Délvilág, 1993. október (50. évfolyam, 229-253. szám)
1993-10-01 / 229. szám
Kopjafa Apámnak! Tíz éve annak, hogy pusztányi fájdalmamból kopjafát sóhajtottam Anyám emlékére. És most síró csöndem kínzó szekercéjével újabbat hasítok, hogy páryául állítsam Apám emlékére. Egymás mellé, szorosan, mint ahogy éltek hitük szerint, elválaszthatatlanul, újratalálkozásuk jelképeként. Tíz évig hurcolta magában Apám a gyötrő, test- és lélekpusztító hiányt, a soha meg nem békélés napi töviseit. Ülök Apám mellett a kaparászó este békétlen szorításában, fogom lassan ernyedő kezét, simogatom verejtékes , homlokát, nézem a már távolba néző szemét, hallgatom a végső búcsút lehelő lélegzetét. Fáradt teste bénult mozdulatlansága lassan ereszti börtönébe szorított lelkét távozásra, a remélt találkozásra. Vibráló ujjaim tapogatják az erek üzenetét, a szív utolsó dobbanását. Ülök Apám mellett a szótlanság zokogásával, a hosszú idő óta ágyhoz kötött élet földi múltja üzenetével. Az áttetsző szemhéj alatt megbújik a kihunyt világ tükörképe, amely olyan sokszor tükrözte vissza számomra a bölcs tisztaságot, a külső kuszaságot oly gyakran komponálta rendbe. A holdszínű homloka alatt már nem villognak az értelem komputer lámpái, amelyek valaha precízen rögzítettek minden felfoghatót, amelyek úgy közvetítettek minden tudnivalót, hogy biztonságos nyugalmukkal megbékítették a háborgóindulatokat. Lettök Apám mellett a soha nem lesz borzongásával szívemben és simogatom a háború ütötte seb emlékeket, a közel nyolcvan esztendő, soványra úszott barázdáit, a valamikor termékeny földi élet elszakított maradékát, a már búcsú nélkül hagyott, hideg valóságot. Minden merev, hideg és végtelenül üres. Szólítanám, de a görcs útját állja a szónak. Tíz éve annak, hogy pusztányi fájdalmamból kopjafát sóhajtottam Anyám emlékére. És most párjául állítom Apámét. A tölgyfa keménységű, de szelíden türelmes élet árnyéktalanra szabdalt emlékét. A némaságba burkolt, vissza nem térő, örök szótlanságra ítélt, többé már nem szólítható lét, hiányból faragott jelét. Az elhagyottak kapaszkodó próbálkozását, a megmásíthatatlan élesztésének kísérletét. Csöndem békétlenségének reménykedő szeretetét. A nagy lehetőségek földje, Ópusztaszer (Folytatás az 1. oldalról.) ország Észak-Rajna-Vestfália tartománya ajánlatát: a Pusztamérgesre tervezett, többszáz milliós beruházáshoz, egy mezőgazdasági szakiskola és népfőiskola fölépítéséhez kb. 30 millió forinttal az önkormányzat is járuljon hozzá. A képviselők egyetértettek a tervvel, de javasolták: minden érintett és érdekelt önkormányzat vegyen részt a megvalósításban. A makói Aradi utcai ingatlan ajándékozása körüli vita új szempontokat hozott felszínre, ezért a döntést a következő ülésre halasztották. A Progress Vállalkozásfejlesztő Alapítványt alapító okiratát második nekirugaszkodásra ugyan, de elfogadta a testület. Az Alföldlobby születését sietteti az Alföldi Önkormányzatok Szövetsége, melynek megalakítását tegnapi ülésén megyénk kezdeményezte. A képviselők szerint szükséges, hogy a megye minden településére eljusson a földgázvezeték. ÚJSZÁSZI Egy forinttal drágulnak az üzemanyagok Egy forinttal kell többet fizetni a MOL és Áfor kutaknál október 5-től a különböző üzemanyagokért, illetőleg az ipari tüzelőolajért és a háztartási tüzelőolajért. A termékek kiskereskedelmi árai ennek alapján jövő héten keddtől a következők: a 91-es oktánszámú, ólmozatlan 73,50 forintba, a 92-es oktánszámú 76 forintba, a 95-ös ólmozatlan 75,50 forintba, a 98-as oktánszámú benzin 78,50 forintba kerül majd. A motorikus gázolaj ára 61, az ipari tüzelőolajé 60 forint lesz. A háztartási tüzelőolaj - amit azonban csak utalványra lehet vásárolni - 23,80 forintba kerül. Szinte már hagyomány, hogy a települések önkormányzatai - a társszervezeteikkel együttműködve - falvakban, városokban ünnepélyes, családi keretek között szervezik a rendezvényeiket, így a nyugdíjbiztosítási Önkormányzat Elnöksége szeptember 29-én baráti találkozón méltatja a Világnap jelentőségét és köszönti a nyugdíjas érdekvédelmi szervezetek képviselőit. A Nyugdíjasok Országos Kamarája, a Baranya megyei Kamara a megyei és városi önkormányzattal közösen október 1-jén Pécsett, az Orvostudományi Egyetem dísztermében rendezi meg a központi ünnepséget. A Magyar Gerontológiai Társaság tudományos, szakmai rendezvényt tart október 11-én, nemzetközi rendezvények miatt egy kicsit eltolva a világnapi időponttól. Az idősekkel kapcsolatos konkrét egészségügyi problémákkal, betegségekkel, megelőzéssel, kezeléssel és rehabilitációval foglalkozik. • És mi a helyzet külföldön? - kérdeztük a Magyar Gerontológiai Társaság főtitkárától, dr. Vértes Lászlótól. - Az idősek különböző testi, lelki problémáival Berlinben a Világnapot megelőzően már szeptember elején foglalkozott egy nemzetközi rendezvény. A Nemzetközi Pszicho geriátriai Társaság az idősek szellemi, agyműködési, agyi vérkeringési problémáit tárgyalta. Óriási rendezvény volt: 87 kisebb szimpózium, kerekasztalbeszélgetés tarkította. Az 1300 résztvevő között 200 külföldi (17 országból) is megtisztelte a találkozót. Mire hívná fel a figyelmet? - A rendezvényen megjelent a németországi egészségügyi miniszterasszony, aki egy számunkra különleges minisztérium - bár nálunk is lenne ilyen -, Minisztérium a család és az idősek számára miniszterasszonya. Németországban államilag, hivatalosan teljes jogú állampolgárként ismerik el az időseket, vagyis nem olyanoknak - ellentétben a hazai hozzáállással, ami ráadásul súlyos tévedés és félreértés -, akiket más nemzedékek „eltartanak”. Szeretnénk elérni, hogy az idősek is legyenek benne a nemzedékek körében, mint Németországban. Figyelemreméltó az is, hogy a rendezvényen megjelent miniszterasszony nemcsak formálisan üdvözölte a jelenlevőket, hanem részletes tájékoztatást is adott a németországi szociálpolitikáról. Jellemző - és szintén követendő példa lenne -, hogy miközben náluk nagyszerű az idősek ellátása az egészségügyben és a szociálpolitikában - beleértve a szociális otthonokat is -, ennek ellenére a miniszterasszony nincs megelégedve az eredményekkel. Hangsúlyozta, hogy még többet kell a kormánynak, az államnak, minden szervezetnek tenni, vagyis a nemzetközileg kiemelkedő eredmények ellenére további követelésekkel áll elő az idős nemzedék érdekében. Külön kiemelném azt is, hogy 20 előadás foglalkozott a 100 év fölöttiek vizsgálatával, kezelésével és rehabilitációjával. Az elmúlt években ez nem volt „divat”, hiszen nem volt sok 100 év fölötti ember. Most már Magyarországon is kétszáz fölött van a számuk. Volt olyan előadás, amely a 106 évesek lelki működésének vizsgálatait elemezte. Ez azt jelenti, hogy teljesen egyenrangúan vonták be a kezelésbe a betegeket, függetlenül az életkoruktól. Jó lenne, hogy itthon is mindenki tudomásul venné, hogy az idős beteg is ember, vagyis emberszámba vegyük őket életkortól függetlenül. Figyelemreméltó tapasztalat volt a rendezvényen az is, hogy nemcsak az orvosokat vonták be, hanem a terápiás munkacsoport tagjait is: az ápolónőt, gondozónőt, logopédust, gyógymasszőrt, gyógytornászt és a szociális munkást. MÉRŐ ÉVA • Október 1.: Idősek világnapja PÉNTEK, 199. OKTÓBERI. Az elterelő útszakasz kérdése évtizedekre visszanyúlik. Most égetően szükségessé vált az elterelő útvonal kialakítása, különösen azért, mert egyre nagyobb forgalom mutatkozik a város belterületén. Ennek több, mint 50 százalékát az átmenő járművek adják, főleg Hódmezővásárhely, Orosháza irányából. Elkészült egy tanulmányterv az országos útprogramhoz kapcsolódva, és ezen belül Szentesen úgynevezett nyugati" elterelő útszakasz funkcionálna. • Ez a vonal merre halad a városban a tervek szerint? Ez része lenne a Battonya irányából jövő feltáró útszakasznak. Szenteshez érve, a berekháti csomópont előtt szakadna ki a vásárhelyi országútból, és az alsóréti területen át a Hámán lakótelep északnyugati pontján csatlakozna a Csongrádra vezető úthoz. Egyébként Csongrádon is épülne 3—4 kilométer hosszúságú elterelő szakasz, amelyik Bokroson át haladna Kecskemétig. Körülbelül 12 kilométeres útszakaszt kellene megépíteni Bokros és Kecskemét között. Ez egyben azt is jelentené, hogy a főváros 12 kilométerrel közelebb lenne Szenteshez, alapul véve a megközelítés távolságát. Az egész terv megvalósítása nemcsak Szentes, hanem az egész délkeleti országrész érdeke, különös tekintettel az úthálózatok korszerűsítése, és új feltáró útvonalak megtalálása szempontjából. Milyennek ítéli Szentes komfortját az utak, járdák, csatornák tekintetében? - Az országos tendenciával ellentétben - persze jó értelemben véve - az úgynevezett közműolló Szentesen fokozatosan mérséklődik. Ez a fogalom azt fejezi ki, hogy a lakóházak ivóvíz-, valamint elvezető csatorna ellátottságban milyen arányt képviselnek. Az országban inkább az figyelhető meg, hogy az ivóvíz-bekötésekkel nem tart lépést a csatornák építése. Szentesen fordított a helyzet, sőt az előbb már említett arányt nézve, fokozatos javulás tapasztalható. Jelenleg is vannak csatornaépítések a városban, a lakosság közreműködésével. Említhetném továbbá azt, hogy az utóbbi három esztendő alatt 15 km hosszúságú földes útszakasz kapott szilárd burkolatot. A város komfortját növeli például a központban az, hogy a villamossági szaküzlet és a kereskedelmi szolgáltatóház között járda épül, és itt parkosítás is lesz. Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy 12 millió forintba került a közvilágítás korszerűsítése, a fénycsövek, világítótestek cseréje. Az energia-racionalizálás éves viszonylatban több, mint 4 millió forint megtakarítást jelent. A napokban volt annak a kerékpárútnak a műszaki átadása, amelyik betonalapon nyugszik, és elvezet a tiszai strandfürdő feljárójáig. Megfigyelhető, hogy a városközponti „emeletes Szentes” után földszintes házak következnek, majd a Hámán lakótelep újra felfelé magasodik, és innen ismét a „ földszintes város” húzódik. Fognak ezen változtatni, vagy marad minden a régiben? Annak idején a körülmények és feltételek jórészt meghatározták a területek beépítését, és ezért alakult ki az ön által említett szabálytalan ritmus az általános városképben. Ezen úgy igyekszünk változtatni, hogy elkészül a belterület rendezési terve, és ez már messzemenően figyelembe veszi a parkok, pihenőhelyek kialakítását is. Nem mellesleg jegyzem meg, hogy különösen a farmergazdaságok veszik majd hasznát a külterületre vonatkozó új rendezési és építési tervnek. Visszatérve az eredeti kérdésre: a városszerte „Kossuth-kanyar”-nak ismert területet akarjuk levegőssé tenni, mégpedig úgy, hogy a most bontás alatt lévő házak helyén parkosított részt teremtünk. Hasonló nyitás lesz - feltáró jelleggel - a Petőfi utcától a Páva utca irányába. Ezt a törekvést az itteni bontások is igazolják. A Szent Miklós téren ugyancsak új építészeti megoldást alkalmazunk, a földszinten üzlethelyiségekkel, az emeleten pedig lakásokkal. Ennek a területnek a terveit a városi főépítész most dolgozza ki. Átlós irányban lesz járdaösszeköttetés a Szent Miklós tértől a Horváth Mihály és a Jövendő utca irányába. Így kialakul a városban egy második „gyalogos főközlekedési vonal”, és ez régi igényeket fog kielégíteni. • Újabb elképzelések és létesítmények? - Kiemelkedőnek tartom, hogy pályázatot nyert a város sportcsarnok építésére, amelyik tulajdonképpen négy épületrészből áll, és négy középiskola - Pollack, gimnázium, szakipari középiskola, közgazdasági szakközépiskola - diákjainak nyújt lehetőséget az egészséges testnevelésre. Ez a sportcsarnok alkalmas lesz kézilabda, kosárlabda, teniszmérkőzések stb., sőt koncertek megrendezésére is. Szólnom kell az Apponyi téri új piacról. A hatósági engedélyek megléte után itt azonnal megnyílik az új piac, és bezárjuk a régit a Deák Ferenc utcában. Végül, de nem utolsósorban, idegenforgalmi kiadvány előkészítését kezdtük meg, amelyik fényképeket és ismertetőszöveget foglal magában - fejezte be szavait a műszaki osztály vezetője. SZ. R. Izgalmas „találmány" Szentesről Csongrád-Bokros-Kecskemét útvonalon közelebb 12 kilométerrel a fővároshoz Minden városban, így Szentesen is a működés, az „üzembentartás” szempontjából egyik legfontosabb bázis a műszaki osztály a polgármesteri hivatalnál. Ennek vezetőjétől, Fajkusz Ferenctől először azt kérdeztük, hogy miért kell megnéznie a Kossuth-szobrot minden áthaladó gépjármű vezetőjének a városközpontban? Több más településen már megoldották a környezetvédelmi okok miatt is fontos elterelési feladatokat. Fotó: Enyedi Zoltán Mától hatévesnél idősebb autó nem hozható be külföldről Új terméket már 1981-től is csak előzetes minőségvizsgálat után lehet behozni az országba, illetve forgalmazni, a péntektől érvénybe lépő új minőségvizsgálati és vámeljárási rendelkezésben mindössze az az újdonság, hogy az engedélyt már a határon kérik, illetve ellenőrzik a vámszervek. Sajnos azonban úgy tűnik, hogy a kereskedők 1981-től nem ismerik kötelezettségeiket. Minderről Bánfai Béla, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára nyilatkozott. Hozzátette, hogy a tapasztalatok szerint az élelmiszerek behozatalánál a kereskedők eddig is jobban betartották a szabályokat, mint az iparcikkek importjánál. Hangsúlyozta: vámeljárás szempontjából a rendelkezés EK-komform, nem ütközik a Közösség országainak szabályaiba. Várható előny az is, hogy az új rendelkezések visszaszoríthatják a feketekereskedelmet, hiszen elvileg illegálisan nem juthat be fogyasztási cikk az országba. Az államtitkár-helyettes szólt arról is, hogy a gépkocsiimport ugyancsak október 1-jétől érvényes szigorítását az indokolta: az év első felében a magánimport útján 40 ezer személygépkocsi került az országba, háromnegyed részük hatévesnél idősebb. Ha nem akarunk rozsdatemetővé válni, mindenképpen szükséges a szigorú vámintézkedés, amelynek értelmében magánforgalomban hatévesnél régebbi személyautó és nyolcévesnél idősebb haszonjármű nem hozható be az országba. A rendelet egyébként 2 hét türelmi időt ad abban az esetben, ha valaki már megkötött szerződés alapján hozza be a járművet. 3