Demokrácia, 1947. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1947-02-16 / 7. szám

Ш5ЭВвЖГ«Ж*Ш5ПЯ7 lássá»*» im Rossz darabok, túlméretezett vezetés és a mozi okozza a bajokat A hónapot­ óta parázsló színházi válság lángra­­lobbant. A színházak nagy része rossz üzletmenet kö­vetkeztében válságba került. Thália oltára roskado­zik ... Egyes színházak hétköznap tátonganak az üres­ségtől, csupán szombaton és vasárnap este telnek meg közönséggel. Igen sok színház abbahagyta éppen, ér­dektelenség miatt a vasárnap délutáni előadásokat. Az egyik neves prózai színházunkban az elmúlt hét egyik napján huszonketten ültek a nézőtéren. A szó, amely a színpadról elhangzott, üres nézőtérrel tihanyi visszhangként zengett vissza. Két előkelő színházunk premiert tartott a héten és már a második nap alig volt közönség a nézőtéren. A nézőtér ásítása tovább tartott és ennek következtében a két színház sürgősen kitűzte új darabjának bemutatóját. Egyheti előadás után leveszik a műsorról a darabot és az új premierig szünetet tartanak. Az egyik varieté-színházban, amelynek 300 néző a befogadóképessége az esti előadásra 3, azaz nyolc jegyet adtak el. Ennek követ­keztében a színészek és árlisták kedvszegetten leda­rálták műsorukat. A kiüsd kerületekben lévő kisebb színházak abbahagyták a hétköznapi előadásokat és csak szombaton és vasárnap játszanak. A színházi vál­ság drámai gyorsasággal pereg és ha a színházi dok­torok nem segítenek, akkor a magyar színházi világ­ban példátlan görög tragédia kerülhet „színre“, sok­sok értékes színház és színházi ember „kimúlásával“. Mi a­ színházi válság oka? Erről a kérdésről már körinterjúk jelentek meg és általában a valódi szakembe­rek éppúgy, mint a „botcsinálta dok­torok“ mellébeszéltek és sablonos nyilatkozatokkal óhajtották elintézni az ügyet. Tárjuk fel őszintén és nyil­vánosan a bajokat. A válság okai több pontban álla­píthatók meg. 1. A közönségnek nincs pénze színházra. 2. Hosszak a darabok. 3. A hideg időjárás. 1. A színházak túlméretezett re­zsije, a nagy gázsi. 5. A mozikonjunktúra: hat év után most özönlenek hozzánk a legjobb külföldi filmek. Sok igazság van ezekben a pon­tokban! — Hemsettben nincs válság —­ A közönségnek nincs pénze színházra? — Erről beszélgettünk Magyar Bálinttal a Nemzeti Szín­ház kitűnő főtitkárával, aki hangoz­tatja, hogy valóban megcsappant azoknak a nézőknek a száma, akik megnézik az újságban, mit játszanak a színházak és este jegyet váltanak. Vannak, akik nem tudnak színház­ba járni és vannak, akik nem akar­nak és vannak akik szívesen men­nének. Van pénztelen, félő — no nem az előadástól, hanem a késő esti hazameneteltől — és aki szándékosan nem óhajt színházba járni. Mi meg akarjuk tartani a ré­gi közönséget, de újat is nevelünk. Különböző akciókkal lehetővé tesz­­szük az új közönségnek, hogy meg­szeresse a színházat. Azt mondja egyébként Magyar Bálint, hogy a Nemzeti Színház tu­lajdonképpen nem érzi a de­konjunk­túrát. Az „Antonius és Cleopátra“, a „Légy jó mindhalálig“ ma is zsúfolt házat vo­nz és régóta tapasztalt nagy érdeklődés mutatkozik a „Kaméliás hölgy“ előadásai iránt. Azután köz­kívánatra az „Ember tragédiáját“ tű­zik műsorra. Magyar Bálint véleményéhez még hozzáfűzzük, hogy az ostrom utáni Nemzeti Színház sokat küzködött, de Major Tamás az igazgató megtalálta az utat, mégpedig a­­ helyes utat a közönséghez. Nem véletlen műve, hogy zsúfoltan megy az Antonius és Cleopatra és hogy híre ment, hogy a budapesti Nemzeti Színház jobban játssza Shakespearet, mint­­ London. A külföldi lapok is megemlékeznek Bajor Gizi és Tímár József művészi alkotásáról és Pesten mindenki tudja, hogy a Légy jó mindhaláligban Gobbi Hilda mily felejthetetlenül játssza Nyilas Misit Hevesi Sándor talán minden idők legkiválóbb magyar színházi szakembere nyomdokain ha­lad ma az új Nemzeti Színház és az előjelek után ítélve remélni lehet, hogy erről az útról nem tér le. És amint Major visszatért az igazi szín­házhoz, addig egyes színházigazgatók még ma is ugyanazzal a szellemmel vezetik intézetüket, mint például négy vagy öt évvel ezelőtt. Szellemtelen da­rabokat hoznak színre, bízva a közön­ség igénytelenségében. Egyes színház­igazgatók nem hajlandók engedni életstandardjükből sem és Thália alázatos szolgálójának tartják ma­gukat, akkor is saját autójukon ke­resztül robognak a városon keresztül és egy-egy színházi jubileumot pezs­­gős vacsorákkal ünnepelvén, utána — fizetésképtelenséget jelentenek, legrosszabb esetben nem fizetik ki az OTI—MABI-járulékokat, a vi­galmi­ adót és egyéb közüzemi di­jakat ... Az igazgató ebédje és az ácontó Az is baj, hogy még ma is vannak színházvezetők, akik a zenekari ülés első sorából pattantak fel a színházi irodába, mint szakértők. Vigyázni kellett volna az illetékeseknek arra, hogy színházat csak szakértő, vezet­hessen és n* süthesse ki magára! A bej ct pontja például egy pék, hogy ő remekül ért a színházhoz. Épp az elmúlt na­pokban láttunk egy nyomtatott mű­sort, amelyre rá volt írva, rendezte X. Y. Az illető nemrég még a tisztes pékmester céhhez tartozott, de rá­jött arra, hogy nemcsak kenyeret és tésztát, hanem revüt is tud gyúrni... Sáros­ Ferenc pék- és tésztagyáros például a Magyar Szín­ház javaival gazdálkodott, úgyhogy maga nem fizetett rá, viszont adós maradt az adókkal és egyéb illeték­kel ... Az elmúlt napokban egyébként tanúi voltunk egy jellemző esetnek, amikor a színházdirektor vacsorá­zott. Ez volt a menüje: Balatoni fogas, Bélszín burgonyával, Sajt, torta, feketekávé Burgundi vörösbor Mindezek után rágyújtott egy va­lódi havannára, bement a színházba, ahol az egyik kis színész ötvenforin­­tos akontóját kereken megtagadta azzal az érveléssel: Pénz pedig nincs! Általában a legtöbb színház re­zsije túlméretezett. Még az infláció korában a jegyek árához szabták a gázsit. Ennek következtében igen sokszor előállt az a helyzet, hogy a színész sokkal több jegy árát kapta meg, mint ahány jegyet eladtak az­nap este. Ma, amikor le kell szállí­tani az igényünket, kissé bizarrnak látszik, hogy egyik-másik színé­szünknek havonta 5—fiOOO forint a fizetése. Nem is szólva a sztárok OTI-toronymagasságba szökkenő gá­zsijáról. Egy színházi ankéten, ahol a közgazdasági élet kitűnőségeit a színházak támogatására szólították fel, az egyik vállalati igazgató a kö­vetkező érdekes kijelentést tette: — Fontosnak tartom a színházi kultúra támogatását és a magam ré­szeiről minden áldozatra hajlandó vagyok. Az illetékeseknek azonban meg kell oldani a sztárgázsik­ kérdé­­sét. Mert lehetetlenség, hogy tőlem, akinek a maximális fizetése 3200 fo­rint, támogatást kér a színház, ugyanakkor,­­ amikor az ott fellépő sztár havonta * 30.000 forint gázsit kap... „Vannak komoly erkölcsi és anyagi sikerek" A színházi válság a színműiroda­lom válsága, de egyben a színházi vezetés válsága is. Évek óta egyes színházaink gyenge előadásokat pro­dukálnak, a közönség már meg­szokta a színvonal alatti darabokat. De elmentek a színházba, mert nem volt más. Ma azonban már egyik­­másik szính­áz jó darabokat, jó elő­adásokat produkál s ezeknek nem is megy rosszul. A közönség ma mél­ázókba a színházakba jár, ahol nem a szellemtelen ripacskodás röhög a nézőtérre, hanem a művészi ihlet, a szavak muzsikája, az értelem ér­telme, az átélés realizmusa. Egri István legutóbb a Moliére-dara­­bok, a Figaró házassága, a Tőzsde­lovag és a Priestley „Váratlan ven­dégének“ rendezésével valóban ko­moly művészi sikert aratott, ezek a darabok jól mennek. Éppen ezért meg is kérdeztük Egri Istvánt, mit szól ő az úgynevezett színházi vál­_­sághoz. — Nem szerénységből — mon­dotta —, hanem a valóságnak meg­felelően hárítom el, minthogy ezek a sikerek az én személyi sikereim lennének. Jó színdarabot kaptam, amelynek kidolgozásához éppen a meglévő válságra való tekintettel még nagyobb energiával fogtam hozzá. A válság ellenére meg kell állapítanom, hogy vannak komoly erkölcsi és anyagi sikerek. Ezek az Antonius és Cleopatra, az „Egerek és emberek“ és az én mostani rende­zésem, a „Váratlan vendég.“ Mit bi­zonyít ez? Azt, hogy a színházi vál­ság kiselejtezi a rosszat. Ami a film konkurrenciáját illeti a színházzal, erre annyit mondhatok, hogy amikor kitalálták a hangosfilmet, azt mond­ták, vége a színháznak. Nem így történt. Az igazán nagyszerű, kitűnő amerikai, orosz, angol és francia filmek most sem fogják megölni a színházat. A színház örök és nem semmisíthető meg. A rossz színház azonban múljék ki. Jó darabok és jó előadások kellenek. Színészek neve­­lése és új közönség nevelése. Hol az új közönség? Az értelmi és fizi­kai dolgozók között. Lehetővé kell tenni, hogy ez az ú­j közönség kere­seti arányának megfelelően jusson az olcsó és jó színházhoz. A színházi válságunk egyik fontos kérdése: mi lesz a Vígszínházzal. A Rádius-mozi épületében levő Víg­színház éles-halálharcot vív augusz­­tus óta. Pedig voltak sikerei és mű­vészi színvonalú előadásai. A szín­padon nincs válság, ссек a néző­téren. Ennek a megoldására meg­alakult a Vígszínház Barátainak Tár­sasága. Azok, akik­­ évtizede járnak a Vígszínházba és a magyar kultúra szempontjából nélkülözhetetlennek tartják az ötvenéves Vígszínház európai hírű játékstílusát, nem en­gedik, hogy megbukjék a Vígszínház. Itt arról van szó, hogy rendbe hozzá­k az adósságokat és azután módot ta­lálnak arra, hogy megteremtsék a további előadások anyagi alapját. Voltak a Vígszínházban olyan elő­adások, hogy a befogadóképesség alig tíz százalékát érte el. Pedig mi­lyen tehetséggel rendezte a fiatal Marton Endre a darabok egész so­rát. És a színészek is mérsékelték a gázsijukat. Szinte önzetlenül szolgál­ták a Vígszínház hagyományait. A válság megoldása azonban elodáz­hatatlan és a művészvilágban hisz­nek abban, hogy éppen a Vígszínház Barátainak Társasága talpra tudja állítani a nagymúltú, mindig jelentős kultúrintézetet. Budapestnek egyetlen operettszín­­h­áza van és ez a Fővárosi Operett­­színház. A legnagyobb befogadóké­pességű színházunk nincs válságban. Természetesen üzletmenete nem olyan sima, mint a konjunktúrában volt és zökkenők mutatkoznak a vezetésben is. Fényes Szabolcs, a kitűnő zene­szerző-igazgató, Földessy­­ Gézával, aki ráadásul még a miskolci színház kocesszióját is megkapta, rátermett munkatársakkal irányítják a színhá­zat. Ennek ellenére vezetésük alatt egyetlen egy új operenormadonna nem született. Egyszer Karádyt, más­szor Honthyt „fedezik“ fel. Új operetteket azonban ők sem mernek kihozni és ha végre egyet be­mutattak, akkor a sok jelentkező kö­zül a legbizarrabbat választották ki és laza rendezésben hozták színre. Ú­j szerzőkre, új zene- és dalköltőkre alig kerülhet sor a mai Operettszín­házban, amelynek szakácsai azt vall­ják, hogy a káposzta is felmelegítve jó és így régi operetteket tálalnak fel. Nem fontos, hogy mit játszanak, Latabárra, Ilonthyra vagy Karádyra úgyis bejön a közönség. Ez a szel­lem a dekonjunktúrában meg fogja bosszulni magát... Finálé összegezve a beteg színháznál el­mondott konzíliumunkat, megállapít­hatjuk, hogy ebben a pillanatban igenis vannak komoly művészi sike­rek, de komoly a válság is. Napok kérdése, hogy néhány színház becsuk a dekonjunktúra miatt és ama okok miatt, amit az előbb elmondottunk. Ami a színház és film harcát il­­leti, a mozi sokhelyütt győzedelmes­kedett a színház felett. A legújabb amerikai, angol, orosz és francia fil­mek­­láttán megállapíthatjuk, mennyi széptől, mennyi érdekességtől fosz­tott meg bennünket sick­er háborúja. Érthető, ha a közönség hétről-hétre rávet­i magát a mozikra. Úgy va­gyunk ezzel, mint amikor kijöttünk a bunkerből, megástuk a sok bab­főzeléket és kedvet kaptunk a ser­téskarajra. A mozi hónapok óta lucullusi lakomát tálal fel, a szín­házi szakácsok egy része azonban még mindig a babfőzeléknél tart. Falaky Károly 194­1 október 15-ének és azt meg­előző történelmi napoknak eseményei elevenedtek meg a honvédelmi mi­nisztérium igazoló bizottsága előtt Vattai­ altábornagy igazolási ügyének tárgyalásán. Ezzel a rendkívül nagy­­fontosságú üggyel a napilapok csak igen szűk terjedelemben foglalkoz­tak, holott perdöntő vallomások hangzottak el azoknak a volt köz­életi férfiaknak és katonai szemé­lyeknek szájából, akiknek ezekben a tragikus eseményekben szerepük volt. Vallomásukból — későn bár —­­megállapítható, hogy sokszor jelen­tékteleneknek látszó hibák, gyakran azonban súlyos mulasztások sodor­ták tovább az országot azon az úton, amely a nyilas rémuratoson keresz­tül a nemzet tragédiájához vezetett. Akik végighallgatták a Vattay-ügy tárgyalását, tisztában voltak azzal, hogy itt nem egy volt magasrangú katona szerepel a vádlottak padján, hanem maga az akkori hatalom, amely a megsemmisülés felé vezette az országot. Az igazoló bizottság fő­leg azt kutatta: milyen körülmények között és mikor kezdődtek el a fegy­verszünetre vonatkozó tapogatódzá­­sok s milyen intézkedések történtek a tárgyalások előkészítésére? A másik kérdés az volt, hogy a volt kormányzó rádió-problemáció­­jában „fegyverszünetet kötöttem“ ki­fejezés helyett miért a „fegyverszüne­tet kértem“ kifejezés hangzott el, noha a rádiószózat elhangzása előtt négy nappal Moszkvában már alá­írták a fegyverszüneti szerződést. OKTÓBER 11: Megkötik a fegyverszünetet Dalnoki Miklós Béla nyugal­mazott miniszterelnök, szolgálaton kívüli vezérezredes, aki előbb Horthy főhadsegéde, majd az első hadsereg parancsnoka volt, tanúvallomásának már a bevezető részében szenzációk­kal szolgált. Elmondotta, hogy már 1944 nyarán megtörténtek a tapoga­­tódzások a fegyverszünet megköté­sére vonatkozóan. Erről a tervről tu­dott a vezérkar főnöke, a két had­sereg parancsnoka, a kabinetiroda főnöke és Horthy főhadsegéde is. Horthy megkezdte tárgyalásait ezek­ .xI. I0II kel a személyekkel. Az előkészítő munka rendkívül lassan haladt, vé­gül a terv elbukott, mert a vezérkar megbízhatatlan volt. A hadseregparancsnokok várták a titkos parancsot, mikor álljanak át a Vörös Hadsereg oldalára. De a pa­rancs csak Miklós Bélához jutott el, a második hadsereg parancsnokának szóló utasítás azonban már elsikkadt a nyilas vezérkari lisztek kezén. Mik­lós Béla szerint elsiették a prokla­máció közzétételét, de ennek ellenére is egész más következményei lettek­­volna a rádiószózatnak, ha a volt kormányzó az utolsó pillanatban meg nem hátrál és befejezett tényként közölte volna a magyar néppel a fegyverszünet megkötésének tényét. Ambrózy Gyulának, a kormányzói kabinetiroda volt , főnökének vallo­mása újabb szenzációval szolgált. Ki­jelentette, hogy a proklamációt ő szö­­vegezte meg és abban az eredeti szö­veg így hangzott, hogy „fegyverszü­netet kötöttem!“ Ambrózy vallomásá­nak további részében kijelentette, hogy a volt kormányzó maga javí­totta át azt a szöveget úgy, ahogyan az később beolvasásra került a rádió­ban. Faraghó Gábor nyugalmazott mi­niszter, szolgálaton kívüli vezérezredes moszkvai kiküldetéséről szólott. Ki­jelentette, hogy a fegyverszünetet megerősítő döntést 1914 október 11-én írka alá Moszkvában. Ha ezt a tényt a proklamáció közti a néppel, sorsunk másként alakult volna. A fegyverszünet részleteinek végrehaj­tására — mondotta Faraghó — úgy egyeztek meg, hogy egy magyar ki­küldött felkeresi Malinovszki marsallt, akinek főhadiszállása ekkor már Sze­ged térségében volt és tőle kapja meg azokat az utasításokat, amelyeket magyar részről végre kell hajtani. OKTÓBER 13. Tárgyalás Malinovszki­­ marsallal Utassy Lóránt nyugalmazott vezér­őrnagy , vallomása élénken rávilágít arra, hogy nemcsak hibák, hanem bű­nös mulasztások is történtek. Utassy október 13-án Szegednél lépte át az­ orosz záróvonalat és Deszken jelent­kezett Malinovszki marcallnál. Az orosz hadseregtábornok két kívánsá­gát fejezte ki. Az egyik az volt, hogy Magyarország mutasson határozott állásfoglalást a fegyverszünet­ kérésére vonatkozóan, ami azt­­jelentette, hogy a magyarok hozzák a világ tudomá­sára, hogy fegyverszünetet kérnek. A másik a Vörös Hadsereg részéről fel­állított követelmény az volt, hogy az illetékesek adjanak pontos jelentést a magyar hadseregcsoportok helyzeté­ről és szervezetéről. Utassy október 14-én, szombaton érkezett vissza a magyar fővárosba. Nyomban a Várba sietett, ahol jelen­tést tett útjáról a volt kormányzónak. Másnap a végzetes október 15-ének délelőttjén jelentkez­ett a vezérkar fő­nökénél és beszámolt útja eredmé­nyéről. Közölte, hogy másnap, októ­ber 16-án reggel 8 órakor neki ismét jelentkeznie kell Malinovszki marcali­nál a magyar kormány válaszával. Utassyt a kormányzóságon tartották, hogy bármelyik pillanatban indulhas­son Malinovszki marsallhoz. Útja azonban halasztást szenvedett, mert nem tudtak megegyezni az illetékesek abban, kit küldjenek vele, aki ismeri a hadseregtestek elhelyezkedését. Közben elhangzott a kormányzói szózat a rádióban, a már ismert szö­vegezésben. A németek megszállták a Várat, amikor is Utassy letartózta­tásba került, így útja Malinovszki marsallhoz végkép elmaradt. OKTÓBER 15. Mi történt a berittálynyi kiáltvány körül Fény derült arra is, hogy milyen események előzték meg a Horthy­­kézirat útját a Vártól a stúdióig. A vallomások szerint a rádió akkori vezetőségének feltűnt, hogy a kéz­iratban javítások vannak. Hlatky Endre akkori miniszterelnökségi ál­­lamtitkár, akinél a kormányzói prok­lamáció másodpéldánya volt, tele­fonon felhívta Klaeffler Istvánt, az akkori miniszterelnökségi sajtófőnö­köt, hogy miért van változtatás a szö­vegben. Haeffler közölte, hogy a kor­mányzó eszközölte a javítást az ere­deti szövegen, mire Illasky átvezette a kézirat másodpéldányán is a javí­tást, amely nagymértékben oka volt a később elkövetkezett tragédiák el­indításának. Végül Vörös János nyugalmazott miniszter, az akkori hon­véd vezérkar főnöke tett vallomást, s igyekezett magyarázni, hogyan fulladt kudarcba a főváros védelmére szánt seregtestett felvonultatása. Északról egy gyalog­dandárt, délről egy lovasdandárt in­dítottak el Budapest védelmére. E Ezek az erők — szerinte — elegendők let­tek volna arra, hogy a németekkel szemben megakadályozzák a főváros elpusztítását. A lovasdandár Cegléd térség­ében állott útrakészen. A gya­­logdandár helyett pedig egy nyilas ejtőernyős­ század érkezett Buda­pestre. Az a körülmény, hogy kit ter­hel a felelősség a védelmi intézkedé­sek megtörténtének elmulasztása miatt, sajnos ezen a tárgyaláson sem nyert tisztázást, bár az igazolóbizott­ság — amely Vattay Antalt nyugdíja­zásra ítélte — ítélete indokolásában leszögezte, hogy ezeknek az erőknek megérkezését az akkori vezérkar fő­nökének, mint a magyar honvédség legfelsőbb parancsnokának kellett volna ellenőriznie. Amikor az ítélet elhangzott és el­hagytuk a tárgyalótermet, az volt az érzésünk, hogy­ itt sokkal többről volt szó, mint egy egyszerű igazolási ügy­ről. E­zek a vallomások vitathatatla­nul történelmi jelentőségűek, melyek­nek jegyzőkönyvei nem szabad, hogy archívumba kerüljenek. M. s. irpi I.* ре ftp Т IT■`$ЗЭ 'и j$ß §§ '**• Ferdefinttő vallomások a fegyverszüneti tárg­yaláscék­­­ról és az el­hízott kivitelezésről- NoTi©a-«sSISát jó~is, olcsó is Podmaniczky-u. 27. József-körót 44-Február 16*án «хг% mi ff délután fél 3 órakor előS EHET p a H 51 $ SZABADOK, " UlPszó pa pu­l fiZ ba“ ISZMLOI!

Next