Déli Hírlap, 2000. január (32. évfolyam, 1-25. szám)

2000-01-04 / 2. szám

12 Kényelmi szempontok alapján választanak a vevők Megduplázódó diszkont-forgalom A hiper- és szuper­marketek meghódít­ják a vásárlókat. Tavaly ugyanis hiper­marketben már a ma­gyar háztartások kö­zel egyharmada vásá­rolt több-kevesebb rendszerességgel. Szu­permarketben havon­ta legalább egyszer a háztartások nagyob­bik fele, azaz közel 55 százaléka szerzi be a napi fogyasztási cik­keket. Többek közt ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet fel­mérése, amelynek so­rán a legalább húsz pénztárgépet működ­tető üzletek számíta­nak a hipermarket, és 3-19 pénztár között pedig szupermarket kategóriába. Ugyanakkor a legtöbb vevőt az önálló élelmi­szerboltokban számlál­ták, ahol a háztartások háromnegyede naponta vesz valamit. A piackuta­tás a teljes felnőtt lakos­ságot reprezentáló 1000 személy megkérdezésével készült. Tárgya az élelmi­szer, háztartási vegyi áru és kozmetikum 1998-as 1250 milliárd forintos ke­reskedelmi forgalma után várható 1400 milliárd megoszlása az egyes bolt­típusok között, illetve a boltok megítélése és a vá­sárlási hely kiválasztásá­nak kritériumai. A nagy boltok térnyeré­­sét­ igazolja, hogy a napi fogyasztási cikkek forgal­mából a hipermarketek részesedése szeptember­ben érte el először a tíz százalékot, amit a GfK háztartás panelje kísér figyelemmel folyamato­san. Ezzel egy időben az önálló kisebb boltok ré­szesedése az eddigi leg­alacsonyabb, áprilisban mért 28 százalékos arányt ismételte meg. sok a forgalomból most már második éve alig vál­tozik, és egyenletesen 17 százalék körül alakult ki. Ezzel szemben a hiper­marketek 1998-ban az el­ső kilenc hónapban átla­gosan 4 százalékkal ré­szesedtek a napi fogyasz­tási cikkek összes forgal­mából, míg tavaly ezt megduplázták, és már 8,5 százalék jutott rájuk. Ennek egyik fő oka, hogy a boltok vásárlásra való kiválasztásában a lakosság számára legfon­tosabb szempont az ala­csony ár. De második leg­fontosabb, hogy mindent meg lehet vásárolni egy helyen, harmadik a gya­kori akció, negyedik pe­dig a mindig friss termé­kek kínálata. Ez a négy fő jellemző pontosan illik a hiparmarketre, ahol nagy tömegű árut gyor­san, általában egy hétnél is rövidebb idő alatt for­gatnak meg. Ráadásul a minél nagyobb gyorsaság érdekében alacsony ára­kon. A kisboltok a vesztesek?­ sok 86 százalékában po­zitívan ítélik meg lakó­helyük vásárlási lehető­ségeit. Az egyes boltlán­cok piaci hatókörét úgy mérik, hogy a megkérde­zettek hány százaléká­­­­nak háztartása vásárolt a legutóbbi tizenkét hó­nap során legalább egy­szer az adott üzletben, így legnagyobb piaci ha­tókörrel a Penny Market rendelkezik, majd a Metro, Tesco, Csemege Julius Meinl és Jééé kö­vetkezik. Megoszlik az érdeklődés Érdekes módon a rendszeres vásárlók megoszlása már más ké­pet mutat. Az ily módon is legnagyobb piaci ható­körű Penny Marketet ugyanis a Coop, Metro és Tesco triója követi, valamint a Plus. Érde­kes, hogy a diszkontok,­­ mint a Penny Market és Plus nagy piaci hatóköre ellenére erre a bolttípus­ra a napi fogyasztási cikkek forgalmának 19 százaléka jutott az első kilenc hónapban. Ez csökkenést mutat a ta­valyelőtti hasonló idő­szakban mért 21 száza­lékhoz képest. Van, aki hirdet, van, aki nem Az országosan elter­jedt boltláncok közül legismertebbnek a Metro, Penny Market, Tesco, Spar és Plus bizo­nyult. Legalábbis akkor, amikor a válaszadók spontán, tehát maguk sorolták fel az általuk is­mert láncokat. Ettől el­tér az úgynevezett támo­gatott ismertség, amely­nél a kérdező megemlít egy nevet, és annak alapján válaszol a meg­kérdezett, hogy ismeri-e az adott céget, így szin­tén a Metro bizonyult legismertebbnek, majd a Csemege Julius Meinl, Tesco, Penny Market, valamint a Jééé és Spar holtversenyben követke­zik. A kereskedelmi válla­latok reklámjai közül legtöbben a Metro és Tesco hirdetéseit észlel­ték a felmérést megelőző időszakban. Figyelemre méltó viszont, hogy a vá­laszadók egyharmada nem tudott megnevezni üzletláncot, amelynek reklámjával találkozott volna. Külön kérdés irá­nyult az üzletláncok prospektusainak elter­jedtségére. A megkérde­zettek legnagyobb ará­­­­nya Metro-prospektust kapott már. Azon kívül a Csemege Julius Meinl, Penny Market és Tesco I prospektusai a legismer­­­­tebbek. A boltláncok megítélése egyértelműen pozitív. Hiszen a háztar­tások 98 százalékában jó véleménnyel vannak azokról a láncokhoz tar­tozó boltokról, amelyek­ben vásárolni szoktak. A szupertől a hiperig A szupermarketek iránti tömeges érdeklő­dés ellenére részesedő­ A kereskedelem kon­centrálódásának nagy vesztesei az önálló bol­tok, hiszen 1997-ben ja­nuártól szeptemberig, 1998-ban januártól szep­temberig még a szóban forgó forgalomból 32 szá­zalékot értek el, tavaly viszont jinác, ,csupán 29- et. Hipermarketekben el­sősorban a magasabb is­kolai végzettségűek, ma­gasabb havi nettó jövede­lemmel rendelkezők, Bu­dapesten vagy általában a nagyobb városokban la­kók vásárolnak. Szembe­tűnik az a trend is, hogy minél nagyobb létszámú egy háztartás, annál is inkább jellemző, hogy a hipermarket is beszerzé­si forrásai közé tartozik. A fogyasztók elégedet­tek a kereskedelem fejlő­désével, derül ki a GfK- felmérésből, amely sze­rint a magyar háztartás Társaságunk a veszélyes hulladékok piacán növekvő részesedéssel bíró, biztos anyagi, erős tulajdonosi háttérrel rendelkező, ígéretes fejlődési pályán lévő cég tiszaújvárosi telephellyel és központtal. Környezetvédelmi szolgáltatásaink (hulladékkezelés, -égetés, -szállítás) szakszerű értékesítésére ÉRTÉKESÍTÉSI MENEDZSER pozícióba keressük azt az ambiciózus, intelligens, határozott, jó fellépésű szakembert, aki az ügyvezető közvetlen alárendeltségében sikerrel fogja értékesítési fel­adatainkat megoldani. Feladata lesz új ügyfélkapcsolatok kiépítése, a régiek ápolása, a be- és kiszállítások teljes megszervezése. A munkakör betöltéséhez az ideális pályázó­­ vegyészmérnök végzettséggel (környezetvédelmi szakmérnöki diplomával) - hulladékgazdálkodási ismeretekkel és gyakorlattal,­­jó kommunikációs készséggel, megbízható személyiséggel - biztos szakmai, gyakorlati háttérrel és érdeklődéssel - felhasználó szintű PC-ismeretekkel - jogosítvánnyal rendelkezik. Elkötelezett munkájáért a teljesítménnyel arányos vonzó jövedelmet, színvonalas munkakörnyezetet kínál társaságunk. Érdeklődése esetén önéletrajzát és fényképét az alábbi címre küldte: Ecomissio Kft. 3581 Tiszaújváros, Pf.: 11. 0010412-K/00000/99 DELI HÍRLAP • HIRDETÉS A nemzetgazdaság egésze iránt csekély a derűlátás BIZAKODÓ VÁLLALKOZÓK A vállalkozások ked­vezően ítélik meg saját lehetőségeiket, a ma­gyar gazdaság egészé­re vonatkozó várako­zások viszont fokozó­dó elbizonytalanodást tükröznek - derül ki egy reprezentatív fel­mérésből, amelyet a GKI Gazdaságkutató Részvénytársaság ké­szített a cégek jövő évi fejlődési elképzelései­ről. A válaszadók - az ag­rárvállalkozások kivéte­lével - lényegében kedve­zően ítélik meg saját vál­lalkozásaik lehetőségeit. Ebben a tekintetben te­hát ismét élnek az 1997 őszétől regisztrált kedve­ző tendenciák. A magyar gazdaság egészének vár­ható fejlődésére vonatko­zó várakozások azonban erősödő bizalomvesztés­ről tanúskodnak. Bár 2000-et illetően - ismét csak az agrárvállalkozók kivételével - még mindig többen számítanak javu­lásra, mint romlásra, de a derűlátó cégek aránya a nemzetgazdaság többi ágazatában is jócskán visszaesett a tavaszi és az 1998 őszi felméréshez képest. A vizsgálódás során 720 vállalkozó adott szá­mot lehetőségeiről. 2000- ben az értékesítési volu­men 4,8 százalékos bővü­lésére számítanak, az ez évi várakozásokat illető­en az ipar, az építőipar és a kereskedelem cégei számolnak a legnagyobb mértékű értékesítési nö­vekedéssel. Új fejlemény, hogy a belföldi magáncé­gek forgalmi reményei meghaladják a külföldi többségű cégek prognózi­sát. A kis-, közép- és nagyvállalatok közötti különbség csökkenőben van, a közép- és nagyvál­lalatok kedvezőbb kilátá­sai csak a külpiacokon maradtak fenn. A termelés, a szolgálta­tás bővítése előtt álló akadályok köre évek óta szinte változatlan. El­gondolkodtató azonban, hogy az állam magatar­tásának kiszámíthatat­lanságát ismét nagyon sokan kifogásolják. To­vábbra is számos meg­kérdezett panaszolja a keresleti korlátokat, mindenekelőtt a hazai pi­acokon. Kedvező jelen­ség, hogy a kiélezett ver­senyt némileg gyakrab­ban említették a felmérés résztvevői, mint a tisztes­ségtelen versenyt. (sts) í «7 .1 * 1­1. ”1­1.ill ^ j í l­illálMlZkAIM Ericsson A 1018 S/SL* bruttó 7 000 Ft* Alcatel Dual Easy/SL* bruttó 7 000 Ft* Siemens C25/SL* bruttó 16 900 Ft" Nokia 3210/SL* bruttó 22 000 Ft" Motorola L7089/SL* bruttó 72 000 Ft*" Panasonic GD 30/SL* bruttó 19 500 Ft" Alcatel Easy Dual Club/SL* bruttó 7 000 Ft* Siemens S25/SL* bruttó 46 000 Ft" Panasonic GD 90/SL* bruttó 54 900 Ft" Ericsson T18/SL* bruttó 62 000 Ft" Motorola V3688/SL* bruttó 132 000 Ft" Nokia 9110 bruttó 181 000 Ft** *A készülékek csak Westel 900-as előfizetői kártyával használ­hatók! "Csak új Westel 900 előfizetéssel, kétéves szerződéssel,­­ amíg a készlet tart! Előfizetés és készülék vásárlása esetén 24 havi részletfizeté­­­­si ajánlat és 24 x 1375 Ft havi forgalmidíj-kedvezmény. Domino újratölthető egységkártya bruttó 9800 Ft Mobiljegy 9000 Ft és 4500 Ft Domino kártya + készülék már bruttó 25 000 Ft-tól Amíg a készlet tart! Érdeklődni: BERN BT, a Westel hivatalos forgalmazója Miskolc, Rákóczi út 2. Tel./fax: 46/412-260 (a Sötétkapu mellett) vagy Miskolc, Kazinczy út 2. Tel./fax: 46/414-323 Kassa-Miskolc képeskönyv A két testvérvárosról, Kassáról és Miskolcról a közelmúltban megjelent igényes kivitelezésű képeskönyv - korlátozott számban - megvásárol­ható a miskolci Tourin­­form-irodán, a Rákóczi­­házban. A kétnyelvű ki­advány méltó ajándék le­het. K­ucauffl COPY A DIGITÁLIS VALÓSÁG Fénymásolók - digitális, analóg Faxok - lézer és tintasugaras Nyomtatók és kellékanyagok Számítás­technika Szervizszolgáltatás a megye egész területén Miskolc, Szűcs Sámuel u. 5. Tel.: 06-46/355-217 2000. január 4., kedd TOIL©®? KŐMŰVESEKET, ácsokat azonnali mun­kakezdéssel felve­szünk. Érd.: 06/20/ 9285-210. KÜLFÖLDRE munka­­közvetítés, ingyenes ügyintézéssel. Érdek­lődni 06/90/490-085 te­lefonon. Hívásdíj 3,75 Ft/másodperc. KERESKEDELMI vég­zettségű szakképzett női eladót felveszünk. Önéletrajzokat Mis­kolc, Győri kapu 45. sz. alatt lévő dohány­ajándékboltba adják le. DIÓSGYŐRI kft. vám­­raktárosi munkakör­be keres precíz, pon­tos, akkurátus, érett­ségizett, számítógépes ismeretekkel, esetleg raktárosi tapasztala­tokkal rendelkező munkavállalót. Tel.: 06/20/9580-640. BEJÁRÓNŐT napi 8 órai munkával felve­szünk. Érd.: 46/349-641. A Hotel Palota Kft. Lillafüred felvételt hirdet­­ cukrász £ munkakör betöltésére.­­ Jelentkezni lehet a helyszínen személyesen. Élelmiszerboltba fiatal, megbízható munkatársakat kere­sünk. Tel.: 46/348-325. MUNKATÁRSAKAT keresünk főállásba ha­vi 70 000-100 000 Ft fize­téssel. Gépkocsi szük­séges: 46/379-368/118. Jó megjelenésű szóró­lapos munkatársat ke­resünk teljes munka­időben. Jelentkezzen a 46/413-126-os telefon­számon. r­"Mi m­nnhr ; ZÖLDLÁNCOLAT NORMÁL LÉC 51 Ft/fm BRAMAC LÉC 61 Ft/fm GERENDA 37 000 Ft/m3 1”DESZKA 30 000 Ft/m3 Áfás ár­ 3527 Miskolc, Fonoda út 8. Tel.: 411-899, 411-898 i 1m 1­1­i­I­n­il­­ p 1­1­1 &§I­kII 2000. EV KOSZONTO: 20% árengedmény 2 hétig, valamennyi raktáron lévő - ülőgarnitúrára -­­ és - bútorszövetre SAJÓ BÚTORSZALON Miskolc, Baross G. u. 1. mjmmmM­ü­m­s «§ 1 N­­üi 0010412-G/00000/99­­ Hálás szívvel mondunk köszönetet mindazoknak, akik KOVÁCS && FERENC temetésén megjelentek és fájdalmunkban osztoztak. Külön köszönetet mondunk a miskolci Drótművek dolgozóinak és vezetőinek. A gyászoló család 0010412-G/000000/99­­ Fájó szívvel tudatjuk, hogy FERENCZY ISTVÁN a MÁV Járműjavító nyugdíjasa életének 80. évében elhunyt. Temetése január 5-én, 12.30 órakor a Deszkatemető ravatalozójából lesz. Gyászoló lányai, vejei és testvére 00104 12-6100000/99 .Csak az hal meg, akit elfelejtenek." Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy OROSZ GÁBOR (perei születésű fűtésszerelő) december 30-án, 48 éves korában hirtelen örökre itthagyott bennünket. Búcsúztatása január 5-én, 11.30 órakor lesz a Mindszenti temető ravatalozójából. A gyászoló család

Next