Délvilág, 2003. szeptember (59. évfolyam, 203-228. szám)

2003-09-01 / 203. szám

HÉTFŐ, 2003. SZEPTEMBER 1. Gyorsul a növekedés Az idén a második félévben a gazdaság növekedése gyorsul, de éves átlagban nem lesz nagyobb a tavalyi 3,3 százaléknál - áll a gazdaságkutató és az Erste Bank közös előrejelzésében. MUNKATÁRSUNKTÓL Az egyensúly romlása lassul, az infláció viszont enyhén emelke­dik, a kamatok az utolsó negyed­évben valamelyest csökkenhet­nek. Az infláció a következő hó­napokban az energia-áremelés, az aszályos időjárás, a forint gyengülése és az alacsony tavalyi havi indexek miatt tovább gyor­sul, éves átlagban azonban ki­sebb lesz a tavalyi 5,3 százalék­nál, várhatóan 4,8 százalék körül alakul - áll a prognózisban. Az államháztartási hiány gyarapo­dása lassul, az éves deficit azon­ban így is a GDP 5,3 százaléka körül valószínű. A pénzpiacon a helyzet lassan stabilizálódik, kamatcsökkenés azonban csak az év vége felé, a je­lenlegi árfolyam tartóssá válása és egy kellően szigorú jövő évi költségvetés elfogadása esetén várható - vélik a kutatók. Az ipar változatlanul export­­orientált, az első hat hónapban az export 6 százalékkal, a belföl­di értékesítés alig 1 százalékkal nőtt. A külkereskedelmi statisztiká­ban továbbra sem tükröződik az ipari kivitel gyors növekedése - állapítja meg a jelentés. A külke­reskedelmi hiány emelkedését főleg a bérmunka-export vissza­esése, illetve az energia-, vala­mint a fogyasztási célú import bővülése magyarázza. A folyó fizetési mérleg hiánya magas, júniusban csaknem 600 millió eurós deficit keletkezett. Ezen belül azonban a külkeres­kedelmi hiány kisebb, az ide­genforgalmi aktívum nagyobb az előző hónapokban tapasztalt­nál. A júniusi magas deficit alapvetően a profitok és kama­tok külföldre utalásának követ­kezménye. ■AKTUÁLIS« A kényszerleltár ellenére nyitva tartanak a gyógyszertárak Újabb keserű pirula a patikusoknak Nem kaptak haladékot a pa­tikák az átmeneti gyógyszer-tá­mogatási rendszer bevezetésé­re, ami így szeptember elsején életbe lép. A gyógyszertárak szeptember első napjait leltá­rozással töltik, de emiatt nem zárnak be. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár augusztus 28-án a gyógyszer­gyártók 97,5 százalé­kával úgynevezett visszafizetési szerződést kötött. Ennek értel­mében azok a gyártók, amelyek szerződést kötöttek, teljes össze­gű támogatást kapnak, de a gyógyszerkassza által meghatá­rozott gyógyszer-támogatási ke­ret túllépése estén a többlet ösz­­szeget vissza kell fizetniük. A­­visszafizetési szerződést 8-10 gyártó nem írta alá, amely meg­közelítőleg 115 készítmény for­galmazását érinti. Ezeknek a ké­szítményeknek a listájáról a gyógyszertárak augusztus 29-én reggel az interneten keresztül ér­tesültek. A Csongrád Megyei Gyógysze­rész Kamara elnöke, Kőhegyi Fe­renc elmondta, hogy az átmene­ti ártámogatási rendszer életbe lépése nem lesz zökkenőmen­tes, mivel a támogatásban nem részesülő 115 készítményt a gyógyszertáraknak 20 százalék­kal le kell értékelniük. A pati­kák az esetleges többlet költsé­geiket az átmeneti támogatási rendszer lejártakor, december 31-én igényelhetik vissza. Azonban a kárigény benyújtása­kor hivatalos leltárral kell iga­zolniuk az augusztus 31-i kész­letállományukat. Ezért több gyógyszertárban hétfőn leltároz­ni fognak. A szegedi patikák va­lószínűleg nem zárnak be a lel­tár miatt. N.K. A gyógyszertárak a napokban leltároznak, de nyitva tartanak. Fotó: Gyenes Kálmán Csongrád megyében is megkezdődött a KDNP újraszervezése Szakítás a baloldallal Csongrád megyében Kalmár Fe­renc vezetésével megkezdődött a Kereszténydemokrata Nép­párt újraszervezése. A KDNP már nem tagja a Centrum Párt­nak, a kormánypártokat segítő pártszövetségnek, és nem támo­gatják a szegedi baloldali vá­rosvezetést sem. Semjén Zsolt, a Keresztényde­mokrata Néppárt (KDNP) egy hónappal ezelőtt megválasztott elnöke a napokban a párt újra­egyesítésére hívta a jelenlegi és a korábbi párttagokat. A pártelnök a Csongrád megyei szervezet ve­zetésére, a párt újraszervezésére Kalmár Ferencet, a párt régi-új tagját, az MKDSZ szegedi elnö­két kérte fel. A korábbi megyei elnöknek, Pászti Ágnesnek a megbízatása a „régi állapot" visz­­szaállításával megszűnt. Kalmár Ferenc ezzel kapcsolat­ban megjegyezte: a Legfelsőbb Bíróság döntésével véget ért a KDNP 1998 óta tartó vesszőfu­tása, a bíróság visszahelyezte tisztségébe a korábbi vezetést. A Giczy György elnök által kizárt tagok visszatérhetnek a KDNP-be. A szegedi politikus arra a felve­tésre, hogy a KDNP a legutóbbi választások előtt alakult pártszö­vetség, a Centrum Párt tagjaként a jelenlegi kormánypártokat tá­mogatja, Szegeden a baloldallal koalícióra lépve irányítja a vá­rost, azt válaszolta: nyilatkozatot tettek közzé, amely szerint a KDNP már nem tagja a Cent­rumnak, a kereszténydemokra­ták ellenzéki pártként ellenzék­ként politizálnak természetes szövetségeseikkel, a Fidesz- MPSZ-szel és az MDF-fel. - Az mégis furcsa lenne, hogy a keresztény-konzervatív eszmék mellett elkötelezett, jobboldali párt a baloldalt támogatja - je­lentette ki Kalmár Ferenc. A KDNP megyei szervezetének jelenleg nincs székhelye, a párt korábbi szegedi székháza a Cent­rum Párté. Az új elnök elmondta, megkez­dődött a párt újjászervezése, több kisebb településen már kéz­zelfogható eredményeket értek el, a nagyobb városokban is je­lentős mozgolódás érzékelhető.­­ A Giczy által kizárt, illetve az elmúlt években a párt politikájá­ból kiábrándult tagság a Fidesz­­ben, az MDF-ben és/vagy az MKDSZ-ben keresett helyet ma­gának. Vannak, akik ott marad­nak, és vannak közöttük, akik már jelezték csatlakozási szán­dékukat, és vannak, akik új tag­ként kérik felvételüket - jegyezte meg a tagtoborzásra utalva Kal­már Ferenc. A párt új megyei elnöke a jövőt tekintve optimista, kijelentette: a Kereszténydemokrata Nép­pártnak meghatározó helye és szerepe van és lesz a magyar poli­tikai közéletben, amiről néhány hónapon belül Csongrád megyé­ben is meggyőződhet mindenki. OLÁH ZOLTÁN Kalmár Ferenc, az MKDSZ szegedi elnöke. Fotó: Kálnok Csaba A hölgyek a Mercedesre szavaztak A tizedik Hajtáson ismét az autók voltak a főszereplők Bezárta kapuit az újszegedi Eko-parkban megrendezett au­tókiállítás és vásár. A jubileu­mi Hajtás évtizedes történetét fotókiállításon mutatták be a szervezők. MUNKATÁRSUNKTÓL Míg két éve a Jaguar S-Type-ra, tavaly a Rover 7­5-ösre szavaztak a hölgyek, addig idén a klasszi­kus angol elegancia helyett a né­met autóipar remekei közül vá­lasztották ki a nekik legjobban tetsző négykerekűt: a Mercedes E osztályra adták le voksukat a ju­bileumi, tizedik Hajtás Biztonsá­gosan Járműipari Szakkiállítá­son és Vásáron az újszegedi Eko-parkban. Ez alkalommal Csala Gabriella, a Városi Televí­zió Szeged Kht. ügyvezető igazga­tója, Pászti Ágnes önkormányza­ti képviselő, kulturális ügyekért felelős tanácsnok és Papp Klára, lapunk, a Délmagyarország és a Délvilág gazdasági igazgatója döntötte el, melyik a legszebb ki­állított négykerekű. A közönség­díjat pedig az új 5-ös BMW vihet­te haza. Az autókiállítást több ezer lá­togató kereste fel a három nap alatt. A jó időnek köszönhetően a hét végén rengetegen döntöttek úgy, hogy szétnéznek a lóerővá­sáron. A motorizált látnivalók mellett a gyermekeket játszótér, az idő­sebbeket sörsátor várta, de emel­lett koncerteket is meghallgat­hattak az érdeklődők. A három nap alatt látható volt az „Egy ki­állítás képei..." elnevezésű fotó­­kiállítás is, amely a rendezvény immár tízéves történetét mutat­ta be. Gépkocsi és látogató. Egyikben sem volt hiány. Fotó: Schmidt Andrea 3 Hajtás a Hangárban 1 KOVÁCS ANDRÁS Az idei két legnagyobb autókiállítást egy hét különbséggel rendez­ték Szegeden. Ezt az írást akár itt abba lehetne hagyni, a lényeg már így is benne lenne, ám tanulságosak a részletek is. A háromnapos Hajtás tegnap zárta kapuit, a Hangár Autóiévá egy vasárnappal korábban. Kívülállók szerint ez elég méretes os­tobaság, szervezési baklövés, s még az autóimádó férfiak is úgy gondolják, mindenképpen kellett volna legalább néhány hét a két rendezvény közé. Szerintem így érezhette ezt Szeged város pol­gármestere is, aki mindkét rendezvény megnyitóján részt vett, s az elsőn, a Hangáron arról beszélt, hogy a kitűnő infrastruktúrájú vásárközpont mennyire alkalmas autókiállításnak, s milyen ko­moly esélye van arra, hogy a közeli jövőben a Dél-Alföld legna­gyobb ilyen rendezvényévé váljon. A tizedik, a jubileumi Hajtást úgy nyitotta meg, hogy a legrégibb, legnagyobb érdeklődéssel kí­sért autókiállításnak kívánt további sok sikert. Legnagyobb zavarban természetesen a márkakereskedők vol­tak, akik rutinosan készültek a jubileumi Hajtásra, amikor szívé­lyes meghívót kaptak egy másik, mindössze egy héttel a konku­rens rendezvény előtt tervezett autókiállításra. Azt nem állítom, hogy válságstábot állítottak fel, de tanácstalanságukban össze­dugták a fejüket, mert pontosan tisztában voltak a téttel. A jövő a komoly infrastruktúrával rendelkező, bőséges fedett és szabad te­rületet kínáló kiállítási központé, a múlt, egészen pontosan a tíz­éves múlt, a korábbi ígéret, elkötelezettség viszont a Hajtás mel­lett szólt. Még akkor is, ha az utóbbihoz, a szabadtéri rendezvény­hez olyan bájos dolgok tartoznak, min­t a folyamatos idegeskedés az időjárás miatt. És ha a jóslatok olyan pontosak, mint erre a hét­végére, amikor vasárnapra 18 fokot ígértek, s lett belőle délre 28 fok, estére meg 14, jókora esővel, akkor tényleg nem leány­álom a szabadtéri autókiállításon való részvétel. A márkakereskedők közül sokan úgy döntöttek, hogy nem lehet visszautasítani a Hangár meghívását, de emiatt nem, vagy nem lát­hatóan csökkentették a Hajtáson való részvételre fordított energiát. Bizonyára többet költöttek augusztusban autókiállításra, mint azt a nyár elején gondolták, de nem nagyon tehettek mást. Tulajdonképpen mindkét rendezvény jól sikerült, az elsőn a show-elemek, az autó- és motorsport dominált, s erre a rettenetes kánikula mellett is volt érdeklődés. A Hajtás szervezői változatla­nul beszélő viszonyban vannak a Jóistennel, talán, ha két sátrat borított fel az éjszakai szél, s mindössze kétszer kellett teljesen végigtörölgetni a nem kevés számú autót. Mindkét rendezvényben óriási energia volt, amilyen offroad pá­lya készült a Hangár egyik szögletében néhány hét alatt, az előtt le a kalappal, mint ahogy a legtöbb kiállított jármű, s a családba­rát autókiállítás címét sem lehet elvitatni a Hajtástól. Nekem talán az tetszett volna a legjobban, ha a tizedik Hajtást a Hangárban rendezték volna. Lehet, hogy ez óriási butaság, kü­lönösen azután, hogy a főszervezők „eltépték a babaruhát", de abban biztos vagyok, ha erre a két kiállításra fordított energiát si­kerül egy irányba terelni, akkor az a Dél-Alföldön tényleg verhe­tetlen produkciót hozott volna létre.

Next