Déli Hírlap, 1985. május (17. évfolyam, 101-126. szám)

1985-05-10 / 108. szám

Halló,­­ ti a telefon 2• Válás után kié a Időnként nemcsak a ma­gánosok, hanem a vállalatok is sokallják a telefonszámlá­jukat. Sok hivatalban, kis­üzemben a szolgálati telefon magáncélra való használatát természetesnek tartják. Va­lamiféle szociális juttatás­nak tekintik, hogy az irodá­ból felhívhatják a Dunán­túlon, vagy a Nyugat-Euró­­pában élő rokonokat, s eset­leg órákig cseveghetnek ve­lük­­ a munkahelyük költ­ségére. A közületek kérésére a posta szakemberei megfigyel­hetik az irodai telefonok használatát, a számlához mellékelhetik a hívott szá­mokat is. Ennek köszönhe­tő, hogy sok főkönyvelő, gaz­dasági vezető benyújthatta már a magánbeszélgetések számláit az irodában dolgo­zóknak. Mi tagadás, a munkahelyi táv­trécselések zöme abból ered, hogy kevés a lakáste­lefon. Ez a hiány különféle furcsaságokat szül. Új­abban néhányan jövedelemforrás­nak tekintik a telefon al­bérletbe való kiadását. Ál­talában nyugdíjasok engedik át a szomszédban lakó kis­iparosoknak, akiknek a mun­kájához nélkülözhetetlen a távbeszélő. Akad, aki egyet­len vonalra 4—5 készüléket szereltet fel a szomszédos la­kásokban. Természetesen, va­lamennyi egyszerre csörög. S egyszerre veszik fel, és akit nem keresnek, az vis­­­szateszi a kagylót. Meglehe­tősen körülményes ez a módszer, ám még mindig jobb, mint a semmi. Egy­­egy ilyen telefonfőbérlő ha­vonta akár 4—6 ezer forin­tot is kasszírozhat — jogta­lanul! A telefont ugyanis senki sem adhatja át máso­dik személynek, tartós hasz­nálatra. Nagy előszeretettel bérel­nek telefont a kisvállalatok, a szakcsoportok és a ma­gánvállalkozások. Számukra ez kifizetődőbb, mivel ha hivatalosan, a posta hozzá­járulásával kapják meg a te­lefont, legalább 35 ezer fo­rintos vonalépítési hozzájá­rulást kell fizetniük. Ezért, ha valakit tetten érnek, mint „telefonfőbérlőt”, kikapcsol­ják a készülékét, és még te­temes bírságra is számíthat. Válás után kinek jár a te­lefon ? Az elköltöző férj ma­gával viheti-e a telefon tu­lajdonjogát? w r ii Nos, a posta állásfoglalá­sa szerint a válásról szóló bírósági végzés alapján a korábban közös háztartásban élt férj és feleség egyaránt jogosult a telefon további használatára. Amennyiben a postai hálózat bővítése le­hetőséget nyújt erre, az el­költöző férj új lakásán is bekötik a készüléket. A ko­rábban együtt élő szülők és gyermekek esetében hasonló a helyzet. A költöző család­tagok mindegyike továbbra is jogosult a telefon haszná­latára, soron kívüli bekötte­­tésére. Mindehhez annyit, hogy ez a posta vezérigazgatóságának az elvi állásfoglalása. A gya­korlatban mindez korántsem ilyen egyszerű. Azért jegyez­zük meg ezt, mert ha vala­ki ennek ellenére sem kapja meg a telefont, ne szerkesz­tőségünkben reklamáljon! (Folytatjuk) Szántó István Tele-könyv és Tallózó, csak később nemrégiben. A Bajcsy-Zsi­­linszky úti könyvesboltok mellett Tallózó nyílik, ahol a három éve, vagy még ré­gebben megjelent kiadvá­nyokat árusítják majd fel­áron. A május 15-ére ter­vezett nyitást azonban — az átalakítási munkák elhúzó­dása miatt — 20-a körülre halasztották. Tele-könyv szolgálat nevű kezdeményezésük lényege: a 36-937-es telefonszámot hí­va, üzenetrögzítőn keresztül felvilágosítást lehet majd kérni könyvekről, beszerzé­sük módjáról. Ezt a szolgál­tatást szintén május 20-án szeretnék elkezdeni. Egyelő­re az az akadály, hogy a posta szakemberei még nem szerelték fel az üzenetrögzí­tő automatát. A Művelt Nép Könyvter­jesztő Vállalat két miskolci újdonságáról számoltunk be Tanácstagjelöltjeink Május 7-én befejeződtek városunkban a tanácstagi jelölőgyü­­lések, lapunk sorozatban közli azoknak a jelölteknek az arcmá­sát, akiket a városi választási elnökség elfogadott. * A 8. sz. tanácstagi választókerület jelöltjei: Kamecz Ist­ván, az Állatforgalmi és Húsipari Vállalat főosztályvezetője és Spisák István BM-dolgozó. A 9. számú tanácstagi választókerület jelöltjei: Béres Ber­talan, a Volán 3. Sz. Vállalatának üzemtechnikusa és dr. Csutor Tivadar, az NME egyetemi adjunktusa. * A 13. számú tanácstagi választókerület jelöltjei: Csákány Lajos a Borsodi Szénbányák tervezőmérnöke és Kovács Er­­nőné kisegítő családtag. Arany Fácán Hurbanovóból Több sört hoznak be külföldről Sokan esküsznek rá: a ká­nikulában a legjobb üdítő egy palack gyöngyöző falú sör. Már ha éppen kapha­tó __Az elmúlt nyáron nem voltak gondok a sörellátás­sal: az idegenforgalom szak­embereinek véleménye sze­rint azért, mert megfelelő mennyiséget sikerült kül­földről beszerezni a kereske­delemnek. A MÁTRA Fűszert idén is igyekszik elegendő külföldi sört juttatni a miskolci bol­tokba — tudtuk meg Cserni Imre osztályvezetőtől. 62 ezer hektoliter csehszlovák és 9200 hektoliter NDK-beli habzó italra kötöttek szerződést. A tavalyi mennyiségnél 10 ezer hektóval több cseh sört hoz­nak be idén. A palackok márciustól folyamatosan ér­keznek, vasúton és kamio­nokkal. Várhatóan nem szenved­nek hiányt kedvenc nedű­jükből a vásárlók, bárme­lyik boltot keressék is fel érte a legnagyobb melegben. A Fűszért előnyben részesí­ti azokat az üzleteket, me­lyek jó előre, írásbeli szer­ződésben közölték igényüket. A többiek a maradék kész­letből válogathatnak. A várható választékról megtudtuk: mivel a szakem­berek több csehszlovák vá­rosból is vásároltak, gazdag lesz a kínálat. Újdonságnak számít például a 12,40-ért árusított hurbanovói Arany Fácán sör, mely eddig nem volt kapható Miskolcon. Látványos, de nagy felfordulással jár Kezdődik a belváros rekonstrukciója Bár már két hete dolgoz­nak az Észak-magyarországi Állami Építőipari Vállalat munkásai a Széchenyi út re­konstrukciójának első szaka­szán, az igazán látványos — és tegyük mindjárt hozzá: nagy-nagy felfordulással já­ró — munka csak a jövő hét végén kezdődik. — Ez az, amitől félek — mondja az építésvezető, Bon­csér László. — Félreértés ne essék, nem a munka nagy­sága és bonyolultsága ri­aszt! Sokkal inkább az ut­cán járók felelőtlensége . .. Rendkívül nagy a balesetve­szély, s még nagyobb lesz később ... Azért kerítettük körbe korláttal munkaterü­letünket, hogy nyugodtan dolgozhassunk. Ám közben sajnos a gyalogosokra is ügyelnünk kell, mert fittyet hánynak a korlátra, átbúj­nak alatta, aztán jön a vil­lamos, jönnek a munkagé­pek ... • AZ ELSŐ SZAKASZ Az építésvezető aggodalma érthető. A Tiszai pályaud­vartól az Ady-hídig már megreparálták a villamos­­vágányokat, „megúszták” baleset nélkül, s szeretnék ezt a hagyományt folytatni. Rajtunk, gyalogosokon mú­lik, hogy sikerüljön is ez ne­kik! És most essék szó arról, miképp képzelik el az ÉÁ­­ÉV-esek ezt a — bizony nem kis munkát. — Jó másfélszáz méteres az első szakasz — magya­rázza az építésvezető —, az Ady-hídtól a Beloiannisz utcáig tart. Az út átépíté­­vel együtt oldjuk meg a 3- as számú főút Ady-hídi cso­mópontjában a vágányátépí­tést, ami végül is nem tar­tozik szervesen a Széche­nyi út rekonstrukciójához, s más is érték a munkának a lebonyolítója. De nem aka­runk kétszer felfordulást ezen a területen, ezért dön­töttünk e változat mellett... Az építők az első szakasz munkálatait négy ütemre bontották, mert hiszen egy­szerre nem lehet nekikezde­ni a több mint félszáz mil­lió forint értékű felújítás­hoz: biztosítani kell az üz­letek áruutánpótlását, a cél­forgalmat, a gyalogosközle­kedést. • ÉPÜL A REPÜLŐVAGÁNY — Az első ütemnek még nagyon az elején járunk — mondja Boncsér László. — Először is megépítettünk két ideiglenes villamosmegállót, az elsőt már üzembe he­lyeztük, a másikat a jövő héten fogjuk. Megkezdtük a repülővágány építését, s két éjszakai vágányzár segítsé­gével szereljük bele a vál­tókat. Ha minden az elkép­zeléseink szerint alakul, ak­kor a jövő hét végén a vil­lamosok mindkét irányban — ingajáratban — már ezen közlekednek. Ez óhatatlanul a villamosközlekedés lassu­lását okozza, amivel még néhány hónapig számolni kell... Amikor a villamosokat a repülővágányra terelik, ak­kor kezdődik meg az igazi nagy munka. Teljes egészé­ben lezárják a forgalom elől a Széchenyi út déli ol­dalát — a Centrum Áruház­zal szemközt —, itt csak a járókelők közlekedhetnek, a járdán! A kiiktatott két vil­lamosvágányon az építési forgalom bonyolódik. A déli úttestet pedig megkezdik bontani, kicserélik a közmű­veket­­, úgy, hogy rövid szünetekkel folyamatos lesz a gáz-, a víz-, a villanyel­látás —, s díszburkolattal látják majd el a sétálóutcát. • ÁRUSZÁLLÍTÁS A BOLTOKBA — Természetesen ekkor már nem lehet közvetlenül szállítani az árut a boltok­ba, — folytatja az építésve­zető —, hiszen e területre gépkocsikkal lehetetlen lesz bejutni. Ám az út északi ol­dalán, a repülővágány és a járda között, a célforgalom számára biztosítjuk a tere­pet. A Centrum Áruház előtt és a Széchenyi út 117. és 119. számú ház előtt áru­tárolásra alkalmas depók lesznek: a gépkocsikról az árukat ide pakolják, innen pedig kézikocsival húzzák majd be a boltosok a szem­közti üzletekbe. Lezárják a forgalom elől a Munkácsy utcát, ez is munkaterület lesz. A 3-as számú úton a villamosvágá­nyok átépítésekor csak két forgalmi sávot lehet igény­be venni. Nem kétséges: soha nem látott nagy munka kezdődik a belvárosban. Sokat fogunk bosszankodni, hiszen folyton­­folyvást zavarja majd bevá­sárlásainkat — az itt élők­nek életét — az átépítés. Ám hogy a városnak szép be­vásárló-, sétálóutcája le­gyen, ezt a kényelmetlensé­get el kell viselnünk... És azzal is segítenünk, hogy fi­gyelmesebben közleke­dünk __ I. S. + Munkálatok a Centrum Áruház előtt. Kevés a kukásautó Miskolc egyik választóke­rületének tanácstagi jelölő­gyűlésén hozták szóba, hogy a szemétszállító járatok gyakran kimaradnak. A ne­héz kukákat több napon át kénytelenek reggel ki­­s es­te visszacipelni a lakók. A városképnek sem válik el­eyére a kukasor, mert ki­borítják a kóbor kutyák is, s a szemetet széthordja a szél. Hogyan fordulhat elő, hogy kimaradnak a járatok? — kérdeztük Farkas Györ­gyöt, a Miskolci Közterület­fenntartó Vállalat igazgató­ját. — Kevés a szemétszállító járművünk, és ezek is gyak­ran elromlanak. A garázs­mesterek csak a forgalom­­biztonság szempontjából ki­fogástalan kocsit engedhet­nek ki a telephelyről, ha te­hát reggel rendellenességet észlelnek valamelyiknél, visszaküldik. A javítás sok­szor hosszú időt vesz igény­be, s ilyenkor előfordulhat, hogy aznap az a járat nem jut el a körzet minden ut­cájába. Ha azonban a meg­adott napon nem vitték el a szemetet, másnap feltétle­nül kimennek érte. Valóban nem esztétikus, ha az utcát „díszítik” a kukák, ezért például a Széchenyi úton már a dolgozóink viszik ki és rakják vissza ezeket, köz­vetlenül a kocsi érkezése előtt, illetve után. Ehhez azonban még két dolgozó szükséges minden jármű mellé. De mivel létszám­gondokkal küzdünk, ez az eljárás egyelőre nem válhat általánossá. Szervezést segítő számítógépek Személyi számítógépek a szervezésben címmel Ló­ny­ay Miklós, a Nehézipari Műszaki Egyetem számítás­­technikai tanszékének tudo­mányos munkatársa tartja meg vitaindítóját a kedden délután 3 órakor az MTESZ- székházban kezdődő kerek­­asztal-beszélgetésen A vitát, amelyre minden érdeklődőt várnak, dr. Szalai László, a műszaki tudományok kandi­dátusa vezeti. I

Next