jas rántást készítünk, amit forró, megszűrt alaplével fel­engedünk. Simára keverjük, és jól kiforraljuk krémsűrű­ségűre. Sózzuk, cayenne bor­sot teszünk bele. A tűzről le­véve, állandó keverés mellett, hozzáadjuk a tejszínnel elke­vert tojássárgáját. Finom szű­rőn átszűrjük és kevés cit­romlével ízesítjük. Tetejére kevés nyers vajat morzsolha­tunk, hogy be ne bőrösödjön. Forralni ezután már nem sza­bad, mert a mártás összefut. KÓKUSZOS SZELET A hozzávaló 20 dkg por­cukrot, 2 dkg margarint, 2 evőkanál mézet és 1 egész tojást kikeverjük. Ehhez hoz­záadunk 30 dkg lisztet, 1,5 dl tejet és egy késhegynyi szó­dabikarbónát, majd zsírozott, lisztezett tepsiben sütjük. A töltelék elkészítése: 2,3 dkg margarint, 10 kanálnyi tejet, 25 dkg porcukrot és 5 dkg kakaót felfőzünk és 5 evőkanálnyi rumot teszünk bele, amikor már felforrt. Két kókuszreszeléket és 15 dkg diót összekeverünk és ebbe belemártogatjuk a tész­tadarabokat. ALFÖLDI CSIRKEKÜLÖNLEGESSÉG SUPRÉNE-MÁRTÁSSAL Jelentkezzék a segítségnyújtó A megyei főügyészség fel­kéri azt a személygépkocsi­vezetőt, aki 1982. március 9- én 8.25 óra tájban egy sze­mély elfogására irányuló rendőri intézkedéshez gépko­csijával segítséget nyújtott, hogy a megyei főügyészsé­gen (Miskolc, Dózsa György u. 4. fszt. 17. sz. szoba) sze­mélyesen, vagy a 15-605 te­­lefonszámon jelentkezzék. * lile« játszótér a puépra Elkészült a miskolci jubi­leumi játszótér kiviteli terve. A legutóbbi egyeztető tárgya­láson elmondották, hogy a játszótér építéséhez szükséges anyagok zömét megvásárolták és folyamatosan készítik a játszóeszközöket. Előrelátha­tóan a közelgő gyermeknapon adják át a jubileumi játszó­teret. Az ÉPFU jubileumi KRESZ-versenyen Elsöprő miskolci Csak nyugodt ember üljön a volán mögé — mondja a győztes Amint arról tegnap már beszámoltunk, az ÉPFU vál­lalatvezetése és az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács Miskolc-Tapolcán rendezte meg a vállalat 20. KRESZ- vetélkedőjét. Az elődöntők során az ÉPFU 3000 gépjár­művezetője közül több mint 2700-an bizonyították felké­szültségüket. Miskolcra a négy üzemegység (Miskolc, Buda­pest, Pécs, Győr) legjobb 16 versenyzője jutott el. A legjobbaknak járó díja­kat Szilágyi Gyula, az ÉPFU vezérigazgatója és Seller Mi­hály rendőr ezredes, az OK­ÉT képviselője adta át tegnap a Janó-szállóban. A verseny elsöprő miskolci sikert ho­zott. Az egyéni verseny eredmé­nye: 1. Hoffmann János (Mis­kolc), 2. Kelemen László (Bu­dapest), 3. Kolozsvári Sándor (Pécs). Mind az első három helyezett (6000, 5000, 4000 fo­rintot és oklevelet), mind a további helyezettek értékes pénzjutalmakat kaptak. A csapatverseny eredmé­nye: 1. Miskolc, 2. Győr, 3. Budapest, 4. Pécs. A miskolci csapat oktatóit, Sugár Berta­lant és Zöldi Lászlót is meg­jutalmazták. Az ÉPFU szakszervezeti bi­zottsága különdíjat ajánlott fel a gépjárművét legtakaré­kosabban üzemeltető gépjár­művezető részére. Ezt — egy szép karórát — ugyancsak a miskolci Hoffmann János nyerte. * — Mondhatnám véletlenül, újsághirdetés útján kerültem az ÉPFU-hoz 1967-ben — nyilatkozta a verseny után a kétszeres győztes Hoffmann János. — Nem bántam m­eg, enert jó vezetők­­ keze alá, jó kollektívába jutottam. Azóta már 250 000 kilométert vezet­tem baleset nélkül, még koc­canásom sem volt. Fő elvem, hogy a volánhoz csak nyu­godt, kiegyensúlyozott lelki­­állapotban levő ember üljön. A megfontoltság, az előrelá­tás nélkülözhetetlen a gép­járművezető számára. Aki nem a defenzív vezetés elvei szerint cselekszik, hosszú tá­von nem számíthat sikerre. S manapság mindehhez jön az új követelmény: a jármű minél gazdaságosabb üze­meltetése. A kettő össze is függ, hiszen csak nyugodt, óvatos vezető tudja gépkocsi­ját kevés üzemanyaggal üze­meltetni. Otthon van egy Ja­­va 350-es motorom, az a hob­bim. Én szerelem, én javí­tom. S azzal se vágtázom, a motoron is a fő,a megfontolt­ság, a nyugodtság. * Az eredményhirdetés után sokan gratuláltak a „házi­gazda”, 3. sz. ÉPFU igazgató­jának, dr. Lénárt Józsefnek, a hármas sikerhez. Nem ér­demtelenül. (nyikes) Egy tavaszi klasszikus, egy lezseren sportos Ez a két, egymás mellé társított rajz kitűnően szim­bolizálja a tavaszi, jellemző divatvonalakat. A klasszikus kosztüm so­hasem öregszik ki a nők ru­határából. Az újdonság ben­ne, hogy kötött-hurkolt kel­méből is készülhet, és akkor nadrággal viselve elegáns pu­lóver hatását kelti. De ahány nő, annyiféle ruhadarabbal tudja kombinálni ezt a kitű­nő alapot. S a mostani jel­szó: aki okosan variál, an­nak több ruhája van. A sportos pulóver divatjá­ban most feléled az az idő­szak, amikor a lányok, a nők valódi méretüknél néhány számmal nagyobbat viselhet­nek. Ez a lezserség prakti­kus is egyben, hiszen kirán­dulások idején hűvösebbek a reggelek, s később lekíván­kozik egy-egy réteg. Ez a blason szabású felsőrész kombinált anyagból is elké­szíthető. A rajzról is leolvas­ható könnyű szabásvonala. Az ideális testsúly És akinek fogynia kell? Mit nevezünk ideális test­súlynak és ki számít elhí­zottnak? — erről adott tájé­koztatót az Országos Egész­ségnevelési Intézet. Ideális testsúlyát a test­súly és a testmagasság bir­tokában némi számolgatással bárki megállapíthatja. A testmagasságból levonva szá­zat és a megmaradt érték­ből annak tíz százalékát, ez az ideális testsúly, férfi és nő esetében egyaránt. Pél­dául egy 170 centiméteres magasságot alapul véve: 170 mínusz 100, az 70. Ennek tíz százaléka 7, az eredmény: 63 kilogramm. Ez tehát egy 170 centimééer magas ember ideális testsúlya. Ha azonban valaki azt tapasztalja, hogy ideális testsúlyát a tényleges súlya 5—10 vagy annál több kilogrammal meghaladja, ak­kor bizonyos lehet abban, hogy elhízott és egészsége érdekében fogynia kell. Hogyan? Kerüljük a cu­kor- és zsírtartalmú táplálé­kot, fogyasszanak kevesebbet szénhidrátban gazdag táplá­­lékokból — például lisztből készül termékekből, vagy rizsből —, egyenek gyakran, de mindig keveset. Táncórára várják a kicsi­ket holnap délután a Tokaj vendéglátóház Cola-bárjába. A gyerekek a Vasas tánc­­együttes művészeinek segítsé­gével megismerkedhetnek a tánc alapelemeivel, rejtett szépségeivel is.

Next