Déli Hírlap, 2001. december (33. évfolyam, 280-303. szám)
2001-12-15 / 292. szám
10 Autósvilág Nagy választék - új modellek Karácsonyi akció a Citroennél A Citro-Markt Kft. az idei év zárásaként személygépkocsi és haszongépjárműveire akciót hirdet. A készleten lévő gépkocsik 100 ezer forinttól akár 400 ezer forint árengedménnyel is megvásárolhatóak. A Xsara 2.0 HDi extrákkal felszerelt (nagynyomású dieselmotor ABS, klíma, rádiós magnó, fedélzeti számítógép) készleten lévő modellek 3 millió 860 ezer forintért már megvásárolhatóak. A Citroën Saxo, Berlingo, Xsara benzinüzemű típusaira is jelentős kedvezmény vehető igénybe. A Citroën C5 és C5 Break változat felső középkategóriás modelljeit már 4 millió 750 ezer forintért kínálja a márkakereskedés. Tökéletes komfort, kimagasló úttartás, különleges technikai megoldások jellemzik a C5 Breaket is. A Citroën igazán kivételes, új kombi modelljének tervezése és gyártása során felhasznált kimagasló technológia garancia arra, hogy a jármű minden úton kiváló vezetési élményt biztosítson használójának. Az intelligens, alkalmazkodó felfüggesztés, melyet a Citroën C5 ötajtós változatába szereltek először, új dimenziókat nyit a Break előtt. Csomagtartóját tekintélyes nagyságúra tervezték, mely hihetetlen mennyiségű csomag befogadására képes. Bármennyi bőrönd is kerül a csomagtartóba, az új felfüggesztés biztosítja, hogy az ajtó alja ne süllyedjen le. A személygépkocsik mellett a haszongépjárművek teljes palettája is akciós. A Citroën Berlingo és Jumper 3-12 köbméteres rakterű tehergépjárműveikre az akciós kedvezmény 150 ezertől 400 ezer forint. A gépjárművek finanszírozását a márkakereskedés helyben végzi. Húsz százalék befizetésével a gépkocsik akár 72 hónapos futamidővel elvihetőek. Több finanszírozó cég ajánlata közül nyújt választási lehetőséget a márkakaszaion. Amennyiben használt autójának eladását a márkakereskedésre bízza a vásárló, beszámíthatják az új gépkocsi vételárába vagy bizományi értékesítésre is átveszik. A részletfizetésekről és a vásárlás egyéb feltételeiről a márkakereskedésben (Miskolc, Andrássy u. 45. sz.) vagy telefonon ( 46/ 530-307 ) nyújtanak felvilágosítást. (o) DELI HÍRLAP • MAGAZIN - Nem hiszem, hogy ez a mondat végigkíséri az életem, a magam részéről régen túl vagyon ezen - nyilatkozta lapunknak Frei Tamás, aki meghívott szárvendége volt a Géniusz Könyváruház születésnapjának. Új Volvo S60 AWD Elektronikus vezérlés összkerékhajtással A Volvo Car Corporation valaha készített legsportosabb és legdinamikusabb limuzinjaként mutatták be a Volvo S60-at. A vezetés élményét előtérbe helyező márka most megtette a következő lépést a Volvo S60 AWD megjelentetésével - ez az első Volvo modell elektronikus vezérlésű összkerékhajtással. Az új Volvo S 60 AWD (All Wheel Drive - összkerékhajtású) 2001. szeptemberében, a Frankfurti Autószalon alkalmával mutatkozott be a közönségnek. A Volvo előző AWD modelljeihez hasonlóan az összkerékhajtás teljes mértékben független a vezetőtől, a teljesítmény elosztása az első és a hátsó kerekek között automatikus, ami bármilyen útfelületen a lehető legjobb útfogást biztosítja A fő újdonság az, hogy a Volvo S60 AWD összkerékhajtása elektronikus vezérlésű, intelligens rendszer. Érzékeli az autó állapotát és a vezető szándékát. Ezek az információk döntik el, hogy működjön-e a berendezés, és ha igen, akkor hogyan.Ha nehéz útviszonyok között, például homokon kell gyorsítani, akkor az összekapcsolódás gyors és határozott. Amikor kis motorfordulatszámmal kanyarodunk vagy parkolunk, a rendszer tudja, hogy a kerekek sebességkülönbsége nem indokol összekapcsolást. Az AWD rendszer a kocsi Multiplex hálózatához csatlakozik, ezáltal kommunikál a többi rendszerrel, és mindig a menethelyzetnek optimálisan megfelelő összkerékhajtást garantálja. A digitális kommunikáció például a kipörgésgátlóra (TRACS) terjed ki. 2001. végétől DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) menetstabilizálóval is felszerelhető lesz a Volvo S 60 AWD. További előnye az elektronikus vezérlésű összkerékhajtásnak, hogy különleges helyzetekben sem kíván semmiféle speciális megfontolást. A vontatás vagy a gumicsere például teljesen normálisan hajtható végre. További információkért hívja a Belme Autó Kft. munkatársait a 46/ 530 -060-as telefonszámon. (o) 2001. december 15., szombat Interjú Frei Tamással „AZ ÉLET UTAZÁS, NEM CÉL" Volt egyszer A riporter és volt egyszer egy Dosszié. Most van Egy riporter dossziéja. Egy könyv, amely az egykori izgalmas műsorokat eleveníti fel, amolyan Frei-stílusban. Nem a műsorokban látott történések leírása, nem több bőr lehúzása ugyanarról a kutyáról. Nem, hanem a forgatások története, kulisszatitkok, érdekességek. Olyan sztorik, amelyek korábban nem kerülhettek a nyilvánosság elé, mert titkosítva voltak. Olyan események, amelyeket többen vitattak, megkérdőjeleztek. Sztárok, kolumbiai kokainbárók, ebolatelepek, Irán és Szaúd-Arábia, idegenlégió, klónozás. Sokan irigyeltük Frei Tamást azért, hogy bejárta a világot, megfordult magyar és külföldi milliomosok otthonaiban, megtapasztalta az igazi hollywoodi luxust. Azért azonban senki sem irigyelte, hogy több napig esőerdőkben éjszakázott, Boszniában részese volt a háború kitörésének, és szemtanúja volt a kokaincsempészek rajtaütésének. Ezek mind életveszélyes helyzetek, és ebből egy is elég lenne egy emberi életbe. Egyszer azonban hibázott, s az az egy mondat, egy riport végigkíséri életét. Van azonban egy mondat, ami fontos számomra. A könyvemben is megemlítem, hogy volt Dél-Afrikában egy kávézó, ahol kaptam egy cukroszacskót, amin közhelyszerű felirat volt, de engem ez eltalált. Az volt ráírva, hogy az élet utazás, nem cél. Én igyekeztem így élni az életemet, élvezni az adott pillanatot, legyen az bárhol, bármikor. Egy másik jelentős mondat, ami Almássy grófhoz kötődik. Amikor a filmet készítettük róla, eljutottam egy múzeumba, ahol a személyes tárgyait gyűjtötték össze. Ott volt egy Afrika-könyv, amit a gróf kamaszkorában kapott és az elejére írt egy szlogent, ami nagyon is jellemző volt az ő életére: „Az élet gyakran egy álom, és egy álom néha maga az élet". A könyvből és riportfilmjeiből is kiderül, hogy sokszor életveszélyes helyzetekbe bonyolódott. A családra való tekintettel mostanában sokkal inkább megfontolja, hogy milyen kalandokba keveredik. - Az ember, ahogy korosodik, megfontoltabbá válik. Huszonvalahány évesen nagyobb a bizonyítási vágy. Nem arról szóltak a történeteim, hogy én milyen hős vagyok. Az olyan típusú riporternek mint én, az a munkája, hogy időnként veszélybe kerül, háborús helyzetekbe. Ez nem azt jelenti, hogy nem féltem, amikor lövöldöztek Szomáliában, Boszniában, Kolumbiában. Ugyanúgy rettegtem, mint bárki más. Amikor azonban az embernek gyerekei, családja lesz, akkor már nemcsak magát félti, hanem őket is. Az idő múlásával megfontoltabb lettem, ma már nem csinálnék meg olyan dolgokat, amit tíz évvel ezelőtt. Például nem mennék el háborúba. A napokban beszélgettünk a családban, hogy ha lenne is tévéműsorom, most akkor sem szaladnék Afganisztánba, hogy tudósítsak a bombázásokról. - Akkor milyen műsorokat készítene? - Az utóbbi években már messze nem lövöldözésekről készítettem filmjeimet. Persze az ember időnként kockáztat, pár hónappal ezelőtt is bementem rejtett kamerával Szaúd-Arábiába, filmet forgattam a bérgyilkosokról. Ez azonban nem teljesen olyan, mint amikor lőnek az ember feje felett. Igazán jó témát azonban csak úgy lehet készítenie a riporternek, ha kockáztat. -Az utolsó sokat vitatott riportjában egy kollégája megkérdőjelezte a bérgyilkos valódiságát. Ön azonban továbbra is bérgyilkosként emlegeti Andrejt. - Természetesen, hiszek ebben, de ez nem is igazán hit kérdése. A riport bemutatása után megváltozott a széljárás és neki már másnak kellett lennie. - A Naptévében azt nyilatkozta, hogy egy-egy külföldi riport megkívánta, hogy márkásabb, elegánsabb ruhát viseljen. Legyen az magyar riporter, politikus, bárki hazánkból, a világ szemében a magyarokról alkotott kép nem pozitív. Egy hollywoodi sztár nem ájul el attól, hogy hazánkból valaki riportot készít vele. Mikor belép az ember egy maharadzsához, vagy a Ritz szálló halljába, esetleg Sharon Stone-hoz, az első benyomásuk döntő lehet. Ezek az emberek velem tizenöt percet töltenek és nem többet, nincs arra időnk, hogy jól megismerjük egymást és a belső tulajdonságaimat értékeljék. Sajnos ezekre a külcsínes dolgokra nagyon oda kell figyelni.Az utolsó riportja után az egyik újságíró azt írta: „ha Frei Tamást valamiben is korlátozza a cenzúra, akkor hazánkban abban a pillanatban megszűnt a szabad sajtó". Ön ezt hogy látja? - Akik ezt az ügyet figyelték, azok tudják, hogy ebbe mindenki benne volt, a politika, és a bizonytalan alkum az alvilággal. Igazából engem nem a politika cenzúrázott, hanem a józan eszem. El kellett döntenem, hogy mennyire nevezhetem nevén a dolgokat anélkül, hogy én, vagy a hozzátartozóm ne kapjon golyót a fejébe. - Egyszer azt nyilatkozta, hogy külföldi tévétársaságok tetszését is elnyerte egy-egy riportfilmje. Kapott valamikor is külföldi csatornáktól ajánlatot, hogy dolgozzon náluk? - Kapcsolatban álltam az ABC tévétársasággal Amerikában. Nem készítettem jobb filmeket, mint az említett csatorna. A saját költségvetési lehetőségeimhez képest jobb riportot készítettem, mint amerikai kollégáim. Nekik egy filmre volt 300 ezer, nekem pedig 30 ezer dollárom. Riportfilmjeimről mindig azt mondták a tengerentúlon, hogy nem hiszik el, hogy annyiból csináltam, amennyiből. Külföldre akkor hívtak dolgozni, amikor még megvolt Magyarországon a saját műsorom. Nem merült fel bennem, hogy el kellene mennem. Szeretnék itt élni. Az újságírás pedig egy olyan szakma, ami eléggé az anyanyelvhez kötött. Hiába beszélek nyelveket, nem hiszem, hogy jobb forgatókönyvet írok Amerikában, mint aki a saját anyanyelvén teszi. - Hatalmas sor várt önre, hogy dedikálja új könyvét. Mialatt a riportot készítettük, egy anyuka bejött a lányával csak azért hogy láthassa Frei Tamást. Az emberek körében ugyanolyan népszerű, mint korábban. Mi ennek az oka? - Mindig hittem abban, hogy a szorgalom és a munka meghozza a gyümölcsét. A műfaj megkövetelte, hogy legyen egy kis csinnadratta, cirkusz, fényár. A nézőknek azonban nemcsak ezért volt kellemes érzésük a műsoraimmal szemben, hanem azért, mert voltak benne értelmes, érdekes dolgok. Végzem a munkámat, az ember csak ezzel tud sikereket elérni. Szántó Rita