Délmagyarország, 2019. május (109. évfolyam, 100-125. szám)
2019-05-18 / 114. szám
DÉLMAGYARORSZÁG 2019.05.18., szombat Már nézőket riaszt el a Forma-1-től a Mercedes fölénye Ötből öt kettős győzelmet gyűjtött be a Mercedes a Forma-1 idei évadában, dominanciájuk nem tesz jót a nézőszámnak. A Hungaroring is mindig megérezte, ha a magyar futamra már eldőltek a fontos kérdések. AUTÓSPORT K. A. A Mercedes hatalmas fölénye egyre kevésbé motiválja a Forma-1 nézőit, ezt bizonyítják a hétvégi nagydíj közvetítési adatai is. A vasárnapi spanyol futam a német RTL csatorna adatai szerint 3,69 millió nézőt vonzott, ami több mint egymilliós visszaesés 2018-hoz képest - írta a motorsport.com. Az RTL szóvivője, Matthias Bolhöfer úgy véli, amennyire tiszteletre méltó a Mercedes dominanciája, annyira szenvednek az izgalom hiányától a szurkolók. - Persze nem tudjuk elképzelni, hogy a Ferrari és a többi rivális ezt ennyiben hagyja - fejezte ki reményét a német televíziós. A Mercedes a világbajnokság eddigi mind az öt futamán megszerezte az első két helyet, mindössze három, leggyorsabb körért járó extra pontról maradt le - ezért nem 100 százalékos. A riválisok közül a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto kijelentette, csapata megvizsgálja idei koncepcióját. Ez ugyanis Barcelonában még nagyobb hátrányba került a Mercedesszel szemben, mint a korábbi versenyeken. Az 1992-es Williams rémisztő fölényét idézi a Mercedes idei szezonkezdete, ám Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője nem számít arra, hogy Nigel Mansell diadalmenetéhez hasonlóan alakul a mostani idény - írta a gphirek.hu. A 27 évvel ezelőtti versenyévad indult hasonlóan, az akkori, 16 futamos szezonban a forradalmi újdonságnak számító aktív felfüggesztésű Williams-Renault-val a brit Nigel Mansell már a 11. forduló, vagyis a Magyar Nagydíj után világbajnoknak tekinthette magát. Fölénye nyomasztó volt, az első 5 futamon megállíthatatlannak bizonyult, és az első 11 versenyből nyolcat nyert meg. Ross Brawn nagyon reméli, hogy az idei szezon nem emlékeztet majd Mansell, Riccardo Patrese és a Williams diadalmenetére, eddig azonban úgy fest, le is pipálhatja azt. Csapatban mindenképp, ám itt a két versenyző között csupán néhány pont a különbség, míg Mansell hamar elhúzott amúgy dicséretesen szereplő istállótársától. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas sikersorozata annak köszönhető, hogy a csapatuk tökéletesen működik, kiváló a technikai csomagjuk - összegzett a veterán szakember, aki akkoriban még Michael Schumacher oldalán, a Benetton-csapatnál dolgozott. Szerkeszti: Kovács András 17 A TECHNIKA SEGÍTHET KIVÉDENI A BALESETET - AZ AUTÓSOKON IS SOK MÚLIK Bele kell jönni a motorozásba Az utak egyik legvédtelenebb közlekedői a motorosok, akik a szezonkezdet után gyorsan ki is rajzanak. Az elején nem árt az óvatosság és az autósok megkülönböztetett figyelme, de a technika is egyre inkább védi már őket. SZEZONÁLIS KOVÁCS ANDRÁS Ha a hét eleje nem is volt klasszikus motorozós idő, hiszen vigasztalanul esett, azért már többször elő lehetett venni a kétkerekűeket, és ez a következő hetekben még inkább így lesz - és a nyár idén sem marad el. Fontos, hogy a motorosok különösen fokozott óvatossággal vezessenek, és ne feledjék, hogy az utak védtelen közlekedői közé tartoznak. Vezetéstechnikai szempontból nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy tavasszal több hónapos kihagyás állhat egy-egy motoros mögött, ezért a szokásosnál körültekintőbben kell közlekedni. Nem beszélve arról, az autósoknak is szokni kell ilyenkor, hogy adott esetben egy vagy akár több motor is feltűnhet a visszapillantó tükörben. A balesetek elkerülése érdekében nagyon fontos, hogy a járművet a látási és útviszonyoknak megfelelően, a helyes sebesség megválasztása mellett vezessük. Az autósokra is igaz, a motorosokra azonban még inkább, hogy hiába érzi úgy a vezető, hogy uralja a járművet - ami igaz is lehet -, ha nem hagy „tartalékot”, nincs ideje és távolsága, hogy a másik közlekedő hibáját kijavítsa. Lehet tökéletes műszaki állapotú a motor, kitűnő a gumi, a sárfelhordáson egy nem túl forszírozott tempójú kanyarban is könnyen elszáll a motoros. A mezőgazdasági szezon beindulásával ott is számítani kell a traktorra, speciális vontatóra, ahol nem is gondolnánk - ha munkagép vezetőjének lecsúszik sáros gumicsizmás lába a kuplungpedálról, akkor bizony a „nagyvas” simán kiugrik a dűlőútról a főútra. Ilyenkor sem a kikerülés, sem a hirtelen megállás nem egyszerű. A technika fejlődésével a gyártók természetesen folyamatosan csökkentik az emberi tényezőt, és a motorokat is egyre több biztonsági felszereléssel gyártják. Ezek közül van, amit szériában beszerelnek, és akad olyan is, amit extraként kell megrendelni a motorhoz. Ezt az egyik legnagyobb beszállító, a Bosch például annyira komolyan veszi, hogy Stuttgart melletti saját tesztpályáján a motorosoknak szánt fejlesztéseket már önállóan, az autótechnológiától elkülönítetten mutatta be. Hol tart, mit tud ma a biztonsággal összefüggő technika? A vezetéstámogató rendszerek nemcsak az autóknál, itt is segítenek. Ilyen a menetstabilizáló motorkerékpárok számára kifejlesztett változata. A kétkerekűekre jellemző paraméterek, például a dőlésszög figyelésével a rendszer azonnal képes elektronikus fékezési és gyorsítási beavatkozásait a motor és vezetője éppen aktuális helyzetéhez igazítani, így képes megelőzni a gép eldőlését vagy idő előtti felegyenesedését, amikor a motoros a kanyarban fékezni kényszerül - ezzel hatékonyan hozzájárul a legtipikusabb motoros balesetek elkerüléséhez. A nehéz motorkerékpárokkal könnyebb boldogulni a visszagurulás-gátló programmal, amely az ABS egyik hasznos funkciója, okos algoritmusait ennek vezérlőegységébe programozták. Ez megálláskor megakadályozza a motor elgurulását lejtős vagy akár egyenes terepen, így nem kell a vezetőnek a kezét folyamatosan a fékkaron, vagy talpát a lábféken tartania. AUTOMATIKUS SEGÉLYHÍVÓ MINDENESETRE Az autósokhoz hasonlóan a motorosoknál is van már e-Call sürgősségi hívás, amely automatikusan csatlakozik a segélyhívó szolgáltatásokhoz, ha a vezető balesetet szenved, vagy érintett abban. A rendszer a jármű adatait, valamint a helyzetét is megadja a hívást fogadó ügyeletesnek. Ha a kétkerekű elromlana, a b-Call műszaki segélyhívó önállóan lép érintkezésbe a javítóműhellyel, és megadja a szükséges adatokat. Az i-Call információs vonal pedig mindenféle úton hasznos segítség lehet: egyszerűen, gyorsan és célirányosan lehet információhoz jutni például a legközelebbi benzinkútról. HIRDETÉS — 2019. május 24-26. között a Dóm téri kavalkádban (Somogyi Könyvtár előtt) megtekinthető lesz az új Toyota RAV4 és Corolla Touring Sports, valamint az új Lexus UX és ES. Várjuk Önöket, látogassanak el standunkhoz. MESSZELÁTÓ A „hálózatba kapcsolt látóhatár” megoldással a motorosok bepillanthatnak a következő utcasarok vagy kanyar mögé, így a tehetséges veszélyforrásokra is időben tudnak reagálni. Az internetről származó adatok valós jé * idejű információt adnak a sebességkorlátozásokról, a kanyarok biztonságos tempójáról, a veszélyhelyzetekről, a forgalmi dugókról, valamint a balesetekről. Ezekből a motoros pontosabb képet kaphat arról, mi vár rá, a fejlesztés így növeli a közlekedés biztonságát és csökkenti a balesetek számát.