Délvilág - Csongrád Megyei Hírlap, 1991. december (48. évfolyam, 282-305. szám)

1991-12-02 / 282. szám

Karácsonyig hívja a francia Aranypart Játsszon velünk! Lapunk, a Délvilág já­tékba hívja olvasóit: Aki keres, talál. Önnek, kedves olvasó, nem kell mást tennie, mint kinyitni a megszokott új­ságot, s végiglapozni: van-e benne valahol elrejtve egy fekete vagy egy piros pe­csét. Nem fekete és piros pon­tot osztunk, hanem nyere­ményeket kínálunk: na­ponta négy darab egyéves Délvilág-előfizetést (a fe­kete pecsét megtaláló­inak) és naponta egy két­személyes délfrancia ten­gerparti utat (a piros pecsét föllelőjének). Aki keres, talál. Aki talált, küldje be a Ennek a pecsétnek a kicsinyített mását keresse lapunkban a Délvilág szerkesztőségébe azt az oldalt, ahol a pecsét feketéllett vagy piroslott. Arra kérjük piros pecsétet találó szerencsés olvasó­inkat, hogy - ha lehet - azonnal telefonon is je­lentkezzenek a (62) 13-130- as számon. Címünk: 6701 Szeged, Pf. 153. (Fotó: Enyedi Zoltán) Nyugdíj nélkül jelentkezzenek az érdekeltek Felhívással fordulunk mind­azon időskorú személyekhez, akik önhibájukon kívül bár­milyen okból nyugdíjellátás­ban nem részesülnek, hogy sa­ját érdekükben jelentkezzenek részletes levélben, amennyiben még nem jelentkeztek. Semmi­féle személyi okmányt ne küldjenek. Akik tagjaink sorá­ba kívánnak lépni - kérjük közölni - mellékeljenek tízfo­rintos levélbélyeget, amit tag­díjként kezelünk. Felkérünk minden jogi és magánsze­mélyt, hogy pénzfelaján­lásaikkal segítsenek, hogy mi is segíteni tudjunk. Számlaszámúnk: OTP 289-98015 670-000751-5. Felhívásunkat, kérjük, őriz­ze meg és adja tovább, hogy eljusson azokhoz is, akik az új­ságokat nem tudják meg­vásárolni. Nyugdíjnélküli Időskorúak Országos Szervezete 6800 Hódmezővásárhely, Bercsényi u. 21. Telefon: 62/42-387 Miután úgy határozott a képviselő-testület, hogy Szen­tesen nem vezeti be a helyi adót , s így jövőre a lehetsé­gesnél szűkebb lesz az önkor­mányzat bevétele­­, kezdődhet a fontolgatás. Ha szükséges, miből lehetne pótolni az elma­radt bevételt? A legutóbbi tes­tületi ülésen máris elhangzott egy ötlet. Értékesítsék a „taná­csi” lakásokat! Szép számmal akadna támogatója a javaslat­nak, hiszen a lakók közül so­kan és régóta szeretnék meg­vásárolni a bérlakást, amely­ben élnek. Csak az a bökkenő, hogy az értékesítésre vonatko­zó jelenlegi szabályok szerint eléggé rosszul járna a város. A fenntartási költségektől meg­szabadulna ugyan, de a lakások értékének csak tíz százaléka ütné a markát egy összegben. A többi évtizedek alatt csordo­gálna törlesztőrészletek címén. Vajon a képviselők - ha döntésre kerülne sor az eladás ügyében - milyen szem­pontokat vennének fontolóra? Egyáltalán mire számítsanak a bérlők, gyűjtsék-e a forint­jaikat? Földvári Nagy István kép­viselő így vélekedik: - Keményen ellene vagyok az eladásnak. Fejlesztésre nem a lakások vételárát kellene felhasználni, erre a helyi adó lett volna hivatott. Az új la­kástörvény és az önkormány­zati vagyonról szóló törvény megjelenése előtt csak elkó­tyavetyélnénk a lakásokat. S ha valamikor adódna egy megva­lósítható, az egész várost érin­tő komoly cél, nem volna mi­hez nyúlni, hogy nagyobb összeghez jussunk. Más oldal­ról; visszás érzéseket szülne az intézkedés azok körében, akik éveket gürcöltek, hogy építse­nek vagy OTP-s lakást vásá­roljanak. Azt mondom, vár­nunk kellene. Ha az új la­kástörvény megjelenik és komolyabb összegű előre­fizetést rendel el, akkor lehet és érdemes eladni a rengeteg fenntartási költséggel járó bérlakásokat. Dr. Kertész Péter vetette fel az ötletet, s most is azt vallja: - Feltétlenül el kell adni a lakásokat. No, nem most rög­tön, amikor még központi jog­szabály köti ki a vételárat. Bízom benne, hogy a Parla­ment hamarosan sort kerít az új lakástörvényre, és mi hatá­rozhatjuk majd meg a bér­lakások értékét - persze nem valami csillagászati összegben. Ám még előbb meg kellene tudnunk, pontosan mekkora fenntartási költséget emészte­nek fel ezek a lakások. Mert ez a döntő szempont, így időben felkészülhetünk arra, hogyha majd kialakul az eladó-vevő pozíció, ésszerű árakkal tud­junk előállni. Horváth István más oldalról közelíti meg a kérdést: - Amíg nincs törvény, csak találgatni lehet. Egyetértenék azzal, hogy az 1100 körüli bér­lakásnak egy részét értékesít­sük. Csak hát miből fizetik majd ki a mostani bérlők? Arra is gondolni kell, hogy ezeket a lakásokat egyáltalán nem, vagy csak itt-ott javítgatták, amióta felépültek. A megvásárlásuk csak az egyik kiadás, az új tulajdonosnak a felújításra is költenie kell. Nyilván emiatt lennének olcsóbbak. S még arról sem szabad megfeled­kezni, hogy nagyon sokan várnak szociális bérlakásra. Ha eladjuk a meglévők egy részét, az igénylők számára még kilátástalanabb a lakáshoz jutás. Ezért kell csínján bánni az értékesítéssel. Adják? Nem adják? A halovány hajlandóság ellenére is költői marad a kérdés. Legalább addig, amíg a Par­lament nem segít eldönteni. (km) Szentesen (nemcsak törvényre) varnak Mi legyen a tanácsi­ lakásokkal? HÉTFŐ, 1991. DECEMBER 2. Fontos leszögezni, hogy a kétütemű motorok haszná­latának tilalma csak a szolgál­tatói járművekre vonatkozik, vagyis azokra, amelyek díj ellenében személy-, illetve árufuvarozást végeznek. Az „úrvezetők” Trabantjaira, Wartburgjaira a rendelkezés nem érvényes, ugyanakkor az utóbbi márkával taxizóknak, a közületi Barkas­ oknak január elsejéig ütemet kell váltani. Az Autócenternél pár tucat Barkas-t már átalakítottak, s elképzelhető, hogy a SZOTE kilenc kisteherautóján is ők végzik el a „műtétet”. Extra és átlagos motorokat egyaránt kínálnak a kétüteműek helyére, a KPM által engedélyezett plusz-mínusz tíz százalékos teljesítményhatáron belül. (Nagyobbat a karosszéria és a futómű teherbírásának kor­látain túl azért sem érdemes beépíteni, mert ilyen esetben az autót újra kell vizsgáztatni.) Az igényesebb, vastagabb pénztárcájú ügyfeleknek egy­ 60 lóerős olasz turbódízel motort ajánlanak, amelynek károsanyag-kibocsátása alap­­járan, mindössze fele az Eu­rópában megengedett 3,5-es értéknek. Az összes költség - a motor, a beépítés, a vám­­kedvezmény és az áfa vissza­térítése után - 340 ezer forint, ami természetesen csak fia­talabb évjáratú autóknál lehet hosszabb távon is kifizetődő. Az olcsóbb és benzines megoldás egy 55 lóerős gyári felújítású Renault motor, egy év garanciával, kilométermeg­kötés nélkül. Ez „tokkal, vo­nóval”, vagyis vizsgáztatás­sal együtt 155 ezer forintba kerül. Az új motoroknak azon­ban van egy kifejezetten „ne­gatív” hatású kísérőjelensé­gük: a csere után néhány váltó fülsértő zörgésre vetemedik. Ez azonban egy már korábban kialakult rendellenességet jelez, ami eddig nem hal­­lattszott a régi, lestrapált motor nagyságrenddel magasabb zajszintje mellett. KOVÁCS Kevesebb füstölgő autó Dupla ütem - fele kár Egyre több autó gurul útjainkon, kipufogógázok mil­liárd köbméterei szennyezik a levegőt. A környezet­­védelemhez is szorosan kapcsolódik az a hír, hogy a na­pokban bejelentették: drasztikusan csökkentik a magyar benzinfajták ólomtartalmát, mi több, a normálbenzin forgalmazását meg is szüntetik. Ugyancsak a tisztább levegő érdekében - egy korábban közzétett rendelettel - tiltják meg január elsejétől a kétütemű motorokkal haj­tott járművek egy bizonyos csoportjának üzemeltetését. A motorok cseréje már elkezdődött, mi a szegedi Autó­center Kft-nél érdeklődtünk, ahol Blazsetics Tamás segí­tett összefoglalni a praktikus tudnivalókat. Hongkongi kapcsolat Szombaton a Tisza Füszért szegedi klubjában különös látvány fogadott. A meghívás termékbemutatóra szólt - en­nek megfelelően a szokásos árucikk-mustrára számított az ember. A főszereplőt - a GP-elemet - azonban keres­gélni kellett, mígnem a kö­zönség megtalálta a főhelyen, egy akváriumban, a halak közé lógatva... Az Audio-Trade Kft. tulaj­donosa és ügyvezető igaz­gatója, Gajdán Béla elmondta, cége 10 évvel ezelőtt alakult. Két esztendeje mozognak a Távol-Kelet felé, s kerültek kapcsolatba közel 10 ezer céggel, olyanokkal, amelyek főleg elektronikai cikkeket gyártanak. A hongkongi Gold Peak International nevű cég­gel, Ázsia legnagyobb száraz­elemgyártó cégével egy éve állnak üzleti viszonyban. Az importot kedvező feltételekkel bonyolítja a cég, mivel nagy mennyiséget hoz be egyszerre, így az elemeket, továbbá az audiokazettákat kedvező, a hazai forgalmi árnál 30 szá­zalékkal olcsóbban tudja kínálni a vásárlónak. Eddig három konténernyi szárazelem érkezett Ma­gyarországra - egy konténerbe különben 700 ezer elem, vagy 170 ezer kazetta fér be. S hogy mi a szerepe ebben a vállal­kozásban a Tisza Füszértnek? Az, hogy az országban szá­razelemet legsikeresebben az élelmiszerboltok pénztárai­nál lehet eladni. A füszértek országos hálózata az Audio- Trade Kft.-vel tehát közös vállalkozást hozott létre, Fü­­szért-Audio néven. Ebbe a Gajdán-féle társaság svájci bankja révén negyedévenként 2 millió dolláros, évi 8 szá­zalék kamatozású hitelt hozott. Az előzetesen felmért piaci igények után jövő év ja­nuárjától várható a „nagy indulás” a GP-elemek és az SEC kazetták forgalmazá­sában, elemekből például havi hat konténer a rendelés. Oliver Young, a Gold Peak International Ltd. export­menedzsere elmondta: eddig Európának ezen a felén nem volt túl nagy sikerük, remélik, csak politikai okok miatt. F. K. • Tornyon a kereszt (Folytatás az 1. oldalról) - Nagyon örülök, hogy a kereszt ismét a helyén van, mert a magunk erejéből ezt nem tudtuk volna megvaló­sítani! Ezúton is szeretném kifejezni köszönetemet minden közreműködőnek, a honvéd­ségtől kezdve az önkormány­zatig - mondta Halasy Endre esperes nem sokkal a nagy esemény után. Mint megtudtuk, a heli­kopter múltkori pilótája az elmúlt két hét alatt nyugdíjba ment és újabb társa váltotta fel a szolnoki repülődandártól. Miként Juhász József, a szen­tesi helyőrség parancsnoka közölte: az egész helikopteres akciónak Orosz Zoltán repü­­lőőrnagy volt az irányítója. Az előző tapasztalatokon okulva, újszerű technikát alkalmaztak a torony csúcsának és a kereszt tartószárának csatlakozta­tására, és ez is kedvezően be­folyásolta a sikeres manővert, a csendes széljáráson túl. Amikor fázósan megjelent - a torony magasságából le­mászva - Czompa Csaba, az első kérdésre ezt válaszolta: - Most sokkal jobban érez­tem fönn magam, mint a múlt­kor! - A keresztről lelóg az emelő kötél egy darabja. Mi lesz vele? - Már a kisebbik munka lesz az eltávolítása! Újra fel­megyek majd a torony tetejére és a kötelet, illetőleg annak lelógó végét elvágom, és az egészet kibontom, így tűnik el a kötél a magasból. Más kiegészítő művelet is soron következik a helyére illesztett keresztnél. A tartó szára bur­kolást kap, a gömb alatti részre pedig visszateszik a hozzá csatlakozó díszítő elemet, így jön el nemsokára az idő, hogy az evangélikus templom külsejében is teljesen visszanyeri régi értékeit. SZABÓ RÓBERT 3

Next