Délmagyarország, 1984. november (74. évfolyam, 257-281. szám)

1984-11-21 / 273. szám

2 A Román KP kongresszusa Szovjet gazdasági 0 Bukarest (MTI) Kedden, a Központi Bi­zottság jelentése feletti vi­tával, a revíziós és a man­dátumvizsgáló bizottság je­lentésének előterjesztésével és elfogadásával folytatódott az RKP XIII. kongresszusa. Constantin Dascalescu, az RKP KB PVB tagja, mi­niszterelnök felszólalásában összefoglalta az ötéves terv eredményeit, hangoztatva, hogy a termelő egységek jobb eredményeket is elér­hettek volna. Rámutatott ar­ra, hogy a tervfeladatok tel­jesítésének alapvető felté­tele a termelékenység növe­lése, a gazdasági tevékeny­ség intenzifikálása. Hang­súlyozta, hogy erőteljesen fejleszteni kell az ország külkereskedelmét, s nagy feladatok hárulnak a me­zőgazdaságra is, amelynek részesedését növelni kell a nemzetgazdaságban. Megkü­lönböztetett figyelmet szen­telt a beruházások kérdésé­nek. Felszólalt Elena Ceauses­­cu, az RKP KB PVB tag­ja, első miniszterelnök-he­lyettes, aki a tudományos kutatás eredményeit és fel­adatait elemezte. Constantin Olteanu, az RKP KB PVB tagja, nem­zetvédelmi miniszter beszé­dében a hadsereg fejleszté­séről szólt. Elfogadták a központi re­víziós bizottság és a man­dátumvizsgáló bizottság je­lentését. A jelenlevő 3114 küldött közül 1064 munkás, 465 paraszt, 180 műszaki ér­telmiségi, 161 kutató, a töb­bi egyéb értelmiségi és ad­minisztratív dolgozó. A de­legátusok 90,84 százaléka ro­mán, 7,13 százaléka ma­gyar, 1,28 százaléka német nemzetiségű. Ma, szerdán délelőtt ple­náris üléssel folytatódik a kongresszus, délután pedig munkacsoportokban tanács­kozik. Letartóztatás Varsóban 0 Varsó (MTI—PAP) A varsói vajdasági ügyész­ség bejelentette, hogy a 'ü­­lügyminisztérium rendel­kezése értelmében előzetes letartóztatásba helyezték Kazimierz Mijalt. Azzal vá­dolják, hogy egy illegális csoport tagjaként, nyugta­lanság keltésének céljával publikációkat készített és terjesztett, amelyekben rá­galmazta­ a Lengyel Népköz­­társaság társadalmi rendsze­rét és az államhatalom leg­felsőbb szerveit. Megállapí­tották, hogy illegálisan lépte át a lengyel határt Ügyében a nyomozás folytatódik." Katfirrstil"rz Mi­ja) az ötve­nes években a kormány és a LE­MI*' központi bizottsá­gának tagja volt. 1966-ban Albániába távozott és ott Lengyel Kommunista Párt néven szervezetet alapított, amelynek vezetője volt. Éve­ken át aktív propaganda tevékenységet fejtett ki a Lengyel Népköztársaság és a LEMP politikája ellen. Tudományos tanácskozás Tudományos Akadémia: a szovjet kulturális miniszté­­rium és a Filmművészeti Állami Bizottság rendezésé­ben nemzetközi tudományos tanácskozás kezdődött ked­den Moszkvában. „A szocia­lista országok kultúrájának nemzeti és internacionalista tartalma fejlődésük jelen­legi szakaszában” címmel megnyílt konferencia mun­kájában Bulgária, Csehszlo­vákia, Kuba, Lengyelország, Magyarország, Mongólia, az NDK, Románia, a Szovjet­unió és Vietnam pártjainak képviselői, tudományos ku­tatóintézeteinek vezetői, is­mert tudósok vesznek részt. • Moszkva (TASZSZ) Az SZKP KB mellett működő Társadalomtudomá­nyi Akadémia, a Szovjet 0 Addisz Abeba (UPI) Folyamatosan érkeznek a világ sok országa által kül­dött segélyszállítmányok a szárazság és éhség sújtotta Etiópiába. Japán ötvenmillió dollár értékű pótlólagos segélyben részesíti a rászoruló afrikai országokat. Ez az összeg a Tokió által idénre előirány­zott 115 millió dolláros se­gélycsomagot egészíti ki. Az erről szóló bejelentést Abe Sintaro japán külügymi­niszter tette, miután hétfőn a szárazság sújtotta észak­­etiópiai Tigre övezetben menekülttáborokat látoga­tott meg. Abe Sintaro afri­kai kodMjó kéretéb­en­ a hétfőn érkezett kétnapos hivatalos látogatásra Etiópiába.­ ” Mengisztu Hailé Mariam államfővel folytatott meg­beszélésén a japán politikus közölte, hogy Etiópia továb­bi 4,4 millió dollár értékű japán segélyt kap az erede­tileg erre az évre szánt 3,8 millió dolláros összegen fe­lül. Javier Pérez de Cuellar ENSZ-főtitkár — aki a na­pokban tért vissza New Yorkba Etiópiában tett lá­togatásáról — hétfőn újabb nyilatkozatban szólította fel a világ kormányait, hogy tegyenek meg mindent az éhhalállal küszködő amfrikai milliók megmentésére.­ ­ Éhínség - segélyek Chilei pásztorlevél 0 Santiago (MTI—IPS) A chilei lapok a hagyo­mányokkal ellentétben nem jelentették meg Juan Fran­cisco Fresno, santiagói ér­sek legutóbbi pásztorlevelét. A napilapok csupán azt kö­zölték, hogy az érsek vasár­nap a katonai kormány po­litikáját bíráló pásztorleve­let adott ki A chilei kor­mány és az egyház viszonya a katonai rendszer fennál­lása óta a legfeszültebb. A chilei főváros katedrá­­lisában felolvasott pásztor­­levél elítélte a két hete be­vezetett ostromállapotot, és a Pinochet-rendszer által alkalmazott megtorló intéz­kedéseket. Helyszíni jelenté­sek arról számolnak ,be hogy a pásztorlevél felolvasását követően a katedrálisban sok ezren hosszasan tapsol­tak. Egyidejűleg egy kis cso­port „Kommunista papok!” felkiáltással tüntetően kivo­nult az épületből. Az érsek arra szólította fel a hívőket, hogy közösen elemezzék az országban ki­alakult nehézségek okait. Rámutatott arra, hogy mé­lyül a válság a katonai kor­mányzat és a katolikus egy­ház viszonyában. „Ostrom­­állapot van az országban, és bennünket­, chilei püspökö­ket keményen bírálnak a kormány részéről. A gazda­sági nehézségek különösen a legszegényebbeket sújtják” — mutatott rá a pásztorle­vél. „A félelem és feszült­ség légköre uralkodik, és mélységesen átérzem felelős­ségemet, amelyet e pásztor­levél révén akarok megosz­tani a hívőkkel” — hangsú­lyozza a dokumentum. Az érsek aggodalmát fe­jezte ki amiatt, hogy ,,az ostromállapot súlyos mér­tékben hátráltatja az egyet­értés megteremtését az or­szágban”. Felszólította a hí­vőket, hogy november 23-án minden templomban és plé­bánián tartsanak éhség­­sztrájkot a ,,szenvedő test­vérek iránti szolidaritás ki­fejezésére”. Szerda, 1984. november 21 B Moszkva (MTI) Vezető szovjet közgazdá­­­­szok egy csoportja által­­ végzett vizsgálatok azt mu­­­­tatták, hogy a gazdasági kí­sérletben részt vevő válla­latok lényegesen jobb gaz­dasági eredményeket értek el A TASZSZ ezzel kapcso­latos értékelésében meg­jegyzi, hogy a gazdasági te­vékenység új feltételekre történő átállítását a népgaz­daság egészében — a ta­pasztalatok értékelésének függvényében — az új, az 1986—90-es tervidőszakra irányozták elő. Ismeretes, hogy az év eleje óta két országos hatáskörű és há­rom köztársasági miniszté­rium vállalatai dolgozának az új rendszerben. A nehézgépipari és köz­lekedési gépgyártó, vala­mint az elektrotechnikai minisztériumhoz tartozó vállalatoknál a munkater­melékenység 5,7 százalék­kal volt magasabb az év első kilenc hónapjában a tavalyi év ugyanezen idő­szakához viszonyítva. A vizsgált időszakban a ter­melés valamennyi miniszté­riumhoz tartozó vállalatnál 4 százalékkal emelkedett mégpedig a dolgozók létszá­mának növelése nélkül. A Szovjetunióban ez év januárjában bevezetett szé­les körű gazdasági kísérlet­ben több mint 706 vállalat vesz részt. A kísérlet lénye­ge, hogy nagyobb önállósá­got adjanak a vállalatok­nak, felkarolják kezdemé­nyezéseiket, támogassák a vállalkozói kedvet. A kísér­letben szereplő vállalatok esetében csökkent a közpon­ti tervirányítás szerepe: a­­ korábban alkalmazott ad­minisztratív irányítási esz­közöket jelentős mértékben közgazdasági ösztönzők vál­tották föl. A munkások anyagilag érdekeltté váltak a termelés növelésében és a termékminőség javításában, a munka-, az anyag- és a pénzügyi ráfordítások csök­kentésében. Mint a vizsgálatok ered­ményei mutatják, a vállala­ti tevékenység javulásának legfőbb forrása a jobb munkaszervezés és a mun­kafegyelem megszilárdulása A vezetés mellett a változ­tatások kezdeményezői ma­guk a dolgozók, akik szá­mára a munkáskollektívák­ról szóló, 1983-ban elfoga­dott törvény nagyfokú rész­vételt tesz lehetővé a ter­melési és szociális kérdések megoldásában. Mint a TASZSZ hírügynökség rá­mutat, még korai az új gaz­dasági mechanizmus ered­ményeinek átfogó értékelé­se, a hiányosságok feltárá­sa. A Szovjetunióban a jövő év januárjától tovább szé­lesítik a gazdasági kísérlet körét és újabb vállalatokat vonnak be. Bekapcsolják a vaskohászatot, a vegyipart több gépgyártási miniszté­riumot és más ágazatot is. A kiterjesztés lehetővé te­szi az új rendszer szélesebb alapokon nyugvó értékelé­­­­sét. Választási előkészületek • Montevideo (Prensa Latina) A vasárnapi választások közeledtével a politikai hely­zet Uruguayban egyre fe­szültebb — írja a Prensa Latina tudósítója. A Széles Front, a baloldali szövetség, mind a katonai rezsim, mind pedig a politikai élet kon­­­­zervatív köreinek részéről agresszív propagandatáma­dásoknak van kitéve. Három napja a Széles Front székházában megszűnt az áramszolgáltatás. A front vezetőinek egy választási akcióját a rendőrség meg­akadályozta. A Colorado Párt több ezer szavazólap­ját pedig a Széles Front szavazócéduláinak boríték­jaiban terjesztik. Ugyanakkor elterjedt az a hír, hogy a szavazások meg­kezdése előtt néhány órával a hadsereg a televízióban külön programot sugároz, amelyben a „baloldali terro­risták” akcióit készül „lelep­­­­lezni". Ezzel igyekszik nyo­mást gyakorolni azokra a szavazókra, akik a Széles Frontra készülnek voksolni. HAZAÉRKEZETT A NÉPFRONT KÜLDÖTTSÉGE Kedden hazaérkezett a Hazafias Népfront küldött­sége, amely Pozsgay Imre főtitkár vezetésével novem­ber 4—19. között Venezuelá­ban, Kubában, Nicaraguá­ban és Mexikóban tett lá­togatást. A delegáció tanul­mányozta a felkeresett or­szágok politikai és társadal­mi életét, bővítette a nép­­frontmozgalom kapcsolatait az egyes pártokkal, part­nerszervezetekkel. A négy ország vezető politikusaival folytatott megbeszéléseken tájékoztatást adott hazánk helyzetéről, a Hazafias Nép­front tevékenységéről. GÁZROBBANÁS Nem végleges adatok sze­rint Mexikóvárosban leg­alább négyszáz ember halt meg a hétfői nagy erejű gázrobbanások és a környe­ző lakott területekre átter­jedő tűzvész következtében. A sebesültek száma több mint 1500. A rendőrség szó­vivője elmondta: a sze­rencsétlenség hétfőn reggel történt, amikor az Unigas magánvállalat egyik elosztó telepén felrobbant egy fo­lyékony gázt tartalmazó tartálykocsi, majd ennek ha­tására négy nagy tartály, amelyekben összesen mint­egy 11 millió liter folyékony gázt tároltak. A lángok át­terjedtek az állami tulaj­donban levő Petroleos Me­­xicanos vállalat telepeire, és a közelben fekvő városne­gyedre is. NEMZETKÖZI EGYEZMÉNY Kína november 15-én le­tétbe helyezte az Egyesült Anarztokk­al, Szovjetuni­ó­­nál és Nagy-Britanniánál a baktérium- (biológiai)­ és a vegyi fegyverek fejlesztésé­nek, gyártásának és rak­tározásának eltiltásáról, il­letve a készletek megsem­misítéséről rendelkező nem­zetközi egyezmény ratifiká­ciós okmányát, s ezzel kö­telezőnek ismerte el magá­ra nézve az egyezmény ren­delkezéseit— jelentették be kedd este Pekingben. A ra­tifikációs okmányt Vu Hszüe-csien kínai külügy­miniszter írta alá. A kínai parlament, az Országos Né­pi Gyűlés Állandó Bizott­sága szeptember 22-én dön­tött úgy, hogy Kína csatla­kozik az ENSZ-közgyűlés 26. ülésszakán jóváhagyott egyezményhez. A személyi jövedelemadóról A jövedelmeket személyenként (jövede­­­­lemtulajdonosként) kezelő egységes sze­mélyi jövedelemadó működtetése egyébként azt jelenti, hogy az állampolgároknak bármilyen forrásból származó, különböző jogcímeken ka­pott jövedelmük után az összjövedelem függvé­nyében összevontan kell adót fizetniük. Az adó alapjába tehát a következők értendők: a mun­kaviszony alapján járó bérek és jövedelmek, a szövetkezeti tagsági viszonyból, a kisvállalkozási formában végzett tevékenységből, a szellemi te­vékenységből, a háztáji és kisegítő gazdaságból származó jövedelmek, a jogosítványok, illetve ingatlanok értékesítéséből és hasznosításából ke­letkezett jövedelmek sőt természetesen az úgy­nevezett láthatatlan jövedelmek (például a bor­ravalók és hálapénzek) is. Mindezek éves össze­géről — ami után az adót fizetni kell — az adó­hatóság bevallás útján értesül. Ez nem zárja ki, hogy azok, akiknek csak a munkaviszonyból származó munkabérük, illetve keresetük van, és erről megfelelő módon nyilatkoznak, jövedelem­­adójukat levonás (a munkáltató átutalása) út­ján fizessék. Az éves jövedelemnek egy meghatározott ös­­­szege mentes lenne az adó alól. Az e szintet meghaladó jövedelmeket viszont (sávosan) prog­resszív adó terhelné, vagyis a jövedelem növe­kedésének függvényében nőne az adóteher is. A rendszer kialakításáig igen sok fontos részletet kell kidolgozni. Az elméleti kutatások, vizsgá­lódások, s az ezekre is építő eddigi előkészítő munka sok mindent feltár már ezekből a rész­letekből, de sok még a lezáratlan, további ala­pos mérlegelést és döntést igénylő kérdés is. Ezek az elemek olyanok, mint a mozaikkoc­kák: ha bármelyikük rosszul illeszkedik a töb­bihez, az összhatást rontja el. Éppen ezért egy bevezethető és működtethető adórendszer jó né­hány bonyolult probléma megoldását igényli, amelyek között még a technikainak látszó ügyek is (például, hogy m­it és hogyan lehet költség­ként az adóalapból konkrétan levonni) emberek életkörülményeit befolyásolják. Az eldöntésre váró kérdések közül az egyik legfontosabb, hogy minden jövedelemre kiter­jedjen-e az adófizetési kötelezettség, vagy eset­leg legyenek kivételek. Ha például adózni kell a mezőgazdasági háztáji gazdaságokból, kisegítő tevékenységekből szerzett jövedelem után, nem okoz-e ez átmeneti megtorpanást a termelés nö­vekedésében? A kérdés nem alaptalan, hiszen a parasztság kör­ében az adó közismerten nem tar­tozik a legnépszerűbb intézmények közé. Egy ilyen rendszer viszont akkor igazságos, ha min­denkit érint, ha azonos nagyságú adóköteles jö­vedelméből ki-ki azonosan járul hozzá a köz­terhek viseléséhez, és azonos összegű felhasz­nálható saját jövedelme marad. Feltehető, hogy ha mindenki egyenlő szabá­lyok szerint viseli a terheket, azok is inkább elfogadják — bár nem könnyen —, akik ko­rábban kivételezett helyzetben voltak. Ilyen fel­tételek között az adófizetési kötelezett­ség nem a hátrányos megkülönbözte­tés jele, ami miatt nem érdemes több jövede­lemre törekedni, s ennek érdekében tevékeny­kedni. Ellenkezőleg: a társadalmi értelemben vett egyenlőség kifejeződése. Az arányos közte­herviselés elve mellett azonban az is fontos, hogy az elvonás mértékei ne rontsák a terme­léshez fűződő érdekeltséget. Az ilyen és­ ha­sonló dilemmák megoldásánál természetesen ala­posan mérlegelni kell minden érvet, mert a döntés erősen befolyásolhatja magának az adó­rendszernek a sorsát is. Egy másik hasonló — bár hatását tekintve talán kevésbé bonyolult — probléma, hogy a pénzbeli társadalmi juttatások, különösen a nyugdíjak után, helyes-e adót fizettetni, vagy sem. Azért egyszerűbb ez, mert itt ..csak” arra kell válaszolni, hogy a juttatások nagysága nö­­vekedjen-e úgy, hogy az adó kifizetése utáni összeg megegyezzen az adó nélkülivel, vagy egy­szerűbb, ha ezek a jövedelemforrások eleve nem számítanak bele az adó alapjába. A nem­zetközi gyakorlatban mindkét megoldás ismere­tes. Ilyen esetben a célszerűségi szempontok is fontos szerephez jutnak. Bármelyik formára essék a választás, egyértelmű hogy a megoldás nem egyszerűen technikai kérdés: a jövedelem­szabályozás­­ szoros kapcsolódásai miatt — nem hagyja érintetlenül a társadalmi juttatáso­kat sem, sőt arra késztet, hogy gondoljuk át ezeknek a rendszerét, és esetleg egész szociál­politikai felfogásunkat is. Mindez nyilvánvaló­an nem változtat azon a tényen, hogy az adó­rendszer bevezetése miatt nem csökkenhet a juttatások értéke. Ugyanez vonatkozik a bérek­re és a keresetekre is: a személyi jövedelmadó nem mérsékli ezek reálértékét. Itt azonban a megoldás formáját illetően nincs választási le­hetőség: az úgynevezett bruttó (adózatlan) bé­reknek olyan szintre kell emelkedniük, hogy az adó kifizetée után megmaradó, úgynevezett nettó (adózott) bérek nagysága megfeleljen an­nak, ami egyébként­­ adózás nélkül­ is kialakult volna. Ezzel egyidejűleg értelemszerűen meg kell szüntetni a nyugdíjjárulék progresszív jel­legét. A vállalati költségek között még mindig vi­szonylag kis súlyt képviselnek az élőmunka al­kalmazásával összefüggő ráfordítások. Többek között ennek is szerepe van abban, hogy sok helyen foglalkoztatnak fölös számú embert ala-

Next