Délmagyarország, 1981. december (71. évfolyam, 281-305. szám)

1981-12-28 / 302. szám

Hétfő, 1981. december 28 Karácsonyunk három nap­ján minden, mi szem-száj­nak ingere, az ünnepi asz­talra került. S bővében vol­tunk lelki táplálékainknak is. A jól sikerült ebéd, az ajándék adás-kapás elége­dett örömétől megdicsőülve, ugyanakkor az elfogyasztott étkek mennyiségétől függő­en, meglehetős prózai érzé­seket elszenvedve válogat­hattunk a tévé műsoréból. Hogy az melyiket erősítet­te végletekig kiélezett lelki­testi állapotunk közül? Nos, ha az adásidőt vesszük fi­gyelembe, azt kell mondjuk, ember legyen a talpán, aki 72 óra alatt képes megbir­kózni a 42 órás műsorral. Ugyanis naponta átlagosan 14 órát nézhettük volna —, s most csak az 1-es csator­náról van szó —, ha győz­zük energiával. A 24 óra klasszikus, háromszor nyol­cas felosztását véve alapul, csak elismerően bólintha­tunk, a tévé is kitett ma­gáért. Más kérdés, mivel és hogyan. Az ifjú nézőket változatos, szórakoztató programjaival ajándékozta meg. Sissil sztorijainál, Bors néninél, Sündisznócska kalandjainál, hogy csak néhányat említ­sünk, aligha adhatott job­­bat-szebbet A muzsika, a dal, a bábok játékos kaval­­kádja karácsonyhoz illő me­sés délelőttöket, délutáno­kat szerzett a gyerekeknek, még­ akkor is, ha az egyes szereplők nem hatottak az újdonság varázsával, hiszen ki ne ismerné Dayka Margit Bors nénijét, vagy Csukás István butuska sárkányát S a felnőttek mit kaptak? Mi, szegediek jogosan büsz­kélkedhetünk a puszta tén­­nyel, hogy stúdiónk szom­baton „betört" 85 perc ere­jéig a karáconyi összeállí­­tásba, Fele-fele, pola-pola című műsorával. A szege­di és az újvidéki stúdió el­ső közös vállalkozását a szó­rakoztató jelzővel illették a rendezők. De emelkedjünk felül a szimpla látványos­ság ígéretén, és akkor mondhatjuk, az ünnepek alatt többek között a szege­diek és az újvidékiek jóvol­tából láthattunk alkalomhoz illő gondolatokban fogant műsort. Amelyekkel egyéb­ként nem voltunk bőviben. De erről később. Essék még néhány szó a próbálkozás­ról. A műsor az ének, a zene, a tánc mindenkor és mindenhol érvényes ismer­tetőjegyein alapult, hiszen mindhárom azon ősi műfa­jok közé tartozik, amelyek­kel legkönnyebb megértetni kifejezni érzelmeinket. Az ily módon válogatott műsor­számoknak kellett hitelesen képviselnie a két város kul­turális életét, és szórakoz­tatnia a nézőket. A keretül szolgáló filmkockákból csu­pán néhány futó pillantást vethettünk Szeged és Újvi­dék utcáira, kirakataira, sé­táló járókelőire. Lehet, hogy a felvillantott képek fonto­sak az ismerkedéshez... Tudtuk, egyik stúdió sincs berendezkedve a szemkáp­ráztató külsőségek létreho­zására. Így mértéktartó lesz a dekoráció — nem is hit­tük egy percig sem, hogy az Olympia színpadát látjuk — mégis úgy tűnt, káprázik a szemünk. Például a Hang­labor együttest kifejezetten könnyebb volt hallgatni, mint a képi ábrázatukat megfejteni. A szegedi Volán érmes párosai kicsit „egy­másra táncoltak". Az ember ösztönösen nyújtogatta nya­kát jobbra-balra a kíván­csiságtól — mintha úgy jobban látta volna őket. De a néptáncosok, mind a desz­­kiek, mind az újvidéki Pe­tőfi Sándor művészeti egye­sület tagjai, kitettek magu­­kért. Produkciójuk képi megformálása is jól sikerült, összegezve, a kooprodukciós műsortól mértékletes szóra­kozást­ kaptunk. Visszatérve egy gondolat erejéig az alkalomhoz illő programok kérdésére: Bee­thoven­ Üröm­ódája csütör­tökön szinte kötelező. A Ta­más templom karnagyának karácsonyi oratóriuma szin­tén csütörtökön és pénte­ken a 2-es programon, va­lamint a 12. századi miszté­riumjáték­a alkalmi jelle­gű. Mentáros irodalmi estje, két részletben, ünnepi cse­mege a nézőknek, aki meg­sirathatta, méltón. Latino, Vitsot és Bulla Elmát. S a többi műsor? A szo­kásos. Eltemettük Botta Zsó­fiát, eltévedtünk­ a máltai lovagok „gyönyörű” sóly­mán, megint vitatkozhat­tunk Barbra Streland szép­ségén és csúfságán, Kará­csonytól függetlenül. Mag Edit «■ ■ [UNK] . rrI Süsütől a máltai sólyomig Beszélnek, nekem beszélnek P F.-nek volt egyszer egy kutya nehéz karácsonya. Mindez akár P. F. magán­­ügyének is volna tekinthető, ha másoknak nem volná­nak kutya nehéz karácso­nyai. Szomszédságában bömbölt a rádió. Egy magá­nyos, kissé már rosszul halló öregasszony bömböl, tette a készüléket Később csak annyit mondott neki az öregasszony: tud­ja, be­szélnek, nekem beszélnek. Azon a karácsonyon P. F.­­nek a rádió volt az egyetlen barátja, arra gondolt, ha a világhoz kapcsoló hangot, az azt közvetítő köldökzsi­­nórt átvágnák, semmi se lenne. Hányán és hányan lehet­tek így ezen a karácsonyon is? A civilizáció terjedésé­vel, a városok növekedésé­vel furcsa kórként terjed a magány. Legyőzhető-e? A halál is legyőzhető. Üzenet volt-e a Rádiószín­ház karácsony esti bemuta­tója? Nem tudni. Bizonyá­ra az volt Világbajnok volt, ő sze­rezte a magyar sport szá­zadik olimpiai aranyérmét. Először Novotny Zoltán hangja, aztán a Himnusz. Így kezdődött Mezei András dokumentumjátéka. Később arra is fény derült, hogy a kitűnő költőt mi is érdekli Hegedűs Csaba történetéből: az, amit Hemingway is ku­tatott és szinte minden mű­vében. Az ember elpusztítható, egy buta gépkocsibaleset is elpusztíthatja, de az ember nem győzhető le. Legyőzhe­tő-e egy világbajnok, aki tusolja a világ legerősebb embereit is? A tények: combcsonttörés, szeméremcsont törés, meden­­cecsonttörés, bordatörések, később részleges bénulás, a lábak amputálásának veszé­lyével; aztán mélyvénás trombózis és hozzá kolifertő­­zés; a beteg testsúlya majd­nem harminc kilóval csök­ken. Az életbenmaradásra való esélyei pedig... Később — a baleset után öt hét telik el, miközben a bajnok életveszélyben van — nap süt hajnalban a kór­házi ágyra. A bajnok éhsé­get érez, s ezt az éhséget akár szimbolikusnak is fel­foghatjuk. Svédország következik a lábadozás idején, újabb mű­tétek. A világ legjobb spe­cialistája teszi fel a sebész­maszkját, hogy csodát te­gyen. És csoda történik. Csaba a testvérre, a jó testvérre bízza a sportszatí­­rát, nem hisz benne, hogy visszafogadják a birkózóvá­logatottba, s igaza van. Le­írták. (Ki hitte akkor, hogy valaki, aki mindenkinek tust adott, a halált is tusol­ni tudta?) Hegedűs Csaba nem vá­dolt senkit ezért karácsony­kor. Ő még ezen a kisszerű­­ gégén is felül tudott és tud emelkedni, fivért persze fel­támadása­­ után még Európa­­bajnokságot... P. F. tudja, hogy az em­ber a kórházi ágyon van a Megéri a podás Míetényi István pénzügy­­miniszter és Dózsa Lajos, a Magyar Kereskedllmi Ka­mara elnöke vasárnap a Pénzügyminiszt­ériumban megállapodást írt alá a két intézmény együttműködésé­ről. A megállapodás lehető­séget ad arra, hogy a Pénz­ügyminisztérium és a kama­ra véleményt cseréljen olyan témákban, mint például a gazdasági szabályozó rend­szer vagy a bérszabályozási rendszer továbbfejlesztése, a külgazdasági egyensúly meg­szilárdításának feladatai, a vállalati belső mechanizmus fejlesztése, az új vállalko­zási formák működése során szerzett tapasztalatok. Az együttműködés keretében le­­hetségessé válik a közös fel­adatok hatékonyabb, mind­két fél számára előnyös el­látása. rádiófigyelő leginkább egyedül, és annak ellenére van egyedül, hogy emberek tucatjai *ürögnek körülötte. Mi lesz vele? Ezt magának kell igazából el­döntenie ... Mezei András ki is mon­datta: az orvosok csak a gyógyulás feléért felelősek! Hegedűs Csaba története immár a magyar legendári­um része, erre jött rá Mezei András, s valószínűleg ezért fogott mikrofont a kezébe, hogy mindazt felmutassa, ami ebből a legendárium­ból megszívlelendő. Ennyi akaraterő tapasztal­tan minden bizonnyal még et legesendőbb ember is ös­­­szeszedi magát. Arra gon­dol, hogy érdemes megpró­bálkozni a harccal. Kell, muszáj harcolni! Az embert nem legyőzni, csak elpusztí­tani lehet. Hegedűs Csaba üzenete ez. P. F.-nek, a kicsit már nagyot halló öregasszony­nak, valamennyiünknek, embereknek, * P. F. jggj llwl Makói nő a néprajzi pályázaton A közelmúltban hirdették ki a­­ Néprajzi Múzeum, a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete, a szentendrei Sza­badtéri Néprajzi Múzeum, a Magyar Tudományos Aka­démia néprajzi kutatócso­portja, a Hazafias Népfront, a KISZ Központi Bizottsá­ga, a Magyarországi Dél­szlávok Szövetsége, a Ma­gyarországi Németek De­mokratikus Szövetsége, a Magyarországi Románok De­mokratikus Szövetsége és a Magyarországi Szlovákok Demokratikus Szövetsége közreműködésével meghir­detett­­ XXIX. Országos Néprajzi Nyelvjárási Gyűj­­tőpályázat eredményét, ahol — a tavalyelőttihez és a ta­valyihoz hasonlóan — kettős makói siker született. Országos első díjat nyert — felnőtt kategóriában — Rácz Sándor tanár 588 ol­dalas, közel 20 ezer szólást, közmondást és ezek hason­latait, szállóigét stb. ma­gába foglaló Szülőfalum. Földeák és környékének szólásai és közmondásai cí­mű pályamunkája. Orszá­gos kiemelt első díjat nyert — az ifjúsági kategóriában — a Rácz Sándor tanár ve­zette makói Kun Béla Álta­lános Iskola „Mici-mackó" hagyományőrző néprajzi­­nyelvjárási szakköre. 180 oldalas 2531 ragadványne­vet és ezek variációit tar­talmazó Ferencszállás és a volt báró Cerliczy-Kuku­­tyin-uradalom és -majorok lakosságának ragadványne­vei című pályamunkája. 5 Felnőttoktatásunk gondjai, lehetőségei Beszélgetés dr. Komoróczki Sándorral, a Művelődési Minisztérium közoktatási főosztályának vezetőjével Magán- és közérdek egy­szerre: a minél magasabb műveltség megszerzése. Ma­gánérdek, hiszen mindenki­nek — ha nem is mindig forintban mérhető — hasz­na van abból, ha többet tud, műveltebb lesz, kultu­ráltabban él. S közérdek is, mert a technika és a tudo­mányok fejlődésével egyre nagyobb szükség van — és még inkább lesz — a „ki­művelt emberfők” sokaságá­ra a munkapadok mellett, a népgazdaságnak minden te­rületén. Ugyanakkor még mindig jelentős azoknak a száma, akik nem rendelkez­nek általános iskolai vég­zettséggel. Hogyan tovább? Milyen lehetőségei, eredmé­nyei, gondjai vannak a fel­nőttoktatásnak ma? Erről kérdeztük meg dr. Komo­­rócski Sándornét, a Művelő­dési Minisztérium közokta­tási főosztályának vezető­jét: — Amikor a felnőttokta­tás gondjairól, eredményeiről beszélünk, feltétlenül szólni kell a középfokú, illetve a dolgozók általános iskoláiról. Ez utóbbi jelentősége azért nagy, mert hozzájárul né­pünk alapiskolázottságának emeléséhez, a tankötelezett­ség teljesítéséhez.­­Hangsú­lyozni kívánom, alapvető célunk, hogy a tanulók a nappali iskolában fejezzék be az általános iskolát, de akiknél ezt nem tudjuk el­érni —a családi vagy egyéb okok miatt — azok iskoláz­tatását is lehetővé kell ten­nünk. Habár ezeknek a ta­nulóknak a száma tan­évenként csökken — ugyan­is a gyógypedagógiai isko­lákban, valamint a felnőtt­­oktatásban végzőkkel együtt a tankötelezettség teljesí­tése mintegy 05 százalék, mégis 8—10 ezerre tehető azoknak a száma, akik ál­talános iskolai végzettség nélkül lesznek munkaválla­lók. Ezért számolnunk kell azzal, hogy továbbra is lesz­nek olyanok, akik az általá­nos iskola megfelelő osztá­lyát már a dolgozók általá­nos iskoláiban végzik el. Az elmúlt évtizedekben több mint másfél millióan tanul­tak az iskolarendszerű fel­nőttoktatásban. Mégsem va­gyunk elégedettek az utóbbi évek eredményeivel. Ugyan­is az oktatáspolitikai hatá­rozat, illetve a közművelő­dési törvény megjelenését követő két-három évben az általános iskolai felnőttok­tatás felfelé ívelt, azonban az utóbbi években a len­dület alábbhagyott. Az 1974/ 75-ös tanévben az 1970-es­­nek több mint háromszoro­sára emelkedett a beiskolá­zottak száma, megközelítette a hetvenezret, az 1970/80 tanévben összesen 20 501-en tanultak. ti Mi ennek az oka? — A felnőttoktatásban mindig tükröződik a gazda­sági-politikai helyzet. A gyá­rak, vállalatok sok kötöttsé­gük, kötelezettségük mellett ma sajnos kevésbé törődnek dolgozóik általános iskolai továbbtanulásával, mint né­hány évvel korábban. Pilla­natnyi érdekeiket nézik, vagyis azt, hogy segédmun­kásokra van szükségük­, a az sem baj, ha azok iskolá­zatlanok. Holott ez a szem­lélet társadalompolitikai, ok­tatáspolitikai céljainkkal nem egyezik meg. Számos helyen elvetették a hagyo­mányos, 320 órás formát, ké­sőbb a 160 órás tanfolya­mot is. Nehézségeket okoz, hogy sokkal többen akar­nak a rövidebb ideig tartó formákban tanulni, mint amennyien meg tudnak küz­deni az ebből adódó nehéz­ségekkel. Egyes pedagógusok­­— talán éppen az­­ említet­tek miatt — csökkentették a követelményeket, s ezért a színvonal is erősen vissza­esett. A liberális vizsgázta­tás, illetve az ezt eredmé­nyező szemlélet azért is ká­ros, mert az általános is­kolákból kikerülő dolgozók alapműveltségi szintje ala­csony, s ha ezt a dolgozók általános iskolája nem eme­li megfelelően, gátolja a szakmai képzést, a társadal­mi mobilitást. • Mi a helyzet a dolgozók középiskoláiban? — Sokkal kiegyensúlyozot­tabb, bár az esti­­ tagozat aránya a heti háromnapos kötelező részvétel és a mun­kahelyi kötöttségek miatt egyre csökken, az 1980/81-es tanévben a három fő típus­ban — gimnázium, szakkö­zépiskola, szakmunkások szakközépiskolája — a több mint 130 ezer tanuló közül százezernél több volt a le­velező. A színvonal eme­lése érdekében növelni kell a közvetlen tanári segítség és irányítás lehetőségeit, ezért 1982-től mindenütt át­térünk a heti kétnapos le­velező oktatásra, ami a szakmunkások szakközépis­kolájában eddig is megvolt. A második napot a tan­anyag gyakorlásával töltik.­­ Melyik a legnépszerűbb az említett három kö­zépiskolai forma kö­zül? — Ma már azt mondhat­juk, hogy a szakmunkások szakközépiskolája. Ez há­roméves, kizárólag vizsgá­zott szakmunkások végez­hetik, és csak közismereti anyagot ad. Már a múlt évben 140 ezer 500 elsőéves tanult ebben a formában, míg gimnáziumban 11 ezer. Különböző emberek irat­koznak be ide. Olyanok, akiktől munkahelyükön meg­követelik az érettségit, il­letve csak érettségivel lép­hetnek magasabb munka­körbe. Mások azért akar­ják megszerezni az érettségi bizonyítványt, mert baráti körükben többeknek meg­van, vagy már gyermekeik, családtagjaik érettségiztek, s ők sem akarnak lemarad­ni. Mindenképpen alapkö­vetelmény, hogy ne csak a bizonyítványt szerezzék meg, hanem a megfelelő tu­dást is. • Hogyan alakul, illetve mennyiben változik a felnőttek szakközépisko­lái képzése? —, Alkalmazkodik ahhez, hogy az ipari és mezőgaz­dasági szakmákban a nap­pali tagozaton szakmunkás­­képzettséget adnak a szak­­középiskolák, s az első ilyen osztály az idén végez. En­nek megfelelően a felnőttok­tatásban marad egyrészt a gimnázium, másrészt a köz­gazdasági szakközépiskola — ez ma a legnépszerűbb —, továbbá a kereskedelmi, ven­déglátó, szolgáltató és ha­sonló szakmákat oktató szak­középiskolák.­­ Minden iskolatípusban állandóan visszatérő gond a tankönyvhiány. Hasonló a helyzet a fel­nőttoktatásban is? — Ez év szeptemberében jelentek meg a szakmunká­sok szakközépiskoláinak első önálló reformtankönyvei. Mi­vel a felnőttoktatás többsé­gében levelező tagozaton fo­lyik, különösen nagy jelen­tőségük van a tankönyvek­nek, mégpedig az olyanok­nak, amelyek kifejezetten felnőttek számára íródtak. A felnőtt tanulóknak töb­bet kell könyvből tanulniuk, mint a gyerekeknek, hiszen kevesebb időt töltenek az iskolában, tanári irányítás alatt — még a felemelt óra­szám, a heti kétszeri fog­lalkozás mellett is. Más­részt indokolja a külön tan­könyvek használatát az, hogy a felnőttek már más, magasabb ismeretszintről in­dulnak, tanulmányaikat a tapasztalatokra, az életre kell alapozni. Kiemelt sze­repet kap a felnőttoktatás­ban az anyanyelv és a ma­tematika. Az elsőt a gimná­ziumban és a szakközépisko­lában ugyanabból a tan­könyvből tanulják, a mate­matikai ismereteket viszont más-más tankönyvből, az is­kolatípusnak megfelelően. Azonosak a történelem­­könyvek is. Nagyobb lehe­tőséget kívánunk adni a ta­nulóknak egyes tantárgyak — így a biológia, a föld­rajz, a művészeti ismeretek — szabad választására, ér­deklődési körük szerint. — A felnőttoktatásra még hosszú ideig szükség lesz — mondotta befejezésül dr. Komoróczki Sándorné fő­osztályvezető. — Azt szeret­nénk, hogy a jövőben ez az iskolatípus tovább erősöd­jék, színvonala emelkedjék. Nem csak bizonyítványt akarunk adni sok ezer olyan ember kezébe, aki korábban valamilyen okból nem foly­tatta tanulmányait, hanem szeretnénk elérni, hogy mindinkább csökkenjen a műveltségbeli különbség a nappalin és a felnőttoktatás­ban végzettek között. y. e.

Next