Délmagyarország, 2004. szeptember (94. évfolyam, 204-229. szám)

2004-09-23 / 223. szám

CSÜTÖRTÖK, 2004. SZEPTEMBER 23. Jöhet a lehűlés A Szegedi Hőszolgáltató Kft. 27 ezer 540 háztartást lát el me­leggel. A hideg beköszöntővel elindul a fűtés is a rendszerre kapcsolt otthonokban, legké­sőbb október 15-én. MUNKATÁRSUNKTÓL A szegedi helyi rendelet szerint a fűtési szezon október 15-én kez­dődik a távfűtésbe bekapcsolt la­kásokban, épületekben. Azon­ban, ha az időjárás hidegre for­dul, és három egymást követő napon a hőmérséklet nem éri el a 12 Celsius-fokot, a szolgáltató bekapcsolja a fűtést. Básthy Gábor, a cég igazga­tója elmondta, nyáron a kar­bantartások kapcsán mindig tartanak próbaüzemet, s a fel­merülő hibákat azonnal kija­vítják. Jelenleg a rendszer üzemkész, így is kell lennie, hiszen a távfűtési rendelet sze­rint szeptember 15-től készen kell állnia a cégnek arra, hogy ellássa a több mint 27 ezer háztartást. Klári, Ági és a kamera is látta a bolti rablót Folytatás az 1. oldalról Ági csak később értette meg, hogy Klári miért rohant ki az üzletből, ugyanis onnan, ahol állt, nem látta, ki lépett be az boltba, és azt sem hallotta, hogy mit akart. Miután kolléga­nője kiabálva kiszaladt, ő elő­jött a pult mögül, és elindult a rabló felé. A magas férfi hátrál­ni kezdett, közben azért meg­próbálta kinyitni a pénztárgé­pet, többször ráütött, de a gép nem nyílt ki. - Nem ijedtem meg, hiszen tu­lajdonképpen azt sem tudtam, mi történik, minden villámgyor­san zajlott - mondta tegnap Ági. A rabló ezután feltépte az ajtót és zsákmány nélkül a Csillag tér felé elmenekült. Klári elmesélte, azért rémült meg és menekült ki a boltból, mert másfél éve már egyszer ki akarták rabolni az üzletet. Akkor a támadó lökdöste, fenyegette, üvöltött vele. Az asszony megje­gyezte: egyébként hiába kiabált segítségért, egy arra járó biciklis közömbösen tekert tovább. - A rablási kísérlet minden mozzanatát rögzítette a bizton­sági kamera, a felvételeket a rendőrség vizsgálja. Reméljük, néhány napon belül elfogják a tettest - jegyezte meg Nagy And­rea. Az üzletvezető elmondta­, a történtek óta biztonsági őr vi­gyáz az üzletre és főleg a bolt dol­gozóira. Azt már a raktáros Berki Ba­lázs tette hozzá, hogy szerinte a támadó napok óta figyelhette a boltot, úgy véli, régóta készülhe­tett a rablásra. A rablási kísérlet helyszíne­Fotó: Schmidt Andr­ea - A­K­T­U­Á­L­I­S * A gyártó szerint a lezuhant BB-01 Bence típusú sárkányrepülő megbízható Vizsgálják a tragédia okát A szombaton Kiskundorozsma mellett le­zuhant motoros sárkányrepülő gyártója is részt vesz abban a vizsgálatban, amely meg­próbálja kideríteni, miért következett be a tragédia. Tegnap megérkezett Szegedre az a négyfős, szakértőkből álló csapat, amely megpróbálja kideríteni, hogy mi okozta a két halálos áldo­zatot követelő motoros sárkányrepülő tragé­diáját. Mint azt már megírtuk, egy korábbi, az idén májusban Dunakeszin történt baleset miatt repülési tilalom volt érvényben a BB-01 típusú sárkányrepülőkre. A 67 éves pi­lóta, a szegedi Sz. János utasával, egy 29 éves szatymazi férfivel a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) határozata ellenére mégis a levegőbe emelkedett.­­ Azt majd csak a végleges szakértői véle­mények mondhatják ki, hogy mi okozta a szerencsétlenséget, addig ezzel kapcsolatos bármilyen vélemény nem több egyszerű ta­lálgatásnál - nyilatkozta lapunknak a PLH szakértője, Vitkovszki József. A szakértő el­mondta, hogy a Polgári Légiközlekedésbiz­tonsági Szervezet (Polébisz) két munkatársá­val és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudo­mányi Egyetem tanárával közösen próbálják rekonstruálni, miért következett be a tragé­dia. Részletesen megvizsgálják a gép darabja­it, felkutatnak szemtanúkat, elemzik az idő­járási viszonyokat, sőt kitérnek a szerencsét­lenül járt pilóta repüléséletére is. Nem hagy­ják figyelmen kívül azokat a felvetéseket sem, amelyek szerint a sárkány közelében re­pülő helikopter is előidézhette a balesetet. - Tizenöt éve mozgok ezen a területen, saj­nos rengeteg hasonló eset helyszínén meg­fordultam, de egyik sárkányrepülő sem ron­­csolódott annyira, mint ez - mutatott Vit­kovszki József a gép roncsaira. A szakértői vizsgálaton részt vesz a BB-01 Bence típusú sárkányrepülőgépek gyártója is. A bajai Bogdola János nem akart beszélni ar­ról, jogosnak tartja-e, hogy az általa készített típusra májusban repülési tilalmat rendelt el a hatóság, de annyit azért elmondott: nem érti, hogyan jelenhettek meg olyan hírek, melyek szerint típushiba okozta a sajnálatos baleset.­­ A BB-01 Bence megbízható gép, amelyik szerencsétlenül járt, már 12 éves volt és leg­alább ezer órát repült, de soha nem fordult elő vele semmilyen probléma - hangsúlyozta Bogdola János. OLÁH ZOLTÁN Bogdola János a lezuhant sárkányrepülő gyártója­Fotó: Miskolczi Róbert Régió és geológia MUNKATÁRSUNKTÓL Úttörő jellegű geológiai együtt­működést kötött a Vajdasági Energetikai és Bányászati Tarto­mányi Minisztérium és a magyar Geológiai Szolgálat Dél-alföldi­­ Területi Hivatala. Ezzel a két régió között geológiai, geofizikai adatok cseréje vált lehetővé, összehan­golt intézkedéseket tudnak hozni felszín alatti vizek védelmében, a vízminőség javításában, elsősor­ban az ivóvíz arzénmentesítésé­ben. A két ország között állami szintű megállapodás ezen a terü­leten egyelőre nincs, ezért egye­dülálló a kezdeményezés. Csatornaásás közben átvágtak egy gázvezetéket Szövegen Lángra kapott a markoló Folytatás az 1. oldalról A gázszolgáltató ügyeletesei két irányból is elzárták a vezetéket.­­ Egy 63 milliméter átmérő­jű, három bar nyomású vezeté­ket vágott át a markoló - tájé­koztatott Czeglédi József, a Dé­­gáz Rt. szegedi kirendeltség-ve­zetője. A szakemberek előbb feltárták, majd elzárták a veze­téket. Mivel nem fővezetékről van szó, mindösszesen három fogyasztó maradt gáz nélkül pár órára. A Makai úton kora délutánra ismét helyreállt a gázszolgáltatás. Az idén már ez a harmadik eset, hogy csatornázási munkák során gázvezetéket vágnak át. A robbanás után a rendőrség azonnal lezárta a 43-as főút érintett szakaszát. A ma­gyar-román határra vezető fő­út igen forgalmas, így pár perc alatt egészen az újszegedi gyer­mekkórházig ért a kocsisor vé­ge. A baleset több kilométerrel távolabb, a Mól benzinkút kö­zelében történt. A leleménye­sebb autósok még a gyermek­­kórház környékén visszafor­dultak a Makai útról. Azok, akik nem ismerősek a környé­ken - főleg a rengeteg külföldi - több mint egy órát várako­zott. A rendőrök ugyan egy földútra terelték a személyau­tókat a tűz közelében, de az úton várakozók többségének nem volt tudomása erről a le­hetőségről. - Ismerősöm Makai úti kertjé­ben üldögéltem, mikor meghal­lottam a robbanást. Azonnal az utcára szaladtam - mesélte Rácz Péter. Mire kiért a kertkapun, a közelben álló markolóból már óriási lángnyelvek csaptak ki. A látogatóba jött fiatalembernek fogalma sem volt, mi történhe­tett. - Azt hittem, hogy a világ dől össze, úgy megijedtem a nagy robbanástól - panaszolta az egyik közeli ház lakója, egy idős néni. A nagy izgalomban még az ebédre szánt tarhonyás krumplit is a gázon felejtette. - Jolikám, jó lesz, ha vissza­mész és leveszed a lángról a lá­bast, mert hamarosan hozzád is mehetnek a tűzoltók - figyelt fel beszélgetésünkre Joli néni szom­szédja. K.T. A tűzoltók gyorsan megfékezték a lángokat és megszüntették a veszélyt Fotó: Kantok Csaba 5 Aláírásgyűjtés a Gyevi temető bontása ellen Sürgős építkezés­­ kegyeletsértéssel ? A városháza jegyzői irodáján aláírásgyűjtő ívvel tiltakozott a Gyevi temető felszámolása el­len egy közelben lakó, akinek megítélése szerint a sírok bon­tása kegyeletsértő módon fo­lyik. Azt is kifogásolja, hogy a temető bontását a szeptember 25-ével lejáró védettségi idő előtt kezdték el. Negyvenegy aláírással ellátott tiltakozólevéllel fordult a sze­gedi polgármesteri hivatal jegy­zői irodájához a Gyevi temető felszámolásának módját kifo­gásoló Nyári Ferenc József. A közelben lakó férfi évek óta küzd a kegyeleti hely sorsának rendezéséért, a régi sírok, a márvány kereszt és más érté­kek megmentéséért. Korábban, a Gyevi temetőben sírokat bon­tó gépek láttán még rendőrt is hívott, ám a fegyveres erők - rövid helyszíni tájékozódás után - nem látták indokoltnak a beavatkozást. A temető területén az új tulaj­donos, az OTP Ingatlan Rt. la­kóparkot épít, az építkezés elő­készítésével (a sírok lebontásá­val és a tervbe nem illő fák kivá­gásával a Csomiber Rt.-t bízta meg. A városi közgyűlés 2004. szep­tember 25-i hatállyal szüntette meg a temető helyi védettségét. Nyári Ferenc József azt kifogásol­ja, hogy a munkát még a védett­ség lejárta előtt megkezdték, ad­dig pedig még lehetőség lett vol­na néhány - általa értékesnek vélt - régi sír megmentésére. A tiltakozó levelet a bontás alatt álló temetőrészt két oldalról közrefogó Építő utca és Tarján széle lakói írták alá. A szöveg szerint kegyeletsértő módon te­szik tönkre a sírokat. A tiltako­zók a védettségre vonatkozó ren­delet megsértése miatt vizsgála­tot kérnek, valamint azt, hogy az eljárás lezárásáig függesszék föl a temető felszámolását. Horni György, a Csomiber Rt. igazgatója megerősítette a koráb­ban elmondottakat: a terület rendezése szabályszerűen folyik, a munkát folytatják. Herédi Edit aljegyző tájékozta­tása szerint az ügyben soron kí­vüli vizsgálatot indítottak, amelynek eredményéről később adnak tájékoztatást. NY. P. Pénz, szociális célokra MUNKATÁRSUNKTÓL Az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium Strukturális Alapok Program­­irodájának kezdeményezésére, a Humánerőforrás-fejlesztési operatív program irányító ható­ságának jóváhagyásával a szo­ciális intézkedésekre kiírt uni­ós pályázatok beadási határide­je 2004. szeptember 30-ról 2004. október 15-re módosult. A határidő módosítása várható­an elősegítheti, hogy több jó minőségű pályázat érkezzen. A szociális célok elérésére még soha nem­ állt rendelkezésre ek­kora forrás, mint a jelenlegi 12,6 milliárd forint.

Next