Délsziget, 1993 (25-27. szám)

1993 / 27. szám

1956 KÖLTŐMÁRTÍRJA A XX. század költészetének nem véletlenül lett alapszimbóluma a keresztre feszített Szellem és Szeretet: a töviskoronás Jézus. Szinte minden költőnk megjárta a maga „golgotáját", de azért nem kellett mindegyiküknek valódi mártír-sorsra jutnia, mint a 27 éves Gérecz Attilának. Legszebb ifjú éveit börtönben töltötte, s szinte maga ment elébe saját halálának: ,,lm, vedd Uram a sorsom; úgy lankad elébed, / mint Krisztus-fő, amely már tövisekkel érett!” (Az Isten balján) Mint minden igazi tragikus hősben, benne is a „hübrisz" munkált. A magyar Öttusa Válogatott tagjaként, alig húszévesen határátlépési kísérlet miatt tartóztatták le 1949-ben, s tizenötévi fegyházra ítélték. A váci börtönben, a modern Hádeszben, élőhalottak között ő arról álmodott, hogy majdan hegynek indul, „márványt törni”, ország-világnak meg­mutatni fényes erejét (így bocskorosan). Cellatársával, Béri Gézával együtt 1954 tava­szán, az „olvadás" idején otthonra talált a börtönkápolna körüli kis gyepes részen, a „füveskertben" össze-összegyűlő, akkor még neve nincs, hozzájuk hasonló fiatal költők körében - Hámory Jenő, Kárpáti Kamil, Kecskéssy (Tollas) Tibor, Tóth Bálint stb. társaságában. De a rabságot így is nehezen viselte. 1954. július 18-án éjszaka szökést kísérelt meg - zárkája (előre elfűrészelt) vasrács- ablakán át a zajló Dunába vetette magát. Nem jutott messzire: harmadnapon Pesten elfogták; a pesti Gyűjtő Kisfogházában (azaz a Siralomházban) őrizték hosszú hónapokon át szigorított magánzárkában. Majd Márianosztrára szállítják, ahol - újabb ítéletre várva - nagyszabású hőskölteményben örökíti meg „kalandját" (Töredék). Ez a monumentális vers-épület, remekbe csiszolt stanzáival, fojtott drámaiságával, kitűnő atmoszférateremtő erejével és plasztikus nyel­vezetével sejteti a költőben szunnyadó tehetség valódi arányait. Remény nélkül veszi tudomásul: minden hiába­­ a XX. században „az embernek gyeplő jutott"; választhat „a köldökzsinór” vagy „a bitón a hurok" között, de szabad nem lehet. A Nosztrán töltött év (1955 tavaszától 56 nyaráig) a gondolati elmélyülés és a formai érlelődés tekintetében rendkívül sokat hoz. S mintha az életkedv is visszatérne belé. Bármennyire is tudja tudatával, hogy lehetetlen a „kitörés”, az élet szikrája egy fiatalban nem hal el könnyen! Magánzárkájába a sötét falakon át is be-behatol olykor-olykor egy kis fénysugár; a kémlelő ablakocskán át el-elfogja egy-egy ismeretlen rablány felvillanó mosolyát, amely talán nem is neki, csak a szenvedő társnak szól - s máris mozgásba lendül képzelete. Emlékeibe, a szeretet és szerelem Ariadné-fonalába kapaszkodva keresi itt a kiutat sorsa labirintusából egy lefokozott életre kárhoztatott fiatalember (Kis dal egy mosolyról, Alkony, Mindegy, Van így néha, Óda a bajtársnőimhez stb.). A legfontosabb megtartó erő számára az Anya és Kicsi. Kettejüket együtt, egy­ alakká válva őrzi emlékezetében, s kis papírfecnin üzenetet küld nekik: „ha egymásra vigyáztok, akkor rám vigyáztok”. Érzi, sejti, hogy ő­­ konok, hajlíthatatlan egyéniségével - szaba­dulásra nem számíthat: „Amnesztiában velem kapcsolatban ne reménykedjetek...” Ver­seiben Szűz Mária színeiben, „imahalványan", könyörgésre kulcsolt kezekkel tündöklik „őrangyala”, akire boldogan bízná jövendőjét, egész életét, ha lehetne... (Széthullt fényeken, Sívó évek alján, Szeress!, Szeretlek, Pszt!) Tökéletes formabiztonság, a versmérték, a ritmus abszolút gyakorlott kezelése, a rímekkel való bravúros játék, a kompozíció feszessége, a kötöttség és kötetlenség funkcionális variabilitása jellemzi ekkor már költészetét; szinte hihetetlen, hogy alig pár hónappal korábban írta első versét! Nyilván „istenáldotta tehetség" szunnyadt benne, s a cellamagány, a füveskerti ujjgya­korlatok csupán hozzájárultak, hogy ösztönös sejtéseit mesterségbeli tudássá érlelhesse. A versek többsége két alapmotívum köré kristályosodik ki: az egyik póluson a Fény-Mosoly-Szeretet/Szerelem-Anya; a másikon: a Halál-Szenvedés-Bezártság-Gyöt- 22

Next