Délmagyarország, 1970. május (60. évfolyam, 101-126. szám)

1970-05-30 / 125. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! 60. évfolyam, 125. szám 1970. MÁJUS 30., SZOMBAT Megjelenik hétfő kivéte­lével mindennap, hétköz­nap 8. vasárnap 12 oldalon. ARA: 80 FILLÉR A hadsereg fokozza a segítséget az Alsó-Tiszán A hatalmas méretű árvízi védekezésben a legnagyobb és legszervezettebb erő, a leghatásosabb gépekkel, technikával rendelkező ap­parátus a hadsereg. Honvé­dek, karhatalmisták, határ­őrök, munkásőrök, rendőrök, a polgári védelem tagjai ez­res és tízezres seregekben állnak végig a gátakon, vé­dik a lakosságot, a földeket, a gyárakat. Éppen ezért kísérte kivé­teles figyelem Czinege La­josnak, az MSZMP Politikai Bizottsága póttagjának, honvédelmi miniszternek tegnapi szegedi látogatását. A miniszter a tábornoki kar több tagjával tekintette meg tegnap a Tisza középső és alsó szakaszán folyó védelmi erőfeszítéseket. Szegedre Szolnokról érkezett, végig a Tisza majd a Maros fölött, helikopterrel. Délután a sze­gedi repülőtéren Győri Imre, az MSZMP KB tagja, a me­gyei pártbizottság első titká­ra, Török László, a megyei tanács vb-elnöke, Sipos Gé­za, a Szeged városi pártbi­zottság első titkára, s a vé­dekezést irányító katonai és vízügyi szervek vezetői fo­gadták. A honvédelmi miniszter megtekintette a szegedi rak­parton folyó védelmi mun­kát, a Korányi rakparton és a hajóállomásnál emelt erős­ségeket, ahol katonák és ci­vilek vállvetve dolgoznak napok óta. A kőfal hosszá­ban már 300 000 homokzsá­kot építettek be második vé­delmi vonalként. Látta a búvárok munkáját is, amint fóliaszigetelést raknak a fal­hoz és homokzsákokkal tá­masztják meg. Károlyi Ist­ván, Ujhelyi György és Tánczos Gyula, az MHS könnyűbúvárai voltak éppen szolgálatban. Mindenütt bizakodást hal­lott­ Czinege Lajos a kato­náktól és a szegediektől. — Nincs semmi kényeskedés, mi is épp úgy dolgozunk, mint a katonák — mondta Heim József kendergyári munkás, s ugyanígy fogal­mazott két ruhagyári dolgo­zó, Gulyás Tóth József és Sárszegi László is. Egy neki­­gyürkőzött fiatalembertől, Földi Lászlótól, aki a Fém­ipari Vállalatnál dolgozik, katonasága felől érdeklődött a miniszter. És nagyon ka­tonás választ kapott. — Most igazán egyre megy, miniszter elvtárs, most mindnyájan úgy foghatjuk fel a dolgunkat. Akadt azonban panasz is. A vidék­ről érkezett gépkocsivezetők szervezett ebédellátása még hiányzik. Győri Imre elv­társ ott helyben megígérte: gyorsan intézkednek, hogy üzemi ebédet kapjanak. Ez nemcsak a Székesfehérvárról érkezett Oláh Imrét nyug­tatta meg hanem a többi — mintegy 500—600 — vidéki gépkocsivezetőnek is fontos értesülés. A belvárosi védekezés megtekintése után a honvé­delmi minisztert a megyei pártbizottságon tájékoztatták a párt-, az állami-, a katonai vezetők és a vízügyi szakér­tők. Győri Imre bevezetőben elmondta, hogy megnyugvá­sunkra van az a segítség, amelyet a kormány és a hadsereg vezetői nyújtanak, s meg vagyunk győződve ar­ról, hogy ezzel és jól szerve­(Folytatás a 2. oldalon.) Az árvízháború hátországa — találó elnevezés ez arra a termelőmunkára, amely a Tisza háborgatta városban zajlik. S különösképpen illik a közszolgáltatásban, ellátás­ban tevékenykedő vállalatok­ra. Erről a hátországi helyt­állásról kértünk információt tegnap több szegedi vállalat vezetőjétől. — Bőséges készletekkel rendelkezünk — summázta a dolog lényegét Kuti Árpád, a Szegedi Élelmiszer-kiskeres­kedelmi Vállalat igazgatója. Elmondotta, hogy tegnap reg­gel is 250 mázsányi élelmi­szert szállítottak a vállalat boltjaiba. A vállalat gondoskodik a gáton helytállók ellátásáról is. Naponta 1500 ember hideg élelmét adják ki, a központi raktárban lelkes KISZ-fiata­­lok serénykednek, készítik a hideg élelmiszeres csomago­kat, így is segítve az árvíz­zel küzdőket. A Délmagyarországi Áram­szolgáltató Vállalat igazgató­ja, Vajda György arról tá­jékoztatott, hogy maximális segítséget nyújtanak, fényt adnak a gátakon dolgozók­nak. A tiszai és a marosi gátakon máig mintegy 170 kilométernyi ideiglenesen ki­épített vezeték bizonyítja ezt, kétszáz dolgozó és huszonöt műszaki munkájának ered­ményeként fényfüzér segít vigyázni a nyugtalan vizet, a veszélyeztetett töltéseket. Mindezek mellett a váro­si áramszolgáltatás zavarta­lanságát is biztosítják.. A Szegedi Postaigazgató­ságon dr. Hódi István igaz­gatóhelyettes adott tájékoz­tatást. Állandó készenléti szolgálatot tartanak, az ár­vízvédekezéshez maximális segítséget adnak — minimá­lis idő alatt. Ilyen helyzet­ben nagyon fontos, hogy az információ „idegpályái”, táv­beszélő-vonalai rendben le­gyenek, a kapcsolatok kiépí­tésének gyorsasága aranyat ér. E téren dicséretes buz­­gósággal, s katonás fegyelem­mel álltak helyt a postások. De az információs közpon­tok létrehozása utáni felfo­kozott igénynek éppígy igye­keztek eleget tenni. A fel­adatok végrehajtásához sok segítséget és eszközt —anya­got, gépjárművet — kaptak a posta vezérigazgatóságától. A továbbiakban is erre tö­rekszik a posta, s előre is el­nézést kérnek a lakosságtól, ha mégsem szándékuk sze­rint lesz minden, ha ezek­ben a nehéz napokban a forgalmi, műszaki szolgálta­tásokba valahol mégis hiba csúszik. A 10. számú Autóközleke­dési Vállalat gépkocsi­­parkjához az ország legkü­lönbözőbb részeiből csatla­koztak újabb és újabb jár­művek, az Autóközlekedési Tröszt többi vállalata teher­gépkocsikat, autóbuszokat küldött Szegedre. A védel­mi munkálatokhoz ma már közel 1400 tehergépkocsi és csaknem 100 autóbusz áll rendelkezésre. Ezek felhasz­nálását a Szállítási Operatív Bizottság irányítja, koordi­nálja. Mint Pataki Sándor for­­galmiigazgató-helyettes el­mondotta, biztosítják a vas­úton érkező áruk fuvarozá­sát is. Szegeden a városi autóbuszforgalm­at éppúgy maradéktalanul lebonyolítják mint a távolsági forgalmat. A kenyérellátásról a sü­tőipar eddig is gondoskodott, ígérik, ezután sem lesz fennakadás. A Szegedi Sü­tőipari Vállalat igazgatója, Külüs Sándor elmondotta, hogy noha az átlagosnál több kell ezekben a napokban, van és lesz kenyér, péksü­temény — ez a summázata a sütőipartól kapott infor­mációnak. S ez a „van és lesz", hála a dolgozók aka­rásának, az előrelátó irá­nyításnak, a jellemző Szege­den az ellátásra, a szolgál­tatásokra S. M. Czinege Lajos honvédelmi miniszter megtekintette a szegedi védekezést Tanácskozás a megyei pártbizottságon 11 hátország helytállása Jó az ellátás, zavartalan minden szolgáltatás Somogyi Károlyné felvételei Védelmi szemle a rakparton. Középen Czinege Lajos , Győri Imre, Török László és Sípos Géza társaságában László, a Fémipari Vállalat dolgozója 0 Tisza: 937 centiméter A Maros enyhén árad • Jól halad a partvédőművek építése A Maros tegnap ismét ma­gára vonta a figyelmet. A folyó vízszintje a néhány na­pos apadás után Makónál 504 centiméterről éjfélig 309 centiméterre emelkedett. Az áradás fokozatos lesz az elkövetkező három napban, várhatóan 550 centiméter körüli tetőzéssel. Aradon és Ó-Nagylaknál a romániai vízmércék intenzívebb ára­dásról tanúskodnak. A mos­tani kisebb marosi áradás azonban nem kelthet külö­nösebb aggodalmat, hacsak az eddigi buzgárok mellett nem keletkezik újabb kriti­kus helyzet. Számítani kell azonban arra, hogy a nem magas marosi árhullám jú­nius 3-án, 4-én érkezik a tiszai torkolathoz, körülbelül akkor, amikor Szegednél is tetőzik a Tisza. Szolnoknál tegnapra virra­dóra 12 centiméterrel halad­ta meg a vízállás az 1932-es maximumot. Az áradás, ha nem is intenzíven, de még tovább tart. A csongrádi te­tőző» ír várat még magára. Tegnap ott 920 centimétert mértek, s ez a magasság az eddigi maximumnál 9 cen­timéterrel még alacsonyabb. A Körös vízmennyisége még mindig nem rendkívüli. Gyo­­rs»arnás enyhén apadó, Szarvasnál árad. Több mint 24 óra alatt 7 centimétert emelkedett a vízszint. A Körös továbbra is a legeny­hébb szakasz az árvízvéde­kezésben. A szegedi vízmércén a Ti­szán levonuló árhullám éj­félkor elérte a 937 centimétert. Az eddig beér­kezett hidrológiai adatok feldolgozása azt tükrözi, hogy a következő napokban a Tisza Szegednél 960—980 centiméter között tetőzik, d­e — minden esetre számítva — a Csongrádtól a magyar—ju­goszláv határig tartó védő­vonalakon a 10 méteres, sőt afölötti v­ízszinthez rendez­kednek be az aktív véde­lemre. a hidrológusok az Alsótiszavidéki Vízügyi Igaz­­gatóságnál arról is tájékoz­tattak, hogy jelenleg Sze­gednél a Tisza mintegy 10 százalékkal több vizet szállít — másodpercenként 4200— 4400 köbmétert —­, mint napjainkban a Duna Buda­pestnél. A legfrissebb jelentések arról is szólnak, hogy a Tisza védőtöltéseinek mentén az elmúlt 24 órában sem ész­leltek a megerősített járőr­­szolgálatban olyan jelensé­get, amely hirtelen és gyors beavatkozást igényelt volna. A partvédőművek építése folyamatosan halad végig a város előtt is. A Lenin körút két­ végén, a hajóállomástól néhány méterre lefelé és a gyermekklinikai szakaszon a szorítógát közé fogott me­dencében gyülemlik a fakadó víz. Ez a jelenség csak itt új — ilyen magas vízállásnál a folyómenti sétányon — a védőtöltés más részén, pél­dául Algyőnél még az ápri­lisi árhullám óta látszanak a fakadó vizek. Az algyői szénhidrogén­­medencének is megvan a speciális intézkedési terve, e­­mellett az olajipar dolgozói karöltve dolgoznak a közerő­vel a védőtöltésnek tr. tápéi, algyői szakaszán. Az Alsóti­­sza vidéki Vízügyi Igazgató­ság mérnökei vizsgálatot folytatnak a Móra - parkban, a Tisza-parti sétányon. Mű­szerekkel mérik a különben kerti feltöltésű talaj átned­­vesedési mértékét.

Next