Déli Hírlap, 2001. december (33. évfolyam, 280-303. szám)

2001-12-15 / 292. szám

10 Autósvilág Nagy választék - új modellek Karácsonyi akció a Citroennél A Citro-Markt Kft. az idei év zá­rásaként személygépkocsi és haszongépjárműveire akciót hirdet. A készleten lévő gépko­csik 100 ezer forinttól akár 400 ezer forint árengedmén­­nyel is megvásárolhatóak. A Xsara 2.0 HDi extrákkal felszerelt (nagynyomású dieselmotor ABS, klíma, rádiós magnó, fedélzeti számítógép) készleten lévő modellek 3 millió 860 ezer forintért már megvásárolhatóak. A Citroën Saxo, Berlingo, Xsara benzinüze­mű típusaira is jelentős kedvezmény ve­hető igénybe. A Citroën C5 és C5 Break változat felső középkategóriás modelljeit már 4 millió 750 ezer forintért kínálja a márkakereske­dés. Tökéletes komfort, kimagasló úttar­tás, különleges technikai megoldások jel­lemzik a C5 Breaket is. A Citroën igazán ki­vételes, új kombi modelljének tervezése és gyártása során felhasznált kimagasló technológia garancia arra, hogy a jármű minden úton kiváló vezetési élményt biz­tosítson használójának. Az intelligens, al­kalmazkodó felfüggesztés, melyet a Citroën C5 ötajtós változatába szereltek először, új dimenziókat nyit a Break előtt. Csomagtartóját tekintélyes nagyságúra tervezték, mely hihetetlen mennyiségű csomag befogadására képes. Bármennyi bőrönd is kerül a csomagtartóba, az új felfüggesztés biztosítja, hogy az ajtó alja ne süllyedjen le. A személygépkocsik mellett a haszon­­gépjárművek teljes palettája is akciós. A Citroën Berlingo és Jumper 3-12 köbméte­res rakterű tehergépjárműveikre az akciós kedvezmény 150 ezertől 400 ezer forint. A gépjárművek finanszírozását a már­kakereskedés helyben végzi. Húsz száza­lék befizetésével a gépkocsik akár 72 hó­napos futamidővel elvihetőek. Több fi­nanszírozó cég ajánlata közül nyújt vá­lasztási lehetőséget a márkakaszaion. Amennyiben használt autójának eladását a márkakereskedésre bízza a vásárló, be­számíthatják az új gépkocsi vételárába vagy bizományi értékesítésre is átveszik. A részletfizetésekről és a vásárlás egyéb feltételeiről a márkakereskedésben (Mis­kolc, Andrássy u. 45. sz.) vagy telefonon ( 46/ 530-307 ) nyújtanak felvilágosítást. (o) DELI HÍRLAP • MAGAZIN - Nem hiszem, hogy ez a mondat végigkíséri az életem, a magam részé­ről régen túl vagyon ezen - nyilatkoz­ta lapunknak Frei Tamás, aki meghí­vott szárvendége volt a Géniusz Könyváruház születésnapjának. Új Volvo S60 AWD E­lektronikus vezérlés összkerékhajtással A Volvo Car Corporation va­laha készített legsporto­­sabb és legdinamikusabb li­muzinjaként mutatták be a Volvo S60-at. A vezetés él­ményét előtérbe helyező márka most megtette a kö­vetkező lépést a Volvo S60 AWD megjelentetésével - ez az első Volvo modell elek­tronikus vezérlésű össz­kerékhajtással. Az új Volvo S 60 AWD (All Wheel Drive - összkerékhajtású) 2001. szep­temberében, a Frankfurti Autószalon alkalmával mutatkozott be a közönség­nek. A Volvo előző AWD modelljeihez hasonlóan az összkerékhajtás teljes mértékben független a vezetőtől, a tel­jesítmény elosztása az első és a hátsó kerekek között automatikus, ami bármi­lyen útfelületen a lehető legjobb útfo­­gást biztosítja A fő újdonság az, hogy a Volvo S60 AWD összkerékhajtása elektronikus ve­zérlésű, intelligens rendszer. Érzékeli az autó állapotát és a vezető szándékát. Ezek az információk döntik el, hogy működjön-e a berendezés, és ha igen, akkor hogyan.­Ha nehéz útviszonyok között, példá­ul homokon kell gyorsítani, akkor az összekapcsolódás gyors és határozott. Amikor kis motorfordulatszámmal ka­nyarodunk vagy parkolunk, a rendszer tudja, hogy a kerekek sebességkülönb­sége nem indokol összekapcsolást. Az AWD rendszer a kocsi Multiplex hálózatához csatlakozik, ezáltal kom­munikál a többi rendszerrel, és mindig a menethelyzetnek optimálisan megfe­lelő összkerékhajtást garantálja. A digi­tális kommunikáció például a kipörgés­gátlóra (TRACS) terjed ki. 2001. végé­től DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) menetstabilizálóval is felszerelhető lesz a Volvo S 60 AWD. További előnye az elektronikus vezérlé­sű összkerékhajtásnak, hogy különle­ges helyzetekben sem kíván semmiféle speciális megfontolást. A vontatás vagy a gumicsere például teljesen nor­málisan hajtható végre. További információkért hívja a Belme Autó Kft. munkatársait a 46/ 530 -060-as telefonszámon. (o) 2001. december 15., szombat Interjú Frei Tamással „AZ ÉLET UTAZÁS, NEM CÉL" Volt egyszer A riporter és volt egyszer egy Dosszié. Most van Egy riporter dos­­­sziéja. Egy könyv, amely az egykori izgalmas műsoro­kat eleveníti fel, amolyan Frei-stílusban. Nem a mű­sorokban látott történések leírása, nem több bőr lehú­zása ugyanarról a kutyá­ról. Nem, hanem a forgatá­sok története, kulisszatit­kok, érdekességek. Olyan sztorik, amelyek korábban nem kerülhettek a nyilvá­nosság elé, mert titkosítva voltak. Olyan események, amelyeket többen vitattak, megkérdőjeleztek. Sztárok, kolumbiai kokainbárók, ebolatelepek, Irán és Sza­­úd-Arábia, idegenlégió, klónozás. Sokan irigyeltük Frei Tamást azért, hogy be­járta a világot, megfordult magyar és külföldi milli­omosok otthonaiban, meg­tapasztalta az igazi holly­woodi luxust. Azért azon­ban senki sem irigyelte, hogy több napig esőerdők­ben éjszakázott, Boszniá­ban részese volt a háború kitörésének, és szemtanúja volt a kokaincsempészek rajtaütésének. Ezek mind életveszélyes helyzetek, és ebből egy is elég lenne egy emberi életbe. Egyszer azonban hibázott, s az az egy mondat, egy riport vé­gigkíséri életét.­ ­ Van azonban egy mondat, ami fontos számomra. A könyvemben is megemlítem, hogy volt Dél-Afrikában egy kávézó, ahol kaptam egy cukroszacskót, amin közhelyszerű fel­irat volt, de engem ez eltalált. Az volt ráírva, hogy az élet utazás, nem cél. Én igyekeztem így élni az életemet, él­vezni az adott pillanatot, legyen az bárhol, bármikor. Egy másik jelentős mondat, ami Almássy grófhoz kötődik. Amikor a filmet készítettük róla, eljutot­tam egy múzeumba, ahol a személyes tárgyait gyűjtötték össze. Ott volt egy Afrika-könyv, amit a gróf kamaszkorá­ban kapott és az elejére írt egy szlo­gent, ami nagyon is jellemző volt az ő életére: „Az élet gyakran egy álom, és egy álom néha maga az élet".­­ A könyvből és riportfilmjeiből is ki­derül, hogy sokszor életveszélyes hely­zetekbe bonyolódott. A családra való tekintettel mostanában sokkal inkább megfontolja, hogy milyen kalandokba keveredik. - Az ember, ahogy korosodik, meg­fontoltabbá válik. Huszonvalahány évesen nagyobb a bizonyítási vágy. Nem arról szóltak a történeteim, hogy én milyen hős vagyok. Az olyan típusú riporternek mint én, az a munkája, hogy időnként veszélybe kerül, hábo­rús helyzetekbe. Ez nem azt jelenti, hogy nem féltem, amikor lövöldöztek Szomáliában, Boszniában, Kolumbiá­ban. Ugyanúgy rettegtem, mint bárki más. Amikor azonban az embernek gyerekei, családja lesz, akkor már nem­csak magát félti, hanem őket is. Az idő múlásával megfontoltabb lettem, ma már nem csinálnék meg olyan dolgo­kat, amit tíz évvel ezelőtt. Például nem mennék el háborúba. A napokban be­szélgettünk a családban, hogy ha len­ne is tévéműsorom, most akkor sem szaladnék Afganisztánba, hogy tudó­sítsak a bombázásokról. - Akkor milyen műsorokat készíte­ne? - Az utóbbi években már messze nem lövöldözésekről készítettem filmje­imet. Persze az ember időnként koc­káztat, pár hónappal ezelőtt is bemen­tem rejtett kamerával Szaúd-Arábiába, filmet forgattam a bérgyilkosokról. Ez azonban nem teljesen olyan, mint amikor lőnek az ember feje felett. Iga­zán jó témát azonban csak úgy lehet készítenie a riporternek, ha kockáztat. -Az utolsó sokat vitatott riportjában egy kollégája megkérdőjelezte a bér­gyilkos valódiságát. Ön azonban to­vábbra is bérgyilkosként emlegeti Andrejt. - Természetesen, hiszek ebben, de ez nem is igazán hit kérdése. A riport bemutatása után megváltozott a szél­járás és neki már másnak kellett lennie. - A Naptévében azt nyilatkozta, hogy egy-egy külföldi riport megkíván­ta, hogy márkásabb, elegánsabb ru­hát viseljen.­­ Legyen az magyar riporter, politi­kus, bárki hazánkból, a világ szemében a magyarokról alkotott kép nem pozi­tív. Egy hollywoodi sztár nem ájul el at­tól, hogy hazánkból valaki riportot ké­szít vele. Mikor belép az ember egy maharadzsához, vagy a Ritz szálló hall­jába, esetleg Sharon Stone-hoz, az el­ső benyomásuk döntő lehet. Ezek az emberek velem tizenöt percet töltenek és nem többet, nincs arra időnk, hogy jól megismerjük egymást és a belső tu­lajdonságaimat értékeljék. Sajnos ezek­re a külcsínes dolgokra nagyon oda kell figyelni.­­Az utolsó riportja után az egyik új­ságíró azt írta: „ha Frei Tamást valami­ben is korlátozza a cenzúra, akkor ha­zánkban abban a pillanatban meg­szűnt a szabad sajtó". Ön ezt hogy lát­­ja? - Akik ezt az ügyet figyelték, azok tudják, hogy ebbe mindenki benne volt, a politika, és a bizonytalan alkum az alvilággal. Igazából engem nem a politika cenzúrázott, hanem a józan eszem. El kellett döntenem, hogy mennyire nevezhetem nevén a dolgo­kat anélkül, hogy én, vagy a hozzátar­tozóm ne kapjon golyót a fejébe. - Egyszer azt nyilatkozta, hogy kül­földi tévétársaságok tetszését is elnyer­te egy-egy riportfilmje. Kapott valami­kor is külföldi csatornáktól ajánlatot, hogy dolgozzon náluk? - Kapcsolatban álltam az ABC tévé­­társasággal Amerikában. Nem készítet­tem jobb filmeket, mint az említett csa­torna. A saját költségvetési lehetősége­imhez képest jobb riportot készítettem, mint amerikai kollégáim. Nekik egy filmre volt 300 ezer, nekem pedig 30 ezer dollárom. Riportfilmjeimről min­dig azt mondták a tengerentúlon, hogy nem hiszik el, hogy annyiból csi­náltam, amennyiből. Külföldre akkor hívtak dolgozni, amikor még megvolt Magyarországon a saját műsorom. Nem merült fel bennem, hogy el kelle­ne mennem. Szeretnék itt élni. Az új­ságírás pedig egy olyan szakma, ami eléggé az anyanyelvhez kötött. Hiába beszélek nyelveket, nem hiszem, hogy jobb forgatókönyvet írok Amerikában, mint aki a saját anyanyelvén teszi. - Hatalmas sor várt önre, hogy dedi­kálja új könyvét. Mialatt a riportot készí­tettük, egy anyuka bejött a lányával csak azért hogy láthassa Frei Tamást. Az em­berek körében ugyanolyan népszerű, mint korábban. Mi ennek az oka? - Mindig hittem abban, hogy a szor­galom és a munka meghozza a gyü­mölcsét. A műfaj megkövetelte, hogy legyen egy kis csinnadratta, cirkusz, fényár. A nézőknek azonban nemcsak ezért volt kellemes érzésük a műsora­immal szemben, hanem azért, mert voltak benne értelmes, érdekes dol­gok. Végzem a munkámat, az ember csak ezzel tud sikereket elérni. Szántó Rita

Next