Délmagyarország, 2019. május (109. évfolyam, 100-125. szám)

2019-05-18 / 114. szám

DÉLMAGYARORSZÁG 2019.05.18., szombat Már nézőket riaszt el a Forma-1-től a Mercedes fölénye Ötből öt kettős győzelmet gyűjtött be a Mercedes a For­­ma-1 idei évadában, dominan­ciájuk nem tesz jót a néző­számnak. A Hungaroring is mindig megérezte, ha a magyar futamra már eldőltek a fontos kérdések. AUTÓSPORT K. A. A Mercedes hatalmas fölénye egyre kevésbé motiválja a For­­ma-1 nézőit, ezt bizonyítják a hétvégi nagydíj közvetítési adatai is.­­ A vasárnapi spa­nyol futam a német RTL csa­torna adatai szerint 3,69 mil­lió nézőt vonzott, ami több mint egymilliós visszaesés 2018-hoz képest - írta a mo­­torsport.com. Az RTL szó­vivője, Matthias Bolhöfer úgy véli, amennyire tiszteletre méltó a Mercedes dominanci­ája, annyira szenvednek az iz­galom hiányától a szurkolók. - Persze nem tudjuk elképzel­ni, hogy a Ferrari és a többi ri­vális ezt ennyiben hagyja - fe­jezte ki reményét a német tele­víziós. A Mercedes a világbajnok­ság eddigi mind az öt futamán megszerezte az első két he­lyet, mindössze három, leg­gyorsabb körért járó extra pontról maradt le - ezért nem 100 százalékos. A riválisok kö­zül a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto kijelentette, csapata megvizsgálja idei koncepcióját. Ez ugyanis Bar­celonában még nagyobb hát­rányba került a Mercedesszel szemben, mint a korábbi ver­senyeken.­­ Az 1992-es Williams ré­misztő fölényét idézi a Merce­des idei szezonkezdete, ám Ross Brawn, az F1 sportért fe­lelős ügyvezetője nem számít arra, hogy Nigel Mansell dia­dalmenetéhez hasonlóan ala­kul a mostani idény - írta a gphirek.hu. A 27 évvel ezelőtti versenyévad indult hasonló­an, az akkori, 16 futamos sze­zonban a forradalmi újdon­ságnak számító aktív felfüg­gesztésű Williams-Renault-val a brit Nigel Mansell már a 11. forduló, vagyis a Magyar Nagydíj után világbajnoknak tekinthette magát. Fölénye nyomasztó volt, az első 5 futa­mon megállíthatatlannak bi­zonyult, és az első 11 ver­senyből nyolcat nyert meg. Ross Brawn nagyon reméli, hogy az idei szezon nem emlé­keztet majd Mansell, Riccardo Patrese és a Williams diadal­menetére, eddig azonban úgy fest, le is pipálhatja azt. Csa­patban mindenképp, ám itt a két versenyző között csupán néhány pont a különbség, míg Mansell hamar elhúzott amúgy dicséretesen szereplő istállótársától.­­ Lewis Hamilton és Valtte­­ri Bottas sikersorozata annak köszönhető, hogy a csapatuk tökéletesen működik, kiváló a technikai csomagjuk - összeg­zett a veterán szakember, aki akkoriban még Michael Schu­macher oldalán, a Benet­­ton-csapatnál dolgozott. Szerkeszti: Kovács András 17 A TECHNIKA SEGÍTHET KIVÉDENI A BALESETET - AZ AUTÓSOKON IS SOK MÚLIK Bele kell jönni a motorozásba Az utak egyik legvéd­telenebb közlekedői a motorosok, akik a szezonkezdet után gyorsan ki is rajzanak. Az elején nem árt az óvatosság és az autó­sok megkülönbözte­tett figyelme, de a technika is egyre in­kább védi már őket. SZEZONÁLIS KOVÁCS ANDRÁS Ha a hét eleje nem is volt klasszikus motorozós idő, hi­szen vigasztalanul esett, azért már többször elő lehetett ven­ni a kétkerekűeket, és ez a kö­vetkező hetekben még inkább így lesz - és a nyár idén sem marad el. Fontos, hogy a mo­torosok különösen fokozott óvatossággal vezessenek, és ne feledjék, hogy az utak véd­telen közlekedői közé tartoz­nak. Vezetéstechnikai szem­pontból nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy tavasszal több hónapos kihagyás állhat egy-egy motoros mögött, ezért a szokásosnál körülte­kintőbben kell közlekedni. Nem beszélve arról, az autó­soknak is szokni kell ilyenkor, hogy adott esetben egy vagy akár több motor is feltűnhet a visszapillantó tükörben. A balesetek elkerülése érde­kében nagyon fontos, hogy a járművet a látási és útviszo­nyoknak megfelelően, a helyes sebesség megválasztása mellett vezessük. Az autósokra is igaz, a motorosokra azonban még in­kább, hogy hiába érzi úgy a ve­zető, hogy uralja a járművet - ami igaz is lehet -, ha nem hagy „tartalékot”, nincs ideje és tá­volsága, hogy a másik közle­kedő hibáját kijavítsa. Lehet tö­kéletes műszaki állapotú a mo­tor, kitűnő a gumi, a sárfelhor­dáson egy nem túl forszírozott tempójú kanyarban is könnyen elszáll a motoros. A mezőgazdasági szezon beindulásával ott is számítani kell a traktorra, speciális von­tatóra, ahol nem is gondol­nánk - ha munkagép ve­zetőjének lecsúszik sáros gu­micsizmás lába a kuplungpe­dálról, akkor bizony a „nagy­vas” simán kiugrik a dűlőút­­ról a főútra. Ilyenkor sem a ki­kerülés, sem a hirtelen megál­lás nem egyszerű. A technika fejlődésével a gyártók természetesen folya­matosan csökkentik az emberi tényezőt, és a motorokat is egyre több biztonsági felszere­léssel gyártják. Ezek közül van, amit szériában beszerel­nek, és akad olyan is, amit extraként kell megrendelni a motorhoz. Ezt az egyik legna­gyobb beszállító, a Bosch pél­dául annyira komolyan veszi, hogy Stuttgart melletti saját tesztpályáján a motorosoknak szánt fejlesztéseket már önál­lóan, az autótechnológiától elkülönítetten mutatta be. Hol tart, mit tud ma a biz­tonsággal összefüggő techni­ka? A vezetéstámogató rend­szerek nemcsak az autóknál, itt is segítenek. Ilyen a menet­stabilizáló motorkerékpárok számára kifejlesztett változata. A kétkerekűekre jellemző para­méterek, például a dőlésszög figyelésével a rendszer azonnal képes elektronikus fékezési és gyorsítási beavatkozásait a motor és vezetője éppen aktuá­lis helyzetéhez igazítani, így képes megelőzni a gép eldőlé­­sét vagy idő előtti felegyenese­­dését, amikor a motoros a ka­nyarban fékezni kényszerül - ezzel hatékonyan hozzájárul a legtipikusabb motoros balese­tek elkerüléséhez. A nehéz motorkerékpárok­kal könnyebb boldogulni a visszagurulás-gátló program­mal, amely az ABS egyik hasz­nos funkciója, okos algorit­­­musait ennek vezérlőegységé­be programozták. Ez megál­láskor megakadályozza a mo­tor elgurulását lejtős vagy akár egyenes terepen, így nem kell a vezetőnek a kezét folya­matosan a fékkaron, vagy tal­pát a lábféken tartania. AUTOMATIKUS SEGÉLYHÍVÓ MINDEN­ESETRE Az autósokhoz hasonlóan a motorosoknál is van már e-Call sürgősségi hívás, amely automatikusan csatlakozik a segélyhívó szolgáltatások­hoz, ha a vezető balesetet szenved, vagy érintett abban. A rendszer a jármű adatait, valamint a helyzetét is megadja a hívást fogadó ügyele­tesnek. Ha a kétkerekű elromlana, a b-Call műszaki segélyhívó önálló­an lép érintkezésbe a javítóműhellyel, és megadja a szükséges adato­kat. Az i-Call információs vonal pedig mindenféle úton hasznos segít­ség lehet: egyszerűen, gyorsan és célirányosan lehet információhoz jut­ni például a legközelebbi benzinkútról. HIRDETÉS — 2019. május 24-26. között a Dóm téri kavalkádban (Somogyi Könyvtár előtt) megtekinthető lesz az új Toyota RAV4 és Corolla Touring Sports, valamint az új Lexus UX és ES. Várjuk Önöket, látogassanak el standunkhoz. MESSZELÁTÓ A „hálózatba kapcsolt látóhatár” megoldással a motorosok bepil­lanthatnak a következő utcasa­rok vagy kanyar mögé, így a te­hetséges veszélyforrásokra is időben tudnak reagálni. Az inter­netről származó adatok valós jé * idejű információt adnak a sebes­ségkorlátozásokról, a kanyarok biztonságos tempójáról, a ve­szélyhelyzetekről, a forgalmi du­gókról, valamint a balesetekről. Ezekből a motoros pontosabb képet kaphat arról, mi vár rá, a fejlesztés így növeli a közleke­dés biztonságát és csökkenti a balesetek számát.

Next