Délmagyarország, 1984. május (74. évfolyam, 102-126. szám)

1984-05-26 / 122. szám

Szombat, 1984. május 26. A legfőbb törvény: a beteg érdeke Emlékezés Julesz Miklós akadémikusra Julesz Miklós egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadé­mia levelező tagja, 1959-től 1912-ben bekövetkezett haláláig volt a Szegedi Orvostudományi Egyetem I. sz. Belgyógyászati Klinikájának igazgatója. Tanszéki előde Hetényi Géza akadémikus, utóda pedig Varró Vince egyetemi tanár, aki jelenleg is a nagy múltú és méltán elismert klinika vezetője. Julesz Miklós Kiskunfélegyházán született 1904. május 12-én. Születésének nyolcvanadik évfordulója alkalmából a Kiskunfélegy­háza Városi Tanács VB Egészségügyi Osztálya és a Kiskunfélegy­háza Városi Kórház május 11-én emlékünnepséget rendezett. Kis­kunfélegyházán, a tanácsháza dísztermében megtartott bensőséges ünnepségen dr. Dobos Ferenc, a városi tanács elnöke köszöntötte a megjelenteket, köztük a családtagokat, és meleg szavakkal emléke­zett meg Julesz Miklósról, az emberről. Tudományos kutatói, okta­tói és gyógyító orvosi munkásságáról dr. László Ferenc és dr. Szarvas Ferenc egyetemi tanárok szóltak. Az alábbiakban dr. Szarvas Ferenc megemlékezését közöljük, f—­­gy orvosnemzedék háláját­­ fejezzük ki, amikor kegye­lettel emlékezünk Julesz Miklósra, az egykori félegyházi diákra, aki mindig szívesen és szeretettel gondolt iskolájára és tanáraira. Húsz esztendő elég hosszú egy iskola életében, még­is voltak közös tanáraink. Együtt látogattuk meg félegyházi ott­honában Fodor Józsefet, aki jó­barátja volt Julesz Miklós édes­apjának. Vasárnaponként sokat sétálgattak együtt a Lövöldében, közben gyakorolták az angol nyel­vet, beszélgettek zenéről és bi­zonyára még sok minden egyéb­ről, hiszen a két világháború közti évtizedekben könnyen ta­lált azonos hullámhosszra a Ta­nácsköztársaság idején kifejtett tevékenységéért állástalanná vált tanár és a mellőzött tanító, aki pedig kiválóan beszélt franciául, németül, angolul, szlovákul és jól ismerte a biblia nyelvét is. A személyiségfejlődésben, a ka­rakter kialakulásában az emberi élet egyik döntő szakasza az a 10-től 18 éves korig terjedő idő­szak, ami régebben a gimnázi­um 8 osztályával esett egybe. Ju­lesz Miklós vallotta és vállalta a gimnáziumi éveknek ezt a meg­határozó szerepét. A család és az iskola együttes hatására ek­kor­ vált egyénisége elidegeníthe­­­tetlen, integráns alkotó elemévé, az a humánum, az az igaz em­berség, amely egész életét át­hatotta, és amihez mindig hű­séges maradt. A legkegyetlenebb körülmények között is hitt az emberben, a pokol felé vezető út embertelenségében is kereste az embert, és még a koncentrációs tábor poklában is igyekezett ész­revenni a humánum egy-egy ha­­lovány szikráját. O­rvosi működését és egyete­mi tanári oktató-nevelő munkáját egyaránt az emberekbe és az erkölcsbe ve­tett , mélységes és megingathatat­lan hit hatotta át. Az orvosi eti­káról évente tartott tantermi elő­adásai alapján nézzük meg most közelebbről is azokat az elveket, amelyekben hitt, amelyek szerint magas szintű gyógyító és kuta­tó orvosi munkáját végezte, ame­lyekre személyes példamutatás­sal is nevelte az orvostanhallga­tókat és bennünket is, a vezeté­se alatt álló Szegedi I. Belklini­ka orvosait mindig buzdított. Julesz Miklós szerint az orvo­si etika alapja a kötelességérzet, amelyet attól a perctől kezdve vállalunk a beteg érdekében, hogy baját felfedte előttünk, és ezzel egészségét és életét ránk­bízta. Minden orvosi etika lénye­ge a „salus aegroti suprema lex”, vagyis az, hogy a beteg érde­ke, egészségének a védelme és visszaadása a legfőbb törvény. Vallotta, hogy az orvos érdek­lődjön a szépirodalom, a zene és a képzőművészetek iránt. Az egy­oldalú orvos nem jó orvos. Sok­rétűen képzettnek kell lennie ah­hoz, hogy minden betegével meg­találja a legmegfelelőbb hang­nemet, mert csakis így nyerhe­ti el bizalmukat, ami máig is az eredményes gyógyítás egyik fontos előfeltétele maradt. Ebben a vonatkozásban érin­tette az orvosi magángyakorlat kérdését; nem ellenezte azt, mert a beteggel való bánni tudás is­kolájának tartotta. Eltörlését, ami az ötvenes években felmerült, nem helyeselte, mivel szavai sze­rint,­a gyógyítás igen sokszor sze­mélyes bizalom kérdése, és meg kell hagyni a betegnek azt a jo­got, hogy pénzét valamilyen lu­xuscikkre költse-e, vagy arra az orvosra, akit kiválaszt. A kli­nikán arra buzdított bennünket, és vizitjein maga is úgy járt el, hogy minden beteggel úgy kell bánni, mintha a magánbetegünk lenne, de valójában egyik se le­gyen az! ő maga tanszékvezetői kinevezése után nem folytatott magánrendelést. ulesz Miklós orvos-etikai szemléletében fontos he­lyet kapott az orvosok egymás közti viszonya, a kol­­legális kapcsolat kérdése. Ha orvosi etikáról beszélünk, mint mondotta, szinte majdnem min­dig arról van szó, hogy a másik orvossal szemben, hogyan visel­kedünk. Ezt ő is igen kényes, de nagyon fontos problémának tartotta És ez valóban így van ma is, de így volt már évezredek óta. Ideillik Galenusnak, az óko­ri római birodalom nagy orvo­sának a találó mondása: „A leg­jobb orvos maga a természet, mert a betegségek nagyobb ré­szét meggyógyítja, és soha nem mond rosszat a kollégáiról”. Julesz Miklós a klinikán arra tanított bennünket, hogy értékel­jük és tiszteljük a körzeti or­vosok és a rendelőintézeti kol­légák munkáját, véleményét hi­szen nekik sokszor percek alatt, nagyon kevés adat ismeretében kell dönteniük. A klinikai vagy a kórházi orvos mögött ugyan­akkor ott van a sokkal nagyobb biztonságot nyújtó laboratóriumi, röntgen- és konziliáriusi háttér, aminek a tudatában könnyű ter­het a fölényes kézlegyintés, vagy a kioktatás. Julesz professzor az ilyesmit mélységesen elítélte, de mindig megtalálta a módját, hogy a beteg a kollegialitás meg­sértése nélkül mindig megkapja az állapotának legmegfelelőbb el­látást. És ez ismét a humánum­nak és a bizalomnak, a szaktu­dás mellett az orvosi munka má­sik két alappillérének a megnyil­vánulása. A konzíliumot kiemelt kér­désként kezelte az orvosok egy­más közti kapcsolatában és ha­tározott, ma is helytálló nézete­ket hirdetett róla. E szerint, ha a beteget kezelő orvos úgy érzi, hogy saját hatáskörében már nem tud továbblépni, erkölcsi kötelessége, hogy a megítélése szerint legmegfelelőbb szakem­ber konzíliumát kérje. A kon­zíliumot kizárólag a beteg érde­kében álló szakmai szempont ha­tározhatja meg; hiúság, tekintély­­féltés, presztízs, vagy anyagi szempontok egyáltalán nem be­folyásolhatják azt. Julesz Miklós orvosetikai el­veit tömören összefoglalva azt mondhatjuk, hogy erkölcsös az az orvos, aki szakismereteit ál­landó továbbképzéssel és tapasz­talatgyűjtéssel gyarapítja, tudá­sát esküjéhez híven mindig lel­kiismeretesen és a jó értelemben vett kollegialitás szem előtt tar­tásával használja fel a betegek érdekében. M­indig őszinte hálával em­lékezett iskolájára, a ma Móra Ferenc nevét viselő gimnáziumra, és örömmel jött el ide. 1971-ben, 50 éves érettségi találkozójukra, azt hi­szem, ez volt utolsó látogatása szülővárosában. Jóleső érzés, hogy szülővárosa, születésének 80 éves évfordulóján, méltóképpen tiszteleg nagy fia emléke előtt, akinek a neve <?tt ragyog Móra Ferenc, Holló László és a város többi nagy szülöttének a neve mellett. J Donászy Kálmán Májusi varázslat Ügy jött akár a bűvös éji mágus, csillag palástban újhold éjjelen, susogó zefír szárnyakon a május és átsuhant az alvó réteken. Még szürke téli pára ült a tájon, mikor a május ráereszkedett, s már álmában sok édes szűzi szájon jövendő csókok vágya reszketett. Még mézgás héj feszült a barna bimbón, s a rét még rozsdás mezbe öltözött, mikor elszállt varázsvesszőt suhintón a szunnyadó, derengő föld fölött. A rét, s az erdő kéjjel összeborzong, varázsfuvallat, volt mit átsepert? .... S a fáknak minden porcikája forr. zsong, s reggel, menyasszony-díszben áll a kert. S amint a varázslat mennyekig árad, lobban a csillag az éteren át, felcsendül az erdő, mint a madárhad, csattog a nászdal, a szép szerenád. És zeng a pacsirta, s a cinke, a sármány — néma maradni ma egy se akar — s mint a kísértet a nádasok árnyán messzi kuruttyol a víg zenekar. Harmatos illatod permete mákony és mágusi pálcád itt ha suhint, gyúlnak a gyertyák a gesztenye­fákon, nap­fénye piroslik, mint a rubint. s Tovább későre jár. Kettőzve léptedet elérheted a csukódó eget. Maradsz. Gyermeked, karjaid között, hajnalfehér ruhába öltözött. Eldobott botod lopva felveszed, vándorláshoz hajlékony fegyvered. Fiad fölveti koszorús fejét, szimatolja lángok leheletét. Pihennél. Ugrat, száguld a csikó, sarkantyúval gyorsít a Suhanó. Utána csak. Dübörgő gondolat sem előzheti győztes fiadat! Minden gyermek páncélban született, választatott, hogy vívja az eget.. Az agg­apa hű tenyerhordozó, táltost nyergel, ha roskad a Fakó. Arca elől fölrepül a virág­­férti kelyhében őrzött sugarát, az ifjú felé lágyan meghajol. A gyökerek tudják, hogy valahol a gyermek győz, az apa lezuhan. Csillag reszket a Kettős Kapuban, búcsúzni jön s ölelni boldogan. Hajolj hozzá s vágtass tovább, fiam. Galambosi László Mester és tanítvány A fiú nagyon igyekezett. A pillanatnyi kihagyást tán éppen ez a görcsös akarás okozta: a lemez, mint a papír gyúródott össze hirtelen, és kipördült a gép alól. Kapdosott volna jobbra-balra, ha a mester le nem fogja a kezét. Aztán csak hallgatta leszegett fej­jel a máskor oly nyugodt, türelmes szakít. Mesterét csak jóval később értette meg. Azt, hogy szóáradatá­ban több volt az aggodalom, mint a düh, s hogy nem a selejt miatt történt az egész, hanem mert majdnem súlyos balesetet okozott ön­magának. Később, mondom, mert hősünk nem hagyta ott a szak­mát, még a csarnokot sem. Kis híján másfél évtizede ott dolgozik. Azóta kicserélődtek a gépek. A mester már, sajnos, nincs köztük, a szíve vitte el váratlanul, ő pedig sokat gondol rá. Különösen azóta, hogy oktat, hogy neki is tanítványai vannak. Akiknek minél többet akar átadni a szakmából, s akiket­­ félt. A tanítványok harmadévesen kerülnek hozzá. Az egyik ügyet­len, a másik túlságosan félszeg, a harmadik meg nagyhangú, há­nyaveti. Nem könnyű velük. Rá vannak bízva. Meg kell tanítani nekik a szakmát. Nemegyszer­­ mérgelődik. Aztán a többi gond, ami az oktatáson kívül esik! A gyerekek igényelnék a szorosabb kapcsolatot, gyakran a legapróbb ügyes­bajos dolgaikban a mestertől várják a tanácsot. Nincs rá idő? Mu­száj, hogy legyen, e az összekötőkapocs a gyár és a tanítvány kö­zött, oktat, szervez, irányít, nevel , segít. Általa ismerik meg a műhelyt, s a nagyobb, a vállalati közösséget, amelyben feltehetőleg szakmunkásként dolgozni fognak. Hiszen az üzemek nem titkolt igyekezete, hogy szakmunkástanulóikat megtartsák a bizonyítvány megszerzése után. Az oktatásukat irányító szakmunkás felelőssége ekképp igen nagy. Vállalja, csinálja, szívvel — többnyire mindenféle pedagógiai felkészültség nélkül. De nemcsak, s nem elsősorban rajta múlik, hogy tanítványai az oktató üzemben munkahelyre is leljenek. A vállalat anyagi támogatásának és a szűkebb meg a tágabb értelem­ben vett munkahelyi közösségnek, meghatározó szerepe van a szak­munkástanulók munkássá nevelésében, szakmai képzésében, világ­nézetük, magatartásuk formálásában. Sokszor nehéz persze a fiatalokat türelemmel bírni. Akkor mondjuk, ha az embert megannyi egyéni gond nyomasztja. S dol­gozni, termelni kell, a gép mellett nincs idő, nincs „ideg”, holmi csip-csup szakmai kérdésekkel, az utánpótlással is foglalkozni. Való igaz, olykor egyszerűbb a majdani munkatársat, a félszeget, vagy a bőbeszédűt egy kézlegyintéssel elintézni, kifutófiúként kezelni, igényes munka helyett kezébe seprűt adni, takarítson csak,­­azzal is telik az idő, s legalább nem zavar... Csakhogy... Közhely igazság: a helyünkbe lépők olyanok, ami­lyenné mi neveljük-alakítjuk őket. S mi pedig azt szeretnénk, ha okosabbak, ügyesebbek lennének nálunk. A szakmunkásképzés korszerűsítésére irányuló törekvésekben nem véletlenül kapnak oly nagy jelentőséget a gyakorlati képzést folytató vállalatok, s velük a munkára nevelő kollektívák. A szak­oktató mesterek számára tán a legnagyobb öröm az volt, ha tanít­ványaik túlszárnyalták őket. A leendő szakmunkások tanításában is azt kell szem előtt tartani — szoros együttműködésben az iskolával —, hogy ne csupán a jelen feladatainak megoldására legyenek képe­sek hanem azokra a teendőkre is, amelyek húsz-harminc esztendő múlva várnak rájuk. S akkor a mesternek sem kell féltenie őket. K. K.

Next