Délmagyarország, 1984. július (74. évfolyam, 153-178. szám)

1984-07-07 / 158. szám

6 Találkozások A mérnök főtanácsos Egy vasutas egyenruhában le­vő férfi feszesen megáll Sajtos Péter előtt, tiszteleg és jelent: — Igazgatóhelyettes elvtársnak jelentem, az építési főnökség­nél ..szakmai kifejezésekkel tűzdelve, röviden és tömören fo­lyik a társalgás, amelyből vaj­mi keveset ért meg a kívülálló. Érdekes és különleges világ a vasút. A rangok és a beosztások elnevezése is eltér a civil élet­ben megszokottaktól. Sajtós Pé­ter rangja: mérnök főtanácsos. — beosztása: a MÁV szegedi igazgatóságának műszaki igazga­tóhelyettese. Erről ennyit. Vi­szont amíg a szakemberek be­szélgetnek, visszapergetek egy láthatatlan filmet, amelyet közel ötven évvel ezelőtt rögzített az élet A mérnök főtanácsos édes­apját ismertem, mozdonyfűtő volt a vontatási telepen. Negy­venöt évvel ezelőtt halt meg és három kisgyermeket hagyott ma­ga után félárván. Az állam­vasutak viszont abban az idő­ben is fölkarolta és támogatta dolgozóinak árván, vagy félár­ván maradt gyermekeit. Sajtos néni, ha nehéz szívvel is, előbb Erzsi lányát engedte el az in­ternátusba, majd amikor látta és ta­pasztalta, hogy ott milyen jó körülmények között élnek a gyerekek, tanulnak, szakmát szerezhetnek. Péter is követte nővérét. — A kaposvári MÁV fiúneve­lőbe kerültem — kezdte az em­lékezését Lajtos Péter főtanácsos. •— Úgy tudom, hogy azért is vit­ték a gyerekeket távolabb a la­kóhelyüktől, hogy jobban érvé­nyesüljön az internátus nevelé­sének a hatása. Az ellátás va­lóban kifogástalan volt, a ceru­zától a tankönyvig, a zoknitól az egyenruháig, mindent kaptunk. A szülőnek legfeljebb havi 2 pengőt kellett fizetnie, de azt is félretették számunkra, hogy le­gyen induló zsebpénzünk, ami­kor elhagyjuk az internátust. Mesél a „kis bakterok” életé­ről, a kollégiumi rendről, fegye­lemről. Karácsonykor, húsvétkor én a nyári szünetekben szabad­ságot kaptak, meglátogatták öz­vegy anyjukat, rokonaikat. Meg­említettem, hogy valamikor ma­gam is jártam vasutas interná­­tusi fiúkkal kereskedelmi isko­lába, s meglepődtem, amikor az egyik gyerekből nem MÁV-dol­­gozó, hanem pap lett, teológiára iratkozott. — Hogyan is volt ez? A vasút nem kötelezte neveltjeit arra, hogy iskoláik befejezése után a vasútnál helyezkedjenek el? — Nem volt kötelezettség. A nővérem például varrónő lett. Magam­­ úgy tervezgettem ele­inte, hogy a polgári iskolába iratkozom és majd asztalos le­szek, de a kollégium igazgatója nem engedte. Beíratott a kapos­vári gimnáziumba. Közben nagy változások tör­téntek az ország és a társada­lom életében. A MÁV is változ­tatott korábbi „vastörvényein”. Szakosította az internátusait. A kaposvári az általános isko­lások intézete lett, a szegedi a közép- és felsőiskolásoké. Így került Szegedre Lajtos Péter is. — örültem, hogy közel lehet­tem édesanyámhoz, szülőföldem­hez. A Radnótiba kerültem, ott szereztem érettségi bizonyítványt. Amikor megmondtam, hogy a műszaki egyetemre akarok be­iratkozni, az osztályfőnököm megkérdezte: — Péter, te nem tanárnak készülsz? . ■ A műegyetemnek akkor Szol­nokon volt egy tagozata: a köz­lekedési kar. De érdekesen — s majdnem végzetesen alakult a fölvételije. — Az egyik tanár epésen megkérdezte: — Azért akarsz fiam idejönni, mert kü­lönben elvinnének katonának? — Erre megsértődtem — mond­ja Sajtos Péter —, megfordultam és elhagytam a tanári szobát. De milyen az élet? Akkoriban a szolnoki egyetemi kar DISZ- titkára jelenlegi igazgatóm, Lo­vász Lázár volt. Utánam jött és elkapta a gramancomat. — Na marháskodj Péter, nem lehet csak ilyen egyszerűen lelépni. Fölvettünk és nincs pardon, ta­nulnod kell. — Tanultam. A szolnoki részleg egy év után be­olvadt a budapesti műszaki egyetem kebelébe. Út-, vasút- és alagútépítő szakon folytattam ta­nulmányaimat. — Hogyan kezdődött vasutas­élete? — Az egyetem befejezése után hat hónapot Szegeden gyakorno­­koskodtam, majd a szentesi épí­tési főnökség békéscsabai épí­tési osztályára kerültem. Kerek tíz esztendeig gyakorolhattam szakmámat a csabai vonalon. Kitűző mérnök, munkavezető, építésvezetői beosztásokban. — Milyen munkákat végeztek? — Átépítettük a Szajol—Bé­késcsaba—Lökösháza vonalat, korszerűsítettünk több vasút­állomást, többek között Kisszál­lást is. Hosszasan meséli az első tíz év történéseit. A vasúti vona­lakon, töltéseken két sínpálya is elfér. Az úgynevezett vakpá­­lyán alakították ki a korszerűb­bet, nem zavarták a közlekedést. Három­százötven ember dolgozott az építési osztály berkeiben. ..Hézagnélküli” síneket fektettek a pályára, ezek 120 kilométeres­ sebességet is elviselnek. — Manapság korszerű gépek végzik el az ilyen munkákat. Semleges hőmérsékletű hegesz­tést végeztünk, az „összeragasz­tott” sínek a hőmérséklet válto­zásaira nem tágulnak és nem zsugorodnak. — Szép és „elsővonalbeli” le­hetett ez a munkaköre, de ho­gyan került az igazgatóság épü­letébe? — Fölöttesem már korábban is csalogatott, de én azt mond­tam, szeretnék legalább tíz évet lehúzni a csabai vonalon. Ami­kor a tíz esztendő lejárt, újra kértek. Mondtam magamban: na most, vagy soha. Végül is a fe­leségem szegedi, én magam sző­­regi, tehát szegedi. Jó volt az el­ső vonalban, de a szívünk azért hazafelé húzott. Négy évig mű­szaki előadói beosztásban dolgoz­tam az igazgatóságon. Szakmai zsargonban elmondja, hogy a II. osztály, azaz építési és pályafenntartási területen lett osztályvezető-helyettes. Ezután a tervgazdasági és műszaki-fejlesz­tési osztály vezetését bízták rá. 1977. január elsejével nevezték ki a szegedi igazgatóság műszaki­­igazgató-helyettesévé. Szép karri­er. Különösen érdekes ez a pá­lyafutás, ha visszaemlékszem a hajdani szőregi gyerekre, aki a Kisbogáros utcában rúgta a port mezítlábasán, s elszontyolódva viselte, hogy csak egy szelet szil­valekváros kenyér jutott számá­ra, a jobbmódúak szalámis zsöm­léje helyett. — Szereti ezt a munkát? — Egy percig sem bántam meg. Nagyon szép a vasutasok munkája, fegyelmezett, felelős tevékenysége. — Családja? — Feleségem óvónő, tizenki­lenc éves fiam a katonai műsza­ki pályát választotta. Egyetemis­ta. — Vonaton szokott utazgatni? — Mivel vasutas vagyok, lehe­tőleg vonaton utazom. Bár nevet­séges amit mondok, de magán­utasként is úgy utazgatom, mint­ha szolgálatban lennék. Személy­kocsink nincs, kertünk van. Ott pihenek szabad időmben. GAZDAGH ISTVÁN Szombat, 1984. július 7: A Radnóti-napló margójára H­etek szaladnak azóta, hogy részletek jelentek meg a Nagyvilág és a Kortárs májusi számában, Radnóti Mik­­lós naplójából. Az évfordulós írások áradatában csöndes szen­záció. A teljes anyag majd, könyv alakban, várhatóan izgal­mas szellemi csemegét kínál. Régóta ismert a napló ténye. Egyetemi hallgatóként kezdte ír­ni Radnóti, a második részét már táborokból küldözgette ha­za, a felesége őrizte, aki — bi­zonyos személyi vonatkozásai miatt, mint ilyenkor szokás — csak kellő idő távolából, most engedélyezte a publikációt. Leg­alábbis így hírük irodalomtör­ténészek berkeiből. Közhelyigazság, hogy ugyan­az a mondat, kifejezés, de pusz­ta szó is másként ül, hangzik vagy hat annak tudtával, kitől való. A személyiség sugárzása új összefüggéseket barázdál a sorok közé, s az olvasó hajla­mos gyors hitelre, akár azt is elfogadni, amiben nem hitt, másként látott vagy gondolt. Nem az evidenciákról van szó persze. Értékről és mértékről, minek megítélése olykor erősen szubjektív, mint tudjuk. Radnó­ti sem mentes jó adag egészsé­ges elfogultságtól írókról, művé­szekről, pálya, és kortársairól kivált. Hát még, ha saját köl­­tőtudatáról vall. Mindjárt az első passzus. 1934-ből, az egye­tem folyosójáról. Egy lány szó­lítja rajongva, verseiért nagy embernek tartja: „Hát olvassa­tok csak. Nektek írok, nem vén hülyéknek. Azoknak reményte­len.” Majd rögvest a tétova visszavonulás, persze az is a fennsíkon, és őszintén. .Tényleg kiknek írok. Nekik? Érdemes? Nem olvassák. És ostobák, és mind ír titokban. Szörnyen te­hetségtelenül.” Németh Lászlóra erről,­­mert feléjük vág a Vá­laszban. „Jogosan? Okkal. De jogtalanul.” Aztán „néha látom fiatal társakon a verseim nyo­mát. Egy-két fiatal költő belő­lem nőtt ki. Eleinte bosszantott, de hamar mögé bújt az egész ügy mögé a mosoly. Imé, nem hiába. Olvasó? Most nő föl.” Szegeden, 1934. augusztus 31-én azon kesereg, hogy az új Nyu­gatban nem találja nevét Ba­bits cikkében a Vajda János Társaság antológiájáról. Csak Vas Istvánt és Weörest említi az „agg koszorús”, a magafajta kényelmetlenül tehetséges fiatal költőket nem. „Szörnyű így ta­­lajtalanul élni. Németh sem ír rólam. A nemzedék irodalom­­történészei és esszéistái gyávák! Nem lehet rájuk számítani. (Pe­dig ez Radnóti-generáció. Vala­hogy el kell helyezkedni!) Lapot kéne csinálni. Miből? Megfojta­nak a klikkek. 25 éves vagyok már.” Úgy fest, a zsenik pályastart­jának kínkeservei történelmi axiómák. Pedig vannak barátok, okos jószemű biztatók, Ortutay, Baráti Dezső, Tolnai Gábor, Hont Ferenc, a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumának me­lengető közössége. Aztán Dési Huber, a festő, meg Vas István, a költő, meg Bálint György, a publicista, Sík Sándor, a piaris­ta professzor stb. Na és Füst Milán. A kedvenc példakép, az örök mérték. Arany János, őt viszi magával később is a pok­lok tornácaira, a haláltáborok rondabugyraiba. Hanem előbb még tiszteleg Babitsnak. 1941. augusztus 5. Halálhíre lesújtja döbbenten konstatálja a 8 órai Újság gyorsjelentésének prűd fogalmazását elhunytéról: „or­szágos hírű költő”. Úgy érzi, a „nagy magyar költő” kitétel in­kább megilletné. „Nagyon ma­gányosnak érzem magam. Nem voltam »bizalmas barátja«, de a tudat, hogy él, ha betegen is, hogy él... Ki védi most már azt (milyen nehéz meghatároz­ni, hogy mit!) azt, amit védeni kell. Kinek a tekintetét érez­zük­ író jobbkezünkön?... El­­züllik nélküle az osztály." Magányosságba burkolózó köl­tőtudatának kényszerű kíséreté­ül szegődik a körülötte mind hangosabban dobolt faji kérdés. 1941. március 10. „Zsidók és nemzsidók egyaránt beleőrülnek a fajba, egyre inkább valóság lesz bennünk ez az ostoba, zava­ros, soha végig nem gondolt fo­­galom (még fogalom sem!), használják és számolnak vele. És lélekben hazudnak maguk­nak. Elismerik a botcsinálta kö­zösségeket és igyekeznek jól érezni magukat. Mindenki hü­lye és kényelmes körülöttem? A Mi a magyar? után azt kérde­zik, hogy Mi a zsidó? És verej­tékeznek. Mert mi is hát? Mert a Mi a magyar ?-nál én előve­szem Aranyt, vagy Petőfi-Petro­­vicsot, a Mi a német ?-nél Goethét és Heinét, a franciánál Racine-t, Baudelaire-t vagy Apollinaire-t, Kosztroviczky-t és a zsidónál... no ugye, mit vesz­tek elő a zsidónál? Szt. Pált, vagy netalántán Dávidot vagy Salamont?” 1942. július 1-én egyetlen rövid szó, drámai be­jegyzés: Behívtak... Július 5.: „Sárga karszalagot kapunk és katonasapkát... A sárga szala­got hordom, még »büszke« sem vagyok rá, mint sokan itt. De nem is szégyelem. Jobb lenne büszkének lenni.” És másnap. ..Oltás. Ki visznek Ukrajnába? Az oltást a szív fölé adják, előtte jóddal lemossák a bőr felületét. Színjelkép. Sárga folt a bőrön is. Utána erősen vérzek, érbe szaladhatott a tű. Mint Krisz­tus vonulok, kibontott inggel, vérző mellel.” Minek részletezzem, döbbene­tes olvasmány. Gondolatmin­iatú­­ráin klasszikus tökély süt át. Nem tudom ilyen textust sza­bad-e megmártani az esztétika vegykonyháján, hiszen az ismert események visszavetítése akkor is a döbbenet erejével hatna, ha mártír szerzője történetesen suksükölve gagyogna-ragyogna. Ám ezek a sorok — akár az eklogák vagy a razglednicák — attól oly szedi­tően hatalmasak, hogy ilyen környezetben szület­tek. Hogy képesek voltak meg­születni. NIKOLÉNYI ISTVÁN Mi lesz veled, amatőrmozgalom ? E­mbere válogatja — és a szűkebb, meg a szé­­lesebb társadalmi környezet kultúrájától is függ —, milyen módon próbálunk a hétköz­napok és önmagunk fölé emelkedni. Élményéhsé­­günk csillapítására időtlen idők óta élünk a mű­vészet gyümölcseivel- Vasy pontosabb jelképpel él­ve: kenyerével, melyet megvásárolhatunk, de akár magunk is süthetünk magunknak. Csak a polgáro­sodás — más szóval, az egyre tömegesebbé váló árutermelés — folyományaként kezdtünk leszokni mind testi, mind szellemi táplálékunknak, mind pedig tárgyi környezetünknek saját kezünkkel való formálgatásáról. A mi társadalmunk — céljait te­kintve — emberközpontú árutermelő társadalom, ezért legjobb törekvései arra irányulnak, hogy mindinkább visszahelyezzék az embert örömszerző és önfejlesztő-önkiteljesítő képességeinek birtoká­ba. Ezért támogatja többek között az amatőr mű­vészeti tevékenységet. Ez a támogatás elsősorban abban nyilvánul meg, hogy a művelődési otthonok alaptevékenységi körébe tartozik amatőr művészeti csoportok-közös­­ségek fenntartása (helyiség, fűtés, világítás, tárgyi kellékek, szakvezetők és fellépési-bemutatkozási lehetőségek biztosítása). A közoktatás területén ki­sebb hangsúlyt (és támogatást) kap a rendszeres munka inkább néhány hagyományos — évenkénti vagy kétévenkénti — országos rendezvény ösztönzi a művészeti tevékenységhez vonzódó gyerekeket és pedagógusokat. 1980-ban országos konferenciát tartottak há­rom amatőr művészeti ág képviselői, és megfogal­mazták a következő évek feladatait, és országos tanácsokat választottak, melyek a színjátszókat, képzőművészeket és táncosokat képviselvén, igye­keztek részt venni a mozgalom irányításában. Idén, négy év elteltével, újabb országos konferen­ciák dolga lesz az elvégzett munka, az újabb fel­adatok és lehetőségek felmérése. A fent említett művészeti ágakhoz ezúttal a bábosok is csatlakoz­nak. Az idei tanácskozásokat különösen érdekessé teszik az utóbbi néhány esztendő gazdasági-társa­dalmi folyamatai, változásai. Legalábbis erre en­ged következtetni a színjátszók konferenciája, amely már le is zajlott. legfőbb gond a fenntartókkal (elsősorban a ta­nácsi művelődési otthonokkal) való viszony feszül­­­tebbé válása A gazdálkodás új szabályozói, a be­vételi tervek kényszere egyre csökkenti a csoportok anyagi támogatását, bizonyos helyeken még a pró­batermeket is bevételes szolgáltatások javára kell átengedniük. A piaci törvények érvényesítése a közművelődés területén már első pillantásra óha­tatlanul fölveti az amatőr művészet társadalmi hasznosságának kérdését. Szerencsére, vannak olyan színjátszó együttesek, amelyek állandó és lelkes közösséget mondhatnak magukénak, sőt olyan pél­da is akad, hogy több — különböző műfajú — amatőr csoport egyesületbe tömörülve szakadt el a fenntartó emlőkétől. Mégsem tekinthetjük a gazda­sági életképességet az amatőr együttesek egyetlen jogcímének az életben maradáshoz. Nem lenne célravezető a hivatásos színházak állami dotációiéval példálózni, hisz az amatőr együtteseknek sem mindegyike vállalkozik irodal­mi (dráma- és színháztörténeti) értékek közvetíté­sére, sőt sokuk megvalósításában még a vitatha­tatlan értékek is jócskán veszítenek eredeti (vagy lehetséges) fényükből. Mégsem lenne helyes szín­játszásra szerveződött közösségek felbomlását elő­segíteni , vagy együtt maradását nem segíteni. Az efféle közösségek tagjai az emberhez méltó lét lehetőségeit keresik, s az általuk választott út he­lyes irányba vezet. Hogy ki meddig jut rajta, az sok mindenen múlik. Mindig lesznek csoportok, amelyek legföljebb önmagukat szórakoztathatják, de az érdeklődők köre csoportonként különböző nagyságú, s a művészi fejlődéssel párhuzamosan növekedhet is. A piaci törvényeket valóban figyelembe kell vennünk: nem erőltethetünk gyönge produkciókat a szabadon válogató közönségre — de nem szabad ezt tennünk a gyanútlanabb közönségréteggel­ sem. A jó produkciók forgalmazásában azonban nagyobb részt vállalhatnának a közművelődési intézmé­nyek. Nyárra elkészül a rendelet, amely ennek anyagi lehetőségeit is szabályozza. Vannak azonban olyan vonatkozásai is az ama­tőr művészetnek — nevezetesen a színjátszásnak is —, amelyeket a szocialista közművelődésnek meg kell óvnia a ,,piaci­ áringadozástól”. Elsősorban a művészeti vezetők, rendezők — s lehetőség szerint a színjátszók — képzéséről-továbbképzéséről van szó. S úgy látszik, e területen nem olyan borúsak a kilátásaink, mint a tárgyi feltételek alakulását illetően. A februári konferencián több (de még mindig nem elég) egyetem és főiskola kezdemé­nyezéseiről hallottunk, melyek a leendő pedagó­gusok ilyen irányú felkészítését célozzák. Kísérte kellő figyelem és siker e kezdeményezéseket! Remélhetőleg, a többi amatőr művészeti ágnak ez év folyamán sorra kerülő konferenciái is meg­csillantanak néhány — a felhőkön átütő — re­ménysugár! ..

Next