Demokrácia, 1946. július-december (5. évfolyam, 27-52. szám)

1946-07-07 / 27. szám

Nem ritatkozunk a Szabolcsi Kis Újság háromhetes betiltása kortiz­anyig, amíg nem tisztázódnak e laplectinás körülmé­nyei. De tiltakoznunk kell a lap fe­­lelős szerkesztőjének, Erdős Jenő ismert írótársunán­ak rendőrségi in­ternálása eben. Erdős Jenő, a­­kiváló magyar esszéista, szociográfus, régi baloldali író, Bajcsy Zsilinszky Endre baráti körének és Szabadság­­beli munkatársi gárdájának egyik leghívebb tagja volt. Mint porcs­­annai szegényparaszti szülők gyer­meke, Ő lett a tiszaháti szegény nép közállapotainak leghívebb irodalmi megrajzolója. Vámbéry K­usztem Századunk-jában, József Attila és Ignotus Pál Szép Szójá­ban jelentek meg szociográfiai képei akkor, ami­kor a ma is ünnepelt népi írók nagyrésze a baloldaliságát letagadva, Göm­bösékkel, majd pedig Imré­­dyékkel kokettált. Хеш vitatható, hogy egy Erdős Jenő ma is épúgy, mint tegnap, csak baloldali író le­het. De annál vitathatóbb az ok és a jogalap, amiért a magyar de­mokráciának egy ilyen kipróbált je­­lességét a szabolcsi rendőrfőkapi­tány egyszerűen internáltatja. Mert Erdős Jenő régi és ma is megbíz­ható demokratikus magatartásához nem férhet semmi gyanú vagy két­ség. De hogy mennyire megbízható baloldali lehet Herpai főkapitány úr, a volt kisújszállási jobboldali levente főoktató, az annál kétsége­sebb. Tiltakozunk a magyar nép­jogrend nevében, a magyar írók becsülete nevében, a józan ész és a lelk­iismeret nevében, hogy egy régi baloldali írót 1946-ban egy volt levente főoktató internálhasson. Úgy is leh­et ahogyan Kolozsváron történt, hogy szövetkeztek egymással demokratikus alapérzésű­ magyar és román egye­temi hallgatók, munkásifjak s álta­lában fiatalok, a fasiszta terheltségi­, román és magyar társadalombontó elemek ellensúlyozására. Lelkiisme­retes románokat és magyarokat egyaránt közös szövetségbe hozta össze az emberség az erdélyi román és magyar fasiszta bűnszövetkezetek ellen. Román részről a régi Vasgárda csökevénye, az ugyancsak hírhedtté vált Maniu-gárda fenyegeti a demo­kratikus célzatú erdélyi megbéké­lést: a Groza-kormány emberséges szándékú elterveléseit. Magyar rész­ről az imrédysta félnyilasok fenye­gették egészen mostanáig a magyar néptest egészségét. Az Aczél bárók, László Dezsők, Csömörök, Nagy Ödönök, Vnghváry Sándorok neve alatt meghúzódó erdélyi magyar fa­sisztákat ezután maguk a magyar de­mokraták fogják kiközösíteni, hogy ne szennyezzék tovább magyar nevük­kel a magyar nép becsületét. Ungh­váry Sándor, Szálasi hírhedt egykori titkára, csaknem egy évig izgatott Erdélyben, a román vasgárdistákkal egy követ fújva, az erdélyi magyar demokraták ellen. Ez a fenomén, aki annak idején tudvalévően csak azért hagyta el Szálasit, mert nem tartotta volt vezérét „jó nemzeti szocialistád­nak, most úgy látszik, Erdélyben akarta megmutatni, hogy mi a „jó nemzeti szocialista“ kötelessége, ezért uszított Balogh Edgárék, Gunda Béláék, Jancsó Elemérék, Fényes Imréék és általában a kolozsvári egyetem demokratikus tanárai ellen. Náci jelzővel, a „népáruló“ kifeje­zéssel illetgette őket. Most végre si­kerül ezt a valóban népellenes akna­munkát megállítani. A demokratikus egyesség szerint a román fiatalok ugyancsak maguk intéződik el a ma­guk fasisztáinak ügyét. Ez a meg­békélés folyamata, a demokrácia közérdekű tisztító működése Erdély­ben. Milyen jó is lenne azonban, hogyha a Felvidéken is ugyanez a példa uralkodna, ha Csehszlovákua felvidéki részén is létrejöhetne egy ilyen békebiztosító egyesség minden nép javára s a demokrácia egyete­me érdekében. Milyen jó lenne, ha szabad lenne Szlovákiában is a de­mokratikus hajlandóságú embersé­ges magyarság útja a demokrácia­ellenes Hlinka-gárdisták és Tóth Zsigmond-féle f­e­lo­méné­k ellenében Erdélyben pedig mégiscsak győzni fog a demokrácia emberséges ma­gyarok és románok javára egyaránt. Aki szereti a jó borotvaecsetet, Sípos STAR jeligére minden illatszertárban Hogyan állítják meg az adópengő-in­fládét Pénzügyi intézkedések az adópengő-spekuláció ellen Amikor e sorokat írjuk, a sima­­pengő eljutott pályafutása végső határvonalához. Értékmérő szerepe majdnem teljesen megsemmisült. Pénzügyi utóda, az adópengő pár nap alatt igen nagy utat tett meg az infláció beláthatatlanul mere­dek útján. Jelentéktelen árucikkekben tíz nap leforgása alatt 4—500%-os adópengő-drágulás következett be. Világos jelei vannak az adópengő­inflációnak. A Károly-körúti cipő-Az inflációs gazdasági élet élős­­dijei a pénzromlásnak most már az adópengőire is átterjedt föld­rengéséből kaparják ki minden­napi munkáb­an kenyerüket. Féktelen spekulációs roham folyik a pesti pénzvilág „törvényen kívüli“ császárai és kis sakállai részéről az adópengő ellen. Egész Budapest arról a receptről beszél, amelynek a lényege a tiltott valu­ták és az adópengő ár­vonzásán alapul. A pénzügyi elgondolás a siserehad részéről az, hogy a va-A pénzügyi hatóságok felfigyel­tek a spekuláció frontális táma­dására és minden eszközzel a munkabérterületre kívánják szűkí­teni az adópengő-kiutalásokat. A pénzügyi gátemelésre azért is szük­ség van, mert az adópengő olyan spekulációs lázat indított meg, amilyenhez hasonló csak az első kereskedő például többszáz szan­dált hirdetett eladásra. Páronként 4 millió adópengő volt a kis­álu­­lási ár, ma 12 millió adópengő párja. Az OMTK egy negyedkiló gyümölcsízt 60.000 adópengőért adott, ma ugyanez 240.000 adó­pengő. Ha az élelmiszerpiac vagy vagy tüzelőanyag-árakat kísérjük figyelemmel, a drágulás adópengő­ben 800—1000%-os. A „fekete“ szén métermázsája például egy­millió adópengőről három és fél millióra emelkedett, sutát és az adópengőt váltogatva adják el a zugtőzsdén s így terem­tik be luxusételük mindennapi kiadásait. A spekuláció először csak a Te­leki- és Garay-tereken ütötte fel pénzváltó őrhelyeit. Itt harsant fel első ízben a késő délutáni órákban az „adópengőt veszek“ kiáltás. Ma már a pályaudvarok előtt, a vásár­csarnokokban és a postahivatalok előtt is dolgoznak ezek a más­napi adópengő-kurzusra speku­láló „pénzügynökök, világháború utáni kosztpénz-láz volt. A kosztpénz-piac összeomlá­sakor kisemberek tízezrei vesztet­ték el pénzüket, s vagyonukat át­menteni csak a pénzeket kihelyező „magánbankházak“ tudták. Most ez a veszély nem áll fenn, mert a magyar állam a bigikár. De azt meg kell akadályozni, hogy az adópengő stabilitásának kimoz­gatására szövetkezett spekuláció megvalósíthassa új pénzügyi tervét, az adópengő halálos inflációját. Ellenintézkedések Az ellenintézkedések során kö­vetkezett be csütörtökön az adó­­pengő-ring fekete péntekje. A szo­kásos öt óra helyett délután fél négykor kitűzték a pénzügyi zár­órát s a spekulációs trillió-milliók adópengőre váltására nem volt lehetőség. A keresetvágytól hajtott lelki­­ismeretlen uzsorások természete­sen nem akarnak abba belenyu­godni, hogy az adópengő-forráso­kat szűkítsék és az adópengő­­hiánnyal állítsanak akadályt az infláció útjára került adópengő elébe. A „pénzügynökök“ megkör­nyékezik a nagyvállalatok, üzlet­házak vegyes pénzforgalommal dolgozó pénztárosait, sőt újabban, kilesve, az iparvállalatok fizetési terminusait, a gyárak kapuinál próbálnak simapengő-adópengő­­ügyleteket lebonyolítani, adópengő­­készletük növelése érdekében. Három hétig garázdálkodhat még a pénzügyi alvilág a stabili­záció elérkezéséig. Addig is azon­ban résen kell lenni, hogy a lelki­­ismeretlen spekuláció, mesterséges áruhiánnyal, szabotálással ne gyor­sítsa meg annyira az adópengő inflációját, hogy utolsó pénzügyi alapjuktól is megfosztja a kere­setükből élő dolgozókat. Kulcsár László Féktelen spekulációs roham Frontális támadás az adópengő ellen A román fasizmus alatt csak a bukaresti magyar iskola fogadta be az üldözötteket Magyarok létesítették az első elemi iskolát a román fővárosban Bukarest, 1946. június. (Europa Riport tudósítása.) 1815. júniusában, hogy melyik na­pon, arról nem tesznek említést az egykorú feljegyzések, érkezett meg gyalogszerrel nagytiszteletű Sükei Imre református lelkész úr Buka­restbe, ahol már abban az időben is „temérdek magyar ember élt”. Ugyanis a szatmári béke után Rá­kóczi üldözött seregeinek népei a dunai államokban kerestek menedé­ket, ezek letelepedtek, különösen so­kan Romániában, ahol több város­ban népes magyar kolóniákat alapí­tottak. 1815-ben csak a román fő­városban háromezer magyar embert tartottak nyilván, de sokan laktak magyarok Ploestiben, Moldovában és az Olt vidékén is. Sütkei első útja az egyetlen buka­resti kálvinista templomba vezetett, ahol akkoriban német­ missziós papok prédikáltak, saját anyanyelvü­­kön. Iskola pedig egyáltalán nem volt a román fővárosban, sem német, sem román, sem magyar. A bojárok gyermekeit külföldről hozatott taní­tók­ oktatták a betűvetésre, míg abba a korba nem jutottak, hogy ők ma­guk is külföldre utazhattak tanulni. Az „istenadta nép" gyermekeivel pe­dig senki sem törődött. A németek nemet mondanak A bukaresti magyarok, „akik kö­zül egy se vala­mhitű keresztény“ az egyetlen német református templomba gyűltek össze hallgatni az úr igéjét és a maguk nyelvén énekelték a zsoltárt. Épp istentisztelet volt a templomban, amikor a lánglelkű Sükei nagytiszteletű úr belépett a templomba. A magyarok ruházatá­ról rögtön felismerték és a zsoltár éneklés után körülvették őt a tem­plom előtti téren, mindnyájan igye­keztek közel férkőzni hozzá, hogy legalább a ruháját érinthessék, ame­lyen még ra­jta volt a hazai por. Mindjárt négytagú bizottságot ala­kítva felkeresték a német papot és engedélyt kértek, hogy a templom­ban magyarul is prédikálhassanak. A válasz rövid és kerek volt: „nemit“. Ennek ellenére a bukaresti magya­rok megalakították a presbitériumot és az iskolaszéket, amelynek tagjai Sükei uramon kívül Nagyenyedi Mes­ter Ede gyógyfüvész, jeles bukaresti magyar alkimista, Kiry József ko­vácsmester és Kiss József mester uram, aki arról volt nevezetes, hogy „neki volt a legékesebb hangja a bukaresti magyar gyülekezetben"­. Ezek a magyarok a bukaresti német pap visszautasító válasza után azon­mód kimentek a bukaresti város­ligetbe, a Cismi-Ciu-ba és egy padon gyűlést tartva elhatározták, hogy felépítik a bukaresti magyar templo­mot és elemi iskolát. És még abban az esztendőben, 1815-ben felépült az egyszerű fából készült templom és Egyre növekedett a magyarok száma Romániában, evvel együtt pe­dig a magyar kulturális igények s ma már Bukarestben a Sfintii Voc­­vosi 52. szám alatt takaros emeletes épületben nemcsak k­étosztályú ma­gyarnyelvű elemi iskola működik, hanem ebben az épületben nyert el­helyezést az első bukaresti magyar gimnázium is, amely 1945 őszén kezdte el működését. Sükei uram kései utódjának, nagytiszteletű Ha­mar Béla református paptanárnak kezdeményezésére. A tágas iskolaudvaron vidáman hancúroznak a növendékek, amikor meglátogatjuk a magyar kultúra bu­karesti fellegvárát. I­­ti tizenkét óra, a délelőtti tanításnak vége, a kapu­ban Takács Pál igazgató fogadja munkatársunkat. Szavai nyomán meg­ magyar iskola. Harminc magyar gyermeket tanított a magyar ábécére Sükei nagytiszteletű úr és segédje Kiss József uram, akit azonfelül kán­tornak is megválasztottak a buka­resti magyarok. Tehát az első buka­resti elemi iskola magyar volt, a ro­mán elemi iskola csate rá két évre, 1817-ben alakult. Ezt a régi feljegy­zések alapján a román állami iskola­­felügyelőség által kiadott „Anuarul scoalelor primare din municipiul Bucuresti 1941—42“ könyv is bizo­nyítja: tudjuk, hogy a magyar eleminek nyolcvankét tanulója van. A gimná­ziumba pedig huszonhét tanuló irat­kozott be az első osztályba. Az isko­lát a bukaresti református egyház­­község, az állam és nem utolsósor­ban a szülők tartják fenn. — Ez volt az egyetlen iskola Ro­mániában, amely a legvadabb fa­siszta önkény idején az üldözött zsi­dók gyermekeit is befogadta a tan­termekbe — mondja Hamar Béla. A tanulók nagy része tizenöt, húsz kilométernyi távolságról jár be a tanításra, van olyan magyar gyer­mek, aki itt tanul meg magyarul, mert a szülők az iskoláig nem értek rá foglalkozni velük és elrománo­­sodtak. A tanerők sokáig ingyen ta­nítottak, most már a román állam is fizeti őket, amelyre még eddig nem volt példa Romániában. , Az egyetlen iskola Mit jelent magyarnak lenni Mielőtt megnéznénk az ebédlőt az udvaron szóbaelegyedünk a ta­nulókkal. — Ki tudná megmondani, gyere­kek, mit jelent magyarnak lenni? — kérdezzük. Mély csend a válasz. Hamar Béla csöndesen jegyzi meg mellettünk, hogy ez sok felnőtt magyarnak is nehéz kérdés lenne, úgyhogy most másképp fogalmazzuk meg a kér­dést: — Ki mit érez közü­letek, ami­kor azt a szót hallja, hogy magyar? Erzsike, szőke, kékszemű kisleány, a gimnáziumból lép elénk. — Ha azt a szót, hogy magyar hallom, arra gondolok, hogy én is magyar vagyok. Bogdán Laci, ugyancsak első gim­­nazisra így válaszol: • y — Ha azt a szót, hogy magyar hallom, vagy olvasom, büszke is vagyok, meg szomorú, mert arra gondolok, hogy a világon legnehe­zebb a magyar ember sorsa. — Azért mert széles e világon — És miért nehéz. — kérdezzük, egyedül vagyunk mi magyarok, se testvérünk se barátunk , mert úgy szeretjük a szabadságot, mint Petőfi Sándor. Az igazgató elmondja, hogy mun­kás ember gyermeke. Szorgalmas, egyike a legtehetségesebbeknek. — Jól van Laci — mondja Ha­mar Béla —, szépen megfeleltél, de azért mégsincs egyedül a magyar­ság, ha minden magyar megtalálja egymást, bárhol is éljen a világon. Ádám T. István s Nyolc nap alatt kell minden magyarnak a felvidéki szlovák hatóságok előtt bevallani, hogy szeretné-e szlováknak átképez­­tetni magát, vagy pedig magyar kivan maradni. Aki úgy gondolja, hogy könnyen meg tud válni Páz­mány, Mikes, Petőd, Arany, Ady, Kosztolányi, Mikszáth, Móra és Jó­zsef Attila magyar nyelvétől és szí­vétől, az máról-holnapra egészen szlováknak számít majd. Aki pedig a józan ész és a lelkismeret szavát követve belátja, hogy a nemzetiséget s az anyanépet nem lehet elhagyni egy cipőváltás fürgeségével, avagy egy gyorstalpaló tanfolyam tartama alatt, annak el kell hagyni meg­szokott tűzhelyét, drága családi ott­honát, szeretett szülőföldjét. A nemzetiségi beolvasztások tör­ténetében sok-sok erőszakoskodás volt már a közelebbi és távolabbi múltban egyaránt, de nem­ volt példa még ely szörnyű nyolc napos határidőre. Irtottak is ki népeket anyanyelvük miatt, lincseltek vagy égettek is el embereket származásuk miatt. De mindez csak testi pusztí­tás volt inkább, s nem annyira tel­ket pusztító asszimilációs nemzeti erőszak, mint ez a szlovákiai s­ept. Nem tagadjuk, hogy voltak a közel­múltban súlyos nemzeti bűneink, amik fölött nem­ szabad szemérmet­lenül behunyni szemünket. A felsza­badulás óta elég sokat sínylődtünk és bánkódtunk közelmúlt­ gyengesé­geink miatt, hogy ne bízhassuk másokra a megítéltetésünket. Fölté­teleztük, hogy mások is, így a szomszédaink is elég ízlésesek lesz­nek majd és szintén önmaguk meg­ítélésén kezdik a háború utáni béke­­életet, mielőtt másokat megítélnének. Különösen a szlovák népről föl­tételeztük, hogy méltó bírája lesz majd önmagának: szemérmes, szi­gorú bíró lesz önmagával szemben. Mert a szlovák nép és közelmúlt I­llinka-gárdista kormányzata sokkal mélyebben, szorosabban és önszán­­tabb megnyilatkozással kötötte ma­gát a náci-német fasizmus szekeré­hez, mint amennyire ez a magyar népre rábizonyulhat. A Illinka-gár­­dista Szlovákia volt az, mely Dévényt és Pozsonyligetfalut már 1938-ban Hitlernek adta házából, amiért a náci-N­émetország „megszabadította“ a szlovák népet a „gyűlölt csehek­­től és saját demokratáiktól. A bécsi belvederes tárgyaláson is tudvalevő volt, hogy a szlovákok a náci-ném­­et kormány számára egyszerűen meg­bízhatóbbak voltak, mint a magya­rok. Ciano és Ribentropp ellentéte ott éppen abban robbant ki, hogy Ribentropp minden áron a szlovák népnek akart egyoldalúan hízelegni a határkérdésben. A határmegvonás után pedig az erőszakos náci-német kliring módszerrel Magyarországtól kizsákmányolt értékek, javak nagy hányadával Hitlerek a számukra megbízhatóbb szlovák népet alim­en­­tál­ták. Ez a szlovák nép vállalkozott bűnrészesként Hitler oldalán az első hullarablásra, amikor zsákmány­­éhesen a halálraítélt, de még élő Lengyelországot megtámadta, kihasí­tott belőle magának egy részt. Ugyanakkor a Magyarországhoz csa­tolt szlovákok is nagyobb rész­arányban követték Szálasit vezér­ként, mint amennyi egészen elvete­mült nyilas akadt a magyarok közt. A szovjet-német háború idején pedig, a szlovák nép nemcsak reguláris hadsereggel harcolt Hitlerék oldalán, hanem hatalmas számú önkéntese­ket is küldött a frontra. A zsidó­ellenes pogromokat Szlovákiában évekkel Sziksayék és Szávaszék ha­­talmaskodását megelőzve kezdték el s és Magyarország adott menedéket a környező országok közül egyedül a borzalmakról beszámoló szlovákiai üldözötteknek­ Magyarországon még a svábok közt:­ sem akart mindenki minden áron német SS-katona tenni, de a lengyelországi német halál­­táborokban a legőrjítőbb szadista kínzók szlovák anyanyelvű SS-ön­­k­éntesek voltak, akik még a német horogkeresztes hóhéroknál is kegyet­lenebbek voltak. Ily súlyos bűnök, fasiszta terhelt­ségei után a szlovák nép önmaga fölött ítélkezzék először. És kérjük a világ népeit a józan ész, az em­berség és a demokrácia nevében, hogy ne engedje­n felvidéki magya­rokat a szlovák poszt­fasiszta őrjön­gés áldozatává válni, mert majd nemcsak a magyar nép váltaná en­nek kárát. In. t.) é­saerifioni lift! fóramofont Hangszerénél vesz, elad, cserél Mogyaréssz,F­ákóczi-ál 71

Next