Déli Hírlap, 1998. augusztus (30. évfolyam, 179-203. szám)
1998-08-26 / 199. szám
1998. augusztus 26., szerda Mi lehetett a muhi katasztrófa oka? AKIK TÚLÉLTÉK... A félelmetesen tragikus, Muhi közelében az elmúlt szerdán történt közúti katasztrófa okai előtt a mai napig értetlenül áll a közvélemény. Az öt halott, a rendkívül súlyos sérülések nem csupán az intenzív osztályokra került embereknek okoztak traumát... Engedélyt kaptunk az orvosoktól, hogy beszéljünk a balesetet elszenvedő két túlélővel, Móricz Máriával és élettársával, Csécsi Zoltánnal. Ők mindketten a frontálisan ütközött Fiat Ducato mögött haladtak Fiat Tipojukkal. A Diósgyőri Kórházban ápolt Móricz Mária a mai napig nem képes feldolgozni a történteket. Ami nem is csoda. Agyrázkódást szenvedett, éjszakánként szörnyű fejfájások gyötrik, s maga a gondolat is félelmetes számára: visszai-felfújás nélküli velőűrszeggel oldották meg a lövés(ek) rögzítését, ami az elszenvedett combnyaktörést is stabilizálja. Ezt a műtéti módszert egyébként Magyarországon elsőként ezen a baleseti sebészeten alkalmazták - azóta is sikerrel. Amire pedig Csécsi Zoltán emlékszik: - A Ducato a muhi körforgalom előtt megelőzött minket, s közvetlenül az ütközés előtt a Fiat Punto száguldott ki mögülünk valami eszeveszett tempóban. Szerintem még a Ducatót is megelőzte, vagy próbálta megelőzni, s aztán már jött a kamion... A csattanást a kisteherautó és a kamion között még valamilyen módon érzékeltem - ne kérdezze, hogyan -, aztán amennyire csak tudtam, szinte automatikusan vettem az irányt az árok felé. De hiába tekertem a kormányt, már késő volt. Azóta sem hagy nyugodni, hogy ki is lehetett a hibás... Emberek a raktérben Az orvos- illetve műszaki szakértői vizsgálatok, valamint a tanúkihallgatások befejezéséig egész egyszerűen nem mondható ki pontos, minden tekintetben helytálló állásfoglalás-mondta el lapunknak fikki János alezredes, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedési osztályvezetője. Ami azonban már most kijelenthető: a zárt kocsiszekrényes kistehergépkocsinak minősülő Fiat Ducaidban egyes egyedül a sofőr és a mellette ülő férfi utazott szabályosan, a többi (elhalálozott, valamint életveszélyesen sérült) ember a raktérben, egymás hegyén-hátán összezsúfolva élte meg (illetve túl) a balesetet. Egyértelműen kijelenteni, hogy milyen okból következett be a baleset egyelőre lehetetlen, hiszen sem a kamionsofőrt, sem a többi szemtanút nem lehetett kihallgatni beszélgetésünkig. Ami tény: a kamion és a Fiat Ducato ütközése a forgalmi sáv közepén történt. Azaz az állítólagosan szabálytalanul előző Ducato Tiszaújvárosból Miskolc felé vezető sávjában idézi agusztus 19- ét... Annál kézzelfoghatóbb a vágya: látni élete társát, a Pontot vezető Csécsi Zoltánt, aki kettős combcsonttörés miatt fekszik a B.-A.-Z. Megyei Kórházban. A baleseti sebészet főorvosa, dr. Kazacsay Ferenc tájékoztatása szerint gyógyulása után (amely bizony akár több hónapot is igénybe vehet) minden bizonnyal teljes értékű emberként dolgozhat tovább Csécsi Zoltán. Műtétei során egy olyan Akit a tűzoltók mentettek ki az autóból - Csécsi Zoltán. - Életem legszörnyűbb élménye volt - mondta. Móricz Máriát a mai napig fejgörcsök gyötrik. Adósom az önkormányzat Esztendők óta ilyenkor nyár végén levéllel (ajánlottal) bombázgat az egyik önkormányzat (nem a miskolci). Mivel nem az első (és nem is a második) esetről van szó, idén sem lepődtem meg, amikor a levél menetrendszerűen megérkezett. Hivatalos volt, helyi adószámla kivonatát is tartalmazta, arról tájékoztatott, hogy az adott önkormányzatnál 167 forintos gépjárműadó túlfizetésem van. Azaz az önkormányzat tartozik nekem 167 forinttal. A levélben az illetékesek arról is tájékoztattak, hogy amennyiben nem értek egyet adó folyószámlám ezen állapotával, akkor ezt hivatalos levélben jelezzem nekik. Amennyiben nem válaszolok nyolc napon belül, akkor úgy veszik, hogy tudomásul vettem a helyzetet, azaz esetemben azt, hogy az önkormányzat tartozik nekem 167 forinttal. Azért az illetékes adóügyi előadó (talán a biztonság kedvéért) mellékelt a számlakivonat mellé egy kitöltetlen csekket is. (Talán ennek segítségével gyarapíthatom tovább az önkormányzat felém fennálló, egyébként nem kamatozó tartozását). Természetesen a levelekre nem válaszoltam, hiszen ma már egy tisztességes ajánlott levél többe kerül, mint amennyi az összeg, amelyiknek sorsáról döntenem kellene. Amúgy is a többszörösét elköltötte már az önkormányzat azzal, hogy minden évben levélben (ajánlottban) közli velem, hogy tartozik. Talán a levélpénzt és azt a 167 forintot is el lehetett volna valami hasznosabb célra költeni. Várom az ötleteket. Sz. B. DELI HÍRLAP • BELPOLITIKA fe. 3 123 milliós program Miskolcon Segítség a törlesztéshez A legnagyobb közérdeklődést kiváltott kormányrendelet az idén kétségtelenül az volt, amelyben a szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterheinek enyhítését, valamint lakhatási körülményeik javítását szabályozták. A központi támogatásra azok az önkormányzatok számíthatnak, amelyek felvállalják az adósságkezelést, annak pénzügyi konzekvenciáival együtt. E szerint Miskolc az idén kereken 47 millió forintos központi támogatásra számíthat, amennyiben a város költségvetéséből 39 millió forintot hozzátesz, illetve az adósok is vállalják a mintegy 37 milliós önrész megfizetését. A miskolci képviselőtestület jövő heti, csütörtöki ülésén tárgyalja meg rendelettervezetét, amely az adósságkezelés mikéntjét szabályozza. A rendelet az önkormányzati tulajdonú közüzemi vállalatokat nyomasztó lakossági tartozások miatt elsősorban erre a területre helyezi a súlypontot, azonban kiterjed a lakásépítésre, lakásvásárlásra, bővítésre, illetve korszerűsítésre felvett hitelekkel is. Az OTP már valamennyi önkormányzat részére megküldte az együttműködési megállapodás tervezetét, ennek azonban vannak olyan pontjai, amelyek kifejezetten hátrányosak az önkormányzat számára, és - általános tervezet lévén - nem veszi figyelembe a helyi sajátosságokat, így az együttműködési megállapodás e pontjai még egyeztetésre szorulnak. A kormányrendelet többféle megoldást tesz lehetővé az adósságkezelésre: a miskolci rendelettervezetben az eddigi tapasztalatok alapján (1993-ban és 1994-ben már volt hasonló jellegű program) a vissza nem térítendő támogatás szerepel. A tervezet 150 ezer forintban rögzíti az adható támogatás maximumát, mert e felett a szociálisan hátrányos adósok aligha tudnák a szükséges 30 százalékos önrészt vállalni. Az adósságkezelési program az említett költségvetési tekemél több kiadást jelent majd a város számára, hiszen az egészségügyi és szociális osztály így is évi 80-100 ezer ügyirattal birkózik meg, ezért az adósságkezelési program végrehajtására új csoportot kell létrehozni. A miskolci rendelettervezet 150 ezer forintban rögzíti a nehéz helyzetben lévőknek adható támogatás maximumát. Kétmilliós beiskolázási támogatás A korábbi évekhez hasonlóan az idén is beiskolázási támogatással igyekszik segíteni a boldvai önkormányzat a helyi családoknak. Figyelembe véve azonban az árváltozásokat, a tavalyihoz képest magasabb összegek kiutalásáról döntöttek. Mint Komjáti Ferenc polgármestertől megtudtuk, az általános iskolába járók teljes tankönyvcsomagjának az árát a boldvai önkormányzat fizeti. A középiskolások számára - ideértve a szakmunkásképzőbe és szakközépiskolába járókat is - 6 ezer forintos támogatást nyújtanak. Az egyetemistákat és a főiskolásokat ennél nagyobb összeggel, 10 ezer forinttal segítik. Az előzetes felmérések szerint 350 általános, 150 középiskolást és 35 felsőfokú oktatási intézménybeli hallgatót illet meg a támogatás Boldván. Ez várhatóan 2 millió forinttal terheli a költségvetést. Az iskolalátogatási igazolásokat egy hónapon belül kérik a továbbtanulóktól, de ahogy minden iskolásnak, úgy nekik is kifizetik (kifizették) a támogatást augusztus 26- án és 27-én. VÍRUSOK az északi-sarkról Nem fenyeget a spanyolnátha Nyolcvan évvel ezelőtt elhunyt norvég bányászok Északi-sarkon megfagyott holttestét kezdték el vizsgálni brit virológusok. Remélve, hogy ismereteket szereznek arról a vírusról, mely a 20 millió ember életét kioltó spanyolnáthát okozta az első világháború után - adta hírül több hírügynökség is a napokban. A hír kapcsán néhány olvasónk is betelefonált szerkesztőségünkbe, érdeklődve: vajon ismét támadhat-e a betegség, s ha igen, van-e ellenszere? A nyolcvan éve tomboló spanyolnáthát az influenza A-vírus egyik altörzse okozta. Tekintettel arra, hogy az influenzát azóta védőoltással már meg tudjuk előzni, elképzelhetetlen, hogy ismét hasonló pusztítást vigyen véghez - tudtuk meg dr. Madai Ágnestől, a miskolci Semmelweis Kórház fertőző osztályának helyettes vezetőjétől. Mint mondta, az első világháború után 20 millióan haltak bele a betegségbe, többnyire a 20 és 40 év közötti korosztály. Az mnf-Egyre nagyobb népszerűségnek örvend olvasóink körében a Déli Hírlap díjtalanul hívható zöld száma (06-80/200-523), amelynek segítségével kérdéseket tehetnek fel, bejelenthetik észrevételeiket. Jelen cikkünk is egy „zöld hívás" nyomán született. >-------------------------------------------------luenza A vírus egyébként azóta már többször is okozott járványt, sőt, a spanyolnáthát „eredményező” altörzs is gyakran megjelent. Az, hogy az 1968-as hongkongi, vagy az 1973-as szingapúri járvány nem követelt annyi áldozatot mint a spanyolnátha, az az influenza-figyelő szolgálatnak és a védőoltások kifejlesztésének köszönhető. Persze a védőoltásnak - ami nem a betegség ellen véd, hanem a szövődmények ellen is van egy apró szépséghibája, nevezetesen az, hogy egyfajta szérum nem mindegyik influenzavírus altörzs ellen alkalmazható. A helyzetet bonyolítja, hogy a vírus-altörzsek sohasem jelennek meg ugyanabban a formában, minden alkalommal egy-két apró módosulattal „felfegyverkezve” próbálják ledönteni az embert a lábáról. A nagyobb bajt elkerülendő minden évben összeül egy szakértői bizottság, mely az influenzafigyelő-szolgálat jelentései alapján megpróbálja megítélni, milyen típusú influenzavírus-altörzs bukkanhat fel az adott évben, s ennek alapján fejlesztik ki az új szérumot. Szerencsére - mondta dr. Madai Ágnes - 1977 óta nem volt olyan influenzavariáns, amely súlyos járványt okozott. P. G. Olvasónk a vonal végén Lovak helyett terepjáró Motorizált határőrség A magyar határőrségnél a közelmúltban elsősorban gazdaságossági és eredményességi okok miatt megszüntették a lovas járőrszolgálatot. Olyannyira, hogy a derék négylábúakat néhány nappal ezelőtt Kiskunhalason el is árverezték. Megyénkből, pontosabban a semjéni őrsről június 30-án szállították el az utolsó két lovat, melyeket a modern kor követelményeihez igazodva itt is segédmotorral és terepjáróval igyekeznek pótolni. A hozzánk tartozó egységeknél már évekkel ezelőtt kezdeményeztük a lovasjárőrözés megszüntetését, melyet idén nyáron sikerült végleg felszámolnunk - mondta Árvai Ferenc ezredes, a Miskolci Határőr Igazgatóság humánszervezési igazgató-helyettese. - Az intézkedést három dolog is indokolta. A járőrök korábban nem tudták felvenni a versenyt a gépesített határsértőkkel, vagy embercsempészekkel. A másik fontos összetevő, hogy a lovak tartása, gondozása nagy anyagi terhet rótt az igazgatóságra. Ezen kívül az sem elhanyagolható, hogy speciálisan kiképzett határőreinket kevésszer lehetett szolgálatba küldeni, ugyanis az előírások értelmében sötétben, havas időben tilos ez a fajta járőrözés. Márpedig a tiltott határátlépéseket szinte kivétel nélkül az éjszakai órákban és többnyire rossz időjárási körülmények között kísérlik meg. - Megyénkben mikor szüntették meg végleg a lovasjárőrözést? - Az utolsó két lovat idén június 30-án vitettük el Semjénből, melyeket a többiekkel együtt már el is árvereztek a kiskunhalasi határőr bázison. A helyi lovasiskola számára mindössze 60 darab négylábút hagytak meg. - Ezentúl milyen közlekedési eszközökkel próbálják megakadályozni a határsértéseket? - Kis motorkerékpárok és terepjárók állnak a rendelkezésünkre. A kétkerekűeket azonban csak szezonjelleggel, tavasztól-őszig lehet használni. A 6-8 éves járművekből álló gépkocsiparkunkat folyamatosan igyekszünk újítgatni. Évek óta várunk az orosz államadósság fejében beígért Lada Niva típusú terepjárókra, melyekből nagyobb kontingensre van ígéretünk. Ezek az autók egy időre megoldanák járőrözési problémáinkat. A gyalogos határőrök természetesen továbbra is számíthatnak a remekül kiképzett kutyákra és szükség esetén a kerékpárokat is használni lehet. (szűcs) A miskolci polgármester fogadóórája Kobold Tamás polgármester, a 21. sz. választói körzet (Számozott utcák, Andrássy u„ Testvériség u„ Kerpely Antal u„ Lyukóbánya, Szarkahegy u.) képviselője fogadóórát tart ma 16 órától 18 óráig a Gábor Áron Középiskolában (Miskolc, Bolyai F. u. 10.).