Délvilág, 2012. február (68. évfolyam, 27-51. szám)

2012-02-09 / 34. szám

Az énekesek eurovíziós versenyének egyik meglepő színfoltja Fábián Juli, aki a nagyközönség - értsd: tévénézők - előtt szombaton debütált zenekarával, a Fábián Juli & Zoohacker elektroakusztikus formációval. ZENE WERNER KRISZTINA A különleges hangzást a zsűri bár maximálisan méltatta, mégsem akar­ta a végszavazásnál a döntőben látni. A tévénézők másképp gondolták, és továbbjuttatták a dalt. Függetlenül a szombati döntő eredményétől - mi­kor a zsűri szava dönt a közönség ál­tal a végső négyes mezőnybe jutott dalokról és küldi Bakuba az általa legjobbnak tartott produkciót - Fábi­án Juli nevét megjegyezte az ország. - Érdekes összekacsintás volt a dal ér­tékelésekor a zsűriben. Mindegyikük is­merte és elismerte, nem kisebb jelzővel illették, mint hogy világszínvonalú. A rá­diók játsszák, a szakma nagyra tartja, a nagy áttörést mégis ez a verseny hoz­hatja meg. Hol volt eddig? - Annak ellenére, hogy már nem vagyok huszonéves, viszonylag későn kezdtem zenélni, a Külkeres­kedelmi Főiskola utolsó két évében 99 Alapelemem a játékosság, hogy szabadon ugrándozhassak műfajok és stílusok között. Kezdem megtalálni a zenészeimet, a hangomat, a stílusomat. Nagyon nagy szerencsém, hogy ilyen fantasztikus alkotótársaim vannak. Fábián Juli kezdtem dzsesszéneket tanulni. A Külker elvégzése után jelentkeztem a zeneakadémia dzsessz tansza­kára, 27 évesen kerültem ki onnan. Bár rengeteg anyagon, lemezen, ze­nekarban dolgoztam, mégis fiatal­nak számítok a zenei életben, és ezen belül is rétegzenékben - főként a dzsesszben és az under­­groundban - mozogtam. Ez az első popformációm, és talán ez az oka, hogy eddig nem hallottak rólam szélesebb körben. - Az unikális hangszínéhez széles hang­­terjedelem párosul. Ez páratlan adott­ság, vagy a dzsessz tanszakon tanulta? - Az, hogy az ember milyen jel­legű hangot kap, ajándék az égiektől. Az, hogy hogyan bánok vele, függ a hangképzési technikától, a tanárok hatásától, de azon is sok minden mú­lik, hogy az ember milyen zenéket hallgat és mennyi energiát fektet a hangja képzésébe. Én rengeteget gyakorolok, próbálom fejleszteni, tá­gítani a határaimat, a hangszínem és a technikám is egyre érettebb és egy­re tudatosabban használttá válik. - Kinek az ötlete volt, hogy induljanak a versenyben? - Úgy emlékszem, hogy a ki­adónknak, Bérczés Ádámnak jutott eszébe. Az ötletnek mi is örültünk, mert megláttuk benne a lehetőséget. - Ráéreztek, hogy ez egy olyan lélektani pillanat lehet, hogy áttörhetnek a tévés nézettség segítségével az országos is­mertségbe? - Az eurovízió és minden más je­lentős zenei fórum, kulturális ese­mény jó lehetőség, hogy megmutas­suk magunkat. Egy kezdő popzene­karnak ezeket meg kell ragadni. Mi­vel most jelent meg a kislemezünk, és dolgozunk a nagylemezünkön, va­lóban olyan pillanathoz érkeztünk, hogy tét és kockázat nélkül mutat­kozhassunk meg. - Nem gondolom, hogy kizárólag vájt fülű zenészektől érkeztek a közönség­­szavazatok, mégis meggyőző volt a nézők számára a produkció, és kihallot­ták belőle a különlegességet... - Nem tudunk pontos számokat, de úgy hírlik, hogy fölényes szava­zatszámmal juttattak minket a döntőbe. Azon nem lepődtünk meg, hogy a zsűri bizonytalankodott, mert az elejétől fogva tudtuk, hogy nem ti­pikusan eurovíziós a dalunk, és talán kevésbé közérthető. Nem kimondot­tan a versenyre készült, láttuk a ki­írást, és beadtuk versenyműnek. Vé­gig tudtuk, hogy más hangnemet ütünk meg, és már azon meg­lepődtünk, hogy milyen jó kritikákat kaptunk és a döntőig jutottunk. Ért­jük a zsűri dilemmáját, mert mást képviselünk, mint a többiek, ezáltal rizikós döntés vagyunk. Láthatóan fájt a szívük, hogy nem mellettünk döntöttek, és lehet, hogy ez is megin­dította a nézőket. Hatalmas szimpá­tia, SMS-, e-mail- és kommentáradat FÁBIÁN JULI DALSZÖVEGE - LIKE A CHILD Arról írtam a dalban, hogy az em­ber élje meg a játékos énjét felnőttkorában is, merjük élvezni a pillanatot és merjünk mások lenni, ahogy gyerekkorunkban megengedtük magunknak és a vi­lág is megengedte nekünk. Visz­­szaidézi a gyerekkor szép pillana­tait, mikor kutyák fülét huzigál­tuk és kavicsokkal játszottunk a vízparton. Csempésszük be a mai életünkbe is ezeket az örömöket és csíny­tevéseket, ne szürküljünk bele a felnőttek terhelt életébe! dől azóta is ránk, ami megdöbbentő és fantasztikus. A YouTube-nézettsé­günk több tízezerrel felment az utób­bi napokban, több száz rajongó csat­lakozott hozzánk. Úgy tűnik, hogy az a zeneiség és szellemiség, amit kép­viselünk, utat talált a közönséghez. - Esélyesnek tartják magukat a véghaj­rában? - Ez a verseny nemcsak a zenéről szól, hanem arról is, hogy milyen vi­szonyunk van a szomszédainkkal és Európával. Az ország megítélésének szerintem nagyon jót tenne, ha kü­lönleges produkcióval állnánk elő Bakuban és nem az elvárt zenei vo­nallal. A mi kijuttatásunk olyasféle rizikó lehetne, mint mikor Rúzsa Magdi képviselt minket a blueszal - megindító volt és különleges. A mi zenénk világ- és Európa-kompatibi­­lis, és bár nem a magyar jelleget erősíti, olyan univerzális zene, ami a világ bármely pontján megszülethe­tett volna. Az eddigi visszajelzések alapján mindenkihez szól, minden­kit megérint, vállalható üzenet lehet­ne Magyarországról. - Fognak változtatni a produkción? - Zajlik a munka, a látványon sze­retnénk alakítani úgy, hogy magunk maradjunk. Nem akarunk látványos show-t csapni, a középpontban ma­radna a zene, megtűzdelve egy kis humorral, gegekkel. vízió Juli és Zoohacker: Az elektroakusztikus formációt 2011-ben alapította a két különböző műfajból érkező, mégis közös hangot találó zenész: Fábián Juli és Palásti Kovács Zoltán alias Zoohacker. A két zenész világának összefonódása egy olyan hatékony szerzőpárost hívott életre, mely azonnal egyedi hangvételű saját szerzeményeket komponált. A számok különlegességét az adja, hogy egyrészt szinte az összes modern irányzat teret kap, másrészt a régebbi műfajok újraértelmeződnek a mai modern felfogás és az elektronikus hangszerelés által. Mindennek eredménye: igazi minőségi popzene. Mind a felvételeken, mind az élő koncerteken megszólalnak a formáció további hangszeresei: Katona Gergő (fúvós hangszerek, hegedű), Udvarhelyi Gábor (gitár), Bata István (basszusgitár). M­­I LD | CO ® V £ KEZDET Az 1990-es években buk­kant fel először a lakat, egyes Informá­ciók szerint Olaszország­ban, mások szerint Szerbiában, de több adat alapján Pécsen terjedt el elsőként a sze­relmeket meg­örökítő lakatok divatja. FÉLELEM Akadnak olyan munkahelyek, ahol az alkal­mazottak nem mernek beteg­­szabadságra elmenni, mert attól félnek, azzal kihúzzák a gyufát és a következő el­bocsátási hul­lám alkalmá­val a beteges­kedőktől sza­badul meg a cég legelőször. GYENGÍTI A NŐK CSONTJAIT EGY RÁKELLENES GYÓGYSZER Felgyorsítja a csontsűrűség csökkenését, és ezáltal növeli a csonttörések kockázatát egy mellrák megelőzését szolgáló gyógy­szer - mutatták ki kanadai kutatók. A kanadai szakemberek azt vizsgálták, mennyire hatékony az úgynevezett aromatase-gátlók osztályába tartozó exemesztán szer, amelyet a mellrák megelőzé­se érdekében szednek változókor utáni nők. A vizsgálatba bevont 4500 egészséges nő mindegyikének család­jában voltak korábban mellrákos esetek. A tanulmány már ko­rábban kimutatta, hogy a szer igen hatékony, a mellrák kocká­zatát csaknem kétharmaddal csökkenti. A kutatók további elem­zést végeztek 351 nő esetében a csontsűrűség tekintetében. Két év után nyilvánvalóvá vált, hogy a gyakori töréspontokon, például a csuklónál csökkent a csontsűrűség. A gyógyszer tehát növeli a csonttörések gyakoriságát - írták a kanadai szakértők a The Lan­cet Oncology című szaklapban kedden megjelent tanulmányuk­ban. Angela Cheung, a torontói University Health Network kuta­tója és munkatársai ezért azt javasolják az exemesztánt használó nőknek, hogy mérlegeljék a csonttörés rizikóját. A csontok rend­szeres ellenőrzése mellett szükségük van a kalcium és a D-vita­­min pótlására. Az exemesztán csökkenti az ösztrogén női nemi hormon szintjét, amely egyes mellráktípusok növekedéséhez szükséges. BETEGEN NEM SZABAD DOLGOZNI - NEM HATÉKONY Az influenzás, vírusos időszakban nagyon sokan mennek be be­tegen a munkahelyükre és dolgoznak lázasan, köhögve, orrfújá­sok közepette. Teszik mindezt azért, hogy a cég iránti elkötele­zettségüket bizonyítsák. Egy kutatás azonban arra mutatott rá, hogy az íróasztal mö­gött ülő, köhögő kolléga hiába van jelen testben a munkahelyén, a vírus ellen küzdő szervezete a betegség legyűrésére koncentrál, éppen ezért kevésbé hatékony a munkában, mint egészséges tár­sai. A betegen dolgozók általában hibáznak is, és még ott van az a veszély is, hogy megfertőzik munkatársaikat. Munkaadói szempontból kevesebbe kerül az otthon lábadozó beteg, mint a betegen munkába járó. És az a beteg szempontjából sem mindegy, hogy öt nap vagy egy hónap alatt gyógyul meg: aki beteg, annak ugyanis pihennie kell, sokat aludni, nem végezni fizikailag megerőltető tevékenységeket és rendszeresen beszedni a gyógyszereket. , Vannak olyan betegek, akik belső parancsnak engedelmes­kednek: úgy érzik, nem hagyhatják cserben a munkatársaikat és bemennek még betegen is ellátni feladataikat, hogy ne kelljen senkinek helyettük dolgoznia. A BAFTA-díj-átadó ceremónia va­­­­sárnap a londoni Királyi Operaházban MISS ROFI A GALAN Miss Röfi is feltűnik majd a Brit Film- és Televíziós Akadémia vasárnapi gá­lájának vörös szőnyegén a sztárokat fogadó vendéglátók között. Miss Röfi nem titkolta, mekkora kaland számára, hogy olyan, karrierjük csúcsán lévő színészeket, mint Jean Dujardin, „A némafilmes” sztárja, Michael Fassbender, Gary Oldman, Clooney és Pitt az első és egyetlen ma­lacdívaként faggathat. Mint mondta, természetesen olyan kérdéseket fog feltenni, amelyeket más nem merne. A felékszerezett szőke hajzuhatagos Muppet-hős bevallotta, hogy bár Cloo­ney új barátnőjével, a volt birkózó Sta­cey Keiblerrel esze ágában sincs össze­mérni az erejét, azért a színésszel meg­mérkőzne, ha ő is akarja. „A győztes jutalma egy vacsora” - álmodozott Miss Röfi. A Muppet-show dívája máris készül rá, hogy a legjobb színész kategória sztár­jait meginterjúvolja a vörös szőnyeges bevonuláson. Különösen George Cloo­­neyval és Brad Pitt-tel flörtölne szíve­sen.­ ­

Next