Delta, 1970 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1970-06-01 / 6. szám

TERMÉSZETTUDOMÁNYOS—TECHNIKAI MAGAZIN KÉPES HÍR­LAPJAI Építés, bányászat — atomrobbantással A Nemzetközi Atomenergia Szervezet (IAEA) hi­vatalos tájékoztatójának most megjelent száma részletesen beszámol azokról a tervekről, ame­lyeket szovjet szakértők dolgoztak ki az atom­robbantások békés célú hasznosítására. Minden idők egyik leghatalmasabb természet­­átalakító munkájának ígérkezik a Pecsora—Kol­­va vízválasztó tervezett áttörése. Ehhez 112 kilo­méter hosszúságú csatorna építésére van szük­ség. A sziklás vidéken átvezető, legnehezebb 65 kilométeres szakaszt összesen 250 nukleáris szer­kezet 150—185 méteres mélységben végrehajtott felrobbantásával szándékoznak kialakítani, a csa­torna többi szakaszát pedig hagyományos tech­nológiával. A nukleáris csatornaásás a harmadá­ra csökkenti a hatalmas mű építési költségeit, s minthogy ezen a vidéken nagyon kicsiny a nép­sűrűség (mindössze 1 fokos négyzetkilométeren­ként), a tervezett föld alatti robbantások nem veszélyeztetnek lakott településeket. A hatalmas vállalkozás célja több északi folyó visszafordítása és vizüknek a Volgába juttatása, hogy ezzel stabilizálják a Kaspi-tenger vízszint­jét. A tenger nagyságú tó vízszintje ugyanis a fokozódó vízfelhasználás és a rendellenes időjá­rási viszonyok miatt 1935 óta két és fél méterrel csökkent, ami katasztrófális hatással van a halá­szatra és egyre jobban akadályozza a hajózást is. Tudományos előrejelzések szerint a 2000. évig a vízszint újabb 1,7 méterrel csökkenne , ha a bővizű északi folyókat nem fordítanák dél felé. A hatalmas vízmennyiség megállítaná a Kaspi­­tenger vízszintcsökkenését, s egyszersmind bő­ségesen ellátná a Szovjetunió európai területé­nek déli övezeteit is. Ugyancsak a vízgazdálkodással kapcsolatos egy másik nagyszabású szovjet nukleáris építési terv is. A közép-ázsiai napsütötte köztársaságokban a krónikus vízhiány akadályozza a termékeny szűzföldek meghódítását és nagyobb települések kialakulását. Szovjet szakértők most nukleáris robbantással tervezik gyorsan és hatásosan meg­oldani az öntözés problémáját. A már részlete­sen kidolgozott terv szerint föld alatti robban­tással összesen 30 millió köbméter befogadóké­pességű tárolórendszert hoznak majd létre, amelyben felfogják a tavaszi árvizeket és ezzel a terület vízszükségletének 80 százalékát tarta­lékolják a forró nyári napokra. A munka első szakaszában két 150 kilotonnás robbanószerke­zettel zárógátat hoznak létre. A voltaképpeni építkezés két hónappal a robbantások után megkezdődhet és további öt hónap múltán be­fejeződhet. A tárolók sugárzó stroncium tartalma messze alatta lesz a megengedett értéknek. Nukleáris robbantásokat készítenek elő a Szov­jetunió messzi északi vidékein levő roppant gazdag érckészletek külszíni fejtésű feltárására is. A zord klíma, a közlekedési útvonalak és a kiépített energiaellátás hiánya lehetetlenné teszi itt a hagyományos eljárások alkalmazását. Ehe­­lyet többszörös nukleáris robbantással összesen kétbillió köbméter fedőkőzetet távolítanak majd el. A nukleáris technika a számítások szerint egybillió rubeles megtakarítással kecsegtet. Fontos szerepet szánnak a nukleáris robbantá­soknak a szénhidrogénkincs kiaknázásában is a szovjet tudósok. Egy már ugyancsak részletesen kidolgozott terv szerint három darab 40 kiloton­nás atomtöltetet robbantanak majd fel 1600 mé­teres mélységben, így napi kétmillió köbméter hozamú földgázkutak kialakítására számítanak — a hagyományos módszerekkel elérhető hozam tízszeresére. A várható megtakarítás évi ötmillió rubel. A szovjet tudósok, mérnökök úgy vélik, hogy a békés célú nukleáris robbantások évszázadunk végére a bányászat és a hatalmas építkezések megszokott munkaeszközei lesznek. Bár valószínűleg nem ilyen szerkezettel in­dulnak majd felfedező útra az űrhajósok a Holdon, ez az áramvo­nalas kis játék mégis megmozgatja a gyerekek képzeletét. A rigai Holdjármű az asztalon Sztraume gyár legújabb modellje a kor szelle­mében a legizgalmasabb kalandot kínálja: a holdutazást. Igaz, az apró jármű csak az asz­talon közlekedik és cse­rélhető elemek táplálják villanymotorját, de bi­zonyára sok gyereknek szerez majd kellemes, játékos perceket. INDUL A LÉGPÁRNÁS VONAT kilométeres sebességre tervezik. A 24 m hosz­­szú kísérleti járművön próbálják ki azt az új lineáris motort, amely­­lyel a későbbi forga­lomra szánt, 33 m hosz­­szú, 40 tonnás és 100 utas szállítására alkal­mas kocsikat kívánják felszerelni. A motor op­timális nagyságát a próbajáratok alapján döntik majd el. Előre­láthatóan 1972-ben kez­dik meg a módosított, nagyobb szerelvények próbaüzemét. Bár a vo­nat próbaszerelvénye is alkalmas utasszállításra, egyelőre mégsem em­bereket, hanem műsze­reket és telemetrikus berendezéseket helyez­nek el benne. Lábakon nyugvó, 1,2 m széles pályán fut, pontosab­ban szólva: lebeg. Épí­tése kilométerenként 130 ezer fontba kerül, ami szinte hihetetlenül olcsó, ha meggondol­juk, hogy a földalatti építése kilométeren­ként 1,2—5 millióba és az autópálya 0,8—4 mil­lióba kerül. Éppen ezért Amerikában máris tárgyalások folynak egy légpárnás vasútvonal építéséről, amely Kali­forniát kötné össze az ország északkeleti ré­szével. A nyár végén kezdi meg próbajáratait a vi­lág első légpárnás vo­nata Cambridge közelé­ben, egy öt kilométeres próbapályán. Sebessége ezen a távon nem ha­ladja meg az óránkénti 240 kilométert, noha a járművet legalább 480 „ "Jég víz" a sivatagban Merész tervet dolgozott ki dr. John Isaacs, a ka­­lifoniai La Jolla-i ocea­nográfiai intézet mun­katársa a földrész víz­válságának megoldására. Azt javasolja, hogy az Antarktiszról leváló jég­hegyeket vontatóhajók­kal szállítsák el a kali­forniai partokig, s emel­jék ki a szárazföldre, hogy ott a forró szub­trópusi nap elolvassza a megfagyott édesvíztöme­get. Egész Dél-Kalifor­­niát és sivatagait egy éven át el lehetne látni ivóvízzel, egy 30 km hosszú, 100 m széles és 300 m vastag jéghegy­óriás olvadékvizével Bármilyen fantasztikus­nak is tűnik a terv, te­kintélyes szakemberek véleménye szerint érde­mes foglalkozni vele. A számítások szerint hat tengeri vontatóhajó hat hónap alatt lenne képes az óriás jéghegyet 16 000 km-re, tehát Kalifor­niáig elszállítani. A költ­ség kb. egymillió dol­lár lenne, viszont a be­lőle nyert víz értéke mintegy 100 millió dol­lár. Hasonló tervekkel foglalkoznak az NSZK- beli szakemberek is, mert egyes iparvidéke­ken hamarosan szinte teljesen kimerülnek az ivóvízkészletek. Tár­gyalnak például egy táv­vezeték építéséről, ame­lyen több száz kilomé­terről a skandináv ta­vak kristálytiszta vizét vezetnék Hamburgba és Észak-Németországba. A szakemberek szerint ennél a tervnél sokkal olcsóbb lenne, ha az em­lített amerikai javaslat mintájára jéghegyeket vontatnának oda Grön­­landról. Egy Wiesbaden­ tervezőintézetben már ki is dolgozták a módszert, hogy miképpen lehet a jéghegyeket szállítás közben megóvni az ol­vadástól. ^ 3

Next