Déli Hírlap, 1994. február (26. évfolyam, 26-49. szám)

1994-02-01 / 26. szám

I MKV-BŐL MVK RT. I. Amikor a tömeg közlekedik A múlt heti közgyűlés döntése alapján a Miskolci Közlekedési Vállalat rész­vénytársasággá alakult (visszamenőleges, 1994. ja­nuár 1-jei hatállyal), így a jövőben MVK Rt.nek, azaz Miskolci Városi Közlekedési Részvénytársaságnak hívják. Az átalakulás szükségszerű volt, az eddigi vállalati mű­ködési forma legfeljebb 1996 végéig maradhatott volna­ fenn. • A „DOHÁNYZÓS” VILLAMOS Az átalakulás nem pusz­ta formalitás, ezér­t nem ér­dektelen felidézni a közel száz éves cég múltját. Az MKV 1954-ben jött létre, az akkori városi ta­nács e néven vonta össze az 1948-ban alakult Gépko­csiközlekedési Vállalatot és az 1897 óta működő Villa­mosközlekedési Vállalatot. A jogelőd cégek alapítási dá­tumaiból is látható, hogy Miskolcon fél évszázadon át a tömegközlekedés egyet je­lentett a villamosüzemmel. Ezt az ésszerűség diktálta, hiszen a Tiszai pályaudvar és a diósgyőri gyárak össze­köttetése volt a cél. A kez­deti, kelet-nyugati tengely­vonalú villamospályához ké­sőbb két szárnyvonalat is építettek: Hejőcsaba, illetve a Tatárdomb irányába, ame­lyeket (sajnos) 1960-ban, il­letve 1976-ban megszüntet­tek. A fővonal kétvágányúsítá­­sa már az MKV alapítása előtt, 1952-ben megtörtént, bő egy évtized múltán pe­dig vasbeton aljzatokra cse­rélték a talpfákat. A hagyo­mányos villamosszerelvénye­ket, melyeknek még nyitott peronjuk (miskolci szleng­ben: „dohányzójuk”) is volt. 1977-ben selejtezték le, il­letve cserélték ki a máig egyeduralkodó — kissé bar­kácsolt benyomást keltő — FVV típusú csuklós szerel­vényekre. Az első — tíz da­rab — Tátra villamost 1992- ben vásárolta a vállalat, s most kezdődik az anyagilag és műszaki szempontból egyaránt jelentős beruházás: az Újgyőri főtér—Diósgyőr végállomás közötti pálya­szakasz átépítése. • 1993 = 1984. Az autóbuszközlekedés rö­­videbb múltra tekint vissza Miskolcon. A város tömeg­­közlekedésében 1976-ig volt meghatározó a villamos, a következő évek az autóbusz elsöprő győzelmét hozták. Minden az autóbuszközleke­dés fejlesztésének irányába hajtott: az új lakótelepek épí­tése, a lakosság számának növekedése , és a várható környezeti károk figyelmen kívül hagyása is.­­ A ’70-es évek közepétől jó tíz évig dinamikusan fejlő­dő korszakot élt át az MKV: 1985-ben például a szállítá­si kapacitás több, mint két­szerese volt az 1970-esnek. A növekedés 1988-ig tartott, ettől kezdve a szűkülő pénz­ügyi lehetőségek aláásták a fejlesztéseket, noha az uta­zóközönség igényei nem csökkentek. A fenti okok miatt a ta­valyi teljesítmények az 1984 évivel egyeznek meg, az idén végrehajtott kényszerű teljesítménycsökkentés ered­ményeként pedig néhány vi­szonylatban már a csúcsidő­ben is 30 percre nőtt a já­ratok követési időköze. • KÖLTSÉGES TAKARÉKOSSÁG már A vállalat — azaz részvénytársaság — ma iga­zából csak a tíz Tátra vil­lamosára lehet büszke, a villamosok közel háromne­gyede, és a buszok fele se­lejtezésre érett. (A kénysze­rű takarékosság valójában igen költséges, hiszen az öreg járművek fenntartási, javítási költségei jelentősek.) Mindebből következik, hogy az elkövetkezendő évek­ben a szolgáltatás színvona­lának puszta megőrzése is hatalmas összegeket igényel, hiszen 30 korszerű villamos­ra, és 120 autóbuszra van szükség. Noha a városi tö­megközlekedés szerte a vilá­gon ráfizetéses — azaz csak valamilyen támogatás mel­lett működőképes — az MKV jelenlegi anyagi helyzetét el­sősorban az nehezítette, hogy évtizedeken át a viteldíjak megállapítása politikai kér­dés volt. Ma már szinte hi­hetetlennek tűnik, de nem is olyan régen — 1985-ben — emelkedett csak először je­lentősen a vonaljegy ára (addig 1 forintos jeggyel utaz­hattunk a villamoson, és 2 forintossal az autóbuszon ...) Az önkormányzat 1991-től jogosult a helyi tömegközle­kedés viteldíjának megálla­pítására, ez a jogkör azon­ban magával vonta a válla­lati költségek egyharmadá­­nak finanszírozási kötele­zettségét is. (Folytatjuk) Az „örök" remízben már a miskolci sárga villamos. 6 Déli Dírlan HORTOBÁGYI HÚSOS PALACSINTA: 180 FORINT ízelítő a Calypso kisvendéglő étlapjáról Cím: Miskolc, Városház tér 7. Telefon: 324-616 Nyitva: 9 órától 23 óráig Napi menü: 120 forintért. 1994. február 1., kedd A BORSODÉRT ALAPÍTVÁNY MEGHÍVÁSÁRA Miskolcon a világ pénzügyi képviselői Kerekasztal mellett az Üzleti Clubban A Borsodért Alapítvány, s annak kuratóriumi tagjai, —, akik az országos és a helyi politikai és közélet is­mert személyiségei — azt vállalták, hogy a maguk kapcsolati „tőkéjük”, szak­tudásukat latba vetve lob­biznak azért, hogy megyénk hátrányos helyzete minél előbb megszűnjön. Az ala­pítvány célkitűzései közé tartozik többek között, hogy a nemzetközi pénzügyi és gazdasági élet vezető tiszt­ségviselői is eljöjjenek ide, hogy gondjainkat, s egyben lehetőségeinket, terveinket is megismerve segítsék a tér­ség felzárkóztatását, tőke­erős cégeknek ajánlják fel az itteni befektetési ágaza­­tatokat, hogy minél több új munkahely teremtődjön. A tervek aprópénzre vál­tása már megkezdődött, s most ennek jegyében rangos eseményt rendez a Borso­dért Alapítvány a miskolci illetőségű Vásáriroda Kft­­vel karöltve a Tokaj Ven­déglátóház Üzleti Clubjában február 11-én, 14 órai kez­dettel. Borbély Erika, a Bor­sodért Alapítvány ügyveze­tője é­s Mogyorós Zoltán, a Vásáriroda Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a­­ kerekasztal-megbeszélésre a banki és a pénzügyi szak­ma vezető személyiségeivel találkozhatnak az érdeklő­dők. A meghívott vendégek­ között szerepel: Andrew Ro­­gerson, a Világbank magyar­­országi képviselője; Paul F. Dax, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank magyar­­országi képviselője; Hans Beck, az Európa Közösség magyarországi nagykövete; Bod Péter Ákos, a Magyar Nemzeti Bank elnöke; Elzo Rosenberg, az Európa Kö­zösség Bizottságának képvi­seletében; Botos Balázs, a Pénzügyminisztérium he­lyettes államtitkára, és Kop­pányi Mihály, a Világbank vezető közgazdásza. Az Üzleti Club rendezvé­nyei a klubtagoknak jutá­nyosak, vagy ingyenesek, de másokat is szívesen várnak. A belépő meg­vásárlásával az alapítvány céljait támogatják, így er­re a rendezvényre a klubta­goknak minimum ezer, má­soknak kétezer forint, amit az adóalapból leírhatnak. Ázsiai tájest rendezvényé­re is készülnek a szervezők. A terveik szerint 6—8, or­szág diplomáciai testületei­nek és kereskedelmi képvi­seleteinek vezető tisztségvi­selőit invitálják Miskolcra, az Üzleti Clubba. Az előze­­tes egyeztetések szerint Ja­pán, Kína, Korea, Thaiföld, és India képviselteti majd magát a találkozón. A Borsodért Alapítvány, és az Észak-magyarországi Gazdasági Kamara, vezetése szerint is a közvetlen kap­csolatokból, pénzügyi és ke­reskedelmi megállapodások­ból sokkal hamarabb van üzlet, mintha még más szer­vezet is közbeiktatódna. Ha­szonnal jár tehát, ha vala­ki mint klubtag is belép a rendes tagok sorába, hiszen az a csekély befektetés, ami ezzel jár, hamar megtérül­het. Persze, a klubtagoknak — az alapkövetelményeken túl, ahogyan azt a működé­si szabályzata megfogalmaz­za,­­ vannak jogaik köte­lességeik is. De mindazok, akik erről bővebben akarnak informá­lódni, keressék a Vásáriro­da Kft.-t, a Mindszent tér 1. szám alatt a 7. emeleten, vagy a 412-003-as, vagy a 411-640-es telefonon. ­rEgyütt szenvedtünk a vevőkkel' A Unique hirdet és szállít Kezd helyreállni a rend — mondja Borhegyi György Miközben a Unique Group folyamatosan hirdeti szolgáltatásait — amerikai autók behozatalát —, jó né­­hányan hosszú ideje várnak arra, hogy megkapják a cég­től megrendelt gépkocsijai­kat, amelyre fél, vagy akár egy éve fizették be az elő­leget. Hogy jön össze ez a két dolog? — kérdeztük Bor­hegyi Györgytől, a Unique ügyvezető igazgatójától. — Kicsit messzebbről kell kezdenem. Annak idején nyolc-tizenkét hetes szállítá­si határidőre vettük fel a megrendeléseket. Tavaly ilyen tájt jelentkeztek elő­ször a problémáink. Először a Magyar Nemzeti Bank nehezítette a dolgunkat, majd márciusban a Közle­kedési Főfelügyelet, azután nyáron komoly rágalomhad­járat indult ellenünk. Au­gusztusban az MNB beke­ményített: közölte velünk, hogy nem utal át pénzt kül­földi partnereinknek. Kény­telenek voltunk a szállítási határidőt meghosszabbítani. Szeptemberben egy belső puccs történt a cégünknél, amelynek szervezője — fő­könyvelőnőnk — magas mi­niszteriális kapcsolatokkal rendelkezik. — Miért akadályozták az Önök munkáját, a gép­kocsik behozatalát? — Nyilvánvaló, hogy kik­nek az érdekeit sérti egy cég, amely olcsóbban kínál­ja az autókat, mint teszik azt a magyarországi autó­gyárak. Együtt szenvedtünk a vevőkkel, illetve megren­delőkkel. Nekünk is az az érdekünk, hogy minél hama­rabb átadhassuk a gépko­csikat, hogy a vevők fizet­hessék a vételár fennmara­dó részét. Ma bő ötszázmil­lió forinttal tartoznak ne­künk a vevőink. Ez jó tar­tozás, hiszen a megrendelők meg fogják kapni autóikat, mi pedig a pénzünket. — Mi a helyzet most a megrendelt autókkal? — Tavaly kilencszáztizen­­egy megbízást vettünk fel. Változatlan irántunk a bi­zalom, erre rá is szolgá­lunk.­ Folyamatosan elégít­jük ki az igényeket, azon régi vevőinkkel pedig, akik nem akarnak tovább várni, megegyezünk. Vagy vissza­kapják (visszakapták) a pénzüket — mégpedig mara­déktalanul —, vagy, ha kér­ték, a lehetőség szerinti más típusra írtuk át az igény­lést. Az igaz, hogy a Unique nem tud felelősséget vállal­ni —­a hatóságok által a szerződéskötések után hozott rendelkezések okozta — ké­sedelem miatt, de kijelen­tem : száz százalék, hogy mindenki megkapja az au­tóját. Örömmel tudatom, hogy lassan kezd helyreáll­ni a rend, épp most zajlott nálunk egy MNB-vizsgálat, aminek nem az volt a cél­ja, hogy „valamit” találja­nak a cégnél —, ha lett volna mit, azt már megta­lálták volna —, hanem el­lenkezőleg : zökkenőmentes­sé tenni a kapcsolatunkat. Ugyanígy javult a kapcso­latunk a Közlekedési Főfel­ügyelettel, így minden re­mény megvan arra, hogy el­múljanak a kellemetlensé­gek, amelyekből kijutott ve­vőinknek és nekünk is.­­ Jelenleg mintegy negy­ven autónk áll vámszabad területen, zömük Metro, il­letve dzsip. De forgalma­zunk nullkilométeres Fiato­kat, és gyümölcsöző a kap­csolatunk a Citroennel is. A fentieken túl bizományo­si árusítással is foglalko­zunk, pesti központunk nyolc­ezer négyzetméterén két és fél ezer négyzetméter szol­gál erre a célra.­­ Hallani olyan híre­ket, hogy az USA-autók nem vadonatújak. — Ami — mint az összes rágalom ellenünk — nem igaz. A gyár 60—90 napos készletet garantál, ám szál­lítani csak akkor tud, ha megkapja az őt megillető pénzt. Tehát ha az MNB utal. Egyébként élünk és vi­rulunk, maradunk Magyar­­országon, olyannyira, hogy ezekben a napokban alakul meg a Unique Rt., mintegy egymilliárd forintos alaptő­kével. Ötvenegy százalékban az amerikai Unique a tu­lajdonos, negyvenkilenc szá­zalékban magyar cégeké az rt. Megya szóról ment a dal... RAP-táncok, és nosztalgia számok. Ennek megfelelő volt az előadók hangszer­készlete is, ami a követke­zőkből állt: 4 citera, köcsög­duda, gitár és dobfelszere­lés. A gyermekotthon igazga­tóhelyettesétől, Kardos Gyu­lától megtudtuk, hogy az együttes azóta létezik, ami­óta az intézet. Legalább 30 éves múltra tekintenek vis­­­sza, persze a tagok cserélőd­nek, ahogy a gyermekott­honból kinőnek a diákok. Lényeges színvonal-javulás következett be a kis cso­port munkájában 4 éve, amióta Ördög Sándor tanár a vezetőjük, aki korábban, szintén foglalkozott zenével, amatőr szinten. Az együttes 7 főből áll, valamennyien a 8. osztályú, befejezett fiúk. Műsorukat a közönség igényének megfe­lelően állítják össze. Az aba­­újszántói bemutatkozáson, mintegy 70 középiskolás klubtag vett részt. A jelen­lévők az egyik előadót, Tóth Gábort ünnepelték he­vesen, hiszen ő a szakkö­zépiskola tanulója is. Laka­tos Lászlót többször vissza­hívták, aki nosztalgiaszámo­kat adott elő az Illés együt­testől és az EDDA-tól, még az együttes miskolci kor­szakából. A megyaszóiak szerepel­tek már Prügyön, Szeren­csen és nagy sikerrel mu­tatkoztak be egy németor­­­zági folklór-fesztiválon. A napokban adtak műsort az időseknek két szomszéd te­lepülésen : Sóstófalván és Gesztelyen. Kardos Sándor Figyelemre méltó esemény volt Abaújszántón a mező­­gazdasági szakközépiskolá­ban működő Narancs film­klub legutóbbi programja. A megyaszói általános iskola és gyermekotthon művészeti szakköre mutatkozott be. Az előadásban szerepeltek­ népdalok, virágénekek, ka­­násznóták, cigánydalok, Testépítők Tiszaújvárosban Tiszaújvárosban megala­kult a Borsod-Abaúj-Zemp­­lén Megyei Testépítő és Erőemelő Szövetség. Tagja lehet bármely, a megyében működő klub, amely elfo­gadja a szövetség alapsza­bályzatát. Érdeklődni és bővebb felvilágosítást kérni Nánási Balázs ügyvezető elnöktől l­ehet, a 40/321-264 vagy a 49/341-041-es tele­­fonszámon.

Next