Déli Hírlap, 1994. február (26. évfolyam, 26-49. szám)
1994-02-01 / 26. szám
I MKV-BŐL MVK RT. I. Amikor a tömeg közlekedik A múlt heti közgyűlés döntése alapján a Miskolci Közlekedési Vállalat részvénytársasággá alakult (visszamenőleges, 1994. január 1-jei hatállyal), így a jövőben MVK Rt.nek, azaz Miskolci Városi Közlekedési Részvénytársaságnak hívják. Az átalakulás szükségszerű volt, az eddigi vállalati működési forma legfeljebb 1996 végéig maradhatott volna fenn. • A „DOHÁNYZÓS” VILLAMOS Az átalakulás nem puszta formalitás, ezért nem érdektelen felidézni a közel száz éves cég múltját. Az MKV 1954-ben jött létre, az akkori városi tanács e néven vonta össze az 1948-ban alakult Gépkocsiközlekedési Vállalatot és az 1897 óta működő Villamosközlekedési Vállalatot. A jogelőd cégek alapítási dátumaiból is látható, hogy Miskolcon fél évszázadon át a tömegközlekedés egyet jelentett a villamosüzemmel. Ezt az ésszerűség diktálta, hiszen a Tiszai pályaudvar és a diósgyőri gyárak összeköttetése volt a cél. A kezdeti, kelet-nyugati tengelyvonalú villamospályához később két szárnyvonalat is építettek: Hejőcsaba, illetve a Tatárdomb irányába, amelyeket (sajnos) 1960-ban, illetve 1976-ban megszüntettek. A fővonal kétvágányúsítása már az MKV alapítása előtt, 1952-ben megtörtént, bő egy évtized múltán pedig vasbeton aljzatokra cserélték a talpfákat. A hagyományos villamosszerelvényeket, melyeknek még nyitott peronjuk (miskolci szlengben: „dohányzójuk”) is volt. 1977-ben selejtezték le, illetve cserélték ki a máig egyeduralkodó — kissé barkácsolt benyomást keltő — FVV típusú csuklós szerelvényekre. Az első — tíz darab — Tátra villamost 1992- ben vásárolta a vállalat, s most kezdődik az anyagilag és műszaki szempontból egyaránt jelentős beruházás: az Újgyőri főtér—Diósgyőr végállomás közötti pályaszakasz átépítése. • 1993 = 1984. Az autóbuszközlekedés rövidebb múltra tekint vissza Miskolcon. A város tömegközlekedésében 1976-ig volt meghatározó a villamos, a következő évek az autóbusz elsöprő győzelmét hozták. Minden az autóbuszközlekedés fejlesztésének irányába hajtott: az új lakótelepek építése, a lakosság számának növekedése , és a várható környezeti károk figyelmen kívül hagyása is. A ’70-es évek közepétől jó tíz évig dinamikusan fejlődő korszakot élt át az MKV: 1985-ben például a szállítási kapacitás több, mint kétszerese volt az 1970-esnek. A növekedés 1988-ig tartott, ettől kezdve a szűkülő pénzügyi lehetőségek aláásták a fejlesztéseket, noha az utazóközönség igényei nem csökkentek. A fenti okok miatt a tavalyi teljesítmények az 1984 évivel egyeznek meg, az idén végrehajtott kényszerű teljesítménycsökkentés eredményeként pedig néhány viszonylatban már a csúcsidőben is 30 percre nőtt a járatok követési időköze. • KÖLTSÉGES TAKARÉKOSSÁG már A vállalat — azaz részvénytársaság — ma igazából csak a tíz Tátra villamosára lehet büszke, a villamosok közel háromnegyede, és a buszok fele selejtezésre érett. (A kényszerű takarékosság valójában igen költséges, hiszen az öreg járművek fenntartási, javítási költségei jelentősek.) Mindebből következik, hogy az elkövetkezendő években a szolgáltatás színvonalának puszta megőrzése is hatalmas összegeket igényel, hiszen 30 korszerű villamosra, és 120 autóbuszra van szükség. Noha a városi tömegközlekedés szerte a világon ráfizetéses — azaz csak valamilyen támogatás mellett működőképes — az MKV jelenlegi anyagi helyzetét elsősorban az nehezítette, hogy évtizedeken át a viteldíjak megállapítása politikai kérdés volt. Ma már szinte hihetetlennek tűnik, de nem is olyan régen — 1985-ben — emelkedett csak először jelentősen a vonaljegy ára (addig 1 forintos jeggyel utazhattunk a villamoson, és 2 forintossal az autóbuszon ...) Az önkormányzat 1991-től jogosult a helyi tömegközlekedés viteldíjának megállapítására, ez a jogkör azonban magával vonta a vállalati költségek egyharmadának finanszírozási kötelezettségét is. (Folytatjuk) Az „örök" remízben már a miskolci sárga villamos. 6 Déli Dírlan HORTOBÁGYI HÚSOS PALACSINTA: 180 FORINT ízelítő a Calypso kisvendéglő étlapjáról Cím: Miskolc, Városház tér 7. Telefon: 324-616 Nyitva: 9 órától 23 óráig Napi menü: 120 forintért. 1994. február 1., kedd A BORSODÉRT ALAPÍTVÁNY MEGHÍVÁSÁRA Miskolcon a világ pénzügyi képviselői Kerekasztal mellett az Üzleti Clubban A Borsodért Alapítvány, s annak kuratóriumi tagjai, —, akik az országos és a helyi politikai és közélet ismert személyiségei — azt vállalták, hogy a maguk kapcsolati „tőkéjük”, szaktudásukat latba vetve lobbiznak azért, hogy megyénk hátrányos helyzete minél előbb megszűnjön. Az alapítvány célkitűzései közé tartozik többek között, hogy a nemzetközi pénzügyi és gazdasági élet vezető tisztségviselői is eljöjjenek ide, hogy gondjainkat, s egyben lehetőségeinket, terveinket is megismerve segítsék a térség felzárkóztatását, tőkeerős cégeknek ajánlják fel az itteni befektetési ágazatatokat, hogy minél több új munkahely teremtődjön. A tervek aprópénzre váltása már megkezdődött, s most ennek jegyében rangos eseményt rendez a Borsodért Alapítvány a miskolci illetőségű Vásáriroda Kftvel karöltve a Tokaj Vendéglátóház Üzleti Clubjában február 11-én, 14 órai kezdettel. Borbély Erika, a Borsodért Alapítvány ügyvezetője és Mogyorós Zoltán, a Vásáriroda Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a kerekasztal-megbeszélésre a banki és a pénzügyi szakma vezető személyiségeivel találkozhatnak az érdeklődők. A meghívott vendégek között szerepel: Andrew Rogerson, a Világbank magyarországi képviselője; Paul F. Dax, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank magyarországi képviselője; Hans Beck, az Európa Közösség magyarországi nagykövete; Bod Péter Ákos, a Magyar Nemzeti Bank elnöke; Elzo Rosenberg, az Európa Közösség Bizottságának képviseletében; Botos Balázs, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára, és Koppányi Mihály, a Világbank vezető közgazdásza. Az Üzleti Club rendezvényei a klubtagoknak jutányosak, vagy ingyenesek, de másokat is szívesen várnak. A belépő megvásárlásával az alapítvány céljait támogatják, így erre a rendezvényre a klubtagoknak minimum ezer, másoknak kétezer forint, amit az adóalapból leírhatnak. Ázsiai tájest rendezvényére is készülnek a szervezők. A terveik szerint 6—8, ország diplomáciai testületeinek és kereskedelmi képviseleteinek vezető tisztségviselőit invitálják Miskolcra, az Üzleti Clubba. Az előzetes egyeztetések szerint Japán, Kína, Korea, Thaiföld, és India képviselteti majd magát a találkozón. A Borsodért Alapítvány, és az Észak-magyarországi Gazdasági Kamara, vezetése szerint is a közvetlen kapcsolatokból, pénzügyi és kereskedelmi megállapodásokból sokkal hamarabb van üzlet, mintha még más szervezet is közbeiktatódna. Haszonnal jár tehát, ha valaki mint klubtag is belép a rendes tagok sorába, hiszen az a csekély befektetés, ami ezzel jár, hamar megtérülhet. Persze, a klubtagoknak — az alapkövetelményeken túl, ahogyan azt a működési szabályzata megfogalmazza, vannak jogaik kötelességeik is. De mindazok, akik erről bővebben akarnak informálódni, keressék a Vásáriroda Kft.-t, a Mindszent tér 1. szám alatt a 7. emeleten, vagy a 412-003-as, vagy a 411-640-es telefonon. rEgyütt szenvedtünk a vevőkkel' A Unique hirdet és szállít Kezd helyreállni a rend — mondja Borhegyi György Miközben a Unique Group folyamatosan hirdeti szolgáltatásait — amerikai autók behozatalát —, jó néhányan hosszú ideje várnak arra, hogy megkapják a cégtől megrendelt gépkocsijaikat, amelyre fél, vagy akár egy éve fizették be az előleget. Hogy jön össze ez a két dolog? — kérdeztük Borhegyi Györgytől, a Unique ügyvezető igazgatójától. — Kicsit messzebbről kell kezdenem. Annak idején nyolc-tizenkét hetes szállítási határidőre vettük fel a megrendeléseket. Tavaly ilyen tájt jelentkeztek először a problémáink. Először a Magyar Nemzeti Bank nehezítette a dolgunkat, majd márciusban a Közlekedési Főfelügyelet, azután nyáron komoly rágalomhadjárat indult ellenünk. Augusztusban az MNB bekeményített: közölte velünk, hogy nem utal át pénzt külföldi partnereinknek. Kénytelenek voltunk a szállítási határidőt meghosszabbítani. Szeptemberben egy belső puccs történt a cégünknél, amelynek szervezője — főkönyvelőnőnk — magas miniszteriális kapcsolatokkal rendelkezik. — Miért akadályozták az Önök munkáját, a gépkocsik behozatalát? — Nyilvánvaló, hogy kiknek az érdekeit sérti egy cég, amely olcsóbban kínálja az autókat, mint teszik azt a magyarországi autógyárak. Együtt szenvedtünk a vevőkkel, illetve megrendelőkkel. Nekünk is az az érdekünk, hogy minél hamarabb átadhassuk a gépkocsikat, hogy a vevők fizethessék a vételár fennmaradó részét. Ma bő ötszázmillió forinttal tartoznak nekünk a vevőink. Ez jó tartozás, hiszen a megrendelők meg fogják kapni autóikat, mi pedig a pénzünket. — Mi a helyzet most a megrendelt autókkal? — Tavaly kilencszáztizenegy megbízást vettünk fel. Változatlan irántunk a bizalom, erre rá is szolgálunk. Folyamatosan elégítjük ki az igényeket, azon régi vevőinkkel pedig, akik nem akarnak tovább várni, megegyezünk. Vagy visszakapják (visszakapták) a pénzüket — mégpedig maradéktalanul —, vagy, ha kérték, a lehetőség szerinti más típusra írtuk át az igénylést. Az igaz, hogy a Unique nem tud felelősséget vállalni —a hatóságok által a szerződéskötések után hozott rendelkezések okozta — késedelem miatt, de kijelentem : száz százalék, hogy mindenki megkapja az autóját. Örömmel tudatom, hogy lassan kezd helyreállni a rend, épp most zajlott nálunk egy MNB-vizsgálat, aminek nem az volt a célja, hogy „valamit” találjanak a cégnél —, ha lett volna mit, azt már megtalálták volna —, hanem ellenkezőleg : zökkenőmentessé tenni a kapcsolatunkat. Ugyanígy javult a kapcsolatunk a Közlekedési Főfelügyelettel, így minden remény megvan arra, hogy elmúljanak a kellemetlenségek, amelyekből kijutott vevőinknek és nekünk is. Jelenleg mintegy negyven autónk áll vámszabad területen, zömük Metro, illetve dzsip. De forgalmazunk nullkilométeres Fiatokat, és gyümölcsöző a kapcsolatunk a Citroennel is. A fentieken túl bizományosi árusítással is foglalkozunk, pesti központunk nyolcezer négyzetméterén két és fél ezer négyzetméter szolgál erre a célra. Hallani olyan híreket, hogy az USA-autók nem vadonatújak. — Ami — mint az összes rágalom ellenünk — nem igaz. A gyár 60—90 napos készletet garantál, ám szállítani csak akkor tud, ha megkapja az őt megillető pénzt. Tehát ha az MNB utal. Egyébként élünk és virulunk, maradunk Magyarországon, olyannyira, hogy ezekben a napokban alakul meg a Unique Rt., mintegy egymilliárd forintos alaptőkével. Ötvenegy százalékban az amerikai Unique a tulajdonos, negyvenkilenc százalékban magyar cégeké az rt. Megya szóról ment a dal... RAP-táncok, és nosztalgia számok. Ennek megfelelő volt az előadók hangszerkészlete is, ami a következőkből állt: 4 citera, köcsögduda, gitár és dobfelszerelés. A gyermekotthon igazgatóhelyettesétől, Kardos Gyulától megtudtuk, hogy az együttes azóta létezik, amióta az intézet. Legalább 30 éves múltra tekintenek vissza, persze a tagok cserélődnek, ahogy a gyermekotthonból kinőnek a diákok. Lényeges színvonal-javulás következett be a kis csoport munkájában 4 éve, amióta Ördög Sándor tanár a vezetőjük, aki korábban, szintén foglalkozott zenével, amatőr szinten. Az együttes 7 főből áll, valamennyien a 8. osztályú, befejezett fiúk. Műsorukat a közönség igényének megfelelően állítják össze. Az abaújszántói bemutatkozáson, mintegy 70 középiskolás klubtag vett részt. A jelenlévők az egyik előadót, Tóth Gábort ünnepelték hevesen, hiszen ő a szakközépiskola tanulója is. Lakatos Lászlót többször visszahívták, aki nosztalgiaszámokat adott elő az Illés együttestől és az EDDA-tól, még az együttes miskolci korszakából. A megyaszóiak szerepeltek már Prügyön, Szerencsen és nagy sikerrel mutatkoztak be egy németorzági folklór-fesztiválon. A napokban adtak műsort az időseknek két szomszéd településen : Sóstófalván és Gesztelyen. Kardos Sándor Figyelemre méltó esemény volt Abaújszántón a mezőgazdasági szakközépiskolában működő Narancs filmklub legutóbbi programja. A megyaszói általános iskola és gyermekotthon művészeti szakköre mutatkozott be. Az előadásban szerepeltek népdalok, virágénekek, kanásznóták, cigánydalok, Testépítők Tiszaújvárosban Tiszaújvárosban megalakult a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Testépítő és Erőemelő Szövetség. Tagja lehet bármely, a megyében működő klub, amely elfogadja a szövetség alapszabályzatát. Érdeklődni és bővebb felvilágosítást kérni Nánási Balázs ügyvezető elnöktől lehet, a 40/321-264 vagy a 49/341-041-es telefonszámon.