Délmagyarország, 1969. december (59. évfolyam, 279-302. szám)

1969-12-03 / 280. szám

Napirenden: Szeged Hogyan halad tovább a város egészségügyi politi­kája, hogyan határozza meg ennek irányát, hatását a vá­ros közelebbi és távolabbi fejlesztési terve? E kérdé­sek, valamint Szeged egész­ségügyi ellátottsága, egész­ségpolitikai irányelvének meghatározása szerepelt teg­nap a városi tanács végre­hajtó bizottságának ülésén. E témakörben az előter­jesztés tulajdonképpen a so­ros tanácsülés anyaga, ame­lyet megvitatásra most elő­készített a vb. Ezután a vég­rehajtó bizottság elfogadta az ideiglenes bizottság elő­terjesztésében a városi ta­nács jövő évi munkatervét, majd jóváhagyta az idegen­­forgalmi hivatal szervezeti és működési szabályzatát, egyben e szerv elnevezését Szeged városi Idegenforgal­mi Hivatalra változtatta. A határozati javaslat ezt a döntést meg is indokolja: a korábbi szabályzat ugyanis az idegenforgalmi hivatal működési területét nemcsak Szegedre, Csongrád megyére is kiterjesztette, holott me­gyei kirendeltséggel, vagy megbízottakkal nem rendel­kezik. Elfogadta a vb Városi Szemle címmel egy leendő folyóirat létrehozását Az el­ső szám 1970. április 4-én jelenik meg. Az elképzelé­sek szerint a folyóiratban helyet lehet adni a társada­lomtudományok mindazon ágazatainak, amelyek kap­csolatban vannak a város­­politika kérdéseivel. egészségügye A népművelés társadalmi segítése Javult a népművelők anya­gi és erkölcsi megbecsülése, mégis sok a népművelés gondja a megyében. Ezeket —, ahogy a Csongrád megyei tanács végrehajtó bizottsá­gának tegnapi ülésén is hangsúlyozták a hozzászólók — azáltal lehetne csökken­teni, ha növekedne az a társadalmi áldozatvállalás, amelynek szép példája volt a Makó újvárosi klubkönyv­tár építése, a zsombói mű­velődési otthon létrehozása. Nagyon sok népművelési probléma megoldásában se­gítene az, ha koncentráltabb lenne az az állami, szövet­kezeti, a társadalmi és tö­megszervezetek által nyúj­tott támogatás, ami sokszor bizony elcsorog a művelő­dési élet kisebb csatornáin. így is javult a népművelési munka: a megyei csapatok sikeresen szerepeltek a rádió és tévé­ vetélkedőkön, a filmelőadások látogatottsá­gában Csongrád megye má­sodik helyen áll az ország­ban, tovább bővültek a vá­sárhelyi festő­iskola, a sze­gedi képzőművészek nem­zetközi kapcsolatai. A végrehajtó bizottság megtárgyalta a december kö­zepén összehívandó megyei tanácsülés napirendjét. Ha­tározatot hoztak arról is, hogy a tanács publicisztikai nívódíjat alapít, amellyel minden évben a legkiemel­kedőbb teljesítményt nyújtó újságírót jutalmazzák. A 8 ezer forintos díjat először az idei sajtónapon, december 5-én adják át. Vietnamiak Szegeden A MUOSZ Nemzetközi Új­ságíró Oktatási Központ vi­etnami televíziós tanfolya­mának hallgatói — a tanfo­lyam befejeztével — ezek­ben a napokban országjáró útra indultak. Első állomá­suk Szeged volt. Tegnap délelőtt a textilművekbe lá­togatott a 19 VDK-beli fia­tal. Móczán Lajos, a gyár igazgatója tájékoztatta őket a nagyüzem fejlődéséről, ter­meléséről, majd sorra jár­ták a­ hatalmas csarnokokat, s nagy érdeklődést tanúsí­tottak minden mozzanat iránt. Ezután a sajtóházba láto­gattak el a vietnami vendé­gek, ahol a Délmagyarország szerkesztősége fogadta őket. Délután a Szegedi Szabad­téri Játékok igazgatóságát keresték fel, itt dr. Tari Já­nos, a Játékok igazgatója és Gács György, az Idegenfor­galmi Hivatal vezetője adott tájékoztatást a szabadtéri já­tékokról, illetve a város ide­genforgalmáról. Ezt követően búcsút vettek Szegedtől a tanfolyam hallgatói, Debre­cenbe utaztak. a­z ösztönzés új formáin A Minisztertanács no­­vember 25-i határoza­ta alapján 1969. ja­nuár 1-től módosult válla­latainknál a részesedési alap elosztási rendszere. A hatá­rozatot követően megjelenő végrehajtási utasítás és irányelv rövid időn belül az üzemi párt- és szakszerveze­ti szervek és a vállalatok vezetői rendelkezésére áll. A változást igénylő ténye­zők: A központilag megálla­pított kategorizálást a dol­gozók, elsősorban a munká­sok — sokszor a nem kellő felvilágosítás miatt — tár­sadalmi rangsorolásnak te­kintették. Az volt a látszat, sokan úgy magyarázták, mintha társadalmunkban egyesek első, mások har­madrendű állampolgárok lennének. Pedig az elosztás rendszerében felállított kate­góriáknak egyáltalán nem volt célja a dolgozók társa­dalmi rangsorolása. Ezért a tapasztalatok bizonyos vál­toztatások szükségességére figyelmeztettek. A vállalati döntésnél ugyanis a katego­rizálás, a csoportmaximu­moknak központilag történő szabályozása szűk kereteket biztosított. Ennek következ­tében kevésbé, és csak egyes kategóriákon belül tudott érvényre jutni a dolgozók munkájának vállalati meg­ítélése. A vállalati eredmé­nyek érdekében kifejtett te­vékenységet reálisan csak helyben, a vállalatoknál tudják jól értékelni. Ebből következett, hogy a nyere­ségrészesedés elosztása nem tudta eléggé betölteni a fe­gyelmezett munkára, a szor­galmas tevékenységre, a vál­lalat iránti hűségre való ösz­tönzést. Az is igaz, hogy a kate­gorizálás adta lehetőségek­kel sem mindig és minden­hol éltek megfelelően. Több vállalatnál az egyes kategó­riákon belül csaknem egyen­­lősdi volt az elosztás. A munka szerinti differenciált elosztás szocialista elve nem jutott érvényre. A párt ezért javasolta, hogy a kormány és a szakszervezet megfelelő előkészítés után változtasson az elosztás eddigi rendsze­rén. A részesedési alap új el­osztásának legfontosabb jel­lemzőit — a teljességre való törekvés nélkül — a követ­kezőkben lehetne összegezni: A vállalati döntési jogkör további növelése érdekében csak egyetlen mutatót hatá­roznak meg központilag: a részesedési alap összegének abszolút mértékét, amelynek felső határa a kifizetett éves bér 25 százaléka lehet. Ahol ennél kevesebbre van lehe­tőség, ott más fonásból nem­­ pórolhatnak. Többre is ösz­­­­tönöz azonban az abszolút mérték, mert a fel nem használható többletnyereség­részt a következő évre át le­het vinni. Olyan évre, ami­kor a vállalat tevékenysége valamilyen kedvezőtlen ha­tás miatt nem lesz elég ha­tékony és kevesebb nyeresé­get tud realizálni. A kategóriák megszünte­tésével megnőtt a vállalatok önállósága a részesedési alap elosztása terén is. Most még sok a találgatás, lehet ta­pasztalni téves nézeteket is. A kategóriák eltörlését so­kan úgy értékelik, hogy a jövőben megszűnik az elosz­tás differenciáltsága, hogy az elosztás új rendje majd az egyenlősdi felé hat. Er­ről a jövőben sem lehet szó! Inkább az a cél hogy a szocialista elosztási elvek még jobban, még követke­zetesebben jussanak érvény­re. A nyereségrészesedés va­lóban tükrözze az adott dol­gozó tevékenységének hasz­nosságát. Ha helyesen élnek a vállalatok és a társadalmi szervek a döntési jogukkal, akkor az elosztott nyereség­­részesedésiben még nagyobb lesz a differenciáltság. Ez is a cél. Megszűnik vállalata­inknál a kategóriákba való sorolás eredménytelen és főleg haszontalan vitája, he­lyette most a munka érde­mi elbírálására kell nagy figyelmet fordítani. Figye­lembe kell venni természe­tesen a bérarányokat, a munka fizikai nehézségét, a végzett munka összetett­ségét, a vállalatnál eltöltött időt, a dolgozónak a terme­lésben betöltött helyét és szerepét. M­ég nagyobb szerepet kap a vezető érde­keltsége az új elvek szerint, mint eddig, a na­gyobb nyereség elérése ér­dekében. Számára nyereség­prémiumot lehet fizetni, mely a vállalatnál realizált tiszta jövedelem nagyságá­nak függvénye. Vagyis a vállalat vezetői csak úgy juthatnak nagyobb prémi­umhoz, ha a vezetésükre bí­zott üzem tevékenysége tár­sadalmunk szempontjából hasznos. Fordítva is érvé­nyes a tétel. Veszteséges működés esetén a vezető alapbérét a felügyeleti szerv maximálisan 25 százalékkal csökkentheti. Sőt megvonha­tó tőle a nyereségprémium is abban az esetben — vagy legalábbis csökkenthető —, ha a vállalat tevékenysége nem megfelelő. Pártszervezeteink felada­tairól: a kormány határozata szerint 1970. március 31-ig a részesedési alap vállalaton belüli felosztási rendjét kol­lektív szerződésben kell rög­zíteni, ezért a jelenleg érvé­nyes kollektív szerződést módosítani kell. Az erre vo­natkozó irányelveket rövid időn belül a vállalatvezetők, a pártszervezetek és az üze­mi szakszervezetek megkap­ják. A döntési jogkörnek to­vábbi bővülése a pártszerve­zetek elé nagy feladatot ál­lít. A kollektív szerződés ki­dolgozása idején helyes, ha pártszervezeteink a dolgozók számára fórumot biztosíta­nak, ahol elmondhatják vé­leményeiket, javaslataikat. Érdemes ezt a többletmun­kát vállalni még akkor is, ha egyes javaslatok esetleg nem lesznek megalapozottak és így nem is teljesíthetők. Üzemi pártszervezeteink és üzemi pártbizottságaink az előkészítő munka során is­merjék meg a szakszervezet és a vállalatvezetés elgondo­lásait. Rendszeresen számol­tassák be azokat, akiket a módosítás kidolgozásával megbíztak. Módszerében helyesnek látszik, ha közös vezetőségi ülésen még a döntés előtt megtárgyalják a kollektív szerződés tervezetét. Így a pártvezetőség javaslatokat, esetleg kritikai megjegyzése­ket tehet a tervezetváltozás­sal kapcsolatban. A szakszervezeti bizott­ság és a vállalatveze­tés számára is bizton­ságot ad pártszervezeteink támogatása. Sokkal kisebb a tévedés lehetősége, ha az előkészítő munka során ér­vényre jut a párt ellenőrző, irányító tevékenysége. Na­gyobb biztonsággal állhat­nak a dolgozók elé majd a kollektív szerződés módosí­tásával, ha maguk mögött érzik az üzem kommunistái­nak támogatását. Az elmondottakból is lát­szik, hogy a nyereségelosztás új rendje nagy feladatokat állít a pártszervezetek és a vállalatvezetés elé. Felelő­sek azért, hogy a kifizetés­re kerülő részesedés valóban fejezze ki minden dolgozó­nak a vállalat és azon ke­resztül a társadalom érdeké­ben kifejtett hasznos tevé­kenységét. Dr. Varga Dezső badult népe országos jelentőségű megmozdulást indít el vasárnap — 1944. december 3-án —, amikor a nagygyűlésen tömegeivel szentesíti a kommunista párt által kidolgozott és a többi párt által némely részletében módosított és kö­zösen elfogadott programot. Szeged népe most felsorakozik a Magyar Nemzeti Függetlenségi Front zászlaja alá és élcsapata lesz az ország újjáépítésének.” A zászlóbontó lelkes hangulatú nagygyűlésre a zsúfolásig megtelt városi szín­házban került sor, amelyen a pártok és a szak­­szervezetek képviselői ismertették célkitűzései­ket. Ekkor hozták létre különben a 12 tagú MNFF Szegedi Bizottságát is. A kommunista párt képvisletében Révai József mondott beszé­det, melyben hangsúlyozta: a kommunisták büszkék arra, hogy fáradozásuk nem volt hiá­bavaló. Ha kissé későn is, de sikerült megterem­teni a széles nemzeti összefogást. A párt nem tekinti múló, ideiglenes jellegűnek a koalíciót, nem taktikai meggondolásból kezdeményezte a széles nemzeti összefogást. Ugyanakkor Révai József rámutatott arra is, hogy milyen nehéz helyzetben volt ekkor az ország: „Súlyos, na­gyon súlyos a helyzet. Felelőtlen demagógok, népcsalók lennénk, ha ebben a helyzetben kön­­­nyelmű ígéretekkel akarnánk csábítani a nemze­tet. Nem ígérünk mindenféle földi jókat..., de ígérjük azt, hogy életünket is feltesszük a de­mokratikus, független népi Magyarország fel­építésének munkájára. Nehéz, nagyon nehéz a helyzet, de mi, kommunisták mégis hirdetjük és hisszük, hogy lesz magyar újjászületés!” Ez utóbbi gondolat hatotta át a több­i szónok mon­danivalóját is. Erdei Ferenc a Nemzeti Paraszt­párt nevében tett hitet a népfront programja mellett. Fontos feladat várt a Függetlenségi Frontra a demokratikus államiság megteremtése vonatko­zásában is. Az új magyar állam megszervezésé­ben döntő szerepet töltöttek be az MNFF helyi szervei, a nemzeti bizottságok. Irányításukkal választották meg a nemzetgyűlési küldötteket, s vált ezáltal lehetővé az Ideiglenes Nemzetgyű­lés összehívása, illetve az Ideiglenes Kormány megválasztása. A koalíciós összetételű kormány megkezdhette az MNFF programjának valóra­­váltását. Természetes, hogy a konkrét feladatok megoldásában már felszínre kerültek a Füg­getlenségi Fronton belüli ellentétek. Érezhető, hogy egy ilyen széles bázison nyugvó szervezet nem lehetett minden kérdésben egységes. Nem is ez a jellemzője a népfrontnak. A benne tö­mörült pártok között jelentős különbségek vol­tak a változások mélységét illetően. A kisgazda- és a polgári demokrata párt például nem kí­vánta a forradalmi átalakulást, s ezért akadá­lyozni igyekeztek azt. Mindezek ellenére azon­ban az MNFF betöltötte azt a szerepet, amelyért életre hívták. A kommunista párt szövetségi politikájának helyességét ezekben az években elsősorban az eredmények igazolták. A népfrontpolitika leg­nagyobb sikere az ország újjáépítésének meg­gyorsításában realizálódott. Ez a szövetségi po­litika tette lehetővé — ahogyan Révai József, mondotta — a szenvedések idejének lerövidíté­sét, a népi demokratikus átalakulás előrehaladá­sát, végső soron a néphatalom megvalósulását. A népfrontpolitika tartalma a helyzet és a fel­adatok változásával szintén változásokon ment át. 1946. tavaszán az antikapitalista feladatok előtérbe kerülése még jobban polarizálta a nép­fronton belüli erőket, ami­ többek között szük­ségessé tette a Baloldali Blokk megszervezését. A két munkáspárt egyesülése, a munkáshatalom létrejötte szükségszerűen kihatott a munkás­, osztály és a párt szövetségi politikájának alaku­lására, a népfront további helyzetére. Az azon­ban már a forradalom évei alatt bebizonyoso­dott, hogy a népfrontban rejlő lehetőségeket hasznosítani lehet, sőt fel is kell használni a szocializmus érdekében és javára. A Magyar Dolgozók Pártja politikai irányvonalában be­következett torzulások és hibák természetsze­rűleg negatívan mutatkoztak meg a szövetségi politikában is. Mindenekelőtt ezért nem be­szélhetünk a népfrontpolitika érvényesüléséről ezekben az években. Az ellenforradalom leverése után pozitív irá­nyú változások következtek be pártunk egész politikájában, így a szövetségi politikában is. A szocializmus építésének meggyorsítása érdeké­ben az MSZMP igyekszik összefogni mindazo­kat az erőket, amelyek közvetlenül, vagy köz­vetve érdekeltek ebben a nagy küzdelemben. Ennek a nemzeti összefogásnak az egyik leg­megfelelőbb szervezeti kerete és testülete a Hazafias Népfront. Segítségével kiszélesedik a párt politikájának hatásköre. A Magyar Szocialista Munkáspárt szövetségi politi­kája a változott viszonyok szocialista körülmények között folytatása az MKP forra­dalom győzelemre viteléért folytatott népfront­politikájának. A Hazafias Népfront fejlettebb körülmények között, magasabb célokért tömörí­ti társadalmunk legszélesebb tömegeit, s ebben a vonatkozásban örököse és folytatója az 1944- ben megvalósult népfrontmozgalomnak. RÁCZ JANOS Szövet pártmunkás­­küldöttség Budapesten Az MSZMP Központi Bi­zottságának meghívására kedden Budapestre érkezett az SZKP Központi Bizottsá­gának pártmunkás-küldött­sége, E. Z. Razumov-nak, az SZKP KB pártszervezési osztálya helyettes vezetőjé­nek vezetésével. A küldött­séget a Ferihegyi repülőté­ren Tóth Mátyás, az MSZMP KB párt- és tömegszerveze­tek osztályának vezetője fo­gadta. Jelen volt F. J. Tyi­­tov, a Szovjetunió budapesti n­agykövete Jogi konferencia Kedden a Magyar Tudo­mányos Akadémián megkez­dődött az MTA, a Magyar Jogász Szövetség és a Ter­melőszövetkezetek Országos Tanácsának négynapos me­zőgazdasági termelőszövet­kezeti jogi konferenciája. A tanácskozáson, amelyen meg­jelent dr. Soós Gábor mező­­gazdasági és élelmezésügyi miniszterhelyettes. 300 ter­melőszövetkezeti jogtanácsos, tudományos kutató, egyete­mi oktató, bíró és tanácsi dolgozó vesz részt. Képviseltetik magukat Bul­gária, Csehszlovákia, Jugo­szlávia, Lengyelország, az NDK, Románia, a Szovjet­unió jogászai is.

Next