Déli Hírlap, 1982. május (14. évfolyam, 103-127. szám)

1982-05-04 / 104. szám

Hatvan és Gyöngyös között Az új autópályán jártunk Csak jövő tavasszal adják át Budapestről Miskolc felé autózva valóságos szívfájda­lom, amikor Hatvannál el­hagyjuk az autópályát. Köz­ben azonban néhány pillan­tást vethetünk a már lát­szólag elkészült újabb sza­kaszra. Nos, az elmúlt napokban kísérletképpen végigautóz­tunk a Hatvan és Gyöngyös közötti, még átadás előtt le­vő szakaszon. Kísérőnk, Lő­­rincz Sándor, a Betonútépí­tő Vállalat M3-as autópálya­­főmérnökségének főépítés­vezetője elmondotta: ez az út valóban már készen áll a forgalom fogadására. A KPM döntése szerint azon­ban — elsősorban pénzügyi okok miatt — csak 1983 áp­rilisában adják át. Mindkét irányban hiányzik ugyan a kopóréteg, de a nyáron már a befejező munkálatokat­­végzik­.­ Néhány helyen még megépítik a vízelvezető ár­kot, megerősítik az útpad­kát, felrakják a szalagkor­látokat és kialakítják a két utat elválasztó korlátokat. A Budapest—Hatvan kö­zötti első 45 kilométeres autópálya sem volt olcsó. A Gyöngyösig kiépített 15 ki­lométer azonban minden eddiginél többe kerül: mű­tárgyakkal, mindennemű lé­tesítményekkel együtt kilo­méterenként legalább 50—80 millió forintba. A Szőlőskertnél már az új autópálya egy részén hala­dunk. A nyugati csomópont, amely a Szőlőskerttől veze­tő négy nyomsávos, Gyön­gyös felé tartó autóútba tor­kollik, most épül. Az építők elmondották, hogy sok a türelmetlen autós, akik felhajtanak a le­zárt autópályára. A kör­nyékbeli téeszek és a nagy­­vállalatok járművei is már erre közlekednek. Ennek kö­vetkezményeként sáros az aszfalt, és gyakran föltúr­ják a kirakott építőanyagot. Mivel ezen az útszakaszon még nem helyezték el a közlekedési jelzőtáblákat, s nincs biztosítva a forgalom­ellenőrzés, senkinek sem ajánljuk, hogy ezt a rossz példát kövessék. Sőt, a jövő­ben fokozottabb közúti el­lenőrzéssel megszüntetik az autópálya illegális haszná­latát. 2+c A felüljárók már elkészültek, a gyalogos-aluljárókat azonban még csak most építik is. Tompán püföli a cölöpverőgép a lemezkorlátot tartó osz­lopot. A Mephisto diadalútja Szabó filmje. István Oscar-díjas Mephisto Olaszor­szágban is folytatja sikerso­rozatát. A Panorama című, Milánóban megjelenő hírma­gazin tízes sikerlistáján pil­lanatnyilag a második helyen áll — az első helyet egy olasz filmvígjáték foglalja el. A film sikerének is köszönhe­tően olasz nyelvre is lefor­dították és a napokban meg­jelentették Klaus Mann-nak a forgatókönyv alapjául szol­gált regényét. Még jelentősebb az a tény, hogy a köztársasági elnök védnöksége alatt álló „David di Donatello” díj jelölő bi­zottsága a nem olasz filmek sorában több kategóriában is (a legjobb film, a legjobb rendező, a legjobb férfiszí­nészi alakítás) figyelembe vette Szabó István alkotását. Gázvezetéket építettek A TIGÁZ tavaly tovább­építette,­­fejlesztette váro­sunk gázhálózatát, összesen 4,9 kilométer vezetéket épí­tettek, s majd 1300 lakást kapcsoltak be a vezetékes gázhálózatba. Megépítették az északi tehermentesítő út kö­zépnyomású vezetékét is: ez 5 millió forintba került. Re­konstruálták a vargahegyi vezetéket, a Tapolcán, illető­leg a Marx tér környékén építettek új szakaszokat. Egy év alatt több mint 9 millió forint értékű munkát végez­tek. A turisták mindentudó telefonja Az Országos Idegenforgal­mi Hivatal megbízásából az Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat alig több mint két hónap alatt szer­vezte meg tavaly a Magyar Postával közösen azt a nem­zetközi telefoninformációs szolgálatot, amely az új bu­dapesti belvárosi telefonköz­pontban működik. Miről ad­nak információt? A hazai és a külföldi szál­láslehetőségekről, fizetőven­dég-szobákról és kempingek­ről, az útviszonyokról, a kül­földi autópályadíjakról és benzinárakról, a vasúti, az autóbusz-, a repülő-, a komp-, a hajó-menetrendekről és ta­rifákról. Pontos tájékoztatást adnak a különböző kulturá­lis és sporteseményekről, se­gítenek a kirándulási progra­mok összeállításában, sőt a legfrissebb hazai és nemzet­közi időjárási prognózisokkal is rendelkeznek. Méghozzá nemcsak a nagyvárosok idő­járásról tudnak felvilágosí­tást adni, hanem több mint húsz ország üdülőhelyeinek időjárási helyzetéről, a ten­gervizek hőmérsékletéről, té­len a hegyek hóhelyzetéről. A Tourinform a 179-800-as telefonszámon magyarul, né­metül, angolul, franciául és oroszul ad felvilágosítást. A magánlakás-építési fórum után • Van-e elég telek? Bár a­­ magánlakás-építés miskolci lehetőségeiről szóló sorozatunk befejeződött, ígé­retünkhöz híven folytatjuk az­ építtetők tájékoztatását. A sorozat záróakkordjaként a múlt héten a TIT-tel közö­sen fórumot rendeztünk, ahol a meghívott szakembe­rek válaszoltak az érdeklő­dők kérdéseire. Az idő hiá­nyában kimaradt kérdéseket, válaszokat­ sorozatban tes­­­szük közzé. Ezúttal a telkek­ről s a területelőkészítésről lesz szó. ♦ HOL A KÉK FÜZET? összesen 6600 példány ké­szült a városi tanács tájé­koztatójából , ugyanakkor köztudomású, hogy városunk­ban a lakásigénylők száma meghaladja a 18 ezret. Töb­bet anyagi okok miatt nem lehetett nyomtatni a füzetből, hiszen ingyenes. Ha pénzért árusítanák — felmerült ez az ötlet is —, még fél év kellett volna a megjelente­téséhez, mert ennyi kell az engedélyeztetési eljáráshoz. Így a városi pártbizottság 800, a városi KISZ-bizottság 2000, a szakszervezet 400 pél­dányt kapott, hogy alapszer­­vezeteikhez eljuttassák. Ezen­kívül kapott a füzetből min­den 100-nál több dolgozót foglalkoztató vállalat és in­tézmény vezetője, valamen­­­nyi művelődési ház, a könyv­tárak, a vb-hivatal, a mis­kolci ÉTK-iroda, valamint a tanácstagok is. A városi ta­nács tájékoztatja az építte­­tőket, ha változás történik a kiadványban közölt adatok­ban, jogszabályokban. + AZ IGÉNYLŐ A KEVESEBB Sokan érdeklődtek arról is, hogy vajon lesz-e elegendő telek. Nem túl nagy a je­lentkezők száma a rendelke­zésre álló építési területek­hez képest? A városi tanács vb-hivatalánál jelenleg 907 bejelentett telekigénylőt tar­tanak számon. Ebben a terv­időszakban a magánerőből épülő otthonok közül 1600— 1700 valósul meg családi ház­ként, s az ennek megfelelő terület is rendelkezésre áll. Jelenleg tehát nagyobb a kí­nálat, mint a kereslet a­ te­lekfronton. Külön felhívjuk rá az építkezni szándékozók figyelmét, hogy a városkör­nyéki településeken 600 te­­­­lek várja a miskolciakat, ked­vezőbb anyagi feltételekkel, mint a város területén! Sokan nem a területekről, hanem az anyagiakról kér­deztek: vajon a jelenlegi ne­héz gazdasági helyzetben jut-e elég pénz a magánerős építkezésre szánt területek közművesítésére, előkészíté­sére? + TÖBBET KÖLTENEK RÁ Csökkentések helyett, ta­valy és idén is többet köl­töttek erre, mint amennyit eredetileg terveztek. Tavaly 18 millió, az idén 44 millió forint jut ilyen célra. A munkálatoknak jó ütemben kell haladnia, hiszen ebben az ötéves tervidőszakban nemcsak a jelenleg beépí­tésre váró területeket kell előkészíteni, hanem azokat is, amelyekre csak a VII. öt­éves terv során vonulnak fel az építők. (Sorozatunk következő ré­szében a panelos magánla­kás-építésről lesz szó. Meg­tudhatják olvasóink, hogy lesznek-e előregyártott ele­mekből épülő, de a jelenle­ginél olcsóbb lakások az épí­tők kínálatában.) (k(ó) Hűtőtornyokról, még egyszer lífjsifoff az USA-ba is Pár nappal ezelőtt lehet­tünk szemtanúi a Miskolci Vasipari Szövetkezet telepén annak, hogyan végzik az utolsó simításokat az Irán­ba induló szállítmány acél­­szerkezetein. Megtudtuk, hogy a termetes acéltartók egy magyar szabadalom alapján épülő hűtőtorony al­katrészei. Most az Egyesült Államokból kaptunk hírt erről a vállalkozásról. A Konxville nevű ameri­kai városban energetikai vi­lágkiállítást rendeztek, s itt a magyar ipar is bemutat­kozik. A sok érdekes tech­nikai újdonság mellett ott látható a Heller—Forgó-féle hűtőtorony modellje is. Az Energiagazdálkodási Inté­zetben kikísérletezett hűtő­torony a megszokott vasbe­ton helyett acélból és alu­míniumból épül fel. A rá­csos szerkezetű acél tartók­ra alumínium burkolat fe­szül , ez adja a torony vá­zát. A régivel szemben két­ségtelen előnye a rövid sze­relési idő, ami többek kö­zött a könnyen mozgatható, viszonylag kis súlyú ele­meknek köszönhető. A hű­tőtornyok zárt rendszerben hűtik le a vizet, így elsősor­ban olyan vidékeken ajánl­ják az alkalmazását, ahol a víz ritka kincs, mégis szük­ség van a hőerőművek által termelt energiára. A szövetkezet egyelőre az Irán számára már régebben szerződésben lekötött tor­nyok alkatrészeinek gyártá­sával foglalkozik. Reméljük, a tengerentúli kiállítás újabb megrendeléseket hoz majd a miskolci, s a vállalkozásban részt vevő többi cégnek is. (kéó) Ez még Iránba készült az A Magyar Hűtőipari Vál­lalat miskolci gyárában mély­hűtő-tárolót építenek, több mint 10 millió forintos költ­séggel. Az építkezés célja, hogy a tároló üzembeállítá­sával teljesíteni tudják a nemzetközi egyezményekben foglalt exportfeltételeket , elsősorban a higiéniai előírá­sokat. A munkálatokat elő­reláthatóan ez év második felében fejezik be. Kiránduló iskolásoknak Rövidesen utcára kerül az Utazási Magazin legújabb száma. A lap időről időre olyan utazási ötletekkel lepi meg olvasóit, melyekről aránylag kevesen tudnak. Milyen nagy ez a mi orszá­gunk, ha azt vesszük, men­­nyi látnivaló akad benne­. Kakasd, Bakóca, Fadd-Dom­­bori, Ercsi, Cece, Tés — a helységneveket bizonyára so­kan nem hallották még, pe­dig mindegyikben érdemes élményt nyújtó utazást ten­ni. A pedagógusok valószí­nűleg hálásan fogadják a lap Iskolai kirándulás című ro­vatát, amely csábító útiter­vet ad a kezükbe, s egyet­len megrendelő levélre csök­kenti a szervezés gondjait. Külföldi úticélokból is érde­kes választékot kínál az Uta­zási Magazin. Mindemellett meghökken­tő az Országos Műemléki Felügyelőség igazgatójának nyilatkozata arrról, hogy mi­lyen mellőzött szerepet töl­tenek be a turizmusban műemlékeink, noha nélkü­lük aligha lennénk turista­ország. Az Utazási Magazin legújabb, idei második száma május 5-től kapható az új­ságárusoknál.

Next