Déli Hírlap, 2002. szeptember (34. évfolyam, 204-228. szám)
2002-09-25 / 224. szám
2002. szeptember 25., szerda DÉLI HÍRLAP • SPORT 1 BORSODI A BORSODI 1 ÜF BorSoDi* Az élet habos oldala Hernádi László visszatérő boldogsága Három serleggel zárja az évet A közelmúltban egy hihetetlenül elkeseredett ember érkezett haza, Tatabányára Francia-, pontosabban Olaszországból. A strasbourgi Európa-futamon Hernádi László idei második BMW-tuningmotorja is felmondta a szolgálatot, így a fekete „Bömös” szívét egy bolognai klinikára kellett szállítani... Nem csoda, hogy a tatabányai hegyiautós lebiggyedt ajkán csak egy szó fért ki: „Befejezem...”, majd egy kiadós alvás után változtatott meglehetősen negatív világnézetén. „Elindulok Buzetbe” - hangzott az optimista gondolat szavakba öntött formája. Ez azt jelentette, hogy Hernádi mégis látott esélyt arra, hogy - igaz, kölcsönautóval - megszerezze a hőn vágyott dobogós helyeket az európai régiókban. „Szerencsére Kavecz István barátom ismét segítségemre sietett, és kölcsönvehettem a fehér BMW M3- asát, ami az enyémhez hasonlatos” - újságolta Hernádi László. „Úgy látszik, a koromfekete gép, a sajátom, nem akarja, hogy győzzek a sorozatokban, hiszen a Közép-európai Zónatrófeát is a kölcsöngéppel sikerült elhódítanom. Gondolkodóba is estem, mi lenne, ha ismét a fehér BMW-vel kísérleteznék. Hosszas tanakodást követően hagytam magam meggyőzni, és úgy döntöttem, elindulok Buzetbe.” Isztriában kicsit aggódott Az isztriai kisvárosban - a tétnek megfelelően - jókora mezőny gyűlt össze, ezért Hernádi László csak reménykedhetett, hogy ezúttal esetleg mást is elér a balszerencse, és be tud futni a dobogót érő helyekre. A két futamból álló verseny egy háromszáz méter szintkülönbségű, öt kilométeres, rendkívül gyors, technikás pályán zajlott. Hernádi az utóbbi versenyek balszerencsés emlékében élve jogos aggodalommal szemlélte a terepet, de jól koncentrált, és mindkét alkalommal célba ért. Nem úgy a horvát Moreno Luksetic, aki egy kanyarban az erdőben vállalt gallyazást. Hernádi másik vetélytársa, a szlovák Martin Kois is „elszállt”, így a magyar versenyző a horvát Boris Durlen mögött a második helyen zárta a versenyt. Ez pedig azt jelentette, hogy Hernádi László elérte célját: a Zónatrófea megszerzését követően az európai hegyiverseny-sorozat keleti és nyugati régiójában is dobogóra állhat. Keleten második, nyugaton harmadik lett a magyar autóversenyző. Boldogan várja a díjkiosztót „Hihetetlenül boldog vagyok, hogy a tavalyi zónacímem megvédését követően elértem ezt a sikert - örvendezett Hernádi László. - Persze a szüleim és a barátaim nélkül nem érhettem volna el e kimagasló eredménysort, és ezúton köszönöm mindazoknak, akik segítettek, hogy csüggedésem ellenére is elérjem céljaimat. Picit elszomorít, hogy ebben az évben is lényegében támogatók nélkül utaztam be Európát, ugyanakkor boldog lehetek, hogy komoly anyagi fedezet, és szerencse nélkül is újra megmutattam a világnak, mire vagyok képes. Idén több ízben kellett motort cserélni az autóban, és mindig, amikor már egyenesbe érhettem volna, szertefoszlottak az álmok. Szerencsére én akkor sem adtam fel.” Hernádi László most boldogan várhatja az év végi díjkiosztót, amelyen így három serleggel lesz gazdagabb a világ egyik legbalszerencsésebb autója. FIA Challenge Hegyiverseny, Bűtét: 1. B. Durlen (Ford Escort CW) 5:47:593, 2. Hernádi László (BMW M3) 5:58:625,3. D. Goles (Skoda Octavia) 6:07:786, FIA Közép-európai Hegyi Zónatrófea (A-csoport): 1. Hernádi László (BMW M3) 97 pont, 2. M. Lukcetic (Renault MC) 37 pont, 3. B. Dulen (Ford Escort CW) 37 pont. FIA Nemzetközi Hegyiverseny-sorozat Keleti régió: 1. P. Jurena 50 pont, 2. Hernádi László 49 pont, 3. J. Krajci 47,5 pont. FIA Nemzetközi Hegyiverseny-sorozat Nyugati régió: 1. P. Jurena 50 pont, 2. J. Krajci 47,5 pont, 3. Hernádi László 39 pont. (Forrás: Amber PR) Hernádi László joggal boldog. Panizzit senki sem állította meg a San Remo Ralin Győzött az aszfaltkirály Nem bírtak az oroszlánosokkal • Grönholm „csak” szorongatott • Subaru a Peugeot-szendvicsben Az utolsó két, még pontszerző helyen a fordos Markko Märtin és a nem gyári Citroennel rajthoz álló Jesus Puras ért célba. Egy félig gyári 206 WRC-vel Cedric Robert hatásos eredménnyel zárta a versenyt, hiszen a hetedik helyen terelte célba ezüst torpedóját illusztris vetélytársa, az 1995-ös világbajnok fordos, Colin McRae előtt. Harri Rovanperä (Peugeot) végül a kilencedik helyet szerezte meg, míg az első tízet a mitsubishis Francois Delecour zárja. A hétvége során kiemelkedő teljesítményt nyújtottak a Michelin abroncsokon vágtázó Peugeot-k és Citroenek. Nem kevesebb, mint hat autó található ugyanis az első tízben a PSA csoport autóiból. A rali-világbajnokság mezőnye ezután elhagyja Európát a következő verseny kedvéért, amely Új-Zélandon lesz október 3-tól. Az Új-Zéland Rali gyors és kellemes útjait a világ legjobbjai között tartják számon, így a pilóták ott igazán kiaknázhatják az autóikban lévő lehetőségeket. (Forrás: Amber PR) A San Remo Rali végeredménye: 1. G. Panizzi (Peugeot 206) 4:10:15,6, 2. M. Grönholm (Peugeot 206) 4:10:36,5, 3. P. Solberg (Subaru Impreza) 4:11:22,0, 4. R. Burns (Peugeot 206) 4:11:34,5, 5. M. Mártin (Ford Focus) 4:12:10,5, 6. J. Puras (Citroen Xsara) 4:12:54,9, 7. C. Robert (Peugeot 206) 4:13:16,9, 8. C. McRae (Ford Focus) 4:15:33,1, 9. H. Rovanperä (Peugeot 206) 4:16:34,5, 10. F. Delecour (Mitsubishi Lancer), 4:17:40,0. IIP ' Bár Marcus Grönholm nyerte meg a 2002-es San Remo Rali utolsó gyorsasági szakaszát, mégis oroszlános csapattársa, a ralin végig vezető Gilles Panizzi nyerte meg a versenyt. A francia pilóta sérült vállal állt rajthoz a hétvégén és sokáig kétséges volt, hogy ringbe szállhat-e zsinórban harmadik olaszországi győzelméért. Azonban senki sem állíthatta meg az aszfaltkirályt és újabb győzelmet gyűjtött be San Remóban. „Persze, hogy boldog vagyok. Ez nehéz győzelem volt, hiszen a vállsérülésem miatt elég fáradt voltam. Mindig nehéz ilyen helyzetben koncentrálni. A rali elején Philippe Bugalski jól megszorongatott, majd Marcus is állandóan a közelemben volt. Az autó azonban tökéletesen ment, és az egész Peugeot csapat kitűnő munkát végzett a hétvégén” - nyilatkozta a méltán elégedett Panizzi. Az élen álló pilóták megőrizték helyüket a rali utolsó napján. Marcus Grönholm a második helyen végzett a ralin. Nagyon óvatosan vezetett, hiszen a cél az volt, hogy maximális pontszámmal érjen célba, hogy ezzel újabb értékes pontokat gyűjtsön a világbajnoki címre törő Peugeot-nak. A Peugeot így idei hetedik kettős győzelmével dicsekedhet, ami kiemelkedő teljesítménynek számít, s 45 pontos előnyre tett szert a második helyen álló Forddal szemben (még összesen 48 pontot lehet szerezni a szezonban). A harmadik oroszlános pilóta, Richard Burns, bár a nap utolsó gyorsasági szakaszán a második legjobb időt futotta, mégis csak a negyedik lett a nap végén. Az utolsó dobogós helyezést a subarus Petter Solberg kaparintotta meg, s bár a brit 206 WRC-s pilóta gyorsabb volt nála az utolsó gyorsasági szakaszon, előnye mégsem volt elég nagy ahhoz, hogy megelőzze fiatalabb norvég vetélytársát a harmadik helyért. Solberg így eddigi legjobb helyezését szerezte meg aszfaltos ralin. Nagy kép: Csak Solberg volt konkurenciája a Peugeot-nak. Kis kép: Panizzi, a győztes... A főmérnök optimista A LEGÚJABB 206 WRC A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által az Akropolisz Rali előtt homologizált teljesen új 206 WRC a nagyon kemény verseny hírében álló ralin debütált. Michel Nandan, az oroszlános csapat főmérnöke beszélt nemrégiben az új fejlesztésű autóról. - Először is mivel jár az új WRC homologizációja ? - A rali-világbajnokságban részt vevő autókra a World Rally Car szabályozás vonatkozik, amely lehetővé teszi egyéb változtatások végrehajtását az autón, nevezetesen a négykerék-meghajtás és a turbószűkítős motorok engedélyezését azon autókon, amelyekben alaphelyzetben nincsenek meg ezek a dolgok. Az autó minden egyes részét, amelyet WRC homologizáció alá kell vetni, minden évben egyszer lehet megváltoztatni. Ez azt jelenti, hogy ha akartuk volna, akkor a 2002-es evolúciós autónkat január 1-jén bemutathattuk volna. Azonban ha már egyszer homologizáltattuk az autónkat az FIA-val, akkor az év végéig ugyanazzal az autóval kell versenyeznünk, így tehát december 31-ig. - Mi új a 2002-es 206 WRC-n? - Mivel a fő változtatásokat már a 2001-es autón végrehajtottunk, most az új autó néhány részletének finomítására koncentráltunk, így az aerodinamikára és a hűtőrendszer optimalizálására. A spoiler, a motorháztető és a lökhárítók megjelenésén változtattunk, bár néhány újítást nehéz észrevenni. A 206 WRC jelenlegi motorja a FIA homologizációjának végén sem, ami azt jelenti, hogy a szabályok értelmében nem homologizáltathattunk változtatásokat olyan belső alkatrészekhez, mint a főtengely vagy a tengelykapcsoló. De mivel elégedettek vagyunk a jelenlegi csomaggal, így ez nem jelent problémát. Olyan kiegészítő alkatrészek, mint a feltöltő rendszer, azonban megváltoztathatók, így tudtunk változtatni a turbón annak érdekében, hogy javítsunk a motor flexibilitásán. - Vehetjük ezt úgy, hogy a 206 WRC hamarosan eléri a maximális potenciálját? - Az új autó már a harmadik evolúciója a 206 WRC-nek azóta, hogy elindítottuk a világbajnokságon. A 2002-es fejlesztésű autó alapvetően már kifejlettnek tekinthető, de azt soha nem mondjuk egy mérnöknek, hogy az autó elérte technikai potenciálja csúcsát! Mindig lehet találni újabb és újabb fejlesztési lehetőségeket. Ez persze azt jelenti, hogy az egész csomagot alaposan meg kell vizsgálnunk, de hát semmi sem lehetetlen. - Miért vártak júniusig az új evolúciós autóval? - Az ezelőtti homologizációt 2001 júniusában végeztük, s ez az egy év nem olyan sok idő. Az autót szélcsatornában, míg a motort motorpadon kellett tesztelnünk, új alkatrészeket kellett hitelesítenünk, és az új fejlesztéseket más megoldásokkal kellett összevetnünk. Ez mind idő. Ráadásul mikor az FIA eljön szemlére, már húsz darabbal kell rendelkeznünk minden egyes új és homologizált alkatrészből. S mivel a 206 WRC 2001-es változata még mindig versenyképes, időt hagytunk magunknak, hogy biztosak legyünk mindenben. Kívülről szemlélve az általunk végrehajtott változtatások nem tűnnek jelentősnek, hiszen a 2001-es autó optimalizált változatáról van szó. A 206 WRC fejlesztései, amellyel Görögországban indultunk, sokkal többet takarnak, mint az elsőre látható. - Nem volt kockázatos egy új autó pályafutását olyan nehéz versenyen megkezdeni, mint az Akropolisz Rali? - Igaz, Görögországban nagyon robusztus és jól hűtött autóra van szükség. Az autót azonban három jelentős, egyhetes tesztnek vetettük alá, s még plusz teszteléseket is végrehajtottunk vele. Összesen 3 ezer kilométert tettünk meg, és ott vannak a virtuális kilométerek, melyeket a motorpadon mértünk tesztelés közben. (Forrás: Amber PR) A legújabb Peugeot. Fotó és szöveg: Amber PR 21 A világbajnokság állása. Pilóták: 1. M. Grönholm 57 pont, 2. R. Burns 34 pont, 3. C. McRae 33 pont, 4. G. Panizzi 31 pont, 5. C. Sainz 26 pont, 6. P. Solberg 23 pont, 7. S. Loeb 18 pont, H. Rovanperä 18 pont, 9. T. Mäkinen 15 pont, 10. M. Märtin 12 pont. Konstruktőrök: 1. Peugeot 131 pont, 2. Ford 86 pont, 3. Subaru 46 pont, 4. Mitsubishi 9 pont, 5. Skoda 8 pont, 6. Hyundai 6 pont.