Déli Hírlap, 2000. január (32. évfolyam, 1-25. szám)
2000-01-04 / 2. szám
12 Kényelmi szempontok alapján választanak a vevők Megduplázódó diszkont-forgalom A hiper- és szupermarketek meghódítják a vásárlókat. Tavaly ugyanis hipermarketben már a magyar háztartások közel egyharmada vásárolt több-kevesebb rendszerességgel. Szupermarketben havonta legalább egyszer a háztartások nagyobbik fele, azaz közel 55 százaléka szerzi be a napi fogyasztási cikkeket. Többek közt ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet felmérése, amelynek során a legalább húsz pénztárgépet működtető üzletek számítanak a hipermarket, és 3-19 pénztár között pedig szupermarket kategóriába. Ugyanakkor a legtöbb vevőt az önálló élelmiszerboltokban számlálták, ahol a háztartások háromnegyede naponta vesz valamit. A piackutatás a teljes felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 személy megkérdezésével készült. Tárgya az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum 1998-as 1250 milliárd forintos kereskedelmi forgalma után várható 1400 milliárd megoszlása az egyes bolttípusok között, illetve a boltok megítélése és a vásárlási hely kiválasztásának kritériumai. A nagy boltok térnyerését igazolja, hogy a napi fogyasztási cikkek forgalmából a hipermarketek részesedése szeptemberben érte el először a tíz százalékot, amit a GfK háztartás panelje kísér figyelemmel folyamatosan. Ezzel egy időben az önálló kisebb boltok részesedése az eddigi legalacsonyabb, áprilisban mért 28 százalékos arányt ismételte meg. sok a forgalomból most már második éve alig változik, és egyenletesen 17 százalék körül alakult ki. Ezzel szemben a hipermarketek 1998-ban az első kilenc hónapban átlagosan 4 százalékkal részesedtek a napi fogyasztási cikkek összes forgalmából, míg tavaly ezt megduplázták, és már 8,5 százalék jutott rájuk. Ennek egyik fő oka, hogy a boltok vásárlásra való kiválasztásában a lakosság számára legfontosabb szempont az alacsony ár. De második legfontosabb, hogy mindent meg lehet vásárolni egy helyen, harmadik a gyakori akció, negyedik pedig a mindig friss termékek kínálata. Ez a négy fő jellemző pontosan illik a hiparmarketre, ahol nagy tömegű árut gyorsan, általában egy hétnél is rövidebb idő alatt forgatnak meg. Ráadásul a minél nagyobb gyorsaság érdekében alacsony árakon. A kisboltok a vesztesek? sok 86 százalékában pozitívan ítélik meg lakóhelyük vásárlási lehetőségeit. Az egyes boltláncok piaci hatókörét úgy mérik, hogy a megkérdezettek hány százalékának háztartása vásárolt a legutóbbi tizenkét hónap során legalább egyszer az adott üzletben, így legnagyobb piaci hatókörrel a Penny Market rendelkezik, majd a Metro, Tesco, Csemege Julius Meinl és Jééé következik. Megoszlik az érdeklődés Érdekes módon a rendszeres vásárlók megoszlása már más képet mutat. Az ily módon is legnagyobb piaci hatókörű Penny Marketet ugyanis a Coop, Metro és Tesco triója követi, valamint a Plus. Érdekes, hogy a diszkontok, mint a Penny Market és Plus nagy piaci hatóköre ellenére erre a bolttípusra a napi fogyasztási cikkek forgalmának 19 százaléka jutott az első kilenc hónapban. Ez csökkenést mutat a tavalyelőtti hasonló időszakban mért 21 százalékhoz képest. Van, aki hirdet, van, aki nem Az országosan elterjedt boltláncok közül legismertebbnek a Metro, Penny Market, Tesco, Spar és Plus bizonyult. Legalábbis akkor, amikor a válaszadók spontán, tehát maguk sorolták fel az általuk ismert láncokat. Ettől eltér az úgynevezett támogatott ismertség, amelynél a kérdező megemlít egy nevet, és annak alapján válaszol a megkérdezett, hogy ismeri-e az adott céget, így szintén a Metro bizonyult legismertebbnek, majd a Csemege Julius Meinl, Tesco, Penny Market, valamint a Jééé és Spar holtversenyben következik. A kereskedelmi vállalatok reklámjai közül legtöbben a Metro és Tesco hirdetéseit észlelték a felmérést megelőző időszakban. Figyelemre méltó viszont, hogy a válaszadók egyharmada nem tudott megnevezni üzletláncot, amelynek reklámjával találkozott volna. Külön kérdés irányult az üzletláncok prospektusainak elterjedtségére. A megkérdezettek legnagyobb aránya Metro-prospektust kapott már. Azon kívül a Csemege Julius Meinl, Penny Market és Tesco I prospektusai a legismertebbek. A boltláncok megítélése egyértelműen pozitív. Hiszen a háztartások 98 százalékában jó véleménnyel vannak azokról a láncokhoz tartozó boltokról, amelyekben vásárolni szoktak. A szupertől a hiperig A szupermarketek iránti tömeges érdeklődés ellenére részesedő A kereskedelem koncentrálódásának nagy vesztesei az önálló boltok, hiszen 1997-ben januártól szeptemberig, 1998-ban januártól szeptemberig még a szóban forgó forgalomból 32 százalékot értek el, tavaly viszont jinác, ,csupán 29- et. Hipermarketekben elsősorban a magasabb iskolai végzettségűek, magasabb havi nettó jövedelemmel rendelkezők, Budapesten vagy általában a nagyobb városokban lakók vásárolnak. Szembetűnik az a trend is, hogy minél nagyobb létszámú egy háztartás, annál is inkább jellemző, hogy a hipermarket is beszerzési forrásai közé tartozik. A fogyasztók elégedettek a kereskedelem fejlődésével, derül ki a GfK- felmérésből, amely szerint a magyar háztartás Társaságunk a veszélyes hulladékok piacán növekvő részesedéssel bíró, biztos anyagi, erős tulajdonosi háttérrel rendelkező, ígéretes fejlődési pályán lévő cég tiszaújvárosi telephellyel és központtal. Környezetvédelmi szolgáltatásaink (hulladékkezelés, -égetés, -szállítás) szakszerű értékesítésére ÉRTÉKESÍTÉSI MENEDZSER pozícióba keressük azt az ambiciózus, intelligens, határozott, jó fellépésű szakembert, aki az ügyvezető közvetlen alárendeltségében sikerrel fogja értékesítési feladatainkat megoldani. Feladata lesz új ügyfélkapcsolatok kiépítése, a régiek ápolása, a be- és kiszállítások teljes megszervezése. A munkakör betöltéséhez az ideális pályázó vegyészmérnök végzettséggel (környezetvédelmi szakmérnöki diplomával) - hulladékgazdálkodási ismeretekkel és gyakorlattal,jó kommunikációs készséggel, megbízható személyiséggel - biztos szakmai, gyakorlati háttérrel és érdeklődéssel - felhasználó szintű PC-ismeretekkel - jogosítvánnyal rendelkezik. Elkötelezett munkájáért a teljesítménnyel arányos vonzó jövedelmet, színvonalas munkakörnyezetet kínál társaságunk. Érdeklődése esetén önéletrajzát és fényképét az alábbi címre küldte: Ecomissio Kft. 3581 Tiszaújváros, Pf.: 11. 0010412-K/00000/99 DELI HÍRLAP • HIRDETÉS A nemzetgazdaság egésze iránt csekély a derűlátás BIZAKODÓ VÁLLALKOZÓK A vállalkozások kedvezően ítélik meg saját lehetőségeiket, a magyar gazdaság egészére vonatkozó várakozások viszont fokozódó elbizonytalanodást tükröznek - derül ki egy reprezentatív felmérésből, amelyet a GKI Gazdaságkutató Részvénytársaság készített a cégek jövő évi fejlődési elképzeléseiről. A válaszadók - az agrárvállalkozások kivételével - lényegében kedvezően ítélik meg saját vállalkozásaik lehetőségeit. Ebben a tekintetben tehát ismét élnek az 1997 őszétől regisztrált kedvező tendenciák. A magyar gazdaság egészének várható fejlődésére vonatkozó várakozások azonban erősödő bizalomvesztésről tanúskodnak. Bár 2000-et illetően - ismét csak az agrárvállalkozók kivételével - még mindig többen számítanak javulásra, mint romlásra, de a derűlátó cégek aránya a nemzetgazdaság többi ágazatában is jócskán visszaesett a tavaszi és az 1998 őszi felméréshez képest. A vizsgálódás során 720 vállalkozó adott számot lehetőségeiről. 2000- ben az értékesítési volumen 4,8 százalékos bővülésére számítanak, az ez évi várakozásokat illetően az ipar, az építőipar és a kereskedelem cégei számolnak a legnagyobb mértékű értékesítési növekedéssel. Új fejlemény, hogy a belföldi magáncégek forgalmi reményei meghaladják a külföldi többségű cégek prognózisát. A kis-, közép- és nagyvállalatok közötti különbség csökkenőben van, a közép- és nagyvállalatok kedvezőbb kilátásai csak a külpiacokon maradtak fenn. A termelés, a szolgáltatás bővítése előtt álló akadályok köre évek óta szinte változatlan. Elgondolkodtató azonban, hogy az állam magatartásának kiszámíthatatlanságát ismét nagyon sokan kifogásolják. Továbbra is számos megkérdezett panaszolja a keresleti korlátokat, mindenekelőtt a hazai piacokon. Kedvező jelenség, hogy a kiélezett versenyt némileg gyakrabban említették a felmérés résztvevői, mint a tisztességtelen versenyt. (sts) í «7 .1 * 11. ”11.ill ^ j í lillálMlZkAIM Ericsson A 1018 S/SL* bruttó 7 000 Ft* Alcatel Dual Easy/SL* bruttó 7 000 Ft* Siemens C25/SL* bruttó 16 900 Ft" Nokia 3210/SL* bruttó 22 000 Ft" Motorola L7089/SL* bruttó 72 000 Ft*" Panasonic GD 30/SL* bruttó 19 500 Ft" Alcatel Easy Dual Club/SL* bruttó 7 000 Ft* Siemens S25/SL* bruttó 46 000 Ft" Panasonic GD 90/SL* bruttó 54 900 Ft" Ericsson T18/SL* bruttó 62 000 Ft" Motorola V3688/SL* bruttó 132 000 Ft" Nokia 9110 bruttó 181 000 Ft** *A készülékek csak Westel 900-as előfizetői kártyával használhatók! "Csak új Westel 900 előfizetéssel, kétéves szerződéssel, amíg a készlet tart! Előfizetés és készülék vásárlása esetén 24 havi részletfizetési ajánlat és 24 x 1375 Ft havi forgalmidíj-kedvezmény. Domino újratölthető egységkártya bruttó 9800 Ft Mobiljegy 9000 Ft és 4500 Ft Domino kártya + készülék már bruttó 25 000 Ft-tól Amíg a készlet tart! Érdeklődni: BERN BT, a Westel hivatalos forgalmazója Miskolc, Rákóczi út 2. Tel./fax: 46/412-260 (a Sötétkapu mellett) vagy Miskolc, Kazinczy út 2. Tel./fax: 46/414-323 Kassa-Miskolc képeskönyv A két testvérvárosról, Kassáról és Miskolcról a közelmúltban megjelent igényes kivitelezésű képeskönyv - korlátozott számban - megvásárolható a miskolci Tourinform-irodán, a Rákócziházban. A kétnyelvű kiadvány méltó ajándék lehet. Kucauffl COPY A DIGITÁLIS VALÓSÁG Fénymásolók - digitális, analóg Faxok - lézer és tintasugaras Nyomtatók és kellékanyagok Számítástechnika Szervizszolgáltatás a megye egész területén Miskolc, Szűcs Sámuel u. 5. Tel.: 06-46/355-217 2000. január 4., kedd TOIL©®? KŐMŰVESEKET, ácsokat azonnali munkakezdéssel felveszünk. Érd.: 06/20/ 9285-210. KÜLFÖLDRE munkaközvetítés, ingyenes ügyintézéssel. Érdeklődni 06/90/490-085 telefonon. Hívásdíj 3,75 Ft/másodperc. KERESKEDELMI végzettségű szakképzett női eladót felveszünk. Önéletrajzokat Miskolc, Győri kapu 45. sz. alatt lévő dohányajándékboltba adják le. DIÓSGYŐRI kft. vámraktárosi munkakörbe keres precíz, pontos, akkurátus, érettségizett, számítógépes ismeretekkel, esetleg raktárosi tapasztalatokkal rendelkező munkavállalót. Tel.: 06/20/9580-640. BEJÁRÓNŐT napi 8 órai munkával felveszünk. Érd.: 46/349-641. A Hotel Palota Kft. Lillafüred felvételt hirdet cukrász £ munkakör betöltésére. Jelentkezni lehet a helyszínen személyesen. Élelmiszerboltba fiatal, megbízható munkatársakat keresünk. Tel.: 46/348-325. MUNKATÁRSAKAT keresünk főállásba havi 70 000-100 000 Ft fizetéssel. Gépkocsi szükséges: 46/379-368/118. Jó megjelenésű szórólapos munkatársat keresünk teljes munkaidőben. Jelentkezzen a 46/413-126-os telefonszámon. r"Mi mnnhr ; ZÖLDLÁNCOLAT NORMÁL LÉC 51 Ft/fm BRAMAC LÉC 61 Ft/fm GERENDA 37 000 Ft/m3 1”DESZKA 30 000 Ft/m3 Áfás ár 3527 Miskolc, Fonoda út 8. Tel.: 411-899, 411-898 i 1m 11iInil p 111 &§IkII 2000. EV KOSZONTO: 20% árengedmény 2 hétig, valamennyi raktáron lévő - ülőgarnitúrára - és - bútorszövetre SAJÓ BÚTORSZALON Miskolc, Baross G. u. 1. mjmmmMüms «§ 1 Nüi 0010412-G/00000/99 Hálás szívvel mondunk köszönetet mindazoknak, akik KOVÁCS && FERENC temetésén megjelentek és fájdalmunkban osztoztak. Külön köszönetet mondunk a miskolci Drótművek dolgozóinak és vezetőinek. A gyászoló család 0010412-G/000000/99 Fájó szívvel tudatjuk, hogy FERENCZY ISTVÁN a MÁV Járműjavító nyugdíjasa életének 80. évében elhunyt. Temetése január 5-én, 12.30 órakor a Deszkatemető ravatalozójából lesz. Gyászoló lányai, vejei és testvére 00104 12-6100000/99 .Csak az hal meg, akit elfelejtenek." Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy OROSZ GÁBOR (perei születésű fűtésszerelő) december 30-án, 48 éves korában hirtelen örökre itthagyott bennünket. Búcsúztatása január 5-én, 11.30 órakor lesz a Mindszenti temető ravatalozójából. A gyászoló család