Déli Hírlap, 2002. szeptember (34. évfolyam, 204-228. szám)

2002-09-25 / 224. szám

2002. szeptember 25., szerda DÉLI HÍRLAP • SPORT 1 BORSODI A BORSODI 1 ÜF BorSoDi* Az élet habos oldala Hernádi László visszatérő boldogsága Három serleggel zárja az évet A közelmúltban egy hihetetlenül elkesere­dett ember érkezett haza, Tatabányára Fran­cia-, pontosabban Olaszországból. A stras­­bourgi Európa-futamon Hernádi László idei második BMW-tuningmotorja is felmondta a szolgálatot, így a fekete „Bömös” szívét egy bo­lognai klinikára kellett szállítani... Nem csoda, hogy a tatabányai hegyiautós le­­biggyedt ajkán csak egy szó fért ki: „Befejezem...”, majd egy kiadós alvás után változtatott meglehető­sen negatív világnézetén. „Elindulok Buzetbe” - hangzott az optimista gondolat szavakba öntött for­mája. Ez azt jelentette, hogy Hernádi mégis látott esélyt arra, hogy - igaz, kölcsönautóval - megszerez­ze a hőn vágyott dobogós helyeket az európai régiók­ban. „Szerencsére Kavecz István barátom ismét segítsé­gemre sietett, és kölcsönvehettem a fehér BMW M3- asát, ami az enyémhez hasonlatos” - újságolta Her­nádi László. „Úgy látszik, a koromfekete gép, a sajá­tom, nem akarja, hogy győzzek a sorozatokban, hi­szen a Közép-európai Zónatrófeát is a kölcsöngéppel sikerült elhódítanom. Gondolkodóba is estem, mi len­ne, ha ismét a fehér BMW-vel kísérleteznék. Hosszas tanakodást követően hagytam magam meggyőzni, és úgy döntöttem, elindulok Buzetbe.” Isztriában kicsit aggódott Az isztriai kisvárosban - a tétnek megfelelően - jó­kora mezőny gyűlt össze, ezért Hernádi László csak reménykedhetett, hogy ezúttal esetleg mást is elér a balszerencse, és be tud futni a dobogót érő helyekre. A két futamból álló verseny egy háromszáz méter szintkülönbségű, öt kilométeres, rendkívül gyors, technikás pályán zajlott. Hernádi­­ az utóbbi versenyek balszerencsés emlé­kében élve­­ jogos aggodalommal szemlélte a terepet, de jól koncentrált, és mindkét alkalommal célba ért. Nem úgy a horvát Moreno Luksetic, aki egy kanyar­ban az erdőben vállalt gallyazást. Hernádi másik ve­­télytársa, a szlovák Martin Kois is „elszállt”, így a magyar versenyző a horvát Boris Durlen mögött a második helyen zárta a versenyt. Ez pedig azt jelen­tette, hogy Hernádi László elérte célját: a Zónatrófea megszerzését követően az európai hegyiverseny-soro­­zat keleti és nyugati régiójában is dobogóra állhat. Keleten második, nyugaton harmadik lett a magyar autóversenyző. Boldogan várja a díjkiosztót „Hihetetlenül boldog vagyok, hogy a tavalyi zónací­mem megvédését követően elértem ezt a sikert - ör­vendezett Hernádi László. - Persze a szüleim és a ba­rátaim nélkül nem érhettem volna el e kimagasló eredménysort, és ezúton köszönöm mindazoknak, akik segítettek, hogy csüggedésem ellenére is elérjem céljaimat. Picit elszomorít, hogy ebben az évben is lé­nyegében támogatók nélkül utaztam be Európát, ugyanakkor boldog lehetek, hogy komoly anyagi fede­zet, és szerencse nélkül is újra megmutattam a világ­nak, mire vagyok képes. Idén több ízben kellett mo­tort cserélni az autóban, és mindig, amikor már egye­nesbe érhettem volna, szertefoszlottak az álmok. Sze­rencsére én akkor sem adtam fel.” Hernádi László most boldogan várhatja az év végi díjkiosztót, amelyen így három serleggel lesz gazda­gabb a világ egyik legbalszerencsésebb autója. FIA Challenge Hegyiverseny, Bűtét: 1. B. Durlen (Ford Escort CW) 5:47:593, 2. Hernádi László (BMW M3) 5:58:625,3. D. Goles (Skoda Octavia) 6:07:786, FIA Közép-európai Hegyi Zónatrófea (A-csoport): 1. Hernádi László (BMW M3) 97 pont, 2. M. Lukcetic (Renault MC) 37 pont, 3. B. Dulen (Ford Escort CW) 37 pont. FIA Nemzetközi Hegyiverseny-sorozat­­ Keleti ré­gió: 1. P. Jurena 50 pont, 2. Hernádi László 49 pont, 3. J. Krajci 47,5 pont. FIA Nemzetközi Hegyiverseny-sorozat­­ Nyugati régió: 1. P. Jurena 50 pont, 2. J. Krajci 47,5 pont, 3. Hernádi László 39 pont. (Forrás: Amber PR) Hernádi László joggal boldog. Panizzit senki sem állította meg a San Remo Ralin Győzött az aszfaltkirály Nem bírtak az oroszlánosokkal • Grönholm „csak” szorongatott • Subaru a Peugeot-szendvicsben Az utolsó két, még pontszerző helyen a fordos Markko Märtin és a nem gyári Citroennel rajt­hoz álló Jesus Puras ért célba. Egy félig gyári 206 WRC-vel Cedric Robert hatásos ered­ménnyel zárta a versenyt, hi­szen a hetedik helyen terelte cél­ba ezüst torpedóját illusztris ve­­télytársa, az 1995-ös világbaj­nok fordos, Colin McRae előtt. Harri Rovanperä (Peugeot) vé­gül a kilencedik helyet szerezte meg, míg az első tízet a mi­­tsubishis Francois Delecour zár­ja. A hétvége során kiemelkedő teljesítményt nyújtottak a Mi­chelin abroncsokon vágtázó Peu­­geot-k és Citroenek. Nem keve­sebb, mint hat autó található ugyanis az első tízben a PSA cso­port autóiból. A rali-világbajnokság mezőnye ezután elhagyja Európát a kö­vetkező verseny kedvéért, amely Új-Zélandon lesz október 3-tól. Az Új-Zéland Rali gyors és kelle­mes útjait a világ legjobbjai kö­zött tartják számon, így a piló­ták ott igazán kiaknázhatják az autóikban lévő lehetőségeket. (Forrás: Amber PR) A San Remo Rali végered­ménye: 1. G. Panizzi (Peugeot 206) 4:10:15,6, 2. M. Grönholm (Peugeot 206) 4:10:36,5, 3. P. Solberg (Subaru Impreza) 4:11:22,0, 4. R. Burns (Peugeot 206) 4:11:34,5, 5. M. Mártin (Ford Focus) 4:12:10,5, 6. J. Puras (Citroen Xsara) 4:12:54,9, 7. C. Robert (Peugeot 206) 4:13:16,9, 8. C. McRae (Ford Focus) 4:15:33,1, 9. H. Rovanpe­rä (Peugeot 206) 4:16:34,5, 10. F. Delecour (Mitsubishi Lancer), 4:17:40,0. IIP ' Bár Marcus Grönholm nyerte meg a 2002-es San Remo Rali utolsó gyorsasági szakaszát, mégis oroszlános csapattársa, a ralin végig ve­zető Gilles Panizzi nyerte meg a versenyt. A francia pi­lóta sérült vállal állt rajthoz a hétvégén és sokáig kétsé­ges volt, hogy ringbe száll­­hat-e zsinórban harmadik olaszországi győzelméért. Azonban senki sem állíthatta meg az aszfaltkirályt és újabb győzelmet gyűjtött be San Remóban. „Persze, hogy boldog vagyok. Ez nehéz győzelem volt, hiszen a vállsérülésem miatt elég fáradt voltam. Mindig nehéz ilyen hely­zetben koncentrálni. A rali elején Philippe Bugalski jól megszoron­gatott, majd Marcus is állandóan a közelemben volt. Az autó azon­ban tökéletesen ment, és az egész Peugeot csapat kitűnő munkát végzett a hétvégén” - nyilatkozta a méltán elégedett Panizzi. Az élen álló pilóták megőrizték helyüket a rali utolsó napján. Marcus Grönholm a második he­lyen végzett a ralin. Nagyon óva­tosan vezetett, hiszen a cél az volt, hogy maximális pontszám­mal érjen célba, hogy ezzel újabb értékes pontokat gyűjtsön a világ­­bajnoki címre törő Peugeot-nak. A Peugeot így idei hetedik kettős győzelmével dicsekedhet, ami ki­emelkedő teljesítménynek szá­mít, s 45 pontos előnyre tett szert a második helyen álló Forddal szemben (még összesen 48 pontot lehet szerezni a szezonban). A harmadik oroszlános pilóta, Richard Burns, bár a nap utolsó gyorsasági szakaszán a második legjobb időt futotta, mégis csak a negyedik lett a nap végén. Az utolsó dobogós helyezést a suba­­rus Petter Solberg kaparintotta meg, s bár a brit 206 WRC-s piló­ta gyorsabb volt nála az utolsó gyorsasági szakaszon, előnye mégsem volt elég nagy ahhoz, hogy megelőzze fiatalabb norvég vetélytársát a harmadik helyért. Solberg így eddigi legjobb helye­zését szerezte meg aszfaltos ralin. Nagy kép: Csak Solberg volt konkurenciája a Peugeot-nak. Kis kép: Panizzi, a győztes... A főmérnök optimista A LEGÚJABB 206 WRC A Nemzetközi Automobil Szö­vetség (FIA) által az Akropolisz Rali előtt homologizált teljesen új 206 WRC a nagyon kemény verseny hírében álló ralin debü­tált. Michel Nandan, az oroszlá­nos csapat főmérnöke beszélt nemrégiben az új fejlesztésű au­tóról. - Először is mivel jár az új WRC homologizációja ? - A rali-világbajnokságban részt vevő autókra a World Rally Car sza­bályozás vonatkozik, amely lehetővé teszi egyéb változtatások végrehajtá­sát az autón, nevezetesen a négy­­kerék-meghajtás és a turbószűkítős motorok engedélyezését azon autó­kon, amelyekben alaphelyzetben nincsenek meg ezek a dolgok. Az au­tó minden egyes részét, amelyet WRC homologizáció alá kell vetni, minden évben egyszer lehet megvál­toztatni. Ez azt jelenti, hogy ha akar­tuk volna, akkor a 2002-es evolúciós autónkat január 1-jén bemutathat­tuk volna. Azonban ha már egyszer homologizáltattuk az autónkat az FIA-val, akkor az év végéig ugyanaz­zal az autóval kell versenyeznünk, így tehát december 31-ig. - Mi új a 2002-es 206 WRC-n? - Mivel a fő változtatásokat már a 2001-es autón végrehajtottunk, most az új autó néhány részletének finomítására koncentráltunk, így az aerodinamikára és a hűtőrendszer optimalizálására. A spoiler, a motor­­háztető és a lökhárítók megjelené­sén változtattunk, bár néhány újí­tást nehéz észrevenni. A 206 WRC jelenlegi motorja a FIA homologizá­­ciójának végén sem, ami azt jelenti, hogy a szabályok értelmében nem homologizáltathattunk változtatá­sokat olyan belső alkatrészekhez, mint a főtengely vagy a tengelykap­csoló. De mivel elégedettek vagyunk a jelenlegi csomaggal, így ez nem je­lent problémát. Olyan kiegészítő al­katrészek, mint a feltöltő rendszer, azonban megváltoztathatók, így tudtunk változtatni a turbón annak érdekében, hogy javítsunk a motor flexibilitásán. - Vehetjük ezt úgy, hogy a 206 WRC hamarosan eléri a maximális potenciálját? - Az új autó már a harmadik evo­lúciója a 206 WRC-nek azóta, hogy elindítottuk a világbajnokságon. A 2002-es fejlesztésű autó alapvetően már kifejlettnek tekinthető, de azt soha nem mondjuk egy mérnöknek, hogy az autó elérte technikai poten­ciálja csúcsát! Mindig lehet találni újabb és újabb fejlesztési lehetősége­ket. Ez persze azt jelenti, hogy az egész csomagot alaposan meg kell vizsgálnunk, de hát semmi sem le­hetetlen. - Miért vártak júniusig az új evo­lúciós autóval? - Az ezelőtti homologizációt 2001 júniusában végeztük, s ez az egy év nem olyan sok idő. Az autót szélcsa­tornában, míg a motort motorpadon kellett tesztelnünk, új alkatrészeket kellett hitelesítenünk, és az új fej­lesztéseket más megoldásokkal kel­lett összevetnünk. Ez mind idő. Rá­adásul mikor az FIA eljön szemlére, már húsz darabbal kell rendelkez­nünk minden egyes új és homolo­gizált alkatrészből. S mivel a 206 WRC 2001-es változata még mindig versenyképes, időt hagytunk ma­gunknak, hogy biztosak legyünk mindenben. Kívülről szemlélve az általunk végrehajtott változtatások nem tűnnek jelentősnek, hiszen a 2001-es autó optimalizált változatá­ról van szó. A 206 WRC fejlesztései, amellyel Görögországban indultunk, sokkal többet takarnak, mint az el­sőre látható. - Nem volt kockázatos egy új autó pályafutását olyan nehéz versenyen megkezdeni, mint az Akropolisz Ra­li? - Igaz, Görögországban nagyon robusztus és jól hűtött autóra van szükség. Az autót azonban három je­lentős, egyhetes tesztnek vetettük alá, s még plusz teszteléseket is vég­rehajtottunk vele. Összesen 3 ezer kilométert tettünk meg, és ott van­nak a virtuális kilométerek, melye­ket a motorpadon mértünk tesztelés közben. (Forrás: Amber PR) A legújabb Peugeot. Fotó és szöveg: Amber PR 21 A világbajnokság állása. Pilóták: 1. M. Grönholm 57 pont, 2. R. Burns 34 pont, 3. C. McRae 33 pont, 4. G. Panizzi 31 pont, 5. C. Sainz 26 pont, 6. P. Solberg 23 pont, 7. S. Loeb 18 pont, H. Rovanperä 18 pont, 9. T. Mäkinen 15 pont, 10. M. Märtin 12 pont. Konstruk­tőrök: 1. Peugeot 131 pont, 2. Ford 86 pont, 3. Subaru 46 pont, 4. Mitsubishi 9 pont, 5. Skoda 8 pont, 6. Hyundai 6 pont.

Next