Délmagyarország, 2010. január (100. évfolyam, 1-25. szám)

2010-01-09 / 7. szám

RI I ^ y Sears Tower «J £ alCS £ ICI 1974-ben épült fel Chicagóban. Magassági rekordját 24 évig tartotta. Az utána kö­ SZERKESZTI WERNER KRISZTINA *­­ %: vetkezők (lásd táblázat) már hat év alatt váltak elsőből másodikká, harmadikká. CD ÉRDEKESSÉG A Kisalföldet és a Délma­­gyarorszá­­got­ Délvilágot kiadó Lapcom Kft. két fő iro­daházát Győ­rött és Szege­den is Bod­rossy Attila tervezte. ÁRA A teljes beru­házás a most átadott to­ronnyal együtt a fej­lesztő Emaar Properties szerint 20 milliárd dol­lárba (3,7 bil­lió forintba), a torony építé­sének költsé­ge önmagá­ban 1,5 milli­árd dollárba (279 milliárd forintba) ke­rült, a világ legmagasabb épülete, a 828 méter magas Burdzs Kalifa felhőkarcoló. Az épület fotói bejárták a világsajtót. Az építészeti siker most még nem üzleti. A toronyház sok részét ugyan már elfoglalták a bérlők, a vevők, az üzletek, az első Armani Hotel, de bőven van még kiadó hely. Mindezek mellett vagy ellenére a száz kilométerről is látható függőleges város Dubai egyik új jelképe lett. Bodrossy Attila építésszel a felhőket karcoló emberi vágyak épületekben megtestesült valóságáról és lehetséges jövőjéről beszélgettünk. Szupertorony - számokban: 828 méteres magasság, 160 emelet, 57 lift, 1044 lakás, 31.400 tonna vas, 330.000 köbméter beton, mínusz 10 fokos hőmérséklet a tetején. 319 méterrel magasabb, mint az eddigi rekorder, a Taipei 101 torony. 158. emeletén található a világ legmagasabb mecsetje. 76. emeletén található a világ legmagasabb medencéje. 12 ezer építőmunkás dolgozott rajta. 5 dollár volt a munkások napi bére. Felhőt karcoló emberi vágyak ÉPÍTÉSZET FÁBIÁN GYÖRGY MIÉRT TÖRÜNK AZ ÉG FELÉ? „Az emberiség nemcsak napjainkban, hanem a történelmi időkben is a csúcsok meghódítására és a csúcsok megdönté­sére törekedett. Ugye mindenki jól ismeri Bábel tornyának történetét? Számomra úgy tűnik, egyszerűen ilyenek vagyunk, nagyobbat és még nagyobbat akarunk létrehozni” - mondja Bodrossy Attila. Vélhetően igaza van, hiszen nem csupán az ókor monumentális pirami­sai, kolosszusai, de a középkor kated­­rálisai is az eget ostromol­ták. „A székesegyházak története tulajdon­képpen egyfajta építészeti ver­sengés törté­nete. Főleg a gótika A világ eddigi legmagasabb épületét, az 508 méteres Tajpej 101 ne­vű tornyot jócskán túlszárnyaló Burdzs Kalifa olyan magas, mint két Empire States Building egymásra állítva. Valahányszor meghúz­nak benne egy vécét, félmérföldnyi magasságra kell ahhoz felpum­pálni a vizet az égbe. Az épület kész állapotában óriási energiafo­gyasztást produkál: légkondicionálóinak működtetése egyenlő na­pi 12.500 tonnányi jég felolvasztásával, de vízfogyasztásban is több millió liternyi sótlanított tengervizet igényel naponta. A felhőkar­colóban egyszerre 25 ezer ember tartózkodhat, akik tűz vagy más veszély esetén a 35 emeletenként elhelyezett túlnyomásos, légkon­dicionált óvóhelyeken húzhatják meg magukat, szólt, ki tud nagyobbat építeni. Ebben a rivalizálásban százak haltak meg, mikor egy-egy kupola beomlott, de ez nem za­varta az építtetőt. Nem kevés templomot kétszer, háromszor kellett újraépíteni, mire megállt az alapjain.” MANHATTAN, A SZIKLÁRA ÉPÜLT VÁROS A toronyházak igazi története Ameri­kában indult be a múlt század elején. Jellemzően New York Manhattan ré­szén kezdtek hatalmas, viszonylag kis alapterületű irodaházakat felhúzni. „A cégek üzleti nagyságukat szeret­ték volna fitogtatni. Ám erre viszonylag kis terület állt csak rendelkezésükre, így egy megoldás maradt, a felhőkarcolók. Manhattan ideális alap volt és az ma is, hiszen szinte az egész egy tömör gránit­tömb. Ráadásul Amerikában nem voltak európai ismérvek szerinti történelmi belvárosok, melyekhez igazodni kellett volna az épületek magasságának. Ezért váltak a toronyházak a sokáig szinte csak az USA-ra jellemző háztípussá. Egyébként az amerikaiaknak van egy mondásuk, valahogyan így szól: Iskolá­ink épületei Európát utánozzák, de a fel­hőkarcolók azok csak a mieink!” ÉPÍTÉSZETI JEL A SIVATAGBAN Bodrossy Attila szerint a Burdzs Kalifa felépítése Dubaiban szinte szükségsze­rű, hiszen ott a sivatagban nincs semmi. Kellenek az úgynevezett „Landmarkok”, építészeti jelek, amelyekkel a táj, a város felhívja magára a figyelmet. Nagy kérdés, hogy Anglia-London, Franciaország-Párizs, Németország- Frankfurt után elképzelhető-e, hogy Magyarországon is kinőjön a földből valahol egy toronyháznegyed. „Budapesten voltak tervek arról, hogy a Hungária körút határvonalán túl lehessen igazi magas házakat építeni, de mind az építészek, mind a polgárok kö­zött nagyon sokan ellenezték ezt a város­képre hivatkozva. Én nem lennénk ilyen kizáró. Hiszen nem azonnal ellenezni kell vagy pártolni, hanem megnézni, hogy szükség van-e rájuk. Mert egyrész­ről ezek hatalmas, sok energiát fogyasz­tó, szinte energiafaló épületek. Ilyen szempontból nem éppen környezetbará­tok. Másrészt viszont - éppen a környe­zetvédők közül mutatták ki páran - a legkörnyezetkímélőbb módja az emberi­ség létének e bolygón a sűrűn lakott vá­ros. Minél kisebb felületen fekszik egy metropolis, annál nagyobb természeti terület marad meg érintetlenül. A zöld­övezetes házak nem hatékony környe­zetkímélők, éppen ellenkezőleg. A kert­városok generálják a legnagyobb autós­forgalmat, ott van arányaiban a legtöbb lebetonozott zöldfelület.” FÖLDRENGÉSKOR ELHAJLANAK Nyilván vannak pró és kontra gondola­tok ezen ügyben, az viszont tény, hogy a World Trade Center épületeihez alig ter­veztek parkolót. A sok ezer ott dolgozó így autóját nem használhatta. Építettek viszont külön metróállomást! Mindenki tömegközlekedik. Tehát egy-egy torony­ház rákényszeríti az embereket a takaré­kosabb utazási forma választására. A sú­lyos energiafelhasználáson kívül a má­sik sztereotip gondolat a felhőkarcolók­ról, hogy nem biztonságosak. „Az építészeti feltételek a biztonságos toronyházak építéséhez nagyjából van­nak meg. Igazából nem teljesen földren­gésbiztosak, mindezek ellenére legin­kább földrengésveszélyes területeken építik fel őket. Amivel ezt ellensúlyozni próbálja a modern építészet, az a hajlé­konyság. Mint ahogyan egy nagy szél­ben a zöld fa sem törik, hanem hajlado­zik, ezt utánozzák az új, modern felhő­karcolók. Óriási épületeik egy esetleges rengés esetén felső szintjükön akár hat méterrel is kilenghetnek úgy, hogy nem történik bennük károsodás. Acélszerke­zetük, a főváz ennyire rugalmas. És mi­vel ezek a házak, ahogy az a World Trade Center sajnálatos példája is mutatta, cél­pontok is lehetnek, olyan építési techni­kákat is kidolgoztak már a mérnökök, amelyek segítségével akár teletankolt re­pülő becsapódásakor is biztonságosak. Illetve a repülő is csak annyi kárt okoz bennük, mint maga a becsapódási terü­lete, ledönteni nem tudja őket.” MIRŐL ÁLMODIK A MAGYAR ÉPÍTÉSZ? Az építészek, főleg a hazai építészek ál­mai között azonban lehet, nem pont egy ilyen gigász megépítése szerepel. „A legtöbb építész szakosodik. Én pél­dául szállodákat, élményfürdőket vagy éppen nyomdáknak, újságszerkesztősé­geknek helyet adó épületeket tervezek. Ezeket szeretem, nyilván ezek lennének az építészálmaim is, de leginkább az, hogy saját városomban tudjak figyelemre mél­tót, maradandót alkotni. Azt hiszem, ez a legtöbb építész vágya is. Közben persze megnézzük a szaklapokat, megcsodáljuk a magas, a különleges házakat. Ám azt kell mondanom, ezeket is két csoportba lehet osztani, mint bármely mérnök ter­vezte épületet: jók és kevésbé jók.” Hogy a világ legmagasabb szupertor­nya milyen, arra valószínű, az idő adja meg a választ. Egyelőre úgy tűnik, hogy bár nem adták el vagy ki minden szintjét, bár az építés költségeinek fele sem jött még vissza a befektetőktől, példa lesz. Vagy ahogy Bodrossy Attila fogalmazott, egy újabb megdöntendő csúcs. Mert az szinte biztosra vehető, valahol valakik már tervezik a még magasabb tornyot, országokban elkezdtek jeleket állítani. Ám ez jellemző Kínára is. Sanghajban például évente tíz-tizenkét toronyházat adnak át. Ezeken a területeken semmi kifogásom ezen épületek ellen. Európában azonban körültekintően kell ilyeneket építeni. Bodrossy Attila : Megváltozott a világrangsor, a múlt héttől a Burdzs Kalifa a világ legmagasabb épülete.

Next