Délmagyarország, 1966. december (56. évfolyam, 283-308. szám)

1966-12-13 / 293. szám

Megkezdődött a csúcsforgalom a postán Öt helyett tíz csomagszállító autó — Dolgoznak a tanfolyamisták is — Mielőbb adjuk fel az üdvözlőlapokat A posta legnagyobb for­galma minden esztendőben a karácsonyi ünnepeket megelőzően kezdődik és tart az új évig. Alaposan fel kell tehát készülnie minden postahivatalnak, hogy az ilyenkor „mázsaszám” kül­dött ajándékokat, üdvözlőla­pokat és leveleket felvegyék, és pontosan kézbesítsék a címzetteknek. Fodor István, a Szegedi Postaigazgatóság vezetője arról tájékoztatta lapunkat, hogy az év utol­só hónapjában a postahiva­talok forgalma az átlagos­nak 15—20-szorosára emel­kedik. A csúcsforgalom le­bonyolítására időben felké­szültek a postahivatalok most is. Az érkező csoma­gok késedelem nélküli to­vábbítására Szegeden a ren­des szolgálatot ellátó öt gépkocsi helyett tizet állí­tanak be a csomagok házhoz kézbesítésére. A kézbesítés helyes megszervezésével a postahivatalok gondoskod­nak arról, hogy a küldemé­nyeket reggeli beérkezése esetén még aznap kézbesít­sék. A postahivatalok dolgozói­nak szabadságolása decem­ber 15-re lezárul, hiszen ak­kor már minden egyes pos­tai alkalmazott munkájára szükség van. A rendkívül megnövekedett forgalmat a meglevő munkaerő-állo­mánnyal bonyolítják le, és­pedig rendes munkaidőben, illetve ha arra szükség van, túlórát is igénybe vesznek. Ebben az időszakban a pos­ta forgalmi tanfolyamain részt vevő hallgatók is dol­goznak, hogy tudásukat, szakértelmüket kamatoztas­sák. Ha szükséges, a nyug­díjas postásoknak szintén adnak erre az időre mun­kát. A posta munkáját megkönnyítené, ha a rako­dáshoz, szállításhoz kisegítő munkaerőt kapna. A küldeményeket azon­ban nem elég felvenni a postának, azokat időben kéz­besítenie is kell. Éppen ezért továbbra is alkalmazzák a csúcsforgalomban a már régóta bevált előrejelentő szolgálatot. Ez azt jelenti, hogy az ország különböző részeibe irányuló küldemé­nyekről időben értesítik a nagyobb postahivatalokat, hogy kellőképpen fel tudja­nak készülni azok zavarta­lan továbbítására. Hogy a postahivatalok minden tekintetben eleget tudjanak tenni a rájuk há­ruló feladatoknak a csúcs­­forgalom időszakában, ab­ban a közönség is segítkez­­het: a feladók az üdvözlő­lapokat, valamint a nem romlandó tartalmú csoma­gokat minél előbb adják postára. A romlandó tartal­mú küldeményeket legké­sőbb december 22-ig kell feladni. A csomagban szük­séges elhelyezni címirat-má­­solatot is, hogy ha a cso­mag külső címzése valami oknál fogva olvashatatlanná válna, akkor is kézbesíthes­sék. A kézbesítőknél egyéb­ként szép, új karácsonyi ké­peslapokat is lehet kapni, hogy a vásárlóknak ne kell­jen ezért is szaladgálniuk az üzletekbe. Ami pedig a nagyobb in­tézményeket, vállalatokat, küldeményeket tömegesen feladó szerveket érinti: sür­gős természetű küldeményei­ket a torlódás elkerülése vé­gett, minél előbb adják pos­tára. Ha küldeményük fel­adása nem sürgős, várjanak vele az újév utáni első na­pokig. A felvett csomagok gyors továbbítása érdekében a Budapest—Szeged, Buda­pest—Békéscsaba és Buda­pest—Kiskunhalas vonala­kon a jelenleg közlekedő mozgópostán kívül még egy­­egy mozgópostakocsit állíta­nak be. L. F. A 26 hő­­ifilm 26 volt, 20. Sírjukra lepelt a sövény se vonhat. Nem feledi senki agyonlövésüket: a 207-edik mérföldkövet — írja Ballada a 26-ról cí­mű versében Jeszenyin szov­jet költő. Ez a vers is — akár A 26 hős című új szovjet film — az 1918. szeptember 20-án kivégzett 26 bakui nép­biztos emlékének áldoz. Bakuban 1918-ban 26 bolse­vik vezette a városi tanácsot. Voltak köztük grúzok, örmé­nyek, oroszok, lettek, görö­gök, azerbajdzsánok, ukrá­nok. Egy egész internacio­­nálé, amelyet Lenin eszméi tartottak össze. Az ő erőfeszítéseik ered­ménye volt, hogy Baku to­vább termelte az olajat és küldte a Volgán a polgár­­háborúban sínylődő szovjet köztársaságnak. A város jó­módú polgárai állandó ellen­téteket szítottak, amelynek eredménye az lett, hogy a népbiztosokat megfosztották a hatalomtól és angol segít­séget hívtak. A bolsevikokat letartóztatták és közös cellá­ba zárták. Mind tudták, hogy nem menekülhetnek, de bát­ran viselték sorsukat. Kivégzésük előtt kegyel­met ígértek nekik, ha meg­tagadják eszméiket. Egyikő­jük előlépett. Arra biztat­ták, lőjön társai közé, de az helyettük az ellenségre tá­madt. A hóhérok eszeveszett lövöldözéssel ölték meg a fegyvertelen embereket. A nagyhatású filmet Asdar Iragimov rendezte. Remek színészekkel és hatalmas tö­megjelenetekkel hűen ábrá­zolta az 1918-as bakui ese­ményeket. Elképzelése az volt, hogy a hangsúly nem annyira az egyéneken, mint a tömegeken van. Számos epizódszereplő egy-két képen felvillanó arca maradt emlé­kezetes: a kétkedő örmény, a gyermekeit féltő görög, a pénzért mindenre kész áruló kozák — valamennyi kiemel­kedő alakítást nyújtott. De talán mégis a főszereplő Saumjan (Vlagyimir Szamol­­jov) alakítása a legjobb, aki a népbiztosok vezetője volt. Egyszerű eszközökkel ábrá­zolta azt a kommunistát, aki családját elhagyja és életét áldozza nemcsak az eszméért, hanem azért is, mert bízik abban, hogy meg­valósul, amiért küzdöttek. Remek munkatársat talált a rendező Melikovban, aki a film zenéjét szerezte és Konsz­­tantyin Petricsenkóban, aki az operatőr feladatát látta el kitűnően. Körmendi Zsuzsa KÉ­PERNYŐ A PRINC HARMADIK FOLYTATÁSA Jobb kedvvel, nagyobb fi­gyelemmel néztük végig a Princ, a katona című tv­­film harmadik részét Na­gyobb figyelemmel, mert ez a rész egyetlen központi té­ma köré csoportosította a cselekmény fő vonala szem­­pontjából egyébként jelen­téktelen epizódokat. Rémay honvéd figurája színesedett, a félénk kiskatona első őr­sége és a tűzoltásra megje­lent katonák szituációja tényleg komikus helyzetet teremtett. A katonaélet sa­­va-borsát kezdjük ízlelgetni a büntetésből udvart söprő Princ sorsán sajnálkozva, s a kimenőre induló barátok jókedve láttán. Princ hű marad régebbi énjéhez, s nem mulasztja el az alkal­mat, hogy kapcsolatot te­remtsen a szebbik nem né­hány csinosabb képviselőjé­vel is. Sem a kerítés, sem a meredek fal nem állja út­ját tervének, s a kíváncsi férfiszemek majd felfalják a vetkőző lányokat. A je­lenet életszerűségét és eszté­tikumát csak az rontja, hogy Princ és társa „véletlenül” éppen abba a szobába les be, amelynek két lakóját egész délután szerette vol­na néhány percre megállí­tani ... Mezei István felvételei változatosságukban szépek: Eger látképe, az egri vár rejtett folyosói, a Princről készített közelképek, egy el­lesett arcizom­rándulás szemléletesen fejezi ki egy­­egy szereplő, vagy az író gondolatát. Ernyey Béla a katonaru­hában otthonosabban mozog, a szövegben rejlő szellemes fordulatokat ügyesen ki­használja: egyszer nagy­szájú, hősködő Háry János, máskor szégyenkező, aláza­tos kiskatona. Nem rejtjük azonban azt sem vék­­a alá, hogy a szövegben még nem egy helyen szerepel egy-egy olcsó „lapos” vicc! Peti Sándor portása nagyon jó karakterfigura. Vujicsics Tihamér török kort idéző zenéje szépen festi alá a képek hangula­tát. Farkas István Szegedi téli tárlat M ndon kiállítás egy pil­lanatra­­ való megállást jelent a rohanó időben, számvetést: a résztvevők megmutatják, s maguk is elgondolkodva meg­nézik, mit végeztek eddig, és merre vezet tovább az út­juk. Szeged különös város. Mint az alföldi táj általában, mindig nyitva állt a kívülről érkező hatásokra, benyomá­sokra, Összetétele is sokrétű, s ennek a sokféleségnek megfelelően nagy művészeti, irodalmi hagyományokkal rendelkezik. Bonyolult tehát az a valóság, amelynek a ki­fejezése a ma itt élő és al­kotó művészre vár. És ha ehhez még hozzávesszük azt a világszerte ható, forrongó, a régi kereteket feszegető vajúdást, amely minden mű­vészeti ágban, de különösen a képzőművészetekben je­lentkezik, akkor látjuk, mi­lyen hatalmas a feladat: Sze­ged önálló képzőművészeti arculatának kialakítása. Ennek a feladatnak, ha még nem is maradéktalanul, de nagy reményekre jogosító­­an, az eddigi téli tárlatok so­rából kiemelkedően, tesz ele­get ez a kiállítás. Hogyan fogalmazódik meg a szegedi képzőművészek magatartása, véleménye, hitvallása a táj­ról, amelyben élnek, a társa­dalomról, amelynek tagjai, az egyetemes művészetről, amelynek továbbfolytatói? Az alföldi festészet hagyo­mányaihoz való hűség, a múlt értékeinek továbbörökí­­tése, azoknak mégis korsze­rűen való fölhasználása jel­lemzi Fontos Sándor leg­újabb képeit. Az évszakokat szimbolizáló sorozatban a természettel összefonódott embert teszi központi alakjá­vá, konstruktivitását meg­tartva oldottabb színeivel, át­szellemült formáival mégis egy líraibb kifejezésmód felé lép tovább. Dér István egy sajátos konstruktív expres­­­szionizmus drámaiságával sű­ríti jelképrendszerbe a tár­gyi világot. A gyermekkor tájairól magával hozott ele­mekből táplálkozik, az este sejtelmeibe vesző udvar vége felé boruló napraforgók, a palánk tetején feszítő kakas, a csendélet színei egyforma kifejezőerővel hirdetik az em­ber hétköznapjainak poézi­­sét, szeretetét. Ezzel a szem­­léletettel rokon Papp György Talicskák című képe, amely kis mérete ellenére is nagy­vonalúan fogalmazott, tömö­ren szerkesztett mű. A látott és a tudott világ szintézisére törekszik Zombori László ku­­bisztikusan felfogott monu­mentális formáival, erős ma­rokkal kel bírókra az élet jelenségeivel. Képein min­den négyzetcentiméternyi fe­lület feszültséget és erőt sej­tet. Ily élet erejében való hitről, optimizmusról és örömről tanúskodik Dorogi Imre Anya, gyerekkel című festői gazdagságú, érett al­kotása. Vlasics Károly le­szűrt, kiérlelt, Juhász Gyu­­la-i reminiszcenciákat ébresz­tő tájai, Erdélyi Mihálynak a népmesék erejétől duzzadó, sajátos hangvételű, dús szö­vetű képei kiforrott, teljes világgá érett művészetről ad­nak bizonyságot, ők a sze­gedi festészet „nagy öregei”, s az ember arra gondol, szí­vesen látná életművük tel­jességét újra önálló kiállítá­son. Vinkler László Tápéi lako­dalom című vegyes technikai eljárással készült képe csak felületén érintkezik a szürre­alizmussal, valójában ellen­téte annak, mert mitikus szimbólumrendszerben fejezi ki a lakodalom kollektív em­beri élményének lényegét. Az a művész, aki mindig ké­pes új stílusalkotásra, hogy ezzel a világ egyre bonyolul­tabb kérdéseire egyre sokré­tűbb választ adhasson. Ez a tevékenysége egyúttal tanít­ványai tájékozódását is elő­segíti a művészet elvi kérdé­seiben. A jellegzetes szegedi városképet impulzív festői­­séggel tolmácsolja Cs. Pataj Mihály, különösen az Alsó­városi utca szépen tagolt, ér­zékenyen megmunkált képé­vel. Az ember tiltakozása az erőszak és a háború ellen fejeződik ki Vincze András két olajképén. Fametszete, a Ballada a katonáról formai rendjének keresetlenségével, a műfajnál szokatlan oldott­­ságával, megrendítően kife­jező. Az elsősorban dekorativ hatásokat szem előtt tartó formarend képviselői a tár­laton Pintér József — Csend­élet, Olasz táj — és Hem­mer­t János — Szegedi kon­zervgyár. A téli tárlat erényei közé tartozik, hogy lehetővé teszi fiatal, eddig még nem ismert alkotók közönség előtti be­mutatkozását Ilyen fiatal művész Zoltánffy István, aki­nek visszafogott, nem a lát­vány szépségére hagyatkozó felületkezelése csendet és belső távlatokat, a látszat mögött megbúvó költőiséget sugall. Friss, üde, új hanggal gya­rapítja a kiállítást Kováts Margit két collage-a, a fa­­luvége és a Duna-part. Szép, a faintarzia műfajában már a nyári tárlaton kiemelkedő­en szereplő T. Nagy Irén Lakótelep című munkája. Veress Mihály mágikus ere­jű képe, a Falu, és szépek Urbán László apró fametsze­tei. A grafikai anyagból ki­emelkedik Tóth Sándor erő­teljes szép női feje, a Fele­ségem, és Papp György ex­presszív formai rendbe ötvö­zött, egyéniségre valló két rajza. Érdekesen modern és játékos Sági József lavírozott tusrajza, az óváros. Szűcs Árpád kristályos fel­építésű két monotípiája, Sán­n­dor János intim hatású in­teri­eur-je, Ponicsán Ádám­ erőteljes kontúrokkal össze­fogott képe, Berkecz Éva de­koratív kakasa, Bánszki Ta­más, Czizmazia Kálmán aqua­­relljei, Dénes János, Kovács József, Papp Sándor, Simon Miklós jó munkái teszik tel­jessé a kiállítás anyagát. A szobrászati anyag ezúttal sajnálatosan kevés. Tápai Antal két kisplasztikája, Tóth Sándor érmei mellett Hu­­­szákné Dinnyés Éva nemes­­tartású, szépen megmunkált fiúfeje jelent maradandó él­ményt.­ A kiállítás rendezése Sze­lesi Zoltán értő munkáját di­cséri. Megnyitót Papp Lajos költő mondott, ezzel is bizo­nyítva azt a szoros és ter­mékeny kapcsolatot a külön­böző művészeti ágak művelői között, amely ugyancsak a legjobb szegedi hagyományok közé tartozik. öröm'es' élmény ez a ki­állítás, a mű­­szó k saját ko­rukról és valóságukról szól­nék egy európai színvonalon álló, tökéletesen elsajátított formanyelven, úgy hogy ez­zel szűkebb környezetük ha­gyományait és az örök em­beri tartalmakat egyaránt ki­fejezik. KULKA ESZTER Szabadkai kórus nagysikerű hangversenye Koncerttermekben ritka hangulata volt vasárnap délután a szabadkai Lányi Ernő Iparos Kultúr-Művé­­szeti Egyesület Vegyeskara szegedi bemutatkozásának. Több mint száz fiatal és idős dalos szorongott a Ju­hász Gyula Művelődési Ott­hon kis színpadán: a Szak­­szervezetek Szegedi Általá­nos Munkáskórusának tagjai ékelődtek a szabadkai éne­kesek soraiba, hogy közö­sen csendüljön fel a dal, Praetorius Viva la musica­le. Éljen a muzsika — hir­dette a preklasszikus mű, de ezt a gondolatot érezte a termet zsúfolásig megtöl­tő közönség szinte vala­mennyi kórusmű tolmácso­lásában. Ivan Zajc roman­tikus Zrínyi operájának részletét a vendégeknek dr. Mihálka György, Liszt Ma­gyar ünnepi dalát a szege­dieknek Varga Péter jugo­szláv karmester vezényelte. A zongoránál is felváltva kísért a szabadkai Molter Mátyás és 106 Ete. A jugoszláv énekkar sze­replésének legfőbb varázsa a szép muzsika feltétlen, őszinte szeretete. Ez segíti koncertképes állapotba még az olyan — erejüket gyak­ran meghaladó — operarész­leteket is, mint Gotovac Brojának, vagy a Zrínyi Miklós című operának el­hangzott jelenetei voltak. Így az igazi értékmérő ter­mészetesen Varga Péter Győzelmi dalának, a névadó Lányi Ernő Négy eredeti dalának vagy a partizán­történetekről éneklő kóru­soknak előadása lehetett. Hallottunk még egy re­mek zongoristát, a szabad­kai zeneiskolai tanár Mol­ter Mátyást, aki a művelő­dési otthon avitt hangsze­rén elemi erőt sugárzó szug­gesztivitással, sodró lendü­lettel szólaltatta meg Bach g-moll fantázia és fúga cí­mű művének Liszt-féle adaptációját. A hangverseny záró mo­mentumaként Mison Gusz­táv, a szegedi I. kerületi ta­nács vb elnöke a művelő­dési otthon ajándékával, díszes herendi vázával ked­veskedett és búcsúzott el a jugoszláv dalosoktól, akik szép sikerrel szerepeltek Szegeden. N. I. Öngól újságíró-küldöttség Szegeden A Külügyminisztérium vendégeiként angol újságírók tartózkodnak Magyarorszá­gon, akik tegnap Bernáth Miklósnak, a Külügyminisz­térium sajtóosztálya munka­társának kíséretében Sze­gedre látogattak. Hétfőn délelőtt A. C. Gilbert, a Liverpool Echo főszerkesztő­je, J. E. Rowley, a Western Mail főszerkesztő helyettese. K. Gascoigne, a Birmingham Post ipari rovatának vezető­je és A. Whittacker, az Irish Times külpolitikai rovatának munkatársa meglátogatták a Dél-Magyarország és a Csongrád megyei Hírlap szerkesztőségét, ahol a lapok vezetőivel folytattak megbe­szélést. Délután látogatást tettek a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatóságán, meg­tekintették a Dóm téren fo­lyó építkezéseket, majd a József Attila Tudomány­egyetem Természettudomá­nyi Kara Állattani Intézeté­be látogattak. Az angol újságírók ma délelőtt megtekintik a sze­gedi textilműveket, majd ebéd után Ambrózfalvára utaznak, ahol meglátogatják a Dimitrov Tsz gazdaságát. Ezután visszautaznak Buda­pestre. A küldöttség tagjai a sajtóházban Kedd, 1966. december 13. DÉL-M­AGYARORSZA* 5

Next