Délmagyarország, 1984. november (74. évfolyam, 257-281. szám)
1984-11-21 / 273. szám
2 A Román KP kongresszusa Szovjet gazdasági 0 Bukarest (MTI) Kedden, a Központi Bizottság jelentése feletti vitával, a revíziós és a mandátumvizsgáló bizottság jelentésének előterjesztésével és elfogadásával folytatódott az RKP XIII. kongresszusa. Constantin Dascalescu, az RKP KB PVB tagja, miniszterelnök felszólalásában összefoglalta az ötéves terv eredményeit, hangoztatva, hogy a termelő egységek jobb eredményeket is elérhettek volna. Rámutatott arra, hogy a tervfeladatok teljesítésének alapvető feltétele a termelékenység növelése, a gazdasági tevékenység intenzifikálása. Hangsúlyozta, hogy erőteljesen fejleszteni kell az ország külkereskedelmét, s nagy feladatok hárulnak a mezőgazdaságra is, amelynek részesedését növelni kell a nemzetgazdaságban. Megkülönböztetett figyelmet szentelt a beruházások kérdésének. Felszólalt Elena Ceausescu, az RKP KB PVB tagja, első miniszterelnök-helyettes, aki a tudományos kutatás eredményeit és feladatait elemezte. Constantin Olteanu, az RKP KB PVB tagja, nemzetvédelmi miniszter beszédében a hadsereg fejlesztéséről szólt. Elfogadták a központi revíziós bizottság és a mandátumvizsgáló bizottság jelentését. A jelenlevő 3114 küldött közül 1064 munkás, 465 paraszt, 180 műszaki értelmiségi, 161 kutató, a többi egyéb értelmiségi és adminisztratív dolgozó. A delegátusok 90,84 százaléka román, 7,13 százaléka magyar, 1,28 százaléka német nemzetiségű. Ma, szerdán délelőtt plenáris üléssel folytatódik a kongresszus, délután pedig munkacsoportokban tanácskozik. Letartóztatás Varsóban 0 Varsó (MTI—PAP) A varsói vajdasági ügyészség bejelentette, hogy a 'ülügyminisztérium rendelkezése értelmében előzetes letartóztatásba helyezték Kazimierz Mijalt. Azzal vádolják, hogy egy illegális csoport tagjaként, nyugtalanság keltésének céljával publikációkat készített és terjesztett, amelyekben rágalmazta a Lengyel Népköztársaság társadalmi rendszerét és az államhatalom legfelsőbb szerveit. Megállapították, hogy illegálisan lépte át a lengyel határt Ügyében a nyomozás folytatódik." Katfirrstil"rz Mija) az ötvenes években a kormány és a LEMI*' központi bizottságának tagja volt. 1966-ban Albániába távozott és ott Lengyel Kommunista Párt néven szervezetet alapított, amelynek vezetője volt. Éveken át aktív propaganda tevékenységet fejtett ki a Lengyel Népköztársaság és a LEMP politikája ellen. Tudományos tanácskozás Tudományos Akadémia: a szovjet kulturális minisztérium és a Filmművészeti Állami Bizottság rendezésében nemzetközi tudományos tanácskozás kezdődött kedden Moszkvában. „A szocialista országok kultúrájának nemzeti és internacionalista tartalma fejlődésük jelenlegi szakaszában” címmel megnyílt konferencia munkájában Bulgária, Csehszlovákia, Kuba, Lengyelország, Magyarország, Mongólia, az NDK, Románia, a Szovjetunió és Vietnam pártjainak képviselői, tudományos kutatóintézeteinek vezetői, ismert tudósok vesznek részt. • Moszkva (TASZSZ) Az SZKP KB mellett működő Társadalomtudományi Akadémia, a Szovjet 0 Addisz Abeba (UPI) Folyamatosan érkeznek a világ sok országa által küldött segélyszállítmányok a szárazság és éhség sújtotta Etiópiába. Japán ötvenmillió dollár értékű pótlólagos segélyben részesíti a rászoruló afrikai országokat. Ez az összeg a Tokió által idénre előirányzott 115 millió dolláros segélycsomagot egészíti ki. Az erről szóló bejelentést Abe Sintaro japán külügyminiszter tette, miután hétfőn a szárazság sújtotta északetiópiai Tigre övezetben menekülttáborokat látogatott meg. Abe Sintaro afrikai kodMjó kéretében a hétfőn érkezett kétnapos hivatalos látogatásra Etiópiába. ” Mengisztu Hailé Mariam államfővel folytatott megbeszélésén a japán politikus közölte, hogy Etiópia további 4,4 millió dollár értékű japán segélyt kap az eredetileg erre az évre szánt 3,8 millió dolláros összegen felül. Javier Pérez de Cuellar ENSZ-főtitkár — aki a napokban tért vissza New Yorkba Etiópiában tett látogatásáról — hétfőn újabb nyilatkozatban szólította fel a világ kormányait, hogy tegyenek meg mindent az éhhalállal küszködő amfrikai milliók megmentésére. Éhínség - segélyek Chilei pásztorlevél 0 Santiago (MTI—IPS) A chilei lapok a hagyományokkal ellentétben nem jelentették meg Juan Francisco Fresno, santiagói érsek legutóbbi pásztorlevelét. A napilapok csupán azt közölték, hogy az érsek vasárnap a katonai kormány politikáját bíráló pásztorlevelet adott ki A chilei kormány és az egyház viszonya a katonai rendszer fennállása óta a legfeszültebb. A chilei főváros katedrálisában felolvasott pásztorlevél elítélte a két hete bevezetett ostromállapotot, és a Pinochet-rendszer által alkalmazott megtorló intézkedéseket. Helyszíni jelentések arról számolnak ,be hogy a pásztorlevél felolvasását követően a katedrálisban sok ezren hosszasan tapsoltak. Egyidejűleg egy kis csoport „Kommunista papok!” felkiáltással tüntetően kivonult az épületből. Az érsek arra szólította fel a hívőket, hogy közösen elemezzék az országban kialakult nehézségek okait. Rámutatott arra, hogy mélyül a válság a katonai kormányzat és a katolikus egyház viszonyában. „Ostromállapot van az országban, és bennünket, chilei püspököket keményen bírálnak a kormány részéről. A gazdasági nehézségek különösen a legszegényebbeket sújtják” — mutatott rá a pásztorlevél. „A félelem és feszültség légköre uralkodik, és mélységesen átérzem felelősségemet, amelyet e pásztorlevél révén akarok megosztani a hívőkkel” — hangsúlyozza a dokumentum. Az érsek aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy ,,az ostromállapot súlyos mértékben hátráltatja az egyetértés megteremtését az országban”. Felszólította a hívőket, hogy november 23-án minden templomban és plébánián tartsanak éhségsztrájkot a ,,szenvedő testvérek iránti szolidaritás kifejezésére”. Szerda, 1984. november 21 B Moszkva (MTI) Vezető szovjet közgazdászok egy csoportja által végzett vizsgálatok azt mutatták, hogy a gazdasági kísérletben részt vevő vállalatok lényegesen jobb gazdasági eredményeket értek el A TASZSZ ezzel kapcsolatos értékelésében megjegyzi, hogy a gazdasági tevékenység új feltételekre történő átállítását a népgazdaság egészében — a tapasztalatok értékelésének függvényében — az új, az 1986—90-es tervidőszakra irányozták elő. Ismeretes, hogy az év eleje óta két országos hatáskörű és három köztársasági minisztérium vállalatai dolgozának az új rendszerben. A nehézgépipari és közlekedési gépgyártó, valamint az elektrotechnikai minisztériumhoz tartozó vállalatoknál a munkatermelékenység 5,7 százalékkal volt magasabb az év első kilenc hónapjában a tavalyi év ugyanezen időszakához viszonyítva. A vizsgált időszakban a termelés valamennyi minisztériumhoz tartozó vállalatnál 4 százalékkal emelkedett mégpedig a dolgozók létszámának növelése nélkül. A Szovjetunióban ez év januárjában bevezetett széles körű gazdasági kísérletben több mint 706 vállalat vesz részt. A kísérlet lényege, hogy nagyobb önállóságot adjanak a vállalatoknak, felkarolják kezdeményezéseiket, támogassák a vállalkozói kedvet. A kísérletben szereplő vállalatok esetében csökkent a központi tervirányítás szerepe: a korábban alkalmazott adminisztratív irányítási eszközöket jelentős mértékben közgazdasági ösztönzők váltották föl. A munkások anyagilag érdekeltté váltak a termelés növelésében és a termékminőség javításában, a munka-, az anyag- és a pénzügyi ráfordítások csökkentésében. Mint a vizsgálatok eredményei mutatják, a vállalati tevékenység javulásának legfőbb forrása a jobb munkaszervezés és a munkafegyelem megszilárdulása A vezetés mellett a változtatások kezdeményezői maguk a dolgozók, akik számára a munkáskollektívákról szóló, 1983-ban elfogadott törvény nagyfokú részvételt tesz lehetővé a termelési és szociális kérdések megoldásában. Mint a TASZSZ hírügynökség rámutat, még korai az új gazdasági mechanizmus eredményeinek átfogó értékelése, a hiányosságok feltárása. A Szovjetunióban a jövő év januárjától tovább szélesítik a gazdasági kísérlet körét és újabb vállalatokat vonnak be. Bekapcsolják a vaskohászatot, a vegyipart több gépgyártási minisztériumot és más ágazatot is. A kiterjesztés lehetővé teszi az új rendszer szélesebb alapokon nyugvó értékelését. Választási előkészületek • Montevideo (Prensa Latina) A vasárnapi választások közeledtével a politikai helyzet Uruguayban egyre feszültebb — írja a Prensa Latina tudósítója. A Széles Front, a baloldali szövetség, mind a katonai rezsim, mind pedig a politikai élet konzervatív köreinek részéről agresszív propagandatámadásoknak van kitéve. Három napja a Széles Front székházában megszűnt az áramszolgáltatás. A front vezetőinek egy választási akcióját a rendőrség megakadályozta. A Colorado Párt több ezer szavazólapját pedig a Széles Front szavazócéduláinak borítékjaiban terjesztik. Ugyanakkor elterjedt az a hír, hogy a szavazások megkezdése előtt néhány órával a hadsereg a televízióban külön programot sugároz, amelyben a „baloldali terroristák” akcióit készül „leleplezni". Ezzel igyekszik nyomást gyakorolni azokra a szavazókra, akik a Széles Frontra készülnek voksolni. HAZAÉRKEZETT A NÉPFRONT KÜLDÖTTSÉGE Kedden hazaérkezett a Hazafias Népfront küldöttsége, amely Pozsgay Imre főtitkár vezetésével november 4—19. között Venezuelában, Kubában, Nicaraguában és Mexikóban tett látogatást. A delegáció tanulmányozta a felkeresett országok politikai és társadalmi életét, bővítette a népfrontmozgalom kapcsolatait az egyes pártokkal, partnerszervezetekkel. A négy ország vezető politikusaival folytatott megbeszéléseken tájékoztatást adott hazánk helyzetéről, a Hazafias Népfront tevékenységéről. GÁZROBBANÁS Nem végleges adatok szerint Mexikóvárosban legalább négyszáz ember halt meg a hétfői nagy erejű gázrobbanások és a környező lakott területekre átterjedő tűzvész következtében. A sebesültek száma több mint 1500. A rendőrség szóvivője elmondta: a szerencsétlenség hétfőn reggel történt, amikor az Unigas magánvállalat egyik elosztó telepén felrobbant egy folyékony gázt tartalmazó tartálykocsi, majd ennek hatására négy nagy tartály, amelyekben összesen mintegy 11 millió liter folyékony gázt tároltak. A lángok átterjedtek az állami tulajdonban levő Petroleos Mexicanos vállalat telepeire, és a közelben fekvő városnegyedre is. NEMZETKÖZI EGYEZMÉNY Kína november 15-én letétbe helyezte az Egyesült Anarztokkal, Szovjetuniónál és Nagy-Britanniánál a baktérium- (biológiai) és a vegyi fegyverek fejlesztésének, gyártásának és raktározásának eltiltásáról, illetve a készletek megsemmisítéséről rendelkező nemzetközi egyezmény ratifikációs okmányát, s ezzel kötelezőnek ismerte el magára nézve az egyezmény rendelkezéseit— jelentették be kedd este Pekingben. A ratifikációs okmányt Vu Hszüe-csien kínai külügyminiszter írta alá. A kínai parlament, az Országos Népi Gyűlés Állandó Bizottsága szeptember 22-én döntött úgy, hogy Kína csatlakozik az ENSZ-közgyűlés 26. ülésszakán jóváhagyott egyezményhez. A személyi jövedelemadóról A jövedelmeket személyenként (jövedelemtulajdonosként) kezelő egységes személyi jövedelemadó működtetése egyébként azt jelenti, hogy az állampolgároknak bármilyen forrásból származó, különböző jogcímeken kapott jövedelmük után az összjövedelem függvényében összevontan kell adót fizetniük. Az adó alapjába tehát a következők értendők: a munkaviszony alapján járó bérek és jövedelmek, a szövetkezeti tagsági viszonyból, a kisvállalkozási formában végzett tevékenységből, a szellemi tevékenységből, a háztáji és kisegítő gazdaságból származó jövedelmek, a jogosítványok, illetve ingatlanok értékesítéséből és hasznosításából keletkezett jövedelmek sőt természetesen az úgynevezett láthatatlan jövedelmek (például a borravalók és hálapénzek) is. Mindezek éves összegéről — ami után az adót fizetni kell — az adóhatóság bevallás útján értesül. Ez nem zárja ki, hogy azok, akiknek csak a munkaviszonyból származó munkabérük, illetve keresetük van, és erről megfelelő módon nyilatkoznak, jövedelemadójukat levonás (a munkáltató átutalása) útján fizessék. Az éves jövedelemnek egy meghatározott összege mentes lenne az adó alól. Az e szintet meghaladó jövedelmeket viszont (sávosan) progresszív adó terhelné, vagyis a jövedelem növekedésének függvényében nőne az adóteher is. A rendszer kialakításáig igen sok fontos részletet kell kidolgozni. Az elméleti kutatások, vizsgálódások, s az ezekre is építő eddigi előkészítő munka sok mindent feltár már ezekből a részletekből, de sok még a lezáratlan, további alapos mérlegelést és döntést igénylő kérdés is. Ezek az elemek olyanok, mint a mozaikkockák: ha bármelyikük rosszul illeszkedik a többihez, az összhatást rontja el. Éppen ezért egy bevezethető és működtethető adórendszer jó néhány bonyolult probléma megoldását igényli, amelyek között még a technikainak látszó ügyek is (például, hogy mit és hogyan lehet költségként az adóalapból konkrétan levonni) emberek életkörülményeit befolyásolják. Az eldöntésre váró kérdések közül az egyik legfontosabb, hogy minden jövedelemre kiterjedjen-e az adófizetési kötelezettség, vagy esetleg legyenek kivételek. Ha például adózni kell a mezőgazdasági háztáji gazdaságokból, kisegítő tevékenységekből szerzett jövedelem után, nem okoz-e ez átmeneti megtorpanást a termelés növekedésében? A kérdés nem alaptalan, hiszen a parasztság körében az adó közismerten nem tartozik a legnépszerűbb intézmények közé. Egy ilyen rendszer viszont akkor igazságos, ha mindenkit érint, ha azonos nagyságú adóköteles jövedelméből ki-ki azonosan járul hozzá a közterhek viseléséhez, és azonos összegű felhasználható saját jövedelme marad. Feltehető, hogy ha mindenki egyenlő szabályok szerint viseli a terheket, azok is inkább elfogadják — bár nem könnyen —, akik korábban kivételezett helyzetben voltak. Ilyen feltételek között az adófizetési kötelezettség nem a hátrányos megkülönböztetés jele, ami miatt nem érdemes több jövedelemre törekedni, s ennek érdekében tevékenykedni. Ellenkezőleg: a társadalmi értelemben vett egyenlőség kifejeződése. Az arányos közteherviselés elve mellett azonban az is fontos, hogy az elvonás mértékei ne rontsák a termeléshez fűződő érdekeltséget. Az ilyen és hasonló dilemmák megoldásánál természetesen alaposan mérlegelni kell minden érvet, mert a döntés erősen befolyásolhatja magának az adórendszernek a sorsát is. Egy másik hasonló — bár hatását tekintve talán kevésbé bonyolult — probléma, hogy a pénzbeli társadalmi juttatások, különösen a nyugdíjak után, helyes-e adót fizettetni, vagy sem. Azért egyszerűbb ez, mert itt ..csak” arra kell válaszolni, hogy a juttatások nagysága növekedjen-e úgy, hogy az adó kifizetése utáni összeg megegyezzen az adó nélkülivel, vagy egyszerűbb, ha ezek a jövedelemforrások eleve nem számítanak bele az adó alapjába. A nemzetközi gyakorlatban mindkét megoldás ismeretes. Ilyen esetben a célszerűségi szempontok is fontos szerephez jutnak. Bármelyik formára essék a választás, egyértelmű hogy a megoldás nem egyszerűen technikai kérdés: a jövedelemszabályozás szoros kapcsolódásai miatt — nem hagyja érintetlenül a társadalmi juttatásokat sem, sőt arra késztet, hogy gondoljuk át ezeknek a rendszerét, és esetleg egész szociálpolitikai felfogásunkat is. Mindez nyilvánvalóan nem változtat azon a tényen, hogy az adórendszer bevezetése miatt nem csökkenhet a juttatások értéke. Ugyanez vonatkozik a bérekre és a keresetekre is: a személyi jövedelmadó nem mérsékli ezek reálértékét. Itt azonban a megoldás formáját illetően nincs választási lehetőség: az úgynevezett bruttó (adózatlan) béreknek olyan szintre kell emelkedniük, hogy az adó kifizetée után megmaradó, úgynevezett nettó (adózott) bérek nagysága megfeleljen annak, ami egyébként adózás nélkül is kialakult volna. Ezzel egyidejűleg értelemszerűen meg kell szüntetni a nyugdíjjárulék progresszív jellegét. A vállalati költségek között még mindig viszonylag kis súlyt képviselnek az élőmunka alkalmazásával összefüggő ráfordítások. Többek között ennek is szerepe van abban, hogy sok helyen foglalkoztatnak fölös számú embert ala-