Délmagyarország, 2018. június (108. évfolyam, 125-150. szám)
2018-06-28 / 148. szám
8 Szerkeszti: Gondár Flóra DÉLMAGYARORSZÁG 2018.06.28., csütörtök Hétfő Mandzsetta/Napközi Kedd Gyógyír Szerda _______ Lágyott Péntek Délmadár Szombat Szieszta Vizsga után is utolérhet Egy-egy gyengébben sikerült nyelvvizsga és minden más megmérettetés esetén is „beüthet" a bizonyítványsokk. Még egy felnőtt embert is megrázhat egy nem várt eredmény. MINŐSÉGI ARCFESTÉKEKET VÁLASSZUNK A hibátlan smink receptje A smink nemcsak szépíteni, hanem akár torzítani is tud az arcon, így főleg idősebb korban jó, ha tudjuk, hogy mit hogyan használjunk a tökéletes arcfestés elkészítéséhez. A kevesebb néha több - állítja Ling Dalma sminkes, aki szerint nemcsak a szemfestékre kell fektetni a hangsúlyt, hanem a jó alapanyagokra is. A MEGFELELŐ ALAPOZÁS A KULCS A számunkra legjobb alapozó megválasztása nagyon fontos, mivel így elkerülhetjük, hogy a ráncokba beleüljön a krém, ami kiemeli az öregedés jeleit - kezdte a szakértő. - Ha lehet, inkább BB-krémet vásároljunk, mivel ez nem a bőrhibák eltüntetésére fekteti a hangsúlyt, hanem a hidratálásra. Ha mindenképp alapozót szeretnénk választani, ne sűrű, hanem lágy állagút válasszunk. Ha a kézfejünkre nyomunk egy keveset, és elfolyik, akkor az jó lesz. Ezt a fajtát mindenképp szivaccsal vigyük fel. A tökéletes hozzávalókból is készíthetünk olyan sminket, ami nem áll jól. Először érdemes natúr színekben gondolkodni, majd később, a megfelelő technika elsajátítása után akár merészebb színekkel is próbálkozhatunk. Kiindulásnak egy halványabb barna árnyékolt sminket próbáljunk meg elkészíteni magunknak - magyarázta a sminkes. KEZDJÜK A TERMÉSZETES SZÍNEKKEL - A szem belső sarkába egészen világos színeket, akár fehéret tegyünk, kívülre pedig egyre sötétebbet használjunk, ezt kicsit mossuk össze. Viszont azoknak már másképp kell feltenni, akiknek a kor miatt rálóg a bőr a szemükre, vagy genetikailag kisebb. Náluk is hasonló az elv, viszont annyi különbséggel, hogy ők az egész szemhéjat világos színűvel fessék ki, és a mélyítő vonal fölé tegyenek egy keveset a sötétebből, ez egy kicsit emeli a bőrt, így nyitottabb tekintetet lehet varázsolni - mondta Dalma. Hozzátette, a barna szeműek szerencsések, mert ők szinte bármilyen színt használhatnak, a zöld és kék szeműeknek viszont már jobban oda kell figyelni a színek megválogatására. A lilával nehéz mellényúlni, de vannak, akiknek a kék és a zöld szemhéjpor is jól áll, ez már függ a szemszín árnyalatától és az arctól is. Először érdemes natúr színekben gondolkodni. GYORSTALPALÓ Ha felvittük a BB-krémet, akkor egy kicsi púderral fixáljuk le, majd arra jöhet egy pici bronzosító és a pirosító. A szemhéjra is tegyünk a krémből vagy egy könnyű állagú korrektorból, majd arra jöhet a púder vagy a szemceruza. Utóbbi, mivel zsíros, csak akkor fog jól megtapadni, ha le van fixálva, ezért erre is tegyünk port, aminek olyan színe van, mint a vonalnak. A sötét karikák eltüntetése már kicsit macerásabb. Arra kell figyelni, hogy a korrektor egy árnyalattal világosabb legyen, mint az arcunk, illetve mellkasunk színe, így optikailag egy kicsit javít a sötét foltokon. Miért lenne a gyerek tökéletes? Sokként érheti a vártnál rosszabb bizonyítvány a családot, ha év közben nem követték eléggé a gyermek fejlődését, iskolai létét. Ha nem meglepetésszerű a gyengébb eredmény, akkor is a képességeiknek megfelelő elvárásokat kell támasztanunk a kisebbek és a nagyobbak felé. ÉRTÉKELÉS KISS TÍMEA A jegyek nem számítanak, az a lényeg, milyen készségeket sajátít el a gyermekem, hiszen ettől függ, hogyan boldogul a kiszámíthatatlan, napról napra változó világunkban - fogalmazott egy kamasz fiú édesanyja, amikor megkértük olvasóinkat: vonjanak mérleget a bizonyítványosztás után. Más kevésbé megértő felsős lányával: a pályaválasztás miatt úgy véli, igenis fontosak a jegyek - különösen az év végiek. Rácz Anett egészségfejlesztő, a Mátrix Közhasznú Alapítvány elnöke a tanév végével óva int minden szülőt attól, hogy aránytalanul komolyan vegye az év végi tanulmányi eredményeket, hiszen a gyermekek lelki és fizikai egészségénél nincs fontosabb. Rámutatott: ne lehetetlenítsük el gyermekünket, ne szorítsuk sarokba, ne büntessük és ne fenyegessük meggondolatlanul csemeténket, hiszen ennek szökés vagy egyéb tragédia lehet a következménye. NEM LEHET MEGLEPETÉS Elméletileg nem szabadna sokként hatnia a bizonyítványnak, mert a szülők tisztában vannak a gyermekük iskolai előmenetelével, követik, mi történik vele az intézményben, milyen jegyeket kap - beszélt arról Benák-Tömöri Judit pszichológus, gyermekpszichológus, hogy nem szabadna meglepetésként hatnia a jegyeknek - különösen az e-naplók korában. Ha nem megfelelő a szülő-gyermek kapcsolat, az válthat ki titkolózást, trükközést az értékelésnél. Persze egy nyelvvizsga vagy épp egy zongoratanfolyam végeredménye kicsit nehezebben jósolható meg. A tanórák mellett a zene, tánc, sportedzések, fejlesztő korrepetálások, versenyek sora is része ma már sok (kis) gyerek életének, de ezek nélkül is lehetnek túlzók az otthoni elvárások. OKOS, ÜGYES, SZÉP MIND - Nem mindenki gondolja azt, hogy egy gyereknek joga van gyereknek lenni, mert teljesítenie kell, haladnia kell. Nagy a teljesítményigény vele szemben, és a szülők gyakran próbálják a megkérdezése nélkül kitalálni, mi az, ami neki jó lenne. Pedig nemcsak a gyermek igényeit, a teljesítőképességét is figyelembe kell venni a tanórán kívüli elfoglaltságok és az érdemjegyek, bizonyítvány esetén is - fogalmazott. Hogyan tudnánk a gyermekek képességeinek megfelelő elvárásokat támasztani? - kérdezzük a szakembert. - A szülők gyakran elnézik a gyermekek képességeit - beszélt tapaszta ZSENIK A SZAMÁRPADBÓL Ludwig van Beethovennek az írás, az osztás és a szorzás is nehézséget okozott. Winston Churchill angol politikus, elnök, Nobel-díjas író nagyon rossz tanuló volt, ezért került katonai iskolába. Anton Csehov orosz író kétszer bukott az iskolában. Albert Einstein 26 évesen kapott Nobel-díjat gyenge iskolai eredményei ellenére. Isaac Newton az osztálya legrosszabb tanulója volt, dacból lett aztán a legjobb diák. Alekszandr Puskin orosz költő, író számára kínzás volt a matematika latairól. - Hallottunk már olyat, mondjuk egy óvodásról, hogy nem olyan jó a memóriája, vagy épp nem a logikus gondolkodás a legerősebb képessége? Ügyes, okos, szép, egy csoda mindenki gyermeke, csak első osztályos korban szembesülnek a gyengeségeikkel. Ilyenkor módosítanunk kell az elvárásainkat, el kell fogadnunk, hogy lehetnek a kicsinek nehézségei. De ez nem baj, miért lenne a gyerek tökéletes? Vannak erősségei, gyengeségei - ettől ember és nem robot a gyerek - magyarázta a gyermekpszichológus. KÖSSÜNK MEGÁLLAPODÁST De ne essünk át a ló túloldalára, ha a gyermek lustaságból kap négyest, míg képességei alapján ötöst is jegyezhetne. - Ha a kamasz tanulás helyett gépezett, ne hagyjuk rá. A büntetésnél a jutalmazást jobban támogatom - utalt arra Benák-Tömöri Judit, hogy ha sikerül, kössünk egyezséget. Találjuk ki együtt, mi lenne a célravezető megoldás, keressük meg együtt a testhezálló tanulási módszert! Év végén érdemes arról beszélgetni, mit tudna a (kis)kamasz jobban csinálni, hogyan tudna a hozzáállásán javítani. A nyáron hagyjuk békén, de ősszel emlékeztessük a megállapodásunkra! Vannak olyan családok, ahol ha jó jegyekről beszélünk, a jutalmazás eszköze a pénz. - Nem az év végi bizonyítványt kellene értékelni, év közben, a jó jegyei miatt jutalmaznám - fejtette ki véleményét a pszichológus. Úgy véli, a pénz egy időnként alkalmazható motivációs eszköz, mert egy kamaszt lehet, hogy hiába viszünk el fagyizni, ha ötöst kap. Viszont univerzális ez az eszköz, azt vehet belőle, amit akar, ami érdekli. Ez esetben szögezzük le: ha ötöst hoz, ennyit kap, de a kettesért ennyit ad vissza... Rán Anett egészségfejlesztő, a Mátrix Közhasznú Alapítvány elnöke pozitív gondolkodásra és egy kis lassításra int minden szülőt. 1. Az elégtelen év végi eredmény nem bélyeg, nem végérvényes, hiszen javítható állapot. Ne szégyelljen a szülő a gyermekkel karöltve megoldást keresni, például játékos közösséget, kikapcsolódást, szinthez megfelelő iskolai felkészítőt, tanulóközösséget, több szülői figyelmet, közös együttléteket, hogy a problémákra természetes megoldás születhessen. 2. Gyermekünkkel legyünk kellően jó kapcsolatban, legyünk nyitottak és türelmesek. A tanulmányi eredmények romlását ismerjük fel időben. Ha most nem sikerült, legközelebb jobb lehet alapon felesleges a helyzetet mindenképpen kilátástalannak feltüntetni. 3. Családi veszekedés, dühkitörés vagy pánik után, ha a gyermek otthonról elmegy, eltűnik, a helyzetet komolyan kell venni. A keresésbe a hatóságokat a lehető leghamarabb be kell vonni, hogy a nagyobb bajt megelőzve a csemete a leghamarabb, sértetlenül hazajuthasson.