Déli Hírlap, 2003. február (35. évfolyam, 27-50. szám)
2003-02-15 / 39. szám
2003. február 15., szombat AUTOS KORKÉP KERÉKHÍREK 0 Centenárium. Idén ünnepli fennállásának 100. évfordulóját a Ford Motor Company. Ez alkalomból kiállítás nyílt Budapesten, a Közlekedési Múzeumban. A látványos szemle ingyenesen megtekinthető március 16-ig. 0 Együttműködés. Hosszú távú megállapodást kötött a Toyota és a Nissan a hibrid járművek területét érintően. A Toyota eddig is élen járt eme technológiában, ugyanakkor a Nissan a környezetvédelem területén tette már le a névjegyét. Együttműködésüktől hathatósabb kutatásra számítanak. 0 Jogvédelem: Együttműködési megállapodást kötött a BMW- és a Saab-modellek hazai forgalmazója az ARAG Jogvédelmi Biztosító Rt.-vel. Ennek célja a hathatós jogvédelem. MEGKÉRDEZTÜK: HOL TANKOL? Kovács László (29) marketingmenedzser Nem figyelem, hol tankolok, szerintem hasonló minőséget kínálnak a benzinkutak. A leggyakrabban egyébként a lakásomhoz közel esőt választom. Gálik Gábor (43) nevelőtanár Úgy gondolom, tapasztalat kérdése, ki hova jár. Ahol egyszer tankolt és megfelelőnek találta, oda jár leggyakrabban. Én is így tettem, kitapasztaltam, mi jó. 1 1»T ’ a*fip Tudom, hogy hol megbízható és minőségi a benzin, szinte kivétel nélkül ezekhez járok tankolni, csak ritka esetekben megyek más benzinkúthoz. Bialkó Zoltán (33) autószerelő A követelmények révén mindenki megfelelő üzemanyagot kínál, de márkahű vagyok, s figyelek arra, hogy mindig ugyanazon cég kútjainál tankoljak. Munkácsy Miklós (50) ügyvezető Elkészült az egymilliomodik Seat Ibiza, bizonyítandó a modell népszerűségét. Fotó: Bujdos GENFI AUTÓASZALON A legújabb Porsche Carrera Hamarosan megnyitja kapuit a Genfi Autószalon. Az autógyártók addig is időről időre elejtegetnek egy-egy információmorzsát arról, milyen újdonságot mutatnak majd be. Ezek közül szemezgettünk a teljesség igénye nélkül. • Audi A3 • Bertone tanulmányautó • CL 65 AMG • Mercedes CLK kabrió • Mitsubishi CZ2 tanulmányautó • Mitsubishi Outlander • Nissan Evalia tanulmányautó • Opel Vectra GTS Turbo • Porsche Carrera GT • Seat Ibiza Cupra R • Subaru B11S tanulmányautó • Subaru-tanulmány Hirdetés -JÁRMŰ Fiat Stiló 2002-es, full, 5 ajtós, 3,1 M Ft. 20%-tól hitel-csere. TeL 30/4668-106. _ 294030 Citroen Picasso és Xsara HDI 2000- 2001-es, 2,6 M Ft-tól 3,5 M Ft-ig. Hitel-csere. Tel.: 30/466-8106. 294037 Combi vásár! Minden típus 20%-tól/ Hitel-csere. VW, Opel, Seat. Tel.:130/466-8106. 294056 Barkast, ARÓT, ZSUK-ot, UAZ! veszek bontásra. Érd.: 70/2112-138. 297447 AUTO LADÁT, SAMARÁT, SUZUKIT veszek készpénzért. Házhoz megyek! 30/9108-062.______________ 292569 Suzuki Swift 1.3 (japán) 1989-es, 3 ajtós, napfénytetővel, vonóhoroggal, riasztóval áron alul, sürgősen eladó. Érd.: 70/2533-904. 296697 AUDI Audi A4 1.9TDI 1996-os, 2,69 M Ft. Hitel csere. Tel.: 30/466-8106. 294045 FORD Ford Transit 2.5TDI 6 sz. 1999.12. havi tgk. 2,89 M Ft. 30%-tól hitel csere. Tel.: 20/9712-129. 294065 Ford Escord kombi, dízel, 1800 m3, 92-es, 2004. V hóig műszakival, vonóhoroggal, téli gumikkal, rádióval, megkímélten eladó. Érd.: 20/396-1382. 297698 Újdonságok és árcsökkenés a CITROENNÉL! A CITROEN XSARA modellek árait és felszereltségét az Ön igényeihez igazítottuk. XSARA 5 AJTÓS 1,4-ES 75 LE-s modell ABS-szel, dupla légzsákkal már 2 810 OOO Ft -ért rendelhető! Korlátozott darabszámban XSARA 1.4 SX modelleket 2 990 OOO Ft-ért értékesít a Citro-Markt Kft. ABS, klíma, 4 légzsák, fedélzeti számítógép, gyári rádiós magnó a modell szériatartozéka. A XSARA 1.6-1 év 110 LE-s modelleket automata klímával 3 190 OOO Ft -ért értékesítjük. Újdonság a XSARA PICASSO Exclusive 2.0-16V 138 LE-s automata váltós kivitele. A C3 1.6-16V 110 LE-s Senso Drive kuplung használata nélküli automata üzemmódban is használható változata rendkívül kedvező áron 3 160 OOO Ft Citro-Markt Kft. a 3533 Miskolc, Andrássy u. 45. Tel.: (46) 530-554, 46/530-307 CITROEN Többtévesebb márka Budapest (MTI) A legnagyobb hazai autós seregszemle, a Budapesti Autószalon legfrissebb hírei szerint új márkák is képviseltetik magukat, ugyanakkor több, hazánkban kedvelt márka távol marad - tudatta Győző Gábor, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének elnöke. Az októberi seregszemle már ismert adatai szerint többévi szünet után ismét jelen lesznek a KIA és a Daewoo autói. Üzleti megfontolásból távol marad viszont idén a Porsche Hungária, s így az általa forgalmazott márkák, az Audi, a Porsche, a SEAT, a Skoda és a Volkswagen. Győző Gábor úgy véli, ez nem veszélyezteti a kiállítás megrendezését. Autóvásárlás a hipermarketben? Lukács Gábor szerint a tőkeerős vállalkozásoktól kell jobban tartani Miskolc (EM - OlKa) Miután speciális márkát forgalmaznak, a hipermarketek által esetleg létrehozandó autókereskedelmi üzletágtól nem tartanak. Sokkal inkább félelemre ad okot, hogy az EU- csatlakozást követően tőkeerős autóforgalmazók jelenhetnek meg - véli Lukács Gábor. Előző lapszámainkban már foglalkoztunk az Európai Unió autókereskedelmet érintő liberalizációjának kihatásairal, pontosabban azon részével, hogy a változások nyomán egyes hipermarketek fontolgatják az autókereskedelmi üzletág létrehozását. Most újabb szakembert kérdeztünk meg, mi a véleménye erről. ........................ Biztos vagyok abban, hogy csak kommersz márkákat forgalmaznának. Miután speciális márkát forgalmazunk, amihez egyedi megrendelés és kiszolgálás tartozik, nem hiszem, hogy konkurenciát jelentene, ha a megyében is belevágna valamely hipermarket az autóértékesítésbe. Ha így történne, biztos vagyok abban, hogy kommersz márkák forgalmazását vállalnák fel - véli Lukács Gábor, a miskolci Volvo-autószalon vezetője. - Minden egyes márka megkívánja a saját szakemberét, tehát nem lehet két különböző autót egyformán eladni, továbbá mindehhez nagy tér kell (autónként 20-25 négyzetméternyi hely szükséges), s feltételezem, nem egy-két márka fogalmazásáról lenne szó. Mint mondja, ez csak két példa a számtalan feltétel közül, amit meg kell teremteni. Amit sokkal nagyobb problémának érez, az az EU-csatlakozással hazánkba betelepülő konkurens vállalkozások, akik tőkeerősek, így a piacon sokkal erősebben lépnek fel, mint a hitelek törlesztésével küzdő magyar cégek. Lukács Gábor SZALONVEZETŐ ------, Hirdetés----------------Megérkezett a Volkswagen Touareg terepjáró a Wichalerdi Autóházba A Volkswagen Touareg terepjáró, felső osztályú limuzin és sportautó egyben A Touareg kompromisszumok nélkül ötvözi magában a terepjárók és a közúti autók legjobb tulajdonságait. A párizsi világpiaci bemutatkozással a sport-szabadidőjárművek (Sport Utility Vehicle - SUV) új filozófiája ölt testet. A Volkswagen a 002-es Párizsi Autószalonon mutatta be a világnak a felső osztályú limuzinokhoz sorolt Touareg terepjáróját, amely még ősszel megjelent a német piacon is. A Passat W8-as és a Phaeton modellek bemutatását követően most már tehát a harmadik szakaszába I fik szakaszába lépett a Volkswagen termékoffenzívája a felső járműosztályban. A Touareg mind látványában, mind pedig műszaki megoldásaiban egy olyan járműkoncepciót képvisel, amely merőben új irányzatot teremt az élvonalában, mert a kialakítása az ide sorolt korábbi modellekkel szemben egyesíti a színvonalas terepjáró tulajdonságait egy felső járműosztályé limuzin kényelmével, valamint egy sportautó dinamikus tulajdonságaival. Az új Touareg modell egy 3,2 literes v 6-os benzinmotorral és egy 5 literes V10-es TDI dízelmotorral jelenik meg a piacon. A V 6os motor teljesítménye 162 kW / 20 lóerő, nyomatéka pedig eléri a 305 newtonmétert. A V10-es TDI a világ egyik leginkább figyelemre méltó dízelmotorja: az erőforrás 230 kW / 313 lóerő teljesítményű, a nyomatéka pedig lenyűgöző 750 newtonméter, már percenként 2000-es fordulatszámon. A Touareg modellhez két további motor, egy 2,5 literes öthengeres TDI, valamint egy 4,2 literes V 8-as benzinmotor is rendelhető (utóbbi már most is rendelhető Magyarországon). A gyári alapkivitelhez tartozik az összkerékhajtás három differenciálművel, valamint központi differenciálzárral Valamennyi Touareg sebességváltója hatfokozatú, a beépített erőforrástól függően vagy kézi, vagy pedig új fejlesztésű automata működtetésű. A 4XMOTION állandó összkerékhajtásnál a motorból eredő hajtóerő egy, az alapfelszereltségben is beépített, kapcsolható terepfokozattal ellátott elosztóművön, majd a központi, első- és hátsó-differenciálművön jut el a kerekek felé. A központi differenciálmű alapkivitelben, a hátsó tengelyre szerelt pedig felár ellenében zárható. A központi differenciálzár lamellás tengelykapcsolójának önműködő szabályozásáról a futómű elektronikus vezérlése gondoskodik. Általános esetben, vagyis mind a négy keréknél azonos útfelület mellett, gyorsítás vagy lassítás nélkül a hajtóerő 50:50 százalékban oszlik meg a tengelyek között, de a mindenkori haladási körülményektől függően a hajtóerő akár 100 százaléka is egy tengelyre kapcsolható. A differenciálzárakat a középkonzolon elhelyezett forgókapcsolóval, kézi beavatkozással is be lehet kapcsolni, és a hajtóerő finomelosztását a valamennyi kerékre ható elektronikus differenciálzár-funkció (a négykerekes EDS) segíti. A Touareg korábban ismeretlen kényelmi színvonalat képviselő áruk között legújabb modelljénél a futómű is számos újítással szolgál: az első és hátsó futóműnél egyaránt alkalmazott, akusztikailag különválasztott segédalvázas, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés egyszerre biztosítja egy felső járműosztályba tartozó limuzin kényelmét és zajtalanságát, valamint a pontos kerékvezetésnek köszönhetően a sportautók precíz irányíthatóságát is. A Touareg VIC TDI csúcsmodellben egy Skyhook elnevezésű, fokozatmentes lengéscsillapító-állítással is felszerelt CDC (Continous Camping Control) légrugózás nyújt a te utazási kényelmet terepen és aszfaltúton A tervezők a részletekben is a töke kapcsolású váltóval felszerelt Touareg modelleknél az emelkedőn elinduláskor például egy kisegítő rendszer óvja meg az autót a visszagurulástól. Ez a berendezés a tengelykapcsoló felengedésével arányosan csökkenti a fékerőt, egészen addig, amíg a Touareg biztonsággal el nem indult fölfelé. Lejtőn lefelé haladva az ESP elektronikörében páratlan egyaránt, a tökéletesre törekedtek: a kézikus stabilitásnövelő program vezérlésébe épített motorfék-szabályozó akadályozza meg az autó véletlen és hirtelen meglódulását. A Touareg kitűnő tereptulajdonságait azonban nem csupán a meggyőző kapaszkodóképesség jellemzi, hanem többek között az is, hogy (álló helyzetben) akár 100 százalékos (vagyis 45 fokos) keresztirányú dőlésnél sem borul fel. A víz beszivárgását meggátló ajtótömítéseknek, a vízálló fényszóróknak és villamos csatlakozásoknak, az erőforrás különleges légszívó és gázelvezető rendszerének, valamint a csuklótömítéseknek köszönhetően a Touareg minden további nélkül képes áthaladni akár 500 milliméter (légrugós kivitelben pedig 580 milliméter) mélységű gázlókon, patakokon is. Bukkanón átkelve a rámpaszög 22 fokos (légrugózással 27,2 fokos) lehet, és a karosszéria elöl és hátul egyaránt rövid túlnyúlásainak köszönhetően a leküzdhető terepszög is 28 fok (légrugózással 33,2 fok), de a terepállóság alapvető mércéje, a 23 millióégrugózással 300 milliméter szabadmagasság is egy le) terepjáróra vall. A tágas utastérre a célszerűség és a stílusos elegancia nyomja rá a bélyegét Az utastér kényelme és helykínálata szintén első osztályú. A bemutatkozó, hátul is oldalanként külön szabályozható négyzónás klímaberendezés a Touareg modellhez is rendelhető, akár a kulcs nélküli ajtónyitó rendszer (ami azonban a VIC TDI kivitelben már alapfelszerelés). Ennél a megoldásnál a transzponderrel egybeépített kulcs a vezető zsebében maradhat, mert az autó a transzponder segítségével ismeri fel a tulajdonosát, aki a kilincshez érve oldhatja fel az ajtók zárolását, és ilyenkor kulcs nélkül, gombnyomással indíthatja az autót. Meggyőző tágasságánál és - a V6-os modellnél - 555 literes csomagterénél fogva a Touareg ezenkívül ideális utazóautó akár öt személynek is. A műszaki kialakítás újszerűségével vetekszik a Touareg formavilága is. A SUV sport-szabadidőjárművek jellegzetes formajegyei állnak össze olyan formanyelvvé, amely egyrészről tudatosan érzékelteti a Phaeton közelségét, másrészről terepjáróhoz illő erőt és megbízhatóságot sugároz. Ehhez az elképzeléshez igazodik az utastér kialakítása is, hiszen a tágasan robusztus méretek és a nemes eleganciát sugárzó részletmegoldások összhangja teremti meg azt a modern luxuskörnyezetet, ami inkább egy luxuslimuzin, semmint egy klasszikus terepjáró stílusvilága. Wicha-Lerch Autóház Kft. 3533 Miskolc, Lorántffy Zs. u. 30/a. Tel.: 46/530-030, Fax: 46/530-031 E-mail: volkswagen@wicha-lerch.hu www.wicha-lerch.hum 13 598 000 FMÓI