Déli Hírlap, 1997. augusztus (29. évfolyam, 178-202. szám)
1997-08-29 / 201. szám
1997. augusztus 29., péntek Balesetek nélkül induljon a tanév Rendőrök az iskolák környékén Néhány évvel ezelőtt a tanévkezdéskor gyakori volt a gyermekbaleset. Ennek megelőzése érdekében az elmúlt esztendőkben kiemelt figyelmet fordítottak erre az időszakra a rendőrök, és az iskolák környékét a szokásosnál is jobban ellenőrizték, így lesz ez a jövő héten induló iskolakezdéskor is. Sándor László alezredes, a Miskolci Városi Rendőrkapitányság közlekedési osztályának vezetője elmondta, hogy a korábbi erőfeszítések eredménnyel jártak, hiszen például tavaly a tanévkezdéskor egyetlen gyermekbaleset sem történt. Ez nem volt elmondható az előző évekről, amikor sajnos tragédiák is előfordultak, autósok halálra gázoltak iskolás gyerekeket. Ebben az időszakban a gyerekek még vakációs hangulatban vannak, nehezen rázódnak vissza a szigorúbb iskolai életbe. Ekkor még a szokásosnál szertelenebbek, figyelmetlenebbek, és ez igaz a közlekedésükre is. Ugyanakkor az autósok számára is szokatlan az iskolák környékén felduzzadó gyalogos forgalom, nem számítanak a gyerekek olykor meggondolatlan „manővereire”. Mindezek megelőzése érdekében hétfőtől kezdve két héten keresztül a baleseti szempontból veszélyes miskolci iskolák környékén rendőrök teljesítenek majd szolgálatot, segítve például a gyerekek zebrán történő áthaladását, illetve az átlagosnál jobban ellenőrizve az itteni forgalmat. A szülőknek azonban érdemes lenne néhány percre leülniük gyermekeikkel, elmagyarázni mindazokat a veszélyeket, amelyek leselkednek rájuk útközben, és elmondaniuk, hogyan viselkedjenek iskolába menet. Az sem árt, ha egy-két napig elkísérik őket, esetleg úgy, hogy csak a távolból követik, figyelik, hogyan viselkedik önállóan a gyerek. Az autósok figyelmét mindenképpen fel kell hívni arra, hogy számoljanak a gyerekek feltűnésével az iskolák környékén, lehetőleg lassítsanak, felkészülve az esetleges váratlan eseményekre, így ha a diákok hirtelen lépnek le például az útra, akkor is elkerülhető a tragédia. A rendőrök munkáját segítik az iskolákban működő, iskolásokból álló ifjú közlekedési rendőr csoportok, akik leginkább a intézmények előtti zebrán teljesítenek majd szolgálatot. H. Sz. Ki látta a balesetet? Augusztus 13-án 17.10 órakor Miskolc, Győri kapu és a József út útkereszteződésében, a „Julius Meinl” előtti kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, H. J. kerékpáros elütötte a bal keze felől érkező és előtte áthaladni szándékozó T. P. gyalogost. A baleset következtében a gyalogos kórházi kezelése ellenére elhalálozott. A rendőrség kéri, hogy aki a balesetet látta, illetve azzal kapcsolatban érdemleges információval rendelkezik, jelentkezzen a Borsod- Abaúj-Zemplén Megyei Rendőrfőkapitányság közlekedésrendészeti osztályán (Miskolc, Zsolcai kapu 32.) személyesen, vagy telefonon a 06-46/329-611, illetve a 107-es segélykérő számon. Szeretne egy autót nyerni? Ha igen, akkor vegyen részt az Országos Balesetmegelőzési Bizottság által szervezett felmenő rendszerű Közlekedik a család című versenyen. A jelentkezési határidő: 1997. szeptember 22-e, és több fordulón keresztül lehet eljutni az áhított autóig, amely az országos döntőn első helyezést elért családé lesz. A versenyen olyan négytagú családok vehetnek részt, ahol minimum az egyik szülő rendelkezik érvényes B-kategóriájú vezetői engedéllyel, és legalább egy gyermek 1997. december 6-ig nem tölti be a 18. életévét. Továbbá valamennyi családtag ismeri a KRESZ-t és nem riadnak meg az ügyességi és szabályossági feladatoktól sem. A verseny folyamán előnyben részesülnek a „háromgenerációs” családok. Már a területi és megyei versenyeken is értékes nyeremények várják a játékos kedvű családokat! Kérdéseikkel és jelentkezési szándékukkal forduljanak bizalommal a városi rendőrkapitányságok közlekedésrendészeti osztályához. Borsod Megyei Balesetmegelőzési Bizottság Lassabban az átjáróban A kormány rendelettel módosította a KRESZ egyes szabályait. Ezek között van az az előírás, amely szerint szeptember 15-étől a vasúti átjárókat lakott területeken belül legfeljebb 30, azon kívül pedig 40 kilométer/órás sebességgel közelíthetik meg, a síneken pedig legalább 5 kilométer/órás sebességgel, folyamatosan haladva kell áthajtani. A szabálymódosítás célja egyértelműen az, hogy kevesebb baleset történjen a vasúti átjárókban. (Képünk egy korábbi ilyen ütközésnél készült.) DÉLI HÍRLAP • BŰNÜGYEK Rendőrtábornok a levegőben „ Csúszott az út” Budapesttől Miskolcig A 3-as számú főúton tegnap közlekedő autósok két dologra figyelhettek fel. Az egyik, hogy a sofőrök egy része vadul villogtatja reflektorát, a másik pedig az a feltűnő óvatos és lassú haladás, amely szinte valamennyi járművezetőt jellemzett. A tapasztaltabb gépkocsi-tulajdonosok valószínűleg már kitalálták, hogy mindennek hátterében sebességellenőrzés, traffipaxok álltak, de valószínűleg fogalmuk sem volt arról, milyen átfogó ellenőrzést hajtott végre a rendőrség. Tehát ahogy autós berkekben szokták mondani, tegnap Budapesttől Miskolcig „csúszott az út”. Minden évben legalább egyszer hajtanak végre a rendőrök olyan akciót, amilyet tegnap. A pontos és hivatalos elnevezése szerint az M3- as autópálya és a 3-as számú főút szervezett, koncentrált sebességellenőrzése zajlott Pest, Heves és Borsod- Abaúj-Zemplén megye területén. Hétköznapi nyelvre lefordítva ez azt jelentette, hogy Budapest és Miskolc között tíz traffipax állt lesben gyorshajtó-prédára várva. Az akció célja az volt, hogy megelőzzék a sebességtúllépésekből adódó baleseteket, illetve hogy a forgalomból kiszűrjék a gyorshajtókat. A Miskolctól a megyehatárig terjedő útszakaszon négy sebességellenőrző gépkocsi teljesített szolgálatot, amelyek időről időre változtatták helyüket. A lefényképezett és leállított gyorshajtóknak kisebb súlyú szabálysértés esetén helyszíni bírságot kellett fizetniük, jelentősebb sebességtúllépés esetén azonban a rendőrök nem tekinthettek el a feljelentéstől. Ez azt jelentette, hogy lakott területen belül 75 km/óra felett, azon kívül pedig 106 km/órásnál nagyobb sebességnél az utóbbi szankciót alkalmazták. Az akciót egy számítógépes rendszer is segítette, amely azonnal jelezte, ha a leállított autót korábban már lefényképezték, ilyenkor persze a büntetés is súlyosabb lett. A Vatta községnél dolgozó rendőrök igazán nem unatkoztak, hiszen két-három percenként szólalt meg a rádió, és a traffipaxos autóból már jelezték is, melyik járművet kell kiemelni a forgalomból, és mennyivel lépte túl a megengedett sebességet. Az egyik fiatalember, aki Mitsubishi kisteherautóval szaladt bele egy fotóba, panaszkodott is az őt leállító rendőröknek, hogy soha nem fog Miskolcra érni, ha állandóan az út szélére intik. Kiderült ugyanis, hogy Budapestről indulva ez már nem az első esete volt, így neki mélyebben kellett a zsebébe nyúlnia. A legtöbb autós megadással viselte sorsát, mások azonban vitatták a gyorshajtás tényét, sőt olyan is akadt, aki visszafordult megnézni, tényleg állt-e traffipaxos kocsi az út szélén. Az egész napos akciót Bánfi Ferenc dandártábornok, az Országos Rendőr-főkapitányság közbiztonsági főigazgatója is ellenőrizte, aki helikopterről figyelte a főút forgalmát, illetve az akcióban résztvevők munkáját, majd visszatért Budapestre. Az ellenőrzés során szerzett tapasztalatokra holnapi számunkban visszatérünk. H. Sz. Jó néhány külföldi autósról is készült „drága” fénykép. (Jakubik László felvétele) Fekete Volvo a határon Csak semmi faxni! Az új bordó Citroenből három bolgár kászálódott ki. A beregsurányi határőrizeti kirendeltség járőre ellenőrizte a Bulgáriában kiállított úti okmányokat, majd a gépjármű papírjait. Minden hivatalosnak, eredetinek tűnt. Mégis... A surányi átkelőről kapott információt a kirendeltség ügyeletese a faluban várakozó bolgárokról. Egy honfitársuk ugyanis lopott 850-es fekete Volvo gépkocsival s annak sofőrjével együtt kifelé igyekezett. A svéd rendszámú jármű kormányosa az ellenőrzés során faxon kinyomtatott forgalmi engedélyt mutatott fel. - Komolyan gondolja, hogy ezt elfogadjuk érvényes forgalmi engedélynek? - kérdezte a határőr a jó ötvenes gépkocsivezetőtől. - Kié egyáltalán a kocsi? - Az egyik barátomtól kértem, annak az ismerőséé. Az ő nevére is van kiállítva az eredeti forgalmi engedély - állította határozottan a svéd férfiú. - Magyarországon mindenesetre inkább unikális, mint törvényes ez a megoldás - csóválta a fejét az útlevélkezelő. - Hová menne az autóval? - Lvovban vár az egyik ukrán ismerősöm - hallatszott a válasz most már nem olyan magabiztosan. - Svéd szivattyút vásárolt, és most bedöglött neki. Telefonon arra kért, hogy javítsam meg. - Hogyan érintett az ügyben a bolgár utasa? - mutatott a tiszthelyettes a zavartan mosolygó, fészkelődő fiatalember felé. - Ő az én bolgár feleségem unokaöccse, Bulgáriában dolgozik a feleségem alkalmazásában. Cégünk bolgár részlegét vezeti. - Járműkereskedelemmel is foglalkozik a felesége? - Nem. Olyan mindenes boltunk van műszaki cikkekkel, játékokkal, miegymással, amit el lehet adni - hadarta a férfiú. - A feleségem unokaöccse csak nemrég csatlakozott hozzám. Ha nem hiszik, kérdezzék meg a bolgár barátait. Ők egy bordó Citroennel talán még mindig itt vannak valahol mögöttünk, a településen... A nyilvántartás adatai szerint a fekete Volvo egy biztosító tulajdona volt. A biztosító pedig egy svéd céget kártalanított, amelytől valamikor május 16. és 21. között lopták el a járművet. -A szivattyú alighanem pihenni fog még egy ideig, mert most nem mehetnek tovább. Az autó lopott - közölte a priorálás eredményét a svéd és a bolgár állampolgárral a határőr. De hogy a többi bolgárnak milyen szerepe volt az akcióban, azt alighanem csak az ügyet kivizsgáló vásárosnaményi rendőrkapitányság munkatársai fogják megtudni. (Megjelent az OrszágHatár 16. számában.) Gázrobbanás Budapesten Heten megsérültek, többen súlyosan, amikor csütörtök délután Budapesten, a IX. kerületi Viola utca egyik lakóházában felrobbant egy gázpalack. A háromemeletes épület egyik földszinti lakásában, valószínűleg gondatlan kezelés miatt robbant fel egy pb-palack. A detonáció akkora erejű volt, hogy kidöntötte az épület főfalát, és súlyos károkat okozott a két felső emeleten is. A mentők ügyeletese elmondta, hogy a helyszínről négy embert szállítottak kórházba, egyikőjüket életveszélyes állapotban. 7 Megnézik a telefonkészüléket is Bizonytalan bizonyítás A lapok szenzációként tálalták, hogy a Legfelsőbb Bíróság „precedensértékű” ítéletet hozott egy Csongrád megyei ügy kapcsán: a távbeszélődíj kifogásolása esetén a szolgáltatónak kell bizonyítania a számla megállapításának helyességét. Az ügyről dr. Kövesi Gabriellával, a MATÁV üzletszabályzat-osztályának vezetőjével beszélgettünk. - Mint időközben kiderült, a nyári uborkaszezonban egy téli ítéletet vett elő a sajtó - mondta dr. Kövesi Gabriella. - Mi a MATÁV álláspontja ezzel az üggyel kapcsolatban? - Az, hogy a lapok sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítottak neki, mint amekkorát érdemel. Ez egy konkrét ügyben, konkrét előfizető számlapanaszában hozott ítélet, amely egyébként már január 9-én megszületett. A testület ebben az esetben a MATÁV által beterjesztett bizonyítékokat nem tartotta elegendőnek. Ennyi, és nem több. - Tehát nem helytálló a „precedensértékű” jelző? - Semmiképpen nem lehet az, de egy másik esetben sem lenne precedensértékű, hiszen a távközlésről szóló törvény tizenkettedik paragrafusának ötödik bekezdésében ez áll: ha az előfizető a szolgáltató által követelt díj összegszerűségét vitatja, a szolgáltatónak kell bizonyítania, hogy a díj számlázása, továbbá megállapítása helyes volt. Magyarán, nem a bíróság, hanem a törvény rendelkezik a szolgáltató bizonyítási kötelezettségéről. Azaz, ez nemcsak a MATÁV-ra vonatkozik, hanem valamennyi magyarországi távközlési szolgáltatóra. - Hogyan történik a gyakorlatban egy ilyen panasz rendezése a MATÁV-nál? - Amennyiben az ügyfél kifogásolja a számla összegét, az a fizetésre vonatkozóan halasztó hatályú. Először ellenőrizzük a számláját, majd ha itt minden rendben van, akkor készítünk az automata forgalomról egy hívásrészletezést. A fenti esetben erre még nem volt módunk, ugyanis a számlapanasz 1993 októberére és novemberére vonatkozott, és akkoriban az illetékes központ még nem volt képes részletes listát adni a forgalomról. Ha az előfizető fenntartja reklamációját, akkor megkérjük, jelölje meg a kifogásolt hívásokat. A reklamált összeget függőbe tesszük, a többitől pedig kap az ügyfél egy pótcsekket, és azt be kell fizetnie. Ezután megvizsgáljuk, hogy a közelmúltban volt-e olyan esemény - kábelcsere, átterhelés stb. -, ami a hibát okozhatta. Átnézzük a vonal hibatörténetét is, mert abból kiderül, szóba jöhet-e az illegális vonalhasználat. Megnézzük azt is, milyen készüléket használ az előfizető, mert az engedély nélküli telefonok nem mindig bontják a vonalat a hívás befejezése után. Mindebből világosan kiderül, hogy több területen zajlik a szolgáltató bizonyítási eljárás. M. S. (Megjelent a Tele Fontos idei 16. számában.)