Délvilág - Csongrád Megyei Hírlap, 1991. december (48. évfolyam, 282-305. szám)
1991-12-02 / 282. szám
Karácsonyig hívja a francia Aranypart Játsszon velünk! Lapunk, a Délvilág játékba hívja olvasóit: Aki keres, talál. Önnek, kedves olvasó, nem kell mást tennie, mint kinyitni a megszokott újságot, s végiglapozni: van-e benne valahol elrejtve egy fekete vagy egy piros pecsét. Nem fekete és piros pontot osztunk, hanem nyereményeket kínálunk: naponta négy darab egyéves Délvilág-előfizetést (a fekete pecsét megtalálóinak) és naponta egy kétszemélyes délfrancia tengerparti utat (a piros pecsét föllelőjének). Aki keres, talál. Aki talált, küldje be a Ennek a pecsétnek a kicsinyített mását keresse lapunkban a Délvilág szerkesztőségébe azt az oldalt, ahol a pecsét feketéllett vagy piroslott. Arra kérjük piros pecsétet találó szerencsés olvasóinkat, hogy - ha lehet - azonnal telefonon is jelentkezzenek a (62) 13-130- as számon. Címünk: 6701 Szeged, Pf. 153. (Fotó: Enyedi Zoltán) Nyugdíj nélkül jelentkezzenek az érdekeltek Felhívással fordulunk mindazon időskorú személyekhez, akik önhibájukon kívül bármilyen okból nyugdíjellátásban nem részesülnek, hogy saját érdekükben jelentkezzenek részletes levélben, amennyiben még nem jelentkeztek. Semmiféle személyi okmányt ne küldjenek. Akik tagjaink sorába kívánnak lépni - kérjük közölni - mellékeljenek tízforintos levélbélyeget, amit tagdíjként kezelünk. Felkérünk minden jogi és magánszemélyt, hogy pénzfelajánlásaikkal segítsenek, hogy mi is segíteni tudjunk. Számlaszámúnk: OTP 289-98015 670-000751-5. Felhívásunkat, kérjük, őrizze meg és adja tovább, hogy eljusson azokhoz is, akik az újságokat nem tudják megvásárolni. Nyugdíjnélküli Időskorúak Országos Szervezete 6800 Hódmezővásárhely, Bercsényi u. 21. Telefon: 62/42-387 Miután úgy határozott a képviselő-testület, hogy Szentesen nem vezeti be a helyi adót , s így jövőre a lehetségesnél szűkebb lesz az önkormányzat bevétele, kezdődhet a fontolgatás. Ha szükséges, miből lehetne pótolni az elmaradt bevételt? A legutóbbi testületi ülésen máris elhangzott egy ötlet. Értékesítsék a „tanácsi” lakásokat! Szép számmal akadna támogatója a javaslatnak, hiszen a lakók közül sokan és régóta szeretnék megvásárolni a bérlakást, amelyben élnek. Csak az a bökkenő, hogy az értékesítésre vonatkozó jelenlegi szabályok szerint eléggé rosszul járna a város. A fenntartási költségektől megszabadulna ugyan, de a lakások értékének csak tíz százaléka ütné a markát egy összegben. A többi évtizedek alatt csordogálna törlesztőrészletek címén. Vajon a képviselők - ha döntésre kerülne sor az eladás ügyében - milyen szempontokat vennének fontolóra? Egyáltalán mire számítsanak a bérlők, gyűjtsék-e a forintjaikat? Földvári Nagy István képviselő így vélekedik: - Keményen ellene vagyok az eladásnak. Fejlesztésre nem a lakások vételárát kellene felhasználni, erre a helyi adó lett volna hivatott. Az új lakástörvény és az önkormányzati vagyonról szóló törvény megjelenése előtt csak elkótyavetyélnénk a lakásokat. S ha valamikor adódna egy megvalósítható, az egész várost érintő komoly cél, nem volna mihez nyúlni, hogy nagyobb összeghez jussunk. Más oldalról; visszás érzéseket szülne az intézkedés azok körében, akik éveket gürcöltek, hogy építsenek vagy OTP-s lakást vásároljanak. Azt mondom, várnunk kellene. Ha az új lakástörvény megjelenik és komolyabb összegű előrefizetést rendel el, akkor lehet és érdemes eladni a rengeteg fenntartási költséggel járó bérlakásokat. Dr. Kertész Péter vetette fel az ötletet, s most is azt vallja: - Feltétlenül el kell adni a lakásokat. No, nem most rögtön, amikor még központi jogszabály köti ki a vételárat. Bízom benne, hogy a Parlament hamarosan sort kerít az új lakástörvényre, és mi határozhatjuk majd meg a bérlakások értékét - persze nem valami csillagászati összegben. Ám még előbb meg kellene tudnunk, pontosan mekkora fenntartási költséget emésztenek fel ezek a lakások. Mert ez a döntő szempont, így időben felkészülhetünk arra, hogyha majd kialakul az eladó-vevő pozíció, ésszerű árakkal tudjunk előállni. Horváth István más oldalról közelíti meg a kérdést: - Amíg nincs törvény, csak találgatni lehet. Egyetértenék azzal, hogy az 1100 körüli bérlakásnak egy részét értékesítsük. Csak hát miből fizetik majd ki a mostani bérlők? Arra is gondolni kell, hogy ezeket a lakásokat egyáltalán nem, vagy csak itt-ott javítgatták, amióta felépültek. A megvásárlásuk csak az egyik kiadás, az új tulajdonosnak a felújításra is költenie kell. Nyilván emiatt lennének olcsóbbak. S még arról sem szabad megfeledkezni, hogy nagyon sokan várnak szociális bérlakásra. Ha eladjuk a meglévők egy részét, az igénylők számára még kilátástalanabb a lakáshoz jutás. Ezért kell csínján bánni az értékesítéssel. Adják? Nem adják? A halovány hajlandóság ellenére is költői marad a kérdés. Legalább addig, amíg a Parlament nem segít eldönteni. (km) Szentesen (nemcsak törvényre) varnak Mi legyen a tanácsi lakásokkal? HÉTFŐ, 1991. DECEMBER 2. Fontos leszögezni, hogy a kétütemű motorok használatának tilalma csak a szolgáltatói járművekre vonatkozik, vagyis azokra, amelyek díj ellenében személy-, illetve árufuvarozást végeznek. Az „úrvezetők” Trabantjaira, Wartburgjaira a rendelkezés nem érvényes, ugyanakkor az utóbbi márkával taxizóknak, a közületi Barkas oknak január elsejéig ütemet kell váltani. Az Autócenternél pár tucat Barkas-t már átalakítottak, s elképzelhető, hogy a SZOTE kilenc kisteherautóján is ők végzik el a „műtétet”. Extra és átlagos motorokat egyaránt kínálnak a kétüteműek helyére, a KPM által engedélyezett plusz-mínusz tíz százalékos teljesítményhatáron belül. (Nagyobbat a karosszéria és a futómű teherbírásának korlátain túl azért sem érdemes beépíteni, mert ilyen esetben az autót újra kell vizsgáztatni.) Az igényesebb, vastagabb pénztárcájú ügyfeleknek egy 60 lóerős olasz turbódízel motort ajánlanak, amelynek károsanyag-kibocsátása alapjáran, mindössze fele az Európában megengedett 3,5-es értéknek. Az összes költség - a motor, a beépítés, a vámkedvezmény és az áfa visszatérítése után - 340 ezer forint, ami természetesen csak fiatalabb évjáratú autóknál lehet hosszabb távon is kifizetődő. Az olcsóbb és benzines megoldás egy 55 lóerős gyári felújítású Renault motor, egy év garanciával, kilométermegkötés nélkül. Ez „tokkal, vonóval”, vagyis vizsgáztatással együtt 155 ezer forintba kerül. Az új motoroknak azonban van egy kifejezetten „negatív” hatású kísérőjelenségük: a csere után néhány váltó fülsértő zörgésre vetemedik. Ez azonban egy már korábban kialakult rendellenességet jelez, ami eddig nem hallattszott a régi, lestrapált motor nagyságrenddel magasabb zajszintje mellett. KOVÁCS Kevesebb füstölgő autó Dupla ütem - fele kár Egyre több autó gurul útjainkon, kipufogógázok milliárd köbméterei szennyezik a levegőt. A környezetvédelemhez is szorosan kapcsolódik az a hír, hogy a napokban bejelentették: drasztikusan csökkentik a magyar benzinfajták ólomtartalmát, mi több, a normálbenzin forgalmazását meg is szüntetik. Ugyancsak a tisztább levegő érdekében - egy korábban közzétett rendelettel - tiltják meg január elsejétől a kétütemű motorokkal hajtott járművek egy bizonyos csoportjának üzemeltetését. A motorok cseréje már elkezdődött, mi a szegedi Autócenter Kft-nél érdeklődtünk, ahol Blazsetics Tamás segített összefoglalni a praktikus tudnivalókat. Hongkongi kapcsolat Szombaton a Tisza Füszért szegedi klubjában különös látvány fogadott. A meghívás termékbemutatóra szólt - ennek megfelelően a szokásos árucikk-mustrára számított az ember. A főszereplőt - a GP-elemet - azonban keresgélni kellett, mígnem a közönség megtalálta a főhelyen, egy akváriumban, a halak közé lógatva... Az Audio-Trade Kft. tulajdonosa és ügyvezető igazgatója, Gajdán Béla elmondta, cége 10 évvel ezelőtt alakult. Két esztendeje mozognak a Távol-Kelet felé, s kerültek kapcsolatba közel 10 ezer céggel, olyanokkal, amelyek főleg elektronikai cikkeket gyártanak. A hongkongi Gold Peak International nevű céggel, Ázsia legnagyobb szárazelemgyártó cégével egy éve állnak üzleti viszonyban. Az importot kedvező feltételekkel bonyolítja a cég, mivel nagy mennyiséget hoz be egyszerre, így az elemeket, továbbá az audiokazettákat kedvező, a hazai forgalmi árnál 30 százalékkal olcsóbban tudja kínálni a vásárlónak. Eddig három konténernyi szárazelem érkezett Magyarországra - egy konténerbe különben 700 ezer elem, vagy 170 ezer kazetta fér be. S hogy mi a szerepe ebben a vállalkozásban a Tisza Füszértnek? Az, hogy az országban szárazelemet legsikeresebben az élelmiszerboltok pénztárainál lehet eladni. A füszértek országos hálózata az Audio- Trade Kft.-vel tehát közös vállalkozást hozott létre, Füszért-Audio néven. Ebbe a Gajdán-féle társaság svájci bankja révén negyedévenként 2 millió dolláros, évi 8 százalék kamatozású hitelt hozott. Az előzetesen felmért piaci igények után jövő év januárjától várható a „nagy indulás” a GP-elemek és az SEC kazetták forgalmazásában, elemekből például havi hat konténer a rendelés. Oliver Young, a Gold Peak International Ltd. exportmenedzsere elmondta: eddig Európának ezen a felén nem volt túl nagy sikerük, remélik, csak politikai okok miatt. F. K. • Tornyon a kereszt (Folytatás az 1. oldalról) - Nagyon örülök, hogy a kereszt ismét a helyén van, mert a magunk erejéből ezt nem tudtuk volna megvalósítani! Ezúton is szeretném kifejezni köszönetemet minden közreműködőnek, a honvédségtől kezdve az önkormányzatig - mondta Halasy Endre esperes nem sokkal a nagy esemény után. Mint megtudtuk, a helikopter múltkori pilótája az elmúlt két hét alatt nyugdíjba ment és újabb társa váltotta fel a szolnoki repülődandártól. Miként Juhász József, a szentesi helyőrség parancsnoka közölte: az egész helikopteres akciónak Orosz Zoltán repülőőrnagy volt az irányítója. Az előző tapasztalatokon okulva, újszerű technikát alkalmaztak a torony csúcsának és a kereszt tartószárának csatlakoztatására, és ez is kedvezően befolyásolta a sikeres manővert, a csendes széljáráson túl. Amikor fázósan megjelent - a torony magasságából lemászva - Czompa Csaba, az első kérdésre ezt válaszolta: - Most sokkal jobban éreztem fönn magam, mint a múltkor! - A keresztről lelóg az emelő kötél egy darabja. Mi lesz vele? - Már a kisebbik munka lesz az eltávolítása! Újra felmegyek majd a torony tetejére és a kötelet, illetőleg annak lelógó végét elvágom, és az egészet kibontom, így tűnik el a kötél a magasból. Más kiegészítő művelet is soron következik a helyére illesztett keresztnél. A tartó szára burkolást kap, a gömb alatti részre pedig visszateszik a hozzá csatlakozó díszítő elemet, így jön el nemsokára az idő, hogy az evangélikus templom külsejében is teljesen visszanyeri régi értékeit. SZABÓ RÓBERT 3