Délmagyarország, 2000. január (90. évfolyam, 1-25. szám)

2000-01-03 / 1. szám

10 Panoráma Millenniumi babák Auckland/Berlin/Ankara (MTI) Mint minden eszten­dőben, idén is ráirányult a közérdeklődés az év első újszülöttjeire. Az „elsők" közül néhányan további érdekességekkel is kitűntek. A 2000. év első újszülöttjei már december 31-én déltájban meglátták a napvilágot - leg­alábbis közép-európai idő sze­rint. Budapesten még csak 13 óra volt, amikor Új-Zélandra beköszöntött az új esztendő. Ottani idő szerint 0 óra 1 perckor született meg az év első babája - egy kisfiú - az Auckland városbeli Waitakere kórházban. A 4200 gramm súllyal született fiú a család negyedik gyermeke, három le­ány után. A rendben lezajlott szülést követő vizsgálatokon a babánál rendellenességeket állapítottak meg, és átszállí­tották egy másik kórházba. A szülők azt kérték, hogy a gye­rek nevét és eseteges betegsé­ge részleteit ne hozzák nyilvá­nosságra. Az év első leánycse­csemője - Tupou Ta­ ane Fe­ltúrni - 9 perccel később szü­letett, ugyancsak Auckland­­ban, bár a család nem új-zé­­landi, hanem a Tonga-szigete­­ken él. Ő a család hetedik gyermeke. Több ikerpár is született úgy, hogy az egyik gyermeket még 1999-re, a másikat már 2000-re kellett anyakönyvez­ni. Berlinben akkor hozta vi­lágra gyermekeit a bolgár származású Emilyia Dogrusi­­oz, amikor az utcákon három millió ember épp az új esz­tendő érkezését üdvözölte lát­ványos külsőségek közepette. Az idősebbik fiú - Milcem - négy perccel éjfél előtt, öccse - Mircan - pedig egy perccel éjfél után érkezett. Az év első németországi babája azonban nem Mircan lett: szintén Ber­linben, az Irgalmasok Kórhá­zában az éjfél utáni első má­sodpercekben jelentették be Flórian Vincen­ világrajövete­­lét. Az Amerikai Egyesült Ál­lamokban is született éjfél előtt és után néhány ikerpár egy-egy tagja. Az oklahomai Enid baptista kórházától a kis Jacob és Joshua babakelen­gyét és három hónapi ingyenes nővér-szolgálatot is kapott, mivel Joshua a kórház idei első babája lett. Seattle-ben is, a Virginia állambeli Fairfax­ban is született így egy-egy ikerpár. Az anyakönyvek sze­rint Indianapolisban is szüle­tett ilyen ikerpár - de ott egy kis turpisság van a dologban, mert amikor a vizsgálatok pénteken azt mutatták ki, hogy császármetszéssel kell világra segíteni a magzatokat, a szülők rávették az orvosokat, hogy a műtétet az éjfélt me­gelőző percekre időzítsék. Washington állam első ba­bája - Diana Teresa Asensio - 30 másodperccel éjfél után született, guatemalai szárma­zású szülőktől. Diana Teresa ezer dolláros takarékkönyvet kapott a kórháztól, továbbá babakocsit és 500 dollár ér­tékű bébiétel-utalványt. Ibrahim és Cemile Akcar ti­zenkettedik gyermeke éjfél után egy perccel született Tö­rökország délkeleti részén, Mus városban. A város elöljá­rója tüstént a kórházba sietett, hogy átnyújtsa az év első ba­bájának kijáró ajándékokat, és áldását adta arra, hogy a kis­lány neve „Skibin”, vagyis pontos magyar fordításban „Kétezer” legyen. Hétfő, 2000. jan. 3. Helsinkiben megtar­tott csúcstalálkozóján az Európai Unió úgy dön­tött, hogy megkezdi a felvételi tárgyalásokat Romániával. Az ország­nak ehhez szinte erején felüli szerkezeti átalakí­tást kell végrehajtania, amelyben Marius Suciu kolozsvári román szo­ciológus szerint a ma­gyar mintát kellene kö­vetnie. A fiatal kutató a Babes-Bolyai Egyetem munkatársa. - Romániában két éve törvény rendelkezik a re­gionális közigazgatási rendszer kialakításáról. Milyen sikerrel jár a re­gionális politika? - Létrehozták a regionális politika új intézményeit, ám ezek egyelőre félig-meddig centralizált szervezetek ma­radtak. Most a funkciók elosztása folyik, s azon megy a vita, hogy hol legyenek a régióközpontok. Az minden­esetre sokat elárul, hogy a ré­giókat Bukarestben politikai megfontolások alapján jelöl­ték ki, és kialakulásukat nem az egyes térségek szabad együttműködési hajlandósá­gára bízták. A román állam­nak eredetileg nem állt szán­dékában a regionális köz­­igazgatás elfogadása. Erre az késztette, hogy az nemzetkö­zi szervezetek egyes pénz­alapok eléréséhez a regioná­lis politika megalapozását szabták feltételül. - Mit gondol arról a ro­mán aggodalomról, hogy a régiók kialakítása az első lépés az ország föde­­ralizálása felé? - Nem hiszem, hogy így lenne, és tettek is róla, hogy ne így legyen. A régiók ki­alakításakor a megyéket úgy társították, hogy akadályoz­zák a meglévő természetes kapcsolatokat. Ha Erdély központi részét megvizsgál­juk, látható, hogy a magyar többségű megyékhez, Hargi­tához, Kovásznához és Ma­roshoz, amelyek önmaguk­ban összetartó régiót alkot­nak, három román többségű megyét - Szebent, Brassót és Fehért - csatoltak. Mint látható, az állam félt a tiszta etnikai régiótól. Ez azért van, mert a román politiká­ban gyakran autonóm egy­ségként értelmezik a régiót, helytelenül, mert annak nincs politikai státusa és nin­csenek választott testületei, mindössze arra való, hogy a térségi fejlesztés pénzalapja­it felossza. Egyébként sze­rintem a természetes közös­ségi összetartozásokat nem szabad akadályozni. A nem­zetiségi autonómiának ki­mondottan kedvező hatása lenne a regionális fejlődésre, az pedig mindössze feltétele­zés, hogy az ilyen önrendel­kezés elszakadáshoz vezet. - Mennyire akadályozza ez a magyar-román ha­tár menti regionális együttműködést? - Noha a politikai viszo­nyok sokat enyhültek, a ro­mán politikusok diskurzusa mélyén mégis ott bujkál, hogy Magyarország lehetsé­ges ellenség. Nehéz megál­lapítani, hogy a félelem va­­lóságos-e, vagy csak a figye­lem elterelését szolgálja. Gyakran hallható, hogy Ma­gyarországnak érdekében áll Erdély autonomizálására, sőt elszakítása. Erre hivatkozva az állam visszafogó szerepet játszik a határ menti együtt­működés ügyében. Románi­ában ugyanis a törvény ki­mondja, hogy míg a kulturá­lis téren a megyék szabadon teremthetnek kapcsolatokat, a gazdasági együttműködés­hez az állam beleegyezése kell. - Mit gondol, alkalmaz­ható-e a vidéki román térségekre a regionális fejlesztés stratégiája? - Bízom benne, hogy bi­zonyos árnyalással igen. Ér­demes megfigyelni a helyi autonómia kérdésében elő­állt helyzetet. A törvény ér­telmében minden település jogosult a pénzügyi önren­delkezésre, ám ez nem min­denütt járható út. Sok vidéki településen a pénzhiány mi­att még az előjáróságok sem tudnának működni, ha az au­tonómia jegyében magukra hagynák őket. Romániában csak a városi övezetekben történtek fejlesztések, ahol a pénz és a különböző funkci­ók összpontosulnak. Csak itt előnyös a pénzügyi önren­delkezés. Vannak területek, amelyek képesek gyakorolni az autonómiát, és ezekre le­het alapozni a többi felzár­kóztatását. A román vidék teljesen különbözik a nyuga­titól. A nagyvárosok kivon­tak minden erőt e rurális környezetből, s a falvakban ma elsősorban elidősödött lakosság él, és létfenntartó gazdálkodást végez. - Ebben a helyzetben bíz­nak-e az emberek Romá­niában az európai uniós csatlakozásban ? - Talán túlságosan is bíz­nak. A csatlakozást mintegy 90 százalék támogatja, s ez némi tájékozatlanságot is elárul. Romániában a politi­kai diskurzusok miatt az emberek jó része nincs tisz­tában azzal, hogy milyen károkat okozna, ha Romá­nia idő előtt, felkészülés nélkül csatlakozna az Euró­pai Unióhoz. Úgy vélem, Románia felvétele nagy mértékben attól a kapcsolat­tól függ majd, amelyet Ma­gyarországgal képes kiala­kítani. Ennek okvetlenül partneri együttműködésnek kell lennie, hiszen a vé­dővámok eltörlése Románia számára mindaddig negatí­van hatna, amíg a román gazdaság nem elég verseny­­képes. Láthattuk: ahogy Románia belépett a közép­európai szabadkereskedelmi övezetbe, az országot ellep­ték a magyar élelmiszeripa­ri termékek. Nemrég a ro­mániai Nagylakon jártam és tapasztalhattam, hogy a he­lyi gazdasági termelőket milyen hátrányosan érintet­te a beáramló olcsóbb és jó minőségű magyar áru. Már­pedig a település a határ menti együttműködéssel felkészülhetett volna a vá­mok eltörlésére. Ezért sze­rintem Bukarestnek elő kell segítenie a határ menti régi­ók együttműködését, az or­szág ebből csak nyerhet. Romániának ki kell hasz­nálnia azt az előnyt, hogy nyugati szomszédja a felvé­tel előtt áll. Magyarország sikeresen valósította meg a társadalmi szerkezetváltást, a magyar életszínvonal ma­gasabb a románnál. Romá­niában érdemes feltenni a kérdést: vajon nem ugyan­ezt az utat kellene-e követ­nünk? Panik Sándor Románia: követhető-e a magyar minta? Félelem a szeparatizmustól Marius Suciu: A természetes közösségi összetartozásokat nem szabad akadályozni. (Fotó: Schmidt Andrea)

Next