Délmagyarország, 1985. szeptember (75. évfolyam, 205-229. szám)

1985-09-19 / 220. szám

Csütörtök, 1985. szeptember 19 Ásatás a templom tövében A felújítást segíti — Akadály a talajvíz — Apa, láttad? Biztosan vízvezetéket ásnak a Má­tyás téren! — szólt a fiú, mire az apja: — Dehogyis. Én ások ott, kisfiam, a templom tövében. Ha nem is szó szerint, de a beszélgetés lezajlott, Trog­­mayer Ottó múzeumigazga­­tó-régész és Olivér fia kö­zött. Másutt lassanként „be­csukják a boltot” a régé­szek, bevonulnak kutatószo­bájukba, hogy feldolgozzák, rendszerezzék, amit a nyá­ron végeztek. Meglehetősen furcsa hát, hogy az alsóvá­rosi templom bejáratánál és déli kapuja előtt földkupa­cok jelzik: itt még javában tart a munka. — A kora őszi feltárás mellett szólt az a tapaszta­latunk, hogy ekkortájt vi­szonylag alacsony talajvíz­szintre számíthatunk. Pon­tosabban számíthattunk. Mert hogy vízben tocsogunk már most is, pedig napsüté­ses, száraz hetek után va­gyunk. A templom felújítását megelőző feltáró munkával összhangban kapott megbí­zást az Országos Műemléki Felügyelőségtől a szegedi régész arra, hogy nyomoz­zon a több építési periódus­ban elkészült templom ere­deti alapjai után. „A mai templom egy, esetleg két egymást követő régi tem­­lomr­a épült a XV. és XVI. század fordulóján. A befe­jezést jelző évszám (1503) a tér felöli falon elhelyezett kőfej alatt van a kőbe vés­ve." — írja Szeged­ könyvé­ben Péter László. A mosta­ni vizsgálódásoknak nem bi­zonyítaniuk kell e korábban már hitelesített tényt, ha­nem segíteniük kell a fel­újítás tervezőjének, Gál Ti­bornak a munkáját. (A fal­kutatást Lukács Zsuzsa már elvégezte korábban — ered­ményét bárki megszemlél­heti, ha körbejárja az épü­letet, és a levert vakolatok alól kibukkanó ablaksze­mekre vet egy pillantást.) A templom déli, barokk kapujának bontásakor meg­találták az eredeti, gótikus ívet. Most pedig a bejárat körüli talajréteget térképe­zik föl. A hozzáértő számá­ra beszédesek az eltérő anyagú és színű rétegek; a kibontott barokk kori kü­szöb alatt meglelték a góti­kus járószintet, amelyről valószínűleg lépcső vezetett föl a templomba. Tovább azonban nem mélyíthető most a kutatóárok, a talaj­víz lehetetlenné teszi az ér­demi vizsgálódást. Ugyan­csak a víz miatt körülmé­nyes a főbejárat előtti egy­kori szélfogó alapjainak ki­bontása, és arra sincs most lehetőség, hogy a sekrestye falának alapjainál „kuta­kodjanak”. Pedig ott a fel­­tételezések szerint jobbak lennének az esélyek, hiszen az utólag hozzáépített to­rony falából román kori kö­veket véstek ki a falkuta­táskor. E kövek nyilván az eredeti templom építőele­mei voltak ... — Nem tudni hát még, sikerül-e az eredeti román kori templom fundamentu­ mát megtalálni. Sok munka dönti el, mennyire módosul a műemlék külső képe? — A régészeti kutatás csak egy a szükséges és le­hetséges vizsgálatok közül. Egy-egy ilyen előzetes­­ tájé­kozódásba a tervező stati­kust, műtörténészt, építészt is be kell, hogy vonjon. Cél­ját, a lehető legkorábbi ál­lapot visszaállítását csak így érheti el. Lesznek hát még konzultációink, mielőtt megkezdődik a tényleges felújítás. P. K. Új film Fantom az éjszakában Színes, szinkronizált ame­rikai film. Irta: David Shatter. Fényképezte: James A. Contner. Zene: Keith Emerson. Rendezte: Bruce Malmuth. Főbb szereplők: Sylvester Stal­lone, Billy Dee Williams, Rudger Haruer, Persis Khambatta, Lindsay Wag­ner. i-auu — ». i i i-> •» c.i »•> A fanWilli látszólag egyál­talán nem fantom, nagyon is hús-vér pasas, igaz, New Yorkba már kissé átszaba­­tott fizimiskával érkezik, de az ilyesmi manapság már nem sokat számít, látha­tunk magunk körül többszö­rösen átalakított képű-lelkű embertársakat minden kü­lön plasztikai beavatkozás nélkül is. Ez a fantom imi­gyen szőke lesz, s kék sze­mű, és az csak természetes, hogy különben is német, bi­zonyos Wulfgar névre hall­gat. (Kicsit ugyan már az is unalmas, hogy minden kri­miben a főgonosz örökké német származású, de hagy­juk. A história, tudjuk, bo­nyolult.) Mindazonáltal ez a fan­tom bizonyos szempontból mégis csak igazi fantom ám: én a film végéig nem tudtam meg, tulajdonképpen mi a fenéért ilyen baromi kegyetlen, vérszomjas, per­manensen gyilkolászó ter­rorista. Vajon csúnya gye­rekkora volt, hátrányos helyzetűnek számított, ne­tán a Vörös Brigádok esz­mei hatása alá került? Az­ indítékok legföljebb csak annyira bújnak ki a nagy éji homályból, mint az ül­dözők a fedezékből — né­minemű sértett hiúság meg egy pici filozófiai (?) mö­göttes kandikál elő mind­össze. Ami a filozófiát il­leti, több hasonlóval lehe­tett már találkozni A Sa­kál meg a Keselyű napjától mondjuk A város hercegéig és a Tű a szénakazalban­­ig, s őszintén szólva én már régóta szeretnék egy isme­retelméleti kérdések iránt ily fogékony vad terroristá­val találkozni, s megtuda­kolni tőle, miként véleke­dik Hegel dialektikájáról, Kant kategorikus imperatí­vuszáról vagy Nietzsche té­teléről az örök visszatérés­sel kapcsolatban (Lukác­­csal elő se mernék hozakod­ni — az Ontológiát nyil­ván betéve tudja valamen­­­nyiük) — de sajna, soha sincs rá érkezésem. Igen nagy kár pedig. Az üldözőknek persze van érkezésük. Sőt, szinte csak az van. A két főzsaru (Storsky és Hutch, vagy a minden lében két kanál ik­­szedik revolvertestvérbáty­­jai) közül az egyiket ama szép szomorúszemű Sylves­ter Stallone alakítja, kinek láttán az ember nem tud szabadulni az érzéstől, hogy tán azóta ily vonzóan szo­morúszemű, mióta többszö­rösen félholtra verette ma­gát a Rockyban. Most egy meglehetősen bugyuta mel­lékszálon őt korábban már elhagyó feleségét is abajgat­­ja, ám egy végső zseniális trükkel természetesen sike­rül leterítenie — mármint a szu­per vérengző fanto­mot... Ám addig — majd­nem minden megtörténik, ami az ilyesféle, erősen szabványosnak mondható amerikai filmekben elkép­zelhető. A savószemű ger­mán öldököl, a kemény New York-i rendőrök ül­döznek, ugyanakkor komoly tévedés lenne azt állítani, hogy a műfajon belül a leg­eredetibb szerkezeti építke­zésű és megoldású produk­ciót láthatjuk. Minden tö­kéletes, minden „profi”, már ami a közvetlen filmes tech­nikát illeti, hatásos, jó ze­ne, kitűnő operatőri­­ mun­ka — mégis legföljebb ha percekre érezhet némi fe­szültséget az ember gye­reke. Pedig több éber-ha­­tásvadász elem (ártatlan, sí­ró csecsemő a túszok között, stb.) igyekszik mindent megtenni a cél érdekében, de mindhiába. Akárcsak a Wulfgar nevű, filozofálásra és ámokfutásra hajlamos vezérgyilkos a menekülé­sért. Akinek egy szemernyi kétsége lenne mindezenköz­­ben, miként végzi az utol­só kockákon ez a vadálla­­tiasdi gyilok­mester, az menjen New Yorkba rend­őrnek. Ott a metrón nem holmi fogantyúkkal babrál­nak a déli legények. Domonkos László Szolidaritás Chilével Chilei szolidaritási gyű­lést rendezett a népfront vá­rosi bizottsága és a keres­kedelmi vállalatok pártbi­zottsága tegnap, szerdán, a Füszért-klubban, ahol Bod­nár László tartott előadást. Ünnepi műsort a Családi és Társadalmi Eseményeket Rendező Iroda irodalmi kö­re adott. A Somogyi-könyvtár új kiadványa Mindszent története (1700—1900) Keller Lajos mindszenti plébános kis könyvecskét jelentetett meg a század­­fordulón Mindszent törté­nete 1700—1900 címmel. A könyvet a címlap szerint nemcsak hogy ott írták — ott is nyomtatták a köz­ségben. Weisz 1. könyv­nyomdájában. Ennek hason­más kiadása készült most el a szegedi Somogyi­könyvtár helytörténeti so­rozatában, kiegészítve egy névmutatóval, egy kronoló­giai adattárral és a sorozat­­szerkesztő Péter László utószavával. A szerzőről a szerkesztő közöl fontos tudnivalókat: Dunaföldváron született, a váci egyházmegyében lel­­készkedett, s néhány más állomáson keresztül 1881- ben Sádorfalván át került Mindszentre, ahol 22 évig tevékenykedett, nemcsak az egyház, hanem a közélet szolgálatában is. Nevét a községről írt könyve őrizte meg a feledéstől, amelyet most a községi tanács könyvtárán keresztül célsze­rűnek és illendőnek tartott újra nyomtatni. E vállalko­zás a folytatás igényét is magában hordozza. Mind­szent további históriáját Szentes város monográfiájá­nak függelékében Bóna Jó­zsef tanító vázolta föl 1928- ig; Csongrád vármegye mo­nográfiájában még tíz év­vel megtoldotta Follajtár Ernő, Fóris Anna és Ker­tész János ... — s azóta nem akadt folytatója az ügynek. Pedig az igazán nagy dolgok azután történ­tek. Ezt az igényt a szer­kesztő is megfogalmazza, azzal a reménnyel, hogy Keller Lajos könyvecskéje talán inspirációt ad majd a község történetének korsze­rű átgondolására és a hi­ányzó évtizedek igényes fel­dolgozására. A jószándékú plébános lelkiismeretesen összegereb­lyézte a községről föllelhető korábbi ismereteket, olya­nokat is, amelyek az idők viszontagságai miatt ve­szendőbe mentek volna nél­küle. A társadalmi viszo­nyok megítélésében azonban nem tudhatott mélyre száll­ni. Adatrendszere pontos és reális következtetések levo­nására is alkalmas, főleg tanügyi témában, a birtok­­viszonyok, a gazdálkodási ágazatok és a ruházkodás ismertetésében. Beszámol árvizekről, közbiztonsági vi­szonyokról, időjárási szélső­ségekről, járványokról, tűz­vészekről, népmozgalmi ada­tokról. Sz. S. I. 5 Hová, merre emberke? Szép arcú, bájos kislány néz farkasszemet a kamerá­val. Láttán hajlandó lenne elérzékenyülni az ember: lám, milyen megejtő a fia­talság, az ártatlanság, ő maga a tisztaság, a biztató jövő. Csakhogy a szemét fe­kete csík takarja. Lehuppan a néző a szívmarkoló való­ság talajára: a helyszín a rendőrség egyik szobája, s mi magunk egy kihallgatás tanúi vagyunk. A gyerek­lány, a „bűnös” nyilatkozik. Helyesebben csacska fél­­szegséggel filozofál az élet­ről, és ítélkezik. Egyre csak azt hajtja: úgy nem akarok élni, mint a szüleim. Hogy csak dolgoznak, hajtanak ... Ügy nem érdemes — mond­ja, s tudjuk, maga a célta­lan lődörgést, a csavargást választotta. Szegény szülők! 1. tanács­g.ver-Egy tudományos hozason szót kap mekpszichiáter. Elmondja: növekszik megyénkben is a szipózó, a ragasztón kívül a narkotikumok széles skálá­ját használó tizenévesek száma. Azonos — ám a tár­sadalomtól eltérő — érték­rendet valló gyerekek ban­dába verődnek, hogy mind­attól, amit mi, szülők, pe­dagógusok, egyáltalán a fel­nőttek nyújtani tudunk ne­kik, messze „elrepüljenek”. Akár olyan messzire, hogy soha vissza sem találnak ... Szegeden nemrégiben föl­akasztotta magát egy be­­­teg lelkű, kezelés alatt álló fiú. Szegény szülei! Vannak azonban ennél kevésbé fájó tanulságok is a gyermekvilágban, olyanok, amelyek fölött már sajnál­kozó sóhaj nélkül eltekin­tünk. Némelyiket már-már természetesnek vesszük, mint a rpai élet velejáróját, netán támogatjuk is: jól van fiam, szemesnek, —kö­nyöklőnek, hanyagnak, két­színűnek, hízelgőnek — áll a világ. S mondjuk, — ta­lán csak életünkkel példáz­zuk — ne legyél élhetetlen, az erőseké — a pimaszoké, a durváké, a másokat meg­alázó-megsértőké, a minden útjukba kerülő telket-tár­­gyat összezúzóké — a világ. Így aztán fiaink csak úgy heccből emelnek ki a he­lyükről köztéri padokat, törnek be kirakatüvegeket, firkálnak össze frissen fes­tett falakat, lopnak el jár­műveket, önérzetükben sér­tik és bélyegzik meg szeré­nyebb, halkabb, a szemük­ben nyilván balek, elnyom­ni való társukat. Ennél már csak az elképesztőbb, ha a szülő a jóindulatú figyelem­­felkeltésre értetlenül reagál: ugyan, nem kell azt olyan komolyan venni, nem tud­ják, mit beszélnek. Ne tudná, ne sejtené egy 10—14 éves gyerek? Az egyik csongrádi iskolában fölmérést készítettek a pe­dagógusok. Arra voltak kí­váncsiak, mit jelent ennek a korosztálynak a haza. Ar­ra a kérdésre, el tudnád-e hagyni a hazádat, megdöb­bentő válaszokat kaptak. A diákok 54 (!) százaléka igen­nel felelt. Hogy miért? Mert — mint írják egyebek kö­zött —, apukámnak 15 öl­töny ruhája lehetne, szép házban élhetnénk, Volvón járhatnánk stb. Szegény ha­zánk! S deformálódott ér­tékítélet a külföldről, amit nem is tapasztalhattak. Sajnálkozhatunk is, hisz, a családot, hazát megtagad­ni képes tizen-egynéhány évet „tapasztalt” emberkék láttán vérezhet is a szívünk. De azt hiszem, jobban ten­nénk, ha szigorú, kegyetlen önvizsgálatba kezdenénk, halasztást nem tűrő gyor­sasággal. Mert soha nem a mégoly gaztettet, önpusztí­­tást végrehajtó, hajdan volt szemünk fénye a „bűnös”. Az emberke az elődök által kikövezett úton halad, mióta világ a világ. Hogy ez az út a napfényes, boldog jövőbe, az értelmes életbe, avagy a semmibe torkollik, tőlünk is függ. Még az apró állatnak is kell egy biztos búvóhely, ahol viharban, hóban, fagy­ban, veszélyben meghúzód­hat. Létfeltétele az ember­nek is a testi-lelki biztonsá­got, meleget nyújtó otthon és az a mással igazán soha nem pótolható haza is. Ha akár a 60 négyzetméternyi, akár 10 ezer négyzetkilomé­ternyi fészekhez kötő szálak elszakadnak, ugyan kibe, mibe kapaszkodhatna lelki egyensúlya felbomlása nél­kül az ember? Mibe az anyja szoknyáját épp hogy elengedő gyerek? Ezeket a szálakat erősíteni a mi fela­datunk, elszakítani hagyni meg éppenséggel a mi vét­künk. Mindenek előtt igazán meg kellene menteni a je­lennek és a jövőnek a csa­lád szentségét és sérthetet­lenségét. Nem jogi szabályo­zásra, drákói válás­ellenes törvényekre gondolok. Egy­szerűen arra, hogy adjuk vissza az otthon melegén őr­ködő anya társadalmi rang­ját. Ne csak arról zengjünk tirádákat, aki kiváló mér­nök, szövőnő, szakszerveze­ti bizalmi, hanem arról is, aki — jól­lehet, tisztességgel helytáll munkahelyén is — de sikeresen organizálja, egyensúlyban tartja saját családja életét. Olyan lég­kört teremt, amelyben jól érzi magát a férj, és a gye­rekek is, ahova vágyódik, s ahonnan nem elvágyódik a kis közösség minden tagja. Erő, idő, pénz kérdése is mindez, létezésünk — két­ségtelen — külső tényezők­től is függ. De tény, hogy a szeretet kohézióját igen egy­szerű dolgok is erősítik, akár a jól sikerült, együtt elfogyasztott, finom, gőzölgő húsleves, egy kiadós beszél­getés, a közös játék és ki­rándulás, s ha méltó helyre kerülhetnének ismét a csa­lád szép ünnepei. Tudnunk kellene olykor egy pillanat­ra megállni ebben a nagy hajszában, rohanásban, s örülni egymásnak, az élet­nek. Meggyőződésem, hogy a kiegyensúlyozott anya kö­rül kiegyensúlyozottak a gyerekek is, vonzásköréből nem kerülnek ki, térben bármilyen távol is vannak tőle. I 3.­ Mi mindent tapasztalhat­nak gyerekeink azon az úton, amelyen mi elindítjuk őket? Találkozhatnak esz­mékkel, példaképekkel, az éppen érvényes értékrend­del. Ha csak azt látják, hogy butikos, zöldségkeres­kedő, a másokkal dolgoztató kőműves Volvóval jár, ak­kor ne csodálkozzunk, hogy arra következtetnek: ők végzik a társadalmilag leg­hasznosabb munkát, hiszen ezt honorálja legtöbb pénz­zel a haza. Ha tíz-tizenkét éves gyerekeket faggatnak, mik szeretnének lenni, so­kak csak ezeket a foglalko­zásokat említik. Mert, mint az a tévébeli kislány is, ha­tása alá került értékzavara­inknak: tudatukban nem a tisztességes, megbízható munka, a magas teljesít­mény, az alkotás fogalma párosul az anyagi jóléttel. Így lehet aztán az eszmény­kép a bizsuárus, életcél a mütyürkeárusítás, nem pe­dig a hídépítés, a matemati­kai programozás, a gyerme­kek nevelése stb. S ha már végképp elszakad egymástól a munka és a boldogulás fogalma, mert nincs rá szü­lői szó, otthoni példa, társa­dalmi eszménykép? Marad az én és a lélek teljes zűr­zavara, amelyre jövőt épí­teni nem lehet. Otthontalanul, gyökérte­­lenül nem élet az élet. Egészséges ösztön­ű ember ragaszkodik is a fészkéhez. De el lehet-e hagyni egyál­talán, ha szeretettel, érte­lemmel, igazsággal és jó er­kölccsel van kibélelve? Chikán Ágnes Tóparti táboriskola Tóparti táboriskolát nyi­tott, s ezzel újabb egyedül­álló kísérletbe kezdett a szentlőrinci egyes számú általános iskola. A Mecsek hegyei közt fekvő orfűi út­törőtáborban berendezett tá­boriskola első lakói — fél­száz hatodikus diák — azzal a céllal töltenek el egy ta­nulmányi hetet a kellemes tóparti környezetben, hogy helyben dolgozzák fel a ter­mészetet vizsgáló szaktárgyi túrák tapasztalatait, s önte­vékenységüket fejlesztve a tanulás mellett gyakorolják a magukról való gondosko­dás mindennapos teendőit. A táboriskola programja szervesen illeszkedik a komplex tantárgyi kísérle­teiről országszerte ismert szentlőrinci iskola nevelési célkitűzéseihez. A szokásos­nál szabadabb keretek kö­zött tartott foglalkozások ugyanis a tapasztalatok sze­rint serkentik a vakációból visszatért gyerekek ismeret­­szerzési kedvét, segítik alko­tókészségük kibontakoztatá­sát.

Next