Délmagyarország, 1983. augusztus (73. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-12 / 190. szám

Péntek, 1983. augusztus 12. SZEGEDI ÜNNEPI HETEK Adam: Giselle. A lenin­grádi Kirov balett vendég­játéka a dómszínpadon. Be­mutató előadás este tél öt­től. Szőke Tisza nemzetközi táncverseny az újszegedi Sportcsarnokban, este 7 órától. I. Országos Táblakép-fes­tészeti Biennále. Kiállítás a Móra Ferenc Múzeum Hor­váth Mihály utcai Képtá­rában, és az Ifjúsági Ház­ban. Féner Tamás Balázs Bé­la-díjas fotóművész és Kür­ti Mihály fotókiállítása a Bartók Béla Művelődési Központban, szeptember 4- ig. Geszler Mária, Szalai László, Zavadzky Éva ke­ramikusok kiállítása a Gu­­lácsy-teremben, augusztus 13-ig. * Váró Márton szobrász­­művész alkotásai a Móra Ferenc Múzeum Kupolai galériájában, augusztus 20-ig. Vankóné Dudás Juli nép­művész kiállítása a Juhász Gyula Művelődési Köz­­­­pontban, augusztus 20-ig. Szeged múltja, jelene, jö­vője — várostörténeti ki­állítás a várkertben. Ifj. Lele József néprajzi gyűjteménye. Szeged-Tá­pé, Vártó út 4. Romantikus környezetben Igor Ivanov, a Kirov Ba­lett fődíszlettervezője akkor fejezi be munkáját, amikor a többiek elkezdik. Kü­lönleges feladatot ró rá a leningrádi opera- és balett­­színházban betöltött hiva­tása, hiszen a darabok jó nesze öröklött, tehát nem csak a rendezések, a ko­reográfiák, de a díszletek is régi mesterek keze nyo­mát őrzik. Feladatai közé tartozik ezeknek karban­tar­tása, egy­-egy felújítás al­kalmával újragondolása, s természetesen az új dara­bokhoz szükséges díszlet­­kompozíciók megálmodása, illetve megterveztetése. — Hogyan ötvöződnek a Kirov Balett vizuális él­ményteremtésében a ha­­gyományok ápolása és a korszerű szcenikai törekvé­­sek? — Gondolja csak el, hogy a Bajádért mintegy 200 éve mutatták be a korabeli pé­­tervári balettművészek. Ma is őrizzük a hagyományos koreográfiát, meg-megújít­­juk a jelmezeket, az újabb és újabb művészgenerációk átveszik a régiek örökét, ám egyetlen maradandó és adandó eleme az előadás­nak a két évszázados dísz­let. Ez immár fantasztikus érték, utaztatásához példá­ul különleges engedélyekre van szükség. A régi klas­­­szikus baletteknél, ahol a koreográfia évtizedeken át azonos, a rendezői elképze­lés is szorosan összekapcso­lódik a korabeli jelmezek­kel, díszletekkel. Azért né­ha arra is van mód, hogy friss előadásokhoz új kör­nyezetet teremtsünk, én pél­dául elkészíthettem a Hat­­­tyúk tava, az Anyegin és a Majakovszkij-balett dísz­leteit. — És mi a helyzet a vendégszerepléseknél? — Legtöbbször előre tájé­kozódunk a körülmények­ről, a színpadról, annak méreteiről, elhelyezkedésé­ről. Ehhez igyekszünk al­kalmazni a Leningrádban meglevő díszleteinket. ■ — Mi a helyzet a szege­di fellépés díszleteivel? — A szegedi dómszínpad­ra egy romantikus balett és egy koncert-összeállítás ke­rül. Speciálisan ide készí­tettem terveket a Giselle­­hez, melyek egyrészt kap­csolódnak az épített kör­nyezethez, másrészt igyekez­nek hatásos illúziót terem­teni a játék két felvonásá­nak, a falujelenetnek és az erdő fantasztikus természeti képének. Az ilyen óriási méretek meglendítik a ter­vező fantáziáját, a kötött­ségek nemes erőfeszítésre késztetnek. Szerettem volna olyan díszletet tervezni, mely romantikus hatásaival szolgálja a balett koreográ­fiáját, a rendezői elképze­lést, és megragadja a néző­ket. A balettest tulajdon­képpen csupasz színpadon, konkrét díszletek nélkül zajlik majd. T. L. A szovjet balettművészet a Szegedi Szabadtéri Játékok felújításának 25 évében mindig is otthonra lelt és jelentős szerepet játszott. A balettművé­szet nagykövetei voltak a moszkvai, a kijevi, a minszki, a novoszibirszki, a ri­gai, a permi és a grúz táncosok, akik el­sősorban az orosz klasszikus balett cso­dálatos alkotásaival­­ ismertették meg a közönséget. Bemutatták többek között a Hattyúk tavát, a Csipkerózsikát, a Coppe­­liát, a Kővirágot, a Jeanne d’Arcot, a Bahcsiszeráji szökőkutat, az Otellót, s most, mintegy koronaként, a Lenin-rend­­del és az Októberi Forradalom Érdem­rendjével kitüntetett Leningrádi Állami Akadémiai Kirov Opera- és Balettszínház táncművészei az egyik legnagyszerűbb ro­mantikus művet, Adam Giselle című fan­tasztikus táncjátékát mutatják be ma, pénteken és holnap, szombaton este, majd vasárnap egy koncertprogram keretében a szegedi szabadtéri közönsége megismer­kedhet több klasszikus alkotás részletével. Így például a Chopiniana című balett­szvittel, Saint-Saëns A hattyú halála cí­mű zenéjére készült koreográfiával, vala­mint Minkusz Paquita című balettjének részletével. A mai Giselle-premieren a főszerepeket Galina Mezenceva, az OSZSZK állami-dí­jas prímabalerinája és Konsztantyin Zak­­linszkij, az OSZSZK állami díjasa táncol­ja. A Szegedi Szimfonikus Zenekart a le­ningrádi együttes karmestere, Viktor Fe­dotov az OSZSZK népművésze vezényli. Holnap másik szereposztásban lép közön­ség elé a balett-társulat. Giselle a Szov­jetunió állami díjas népművésze, a Szo­cialista Munka Hőse, az első számú szov­jet prímabalerina. Irina Kolpakova lesz, partnere az OSZSZK Érdemes művésze, Szergej Berezsnoj. Balettműhely Leningrádban Dráma, táncban elbeszélve 3 Az együttes műsorában más műfajú­­ előadások is szerepelnek. Beaumar­chais Figaró házassága című műve alapján az Egy őrült nap, Mozart operájából vett zenei részletek felhasználásával készült balettkomédia. A színes, tarka, életvidám képek egymásutánja már nem az ,,élő lel­kek”, hanem vérbő emberek zamatos, élet­vidám tánca. A darabnak természetesen van mélyebb tartalma is, így Figaro és Almaviva gróf kapcsolata. A leningrádi Figaro előadását az élet­öröm, a derűs vidámság jellemzi, ahol a balettmester a mozgással és tánccal min­denekelőtt Beaumarchais humorát akar­ta kiemelni. A mű szövegét olvasva, el­képzelni is nehéz, hogy a humoros részek­nél a komikumot hordozó szavak nélkül is létrejön a nevetés. Az Eifman rendezte előadás rácáfol erre, s meggyőzően bizo­nyítja, hogy mindez a humor kifejezhető mozgással, tánccal is. Az előadás igen népszerű. A premier Moszkvában volt, majd Leningrádban az Oktyabrszkij kon­certteremben mutatták be. 1982 nyarán érdekes premier zajlott le Leningrádban. Egy másik balettegyüttes produkciójáról van szó, amely szintén fő­leg az úgynevezett modern balettel foglal­kozik, az orosz klaszikus irodalom ismert remekművét, Osztrovszkij Vihar című drámáját dolgozta fel, Csajkovszkij zené­jére. Az előadást a fiatal Vlagyimir Fe­­gyugyin rendezte, a művészeti vezető, a díszlet- és jelmeztervező Oleg Averjanov­­val közösen, s Csajkovszkijnak kevéssé is­mert szimfonikus művét használják fel, amelyet a zeneszerző 22 éves korában írt. Közismert, hogy Osztrovszkij drámája Csajkovszkij kedvelt olvasmánya, irodal­mi élménye volt. A zeneszerző testvéré­nek, Modeszt Iljics Csajkovszkijnak a vallomásából tudjuk, hogy a nagy kom­ponista régóta szeretett volna operát írni Osztrovszkij drámájából. Ilyen operát,­­ mint tudjuk, Csajkovszkij nem komponált, de fennmaradt néhány zenei fragmentum és egy szimfónia/­észlet, amelyben a ze­neszerző ezt a témát dolgozza fel. Oleg Averianov ezek felhasználásával v­i­tt­e színpadra a balettet, sajátos, újszerű al­kotói értelmezéssel. Tulajdonképpen ,ott kezdi, ahol a dráma végződik: Katyerina halálával. Lényegesen eltérve a hagyomá­nyos értelmezéstől, amely szerint a drá­ma egyik főszereplője. Tyihon, Katyerina férje — aki gyenge jellemű, megalkuvó ember —, az asszony halálának egyik elő­mozdítója a .­sötétség birodalmában”. Oleg Averjanov díszleteinek ismét fon­tos szerep jut az előadásban: a díszletter­vező Levitán ismert festményét, az örök nyugalmat nagyítja ki, amely folyót és temetőrészletet ábrázol. A balett fő gon­dolata szerint — s ebben a balett eltér Osztrovszkij drámájától — Katyerina ha­lálával nem fejeződik be a darab. Katye­rina halálának és a folyónak a témája Csajkovszkij zenéjében a folyó zúgását, áramlását kifejező meseszerű zenei ábrá­zolásban egyesül. De nem a darab végén, hanem a darab közepe táján található ez a zenei részlet: Katyerina így előbb lesz öngyilkos, majd ettől kezdve a cselekmény visszafelé pereg Tyihon tudatában. Katye­rina ekkor már halott, de a balettfeldol­gozásban a drámától eltérően ez a tragi­kus esemény „ébreszti­ rá” Tyihont a „sö­tétség birodalmának” szörnyűségeire. Tyi­hon ráébred arra is, hogy feleségének Bo­risz iránti szerelme ilyen körülmények között számára eddig elképzelhetetlen, rendkívüli szépségű dolog volt. Tyihon za­varos-részeg tudatában fel-felvillannak e szerelem tiszta, ártatlan, számára hozzá­férhetetlen képei, amelyeknek következté­ben Tyihon megismeri a megtisztító szen­vedést. A drámától eltérően, a balettfel­dolgozás nem Katyerina, hanem Tyihon tragédiájára fekteti tehát a hangsúlyt. Az előadást Aszkold Makarov balettegyüttese vitte színre. Makarov jelenleg a konzer­vatórium professzora, korábban maga is nagyszerű táncos volt. Az együttes főleg balettminiatűrökkel foglalkozik. Aszkold Makarov előtt az együttes művészeti ve­zetője Leonyid Jakobson balettmester volt, a világszerte ismert miniatűrökből álló Rodin szobrai kompozíció szerzője és rendezője. Aspkold Makarov együttese Moszkvában Shakespeare Rómeó és Júlia című művét is bemutatta Csajkovszkij ze­néjére. E miniatűr balettet (mindössze 20 perces!) négy táncos táncolja: Rómeó, Jú­lia, Mercutio és Tvbalt. A klasszikus és modern balett művészeti kifejezőeszközei­nek együttes felhasználása igen termé­kenynek és sikeresnek mondható ebben az előadásban, ami nem véletlen, hiszen Shakespeare e művének számos ki­váló, klasszikus feldolgozása létezik, mind Csajkovszkij, mind Prokofjev zenéjére. Tatjana Boborikina Karmester, pálca nélkül vezényelt a New York-i Metropolitanben és a lon­doni­­ Covent Gardenben, fellépett Tokióban és Syd­­neyben, összesen 26 világ­városban dirigált. Magyar­­országon most jár először. Jobb későn, mint soha, mondja, ráadásul ilyen, nem mindennapi vendégszerep­lés-előzmények után Viktor Fedotov. A Kirov Opera karnagya joggal hangsú­lyozza, különleges várako­­zásokkal tekint a Dóm téri bemutató elé. Hogy miért? Hagyjuk a választ későbbre. Hiszen akinek ennyi tapasz­talata van, s elképzelései­ről szólva kiemeli, arra kü­lön büszke, hogy a Covent Garden „egészen kiváló” zenekarát dirigálhatta, van mire hivatkoznia .múlt és jelen összevetésekor. A min­denkori premier-koncepció felvázolásakor úgyszintén. Fedotov néhány nappal a társulat előtt, Drezdából ér­kezett, ott ünnepelte 50. születésnapját. A Munka Vörös Zászló Érdemrenddel tüntették ki hazájában, a Szovjetunió és az OSZSZK Népművésze cím birtokosa, Salzburgban­­ a Mozartheum akadémiai kitüntetését kap­ta, Bécsben pedig ő nyi­totta meg Csajkovszkij Csipkerózsikájával és Pro­kofjev Rómeó és Júliájával a nemzetközi művészeti fesztivált. Saját zenekarával bizony elég­ ritkán szerepel. Nem is csoda: a vendégfel­lépések rengeteg idejét ve­szik igénybe, Barcelonától Torontóig. •­ Három-négyéves korom óta mindig hangszerekkel matattam, szinte a játékaim is zeneszerszámok voltak. A családban mindenki muzsi­kált, ki ezen, ki azon ját­szott. Én tizenkét évesen Leningrádban, katonazene­­karb­an kezdtem. Háború volt__ 1948-ban. 15 éves fejjel Csajkovszkij IV. szim­fóniáját kellett volna vezé­nyelni, valahogy éppen nem volt ember. Majd én, mond­tam fene nagy önbizalom­mal, és jelentkeztem. Cso­dálkoztak és kinevettek tel­jesen érthetően. Azért meg­csináltam ... És úgy érez­tem, ment is valahogyan. Így kerültem a konzervató­riumba, de utána a moszk­vai katonai akadémián foly­tattam tanulmányaimat. Ám gyorsan rájöttem: nem ez való nekem. yia.szara,ealem Leningrádba­n, hogy zenész lehessek. A főiskola elvégzése után Viktor Fedotov a Kirov Színházhoz került. A zene­karban játszott, trombonon és tubán. Akkor még zene­szerző szeretett volna lenni. Kompozítor és nem zenei „kivitelező”. Fejlődőképes ember: bizonyos idő eltelté­vel világos lett előtte — saját szavaival —, „hogy jobb (esetleg) jó karmester­nek lenni, mint garantáltan rossz zeneszerzőnek.” Elvé­gezte hát a karmesterszakot is, s ma már egykori tanin­tézetének, a Néva-parti kon­zervatóriumnak tanára. 196J- ban Bizet Carmenjével de­bütáltam a Kirovban, nyolc éve vezető karnagy. — A Giselle-lel kapcso­­latosan azt mondhatom, nincs különleges koncepci­óm. Egyszerű elképzelés: azon alapul, hogy a kar­mesternek mindig újítónak kell lennie, valahányszor csak a zenét a színpadra s onnan a nézőtérre „viszi”. Ebben a folyamatban legyen harmónia, a gesztusok legye­nek arányban zenével és színpadi produkcióval, meg­felelő összhang teremtődjék zenekar és szereplők között. A Giselle régi romantikus, voltaképpen „egyszerű" ba­lett, alapjában véve nem dramatikus jellegű. Ezért a legfőbb feladat megtalálni a partitúrában azt az öt hangjegyet, amelyek dön­tően determinálják az egész művet, így magát a produk­ciót. Ha ezek megvannak, és jól tudom használni, e kulminációs pontok révén a többi már „megy”: hozzájuk igazodik. Úgy is fogalmaz­hatnék, a többi már a fi­nom zenei romantika dol­ga, ami meg is teszi a ma­gáét. — A karmester, irányító. Van ebben valami különle­ges módszere? — A New York Times a Metropolitan-beli fellépésem után azt írta: Fedotov pal­a nélkül, a szemével tudja irányítani még a baleriná­kat is. Megtisztelő, hízelgő és persze kissé túlzó meg­állapítás, de hozzátenni csak annyit tudok: igyekszem ezen a sajátos adottságok­kal rendelkező téren is ten­ni majd a dolgomat. A Giselle-t egyébként is min­den alkalommal másként kell játszani és előadni, ez hatásának egyik garanciája. Nem rutinból, csak ne ru­tinból! O. L. Statisztaválogatás a Háryra E hét végén még a szov­jet balettművészeké a Sze­gedi Szabadtéri Játékok te­repe, de vasárnap már el­kezdődik a felkészülés a jubileumi program utolsó bemutatójára, Kodály Háry Jánosának előadásaira. Bé­­kés András tavaly, a Ko­­dály-centenáriumra, szín­padra állított produkcióját 16H* *útli cucg. 4 kagyuaév 19-én, 20-án és 21-én lát­­hatja Melis Györggyel, Mé­­szöly Katalinnal a főszere­­pekben. A Dóm téri színpadon augusztus 14-én, vasárnap délután 5 órakor statiszta­­válogatást tartanak. kérik az érdeklődőket — férfia­kat, nőket «s gyerekeket — hogy­ jej|_r­jenek

Next