Délmagyarország, 2000. augusztus (90. évfolyam, 178-204. szám)

2000-08-26 / 200. szám

Szombat, 2000. Aug. 26. T­úlsúlyosak és fogyókúrázók Budapest (MTI) A magyarországi fel­nőtt lakosság egyharma­­da, az idősebbeknek pe­dig mintegy a fele túlsú­lyos, fogyni pedig a fia­tal, jól kereső, városi nők szeretnének leginkább - derül ki a Gfk Piackutató Intézet vizsgálatának összegzéséből. A 15 éven felüli népességet reprezentáló 1000 megkérde­zett válaszaiból az intézet arra a következtetésre jutott, hogy a nem kívánt kilók száma az érintettek életkorával együtt növekszik: míg a 39 évesnél fiatalabbak körében az orszá­gos átlagnál alacsonyabb a túl­súlyosak aránya, addig az 50 évesnél idősebbek közül min­den második cipel magán fel­esleges kilókat. Megállapították: a túlsúlyo­sak aránya a férfiak és a nők között nagyjából egyforma, fogyni azonban jóval több nő szeretne, mint férfi, közöttük is leginkább a 30 és 59 év kö­zöttiek. A vizsgálatban részt vevők iskolai végzettségét tekintve kiderült, hogy a normál feletti testsúly a középfokú és alacso­nyabb végzettségűekre jel­lemző, lefogyni mégis a diplo­mások akarnak a legnagyobb arányban. A kérdezettek anyagi hely­zetét tekintve az elhízás in­kább az alacsonyabb jöve­delmű háztartásokban élőkre jellemző, fogyni viszont főleg a jómódúak szeretnének, akik­nek háztartásában a nettó jöve­delem tavaly meghaladta a ha­vi 90 ezer forintot. Régiók szerint vizsgálva a Budapesten és Közép-Dunán­­túlon élőkre jellemző kevésbé a túlsúly, legnagyobb mérték­ben pedig az északi megyék­ben lakók kilói emelkednek az átlag fölé. A vizsgálatot végzők felfi­gyeltek arra is, hogy a kisebb településeken az átlagosnál nagyobb a túlsúlyosak aránya, míg a városokban kisebb. Fogyni azonban a városiak jobban szeretnének, különösen a budapestiek; közülük majd­nem minden második megkér­dezett szeretne megszabadulni fölösnek érzett kilóitól. A felmérés érdekes részlete az is, hogy a főzni tudók köré­ben átlag feletti a túlsúlyosak aránya, akár szeretnek tüstén­kedni a konyhában, akár nem. Ugyanebben a körben a fogyni kívánók aránya is az átlag fe­lett van. A Gfk Piackutató Intézet munkatársainak adott válaszok szerint a fogyni akarók többsé­ge ínyenc, illetve nyüzsgő életvitelű ember. Testületi ülés Sándorfalván Munkatársunktól Augusztus 29-én, kedden 15 órától önkormányzati képviselő-testületi ülést tar­tanak a polgármesteri hivatal tanácskozó termében. A jegyző ezen a fórumon tart majd tájékoztatót a mező­­gazdasági társvállalkozások helyzetéről. Kevesebb mint egy éves munka az, amit majd értékelni fognak, hi­szen január elsejétől kapott a település ezen a területen ha­tósági jogkört. Sándorfalvá­­hoz tartoznak Zsombó és Szatymaz ingatlanügyei is. A testületi ülésen írják ki a pályázatot a szilárd hulla­dék szállítására is. Ez idáig a Szegedi Környezetgazdálko­dási Kht. vitte el a szemetet, ám szerződésük december 31-én lejár. A kötelező köz­­szolgálatról szóló törvény alapján újra kell pályáztatni a munkát, a szerződést meg­hosszabbítani nem lehet. É­let a Marson Az emberiséget a törté­nelem kezdete óta tartja izgalomban az a le­hetőség, hogy nincs egye­dül az univerzumban. Ko­rabeli sziklarajzok jelení­tenek meg titokzatos, szkafanderes alakokat, akik az űrből érkeztek a Földre - vagy csupán a homo sapiens ilyen irá­nyú vágyai fejeződnek ki a fantasztikus, szokatlan figurák megalkotásában? Csak sejtéseink lehetnek. Századunk sem szűkölkö­dik kitalált űrlakókban: sci-fi filmek és regények tömegei dolgozzák fel a földön kívüli élet lehetőségét. Ez idáig - legjobb tudomásunk szerint legalábbis - mindez fikció volt. Ám 1996-ban fantaszti­kus jelet küldött a Mars. A vö­rös bolygóról származó me­­teoritban földön kívüli élet nyomait fedezték fel: az elekt­­romikroszkópos vizsgálatok során megkövült marsi bakté­­riumokat találtak... Lehet egy efféle hírt túl­szárnyalni? Lehet. A közel­múltban az Amerikai Űrkuta­tási Hivatal bejelentette: a vö­rös bolygón vizet találtak. E tényeknek köszönhetően a Mars ismét a figyelem közép­pontjába került: további kuta­tások céljából 2005-ig újabb robotmissziót indít útnak a NASA. Nem csoda hát, hogy való­di hírbombaként robbant né­hány nappal ezelőtt az a nyi­latkozat, melyet Horváth And­rás csillagász-űrkutató, a bu­dapesti Planetárium igazgató­ja adott a sajtónak: véleménye szerint létezik élet a Marson. Ha ez valóban így van, va­jon egy valaha létező, magas szintű élet maradványaira bukkantunk, vagy egy teljesen új, most kialakulóban lévő fo­lyamat tanúi lehetünk? S ha a Mars valaha virágzó, élő pla­néta volt, miféle katasztrófa tette halottá? Kialakulhatott-e rajta bármiféle civilizáció, s ha igen, a pusztulás előtt volt­­­ idejük, lehetőségük mene­külni? Hová menekültek? Le­het, hogy mi vagyunk az évezredekkel ezelőtt a Földre evakuált Mars-lakók leszár­mazottai? Milyen gyakorlati je­lentőségük van ezeknek a fel­fedezéseknek? A választ meg­kaphatják augusztus 27-én va­sárnap este 7 órai kezdettel, a Telia Televízió képernyőjén jelentkező Negyedik Dimen­zióban a műsor exkluzív ven­dégétől, Horváth Andrástól. Nem marad el természete­sen a néhány héttel ezelőtt út­jára indított,­­ s azóta nagy si­kert aratott­­ az űrkutatás tör­ténetét bemutató NASA doku­mentumfilm sem: az ötödik részt a Negyedik Dimenziót követően tekinthetik meg az érdeklődők. Fekete Annamária Száztagú óriás A Száztagú Cigányzenekar 1985-ben ala­kult, azt követően, hogy a világhírű prímás, idősebb Járóka Sándor temetésére összeáll­tak a muzsikusok. A hatás leírhatatlan volt. Az egyik alapító tag mesélte, hogy még ma is feláll a szőr a karján, ha arra a napra gondol. Nem volt kérdés, hogy együtt ma­radnak-e vagy sem. A történet azóta ismert: számos külföldi turné, tévéfelvételek, CD-le­­mezek tanúskodnak a sikerről, a repertoár­ba olyan klasszikusok kerültek mint Liszt, Brahms, Johann Strauss, Erkel, Hacsatur­ján. Pusztán a zenekar támogatása vár meg­oldásra. Az elmúlt évben 35, míg az idén már csak 10 millió forintot kaptak prog­ram-finanszírozásra. A program, vagyis a koncert „teljesítése” azonban egy állandó zenekari együttlétet, műhelymunkát feltéte­lez. Az együttes vezetője és tagjai diszkrimi­natívnak tartják, hogy nincs fenntartójuk, miközben más, jóval kevesebbet fellépő ze­nekarok mögött áll egy állandó fizetést fo­lyósító, próbahelyiséget biztosító támogató. T. Sz. A. Riport 15 A Száztagú Cigányzenekar a Dóm téren A gádzsók is romák A sza­badtéri föld alá süllyesz­tett öl­­tözőfolyo­­sója egy lepukkant labda­rúgó-stadion­éra emlékeztet. A halvány­zöld asztalok mellé ron­gyos huzatú székeket tol­hatunk, a sarkokban a nehéz, fémből készült ru­hatartó állványok az öt­venes évek programját idézik: váljunk a vas és acél országává. A fala­kon különféle tabellák és megsárgult csapatképek helyett a pályabeosztás, azaz a próbarend olvas­ható, valamint Korognai igazgató szigorú hangvé­telű levele: a művészek késéseit, valamint hiány­zásait az ügyelő minden esetben köteles jelenteni. A Száztagú Cigányzenekar pontos. Két busszal gördülnek be a Dóm térre, míg az elnök­producer Raduly József Citro­ennel érkezik. Rendelkezik, ki legyen az a három művész, akit az a megtiszteltetés ér - igen, ezt a szót használta -, hogy interjút adhat lapunknak. - A művész urak után nyi­latkozom néhány szóban, amennyiben érdekes a véle­ményem - mondja öblös hangján a feketébe öltözött főnök, aki az újságolvasóknak politikusként is ismerős lehet. Raduly a Magyarországi Ci­gányok Kulturális Egyesületé­nek alelnöke. A kiadott utasításnak meg­felelően Buffó Rigó Sándorral ülünk le a büfébe, egy-egy po­hár sört rendelünk. Fellépés előtt nem tilos szeszes italt fo­gyasztani, ittasság miatt vi­szont már kerültek ki tagok a zenekarból. A művészeti ve­zető és prímás nevéből a „Buffó” előtag nincs beje­gyezve a személyi igazolvá­nyába. A szó bohócot, komi­kus szerepet alakító művészt vagy, az operában, technikai hibát, azaz a tenorista felső céjének hamisságát jelenti. Riportalanyomnál másról van szó. - Gyermekkoromban hibá­san beszéltem - meséli. - Apámat nyaggattam, hogy ve­gyen föl, de csak olyan han­gok jöttek ki a számon, ame­lyek a buffó szóhoz álltak a legközelebb. így ragadt rám a név­­ előbb a családban, majd széles körben. - Hogy lehet a zenekar tagjává válni? - A jelentkezőt meghall­gatjuk, majd egy éven keresz­tül minden héten el kell járni a próbáinkra. - Hány tagja van a Százta­gú Cigányzenekarnak? - Száznyolcvan. Betegség, családi problémák, utazási ne­hézségek vagy vendéglátós szerződés miatt nem mindenki tud velünk jönni a fellépések­re. - Miért? Nem lehet megél­ni abból, hogy valaki a vi­lághírű Száztagú Cigány­­zenekar tagja? - Kérem, ez nem munka­könyves állás, ez egy kulturá­lis egyesület. Havonta húsz fellépésünk éppúgy lehet, mint egy. Egzisztenciát ala­pozni erre nem lehet. - A cigány szó szalonkép­telenné vált a rendszervál­tozás óta. Miért nem neve­zik magukat Száztagú Ro­mazenekarnak?­­ Nézze, ez olyan, mint a paraszt szavunk. Attól, hogy „büdös” előtaggal is elhang­zik, nem vált szitokszóvá. Mi­ért kellene szégyellnem, hogy cigány vagyok? Az ügyelő közben a szín­padra hívja próbálni a zené­szeket. Már csak mi ülünk a büfében, Buffó nem türelmet­len. Elengedem végre. Ha va­laki netán szóvá tette a művé­szeti vezető késését, akkor e sorokat tekintsék igazoló je­lentésnek. A hangosító próba fél óra alatt lezajlik. A színpadon rend és fegyelem van, min­denki tudja a dolgát. Egy-egy komolytalankodó tagot a prí­más leint: - Gyerekek, ne viccelődje­tek - majd kacsint egyet, nincs harag. A színpad mögött a technikai személyzet lábten­gózik. A játék élvezetes, igaz, a szabadtéri több mint egy hó­napja alatt az is megtanulhat­ja, akinek egyébként süket a lába. Nyolc-nyolcnál hagyom ott a meccset, mert a próba végén Raduly József szólt ze­nészeihez: - A tér gyönyörű, öröm, hogy itt játszhatunk. Figyelem és mosoly. Ezt a kettőt kérem az előadáson. A büféjegyeket nálam lehet átvenni. A színpad szélén sorban áll a száz ember. A gyorsaság számít, a rang nem. Balogh Dezső klarinétművésznek például a sor közepén jutott hely. Kék trikót visel, csukló­ján vastag aranylánc. Nem hi­valkodóan, csak úgy. Legin­kább pesti butikosra emlékez­tet a nyolcvanas évek köze­péről. Az is: cipőboltjai van­nak a fővárosban. Társai kö­rében egy francia szám fel­dolgozásáról híres. A szólót azóta más zenekarok is átvet­ték, a koncertre járó közön­ség jól ismeri a melódiát. Ez a negyvenhét éves ember, aki úgy néz ki mint egy rosszabb korban lévő harmincas, az Állami Népi Együttesből ment nyugdíjba. Rosszul érezte magát, mert a tagok frakcióztak. Zenészek a zené­szekkel, táncosok a táncosok­kal tartottak, kis csoportok­ban beszélgettek, kollegáikról pletykáltak. A Száztagúban ilyen nincs. - Itt a gádzsók is romák - mondja ki a kulcsmondatot. Ökrös Oszkár nincs olyan kellemes helyzetben, hogy előadás előtt a folyosón gya­koroljon. A művész hangszere a cimbalom. Fizimiskája ne­kem, a koca-zenehallgatónak is ismerős. A kádári konszoli­dáció világtalálmányának, az Önök kérték-nek volt állandó szereplője, amint népi együt­tesekben ütögette ördöngösen hangszerét. Húsos kezét fi­gyelem. Ujjai rövidek, töm­zsik. Talán ez segítette a vi­lághírhez? - Erre rá kell születni - mondja. - Két egyforma kéz kell hozzá és laza izomzat. - Mekkora fizikai megter­helést jelent egy-egy előadás? - Rendkívülit, de a szelle­mi igénybevétel legalább két­szerese a fizikainak. Nem vé­letlenül, hiszen a játékom nyolcvan százaléka improvi­záció. - Szokott még izgulni kon­cert előtt? - Drukk nélkül nincs jó produkció. Ha sok a néző, an­nál nagyobb a kedvem a játék­hoz. A cigányművészekre nem jellemző a színészeknél, zené­szeknél vagy magukat külön­leges földi tüneménynek tartó tévés, rádiós sztároknál meg­szokott szalín. Nem vakargat­­ják testrészeiket az interjú alatt, nem vonogatják vállu­­kat, nem teremtenek le, ha hü­lyeséget kérdezek és nem ful­lad öncélú bohóckodásba a beszélgetés. A kör végén Raduly Jó­zsefnek jelentem, hogy a fel­adatot teljesítettem. Alulról jött ember, egy szabolcsi kis cigánytelepen nőtt fel. Óriási benne a bizonyítási vágy: négy diplomát szerzett, az ötödik, a jogi, útban van. Nem iszik, nem dohányzik, mindig naprakész. Úgy érzi, cigány­ként ötször többet kell dolgoz­nia, hogy megfeleljen az elvá­rásoknak és ne kössenek bele. Beszédében az otthonról ho­zott szenvedély - az asztalt csapkodja, izzadt hajába túr, ingét mellig kigombolja - a professzoros pontossággal pá­rosul. Definíciókat mond, pontokba és alpontokba szedi gondolatait, logikusan érvel. - A mi sikerünk sajnos nem a cigányság sikere - mondja. - A kultúra egy nem­zet életviszonyait szövi át. En­nek az értéke az egyénnek fontos, senkinek sincs joga megkérdőjelezni. Rajkóprímás kopog a ve­zetői öltöző nyitott ajtaján, ke­zében hegedű. - Bocsánat, nem tetszett látni a Józsi bácsit? - Nem. - Nincs másod-, harmad­­osztályú kultúra, hanem más (ezt a szót megnyomja, egyete­mi jegyzetben vastagon, dőlten és aláhúzottan lenne szedve) kultúra van - folytatja. - Ezt a mindenkori többségi társada­lomnak kellene egy (a számo­kat ujjával mutatja) megismer­ni, kettő elfogadni, három meg­szeretni, négy tolerálni, öt tá­mogatni. Amíg ez nem történik meg, addig a cigányság sike­réről semmiképpen sem beszél­hetünk. Nemcsak a cigánykul­túrát nem támogatják, hanem a zenekaromat sem. Kevés az idő a kezdésig. Raduly leveszi ingét, hogy a színpadra lépő ruhájába öltöz­zön. Az öltözőfolyosó most is olyan mint a futballban, ranga­dó előtt. Van, aki lehajtott fej­jel támaszkodik a falnak és ezerszer lejátssza magában a közelgő meccset. Más felsza­badultan mesél társainak, akik­nek feszült tudatáig nem jut el a szavak értelme, de azért bólo­gatnak, a poénnál mosolyog­nak. Csak a stoplik nem kop­­pannak a kövezeten, helyettük a hegedűn különféle melódiák csendülnek fel. Az ügyelő vég­re színpadra szólítja a zenekart. A görcs oldódik. Kezdődik a koncert. Tóth-Szenesi Attila Megbeszélés próba előtt. (Fotó: Karnok Csaba) A nagybőgős magányossága

Next