Délmagyarország, 2017. július (107. évfolyam, 151-176. szám)
2017-07-15 / 163. szám
DÉLMAGYARORSZÁG 2017.07.15., szombat Szerkeszti: Kovács András Pótkerék 17 Szegedre is megérkezett a Renault Zoe és Koleos Nagy érdeklődéssel kísért kettős premiert tartott a minap a szegedi Renault Molnár Autóház - két teljesen külön világ mutatkozott be, az elektromos hajtású Zoe és az új Koleos. PREMIER K. A. Az eseményen Molnár Erika tulajdonos-ügyvezető köszöntötte a szép számban megjelent közönséget, és büszkén osztott meg egy adatot a nagyérdeművel. Nevezetesen, részesedésük a Csongrád megyei újautó-eladásokból 14 százalék. Nézzük a két újdonságot. A Zoe külseje, vonalvezetése láthatóan nem változott, a belső tartalmi fejlődés azonban vitathatatlan. A korábbi változatok 210-240 kilométeres elméleti hatótávolsága helyett az új Zockban már 400 kilométert kapunk. Ez a mindennapos használatban a gyáriak szerint 300 kilométert jelent, ami barátságos és odafigyelő vezetéssel feljebb tornázható. Az új 41 kWh-s akkumulátor súlya 305 kg, míg a korábbi 22 kWh-s 290 kg volt - és majdnem dupla kapacitás! A Zoe szinte bárhol tölthető: otthon, munkahelyen, bevásárlóközpontban. A Caméleon(TM) rendszer alkalmazkodik a töltőáramhoz, legyen az egy- vagy háromfázisú, akár 43 kW. Az idő a csatlakozástól függ, de 30 perc alatt akár 120 km távolságra elegendő akkutöltöttséget is elérhet. A rugalmas és csendes motorok nagymértékben hozzájárulnak az élményhez. Különösen a már az indulástól rendelkezésre álló maximális nyomaték teszi meggyőzővé az autót, hiszen dinamikusan, egyenletesen gyorsul. A Zoe teljesítménye változattól függően 65-68 kW, azaz 88-92 lóerő ára 8,4 millió forintról indul. Más világ a franciák nagy SUV-ja, az új Koleos, az autó arra a moduláris padlólemezre épül, amire az Espace, Kadjar, Talisman, illetve a Nissan Qashqai, Nissan X-Trail modellek is. Van első- és összkerékhajtású változata, így a kocsi szolid terepezésre is alkalmas - a hasmagassága 213 mm, a terepszögei 19, illetve 26 fokosak. Magyarországon kétféle motorral lehet rendelni az új Koleost, 1,6 és 2,0 literes dízellel. Előbbi 130 lóerőt és 320 Nm-t, utóbbi 175 lóerőt és 380 Nm-t tud. 30 perc alatt akár 120 kilométerig is feltölthető az akku. A hagyományosan analóg műszerek helyett digitális van az autóban, az R-Link 2 infotainment rendszer 7 vagy 8,7 colos képernyőt kaphat, felszereltségtől függően. Belül prémium minőségű anyagokat használt a Renault, és van változtatható színű hangulatvilágítás is. Listaáron 8,7 és 11,7 millió forint közötti áron kapható az autó, de a bevezetőárnál van 700 ezres kedvezmény. Az alapfelszereltség, a Zen csak az 1,6 dCi-vel párosítható, ám nem mezítlábas. Van benne kétzónás automata légkondi, hátsó parkolóradar, aktív városi vészfékező rendszer ütközésre figyelmeztetéssel - egyebek között. Hét napból hatban csak elektromosan is mehetünk a hibrid Passattal, kevesebb mint 5 forintért kilométerenként. Ha pedig nagyon sietünk, 7,4 másodperc alatt százon a Volkswagen GTE, amely így két autó egyben. TESZT KOVÁCS ANDRÁS Az első hálózatról tölthető hibrid Passat motorterében egy 115 lóerős elektromos motor és egy 1,4 literes, 156 lóerős, 1,4 literes, benzinüzemű TSI teszi a dolgát. A 100 kilométerenként mindössze 1,7 liter, illetve 12,8 kWh kombinált fogyasztásával a Passat GTE igazán környezetbarát. 5 FORINT EGY KILOMÉTER A Passat tisztán elektromos üzemmódban 50 kilométerre képes, amit nagyban befolyásol a vezetési mód és a segédberendezések - például a klíma - használata. Hétköznapi, munkába járós szegedi használatnál ez a hét hat napján elég is. Két éjszaka is feltöltöttem nulláról 47 kilométeres ígért hatótávolságra, és ehhez egész pontosan 8 kWh-ra volt szükség, ennyit pörgött a villanyóra. 23 forinttal és 2 fillérrel számolva 184 forintért tudtunk autózni - némi odafigyeléssel - 40 kilométert, vagyis kevesebb mint 5 forintba került egy. Sok helyen ingyen feltölthető a hibrid vagy teljesen elektromos autó, Szegeden például az Arany János utcai parkolóháznál. Kipróbáltuk, működik, bár először azt hittük, valamit rosszul csináltunk, mert egy óra alatt csak 15 kilométere elegendő áramot vételeztünk, ám kiderült, nem. A villámtöltők nem támogatottak, 9,9 kWh kapacitású telepek így is teljesen feltölthetők mintegy 2-4 óra alatt olvastuk a szaksajtóban, és ebbe bele is fértünk. 130-IG ELEKTROMOSAN A Passat GTE, ahogy a hibridek, automatikusan elektromos üzemmódban indul, persze csak akkor, ha nem túl alacsony az akkumulátor töltöttségi szintje, illetve a külső hőmérséklet. Ha a tisztán elektromos üzemmódot választjuk - E-Mode -, addig megy villannyal az autó, amíg ki nem fogy belőle, sztrádán akár 130-ig is gyorsul ebben az üzemmódban. Ráadásul ezt elég tempósan teszi, a 300 newtonméter már a legalsó fordulatszám-tartománytól a rendelkezésre áll. A Passat normál üzemmódja a hibrid, ilyenkor fékezésnél, lejtmenetben visszatölt a rendszer az akkumulátorra is, de sokáig kell autózni, hogy nulláról teljesen feltöltse. Van egy olyan funkciója is a hibrid Passatnak, hogy üzem közben az akkumulátort is töltse, erre akkor lehet szükség, ha olyan védett történelmi belvárosba szeretnénk behajtani, ahol ezt csak a nulla kibocsátású autóknak engedélyezik. Amikor a sztrádán sietünk, és két rendes dugóba is belefutunk a Balatonra tartva, akkor az araszolás és a késés behozására 145-re állított tempómat persze normál autót csinál ebből a Passatból is, 6,5 literes száz kilométerenkénti átlagfogyasztással. MÍNUSZ 4 MILLIÓ Az autó alapára valamivel felette van a 13 millió forintnak, az általunk próbált modell meglehetősen felextrázva 17,5 millió. Bő 15 ezer kilométer futásteljesítmény után is lágyon egyben van a kocsi, az árából azonban már több mint 4 millió forintot enged az importőr, így gazdaságosabb vételnek tűnik, különösen akkor, ha valakinek már ott figyel a tetőn a napelem. Konnektorról is töltöttük a hibrid VW Passatot VILLANYMOZDONY: 7,4 MÁSODPERC ALATT 100-ON A Passat nem egy sima hibrid, a GTE gomb megnyomásakor a 400 newtonméter forgatónyomaték mellett 160 kW (218 LE) maximális rendszerteljesítményt ad le az autó, ami azért már elég sportos menetteljesítmény. Ilyenkor nagyon megy, kézi méréssel 7 másodperc körül időre volt szüksége, hogy elérje a 100-as tempót, a gyári hivatalos adat 7,4 másodperc. Lendületben van a Tesla A Tesla ebben a hónapban kezdi meg a korábbi modelljeinél alacsonyabb árfekvésű Model 3 értékesítését. A több száz ezres megrendelésre való tekintettel ezer alkalmazottat vesz fel, és száz új ügyfélszolgálat létesítésével 250-re növeli számukat világszerte a következő év végéig. A Model 3 alapára 35 ezer dollár az Egyesült Államokban, mintegy fele a Tesla két másik gyártmánya, a Model S és a Model X árának. A márka nem hozta nyilvánosságra, hány megrendelő fizette már be a visszajáró ezerdolláros letétet, csak annyit, hogy 2018-ra már évi 500 ezerre tervezi növelni autóeladásait a tavalyi 84 ezerről. HIRDETÉS LLITAS legális bontóra bízza! NE KOCKÁZTASSON Teljes körű, térítésmentes ügyintézés, ingyenes szállítás. AUTOFRANCE KFT. J&VjHRf Szeged-Kiskundorozsma, Díszlet u. 3. F Tel.: 62/488-446 • 06-30/943-5745 AKAR INDULÓ EVES 2,5%-OS KAMATOZÁSÚ FINANSZÍROZÁSSAL* Citroen sajti hu .Opkcnatrokoe haltet» u4kha)ófa«.»nr»«ik.Om», «4^6 alfanrMfapu. «faa»lammaMu omfajó p«nn^ fan9lin»«nma»«l kuAnllaj a. .kom ká«W Oman »mlmjo. Mg» m hmmr, j«i^»r. ah. 20* kmal ■ ■».! brfbw.i. d A > rntdoro ponttn pnmnUI a. Mtarafafaíl ardakfarfam . programban ra *4 C«roamrnarkakaraú»ln~kt»n A Lmngbaum* . hunló dm m «U» maghaaroron Un«. urnái Ijmmfag 3 tempo. MC*) - • -■ «mRfaatnvkolalaaa«,agta*a*a« A I«.TM,, kam* manakaril Jlatólaq a kam*kulonbom uramaaranak a, n-dakas,a^ iakmaWU hVhannl Bank Zn honlapon« kagmn Akalanm Upngltkaai Ükből tankéra»« AfamgwamSPa, nmbbarma Aw. Laa^bamfanfa .bU ktetiauMt tenowbml »V, bori caaco butoM au kot rua ahol . butoula, tar+butoiaon,. . MaAanri Bank Zn mFrmnonlm A fané ra^rtuti nrnn konl. . h.d....l»r. fagfak teaafca* fakoahmruk. fakorok bkmfak nm mm«.Mln«k . 2013 «V im, ann apnlatMalnak IfeuimAM lordufav . programba, ram vavó Caroan+narkakamkarfamkha* .ag, karoua lat a WWW otroar- hu honlap« n lónak Caroan lump« modall rogo. fajyouUu b* 4 1/1OO km. CO^Uncuatau 156164 ,/Vm Ar ablakban kanak C<roan lump, modad —p— fag,auiau 5 2-5.9 1/100 km. CO Árbocuuu 1 37-155 g/km Ar aabna, k^k Gtroan Ba*ngo moPrf npii ‘.».inai. X) km. CO'fabooiUm 10» 114 j/km CITROHÓD KFT. CITROEN HIVATALOS MÁRKAKÉPVISELET jSÉÉH Hódmezővásárhely, Bethlen I. u. IvoltTáncsks út) 10. Telefon; +36-62/533-555, +36-30/66-33-488 t I