Delta, 1982 (16. évfolyam, 1-12. szám)
1982-08-01 / 8. szám
ülésből elvégzett utánállítgatásra. Ráadásul a szintszabályozó olyan „trükköket” is lehetővé tesz, mint a kocsiemelő nélküli kerékcsere vagy a három keréken való autózás. Mindez jelentősen megnöveli a vezetés biztonságát és az autózás kényelmét. Már csak az furcsállható, hogy miért nincs még minden autón hidropneumatikus kerékfelfüggesztés? Sőt, a Citroen tart ki egyedül következetesen mellette. A légrugózás fő hátránya ugyanis, hogy meglehetősen bonyolult, az egész autót behálózó berendezés, amelynek esetleges hibája és javítása nemcsak a laikusokat borzasztja el, hanem az átlagos felkészültségű autójavítókat is. Egy acélrugót a világon, bárhol ki lehet cserélni, ha nem is ugyanolyanra, de legalább hasonlóra, ha viszont egy Citroennel történik valami... A bonyolultság és a finom illesztést, megmunkálást kívánó részek miatt a légrugózás eléggé költséges megoldás. Nem kedvez a légrugózás elterjedésének az sem, hogy időközben a vetélytárs, az acélrugós kerékfelfüggesztés is sokat fejlődött. Ma már általánosnak számítanak a progresszív rugózást és a kiváló úttartást adó megoldások, és az igényesebb autókon olyan futómű-geometriai fogásokat alkalmaznak, amelyek minden szelep és bonyodalom nélkül kiküszöbölik a gyorsításkor jelentkező felágaskodást és az erős fékezéssel járó előrebillenést. Ily módon a hagyományos elemeket felhasználó és korszerű elvek alapján szerkesztett autó a mindennapi használat túlnyomó részében kielégítheti az átlagos, sőt a nagyobb igényeket is anélkül, hogy hidropneumatikára lenne szükség. Különösen ma, amikor a gazdaságosság, egyszerűség és a kis súly döntő fontosságú, nem várható a légrugózású személyautók térhódítása. Egészen más a helyzet a nehéz járműveken. A kamionok terhelése sokkal szélesebb skálán ingadozik, mint a személyautóké, és a rugózás minősége iránti követelmények is nagyobbak. A vezető kényelmén kívül szerephez jut a — gyakran kényes a rakomány megóvása és az útburkolat megkímélése. Fokozottan érvényesek ezek a szempontok az autóbuszokon, elsősorban a szélsőségesen változó terhelésű városi buszokon. Az állandó rugómerevséget, lengésszámot és padlómagasságot adó légrugózás ezeken a járműveken alapkövetelmény és ennek megfelelően széles körű az alkalmazása is. Minthogy a teherautók és az autóbuszok légfékkel működnek, eleve van sűrítettlevegő-hálózatunk, így ezt használják fel a rugózás működtetésére. A rugóstag nagyméretű, gördülőmembrános egység, amelyet szintszabályozó szelepen keresztül látnak el a szükséges mennyiségű levegővel. RÖNTGENRAJZ a Citroen CX típussorozatról. A buzogány alakú hidropneumatikus rugóstagok elöl a motorházban állnak, hátul viszont fekvő helyzetbe kerültek a csomagtér növelése céljából. A kocsi a terhelés megváltozása után pillanatokon belül ismét felveszi a beállított magasságot A MERCEDES BENZ 450 SEL 6.9 típu ► son alkalmazott hidropneumatikus rugózás vázlata. A motorra közvetlenül felszerelt szivattyú szállítja a nagynyomású olajat a bal mellső kerék melletti központi tartályba. A teleszkópos lengéscsillapítókat csővezeték köti össze a gömb alakú rugózó elemekkel