Délmagyarország, 2001. október (91. évfolyam, 229-254. szám)

2001-10-05 / 233. szám

PÉNTEK, 2001. OKTÓBER 5. Vizsgálat a bizottságnál Munkatársunktól A Délmagyarország információi szerint a szegedi önkor­mányzatnál belső vizsgálatot rendeltek el a közgyűlés tulajdo­nosi bizottságánál. A vizsgálat kiterjed a testület valamennyi döntésére. Lapunk kérdésére Mezey Róbert jegyző először nem kommentálta a hírt, majd később annyit mégis elmon­dott: mivel a bizottság elnöke, Török Csaba ellen a Szegedért Egyesület feljelentést tett, és az ügyben rendőrségi nyomozás folyik, hivatalból vizsgálják a kérdéses ügyet. A testület általunk megkérdezett tagjainak hivatalosan nincs tudomásuk a vizsgálatról. Valamennyien hangsúlyozták: „A tulajdonosi bizottság továbbra is zavartalanul folytatja munkáját." Török Csabát, a tulajdonosi bizottság fideszes el­nökét hivatalosan nem értesítették a belső vizsgálatról, ám ő is hallott olyan híreket, hogy „tanulmányozzák” az általa ve­zetett testület döntéseit. Török a pénteki közgyűlésen napi­rend előtt felszólal, és - mint mondta - más mellett azt is megkérdezi, hogy valóban folyik vizsgálat az általa vezetett testületnél, mert akkor arról őt értesíteni kellett volna. Nyári visszautasítja a jegyző állítását Munkatársunktól Nyári Ferenc József visszautasítjta Mezey Róbert jegyző a Délmagyarország október 3-án, az „Áremelke­désben reménykednek a szol­gáltatók” című írásunkban közölt kijelentését. A jegyző kedden, a városházán meg­tartott sajtótájékoztatón fi­gyelmeztette a lakosságot, ne vegyenek fel panelházak 11. emeletének építéséhez köl­csönt, erre ugyanis sem a szakhatóságok, sem a polgár­­mesteri hivatal nem adott en­gedélyt. A jegyző szerint en­nek ellenére Nyári Ferenc Jó­zsef szervezi az építkezése­ket. Nyári Ferenc József leszö­gezte: „miután megkaptam az elutasító határozatot Bar­­tha László polgármestertől, Novák István főépítésztől és Mezey Róbert jegyzőtől, semmilyen lépést nem tettem a tetőtér-beépítés ügyében, hitelfelvételre soha senkit nem kértem, és nem is szer­vezek ez ügyben semmit”. Mezey Róbert jegyző nem kívánt reagálni Nyári Ferenc József lapunkhoz el­juttatott közleményében fog­laltakra. Szabadlábon munkatársunk támadója Feljelentést tesz Munkatársunktól Szabadlábra helyezték azt a férfit, aki Szegeden, a Ste­fánián szerda délelőtt késsel támadt kollégánkra. A 27 éves K. Róbert „csak” ga­rázdaságot követett el, ezért kihallgatása után elenged­ték. Tegnap reggel a férfi újra felbukkant a Stefánián, be­kopogtatott a Sajtóházba, ahol közölte: feljelenti kol­légánkat, mert tegnap „Meg­támadtak!” címmel megírta a történteket. Információink szerint K. Róbert már több­ször volt büntetve. őrjárat Munkatársunktól Ismét természetvédelmi őrjáratokat szervez a Kiss Ferenc Csongrád Megyei Természetvédelmi Egyesület (Csemete). Az előző tanév­ben általános és középisko­lás diákok segítségével jár­ták be a megye védett és ol­talomra érdemes területeit. Az idei őszi program első ki­rándulásán a Vetyeházat, a nagyfai Maros-holtág terüle­tét térképezik föl a kerékpá­ros természetvédők. A cso­port október 6-án, szomba­ton, délelőtt 9 órakor indul a Stefánia 10., azaz a Délma­gyarország szerkesztősége elől. Újabb területet vonhatnak be a fizető parkolási rendszerbe Drágábban várakozhatunk Jövőre már a József At­tila sugárút, Római körút és Felső Tisza-part által határolt területen is fizet­ni kell a parkolásért, ha a közgyűlés elfogadja a Szegedi Parkolási Kft. ja­vaslatát. Január elsejétől emelkedik a parkolási bérletek és jegyek ára, aminek nagyságáról a napirend szerint ugyan­csak ma döntenek a kép­viselők. A tervek szerint csökkentik a parkolási te­rületen kijelölt rakodóhe­lyek számát is. Előreláthatólag ma ismét módosítja az öt évvel ezelőtt bevezetett fizető parkolási rendszerről szóló közgyűlési rendeletét a szegedi képvi­selő-testület. A szabályok mó­dosítását a Szegedi Parkolási Kft. (Szepark) kezdeményez­te a rendszer működésének és hatékonyságának növelése ér­dekében az önkormányzatnál. A Szepark javaslata szerint 2002. január 1 -jétől átlagosan tíz százalékkal kellene emel­ni a parkolási bérletek és je­gyek árát. Nemes László ügy­vezető igazgató lapunknak el­mondta: tisztában van azzal, hogy a kormány az idei évre 7 százalékos inflációt terve­zett, de a gazdasági előrejel­zések alapján a pénzromlás várhatóan meghaladja majd a 10 százalékot, így továbbra is azt tartja elfogadhatónak, ha az önkormányzat az infláció­­követő módszert alkalmazza a tarifaemelésnél. A javaslatok között szerepel a fizető parkolási rendszer te­rületi hatályának kiterjeszté­se. E szerint jövőre már a Jó­zsef Attila sugárút, Római kö­rút és Felső Tisza-part által határolt területen is fizetni kell majd a parkolásért, ahol kék és sárga zónát alakítanak ki. A tervek szerint a sárga díjöve­zetbe tartozna például a Festő, Munkácsy és Zsótér utca, a kékbe pedig a Háló, Lajka és Tímár utca. „A jelenlegi zóna­határok mentén, illetve annak környezetében élő gépjármű­tulajdonosok részéről merült fel az igény, hogy lakóterüle­tükre is terjedjen ki a fizető parkolási rendszer” - közölte Nemes László. Ugyanakkor Tímár László gazdasági alpol­gármester szerint megkérdője­lezhető a rendszer területi ha­tályának bővítését célzó szán­dék, mivel az adott területen nincs olyan parkolási, illetve forgalomszabályozási gond, ami ezt indokolná. A Szepark indítványozta to­vábbá, hogy a Belváros zsú­foltságának csökkentésére a zöld zónában szombati napok­ra is terjedjen ki a fizető par­kolási időtartam 8 és 12 óra között. Mindemellett a parko­lási társaság javaslatot tett ar­ra is, hogy a város csökkent­se a parkolási területen kijelölt rakodóhelyek számát, és ve­zessen be időbeni korlátozást. Ennek keretében csak 16 órá­tól 9 óráig lehetne rakodni az adott területen. „Tapasztala­taink, illetve felmérésünk sze­rint a kisebb üzletek rakodóhe­lyeit a nap nagy részében az üzletek tulajdonosai és alkal­mazottai veszik igénybe” - fo­galmazott Nemes László, aki úgy véli: csak a nagy forgalmú létesítményeknél indokolt ra­kodóhelyet kijelölni. Ilyen pél­dául a Centrum Áruház, a Nagyáruház vagy a Főposta. A gazdasági alpolgármester szerint a rakodóhelyek időbe­ni korlátozása jogos igény a Szepark részéről, ugyanis a tapasztalat azt mutatja, hogy gyakran nem áruszállítási cél­lal parkolnak az erre kijelölt helyeken. Ugyanakkor Tímár véleménye szerint a rakodóhe­lyek parkolási övezetbe tör­ténő bevonásával kapcsolato­san további egyeztetések szük­ségesek a szakhatóságokkal és az érdekképviseleti szer­vekkel. Nemes László elmondta: felvetődött annak ötlete is, hogy a Széchenyi téren és kör­nyékén csak jeggyel lehetne parkolni a jövőben, csökkent­ve ezzel is a zsúfoltságot. Min­dez azonban csak akkor való­sítható meg az ügyvezető igaz­gató szerint, ha átadják az Arany János és Dózsa utca sarkán a parkolóházat. Sz. C. Sz. Fizető parkoló a Belvárosban. Egyre kijjebb terjeszkednek. (Fotó: Gyenes Kálmán) A telekért cserébe a város elhelyezhetne négy idős embert Szegedi Ősz Idősotthon épülne A szegedi önkormányzat ingyen adná át a város tulajdonában levő Zákány utca 25. szám alatti telket, vagy biztosítaná a térítésmentes földhasználat jogát két magántársaságnak annak fejében, hogy ott szo­ciális otthont építenek a szegedi rászorulók részére. A Szegedi Őszi Idősotthon létesítéséről szóló előterejsz­­tést ma tárgyalja a közgyűlés. A szegedi önkormányzat fenntartásban levő, tartós bennlakást biztosító intézeti elhelyezésre 106-an várnak, az emelt szintű ellátást igénylők száma 26. Csongrád megyében a szociális otthoni elhelyezést igénylők száma - az ez év márciusi adatok sze­rint - 409 fő. Az igényeket sem a megyében, sem Szege­den nem tudják kielégíteni. A szociális otthonokba bejutni szándékozók csak a már ott lakók halála esetén kaphatnak helyet. Ezért minden új ott­hon építése hozzájárul a szo­ciális otthoni ellátásra vára­kozók számának, illetve a vá­rakozási időnek csökkentésé­hez. Két magántársaság, a Fo­­nyó-ház Ingatlankező Kft. és az Őszidő Szociális és Egész­ségügyi Szolgáltató Kht. for­dult szociális otthon - a Sze­gedi Ősz Idősotthon - építésé­nek szándékával a szegedi ön­­kormányzathoz. Tíz sze­mélyes gondozóházat, vala­mint 40 személyes emelt szintű idősek otthonát építe­nék meg és működtetnék a Zákány utca 25.-ben. Az ajánlattevő és az önkor­mányzat együttműködésére vonatkozó, ma közgyűlés elé kerülő előterjesztés értelmé­ben: a szegedi önkormányzat vagy 25 évre szóló térítésmen­tes földhasználati jogot biz­tosít a Zákány utca 25.-ben található telken, vagy a terü­let tulajdonjogát ingyenesen átruházza a két társaságra. Ezért cserébe a Fonyó-ház Kft. és az Őszidő Kht. egy olyan szegedi idős ember át­meneti elhelyezését és négy tartós bentlakását garantálja, akiket az önkormányzat java­sol. Emellett vállalják, hogy elsősorban szegedieknek biz­tosítanak szociális otthoni el­helyezést. A létesítendő intéz­mény fenntartási és működ­tetési költségei az Őszidő Kht.-ét terhelik. K. K. Többe kerül a Dugonics tér átépítése A tervezettnél 54 mil­lió forinttal többe kerül a szegedi Dugonics téri körforgalom kialakítá­sa. Az országban egye­dülálló csomópont ki­építésének tényleges költségeit csak a közbe­szerzési eljárás végén határozhatják meg. Az egyedi műszaki beren­dezések hosszú távon biztosítanák a csomó­pont biztonságos műkö­dését. A tervezettnél mintegy 54 millió forinttal többe ke­rül a szegedi Dugonics téri körforgalom megépítése. A költségvetés módosításáról várhatóan ma tárgyal a vá­rosi közgyűlés. A korábban már jóváha­gyott elképzelés szerint kör­forgalommá alakítanák át a Dugonics téri csomópontot, amelynek különlegessége az, hogy a 3-as és 4-es villa­mosok összekapcsolt vonala is keresztezi. A 4-es járat a csomópontban két irányban halad: egyik ága a Kálvária sugárúton, másik pedig a ré­gi vonalon, a Petőfi Sándor sugárúton fut tovább. „A Dugonics téri csomó­pont körforgalommá alakí­tása az országban egyedü­lálló megoldásokat kíván” - tájékoztatta lapunkat Tóth István Tibor, a terveket elké­szítő Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója. Az első költségvetés va­lóban alultervezettnek bizo­nyult. Ennek legfőbb oka a hazai tapasztalatok és min­ták hiánya: a villamossal keresztezett körforgalom ki­alakítása számos különleges műszaki megoldást kíván, amelyeknek tényleges költ­ségeit csak a közbeszerzési eljárás végeztével határoz­hatták meg. Csupán egyetlen példa: a villamosvágányok elágazásá­ba egyedi tervezésű és kivi­telezésű kitérőket kell beépí­teni. Magyarországon egyet­len cég vállalja a gyártást - darabonként 15 millió forin­tért. A korszerű kitérőkön csöndesen haladnak majd át a villamosok. Az SZKT még nem adott megrendelést a ki­térők gyártására. „A Dugonics téri csomó­pont átépítésének terve kap­csolódik a Belváros átfogó rekonstrukciójához” - mondta az igazgató. A kör­forgalom folyamatos áthal­adást biztosít, így a gép­járművek kevesebb kipufo­gógázt bocsátanak ki, az átalakítás tehát környezet­­védelmi célokat is szolgál. A csomópont kiépítése, a jelenlegi költségvetés sze­rint 350 millió forintba ke­rül. A program megvalósítá­sához a Környezetvédelmi Alap 48 millió 500 ezer fo­rint vissza nem térítendő tá­mogatást és ugyancsak 48 millió 500 ezer forint ka­matmentes hitelt nyújt. Ny. P. A Dugonics téri körforgalom kialakítása 350 millió forintba kerül. (Fotó: Schmidt Andrea) AKTUÁLIS 5 Bioépítészeti napok Munkatársunktól A Bálint Sándor Művelődé­si Ház ad otthont az „V. új­szegedi bioépítészeti napok" címet viselő rendezvénynek, amelyet október 8-án, hétfőn délután 5 órakor nyit meg Kiss Lajos területi főépítész, az Épí­téstudományi Egyesület or­szágos alelnöke. A megnyitó után a bioépítészetről, vala­mint az energiatakarékosság és környezetvédelem össze­függéseiről szóló előadások következnek. A konferencia másnapján, kedden délelőtt 9 órától többek között a környe­zettudatos életmódról, a nap­energia hasznosításáról, a ter­mészetes építőanyagokról, a szennyvízkezelés környezet­barát módjáról beszélnek az előadók. A bioépítészetet művelő és a természetes élet­módot népszerűsítő tervezők, gyártók és szolgáltatók kiállí­tása október 27-éig tekinthető meg. Az előadásokra és a ki­állításra minden érdeklődőt várnak a rendezők.

Next