Délvilág, 1998. január (55. évfolyam)

1998-01-13

6 Tini ­ • A Tisza-partiban: Sakkot is­ tanítanak • Tudósítónktól A középiskolára való fölkészítés a legfonto­sabb a Szegedi Tisza­­parti Általános Iskola felső tagozatában. Az ún. nívócsoportokban oktatott tanulók szinte mindegyikét fölveszik a választott intézménybe. A szakkörök tovább mé­lyítik az órán elsajátított ismeretanyagot. Sakkot is tanítanak itt, és pár év múlva már nem csak alsósoknak. Négyszáznyolcvanhárman tanulnak a Tisza-parti Álta­lános Iskolában, a létszám­nak mintegy fele felső tago­zatosokból áll. Máté Eszter igazgatónő elmondta: az is­kola legfőbb célja, hogy erős középiskolákban való to­vábbtanuláshoz megfelelő alapokat nyújtson. Minde­nekelőtt új szegedi s szőregi gyerekek járnak ide - ám a belvárosból éppúgy jelent­keznek, mint Újszentivánról. Minden tantárgy fontos, ám az iskola legfőbb erőssé­ge a magyar nyelv és iroda­lom, a matematika, az angol, a fizika s a sport. Ami egye­dülálló: bevezették a sakk­oktatást is, órai keretben, tantárgyszinten­­ egyelőre még csak alsó tagozatban, de felsőben szintén lesz sakkta­nulásra mód. Az angol nyel­vi képzés harmadik osztály­tól indul, és negyediktől ún. nívócsoportokban - ahol az azonos szintű tudással ren­delkezők kapnak helyet - ta­nulják az angolt a gyerekek. Hatodik osztály végén an­golból, magyar irodalomból s nyelvtanból, és matemati­kából, szintfölmérések alap­ján, újabb nívócsoportok alakulnak, ezek már kifeje­zetten a továbbtanuláshoz szükséges előkészítést vég­zik. Voltaképpen középisko­lai alapozású pályaorientáci­óról van szó. Az igazgatónő hangsúlyozta: az eddigi ta­pasztalatok alapján száz szá­zalékos a nívócsoportosok középiskolai felvételi ará­nya. Hetedikben megkezdték az alapfokú angol nyelvvizs­gára való előkészítést is. A délutáni foglalkozások, szakkörök legnagyobb része szervesen a tanórán történő tudásanyag-elsajátításhoz kapcsolódik. Matematika­szakkörre nagyon sokan jár­nak­­ kezdőknek, haladók­nak egyaránt szerveznek ilyen foglalkozást a fizi­ka- és kémiaszakkörnek szintén sok a látogatója. Megemlíthető többek között a színjátszás-, kézműves-, s rajzszakkör, ami ugyancsak működik. Éppúgy, mint a sakk-szakkör - egyébként ebből fejlődött ki - miután nagy igény mutatkozott rá, és a NAT is lehetővé teszi­­ az órarend szerinti sakk. Két zeneiskola is dolgozik az in­tézményben, a Pro Musica Alapfokú Magánzeneiskola, s a Király-König zeneiskola kihelyezett csoportja a röplabda nemcsak az iskolán belül működik, de a városi diáksportklubnak is szerez utánpótlást. Hol tanulnak tovább a Ti­­sza-partiból elballagók? Ál­talában gimnáziumokban, e kategórián belül is a Ságvá­­riban, a Radnótiban, ám a Tömörkénybe, a Deákba is mennek tovább. Azok közül, akik részt vettek a Déri szak­­középiskola nemrégeni pró­bafelvételijén, mindenki tu­dása megfelelt a követelmé­nyeknek. • Osztály fénykép a csongrádi Piroskavárosiból Nem várják a ballagást • Munkatársunktól. Kitűnő közösséget is­merhetünk meg a Piros­kavárosi Általános Isko­la 8. osztályában, Csongrádon. A kirándu­lásokon túlmenően is sokszor vannak együtt az órákon kívül, és ami­ben csak tudnak, segíte­nek egymásnak. Egy gyermeknapon mint Hip­Hop Girls léptek föl a lá­nyok. Beindították az is­kolarádiót - a kezdemé­nyező, Csépe-Tari Csilla -, ami fokozottan hangu­latossá teszi az iskolai életet. Dr. Lovas Sándorné igaz­gatónő elmondta: amióta ő vezeti az intézményt, az osz­tályfőnöki teendőket Buzder Mihálynéval együtt látja el. - Harmadik éve járok ide. Jól beilleszkedtem az osz­tályba - tudtuk meg Gyurász Angelikától, akinek legemlé­kezetesebb élményei egy ta­valyi, tőserdei osztálykirán­duláshoz fűződnek. - Egyéb­ként, amikor hatodikos volt az osztály, Pécsre mentünk, ötödikes korukban pedig Egerrel ismerkedtek meg a gyerekek - fűzte hozzá dr. Lovas Sándorné. - Egyre ke­vésbé olcsó mulatság a kirán­dulás, ám az takarékba betett osztálypénz nem véletlenül szaporodik. - Az iskolai pa­pír- és üveggyűjtés eredmé­nye is az osztálypénztárba vándorol - jegyezte meg Benke János. Kiváló közösség az osz­tály. Keller Attila elmondta: gyakran mennek a Tisza­­partra együttesen. Szántai Julianna pedig közös mozi­látogatásokról számolt be. A farsangra pedig máris ké­szülnek a gyerekek. Török Tímeától megtudtuk: - Ta­valy Angelika és Seres Krisztián szerepelt, ám együttesen is énekeltünk. - Különdíjat kaptunk - vette át a szót Kacziba Katalin. A lá­nyok különben, egy régebbi gyermeknapon - mint a Hip­Hop Girls - emlékezetes mű­sorral szerepeltek. Az osztálytársak segíte­nek is egymásnak, ha kell. Kacziba Katira mindenki számíthat. - Időnként „át­vesszük” az órák anyagának azon részét, amit nem értek - mondta Tóth Dóri. Ez mind­­kettejüknek előnyös. László József, ha hiányzik, szintén Katit hívja föl. Koscsó János mindenkivel szemben segítő­kész. Szűcs Tibor a számító­gépkezeléssel összefüggő is­mereteit hajlandó bárkivel megosztani (tavaly rajzver­senyt nyert egy számítógépes alkotásával), Szegi József pedig mindent megjavít. A nyolcadik tanév legna­gyobb eseménye: - Elindí­tottuk az iskolarádiót - így Angelika. Két szerkesztői csoport működteti: Csépe- Tari Csilla (akinek nevéhez a rádióindítás fűződik), Szántai Julianna, Kacziba Katalin,­­ Angelika, illetve Maszlag Erika, Boda Anita, Török Tímea, és Kotvics- Varga Edit. Beszámoltak még a gyerekek sok minden­ről. Megérthető az osztályfő­nök-igazgatónő. - Szinte saj­nálom, hogy nemsokára el­ballagnak - mondta. De az osztály is. Egymásért mindent! A Piroskavárosi nyolcadikosai Csongrád egyik legjobb osztályközössége. (Fotó: Enyedi Zoltán) • Szavalás, karate, kémia, diákparlament Büszke rájuk (is) az iskola • Munkatársunktól Csépe-Tari Csilla s Maszlag Erika a Piroska­városi nyolcadik osztá­lyának büszkeségei. Mindketten kiváló szava­lók, Csilla képzett kémi­kus, sőt karatézó is, Eri­ka pedig az iskola diák­önkormányzatának ve­zetője. A továbbtanulás­ról mindkettejüknek ha­tározott terveik vannak. Az iskolai, városi vers- és prózamondó versenyekre Csépe-Tari Csillát, és Masz­lag Erikát nevezi be általá­ban az iskola.­­ Kilencvenhétben, a vá­rosi prózamondó versenyen mindketten harmadik helye­zést értünk el - mondták. - Az iskolai ünnepségeken is mindig szereplünk. Fölkészí­tő tanárunk dr. Lovas Sán­dorné, alsó tagozatban Pusz­tai Györgyné tanított minket. Csillát érdekli még a ké­mia is. Sőt, nemcsak érdekli: tavaly, a városi kémiaverse­nyen első helyezést ért el. S - csöppet sem mellesleg - öt hónapja karatézik, és az MTKKSZ karateszövetség tagjaként vizsgára készül (egy hét múlva lesz). - Egyébként minden mér­téket meghaladó kézügyes­séggel rendelkezik, nagyon kreatív személyiség - tette hozzá dr. Lovas Sándorné igazgatónő. - Tőle származik az iskolarádió beindításának ötlete is. Maszlag Erika: - Az isko­lai diákönkormányzat vezető­je vagyok (a tanár segítő Tor­­máné Németh Piroska), a ta­valy megrendezett országos diákparlamentbe engem dele­gáltak társaim - mondta. - Szó volt a diákjogokról, azok érvényesüléséről. Az idén áp­rilis 3-5-én rendezik meg az országos diákparlamentet, ide is hivatalos vagyok, s igyekszem minél hatéko­nyabban képviselni az iskola tanulóinak érdekeit. Miután nyolcadikosok, s záros határidőn belül dönte­niük kell a továbbtanulásról -ez ügyben is megkérdeztük őket. - Jelenlegi terveim sze­rint rendőr szeretnék lenni - mondta Csilla. - A Batsányi gimiben induló rendvédelmi tagozaton tanulnék tovább. - A Boros Sámuel szakközép­­iskolába mennék, közgazda­­sági tagozatra - így Erika. A két diáklánynak aligha okoz problémát a (tovább)ta­­nulás. Erika és Csilla. Nem csak szavalóversenyen nélkülözhetetlenek. (Fotó: Enyedi Zoltán) Kedd, 1998. jan. 13. Ügyes kezek Makón • CV-információ Ügyes kezek néven kerá­mia- és festőszakkör egya­ránt működik Makón, a Köz­­művelődési Kht. épületében. A kerámiaszakkörre felsőta­gozatosok is járnak. Mindkét foglalkozást Jámborné Balog Tünde mű­vésztanár tartja. A festőszak­kör témái ez idő szerint a tél­hez kapcsolódnak - például a hóemberek életét mutatják be a gyerekek, fantáziadú­san. A makói Magán Zeneis­kola meghirdette, „A magyar név megint szép lesz” c., a szabadságharc százötven éves évfordulója kapcsán ki­írt pályázatra is készítenek majd műveket. A kerámia­szakkörre igazi „tinikorúak” is járnak, az egyik legtehet­ségesebb tanítvány Nagy Or­solya, aki mitológiai s irodal­mi alakokat nagy tehetséggel állít elő. Legutóbb Rómeó és Júlia alakját mintázta meg. Mint Baloghné Vass Ka­talin, a Közművelődési Kht. kulturális menedzsere el­mondta: a két, nagy hagyo­mányú szakkör egyaránt si­kerrel működik. • Levelező verseny (1997/98. tanév, 4. feladatlap) Kis matekosoknak • DM/DV-információ Folytatjuk a Koch Sándor Csongrád Megyei Tudo­mányos Ismeretterjesztő Társulat és a Csongrád Me­gyei Matematika-, Fizikatanárok Szegedi Alkotóműhe­lye meghirdette matekverseny feladatainak közlését. Ötödik osztály 1. A nagymama egy tál pogácsát tett az asztalra. Anti meg is ette azok hatodrészét, Betti a megmaradt pogácsák ötödét, Csabi a maradék negyedét, Dóri a harmadát, Edina a meg­maradt felét. A nagymama a maradék 10-et megosztotta a nagyapával. „Rakd sorrendbe” a gyerekeket aszerint, ki hány pogácsát evett! (6 pont) 2. Hány négyjegyű pozitív egész szám létezik, melynek van két azonos számjegye? (6 pont) 3. Egy háztartási boltba 6 hordó petróleum érkezett. A hordókon jelölve van, hány vödörnyi petróleumot tartalmaz­nak. Az első napon két vevő akadt az árura. Az egyik 2, a másik 3 hordót vásárolt meg, méghozzá úgy, hogy az első felényi petróleumot vett, mint a második, s a hordókat nem kellett felbontani. Ezek után a raktárban már csak egy hordó maradt. Melyik? (6 pont) 4. Egy 10 cm és egy 12 cm oldalú négyzetből átdarabo­lással készíts egyetlen négyzetet! Átdaraboláson olyan eljá­rást értünk, amikor hulladék s átfedés nélkül hozunk létre egy vagy több síkidomból egy vagy több újat. (6 pont) Hatodik osztály 1. Melyik az a legnagyobb egész szám, amelyben minden számjegy különböző, és a számjegyek szorzata 360? (6 pont) 2. Ali és Bea bélyeget gyűjtött. Ali bélyegeinek 18 száza­léka annyi, mint Bea bélyegeinek 45 százaléka. Ha Ali annyit ad át ezekből Beának, mint Bea bélyegeinek negyed­része, akkor Alinak 540 db bélyege marad. Hány bélyegük volt külön-külön átadás előtt, s azután? (7 pont) 3. Négy - az ábrán bemutatott - építőelemből összeállít­ható, összefüggő testnek mekkora a térfogata? Az ábrán lát­ható határolólapok vagy négyzetek, vagy téglalapok, vagy egyenlő szárú derékszögű háromszögek. Az mérőszámokat cm-ben adtuk meg. (5 pont) 4. Jancsi téglalapot szerkesztett, majd kérte társait: jelent­kezzen, aki a téglalapon 8 pontot úgy jelöl ki, hogy azokból akármely ötöt szakaszokkal összekötve nem lehet előállítani konvex ötszöget. Hol helyeznéd el a nyolc pontot Jancsi fel­tételei teljesüléséért? (6 pont) Beküldési határidő: január 16. Cím: Gutenberg János Általános Iskola, Udvarhelyi Csaba, 6722 Szeged, Guten­berg u. 25. Az oldalt írta és szerkesztette: Farkas Csaba

Next