Délmagyarország, 1954. február (10. évfolyam, 27-50. szám)

1954-02-14 / 38. szám

VASÄRNAP, 1954. FEBRUAR 14. Szerdán délután rendkívüli ülést tart a Városi Tanács Szeged Város Tanácsa 17-én, szerdán délután 4 órakor a tanács­­háza nagytermében rendkívüli ülést tart. A rendkívüli ülésen Ko­mócsin Mihály elvtárs tart elő­adást, ismerteti a jelenlévő tanács­tagokkal, vendégekkel a tanács 1953. évi zárszámadását, illetve az 1954-es év költségvetését. A tanács­ülésen Komócsin elvtárs részletei­ben ismerteti majd azt, hogy az el­múlt esztendőben egyes alkotások­ra hány forintot fordított a tanács és ugyancsak beszél arról is, hogy ebben az esztendőben melyek azok a feladatok, amelyeket végre kell hajtaniok. 100 éves a Szeged-Rendező pályaudvar Az emberek megemlékeznek egy­más születése napjáról, névnapjá­ról, de sokszor megfeledkeznek egy-egy üzemnek, intézménynek, létesítménynek születéséről. Pedig ezek a létesítmények sok minden­ről beszélnek... 100 évvel ezelőtt, 1854 február 14-én született a Szeged-Rendező pályaudvar. Szeged népe egy ré­szének már a régi időkben is a száraz és vízi járművekkel való szállítás, fuvarozás rendszeres fog­lakozást jelentett. Az egész ország területén társzekerekkel jártak vé­gig különböző árucikkekért: bort, posztót és egyéb más árut fuvaroz­tak. Ugyanígy a katonai szállítások ezekben az időkben szintén társze­kerekkel történtek és a katonai be­szállítások terhét a lakosság viselte. Ha valaki Szegedről Pestre akart menni, az új hatökrös szekérrel — amelyikre csak 16 mázsát raktak fel — 10 nap időt vett igénybe. Jelentős előrehaladás volt a gőz­hajózásnak 1845 évben történt rend­szeresítése. Az első gőzhajó 1833- ban próbautat tett a Tiszán. A gőz­hajónak a neve »Duna« volt, amely 1833 szeptember 3-án érkezett Sze­gedre. Ezen csodás látványt — amint az akkori újságok írták — »a rácok hallgatva bámulták és fe­leségeik keresztet hánytak maguk­ra, a magyarok ellenben lármázva örültek és ki gyalog, ki lóháton, kocsikon versenyezve futottak, kí­sérték a hajó útját mintegy soha­­nem látott tüneménynek az útját«. Az első gőzhajó 1833-ban megér­kezett ugyan a Tiszán Szegedre, de ezután hosszú évek teltek amíg tárgyalások kezdődtek: rendszere­síteni kellene gőzhajó járatokat. Ilyen előzmények után vetődött fel a kereskedelmet és a forgalmat érintő kérdések során az első vas­útépítés tervezete már 1840-ben. Ezzel egy időben báró Sim­a Gyögy és báró Vécsi Miklós a saját érde­keikben egyes községek területein keresztül vízi csatornák építését ter­vezték, természetesen az érintett községek lakosságának a földjén. A vállalkozáshoz azonban az érdekelt községek parasztsága semmi támo­gatást nem adott — ugyanezen a te­rületen keresztül irányuló első vas­út megépítésének tervezetét viszont támogatta. A vasút építésének kér­dése 1853-ban — 13 évvel későbben !—— került komolyabb mértékben tárgyalásokra. Ekkor már a vasút építésének ügyét az állam vette a kezébe, így került sor az »­állomás­ház«, a mai rendező pályaudvar építésére, amelynek befejezése előtt a sürgős gabonaszállítások miatt a teherfor­galom 100 évvel ezelőtt 1854 feb­ruár hó 14-én a mai Szeged-Ren­dező pályaudvar helyén megindult és ugyanezen hó végén a vonal megnyitása is megtörtént. Az »állomás­ház« megnyitásának szükségességéről így ír az 1854 feb­ruár 17-i Osztrák Magyar monar­chia által kiadott és osztrák címer­rel ellátott Budapesti Hírlap, mely­nek szerkesztőségi irodája Pesten a Kunewalder-házban volt. »A Sze­geden lerakott gabonakészleteknek vaspálya útján tovább szállítását még a császári és királyi állam vas­pályának Félegyházáról Szegedre való rendes megnyitása előtt lehet­ségessé kell tenni, azon intézkedés történt, hogy a szegedi állomás­he­lyén gabona­szállítmányokat tovább szállítás végett már most fel lehet adni éspedig folyó év április vé­géig mérsékelt vitelbér mellett.­ Ez a vitelbér-engedmény a gabonake­reskedőkre vonatkozott. A gabona­küldemények zöme Ausztria felé irányult. A Félegyháza—Szeged vonal 1854. március 4-én, a Szeged—Te­mesvár vonal 1857. április 15-én, a Szeged—Hódmezővásárhely vo­nal pedig 1870 november 16-án nyílt meg. Később megépült a Sze­­ged-Rókus állomás, amelynek ki­bővítéséhez 1900-ban kezdtek hoz­zá. Szeged-állomás újjáépítését — az eddig kezdetleges építkezés he­lyett — egy későbbi időpontra ha­lasztották. Jellemző ekkor a közúti állapotokra, hogy a közlekedés, a távoleső pályaházhoz vezető uta­kon a feneketlen sávban — az egész terület ingoványos, lápos te­rület volt — végtelen nehézségek­kel járt.­­ A Szeged—Temesvár vasútvonal megépítésénél a Tisza áthidalása volt komoly akadály. Ugyanis a Tiszának és a Marosnak szabályo­zásáról is kellett gondoskodni. 1837- ben épült fel a vashíd, amelyet vasúti közlekedésre állítottak be. A vasúti közlekedés első évének 10 hónapjára terjedő forgalmából Szegedre érkezett személyvonatok­kal 4570 utas és 214 ezer mázsa te­­heráru,­ ugyanakkor Szegedről el­utazott 5.539 utas és elszállítottak 15 lovat, 6 kutyát, és 520.826 q te­­herárut. A mai forgalmunk a száz évvel ezelőtt épült Szeged-Ren­dező pályaudvaron — de a többi szegedi állomásainkon is — sok­szorosan megnövekedett. A kocsi­­rendezők a Szeged-Rendező pá­lyaudvaron a téli havazás, a nyári esőzés, a megfagyott vágányok da­cára is lelkesen osztják, sorozzák szét vonatainkat, hogy az ipari és mezőgazdasági áruk a legrövidebb időn belül és biztosan eljussanak rendeltetési helyükre. Hogy a felszabadulás után men­­nyire megváltozott a vasutasok éle­te, ismerjük meg egy-két régi va­sutas dolgozó életét. A 80 éves Groszner Ágoston nyugdíjas főkocsivizsgáló hattyas­­telepi lakos, 1896-ban kezdte a vas­utas szolgálatot. Különböző vi­szontagságok mellett akkor, mint a «mesteremberek» egyike — a kevesek közül, akik a vasúton vé­gezték munkájukat — az ország egész területét áthelyezések útján bejárta, majd pedig a szegedi mű­helyben mint bádogos dolgozott. Ő volt az első, aki az akkori sze­mélykocsikat, persze kismértékben gáz­világításra szerelte át, ame­lyekért — habár nagy jelentőségű volt — még dicséretet sem kapott. Szeged-Rendezőnek még az ő idejében is, 1907-ben és 1908-ban mindössze hét vágánya volt és a fűtőház a hetedik vágány mellett terült el egy épülettel és egy for­dítóval. Ebben az időben még Sze­ged-Rendező pályaudvaron a gyorsvonat is megállt, mert innen személyforgalom is volt. Groszner bácsi, mint iparos, általában jól ke­resett, de ugyanakkor a kocsiren­dezők, a váltókezelők, fűtők, vo­natkísérők, 15 forintot kaptak ös­­­szesen havonta, amely még saját fenntartásukra sem volt elég, nem­hogy családot tarthattak volna el. Abban az időben családja körében — pedig 14 gyermeke volt — alig tudott tartózkodni, mert küldték az ország minden területére dol­gozni. Gyermekei megbecsült dol­gozói népi demokráciánknak: taní­tók, igazgató-tanítók és más egyéb alkalmazásban dolgozók. Az ugyancsak 80 éves Bitte Ist­ván bácsi is a Hattyastelepen la­kik. Mint kimosó, majd begyújtó és szénszerelő kezdte a vasúti szol­gálatot. Nagyon nehéz körülmé­nyek között kosarakkal hordták föl a mozdonyra a szenet. Fizetése 26 forint volt havonta, ugyanak­kor 12 gyermekét kellett eltarta­nia és felnevelni ebből a fizetés­ből. Feleségének napszámba kel­lett járni­a sok gyermek mellett. Paprikát hasított, kora hajnaltól késő éjtszakáig dolgozott kint a földeken. A legkisebb gyermekeket karján cipelte a munkahelyére, — kitéve az idő viszontagságának — amíg ő kevés napszámbérért dol­gozott. A többiek odahaza maguk­ra hagyatva voltak. Ha a nyomo­rúságos helyzetükön való kön­­­nyítés érdekében szót emeltek, több bért követeltek legtöbbször eluta­sítás volt a válasz. Ő is és felesé­ge is megrokkantak. Azonban meg­elégedéssel látja és öröm tölti el, hogy azok a vasutasok, akik ma ugyanazon a pályaudvaron és fű­tőháznál végzik a munkájukat, tiszta, szép egyenruhában járnak a szolgálatra s haza családjaikhoz, így is van. Az 1904-es nagy va­sutas sztrájk, a vasutasok nyomo­rúságos helyzetének ideje a múlt­ra. A 100 éves Szeged-Rendezőn lelkes, szocializmust építő munka folyik. Ma már naponta ezernél több utas halad át az állomáson és a napi teheráru forgalom átlag 8.900 mázsa. Új gépek sokasága könnyíti a munkát és az új élet napról­ napra szebb, boldogabb, családi életet biztosít, amit kívá­nunk a jubiláló pályaudvar dol­gozóinak. Szilád­ Sándor 3 dElmagyarorszbg Szovjet tudósok kitüntetése Moszkva (TASZSZ). Február 12- én a Kreml Szverdlov-termében K. J. Vorosilov, a Szovjetunió Legfelső Tanácsa Elnökségének elnöke át­nyújtotta a Szovjetunió Tudomá­nyos Akadémiája egyes akadémi­kusainak, levelező tagjainak és más tudományos munkatársainak a Szovjetunió rendjeleit. K. J. Vorosilov melegen üdvözöl­te a kitüntetetteket. Mint mon­dotta üdvözli a szovjet tudósokat a magas kitüntetések alkalmából és az egész szovjet néppel együtt büszke az élenjáró szocialista tudo­mányra és annak fáradhatatlan és dicső művelőire. A. M. Tyerpigorjev akadémikus­nak 80. születésnapja alkalmából K. I. Szkrjabin akadémikusnak 75. születésnapja alkalmából. I. P. Bar­­gyin akadémikusnak 70. születés­napja alkalmából. I. I. Csernyajev akadémikusnak 60. születésnapja alkalmából a Lenin Rendet, a Szov­jetunió legmagasabb érdemrendjét nyújtotta át. A. A. Lebegyev aka­démikus 60. születésnapja alkal­mából a tudomány terén szerzett érdemeiért kapta a Lenin Rendet. Hosszú, érdemes szolgálatáért és kiváló munkájáért nyerte el a Le­nin rendet.­ A. N. Nyeszmejanov, A. P. Alekszandrov, G. F. Alek­­szandrov, P. Sz. Alekszandrov, A. I. Alihanov, N. N. Andrejev, B. A. Arbuzov, I. P. Bargyin, A. G. Be­­tyehtyin, N. N. Bogoljubov, A. A. Bocsvar, K. M. Bikov, J. Sz. Var­ga, B. A. Vegyenszkij, A. P. Vi­nogradov, V. V. Vinogradov, I. M. Vinogradov, G. A. Gamburcev, I. P. Geraszimov, M. I. Vubinyin, B. A. Kazanszkij, I. K. Kikovn, I. V. Kir­­picsov, A. N. Kolmogorov, V. N. Kondratyev, D. Sz. Korzsinszkij, M. P. Kosztyenko, G. M. Krzsizsa­­novszkij, A. L. Kurszanov, I. V. Kurcsatov, M. A. Lavrentyev, G. Sz. Landszberg, M. A. Leontovics, T. D. Liszenko, M. B. Mityin, M. A. Mihejev, A. I. Nyekraszov, V. Sz. Nyemcsinov, Sz. P. Obnorszkij, A. I. Oparin, K. V. Osztrovityanov, A. V. Palladin, A. M. Pankratova, I. G. Petrovszkij, N. N. Szemjo­­nov, D. V. Szkobel­in, K. I. Szkrja­bin, Sz.­­L. Szoboljev, N. M. Sztra­­hov, Sz. G. Sztrumilin, V. N. Szu­­kacsev, I. J. Tamm, I. V. Tyurin, G. G Urazov, Sz. A. Hrisztyano­­vics, N. V. Cicin, N. Sz. Satszkij, A. V. Subnyikov, V. V. Sulejkin, D. I. Scserbakov, V. A. Engelgard és B. N. Jurjev akadémikus. A Munka Vörös Zászló Rendjével tüntették ki: L. A. Arcimovics, V. N. Bjelov, M. V. Keldis, I. N. Nazarov, M. N. Tyihomirov akadémikusokat. A Szovjetunió érdemrendjeivel kitüntették a Szovjetunió Tudomá­nyos Akadémiájának számos leve­lező tagját és az akadémia más tu­dományos munkatársait is. A kitüntetettek nevében A. N. Nyeszmejanov, a Szovjetunió Tu­dományos Akadémiájának elnöke mondott köszönetet, majd A. I. Oparin,­ A. V. Palladin, A. M. Pankratova és mások szólaltak fel. A minisztertanács határozata a minisztériumok és állami hivatalok munkarend­éről A minisztertanács legutóbbi ülé­sén határozatot hozott a minisztéri­umok és állami hivatalok munka­rendjéről. A határozat fő célja a dolgozó emberről való fokozott gon­doskodás. Ennek érdekében a mi­nisztertanács megszabta a hivata­lok munkaidejét, megtiltotta a dol­gozók munkaidőn túli igénybevéte­lét. A határozat végrehajtása gátat vet a minisztériumok és hivatalok vezetői és dolgozói jelentős részé­nél szokássá vált késő esti, sőt éj­szakai munkának. Ezzel fokozott mértékben biztosítja a minisztéri­umok és állami hivatalok dolgozói­nak szabadidejét, növeli a művelő­déshez és szórakozáshoz rendelke­zésükre álló időt és lehetővé teszi, hogy családjukkal, gyermekeikkel az eddiginél jóval többet foglalkoz­hassanak. A minisztertanács határozata sze­rint a minisztériumokban, országos jellegű hivatalokban, továbbá a fővárosi és megyei tanácsok végrehajtó bizottságainak osz­tályaink a hivatali idő — fél­órás ebédszünettel— 1954 már­cius 1-től általában 8.30-tól 17 óráig, szombaton 11 óráig tart. A munkarend és a munkaidő be­tartása a hivatalok vezetőire és dolgozóira egyaránt kötelező. Azok­nál a szerveknél, ahol a munka jellege miatt az esti órákban is dol­gozni kell, a dolgozók szabad­ide­jének biztosítására, a munkaidőn túl végzett munka tartamától füg­gően szabadnapot, illetve szabad­időt kell biztosítani. Ilyen kivéte­les esetekben sem lehet a dolgozó­kat hetenként 3-nál több ízben mun­kaidőn túl foglalkoztatni. A munkaidő kezdete előtt és be­fejezése után hivatalos ügyben a hivatalban tartózkodni nem szabad. Kivételes esetekben is csak a mi­niszter, vagy helyettese, illetőleg a hivatal vezetője adhat erre külön engedélyt. A minisztériumok és hivatalok dolgozói a szombati munkaidő befejezésétől hétfő reggeli mun­kakezdésig hivatali munkára nem kötelezhetők. Állami oktatás szombaton kizá­rólag 14.30-tól 18.30-ig tartható, va­sárnapra oktatást szervezni nem szabad. A minisztériumokban és hivata­lokban — ahol ez szükséges — a munkaidő befejeztétől a következő napi munka megkezdéséig ügyeleti szolgálatot kell szervezni. Az ügye­leti szolgálatot ellátó dolgozónak — az ügyeleti idő tartamától függően — a következő munkanapon szabad­napot, illetve szabadidőt kell biz­tosítani. A határozatot úgy kell végre­hajtani, hogy a hivatali mun­kában zavar, fennakadás ne le­gyen. A határozat végrehajtásának biz­tosítására lényegesen meg kell ja­vítani a minisztériumok és hivata­lok munkamódszerét. A jelenleg fennálló túlzott központosítást fel kell számolni, a hatásköröket és ezzel együtt a munkát az eddigi­nél jobban kell megosztani a ve­zetők és dolgozók közt. A vezetők a feladatok megoldásába munka­társaikat fokozottabb mértékben vonják be és biztosítsák számukra az eddiginél szélesebb hatáskört és felelősséget. Növelni kell az alsóbb fokú vezetés szakmai színvonalát, önállóságát és felelősségét. Lénye­gesen csökkenteni kell az értekez­letek számát, meg kell javítani azok előkészítését. A minisztertanács kötelezi a ha­tározat végrehajtásáért felelős mi­nisztereket és hivatalvezetőket, hogy a munkarend betartásában maguk járjanak elől jó példával, s személyesen is ellenőrizzék a ha­tározat végrehajtását. Azokat, akik a határozatot nem hajtják végre, fegyelmileg (súlyo­sabb esetben büntetőjogilag is) szi­gorúan felelősségre kell vonni. A határozat rendelkezéseinek a járási, városi (kerületi) és községi tanácsok apparátusában való vég­rehajtásáról — tekintettel ezek fel­adatainak eltérő jellegére — kü­lön történik intézkedés. A minisztertanács felkérte a Szakszervezetek Országos Tanácsát, hogy a szakszervezeteken keresztül segítse és ellenőrizze a határozat végrehajtását. A szakszervezetek se­gítségével, a nyilvános bírálat fegy­verével is harcot kell indítani azok ellen, akik a munkanapot nem használják ki megfelelően, vagy rossz munkamódszerükkel a hatá­rozat végrehajtását bármi módon akadályozzák. A minisztertanács határozata az energiagazdálkodás új rendszeréről A minisztertanács legutóbbi ülé­sén nagyjelentőségű határozatot hozott a villamosenergia termelé­sének és felhasználásának szabályo­zásáról.­­A határozat értelmében az Or­szágos Tervhivatal — egy-egy tervidőszakra, valamint nap­szakonként is előírja a válla­latok és üzemek által felhasz­nálható villamosenergia men­­­n­yiségét, az előre meghatáro­zott „fogyasztási menetrend“ alapján, amelyet a miniszter­­tanács hagy jóvá. Az Országos Tervhivatal által minisztériumonként elosztott vil­lamosenergia mennyiség gazdasá­gos felhasználásáért elsősorban a vállalatok igazgatói felelősek. A vállalatok igazgatóinak és­­ dolgozóinak nem szabad egy percre sem szem elől tévesz­teni, hogy a rendelkezésükre álló energia­ mennyiség túllé­­pése zavarokat okozhat az egész népgazdaság áramellátásában. Ezért a dolgozóknak fontos érdekük a rendelkezések lelkiismeretes, pon­tos betartása. A minisztertanács határozata vé­get vet annak a helytelen állapot­nak, hogy az energiával takaréko­san gazdálkodó üzemek a kényszerű korlátozások következtében együtt károsodjanak a pazarlókkal. A határozat értelmében az előírt normát túllépő vállalatnál — egyéb büntető rendszabályok mellett — fokozott áramkorlá­tozást is alkalmaznak. Intézkedik a határozat a taka­rékos gazdálkodás, valamint az energiaellátást javító különböző intézkedések, újítások jutalmazásá­ról. A határozat előírja, hogy az erő­művek munkáját meg kell javíta­ni, elsősorban a karbantartási mun­kálatok maradéktalan végrehajtá­sa, illetve meggyorsítása­ útján. Rendelkezik arról is, hogy a na­gyobb, saját erőteleppel bíró vál­lalatoknak részt kell venni az or­szágos energiaellátásban­ . A minisztertanács határozata felhívja a lakosságot is a vil­lamos energiával való fokozott takarékosságra. Ennek megvalósítása, a tervszerű energiagazdálkodás eredményes­sége, a vezetők nagy felelősségét és — a megfelelő műszaki ellen­őrzés mellett — széleskörű társa­dalmi ellenőrzést, az egész lakos­ság hatékony közreműködését kí­vánja meg. Ezért a miniszterta­nács felkéri a szakszervezeteket, a DISZ-t és a többi tömeg­szerveze­teinket, a dolgozók széleskörű mozgósításával, felvilágosító mun­kájukkal segítsenek a határozat m­aradéktalan végrehajtásában. A határozat február 15-én lép életbe. Szép eredmények a kongresszusi versenyben a MÁV Felépítmény Vasanyag­javító Vállalatnál A MÁV Felépítmény Vasanyag­­javító Vállalat dolgozói együttesen harcolnak a III. kongresszus tisz­teletére tett vállalásuk teljesítésé­ért. A műszaki vezetők a termelés zökkenőmentességéről gondoskod­nak. Ennek érdekében egy anyag­beszerző brigádot alakítottak, amelynek élére Fodor Lajos elv­társat állították. Ez a brigád el is utazott Budapestre és vasanyagot hozott. A kongresszusi munkaverseny­ben így tehát nincs akadály. Olyan dolgozók törnek az élre, akik isme­retlenek volt eddig az élenjárók között. Az esztergályos-műhely­ben Kisspéter József január havi 130 százalékos átlagteljesítményét február első tíz napjában 190 szá­zalékra növelte. Franz Jenő, Parra­­gi István, Szenesi Béla és Muhar­ István 100 százalékos minőségi munkát v­­eznek és 30 százalék­kal haladták túl előző eredményü­ket. A pályamesteri hajtókaszere­­lő műhelyben Varga István és Bar­tók Mihály alkotások értek el kimagasló eredményt. Varga István 40 százalékkal, Bartók Mihály pedig 10 százalékkal tel­jesítette túl előző eredményét. Kü­­­­lön dicséretet érdemelnek az anyag,­­mozgatással foglalkozó csoport dolgozói, akik 109 százalékra telje­sítették dekád-tervüket. A batidai és az óföldeáki gépállomásokon dolgozó brigádok a mezőgazdasági gépek helyreállíásával szépen ha­ladnak. A két gépállomáson kö­zel 10 erőgép kijavításához nyúj­tottak elvtársi segítséget. Az óföl­deáki brigád Rengai Béla, Bruck­­ler László és Garami Sándor, a batidai gépállomáson pedig Kottán János, Fekete Sándor és Paksi elv­társ végez jó munkát. Katona Lajos A MÁV vezérigazgatósága közli, hogy az időjárás javulása követ­keztében a február 3-án egyes vo­nalakon átmenetileg megszüntetett járatok forgalomba helyezését ked­den, február 16-án reggeltől meg­kezdi. Február 23-a után már va­lamennyi vonat közlekedni fog. Részletes tájékoztatást az állomá­sok és 35 utazási irodák adnak,

Next