Délmagyarország, 1985. március (75. évfolyam, 50-75. szám)

1985-03-15 / 62. szám

Péntek, 1985. március 15 Szívműtétek után Eltértek a szokványos sav­sebészeti gyakorlattól a Sem­melweis Orvostudományi Egyetem Ér- és Szívsebé­szeti Klinikáján: a szívmű­tétek után nem kezelik ser­kentő gyógyszerekkel a szí­vet, miként ez ideig az elő­írás szerint tették. Az ered­mény: a műtét utáni halá­lozások száma egynegyedére, egyötödére csökkent. Amint dr. Juhász Nagy Sándor pro­fesszor a klinika kutató la­boratóriumának vezetője a többi között elmondta: fel­ismerték — talán elsőként a világon —, hogy a műtét után közvetlenül adott szív­serkentő gyógyszerek hatá­sára a szív újra erőteljesen vert ugyan — ez megnyug­tatta a sebészeket —, a mű­téti beavatkozás következ­tében legyengült szív azon­ban számos esetben súlyosan megsínylette a mestersége­sen fokozott működést, ezért mondta fel a szolgálatot, bár a műtét sikeres volt. Kísérleteik igazolták fel­tevéseiket, mégis nagyon óvatosan kezdték alkalmazni „újításukat”. Fokozatosan mellőzték a szívserkentő gyógyszereket, úgy, hogy egyre kisebb adagokat, majd egyáltalán nem adtak a be­tegeknek. Igyekeztek a mi­nimumra csökkenteni az esetleges kockázatot. Most már minden kétséget kizá­róan tudják: semmit sem kockáztattak, ellenkezőleg, kezdettől a betegek javát szolgálták. A sebészeti be­avatkozást fejlesztették to­­vább, tökéletesítették, a je­lenleg is világszerte alkal­mazott eljárás gyengeségeit szüntették meg. Küldött a kongresszusra Közös nevezőn Olvasóinknak nem kell különösebben bemutatni Réti Csabát, a Szegedi Nem­zeti Színház tagját és ma­gánénekesét, viszont keveseb­ben tudnak közéleti szerep­léséről, amely elválasztha­tatlan művészi munkájától, sőt egymást feltételezik ab­ban a törekvésben és hitben, amely a színházhoz köti immár közel 30 esztendeje. Korán bekapcsolódott a színház köz- és társadalmi életébe. Művésztársai érdek­­védelmét képviselve hosszú időn át szakszervezeti bi­zottságuk elnöke. S erre az időre esik párttagságának kelte is. Az elmúlt ciklus­ban színháza párt alapszer­­vezetének titkára, s a vá­rosi pártbizottság tagja. Az MSZMP kongresszusára ké­szülve ismét megválasztot­ták mindkét tisztségbe. Kül­dött volt a városi, majd a megyei pártértekezleten. Az utóbbi tanácskozáson az a megtiszteltetés érte, hogy küldöttnek választották meg a pártkongresszusra, ahol Csongrád megye művésztár­sadalmát képviseli. Amikor most otthonában fogadott bennünket és be­szélgettünk vele, elmon­dotta, hogy felszólalásában a városi pártértekezleten mindarról beszélt, ami szín­háza sajátja eredményekben, gondokban, problémákban. — Mit mond, ha szót kap a kongresszuson? — Régtől fogva belém ivódott, hogy a társadalo­mért, szűkebb területemen a színházért dolgozni, küsz­ködni kell, mert kevés az, ha az ember csak a s­aját munkáját végzi el. Azok foglalkoztatnak, amelyek ál­talános művészeti vagy or­szágos problémák, és véle­ményem, véleményünk sze­rint kijavításra, megoldásra várnak. Itt van például az a gondunk, hogy a vidéken élő és dolgozó művészek munkája, produktuma nem esik azonos elbírálás alá a fővárosi művészekével, még ma sem. Márpedig úgy ér­zem, hogy a decentralizá­lás időszakában egyre job­ban kell biztosítani az ön­állóságot, és mindinkább azonos szintre hozni a meg­ítélést főváros és vidék kö­zött. Egyértelműen a szín­vonal legyen a követendő és elismert mérce a hova­tartozásban, a művészeti tel­jesítmények megméretésé­ben. — Úgy vélem — tette hozzá —, a művészetek na­gyobb súlyt kapnak a jö­vőben a társadalom mozgá­sában. Ezt annak is tulaj­donítom, hogy kongresszusi küldöttként személyemben a Szegedi Nemzeti Színházat érte a megtiszteltetés, han­got adhassunk eredménye­inknek, gondjainknak. A hátralevő napokat a kong­resszusig azzal töltöm, hogy konzultálok írókkal, festők­kel, szobrászokkal, iparmű­vészekkel, zeneszerzőkkel, hogy közös nevezőre jussunk a mondandóban, amit így lehet summázni: nagyobb kitekintést a vidékre. Lődi Ferenc Zenei naptár Ruha István hegedűestje Neve a legbiztosabb rek­lám. Szinte roskadozott a Tisza Szálló díszterme a rendkívüli élményre vára­kozók­ sokaságától szerdáig este, a filharmóniai kama­rabérleti koncerten. Ruha erőteljes, hatásos egyéniség. Senkihez nem hasonlítható az előadóművé­szi habitusa. Ellentmondást nem tűrő, fergeteges, magá­val söprő temperamentumá­val az első pillanatban le­­hengerli a hallgatóságot. Zeng a keze alatt a hang­szer. A legszemélyesebb deklamációval szólaltatja meg a 18 századi Leclairt, akárcsak a szélsőséges szen­vedélyű Brahms-ot. A bírá­lat hangjával már nem kö­zelíthető meg művészete. Olyan uralkodó, parancsoló erejű személyiség nyilatko­zik meg játékában, aki meglehet, taszíthat is,­ de ugyanakkor hipnotizál, kép­telen a hallgató kivonni ma­gát delejező hatása alól. Valamiféle ősi erő, szilaj vadság, megszelidíthetetlen­­ség, határtalan szabadság izzik hegedűhangjában, ahogyan a zenét lüktető tör­ténéssé eleveníti. Mozart C-dúr szonátájá­nak előadásában nem azt a nyugat-európai klasszikus zenei idiómát beszéli, idézi, amelyet adekvát klasszikus zenei tolmácsolásnak fogad­hatunk el, mert megb­amló tempóvételei, olykor enyhén glisszandós hangindításai, sajátos akcentusai nemigen férnek a klasszikus zenei képbe. És mégis, a ruhás előadóművészi koncepció egészébe helyezve, abban mérlegelve, meggyőző ere­jű, sziporkázóan színes, klasszikus tolmácsolássá bé­­kül. Ördögi varázsló­ Leclair-nek, a 18. századi francia hegedűirodalom leg­nagyobb hatású legkiválóbb mesterének lenyűgözően szép zenéjében is, a D-dúr szonátában, már az első pil­lanatban mellbevág a sze­mélyes, dús hanggal, a len­dületes nagyívű dallamfor­málással, az érzelmek tobzó­dó áradásával. Pompás, te­livér zeneiséggel fogalmaz minden gondolatot; Leclair is, Tar­tini is csak ürügy, hogy az előadóművész lelke kitárulkozzon, hogy sámá­­nos, izgalmas, varázslatos tündérvilágba szédítse hall­gatóit. Tartini—Kreisler g-moll szonáta (Ördögtrilla) hege­dűre és com­tinóra előadá­sa kapcsán — de bármelyik elhangzott kompozíció alap­ján is — említhetem, mert nem hagyható szó nélkül, az a káprázatos virtuozitás, mellyel Ruha uralja hang­szerét Nem létezik számá­ra semmiféle technikai probléma. Csodálatos kifeje­ző hangja, vonótechnikája, plasztikus, tiszta formaérzé­ke, s a bal kéz ujjainak bo­szorkányos fürgesége, biz­tonsága — ámulatba ejtő. Tartininek, akit a 18. szá­zad legnagyobb hegedűs­egyéniségének, átfogó kultú­rájú képzeletgazdag mes­terének tartottak — felvil­lanyozó 20. századi tolmá­­csolója volt a hegedűmű­vész. Brahms d-moll szoná­tája hegedűre és zongorára (Op. 108.) szintén igen ma­gas érzelmi hőfokon szólalt meg előadásában. R­ohmann Imre, a fiatal zongoraművész emelkedett, inspirált zongorázása fino­man segítette Ruha zenei mondanivalójának kiteljese­dését. Eleven, friss, muziká­lis, tiszta játéka a Mozart­­szonátában is­­ kellő arány­ban érvényesült, míg a Ru­ha által döbbenetes hatás­sal hegedül Leclair-és Tar­­tini-művekben a cou­tino­­szólamot áhítatos alázattal, feszült érzékenységgel tol­mácsolta A hevül­t hangu­latú koncerten ráadások szí­nes csokrával búcsúzott a kivételes tehetségű hegedűs Berényi Bogáta 5 Pályaválasztás előtt Szűcs? Grafikus? Pincér? Cirógatnak, simogatnak az éledező tavaszi napsugarak. Déli fényárban tündököl a Móra iskola parányi udvara. A betonon víztócsák sötétle­nek, ahol száraz, ott szomo­rú, szürke, mint az udvar három oldalát határoló ma­gas falak. A kívülálló, aki csak egy riport erejéig kós­tol az iskola mindennapi küzdelmébe, egyre inkább szimbólumnak érzi ezt a környezetet, ahogy hallgat­ja a korát meghazudtoló, fiatalos igazgatót. ... és gondok-bajok van­nak. Ne felejtsétek el, a nyolcadikat még nem végez­tétek el. Vége egy félévnek, megkapta mindenki a kette­­sét-hármasát. (Kisfiam, vedd ki a kezed a zsebedből, az enyém sincs beledugva.) Bír­juk ki ezt a hátralevő szűk három hónapot, tisztességgel, becsülettel. Törődjön többet mindenki eszével, hajával, cipőjével... Tisztasági verseny volt. Az a nyolcadikos osztály, ahonnan két kosárra való szemetet takarítottak ki­­ a múlt hónapban, most nyert. Megemberelték magukat. Az igazgató beszél, beszél, be­széd közben nevel, fegyel­mez, nevén szólít­ja minden tanítványát. Mintha saját gyereke lenne az a pici, az a föltűnően picurka cigány fiúcska, meg az a langaléta kócos, és az a nyiltsz­ ini fi­gyelmeztetést is vállaló, sut­togva fecsegő, dacos „nagy­lány”. Hevenyészve fölkapott nagykabátokban állnak a diákok, párosával, osztályon­ként. Hallgatják a „dirit". Érezni, főként a végzősök, hiszik is, nem is az intel­met. — Higgyétek el nekem, ennyit, mint itt, sehol nem törődnek majd veletek ... Beválik-e a jóslat? Ki tudja, mi lesz azzal a har­minckilenc „mórással” júni­us után? K. Sándor: — Hát mit mondjak? — a többiek szórakoztatása ked­véért vakarózik, grimaszol. — Asztalosnak, vagy férfi­szabónak mennék — a divat szót különös nyomatékkal ejti. •— Szeretek bütykölni, mindenfélét csinálni. Meg azért is választottam ezeket a szakmákat, mert meleg helyen lehet végezni. Télen ugyanis fázom. A. Zsuzsa: — Én cukrász, vagy szűcs leszek. — Halkan beszél, szinte suttog maga elé. Ko­csis tanárnő családlátogatá­son derítette ki, Zsuzsa kis­korától kezdve süt-főz a né­pes famíliára. — Tizenegyen vagyunk, mindig segítettem anyunak. Eszembe se jutott, hogy a főzés is szakma. L. Krisztin­. — Tanárnő szeretnék len­ni. Miért? Hát, nem a fize­tésért, tudom, keveset ke­resnek. — A többiek sanda pillantással vizsgálják a két osztályfőnököt, ők vajon mennyit kapnak. — Szere­tem a gyerekeket. V. Róbert: — Fölszolgálónak tanulok. — Kis tanár úr nógatására akadozva magyarázza, nem várhatja, hogy valaki segít­se, édesanyja, édesapja el­hagyta — Sok pénzt akarok keresni, hogy a családom­nak majd könnyebb legyen, mint nekem A pincérek meg sokat keresnek rövid idő alatt. B. Mátyás: — Rajztanárom biztat, próbálkozzam meg a képző­­művészeti szakközépiskolá­val. Azt mondja, jó grafikus lennék. — Zavartan, szeré­nyen beszél, sugárzik róla a vágy egy próbatétel után, és a kiszolgáltatottság, ő is csak a maga erejére számít­hat. (Majd.) — Járok szak­körbe, tanulok sokat, gya­korlom a fontosabb dolgo­kat. Hátha sikerül. Kórusban sorolják, voltak üzemlátogatáson, a nyomdá­ban, a Defaginál, a vendég­látónál. Az­ otthonban jártak a pályaválasztási intézettől is. Beszélgettek velük. Min­den nyolcadikos kapott egy könyvet, amelyben szakmák­ról, iskolákról olvashattak. Legtöbbjüknek a két osztály­főnök segített dönteni. A lá­nyok vitatkoztak is Kocsis tanárnővel. Valamelyikük kitalálta, jelentkezzenek mindannyian fogtechnikus­nak. Mondják, az általános is­kolákban most kezdik „tép­ni a hajukat” az osztályfő­nökök. A szokott munka mellett ilyenkor indul a be­iskolázási dömping. Még nem küldték el a jelentke­zési lapokat, s ez azt jelenti, mert mindig lehet módosíta­ni a választáson. — Föltételezem, a Móra iskolában az átlagosnál na­gyobb a felelősség ilyentájt a tanároknak. Takó Tivadar igazgató: — Nevelőiskola a miénk. A 240 diák húsz százaléka cigány, több mint fele veszé­lyeztetett, hátrányos helyze­tű; állami gondozott. Mond­jam-e, hogy nagyobb? Na­gyobb egész évben, minden­nap, minden órán, minden szünetben. Az alvó város­részből egyre többen költöz­nek újabba, így iskolánkban egyre kevesebb a gyerek. Legalábbis a beiratkozó el­sős. Másodiktól aztán hoz­zánk kerülnek ... A­­ 39 vég­zős közül alig van egy-két­ 16, aki dolgozni menne tő­lünk. Szeretném, ha mind­egyikük tanulna. Reményke­dünk, hogy amelyikük isko­lába kerül, még­­ jó kezek­ben lesz egy pár évig. No és szakmát is szerezhetnek. S 17 évesen csak nagyobb eséllyel állnak talpra. * — A pedagógusok admi­nisztrációjának csökkenté­sét célzó rendeletnek érzik-e gyakorlati has­znát? Dr. Pollák Györgyné szb­­titkár: — Bennünket nem kér­deztek, milyen legyen a ren­delet. Az egyik októberi köz­lönyben jelent meg, akkorra már elindítottuk az évet a szokott módon. S kérdem én, az óravázlatozás a legfölös­­legesebb a tanári munká­ban? Az egyszerűen kell. Minden valamirevaló tanár csinálja. A pályakezdő, mert gyakorlatlan, de még mi, öregek, is írjuk ha új osz­tályba kerülünk. Egyébként sok mindent lehetett eddig is rugalmasan intézni. Nem fontos például összegyűjteni a személyiigazolvány-kérő nyomtatványokat. Aztán el­törölték a személyiséglapo­kat. De ha egy diákunk má­sik iskolába kerül, ott nyil­vánvalóan megkérdik, mi­lyen ez a gyerek. * — És a továbbtanulás ügy­rendje? Kis Ernő, az egyik végzős osztály főnöke: — Ilyenkor hiányoznak leginkább a szülők nekünk is. Akikkel meg beszélünk, tanácstalanok. Különben ne­m most kezdünk foglal­kozni a pályaválasztással. Már az alsó tagozatosokkal járjuk az üzemeket. Szer­vezzük, keressük a gyerekek nyelvén értő szakembereket. Látogatunk: egy család, egy délután. A jelentkezési ta­nokkal szerintem nincs sok munka. A jellemzésre adott 4—5 sor is teljesen fölösle­ges. Húszéves gyakorlat mon­datja velem, ez a pályavá­lasztási szisztéma valahogy nem az igazi. Mag Edit Diákok a csecsemőgondozásról A Vöröskereszt városi ve­zetősége 33 általános iskola tanulóinak részvételével cse­­csemőgondozási vetélkedőt szervezett. A peremközségek ifjú vöröskeresztesei közül első helyezett Bordány, má­sodik Tiszasziget, harma­dik pedig Szőreg csapata lett. A szegedi iskolák kö­zül a Juhász Gyula Tanár­képző Főiskola II. számú Gyakorló Iskolája első, a Gagarin iskola második, a Révai József általános isko­la csapata pedig harmadik lett. A megyei szintű vetél­kedőn a bordányi, a főisko­lai II. számú­­ gyakorló és a Gagarin iskola diákjai vesznek részt. Vöröskeresztes munkálkodás A Magyar Vöröskereszt országos vezetősége csütör­tökön ülést tartott. Hantos János, az országos vezetőség főtitkára ünnepi beszédben emlékezett meg a Vöröske­resztnek a felszabadulás óta megtett útjáról. Megállapí­totta: az eltelt 40 év során a Magyar Vöröskereszt — kinőve a szűk egyleti keret­ből — a nép javát szolgáló önkéntes tömegszervezetté fejlődött. Hagyományos fel­adatait az utóbbi időben új vonásokkal gazdagította, ma­gas rendű példamutatásával fontos társadalmi feladatot teljesít. A vöröskeresztes ak­tivisták közreműködnek a lakosság egészségügyi isme­reteinek gyarapításában, az egészségre káros szenvedé­lyek elleni küzdelemben, a véradás megszervezésében. A jövőben tudatosan foglal­koznak a különböző okok miatt hátrányos helyzetben élő gyermekek és felnőttek, valamint családjaik szociá­lis támogatásával, bővítik a gyermek- és ifjúságvédelmet segítő tevékenységet, illetve a Rokkantak Szövetségével való együttműködést. Az ünnepi megemlékezést követően a Vöröskereszt fel­­szabadulás utáni újjászerve­­­zésében és tevékenységének gazdagításában szerzett ki­emelkedő érdemeiért töb­beknek Henry Dunant Em­lékérmet nyújtottak át. Az országos vezetőség a továbbiakban beszámolót hallgatott meg a különleges segélyszolgálatok működésé­ről. Megállapította: hétéves tapasztalatok­ igazolják, hogy e szolgálatok létrehozása he­lyes kezdeményezés volt. Több közúti elsősegélynyúj­tó, vízi-, barlangi- és hegyi­­mentő-alegység tevékenyke­dik az országban. Jelentős eltérések vannak azonban az egyes egységek szervezettsé­gében és működési színvo­nalában. Nincs megnyugta­tóan megoldva a balatoni vízi mentés, a kérdés átfogó rendezésével a Balatoni In­téző Bizottság és más illeté­kes szervek foglalkoznak. A Velencei-tavi szolgálat mű­ködését a balatonihoz ha­sonló indokok — többek kö­zött a nagy távolság a ví­zen, viharok — teszik szük­ségessé; itt a szolgálat azon­ban még csak a parton vé­gez elsősegélynyújtást. A beszámoló megvitatása után a testület határozatot hozott, amelyben leszögezte: a jövőben a Magyar Vörös­­kereszt Különleges segély­szolgálatának keretében — központilag jóváhagyott mű­ködési szabályzat alapján — önkéntes vízi-, barlangi- és simentő-alegységek működ­jenek ott, ahol létük indo­kolt, és az érintett állami, tanácsi, illetve más szervek biztosítják a kellő feltétele­ket. A különleges szolgála­tok a jövőben is támogatják az állami szervezetek mun­káját a vízi mentésben, a barlangokban eltűntek fel­kutatásában, illetve sérültek kimentésében, a tömeges sportolás során megsebesül­tek ellátásában. Munkavállalási tanácsadó Megjelent az Ifjúsági Mun­kavállalási Tanácsadó 1985. című kiadvány a Fővárosi Pályaválasztási Intézet gon­dozásában. A kötet­­— ha nem is öleli fel a teljes munkaválasztékot — jó szol­gálatot tesz az általános és középiskolát befejező, nap­pali tagozaton továbbtanulni nem akaró, munkát vállalni szándékozó fiataloknak. Azok is haszonnal forgathatják a kötetet, akik munkahelyet szeretnének változtatni.

Next