Déli Hírlap, 1994. november (26. évfolyam, 256-281. szám)

1994-11-29 / 280. szám

Martintelep—Szirma rendezési tervéről Miskolc Megyei Jogú Vá­ros Polgármesteri Hivatala megbízása alapján elkészült a Martintelep—Szirma rész­letes rendezési terve. A rendezési tervet a városi közgyűlés jóváhagyását meg­előzően november 30-án (szerdán), du. fél öt órakor a szirmai Bem József Álta­lános Iskolában a tervező ismerteti a lakossággal. Ké­rik a lakossági fórumon va­ló megjelenésükkel, az ott elhangzott észrevételeikkel a további tervezési munka se­gítését. Szigorúan Essen A közép-kelet-európai országoknak, köztük ha­zánknak az eddiginél hide­gebb nemzetközi atmoszfé­rával kell számolniuk. A Nyugat segítőkészsége, sőt érdeklődése irántunk csök­ken. Az amerikai republi­kánus előretörés — azok­nak a hivatalos nyilatkoza­toknak ellenére, amelyek erről napvilágot láttak — ezt a tendenciát fogja erő­síteni. Állítólag erről szól­nak egyelőre napvilágot nem látott értékelések is, amelyek a Külügyminiszté­riumhoz közelálló tudomá­nyos kutatóintézetekben ké­szültek. A legújabb példa: nem kapnak meghívót az Európai Unió december 9-i essen­i csúcsértekezletére a kelet-közép- európai társult államok, köztük Magyaror­szág vezetői, jóllehet rész­vételüket — a soros elnök Németország szándékának megfelelően — már a nyá­ron lehetőségként említette a csúcs napirendjén szerep­lő új kelet-európai UE- stratégia szövegtervezete. Az EU-tagországok egy ré­sze azonban ez ellen épp­úgy berzenkedett, mint az Unió viszonylag gyors ke­leti bővítése ellen. Pedig Horn Gyula miniszterel­nök, az ígéretekben bízva, már beiktatta programjába az esseni látogatást. Fel kívánt szólalni a résztvevő kormányfők előtt, hogy ki­fejtse: a Nyugat nem szí­vességet tesz, ha Közép- Kelet-Európát gondjai meg­oldásában segíti, sokkal in­kább saját érdekeit is szol­gálja. Keménydrogos vezetők Két laptársunkban a köz­­tisztviselők kötelező narko­­lógiai szűrését szabályozó törvény megalkotását sür­gette dr. Opál Sándor, nyugállományú rendőr-al­ezredes, kandidátus. A Ma­gyar Hadtudományi Társa­ság elnök-helyettese ki­fejtette: a hazánkban élő, mintegy nyolc-tízezer ke­ménydrogos nagyobb biz­tonsági kockázatot jelent, mint az Egyesült Államok­ban számon tartott hatszáz­ezer. A magyar kemény­drogosok többsége ugyanis — szerinte — a vezetői ér­telmiségiek, elit üzletembe­rek és más befolyásos sze­mélyek közül kerül ki. Munkatársunk több szak­emberrel beszélt, akik cso­dálkozásukat fejezték ki a javaslat kapcsán. Ilyen tör­vényre szerintük nincs pre­cedens. Megkérdőjelezhető a nyolc-tízezres, kemény­drogosokra vonatkozó szám, kiváltképpen az, ami a ve­zető értelmiségiekre, elit üzletemberekre vonatkozik. Ezt semmilyen általuk is­mert adat nem támasztja alá. Az sem világos — ettől függetlenül —, hogy miután a vezető értelmiségiek álta­lában nem állnak közszol­gálatban, milyen összefügő bizalmas rés van a vitatható helyzet­kép és a javasolt közalkal­mazotti szűrés között. Forró december Előzetes, nem hivatalos számítások szerint százezret is elérheti a tüntetők száma a Parlament előtt december 17-én, szombaton. A Peda­gógus Szakszervezet kezde­ményezését a többi érintett is magáévá tette, elfogadta a KIÉT munkavállalói ol­dala. Gazdasági következ­ményeit tekintve ennél ko­molyabb hatása lehet egy decemberi vasutas-sztrájk­nak, kiváltképp, ha nem fi­gyelmeztető jellegű, hanem tartós lesz. (Erről november utolsó napján döntenek.) A személy és áruforgalom­nak hosszabb ideig tartó ki­esése jelentős vállalati, anyagi veszteségeket okoz­hat, és végső kihatásában — egy rendelkezésünkre bo­csátott tanulmány szerint — 1—2 tizedponttal növel­heti az idei inflációt. Szigetköz: valami változik? A szigetközi vízpótlás megoldásának valamennyi lehetséges változatára kért kormányzati javaslatot a múlt héten a parlament környezetvédelmi bizottsá­ga, megteremtve ezzel an­nak a lehetőségét, hogy a már évek óta kész duna­­kiliti duzzasztóművet — az előző Országgyűlés határo­­zatával ellentétben — a hágai nemzetközi bíróság határozatáig, ideiglenes víz­pótlási célra üzembe helyez­zék. A szivattyúzást tavas­­­szal épp ennek elkerülésére írta elő a parlament, s a környezetvédelmi bizottság albizottságot hozott létre, amelynek eredetileg a ha­tározat végrehajtását kellett volna ellenőriznie. Az al­bizottság elnöke azonban feladatát a vízpótlási javas­lat megtételére is kiterjesz­tette, majd koalíciós társá­tól eltérően — végső esetre, —, ha más megoldást a szlovák fél nem támogatna, a zöld mozgalmak vélemé­nyével szemben, a dunaki­­liti duzzasztó üzembe he­lyezését javasolta. Izsó Mi­hály kisgazda képviselő, egyébként keddi interpellá­ciójában a nagymarosi kör­töltés elbontása helyett a vízlépcső felépítését kérte. Magáról a pénzről nem lehet megtudni, hogy hon­nan származik. Számos le­hetőség kínálkozik arra, hogy az eredetét eltüntessék. A pénzmosás folyamán te­hát — la gazdálkodásban” bizonyos idő elteltével, mint­egy a gazdálkodás által ki­termelt — legális jövede­lemként jelenik meg újra a pénz. Dr. Erdélyi László alezre­dessel, a Borsod-Abaúj- Zemplén megyei Rendőr-fő­kapitányság gazdaságvédelmi osztályvezetőjével és szak­értő munkatársával arról beszélgettünk, hogy a ma­gyar vadkapitalizmus idő­szakában, azaz manapság, miféle pénzcsinálási trük­kökkel, bűvészmutatványok­kal találkozik a rendőrség, illetve milyen, a nagyközön­ség léprecsalására szánt új­fajta, még kevésbé elterjedt pénzügyi szabálytalanságo­kat ismer. — Óriási pénzeket lehet szakítani az áruhitelezéses csalásokkal. — mondja Er­délyi alezredes. — A gazda­ságra 1990 előtt többek kö­zött az volt a jellemző, hogy állami vállalatok ál­lami vállalatokkal voltak kapcsolatban, tehát legali­zált, szabályozott, törvényes, hivatalos útja volt a keres­kedelemnek, a gazdálkodás­nak, ahol megbíztak egy­másban a partnerek. Ezen állami vállalatok nem ké­szültek fel arra, hogy a ma­gánszférával, a piacgazda­sággal bejönnek a csalók, szélhámosok is, magánvál­lalkozónak feltüntetve ma­gukat, velük l­épnek majd üzleti kapcsolatba. Ezt a ru­tintalanságot használták ki az élősködők, akik egysze­rű, vagyontalan, egziszten­cia nélküli személyekkel vállalkozói igazolványokat váltottak, vállalkozásokat alapítottak, és a nevükben, vállalkozásaik részére kü­lönböző termelőktől árukat rendeltek meg. Ezt indirekt módon a piaci helyzet is elősegítette, mivel nehéz volt eladni a megtermelt árut emiatt a termelők min­den lehetőségen kaptak, ha vevők jelentkeztek. A beik­tatott vállalkozóval megve­tették az árut, amelyet az elszállítás után féláron, le­gális, vagy illegális csator­nákon, soron kívül értéke­sítettek, természetesen a visszafizetés szándéka nél­kül. A beszerzett jövedel­met felélték, felhasználták, vagy egymás között felosz­tották. A Borsod megyei rendőrség jó eredményesség­gel derítette fel az ilyen eseteket, olykor az ország más részein nyomozva a szövevényes üzletek után. — Később finomodtak az elkövetés módszerei. Mivel — részben a rendőrség pro­pagandájának hatására — a sértett cégek szigorítottak a kiszolgáláson. Csak akkor adtak árut, ha megbízható partnerrel álltak szemben, akik készpénzzel fizettek. A csalók eleve bankgaranciá­val jelentek meg, ez viszont hamis valtt. Több esetben megtörtént, hogy a befize­tett csekk náluk maradó szelvényét mutatták be —, lám, ők befizették a meg­rendelt áru ellenértékét! —­ de mindig a postai zárást követően jelentek meg az áruért, amikor már lehetet­len volt ellenőrizni a tény­leges befizetést. A megha­misított feladóvénnyel aztán könnyedén elvitték a porté­kát. Ez a fajta, úgynevezett áruhitelezéses csalás koráb­ban volt elterjedt, ma már kifutóban van. A kereske­delembe lassacskán beépült az egészséges bizalmatlan­ság, az önvédelmi reflex. — Az országban egyéb­ként információ­szolgáltató cégek is működnek — pél­dául a Credit Reform Inter Info nemzetközileg ismert és Miskolcon is van kiren­deltsége —, amelyek meg­bízható adatokkal szolgál­nak a leendő üzleti part­nerről : mennyire tőkeerős, milyen a fizetési készsége. — Pénz nélkül persze nem megy semmilyen üz­let sem... — Pénzéhséges a gazda­ság. Kevés a­­ forgatható, úgynevezett mobil tőke. A hitelfelvétel lehetősége is behatárolt, mert részben bi­zonyos feltételeknek kell megfelelni, részben pedig meglehetősen magas kama­tok mellett adnak hitelt a pénzintézetek. Aki a 28—32 százalék körüli kamatot ki tudja termelni gazdálkodá­sa során, az művész. De még ha ki is termeli, nem sok haszna marad. Tehát kevés a pénz a gazdaság­ban, és itt lépnek be az ezt kihasználó bűnelkövetők. Több ügyünk is folyamat­ban van, amelyek arról szólnak, hogy kedvező — 8 —10—15 százalékos, irreáli­san alacsony — kamatok mellett, netán kamatmente­sen nyugati hitelt ígérnek. Ráadásul szemérmetlen mó­don, újságokon keresztül hirdetik magukat. Nem is eredmény nélkül, mert bő­ven akad jelentkező. A pénzcsa­logatók intellektuális személyek és óriási szöveg­gel rendelkeznek, 30—40—50 bankkal is meglévő, műkö­dő kapcsolataikra hivatkoz­nak. Az ügyfelet elviszik a pénzintézetbe, felvezetik a megfelelő szintre, leültetik az előtérben, megváratják, eljátsszák előtte a bennfen­tes szerepét, „várjon, mert meg kell keresni a kapcso­latot”, és a többi. Sejtetik vele, hogy itt nem teljesen legális minden, de ő el tud­ja intézni, hisz olyan a kap­csolatrendszere. Az ügyfél persze azt sem tudja, hogy hivatalos ügyfélfogadáson van. Sok rászedett ember még azzal sincs tisztában, hogy milyen hitellehetősé­gek vannak. Ilyenkor lehet sikerrel előadni, hogy „én magának el tudom intézni”, még egy-két beépített öltö­nyös segítségével a folyo­són is tárgyalnak: „igen, az ön kondíciója megfelel, az ön által kínált fedezet al­kalmas arra, hogy ...” Ilyen altató közjáték után elvo­nulnak megtárgyalni a dol­got a banki kapcsolattal, ám lehet, hogy csak a vé­cében, a büfében, vagy egy másik folyosón időzik a csa­ló, a lényeg az, hogy kis­vártatva kitöltendő nyom­tatványokkal érkezik vissza az ügyfélhez. A variációk tovább sorolhatók, számta­lan trükk van az ügyfelek bizalmának megnyerésére. Miután a páciens kellően megpuhult, közlik vele, hogy az ügyintézésnek alap­feltétele: a megszerzendő hitel tíz százalékát előre meg kell fizetni. Jelenleg is letartóztatásban van egy „üzletember”, F. Gy., aki tíz százalékot kötött ki, de hogy a bizalmat erősítse, csak a felét kérte előre. S mivel az igényelt­ hitelek nagysága számottevő volt, az 5 százalék is több milliós hasznot, illetve kárértéket jelentett. Ezek a tranzakci­ók működnek és sorra ér­keznek a károsultak felje­lentései. — A privatizáció is ki­váló terep lehet a pénz­­csináláshoz... — Az is. A harmadik módszer a magánosításból ered. A hatalmas mennyisé­gű állami vagyon magán­kézbe adása folyamatban van, jelenleg az országban együtt é­l az állami vagyon — a­kár a társasági, akár a régi formájában —, illetve a magántul­ajdon. E két for­ma közötti üzletkötéseknél sok esetben megjelenik a korrupció, annak csiszolt formája. Nehezen bizonyít­ható elkövetési módokkal találkozunk. Például valaki az állami cég részéről a magántőkének kedvező üz­letkötést bonyolít le (az adott cég részére pénzügyi, vagy más gazdasági taná­csot ad, stb.)­­, de nem ad­minisztrálják le, csak a ki­fizetés tényét rögzítik. Hogy az ezen a címen kifizetett százezrek mögött valójában volt-e tanácsadás, vagy sem, az az emberek fantáziájára van bízva Ugyanakkor­­ a tanácsadás forintértéke is nehezen meghatározható. Az üzletfélnek akár tízmilliót is érhet, ha általa olyan hasznot tudott elérni. De le­het, hogy semmiféle tanács­adás nem történt. A két do­log időbeni egybeesése vi­szont felhívja a szakember figyelmét a gyanús ügylet­re. Az esetek egy részénél a vesztegetés, a korrupció ala­pos gyanúja megállapítha­tó. Hogy milyen bírósági ítéletek születnek, arra mi is kíváncsiak vagyunk. (Folytatjuk) HOGYAN DOLGOZNAK A GAZDASÁGI HIÉNÁK? A pénznek nincs szaga Vagyongyarapító trükkök, módszerek — rendőrségi szemmel VÁLLALKOZÁS — Apád azt mondta, addig megy, amíg az ukrán maf­fiát meg nem találja, mert ez a jövő ... i LEVÉLBONTÁS DECEMBER 5-ÉN Keletre már exportál a húskombinát OLCSÓBB TERMÉKEK VÁRHATÓK Megelőlegeztük a Miskol­ci Húskombinátnak a nyu­gat-európai exportot, hiszen nemrégiben azt írtuk, hogy a sikeres közös piaci szemle után immáron exportál Nyugatra. A hír annyiban igaz, hogy a húskombinát megfelelő kapacitással ren­delkezik, a technikai szín­vonala minden követel­ménynek eleget tesz, az emberek szakmailag is kel­­lőképpen felkészültek.­­ Jó ideje segítőleg foglal­kozunk már a húskombinát ügyeivel, hiszen nem kö­zömbös számunkra több száz ember sorsa, ugyanakkor az sem mellékes a megye, il­letve a megyeközpont szem­pontjából, hogy egy esetle­ges összeomló húskombinát helyére betörjenek a konku­rensek, és felemeljék az árakat. Mint ismeretes, a hús­kombinát az Augusztus 20. strand mellett a Bajcsy-Zsi­­linszky utcai húsboltban diszkont áron kínálja termé­keit, éppen azért, hogy a kiskereskedők is állhassák a versenyt, ugyanakkor a kiskereskedők, a nyugdíja­sok is kedvező áron juthas­sanak hozzá a fokozódó ver­senyben az egyre jobb mi­nőségű termékekhez, példá­ul a pizza sonkához, vagy a csülökhús sonkáihoz. Ezek a termékek 500 forinton belül kaphatók kilónként nagyke­reskedelmi áron. A korábbi, igen kedvelt csemegesonká­nál ízletesebbbek és olcsób­bak. A gyártmányfejlesztési te­rület kidolgozott egy új bél­csomagolási módszert, ennek révén a termékek sokkal impozánsabbak lesznek. Visszatérve az exportra. Ha nem is nyugatra pilla­natnyi­lag, de az ukránok­nak már szállítanak húské­szítményeket heti egy kami­on mennyiségben, s előreha­ladott tárgyalásokat folytat­nak a románokkal, valamint érdeklődés mutatkozik a szlovének részéről is. Úgy­hogy egyre nagyobb az ér­deklődés a húskombinát ter­mékei iránt. Kérdés persze, miként sikerül megküzdeni a forgóeszközhiánnyal, vár­hatóan erre is gyógyírt hoz majd a privatizáció. A le­­vélbomlás december 5-én lesz, s csak remélni lehet, hogy az egyre jobb pozíció­ba kerülő húskombinát megtalálja valós tulajdono­sát, aki nemcsak a forgó­eszközhiányt tünteti el, ha­nem fejlesztéseket is tud végrehajtani, hogy idehaza és külhonban is állja a ver­senyt ez a nagymúltú, jobb sorsra érdemes cég. K. I. 1994. november 29., kedd ­­hivigno) PanÁA, hello) Miskolc, Hunyadi út 2. (a Városház tér mellett) Déli Dir­­at» 7

Next