Délmagyarország, 1949. július (6. évfolyam, 150-176. szám)

1949-07-31 / 176. szám

2 Egy forinttal olcsóbb augusztus elsejétől a szabad kenyér A kormány határozata alap­ján augusztus 1 -től a kenyér­­ellátás új rendjét léptetik élet­­be. A határozat értelmében­­ jegyre kilónkint egyforintos ár. I­t­én az eddiginél jobb minőségű , félbarna kenyeret hoznak for­­­­galomba. A 2­00 forintos sza­­badkenyér árát egy forinttal csökkentik és az eddigi fél­barna kenyér helyett sokkal jobb minőségű félfehér kenyeret fog­nak árusítani. Vadonból vádló... Ma 23 éve, Rákosi elvtárs ' a vádlottak padjáról elmondta történelmi jelentőségű vádbeszédét Huszonhárom esztendővel ezelőtt, 1926 július 31-én a magyar nép nagy tanítója és bölcs vezére, Rákosi elvtárs a Horthy-fasiszták törvényszé­ke előtt felszólalt az utolsó szó jogán. A Rákosi elvtárs el­len megindított első per vé­géhez érkezett. A tárgyalás so­rán Rákosi Mátyás, Vas Zol­tán, Márián Kató és a földnek mind vádlottból vádlókká let­tek. Rákosi elvtárs nem véd­te magát, hanem leleplezte a vér­­batóságot, vádolta a N­orb­y­­fasisztákat, a kapitalizmust, az imi>crializm­ust. Beszéde taní­tás volt vádlott-társai és az egész elnyomott magyar prole­­táriátus számára. Kíméletlen, vas logikával zúzta össze Horthyék mondva csinált vád­jait, provokációit. Bátran vág­ta oda a bíróság, az ügyész szem­ébe: »A mai rendszer néhány ezer kizsákmányolt­nak a diktatú­ráját jelenti a dolgozó nép­­milliók felett.« De nemcsak megmutatta ez­zel a feudál-kapitalizmus iga­zi arcát, hanem irányt is mu­tatóit. »Ha ezzel szemben az ál­­lamügyééz a­ Szovjetoroszor­­szág proletariátusának dikta­­túrááját nézi, meg kell álla­­pítania, hogy ez a diktatúra az iszazi demokráciát, a dol­gozók demokráciáját valósí­totta meg« — mondotta és hirdette Lenin és a Bolsevik Pán nagy művének igazságát, felsőbbrendűségét. Rákosi elvtárs, épugy, mint az illegalitásban, a törvényszé­ken is, ország-világ előtt is­­mertette a Kommunisták Ma­gyarországi Pártja programját és ezzel kitűzte a harci fel­adatokat a magyar munkásosz­tály elé. Az ügyész vádbeszédében a vádlottak szigorú megbünteté­sét követelte, hogy »ez az ijesztő példa visszatartsa a jö­vendő kommunista mozgal­mát.« De Rákosi elvtárs erre is megadta a választ. »Nem tudja az államügyész úr, hogy még sohasem sike­rült egy szabadságmozgalmat büntető rendszabályokkal el­nyomni és nem tapasztalta, hogy éppen, mi, kommunisták, nem ijedünk meg a bünteté­sektől?* —, majd így foly­tatta: »Az egész világ kom­munistái halálmegvetéssel néz­nek az­ akasztó­fákra és a bör­tönökre és­ ebben az önzetlen­ségükben világi­tó példái a munkásosztálynak. Nincs kö­zöttünk egy sem, aki a Rom­­mániát a Pártért nem volna kész bitó alá menni.« Azt is elmondta a bíróság előtt, hogy ez a per »semmit­mondó kicsinység« a magyar nép életbevágó nagy peréhez képest. Ismertette azt a har­cot, amelyet a magyar pro­­letáriátus folytat a­­ külföldi rabló imperialisták ellen, a nemzeti önrendelkezés jogáért. »Ha megköveznek, ha tíz­szer statáriátis bíróság elé ál­lítanak — mondotta —, akkor is vallom, hogy 1849 óta Ma­gyarország minden uralkodó rendszere a lepnemzetietle­­nebb és leghitványabb kül­politikát folytatja. Befelé el­nyomta a nemzetiségieket, de elnyomta a magyar dolgozó népet. Feladta az országot és kiszolgáltatta idegen érdekek­nek.« Ezután leleplezte a nemzeti­ségek elnyomását és hirdette, hogy »csak a szomszédos or­si­g­ok forradalmi munkás­­a­­i­­mk együttműködésével, ezen orszá­gok imperialistáival szem­ben való harccal, a Kommu­nista Párt vezetésével« válhat valóra Magyarország felszaba­dítása minden imperialista be­folyás alól. A munkásság Magyarorszá­gon és a világ minden részén harcolt Rákosi elvtárs kiszaba­dításáért. Magyarországon az uralkodó osztály lába alatt megingott a talaj. A nagy gaz­dasági válság jelei már mutat­koztak. Az imperialisták egyik vereséget szenvedték a másik után. A Szovjetunió egyre job­ban erősödött. És ekkor Rá­kosi elvtárs az ellenforradalom törvényszéke előtt vágta oda: »Magyarország dolgozó népe forradalmi szellemű« és ez »« forradalmi szellem napról napra erősödik«... valóságos forradalmi népmozgalom van keletkezőben. Ennek a nép­mozgalomnak vezetése a Kom­munista Pártra vár. Ez a Kommunista Párt történelmi hivatása.« »Az a dolgozó nép, mely­nek forradalmi múltja van... amely a dem­okrácia alfájáért, az általános választójogért annyit áldozott hiába, ame­lyet a jobboldali Szociálde­mokrata Párt oly rutai elárult, mint ezt a dolgozó népet, az tisztában van azzal, hogy a Kommunista Pártnak hivatása van Magyarországon.« Rákosi elvi ácstól ezek után a szavak után megvonták a szót. Az osztálybíróság, a ma­gyar és nemzetközi munkás­­osztály hatalmas tiltakozása következtében nem merte ha­lálra ítélni. És a per, amiről Rákosi elvtárs az utolsó szó jogán beszélt, immár végleg eldőlt, a Szovjetunió dicsősé­ges hadseregének harcai és felszabadítása nyomán. Végre" széttörtek a dolgozó nép bi­lincsei és a rothadt feudál kapitalista társadalom megsem­misült. A pert a dolgozó pa­rasztsággal szövetséges magya­­munkásosztály, a Kommumis­ta Párt és Rákosi elvtárs nyer­te meg, akinek vezetésével ha­ladunk megingathatatlanul elő­re a szocialista társadalom megvalósítása felé. A múlt évben Fouge­ron francia művész egy plakátot készített. Na­gyon jó plakát volt ez, strájkra hívta fel a munkásokat, de még érezhető volt kivitelén a formalizmust nyomasz­tó hatása. A munkások lelkesen ragasztották a falakra és az egyik ra­gasztót agyonlőtte egy rendőr. Ennek a hős munkásnak emlékére Fougeron új plakátot festett. Érezte azonban hogy méltatlan lenne emlékéhez, ha mást fe­jezne ki, mint őszinte emberi érzést. Erről az esetről szá­mol be Hermann­­ Tedo­­eivin szovjet művészet­történész a realizmus és a formalizmusról szóló cikkében. A realizmus és formalizmus vitája ■ nálunk is időszerű, ami­kor a magyar kid tűm m­egnidódása n­airend­­re került. A szovjet mű­vészettörténész cikke utat mutat a magyar művészeknek is és ép­pen ezért tanulságos számunkra. A művész célja — mondja —, hogy megjavítsa az em­bert. A művész Sztá­lin szerint a lélek mér­nöke. A művésznek tud­nia kell, milyen jövőt épít alkotásaival. Mert azok a művészek is tud­ják ezt, tudják, hogy mit akarnak, akiket dollárért vásárolnak meg és­ akik festői kap­csolatot teremtenek az ananászlé és a trópusi romantika között. A mi mű­vészeinknek ezerszer inkább tudato­san kell építeniök a szocialista társadalmat Koraink!! művészetének, ha valóban­ művészet akar lenni, egyetlen út­ja van: a realizmus. Ha ettől eltér, elmarad az élettől, az emberiséget mozgató nagy kérdések­től. A formalista mű­vész elszakad népe gon­dolataitól, érzéseitől, a formalizmus veszede­lem, amely ellen leg­jobb gyógyszer, ha a művész érdeklődéssel fordul a nép felé. Rea­lizmus, vagy formaliz­mus ! Ez nem ízlés dolga, nem esztétikai probléma, hanem szi­gorúan életszemléletünk lényege és tartalma. A szovjet művészet célja, hogy életszükség­let legyen, hogy arról beszéljen, ami fontos. A szovjet művészet a milliók vezetője lett. Ez legjobban a honvédő háború alatt bizonyoso­dott be, amikor a szov­jet művészek a hősies­séget dicsőítő képeket festettek, amikor pla­kátokkal hívták harcra a népek és a háború ret­tenetes évei bebizonyí­tották, mekkora szüksé­ge van a népnek realis­ta művészekre. Befeje­zésül elmeséli a szovjet művészettörténész azt a vitát, amelyet Cseh­szlovákiában egy angol lánnyal, a cambridgei egyetem egyik hallgató­nőjével folytatott. A vita végén az an­gol lány avval érvelt: »Felesleges önnel a rea­lizmus elsőségéről vi­tatkozni. A lényeg: ön azt állítja, az ember mások számára él, én pedig azt, hogy csak saját maga­ számára.« A szovjet­­ esztéta nem folytatta ezek után a vitát Tóttá, hogy a formalizmus annak a társadalomnak velejáró­ja, amelyben, a legszéle­sebb individualizmus és a durva önzés ural­kodik. MIÉRT LETT REALISTA FOUGERON FESTŐT PETŐFI ÖRÖKÉBE Ki IRTA : BAR­AB 4S TIBOR Száz esztendeje, hogy a seges­vári Sárpatak hidjáról utoljára figyelte a szabadság és zsar­­nokság ezerszer megénekelt csa­táját, száz esztendeje, hogy az Ispán-kút füzesei alatt sírjába hanyatlott a költő. A népkép­zelet nem nyugodott bele vég­­zetébe. A válni nem tudó sze­retet képzelgései nem támaszt­hatták fel a holtat de ébren­­tartja őt a forradalmi szellem, a páratlan költői lángész élő hagyatéka, lázadó, nemes, nagy szivének minden verssorában do­boló érvelése. Petőfi él, inkább, mint va­­nhal Nemcsak a magyar nép, a szocializmus magyar otthonát építők, hanem a világ minden haladó népe, élén a szabadság első bajnokával, a Sz­ovjetunió­­val Petőfi Sándorra emlékezik ma. Emlékeznünk és emlékeztet­nünk kell reá nemcsak azért mert "költői műve a legmara­dandóbb művészi és politikai forradalom, a világ­irodalom legnagyobbjai mellett álló köl­tői lángész hagyatéka, hanem azért is, mert élete és költé­szete ma is eleven forradalmi erőt sugárzó. Szavai a mára mu­tatnak," élete példa minden kor­ás nemzet fiának, hogy és mi­kép kell a szabadságért har­colni, inni, élni és halni. Hasztalan akarta az ellen­­­forradalom Petőfi politikai sze­repét meghamisítani. Tetőt! nerac­at hírnöke és énekese volt, hanem irányítója és szer­vezője is a márciusi forrada­lomnak. Ő volt az, aki a radi­kális ifjúság soraiból elsőnek látta Európa, elkerülhetetlen át­alakulását a monarchiák végét,­­ megjósolta a régi lehányat­­­ását és megjelölte a kiharco­landó politikai célt, a köztár­saságot, mégpedig a nép köztár­saságát. Ő egyszerre akarta né­pét a­ császárt és a rendi elnyo­mástól megszabadítani. Minden költő és író számára legfőbb lecke az ő műve, az ő élete. petőfi azáltal forrott össze a nép és szabadság ügyével, mert 5 nem a nemesség nép felé hajló fia volt hanem maga a nép. Ezért törekedett tuda­tosan a korszellem megértésére és kifejezésére. Jól látta: a forradalom előtti magyar világ és Európa meghasonlott, önma­gával, hogy az emberiség fe­szeng a középkor kényszerzub­­bonyában és­ a népek, a­ szégyen és szorultság állapotában ten­gődnek. Ezért vallotta Petőfi hogy a költészet nem nagy­ úri szalon, igazi művész csak az lehet, aki a népjogokért küzd és alkot. Petőfi hű fia akart lenni korának és e szenvedélyes tö­rekvésében érte el a múlha­­tatlant is. A szabadságról, az egyenlő régről már előtte is énekeltek magyarok, de senki ekkora köl­tői erővel, senki ennyire a nép­forradalmár hangján, ő nem csak­­ a­­célt látni, de gallóit is. A forradalomnak történetén érlelődött plebejus politikus öntudatával és izzó szenvedő ívével vetette magát a nép el­lenségeire. Esztendőkkel a­­ márciusi forradalom előtt: a királyokra. Amikor elérkezett a tettek ideje: a késlekedőikre, •i habozókra, a táblabiró po­­litika utódaira. Amikor JeMa­­sich feltűzte a lázadás zász­­laját, a tétlenkedőket vette célba. Később, mikor olasz föl­dön magyarok is ontották­ a forradalmárok vérét, ő kiáltot­ta a kormány arcába: hozzátok vissza katonáinkat, mert a vér, amelyet kiontanak. Abel vére i­s tudta, hogyan kell hazafinak lenni és miként kell a szabad­ság nemzetközi ügyét megol­talmazni. Ő hazafi volt, de nem seszinü világpolgár. Patri­óta és internacionalista volt, miként mi, mert tudta — amit most, tragikus halála évfordu­lóján ismét és újra át kell éreznünk, — hogy a szabadság ügye egy és oszthatatlan. Petőfi nemcsak a tizenkét pont megvalósításáról álma dőlt, hanem a teljes egyenlő­ség kivívásáról is. Ezért talál­juk őt­­ 1818-49. társadalmi politikai harcaiban a baloldal élén, ezért kerül nem egyszer éles ellentétbe az udvar át­vedlett híveivel. Tettekre ösz­tönözte az első független ma­gyar minisztériumot is. Érmei megalakulásakor írta naplójába: »Most hát oszoljunk szét ifj» barátaim, de nem, a forrad­a­lomnak nincs vége, ez csak­ az első felvonás volt... a vi­szontlálásra.« Amikor maradiság és kishi­tűség szétszórja a márciusi if­jakat, Vasvári és Jókai pesszi­­m­isztikusan ítélik meg a hely­zetet. Csak Petőfiből nem hal ki a remény és a szabadszál­lási követválasztáson jelölteti magát. Amikor a rágalmakat vnló helyi és országos reak­ció, élén a népámító pappal ellene vezeti szülőföldje né­pét, Petőfi nyílt leveléb­en nem a népet, hanem ámilóit, fél­revezetőit támadja. Befejező mondata: »Dicsértessék a nép neve, most és mindörökké!« Ha komoritják is Petőfit a szabadság ügyére mért csapá­sok, meg nem törik. Amikor­­ Tellasich megindul seregével, ő az, aki sérelmeit feledve, fegyverbe szólítja a nemzetet »Amely nemzet nem­ gyáva — irta ekkor — annak nem lehet elvesznie, amely nemzet küz­dött a szabad“­á­é­t, annak nem szabad elvesznie’« Petőfi fénye világítson ki napjainkba is. Rákosi elvtár* mondotta: «A népi demokrácia nemcsak örököse, de tovább­­folytatása és befejezése mind­annak, amit 48 hősei, Kossuth, Petőfi, Táncsics célul tűztek ki De csak akkor teljesíthetjük­ be a szocializmus maggar mű­vét, ha ébren tartjuk és nagy­ra növeljük népünkben, fiatal­ságunkban Petőfi erényeit. Legyünk oly’ következetes for­­radalmárok, a népet oly oda­adással szerelők és olta­mazók­, mint Petőfi. Legyünk a sza­badság belső erőségeivel szemben ugyanolyan éberek és követk­ezetesek, mint ő. Halálá­nak századik évfordulója 1* erősítse népi demokráciánkban az igazi hazafiasságot és az ál­dozatkész nemzetköziséget. Erő­­sitsük minden nap, minden órá­jában a nép anyagi, erkölcs szellemi és fegyveres hatalmát és annak biztosítékát: a Pártot Érezzük át, hogy száz esz­tendő múltán végre ismét a haladás, szabadság táborában állunk. Előttünk a nagy szovjet nép halad és felettünk, a béke tábora felett a szocialista «z»­badság és emberség. Petőfi v*­lágszabadságának vörös lobogó­j­a­ A zsarnokság és szabadság d­iá­»történelmi küzdelme folyta­tódik. Békét akar a dolgon­ emberiség, háborút az osztály kiváltságokat védő imperializ­mus. Egy vértanusá­ggal mégssem telt élet és kötészet kitüli fe­lénk és «feléjük« forradalmi­ szavát: «Békét, békét a világnak, De ne zsarnok kénytőf, Békét csupán a szabadság Felszentelt kezétől. Majd ha igy fesz a világot ,' Általános béke, , Vessük akkor fegyverünket­­ 1 Tenger fenekére«. _______

Next