Déli Hírlap, 1998. augusztus (30. évfolyam, 179-203. szám)

1998-08-26 / 199. szám

1998. augusztus 26., szerda M­i lehetett a muhi katasztrófa oka? AKIK TÚLÉLTÉK... A félelmetesen tragikus, Muhi közelében az elmúlt szerdán tör­tént közúti katasztrófa okai előtt a mai napig értetlenül áll a közvélemény. Az öt halott, a rendkívül súlyos sérülések nem csupán az intenzív osztá­lyokra került embereknek okoztak traumát... Engedélyt kaptunk az orvosoktól, hogy beszéljünk a balesetet elszen­vedő két túlélővel, Móricz Máriával és élettársával, Csé­csi Zoltánnal. Ők mindketten a frontálisan ütközött Fiat Ducato mögött haladtak Fiat Tipojuk­­kal. A Diósgyőri Kórházban ápolt Móricz Mária a mai napig nem képes feldolgozni a történteket. Ami nem is csoda. Agyrázkódást szenvedett, éjszakánként szörnyű fejfájások gyötrik, s maga a gondo­lat is félelmetes számára: visszai-felfújás nélküli velőűrszeggel ol­dották meg a lövés(ek) rögzítését, ami az elszenvedett combnyaktörést is stabilizálja. Ezt a műtéti módszert egyébként Magyarországon első­ként ezen a baleseti sebészeten al­kal­­­mazták - azóta is sikerrel. Amire pedig Csécsi Zoltán em­lékszik: - A Ducato a muhi körforgalom előtt megelőzött minket, s közvet­lenül az ütközés előtt a Fiat Punto száguldott ki mögülünk valami eszeveszett tempóban. Szerintem még a Ducatót is megelőzte, vagy próbálta megelőzni, s aztán már jött a kamion... A csattanást a kis­teherautó és a kamion között még valamilyen módon érzékeltem - ne kérdezze, hogyan -, aztán amennyi­re csak tudtam, szinte automatikusan vettem az irányt az árok felé. De hiába tekertem a kormányt, már késő volt. Azóta sem hagy nyugodni, hogy ki is lehetett a hibás... Emberek a raktérben Az orvos- illetve műszaki szakértői vizsgálatok, valamint a tanú­kihallgatások befejezéséig egész egyszerűen nem mondható ki pon­tos, minden tekintetben helytálló állásfoglalás-mondta el lapunknak f­ikki János alezredes, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-fő­­kapitányság közlekedési osztályvezetője. Ami azonban már most kijelenthető: a zárt kocsiszekrényes kistehergépkocsinak minősülő Fiat Ducaidban egyes egyedül a sofőr és a mellette ülő férfi utazott szabályosan, a többi (elhalálozott, valamint életveszélyesen sérült) ember a raktérben, egymás hegyén-hátán összezsúfolva élte meg (illetve túl) a balesetet. Egyértelműen kijelenteni, hogy milyen okból következett be a baleset egyelőre lehetetlen, hiszen sem a kamionso­főrt, sem a többi szemtanút nem lehetett kihallgatni beszélgetésün­kig. Ami tény: a kamion és a Fiat Ducato ütközése a forgalmi sáv közepén történt. Azaz az állítólagosan­ szabálytalanul előző Ducato Tiszaújvárosból Miskolc felé vezető sávjában i­dézi agusztus 19- ét... Annál kézzel­foghatóbb a vágya: látni élete társát, a Pontot vezető Csé­csi Zoltánt, aki ket­tős combcsonttörés miatt fekszik a B.-A.-Z. Megyei Kórházban. A baleseti sebé­szet főorvosa, dr. Kazacsay Ferenc tá­jékoztatása szerint gyógyulása után (amely bizony akár több hónapot is igénybe vehet) min­den bizonnyal teljes értékű emberként dolgozhat tovább Csécsi Zoltán. Mű­tétei során egy olyan Akit a tűzoltók mentettek ki az autóból - Csécsi Zoltán. - Életem legszörnyűbb él­ménye volt - mondta. Móricz Máriát a mai napig fejgör­csök gyötrik. Adósom az önkormányzat Esztendők óta ilyenkor nyár végén levéllel (ajánlottal) bombázgat az egyik önkormányzat (nem a miskolci). Mivel nem az első (és nem is a második) esetről van szó, idén sem lepődtem meg, amikor a levél menetrendszerűen megérkezett. Hivatalos volt, helyi adószámla ki­vonatát is tartalmazta, arról tájékoztatott, hogy az adott önkormány­zatnál 167 forintos gépjárműadó túlfizetésem van. Azaz az önkor­mányzat tartozik nekem 167 forinttal. A levélben az illetékesek arról is tájékoztattak, hogy amennyiben nem értek egyet adó folyószámlám ezen állapotával, akkor ezt hiva­talos levélben jelezzem nekik. Amennyiben nem válaszolok nyolc napon belül, akkor úgy veszik, hogy tudomásul vettem a helyzetet, azaz esetemben azt, hogy az önkormányzat tartozik nekem 167 forinttal. Azért az illetékes adóügyi előadó (talán a biztonság kedvé­ért) mellékelt a számlakivonat mellé egy kitöltetlen csekket is. (Talán ennek segítségével gyarapíthatom tovább az önkormányzat felém fennálló, egyébként nem kamatozó tartozását). Természetesen a levelekre nem válaszoltam, hiszen ma már egy tisztességes ajánlott levél többe kerül, mint amennyi az összeg, amelyiknek sorsáról döntenem kellene. Amúgy is a többszörösét elköltötte már az önkormányzat azzal, hogy minden évben levélben (ajánlottban) közli velem, hogy tartozik. Talán a levélpénzt és azt a 167 forintot is el lehetett volna valami hasznosabb célra költeni. Várom az ötleteket. Sz. B. DELI HÍRLAP • BELPOLITIKA fe. 3 123 milliós program Miskolcon Segítség a törlesztéshez A legnagyobb köz­­érdeklődést kiváltott kormányrendelet az idén kétségtelenül az volt, amelyben a szoci­álisan hátrányos hely­zetben lévők adósság­terheinek enyhítését, valamint lakhatási kö­rülményeik javítását szabályozták. A köz­ponti támogatásra azok az önkormányza­­tok számíthatnak, amelyek felvállalják az adósságkezelést, annak pénzügyi kon­zekvenciáival együtt. E szerint Miskolc az idén kereken 47 millió forintos központi támo­gatásra számíthat, amennyiben a város költ­ségvetéséből 39 millió forintot hozzátesz, illet­ve az adósok is vállalják a mintegy 37 milliós önrész megfizetését. A miskolci képviselőtestület jövő heti, csütörtöki ülésén tárgyalja meg ren­delettervezetét, amely az adósságke­zelés mikéntjét szabályozza. A rendelet az önkormányzati tu­lajdonú közüzemi vállalatokat nyomasztó lakossági tartozások miatt elsősorban erre a területre he­lyezi a súlypontot, azonban kiterjed a lakásépítésre, lakásvásárlásra, bő­vítésre, illetve korszerűsítésre felvett hitelekkel is. Az OTP már vala­­mennyi önkormányzat részére meg­küldte az együttműködési megálla­podás tervezetét, ennek azonban vannak olyan pontjai, amelyek kife­jezetten hátrányosak az önkormány­zat számára, és - általános tervezet lévén - nem veszi figyelembe a helyi sajátosságokat, így az együtt­működési megállapodás e pontjai még egyeztetésre szorulnak. A kormányrendelet többféle megoldást tesz lehetővé az adós­ságkezelésre: a miskolci rendelet­­tervezetben az eddigi tapasztalatok alapján (1993-ban és 1994-ben már volt hasonló jellegű program) a vissza nem térítendő támogatás szerepel. A tervezet 150 ezer fo­rintban rögzíti az adható támogatás maximumát, mert e felett a szociá­lisan hátrányos adósok aligha tud­nák a szükséges 30 százalékos ön­részt vállalni. Az adósságkezelési program az említett költségvetési tek­emél több kiadást jelent majd a város számára, hiszen az egészség­­ügyi és szociális osztály így is évi 80-100 ezer ügyirattal birkózik meg, ezért az adósságkezelési prog­ram végrehajtására új csoportot kell létrehozni. A miskolci rendelettervezet 150 ezer forintban rögzíti a nehéz helyzet­ben lévőknek adható támogatás maximumát. Kétmilliós beiskolázási támogatás A korábbi évekhez hasonlóan az idén is beiskolázási támoga­tással igyekszik segíteni a bold­­vai önkormányzat a helyi csalá­doknak. Figyelembe véve azon­ban az árváltozásokat, a tavalyi­hoz képest magasabb összegek kiutalásáról döntöttek. Mint Komjáti Ferenc polgár­­mestertől megtudtuk, az általános iskolába járók teljes tankönyv­csomagjának az árát a boldvai önkormányzat fizeti. A középis­kolások számára - ideértve a szakmunkásképzőbe és szakkö­zépiskolába járókat is - 6 ezer forintos támogatást nyújtanak. Az egyetemistákat és a főiskolásokat ennél nagyobb összeggel, 10 ezer forinttal segítik. Az előzetes felmérések szerint 350 általános, 150 középiskolást és 35 felsőfokú oktatási intéz­ménybeli hallgatót illet meg a tá­mogatás Boldván. Ez várhatóan 2 millió forinttal terheli a költségve­tést. Az iskolalátogatási igazolásokat egy hónapon belül kérik a tovább­tanulóktól, de ahogy minden isko­lásnak, úgy nekik is kifizetik (kifi­zették) a támogatást augusztus 26- án és 27-én. VÍRUSOK az északi-sarkról Nem fenyeget a spanyolnátha Nyolcvan évvel ezelő­­tt elhunyt norvég bányászok Északi-sar­­kon megfagyott holttestét kezd­ték el vizsgálni brit virológusok. Remélve, hogy ismereteket szereznek arról a vírusról, mely a 20 millió ember életét kioltó­ spanyolnáthát okozta az első világháború után - adta hírül több hírügynökség is a napokban. A hír kapcsán néhány olvasónk is betelefo­nált szerkesztőségünkbe, ér­deklődve: vajon ismét támad­­hat-e a betegség, s ha igen, van-e ellenszere? A nyolcvan éve tomboló spa­nyolnáthát az influenza A-vírus egyik altörzse okozta. Tekintettel arra, hogy az influenzát azóta vé­dőoltással már meg tudjuk előzni, elképzelhetetlen, hogy ismét ha­sonló pusztítást vigyen véghez - tudtuk meg dr. Madai Ágnestől, a miskolci Semmelweis Kórház fer­tőző osztályának helyettes vezető­jétől. Mint mondta, az első világ­háború után 20 millióan haltak bele a betegségbe, többnyire a 20 és 40 év közötti korosztály. Az mnf-Egyre nagyobb népszerűségnek örvend ol­vasóink körében a Déli Hírlap díjtalanul hívha­tó zöld száma (06-80/200-523), amely­nek segítségével kérdéseket tehetnek fel, beje­lenthetik észrevételeiket. Jelen cikkünk is egy „zöld hívás" nyomán született. >-------------------------------------------------­luenza A­ vírus egyébként azóta már többször is okozott járványt, sőt, a­­ spanyolnáthát „eredménye­ző” altörzs is gyakran megjelent. Az, hogy az 1968-as hongkongi, vagy az 1973-as szingapúri jár­vány nem követelt annyi áldozatot mint a spanyolnátha, az az influen­za-figyelő szolgálatnak és a védő­oltások kifejlesztésének köszönhe­tő. Persze a védőoltásnak - ami nem a betegség ellen véd, hanem a szövődmények ellen­­ is van egy apró szépséghibája, nevezetesen az, hogy egyfajta szérum nem mind­egyik influenzavírus altörzs ellen alkalmazható. A helyzetet bonyo­lítja, hogy a vírus-altörzsek soha­sem jelennek meg ugyanabban a formában, minden alkalommal egy-két apró módosulattal „fel­fegyverkezve” próbálják ledönteni az embert a lábáról. A nagyobb bajt elkerülendő minden évben összeül egy szakértői bizottság, mely az inf­luenzafigyelő-szolgálat jelentései alapján megpróbálja megítélni, milyen típusú influen­zavírus-altörzs bukkanhat fel az­ adott évben, s ennek alapján fej­lesztik ki az új szérumot. Szeren­csére - mondta dr. Madai Ágnes - 1977 óta nem volt olyan influenza­variáns, amely súlyos járványt okozott. P. G. Olvasónk a vonal végén L­ovak helyett terepjáró Motorizált határőrség A magyar határőrségnél a kö­zelmúltban első­sorban gazdasá­gossági és eredményességi okok miatt megszüntették a lovas jár­őrszolgálatot. Olyannyira, hogy a derék négylábúakat néhány nappal ezelőtt Kiskunhalason el is árverezték. Megyénkbő­l, pon­tosabban a semjéni őrsről június 30-án szállították el az utolsó két lovat, melyeket a modern kor kö­vetelményeihez igazodva itt is se­­gédmotorral és terepjáróval igyekeznek pótolni.­ ­ A hozzánk tartozó egységek­nél már évekkel ezelőtt kezdemé­nyeztük a lovasjárőrözés meg­szüntetését, melyet idén nyáron si­került végleg felszámolnunk - mondta Árvai Ferenc ezredes, a Miskolci Határőr Igazgatóság hu­mánszervezési igazgató-helyette­se. - Az intézkedést három dolog is indokolta. A járőrök korábban nem tudták felvenni a versenyt a gépesített határsértőkkel, vagy em­bercsempészekkel. A másik fontos összetevő, hogy a lovak tartása, gondozása nagy anyagi terhet rótt az igazgatóságra. Ezen kívül az sem elhanyagolható, hogy speciá­lisan kiképzett határőreinket ke­vésszer lehetett szolgálatba külde­ni, ugyanis az előírások értelmé­ben sötétben, havas időben tilos ez a fajta járőrözés. Márpedig a tiltott határátlépéseket szinte kivétel nél­kül az éjszakai órákban és többnyi­re rossz időjárási körülmények kö­zött kísérlik meg. - Megyénkben mikor szüntették meg végleg a lovasjárőrözést? - Az utolsó két lovat idén június 30-án vitettük el Semjénből, me­lyeket a többiekkel együtt már el is árvereztek a kiskunhalasi határőr bázison. A helyi lovasiskola szá­mára mindössze 60 darab négylá­bút hagytak meg. - Ezentúl milyen közlekedési eszközökkel próbálják megakadá­lyozni a határsértéseket? - Kis motorkerékpárok és terep­járók állnak a rendelkezésünkre. A kétkerekűeket azonban csak sze­zonjelleggel, tavasztól-őszig lehet használni. A 6-8 éves járművekből álló gépkocsiparkunkat folyama­tosan igyekszünk újítgatni. Évek óta várunk az orosz államadósság fejében beígért Lada Niva típusú terepjárókra, melyekből nagyobb kontingensre van ígéretünk. Ezek az autók egy időre megoldanák jár­őrözési problémáinkat. A gyalo­gos határőrök természetesen to­vábbra is számíthatnak a remekül kiképzett kutyákra és szükség ese­tén a kerékpárokat is használni lehet. (szűcs) A miskolci polgármester fogadóórája Kobold Tamás polgármester, a 21. sz. választói körzet (Számozott utcák, Andrássy u„ Testvériség u„ Kerpely Antal u„ Lyukóbánya, Szar­kahegy u.) képviselője fogadóórát tart ma 16 órától 18 óráig a Gábor Áron Középiskolában (Miskolc, Bolyai F. u. 10.).

Next