Délmagyarország, 1967. augusztus (57. évfolyam, 179-205. szám)

1967-08-04 / 182. szám

Teljes szakítást sürgetnek Khartotiiban Jemen az arab összefogás és csúcstalálkozó kulcsa Az arab külügyminiszte­rek szerda éjszaka is foly­tatták tanácskozásukat. A nap folyamán három, egyen­ként két-kétórás ülésen vi­tatták meg az arab világ helyzetét, s ezen belül be­hatóan tanulmányozták az egyes arab országoknak az ENSZ-közgyűlésén tanúsított magatartását. Értekezleti források szerint Egyiptom, Szíria és Irak küldötte sürgette valamen­­­nyi arab országot, szakítsák meg kapcsolataikat az Egye­sült Államokkal, Nagy-Bri­­tanniával és Nyugat-Német­­országgal és vonják ki be­téteiket ezen országok bank­jaiból. Az arab külügyminiszteri értekezlet válaszút elé érke­zett csütörtökön. A pénteki tanácskozástól függ, sor ke­­rül-e a jemeni konfliktus rendezésére és az újabb arab csúcsértekezletre. Az EAK küldöttsége úgy véli, hogy az izraeli agres­­­szió következményeinek fel­számolására szükség van az arab országok összefogására, következésképpen az arab országokat megosztó problé­mák rendezésére. A legéle­sebb ilyen viszály Jemen­ben állítja szembe egymás­sal az EJAK-ot és Szaud­- Arábiát. A jemeni kérdés rendezése tehát megnyitná az utat a széles körű arab ös­­­szefogás, a csúcsértekezletek megújítása előtt. Ezért java­solta az EAK, hogy hajtsák végre a Nasszer—Fejszál­féle dzsiddai megállapodást. Riad egyiptomi külügymi­niszter közölte, hogy az EAK elfogadná 3 arab állam el­lenőrző misszióját Jemen­ben. Az egyik verzió szerint a háromhatalmi jemeni el­lenőrző bizottság egyik tag­ját az EAK, másik tagját pedig Szaud-Arábia javasol­ná, elnöke pedig egy semle­ges arab állam képviselője lenne. Elnöki tisztre Szudán a legesélyesebb. Nasszer elnök személyes képviselője kijelentette, hogy az EAK és az értekezlet várja Szaud-Arábia vála­szát az egyiptomi kezdemé­nyezésére. Kedvező válasz esetében meg lehet állapod­ni a jemeni ellenőrző bi­zottság összetételében. Mahgub szudáni minisz­terelnök és külügyminiszter, az értekezlet szóvivője a csütörtök délelőtti tanácsko­zás után kijelentette: a kül­ügyminiszterek folytatták azoknak a gyakorlati intéz­kedéseknek a megvitatását, amelyek az agresszió követ­kezményeinek felszámolásá­hoz szükségesek. „Valamen­­­nyien reméljük, hogy igen rövid időn belül kidolgoz­hatjuk a csúcstalálkozó na­pirendi javaslatát, amelyet a külügym­iniszterek együt­tes ajánlásaként terjesztünk majd az államfők elé” — jelentette ki. Az értekezlet részvevői közül, jól értesült körök sze­rint eddig tízen foglaltak ál­lást a csúcsértekezlet mel­lett, s csupán három kül­döttség nem közölte még vé­leményét: az algériai, a Szí­riai és a szaud-arábiai dele­gáció. Megfigyelők szerint a jemeni kérdésben hozandó döntés meghatározza a csúcstalálkozó sorsát is. A pénteken várható szaudi vá­lasz tehát hosszú időre el­dönti az arab államok poli­tikáját A csúcstalálkozót augusztus 25-re várják Khartoumba. A Tanjug tudósítójának legfrissebb értesülései sze­rint kairói jól tájékozott kö­rökben nem tartják kizárt­nak Nasszer elnök és Fej­szál szaud-arábiai király ta­lálkozóját, amelynek az len­ne a célja, hogy véget ves­senek a két ország nézetel­térésének Jemennel kap­csolatban. Kairóban kijelen­tették, hogy az említett ta­lálkozóra rövidesen sor ke­rülhet (Rádiótelefoto — MTI Külföldi Képszolgálat) Valamennyi arab ország részvételével ülésezik Khartoumban, Szudán fővárosában az arab külügyminiszteri értekezlet Negyvenöt tsz igennel szavazott A szegedi járás tsz-eiben javában folynak a gazdakö­zösségek megbeszélései: csat­lakoznak-e a területi szövet­séghez, mit várnak a gazda­ságok ettől a fórumtól? Járásunk 70 tsz-éből eddig 46 tsz-ben és termelőszövet­kezeti csoportban vitatták meg közgyűlésen, illetve kül­döttgyűlésen a területi szö­vetségekhez való csatlakozás problémáit. Csizmás Sándor, a szegedi járási pártbizott­ság titkára tájékoztatta la­punk munkatársát, hogy va­lamennyi közösség igenli és sürgeti a szövetség létreho­zását, s az új gazdaságirá­nyítás feltételei közt sokat várnak, ettől. Eddig csupán egyetlen tsz jelentette be, hogy a szövetség kapuin kí­vül marad. Az elkövetkező napokban 24 gazdaság szövetkezeti pa­rasztsága beszéli meg, illet­ve határozza el, belép-e a szövetségbe, vagy nem. Au­gusztus 20-ig járásunk vala­mennyi tsz-ében és termelő­szövetkezeti csoportjában megtartják az e témával fog­lalkozó gyűléseket. A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT LAPJA 57. évfolyam, 182. szám__________ Ára: 50 fillér Péntek, 1967. augusztus 4. Ülést tartott a Minisztertanács A kormány Tájékoztatási Hivatala közli: A Minisztertanács csütör­tökön ülést tartott. A kül­ügyminiszter előterjesztése alapján úgy határozott, hogy a kambodzsai királyi kor­mány felhívására kor­mánynyilatkozatban válaszol. A Minisztertanács megtár­gyalta az országgyűlés leg­utóbbi ülésszakán a képvi­selők felszólalásában elhang­zott észrevételeket és javas­latokat. Felhívta az illetékes minisztereket és az országos hatáskörű szervek vezetőit, hogy vizsgálják meg a ja­vaslatok megvalósításának lehetőségeit, s tegyék meg a szükséges intézkedéseket. A művelődésügyi minisz­ter előterjesztésére a kor­mány határozatot hozott ar­ra, miként alkalmazzák az új gazdasági mechanizmus elveit a művelődésügy terén. A Minisztertanács tanács­szervek osztályának vezető­je, a pénzügyminiszter és az Országos Tervhivatal elnöke együttes előterjesztése alap­ján a kormány határozato­kat hozott a tanácsok vég­rehajtó bizottságai szakigaz­gatási szerveinek irányításá­ról, a tanácsok gazdasági te­vékenységével összefüggő hatósági jellegű feladatok jogszabályi rendezéséről, va­lamint a különböző szintű tanácsok és tanácsi szervek gazdasági feladatairól. A kormány megtárgyalta és tudomásul vette a Ma­gyar Honvédelmi Sportszö­vetség országos elnökségé­nek azt a javaslatát, hogy a Magyar Honvédelmi Sport­­szövetség jogutódaként meg­alakul a Magyar Honvédel­mi Szövetség. A Miniszter­­tanács köszönetét és elisme­rését fejezte ki az MHS szerveiben dolgozó aktivis­táknak fáradságot nem is­merő, lelkes munkájukért, s felkéri őket, hogy a Magyar Honvédelmi Szövetségben folytassák tovább értékes tevékenységüket. A Szakszervezetek Orszá­gos Tanácsa elnökségének javaslatára a kormány mó­dosította a dolgozók társa­dalombiztosítási nyugdíjára vonatkozó jogszabályok egyes rendelkezéseit. Az építésügyi és városfej­lesztési miniszter beszámolt a szociális követelményeknek meg nem felelő lakótelepek fokozatos felszámolására tett intézkedésekről. A Minisz­tertanács a jelentést tudo­másul vette és az ilyen te­lepeken élő családok lakás­­helyzetének, élet- és munka­­körülményeinek további ja­vítására határozatot hozott. A Minisztertanács ezután egyéb ügyeket tárgyalt. oktatásban a szakmunkás­­képzés és a dolgozók általá­nos iskolai oktatása. Az al­só és középfokú oktatásban — a szociális juttatások (di­ákotthon, tanulószoba, men­za, napközi otthon, stb.) je­lenlegi térítési szintjének fenntartása mellett — bizto­sítani kell, hogy a szülők a térítést anyagi helyzetükhöz mérten differenciáltabban fizessék. A felsőoktatásban a tandíjak, tanulmányi ösztön­díjak és szociális támogatá­sok olyan új rendszerét kell kialakítani, amely jobban ösztönöz a tanulásra, amel­lett inkább figyelembe veszi a hallgatók szociális helyze­tét. A társadalmi tanulmá­nyi ösztöndíj — megfelelő észszerűsítésekkel — tovább­ra is fennmarad. A művelődésügyi minisz­ter a kultúrába területeken árhatósági jogkört gyakorol. Meghatározza a kulturális termékek és szolgáltatások árképzésének alapelveit, sza­bályozza a hatósági árakat, a többi árat pedig ellenőrzi. A kultúrpolitikai célkitű­zések megvalósításának elő­segítésére a művelődésügyi miniszter rendelkezése alatt álló kulturális alapot kell létesíteni. Ennek egyik anya­gi forrása a főleg szórakoz­tató jellegű kultúrtermékek­­re és szolgáltatásokra kivet­hető kulturális járulék. A kulturális alap rendeltetése, a kultúrpolitikailag értékes művek létrehozásának, ter­jesztésének, népszerűsítésé­nek, valamint a dolgozók műveltségét növelő szemlé­letét gazdagító kulturális te­vékenységnek az ösztönzése. A kulturális termékek színvonalának védelmében a művelődésügyi miniszter elő­zetes engedélyhez kötheti bi­zonyos kulturális termékek előállítását. Az új gazdaságirányítási rendszerben is biztosítani kell az állami és társadalmi szervek, a vállalatok és a szövetkezetek anyagi hozzá­járulását és közreműködését a kulturális feladatok meg­valósításában. A magyar kormány nyilatkozata Kambodzsa területi sérthetetlenségéről A Magyar Népköztársaság kormánya a nemzetközi bé­ke és biztonság erősítését szem előtt tartva, nagyra értékeli a Kambodzsai Ki­rályság következetes semle­­gességi politikáját A ma­gyar kormány teljes mérték­ben egyetért a Kambodzsai Királyság és a khmer nép erőfeszítéseivel, hogy meg­védi szuverenitását függet­lenségét és területi integritá­sát az agresszív imperialis­ta mesterkedésekkel szem­ben. Ez az állásfoglalás ju­tott kifejezésre a magyar országgyűlés külügyi bizott­ságának a kambodzsai ki­rályi tanács és nemzetgyű­lés felhívására 1964. június 12-én közzétett nyilatkozatá­ban is. A Magyar Népköztársaság kormánya támogatja a kam­bodzsai királyságnak a dél­kelet-ázsiai népek tartós bé­kéje és biztonsága megte­remtésére irányuló törekvé­seit, s a kambodzsai királyi kormány felhívására vála­szolva, kinyilatkoztatja: tel­jes egészében elismeri a kambodzsai királyság terü­leti sérthetetlenségét jelen­legi határain belül. A művelődésügy és az új gazdasági mechanizmus A művelődésügyi minisz­ternek a kormány ülésén megtárgyalt előterjesztése megállapította, hogy a kul­turális ágazatnak az oktatás­nevelést, a népművelést és a művészeti tevékenységeket felölelő szakterületein az új gazdasági mechanizmus mód­szereit a sajátos feladatok­nak megfelelően kell alkal­mazni. A költségvetési (ok­tatási, népművelési) intéz­mények irányítását — a nép­gazdaság tervezési és pénz­ügyi rendszeréhez alkalmaz­kodva — korszerűsíteni kell, a kulturális vállalatok terü­letén pedig megfelelő reform végrehajtására van szükség. Az előterjesztés alapján hozott kormányhatározat a következő főbb rendelkezé­seket tartalmazza: A művelődésügyi minisz­ter, mint ágazati miniszter kidolgozza a kultúrpolitikai célkitűzéseket, közreműkö­dik a kultúrpolitika és a gazdaságpolitika összehango­lásában. Külön jogszabályok alapján ellátja mindazokat a feladatokat, amelyek az ága­zati szakterületen működő, más szervek alá tartozó in­tézmények, vállalatok tekin­tetében reá hárulnak. A művelődésügy területén is a népgazdasági tervezés új rendjének megfelelően kell a feladatokat meghatá­rozni és megvalósításuk esz­közeit biztosítani. A művelődésügyi célokat szolgáló beruházásokat a ta­nácsok, a társadalmi- és tö­megszervezetek és a válla­latok — a központi juttatá­sokon kívül — saját eszkö­zeikből, továbbá bankhite­lekből fedezik. Központi (költségvetési) juttatást kell biztosítani a felsőoktatási, központi művészeti és nép­művelési intézmények léte­sítésére és fejlesztésére, a középfokú oktatásra, a gyer­mek- és ifjúságvédelemre, valamint az alsófokú okta­tási intézmények, továbbá a tanácsi népművelési és mű­vészeti intézmények fejlesz­tésének egy részére. A művelődésügyi intézmé­nyek működésére fordítható eszközök mértékének megál­lapításánál alapvető követel­mény a jelenlegi ellátás szintjének tartása, a kultu­­rális tervekben szereplő fej­lesztési célok és az anyagi eszközök összhangjának a biztosítása. Továbbra is ingyenes ma­rad (a tankönyvek és a tan­szerek kivételével) az álta­lános iskolai, a gyógypeda­gógiai, valamint a középfokú A tanácsok gazdasági feladatai A különböző szintű taná­csok és tanácsi szervek gazdasági feladatairól szóló kormányhatározatnak a la­kosságot érdeklő főbb elő­írásai a következők: A tanács mint testület a saját területére meghatároz­za a távlati és a középtávú gazdaságfejlesztési koncep­ciókat. Megvitatja és jóvá­hagyja a tanácsnak a lakos­ságot szolgáló gazdasági és ellátási terveit, ezeket ös­­­szehangolja a népgazdasági igényekkel és lehetőségek­kel, valamint a területén levő nem tanácsi irányítás alatt működő vállalatok és intézmények fejlesztésével. A végrehajtó bizottság a népgazdasági tervet és a központilag meghatározott szabályozó eszközöket figye­lembe véve a helyi sajátos­ságoknak megfelelően érvé­nyesíti a kormány és az ágazati minisztériumok, va­lamint a tanács gazdaságpo­litikai célkitűzéseit, s szer­vezi a művelődésügyi és az egészségügyi politikai meg­valósítását. Irányítja a köz­ség, illetve városfejlesztést, dönt az ilyen célokat szol­gáló beruházásokról. Koor­dinálja a vállalatoknak, va­lamint a szövetkezeteknek a lakosság érdekében végzen­dő tevékenységét — különö­sen az iparfejlesztés és a város-, illetve településfej­lesztés összehangolása érde­kében. A jogszabályok alap­ján dönt tanácsi vállalatok alapításáról, költségvetési üzemek és intézmények lé­tesítéséről (átszervezésük­ről, megszüntetésükről, stb.) irányítja és ellenőrzi a szak­­igazgatási szervek tevékeny­ségét, öszehangolja munká­jukat, gondoskodik a kor­mányhatározatok és rendele­tek, valamint az ágazati és funkcionális miniszterek ál­tal kiadott rendeletek és utasítások végrehajtásáról. A szakigazgatási szervek szervezik a tanács és a vég­rehajtó bizottság határoza­tainak megvalósulását. A jogszabályok rendelkezései­nek megfelelő hatósági jog­köröket látnak el. A fővárosi, megyei, megyei jogú városi tanácsszervek azokat a tanácsi költségveté­si szerveket, intézményeket, vállalatokat irányítják, amelyeknek tevékenysége kiterjed a fővárosra, a me­gyére, illetve főváros, vagy a megye ellátására hivatot­tak. A megyei szintű tanács­szervek szervezik az egész­­ségügyi és szociálpolitikai, valamint a művelődéspoliti­kai feladatok egységes vég­rehajtását. A járási tanácsszervek tartják fenn és fejleszik azo­kat az intézmé­nyeket, költ­ségvetési üzemeket, amelyek az egész járás vagy több község igényeit elégítik ki. Feladataik közé tartozik a járás községei fejlesztésének differenciált támogatása, valamint a községi tanács­­szervek gazdálkodási tevé­kenységének a felügyelete és ellenőrzése. A városi tanácsszerveknek — mint a várospolitika szerve­zőinek és kialakítóinak — feladatkörébe tartozik: a városfejlesztés és rendezés — ezen belül a lakásépítés —, a kommunális vállalatok üzemeltetése, a kereskede­lem és a szolgáltatások fej­lesztése, az alap- és közép­fokú ellátást biztosító egész­ségügyi és szociális, vala­mint oktatási és kulturális intézmények irányítása. A járási és a városi kerületi tanácsszervek látják el a teljes elsőfokú hatósági jog­kört. A községi tanácsszervek a község fejlesztése érdeké­ben saját üzemeket (brigá­dokat, építő részlegeket), közüzemet, vagy költségve­tés szervezetet hozhatnak létre, illetve — a szolgálta­tások kibővítése érdekében — a mezőgazdasági terme­lőszövetkezetekkel, földmű­vesszövetkezetekkel, kisipa­ri termelőszövetkezetekkel társulásokat alapíthatnak. Ilyen üzemet, vagy társulást több kisközség közösen is szervezhet. A községi tanács gondoskodik a helyi kultu­rális és egészségügyi intéz­mények fenntartásáról és fejlesztéséről. Bővíteni kell a községek — különösen a nagy lélekszámú községek — hatósági jo­gkörét. A tanácsok gazdasági te­vékenységével összefüggő hatósági feladatok rendezé­sére a kormány az alábbi főbb irányelveket határozta meg: A tanácsok és szakigazga­tási szerveik rendelkezzenek azokkal a hatósági jogkö­rökkel, amelyek szüksége­sek ahhoz, hogy működési területükön hatékonyan elő­segítsék a kormány gazda­ságpolitikájának és a gazda­sági mechanizmus reform­jának érvényesülését, az ál­l folytatás a­z oldalon.)

Next