Délmagyarország, 2018. június (108. évfolyam, 125-150. szám)

2018-06-28 / 148. szám

8 Szerkeszti: Gondár Flóra DÉLMAGYARORSZÁG 2018.06.28., csütörtök Hétfő Mandzsetta/Napközi Kedd Gyógy­ír Szerda _______ Lágy­ott Péntek Délmadár Szombat Szieszta Vizsga után is utolérhet Egy-egy gyengébben sikerült nyelvvizsga és minden más megmérettetés esetén is „beüthet" a bizonyítványsokk. Még egy felnőtt embert is megrázhat egy nem várt eredmény. MINŐSÉGI ARCFESTÉKEKET VÁLASSZUNK A hibátlan smink receptje A smink nemcsak szépíteni, hanem akár torzítani is tud az arcon, így főleg idősebb korban jó, ha tud­juk, hogy mit hogyan használjunk a tökéletes arc­festés elkészítéséhez. A kevesebb néha több - állítja Ling Dalma sminkes, aki szerint nemcsak a szemfestékre kell fektetni a hangsúlyt, hanem a jó alapanyagokra is. A MEGFELELŐ ALAPOZÁS A KULCS­ ­ A számunkra legjobb alapozó megválasztása na­gyon fontos, mivel így elkerülhetjük, hogy a rán­cokba beleüljön a krém, ami kiemeli az öregedés je­leit - kezdte a szakértő. - Ha lehet, inkább BB-kré­­met vásároljunk, mivel ez nem a bőrhibák eltünte­tésére fekteti a hangsúlyt, hanem a hidratálásra. Ha mindenképp alapozót szeretnénk választani, ne sűrű, hanem lágy állagút válasszunk. Ha a kézfe­jünkre nyomunk egy keveset, és elfolyik, akkor az jó lesz. Ezt a fajtát mindenképp szivaccsal vigyük fel. A tökéletes hozzávalókból is készíthetünk olyan sminket, ami nem áll jól. Először érdemes natúr szí­nekben gondolkodni, majd később, a megfelelő technika elsajátítása után akár merészebb színek­kel is próbálkozhatunk. Kiindulásnak egy halvá­nyabb barna árnyékolt sminket próbáljunk meg el­készíteni magunknak - magyarázta a sminkes. KEZDJÜK A TERMÉSZETES SZÍNEKKEL - A szem belső sarkába egészen világos színeket, akár fehéret tegyünk, kívülre pedig egyre sötéteb­­bet használjunk, ezt kicsit mossuk össze. Viszont azoknak már másképp kell feltenni, akiknek a kor miatt rálóg a bőr a szemükre, vagy genetikailag ki­sebb. Náluk is hasonló az elv, viszont annyi különb­séggel, hogy ők az egész szemhéjat világos színűvel fessék ki, és a mélyítő vonal fölé tegyenek egy ke­veset a sötétebből, ez egy kicsit emeli a bőrt, így nyitottabb tekintetet lehet varázsolni - mondta Dal­­ma. Hozzátette, a barna szeműek szerencsések, mert ők szinte bármilyen színt használhatnak, a zöld és kék szeműeknek viszont már jobban oda kell figyelni a színek megválogatására. A lilával ne­héz mellényúlni, de vannak, akiknek a kék és a zöld szemhéjpor is jól áll, ez már függ a szemszín árnyalatától és az arctól is. Először érdemes natúr színekben gondolkodni. GYORSTALPALÓ Ha felvittük a BB-krémet, akkor egy kicsi púderral fixáljuk le, majd arra jöhet egy pici bronzosító és a pirosító. A szemhéjra is tegyünk a krémből vagy egy könnyű állagú korrektorból, majd arra jöhet a púder vagy a szemceruza. Utóbbi, mivel zsíros, csak akkor fog jól megtapadni, ha le van fixálva, ezért erre is tegyünk port, aminek olyan színe van, mint a vonalnak. A sötét karikák eltüntetése már kicsit macerásabb. Arra kell figyelni, hogy a korrektor egy árnya­lattal világosabb legyen, mint az arcunk, illetve mellkasunk színe, így optikailag egy kicsit javít a sötét foltokon. Miért lenne a gyerek tökéletes? Sokként érheti a vártnál rosszabb bizonyítvány a családot, ha év közben nem követték eléggé a gyermek fejlődését, iskolai létét. Ha nem megle­­petésszerű a gyengébb eredmény, akkor is a ké­pességeiknek megfelelő elvárásokat kell támasz­tanunk a kisebbek és a nagyobbak felé. ÉRTÉKELÉS KISS TÍMEA A jegyek nem számítanak, az a lényeg, milyen készségeket sajá­tít el a gyermekem, hiszen ettől függ, hogyan boldogul a kiszá­míthatatlan, napról napra válto­zó világunkban - fogalmazott egy kamasz fiú édesanyja, ami­kor megkértük olvasóinkat: vonjanak mérleget a bizonyít­ványosztás után. Más kevésbé megértő felsős lányával: a pá­lyaválasztás miatt úgy véli, igenis fontosak a jegyek - külö­nösen az év végiek. Rácz Anett egészségfejlesztő, a Mátrix Közhasznú Alapítvány elnöke a tanév végével óva int minden szülőt attól, hogy aránytalanul komolyan vegye az év végi tanulmányi eredmé­nyeket, hiszen a gyermekek lel­ki és fizikai egészségénél nincs fontosabb. Rámutatott: ne lehe­tetlení­tsük el gyermekünket, ne szorítsuk sarokba, ne büntessük és ne fenyegessük meggondo­latlanul csemeténket, hiszen ennek szökés vagy egyéb tragé­dia lehet a következménye. NEM LEHET MEGLEPETÉS­ ­ Elméletileg nem szabadna sokként hatnia a bizonyítvány­nak, mert a szülők tisztában vannak a gyermekük iskolai előmenetelével, követik, mi történik vele az intézményben, milyen jegyeket kap - beszélt arról Benák-Tömöri Judit pszi­chológus, gyermekpszicholó­gus, hogy nem szabadna meg­lepetésként hatnia a jegyeknek - különösen az e-naplók korá­ban. Ha nem megfelelő a szülő-gyermek kapcsolat, az válthat ki titkolózást, trükkö­zést az értékelésnél. Persze egy nyelvvizsga vagy épp egy zongoratanfolyam végeredménye kicsit nehezeb­ben jósolható meg. A tanórák mellett a zene, tánc, sport­edzések, fejlesztő korrepetálá­sok, versenyek sora is része ma már sok (kis) gyerek életének, de ezek nélkül is lehetnek túl­zók az otthoni elvárások. OKOS, ÜGYES, SZÉP MIND - Nem mindenki gondolja azt, hogy egy gyereknek joga van gyereknek lenni, mert teljesíte­nie kell, haladnia kell. Nagy a teljesítményigény vele szemben, és a szülők gyakran próbálják a megkérdezése nélkül kitalálni, mi az, ami neki jó lenne. Pedig nemcsak a gyermek igényeit, a teljesítőképességét is figyelem­be kell venni­­ a tanórán kívüli elfoglaltságok és az érdemje­gyek, bizonyítvány esetén is - fogalmazott. Hogyan tudnánk a gyerme­kek képességeinek megfelelő el­várásokat támasztani? - kérdez­zük a szakembert. - A szülők gyakran elnézik a gyermekek képességeit - beszélt tapaszta­ ZSENIK A SZAMÁRPADBÓL Ludwig van Beethovennek az írás, az osztás és a szorzás is nehézséget okozott. Winston Churchill angol politikus, elnök, Nobel-díjas író nagyon rossz tanuló volt, ezért került katonai iskolába. Anton Csehov orosz író kétszer bukott az iskolában. Albert Einstein 26 évesen kapott Nobel-díjat gyenge iskolai eredményei ellenére. Isaac Newton az osztálya legrosszabb tanulója volt, dacból lett aztán a legjobb diák. Alekszandr Puskin orosz költő, író számára kínzás volt a matematika­ latairól. - Hallottunk már olyat, mondjuk egy óvodásról, hogy nem olyan jó a memóriája, vagy épp nem a logikus gondolkodás a legerősebb képessége? Ügyes, okos, szép, egy csoda mindenki gyermeke, csak első osztályos korban szembesülnek a gyenge­ségeikkel. Ilyenkor módosíta­nunk kell az elvárásainkat, el kell fogadnunk, hogy lehetnek a kicsinek nehézségei. De ez nem baj, miért lenne a gyerek tökéle­tes? Vannak erősségei, gyenge­ségei - ettől ember és nem robot a gyerek - magyarázta a gyer­mekpszichológus. KÖSSÜNK MEGÁLLAPODÁST De ne essünk át a ló túloldalára, ha a gyermek lustaságból kap négyest, míg képességei alapján ötöst is jegyezhetne. - Ha a ka­masz tanulás helyett gépezett, ne hagyjuk rá. A büntetésnél a jutalmazást jobban támogatom - utalt arra Benák-Tömöri Judit, hogy ha sikerül, kössünk egyez­séget. Találjuk ki együtt, mi len­ne a célravezető megoldás, ke­ressük meg együtt a testhezálló tanulási módszert! Év végén ér­demes arról beszélgetni, mit tudna a (kis)kamasz jobban csi­nálni, hogyan tudna a hozzáál­lásán javítani. A nyáron hagyjuk békén, de ősszel emlékeztessük a megállapodásunkra! Vannak olyan családok, ahol ha jó jegyekről beszélünk, a ju­talmazás eszköze a pénz. - Nem az év végi bizonyítványt kellene értékelni, év közben, a jó jegyei miatt jutalmaznám - fejtette ki véleményét a pszichológus. Úgy véli, a pénz egy időnként alkal­mazható motivációs eszköz, mert egy kamaszt lehet, hogy hiába viszünk el fagyizni, ha ötöst kap. Viszont univerzális ez az eszköz, azt vehet belőle, amit akar, ami érdekli. Ez esetben szögezzük le: ha ötöst hoz, en­­­nyit kap, de a kettesért ennyit ad vissza... Rán Anett egészségfejlesztő, a Mátrix Közhasznú Alapítvány elnöke pozitív gondolkodásra és egy kis lassításra int minden szülőt. 1. Az elégtelen év végi eredmény nem bélyeg, nem végérvényes, hiszen ja­vítható állapot. Ne szégyelljen a szülő a gyermekkel karöltve megoldást keresni, például játékos közösséget, kikapcsolódást, szinthez megfelelő is­kolai felkészítőt, tanulóközösséget, több szülői figyelmet, közös együttlé­­teket, hogy a problémákra természetes megoldás születhessen. 2. Gyermekünkkel legyünk kellően jó kapcsolatban, legyünk nyitottak és türelmesek. A tanulmányi eredmények romlását ismerjük fel időben. Ha most nem sikerült, legközelebb jobb lehet alapon felesleges a helyzetet mindenképpen kilátástalannak feltüntetni. 3. Családi veszekedés, dühkitörés vagy pánik után, ha a gyermek otthonról elmegy, eltűnik, a helyzetet komolyan kell venni. A keresésbe a hatóságo­kat a lehető leghamarabb be kell vonni, hogy a nagyobb bajt megelőzve a csemete a leghamarabb, sértetlenül hazajuthasson.

Next