Délvilág, 1998. január (55. évfolyam)
1998-01-13
6 Tini • A Tisza-partiban: Sakkot is tanítanak • Tudósítónktól A középiskolára való fölkészítés a legfontosabb a Szegedi Tiszaparti Általános Iskola felső tagozatában. Az ún. nívócsoportokban oktatott tanulók szinte mindegyikét fölveszik a választott intézménybe. A szakkörök tovább mélyítik az órán elsajátított ismeretanyagot. Sakkot is tanítanak itt, és pár év múlva már nem csak alsósoknak. Négyszáznyolcvanhárman tanulnak a Tisza-parti Általános Iskolában, a létszámnak mintegy fele felső tagozatosokból áll. Máté Eszter igazgatónő elmondta: az iskola legfőbb célja, hogy erős középiskolákban való továbbtanuláshoz megfelelő alapokat nyújtson. Mindenekelőtt új szegedi s szőregi gyerekek járnak ide - ám a belvárosból éppúgy jelentkeznek, mint Újszentivánról. Minden tantárgy fontos, ám az iskola legfőbb erőssége a magyar nyelv és irodalom, a matematika, az angol, a fizika s a sport. Ami egyedülálló: bevezették a sakkoktatást is, órai keretben, tantárgyszinten egyelőre még csak alsó tagozatban, de felsőben szintén lesz sakktanulásra mód. Az angol nyelvi képzés harmadik osztálytól indul, és negyediktől ún. nívócsoportokban - ahol az azonos szintű tudással rendelkezők kapnak helyet - tanulják az angolt a gyerekek. Hatodik osztály végén angolból, magyar irodalomból s nyelvtanból, és matematikából, szintfölmérések alapján, újabb nívócsoportok alakulnak, ezek már kifejezetten a továbbtanuláshoz szükséges előkészítést végzik. Voltaképpen középiskolai alapozású pályaorientációról van szó. Az igazgatónő hangsúlyozta: az eddigi tapasztalatok alapján száz százalékos a nívócsoportosok középiskolai felvételi aránya. Hetedikben megkezdték az alapfokú angol nyelvvizsgára való előkészítést is. A délutáni foglalkozások, szakkörök legnagyobb része szervesen a tanórán történő tudásanyag-elsajátításhoz kapcsolódik. Matematikaszakkörre nagyon sokan járnak kezdőknek, haladóknak egyaránt szerveznek ilyen foglalkozást a fizika- és kémiaszakkörnek szintén sok a látogatója. Megemlíthető többek között a színjátszás-, kézműves-, s rajzszakkör, ami ugyancsak működik. Éppúgy, mint a sakk-szakkör - egyébként ebből fejlődött ki - miután nagy igény mutatkozott rá, és a NAT is lehetővé teszi az órarend szerinti sakk. Két zeneiskola is dolgozik az intézményben, a Pro Musica Alapfokú Magánzeneiskola, s a Király-König zeneiskola kihelyezett csoportja a röplabda nemcsak az iskolán belül működik, de a városi diáksportklubnak is szerez utánpótlást. Hol tanulnak tovább a Tisza-partiból elballagók? Általában gimnáziumokban, e kategórián belül is a Ságváriban, a Radnótiban, ám a Tömörkénybe, a Deákba is mennek tovább. Azok közül, akik részt vettek a Déri szakközépiskola nemrégeni próbafelvételijén, mindenki tudása megfelelt a követelményeknek. • Osztály fénykép a csongrádi Piroskavárosiból Nem várják a ballagást • Munkatársunktól. Kitűnő közösséget ismerhetünk meg a Piroskavárosi Általános Iskola 8. osztályában, Csongrádon. A kirándulásokon túlmenően is sokszor vannak együtt az órákon kívül, és amiben csak tudnak, segítenek egymásnak. Egy gyermeknapon mint HipHop Girls léptek föl a lányok. Beindították az iskolarádiót - a kezdeményező, Csépe-Tari Csilla -, ami fokozottan hangulatossá teszi az iskolai életet. Dr. Lovas Sándorné igazgatónő elmondta: amióta ő vezeti az intézményt, az osztályfőnöki teendőket Buzder Mihálynéval együtt látja el. - Harmadik éve járok ide. Jól beilleszkedtem az osztályba - tudtuk meg Gyurász Angelikától, akinek legemlékezetesebb élményei egy tavalyi, tőserdei osztálykiránduláshoz fűződnek. - Egyébként, amikor hatodikos volt az osztály, Pécsre mentünk, ötödikes korukban pedig Egerrel ismerkedtek meg a gyerekek - fűzte hozzá dr. Lovas Sándorné. - Egyre kevésbé olcsó mulatság a kirándulás, ám az takarékba betett osztálypénz nem véletlenül szaporodik. - Az iskolai papír- és üveggyűjtés eredménye is az osztálypénztárba vándorol - jegyezte meg Benke János. Kiváló közösség az osztály. Keller Attila elmondta: gyakran mennek a Tiszapartra együttesen. Szántai Julianna pedig közös mozilátogatásokról számolt be. A farsangra pedig máris készülnek a gyerekek. Török Tímeától megtudtuk: - Tavaly Angelika és Seres Krisztián szerepelt, ám együttesen is énekeltünk. - Különdíjat kaptunk - vette át a szót Kacziba Katalin. A lányok különben, egy régebbi gyermeknapon - mint a HipHop Girls - emlékezetes műsorral szerepeltek. Az osztálytársak segítenek is egymásnak, ha kell. Kacziba Katira mindenki számíthat. - Időnként „átvesszük” az órák anyagának azon részét, amit nem értek - mondta Tóth Dóri. Ez mindkettejüknek előnyös. László József, ha hiányzik, szintén Katit hívja föl. Koscsó János mindenkivel szemben segítőkész. Szűcs Tibor a számítógépkezeléssel összefüggő ismereteit hajlandó bárkivel megosztani (tavaly rajzversenyt nyert egy számítógépes alkotásával), Szegi József pedig mindent megjavít. A nyolcadik tanév legnagyobb eseménye: - Elindítottuk az iskolarádiót - így Angelika. Két szerkesztői csoport működteti: Csépe- Tari Csilla (akinek nevéhez a rádióindítás fűződik), Szántai Julianna, Kacziba Katalin, Angelika, illetve Maszlag Erika, Boda Anita, Török Tímea, és Kotvics- Varga Edit. Beszámoltak még a gyerekek sok mindenről. Megérthető az osztályfőnök-igazgatónő. - Szinte sajnálom, hogy nemsokára elballagnak - mondta. De az osztály is. Egymásért mindent! A Piroskavárosi nyolcadikosai Csongrád egyik legjobb osztályközössége. (Fotó: Enyedi Zoltán) • Szavalás, karate, kémia, diákparlament Büszke rájuk (is) az iskola • Munkatársunktól Csépe-Tari Csilla s Maszlag Erika a Piroskavárosi nyolcadik osztályának büszkeségei. Mindketten kiváló szavalók, Csilla képzett kémikus, sőt karatézó is, Erika pedig az iskola diákönkormányzatának vezetője. A továbbtanulásról mindkettejüknek határozott terveik vannak. Az iskolai, városi vers- és prózamondó versenyekre Csépe-Tari Csillát, és Maszlag Erikát nevezi be általában az iskola. Kilencvenhétben, a városi prózamondó versenyen mindketten harmadik helyezést értünk el - mondták. - Az iskolai ünnepségeken is mindig szereplünk. Fölkészítő tanárunk dr. Lovas Sándorné, alsó tagozatban Pusztai Györgyné tanított minket. Csillát érdekli még a kémia is. Sőt, nemcsak érdekli: tavaly, a városi kémiaversenyen első helyezést ért el. S - csöppet sem mellesleg - öt hónapja karatézik, és az MTKKSZ karateszövetség tagjaként vizsgára készül (egy hét múlva lesz). - Egyébként minden mértéket meghaladó kézügyességgel rendelkezik, nagyon kreatív személyiség - tette hozzá dr. Lovas Sándorné igazgatónő. - Tőle származik az iskolarádió beindításának ötlete is. Maszlag Erika: - Az iskolai diákönkormányzat vezetője vagyok (a tanár segítő Tormáné Németh Piroska), a tavaly megrendezett országos diákparlamentbe engem delegáltak társaim - mondta. - Szó volt a diákjogokról, azok érvényesüléséről. Az idén április 3-5-én rendezik meg az országos diákparlamentet, ide is hivatalos vagyok, s igyekszem minél hatékonyabban képviselni az iskola tanulóinak érdekeit. Miután nyolcadikosok, s záros határidőn belül dönteniük kell a továbbtanulásról -ez ügyben is megkérdeztük őket. - Jelenlegi terveim szerint rendőr szeretnék lenni - mondta Csilla. - A Batsányi gimiben induló rendvédelmi tagozaton tanulnék tovább. - A Boros Sámuel szakközépiskolába mennék, közgazdasági tagozatra - így Erika. A két diáklánynak aligha okoz problémát a (tovább)tanulás. Erika és Csilla. Nem csak szavalóversenyen nélkülözhetetlenek. (Fotó: Enyedi Zoltán) Kedd, 1998. jan. 13. Ügyes kezek Makón • CV-információ Ügyes kezek néven kerámia- és festőszakkör egyaránt működik Makón, a Közművelődési Kht. épületében. A kerámiaszakkörre felsőtagozatosok is járnak. Mindkét foglalkozást Jámborné Balog Tünde művésztanár tartja. A festőszakkör témái ez idő szerint a télhez kapcsolódnak - például a hóemberek életét mutatják be a gyerekek, fantáziadúsan. A makói Magán Zeneiskola meghirdette, „A magyar név megint szép lesz” c., a szabadságharc százötven éves évfordulója kapcsán kiírt pályázatra is készítenek majd műveket. A kerámiaszakkörre igazi „tinikorúak” is járnak, az egyik legtehetségesebb tanítvány Nagy Orsolya, aki mitológiai s irodalmi alakokat nagy tehetséggel állít elő. Legutóbb Rómeó és Júlia alakját mintázta meg. Mint Baloghné Vass Katalin, a Közművelődési Kht. kulturális menedzsere elmondta: a két, nagy hagyományú szakkör egyaránt sikerrel működik. • Levelező verseny (1997/98. tanév, 4. feladatlap) Kis matekosoknak • DM/DV-információ Folytatjuk a Koch Sándor Csongrád Megyei Tudományos Ismeretterjesztő Társulat és a Csongrád Megyei Matematika-, Fizikatanárok Szegedi Alkotóműhelye meghirdette matekverseny feladatainak közlését. Ötödik osztály 1. A nagymama egy tál pogácsát tett az asztalra. Anti meg is ette azok hatodrészét, Betti a megmaradt pogácsák ötödét, Csabi a maradék negyedét, Dóri a harmadát, Edina a megmaradt felét. A nagymama a maradék 10-et megosztotta a nagyapával. „Rakd sorrendbe” a gyerekeket aszerint, ki hány pogácsát evett! (6 pont) 2. Hány négyjegyű pozitív egész szám létezik, melynek van két azonos számjegye? (6 pont) 3. Egy háztartási boltba 6 hordó petróleum érkezett. A hordókon jelölve van, hány vödörnyi petróleumot tartalmaznak. Az első napon két vevő akadt az árura. Az egyik 2, a másik 3 hordót vásárolt meg, méghozzá úgy, hogy az első felényi petróleumot vett, mint a második, s a hordókat nem kellett felbontani. Ezek után a raktárban már csak egy hordó maradt. Melyik? (6 pont) 4. Egy 10 cm és egy 12 cm oldalú négyzetből átdarabolással készíts egyetlen négyzetet! Átdaraboláson olyan eljárást értünk, amikor hulladék s átfedés nélkül hozunk létre egy vagy több síkidomból egy vagy több újat. (6 pont) Hatodik osztály 1. Melyik az a legnagyobb egész szám, amelyben minden számjegy különböző, és a számjegyek szorzata 360? (6 pont) 2. Ali és Bea bélyeget gyűjtött. Ali bélyegeinek 18 százaléka annyi, mint Bea bélyegeinek 45 százaléka. Ha Ali annyit ad át ezekből Beának, mint Bea bélyegeinek negyedrésze, akkor Alinak 540 db bélyege marad. Hány bélyegük volt külön-külön átadás előtt, s azután? (7 pont) 3. Négy - az ábrán bemutatott - építőelemből összeállítható, összefüggő testnek mekkora a térfogata? Az ábrán látható határolólapok vagy négyzetek, vagy téglalapok, vagy egyenlő szárú derékszögű háromszögek. Az mérőszámokat cm-ben adtuk meg. (5 pont) 4. Jancsi téglalapot szerkesztett, majd kérte társait: jelentkezzen, aki a téglalapon 8 pontot úgy jelöl ki, hogy azokból akármely ötöt szakaszokkal összekötve nem lehet előállítani konvex ötszöget. Hol helyeznéd el a nyolc pontot Jancsi feltételei teljesüléséért? (6 pont) Beküldési határidő: január 16. Cím: Gutenberg János Általános Iskola, Udvarhelyi Csaba, 6722 Szeged, Gutenberg u. 25. Az oldalt írta és szerkesztette: Farkas Csaba