Dimineaţa, septembrie 1909 (Anul 6, nr. 1985-2014)

1909-09-08 / nr. 1992

Marți 8 Septembrie 190L Serbarea din parcul „Carol I“ — Rezultatul alergărilor — Societatea cicliștilor români „Principele Carol“ a organizat, pentru ei, după -amiază, în parcul „Carol I“ o serbare în onoarea oaspeților bulgari. Cu această ocaziune au avut loc și alergări de biciclete. La orele 3 d. a., cicliștii bulgari în frunte cu membrii societatei cicliste „Principele Carol", s’au întrunit în piața Teatrului, de unde, formînd un impozant cortegiu, cu muzica militară în frunte,au pornit spre expoziție, parcurgînd stradele: Victoriei, Carol, Rahovei și îl iunie. La orele 4 a început serbarea. " Deși se anunțase că d. ministru Haret va onora serbarea ca prezența sa, totuși d-sa n'a putut veni și a delegat pe d. Ionescu, i inspector de gimnastică, a’l reprezenta l’a această serbare. ALERGĂRI DE BICICLETE Alergările de biciclete au avut loc pe aleele principale ale expoziției. Juriul se compunea din d. Ionescu, reprezentantul ministerului de instrucțiune publică,d. Brumăre șicu vicepreședinte al societăței cicliștilor romîni „Principele Carol“, Tancoff din Rusciuk și Ciorbaget din Turtucaia. ALERGAREA DE FOND ' Distanța 20 kilometri dus și întors pînă în comuna Popești-Conduratu. Plecarea a fost la orele 3 și 37. Au luat parte din: Garabet Arseneff, Asinet Cassuiman, ,G. Toinescu, Basilescu, Acelmescu, Stanoof, Stănescu, Ionescu Ștefan, Georgescu St, Dumitru Karlof și Zamfiropol. A fost clasat fiul d. Basilescu, român cari a parcurs dinstanța dus și întors în 40 de minune al doilea Achimescu, al treilea Zamfiropol. Biciclistul bulgar Stanțof ssținînd că a fost Impede,aji pe drum i s'a propus Im match, în urmă însă s'a declarat învins. CURSA DE VITESA / Seria înilia: Distanța 1500 metri 'două tururi. Au luat parte 4 concurenți. Au eșit întîî Alexandru Husar, al doilea Vasilescu Brăila. ■Seria a doua: Aceiași distanță. A eși finul: I. Vintiloiu, al doilea Ernesto Basi. ALERGĂRI PE JOS . '[ Distanța 750 de metri. . Au luat parte 11 concurenți. Rezultatul a fost următorul: 1. M. Negulici, al 2-lea Cristinel. CONCURS DE REZISTENTA O sfoară trasă de 3 romîni de iun capăt și, 3 bulgari de cellalt capăt.. Echipa cari era trasă peste un semn stabilit era declarată învinsă. A cîștigat echipa romînă. CURSA FINALA DE VITEZA Distanța 750 metri cu bicicleta. Au concurat d-nnî: Vintiloiu, Husar, Basi și Cristinel. A eșit întîî Hussar, al doilea Vintiloiu. CURSA DE FOND Distanța 20 de tururi sau 15 kilometri. Au concurat ă bicicliști. A eșit 1 I. Vintiloiu, al 2-lea Brăneanu Ion și al treilea Cristinel Paul. ALERGĂRI DE MOTOCICLE Motoare cu 1 S cai putere distanța: 5 tunuri. Tur-Au concurat d. Magnani conii și Vizintini. D. Magnani la ultimul turnant a căzut, jos și s’a rănit serios la umăr. A fost pansat la societatea de salvare. Motoare cu 3—6 cai putere distanța 10 turul. Au concurat 5 motocicliști, a eșit învingător tniliü Hayek, al doilea Turcofi, jal treilea Henry Flecher. CONCURS DE GIMNASTICA După terminarea alergărilor de biciclete,a avut loc un concurs de gimnastică in fața palatului artelor. Au concurat la ridicări de greută I: d-nii Silișteanu, Manolescu, Mărculescu și Andreescu. Au eșit întîitt d-nii Mărculescu și Silișteanu la ridicări de greutăți. LUPTA Deasemenea a mai avut loc o luptă franceză intre d-nii Mărculescu și Silișteanu. D. Mărculescu a învins pe d. Silișteanu ln 3 minute. D. Ionescu a citit o telegramă din partea d-lui Bellu prin care se scuză că nu poate lua parte la această serrbare și o altă telegramă din partea președintelui cicliștilor bulgari din Sofia. In urmă după terminarea serbarei d. Ionescu, a felicitat re d. Brumărescu, vice-președintele societatei cicliștilor „Principele Carol“ pentru modul cum a organizat această serbare, care, în definitiv a avut un succes cu se pbate de frumos. Un public foarte numeros precum și secretarii legațiunei bulgare a ținut să ia parte la această serbare. învingătorii au fost vin aclamați de publlicull asistemnst. La orele 7 seara serbarea s'a terminat. BANCHETUL CICLIȘTILOR BULGĂRI Aseară a avut loc in sala restaurantului Princiar, un banchet oferit de societate,a cicliștilor român: „Principele Carol ’ în onoarea oaspeților bulgari, au luat parte «52 de persoane ?! "a domnit în tot timpul banchetului un entusiazm de nedescris. Sena toastelor a început'o d. Butnărescu, care a toastat pentru cicliștii bulgari, pentru înfrațirea ambelor societăți sportive și pentru presă, care a dat tot concurs’’' pentru ca primirea oaspeților bulgari să fie cit mai bună. D. Tencoff a mulțumit românilor pentru primirea făcută și pentru dragostea ce o poartă poporului bulgar. .. Niculescu Un Turtucaia a toastat neutru din vis... Pentru presă a toastat d. Brumurescu. Din partea presei a răspuns d. Pl pescurawtu. D. Brumărescu a citit următoarea telegramă trimisă d-lui Tencoff de principele Carol D-lui Tencoff, București Am onoarea vă transmite viile mulțumiri ale alteței sale pentru călduroasele felicitări ce s-ațî adresat cu prilejul sosirei dv., în țară. Adjutant de serviciu, Maior Berindei S a trimis o telegramă de mulțumire d-lui Bellu, președintele societăței cicliștilor romîni.—G. C. Citiți în pag. IV-a: Serbarea vi la Călugăreni.-Crima unui minor. — Crima din mărgineni (Bacău).-Plîngeri. „Adevĕrul“ va publica azi un foarte interesant interview al d-lui Dimitrie Moruzzi, fost prefect al Capitalei, relativ hi afacerea Miclescu-Fischer din Dorohoiți. La 1 Octombrie se vor inecepe in localul Universitatea din București, examenele de capacitate pentru numirea profesoarelor la școlile secundare de gr. I și II de fete și la școlile normale primare de fete. Examenul acesta se va ține pentru specialitatea „părtei literare fără ■ limbele moderne străine“. Pentru limba franceză examenul de capacitate va incepe la 1 Noembrie. D. Popescu Data, veterinar primar al orașului Ploești, confiscind 60 kgr. pastrama de la comerciantul Ghiță Georgescu, a constatat că pastrama a fost cumpărată din Târgoviște și provenită de la animale bolnave. D-sa. va resiza consiliul de higienă al orașului. Ministerul Culteior a trimis tuturor școlilor particulare circulări prin care li se cere să înainteze de urgență orariul și programele de studii pe anul 1909—1910. In legătură cu aceasta ,aflăm că d. G. Simionescu, inspectorul școlilor particulare, vizitează zilnic aceste școli punând în vedere direcțiunilor respective că nimic nu se va schimba din dispozițiunile luate anterior și în ce privește mai ales că limba romînă, să se predea cel puțin 3 ore zilnic. I Atragem atenția ministerului instrucțiune! asupra uzului ce se săvîrșește în școala „Anglo-germană din strada Negustori și cea catolică de băeți din calea Călărașilor cu cărțile, rechizitele ■ și materialele pentru lucrul de mînă. Copiii ce urmează în aceste școli ,sînt ținuți a-și procura cele necesare, numai din depozitele din școală, plătind bine Înțeles prețuri destul de mari. M Mai mulți părinți ne atrag atențiunea că abecedarele și cărțile de citire oficiale tipărite anul trecut deși au acelaș conținut ca cele din anul acesta, nu pot fi întrebuințate cu ușurință, diferind în ce privește paginatura și unele avînd prea mici modificări. Aceasta, fără a ridica nivelul instrucțiunei, este in dauna copiilor și mai ales a părinților, cari sînt siliți a cumpăra cărți noul In fiecare an, deși cele vechi ar mai putea fi de folos a unei alte serii de copii. In străinătate unde edițiunile sînt stereotipate, cărțile, bineînțeles dacă sînt conservate, pot servi un șir de ani constituind o economie însemnată pentru pungile mai modeste. In curînd la ministerul lucrărilor publice se va face o importantă mișcare în serviciul veterinar. Prin punctul de observație veterinară Ungheni s’a exportat în cursul lunei August în Rusia: 768 bovine, 115 baloturi de piei de bovine in greutate de 10130 kgr. Prin același punct s’a importat din Rusia: 29 cai pentru particulari, 3 baloturi de capră, a 36 kgr. și 36 baloturi fină de oaie. Medicul veterinar al circ. Botoșani a supus judecăței pe măcelarul Soare C. pentru că a pus în vînzare carne de porc stricată. In timpul nopței a bintuit o mare furtună in Austro-Ungaria și în Oltenia din care pricină, comunicațiile telegrafice cu străinătatea au fost întrerupte. . ‘. D. Heckscher Otto, fost căpitan în marina daneză de război, este numit in postul de consul de a Il-a categorie (onorar) al Romîniei la Copenhaga, în locul d-lui Thielemann, demisionat. D. Mircea Manoilescu, diplomat al ,școalei de sivvicultură de la Brănești, se primește în corpul silvic al Statului cu gradul de silvicultor asistent, în locul d-lui Rafael Căzănescu, înaintat. MUNTELE DE PIETATE (Sf. Ionică 9) va ține licitație publică pentru vînzarea amanetelor nerăscumpărate cu următorul program: Marți’ 8 (21) Sept. (10—12 tura. și 3—6) Expoziția obiectelor. Mercuri 9(22), (10—12, 3—6) vînzarea prețioaselor (aur, argint, pietre scumpe). Joi 10 (23), (10—12, 3—6) continuarea vînzărei prețioaselor. Vineri 11 (24), (10—12, 3—6) vînzarea efectelor mobiliare (mobile, obiecte de artă, piane, biciclete, mașini de cusut, haine, rufe, armă). D. Conte Annibale Galater di Gepola e Siniglia este numit, în postul de consul de a 11-a categorie (onorar) al Romîniei la Turin, în locul d-lui Cesare Rossi, demisionat. Prin punctul de observație veterinară Galați s’a importat în clipsul lunei August 86876 kg, pește sărat. smwMmMQB sau*tpnmmmwxuBMmm, Ultime informafiinl D. Petre Marinescu, fotograf la Spitalul Colțea, ne roagă să anunțăm că, cei 4000 de lei pe cari ie deținea de la comptabilul moșiei Ciocănești, s-a depus singur la siguranța Capitalei, fără a i se fi făcut vre-o perchiziție. D-nii Gr. Alexandrescu și N. Marinescu-Bragadiru, mari industriași, au donat foc. „Hora“ este 100 lei, în vederea excursiunei pe care această societate o organizează la Viena. Cu expresul Orient de erî au sosilt în Capitală d-ra și d. I. G. Saita, deputat al Capitalei, venind de la Paris și d. Niculescur Dorobanțul, prefect de Ilfov. O nuntă în lumea mare BOTOȘANI, 6 Septembrie.—Azi la orele 2 d. a. s’a celebrat cununia civilă și religioasă a d-șoarei Viorica Văsescu, fiica d-lui George Văsescu, mare proprietar, membru în consiliul superior al agricultural cu domnul Ion Agarici, mare proprietar din Roman. Pentru această nuntă a sosit azi d. prim-ministru Brătianu cu d-na și d. ministru Morțun cu doamna. Cununia civilă s-a celebrat la primărie de către d. primar Lupașcu, cununia religioasă la biserica „Cuvioasa Paraschiva” de preoții Tanasiade și Cernescu. Nuni au fost d. ministru Morțun cu d-na Climescu. Din asistență notez: miniștrii, cu doamnele, d-niî Bagdat, Crăsnaru, Carabatescu, Poni, Luca Ionescu din consiliul superior din București. Climescu profesor, Nicu Gane, Rusovici farmacist din Iași, prefectul Tetzcanu, primarul Marcu din Dorohoist, Constantin și Gheorghe Stroica, Jean Atanasiu din Tulcea, frații Agarici din Roman, Mavrocordat,prefet de Botoșani, dr. Goilav, Savinescu, Smeltz, deputați, Alex. Enacovici, senator, G. Mîrzescu, din Iași, Nicu Arthur Roseti, Mihni Ciulei cu d-na, și d-rele Th. Buzdugan, G. Niculescu, Const.Nicu Ciolac, Pilat Patron, magistrat ,C. Romano, maior Herescu, locot. Varnclas, C. Zamfirescu cu d-na și d-ra, etc. Primul ministru și d. ministru Morțun rămân mîine pentru a inspecta cîteva sate și șoselele județene.— Albu Din Tulcea ISPRĂVILE. D-RULUI BABEȘ In urma actului samavolnic făptuit de medicul orașului, dr. Babeș, care a distrus "averea fabricanților de brînzetuii', anume Mihalache Stoenescu, — căruia ii s’au aruncat peste 3000 kiillgr. brînză telemea, adică 114 putini, brinză care a fost pescuită de barcagii pescări și cel de pe lai diferite șlepuri, fiind apoi vîndută în piață și prin mahalare cu 20-30 bani kilogramul, — și Iani Vergati, — căruia i s'a confiscat cașcaval în valoare de peste 8000 lei și care era să fie aruncat tot în Dunăre dacă nu intervenea comisiunea de medici care l-a convins pe dr. Babeș că cașcavalul este bun și se tac numai bucățile alterate, iar cel bun să-l lase depozitarului, —acești fabricanți au reclamat Camerei de comerț. Camera, cea mai indicată să apere interesele comercianților, a numit o comisiune compusă din d-nii. N. V. Vîrgolici, directorul băncei agricole, lancu Paceff, Mihail Ciortan și Mineiu Marcoff comercianți, totodată a intervenit pe lingă tribunalul local ca să numească experți și din partea sa. Tribunalul, luînd Met de cererea Camerei, a numit ca experți pe d-nii G. Itianu farmacist, Ivan Pavlov și Panaiteachiar dopuso comercianți. In urma expertizei făcută de membrii Camerei de comerț, și experții tribunalului, s-a constatat că atît brînza care a fost aruncată în Dunăre cît și cașcavalul au fost de bună calitate. Totuși marfa a fost distrusă. Fabricanții au acționat în judecată direcțiunea serviciului sanitar, cerînd daune. — Cerbu. PllogSîi Sa îisfacînd cererea cititorilor noștri cari doresc premii mai rare dar mai de valoare, suprimăm cu începere de mîine Luni, premiile zilnice, iar pentru Duminica viitoare 13 Ssiptembrie oferim cititorilor noștri TT‘«Mk «MM M 0% M «t* r» Smm _— — * imm an olu&du m UcUU de 501 lei plus alte diiBcte de valosra cari se vor anunța la timp. Continuăm însă a oferi zilnic cetitorilor noștri bonurile obișnuite, cu cari vor prrticipa la tragerea de Duminică, 15 Septembrie. Păstrați dar bonurile zilnice cari măresc șanse de câștig. ECONOMICE reta pescăriei GALAȚI, 6 Septembrie.— Au sosit 45010 kgr. pește și sat vindut cu următoarele prețuri: Crap 85—55; ciorto-crap 57—31; ciortan 80—37; ciortănică 36—29; șalăl mare 109—62; cîrjaucă 39— 23; plăstică 41—24; avat 32—25; lin 56—32; caracudă 31—22; babușcă 20—16; somn pană 116; iarna 95; iaiphic 90—53; șomotez 50—37; mreană 91—80; cosac 40; nisetru 146—113; știucă 45—22; babița 40; păstrugă 117; cegă 169—155; biban 25—10; albitură 26—15; vIBRAN.A. 6 Septembrie.— Au sosit 15.200 kgr pește și s-a vindut cu următoarele prețuri: Crap 80—55; ciorto-crap 62—34; ciortan 50—22; șalău mare 180; cîrjancă 30; plătică 52—21; avat 38; lin 47—41; știucă 65—22; caracudă 25—22; babușcă 17; somn pană 100; larma 136—132; iaplac 105—53; șomotei 67; mreană 75— 60; nisetru 150—05; morun 83—82; păstrugă 135—110; cegă măre 165— 175; cegă mică 150 -15; oblei 19; biban 27; albitură 34—6. 3 III O veste bună Abonații și cititorii noștril vor primi cu plăcere știrea că în curînd va apare: ALMANAHUL ZIARELOR JEri“ și „ChiBiar pe anul 19X0 Ca și în anul trecut acest almanah va fi împărțit în mod gratuit tuturor abonaților noștri. Din punct de vedere redacțional și tehnic Almanahul nostru va fi compus cu cea mai mare îngrijire și va constitui pentru orice casă o lucrare utilă, interesantă și necesară. Cu toate sacrificiile ce vom face în acest an pentru îmbunătățiri, prețul acestui Almanah, rămîne de 30 bani, pentru ca astfel să poată fi la îndemîna tuturor. Publicitatea Almanahului care este de cea mai mare importanță pentru comercianți și industriași, este încredințată în mod exclusiv Agenției de Publicitate Carol Schulder & Comp. str. Karageorgevici No.18, singura in drept de a primi anunciuri și publicațiuni pentru Almanah și ziarele noastre „Adevĕrul“ și „Dimineața“. Cari sunt adevanttele fraude dela moșia Ciocănești — ANCHETA LA MOȘIE. — VIAȚA LUXOASA A CONTABILULUI. — CHEFURILE CU FEMEILE. — CONTROLUL GESTIUNEI — Niță Gheorghii, contabilul autor al fraudelor de la moșia Ciocănești, a fost dus aialtă ori la moșie, unde a fost confruntat în prezența administratorului plășei respective, cu registrele administrației, din care se constată existența fraudelor. Cu toate probele materiale contabilul a refuzat să recunoască fraudele, susținind că nu i se poate aduce nici o vină. Azi, Niță Gheorghiu, împreună cu actele dresate de anchetă, va fi înaintat parchetului, pentru a se trimite afacerea în insrucție. Din cuprinsul registrelor administrației Ciocănești s-a constatat că fraudele se reduc numai la 25.000 de lei, în loc de 80.000 cum se credea în primul moment, dintre care șapte mii de lei din încasările de pe anul curent, iar restul pînă la 25.000 lei din Încasările ultimelor două luni din anul trecut. Suma exactă nu se va putea stabili decît după efectuarea controlului gestiunei de pe ultimii doi ani, control care se va face de către un inspector financiar delegat de către tribunal, fiind de față și d. Niță Constantinescu, administratorul moșiei. I ni se furnizează iarăși amănunte. - SEMĂNĂTOARELE IN RANDURI CU APARAT DE SEMANAT PRIN LINGURIȚE „GLORIA-DRILL“ REFERINTE: LA D-tVII Coroanei Bunești Domeniul G. Gr. Cantacuzino, fost prim-ministru Alexandru I. Ilargi Loman, Loco Domeniul Iliftiul (Mendl și Cavadia) Anton Enescu, (Dtlga) Ialomița GhițA Stoicescu, Sărulești (Ilfov) Dr. C. Bucșei«escu, Botoșani Garjovan et Gerard, Hanul Conache (Tecuci) Juhanl Ivanciu, Bertad Costache Athanasiu, Voivoda (Teleorman) etc. SUNT ASTĂZI CELE MAI PREFERATE REPREZENTANTA GENERALA: FRAȚI D. CIALICOFI Co. BUCUREȘTI Str. Doimnei, 11 Sucursale: BRĂILA Și CONSTANȚA Pentru abonații noștri Domnii abonați cati doresc a-și schimba adresa sau a reînoi abonamentul pentru a nu fi expuși la intîrzieri în rezolvarea cererii lor sunt rugați ca să trimeată odată cu această cerere și ultima bandă de adresă sub care primesc ziarul. CAPITALA Un copil omorît, de tramway — Marea nenorocire din calea Șerban-Vodă - O mare nenorocire a emoționat era dimineață întreg cartierul Șerban- Vodă. In dreptul oaselor cu No. 15 un copil a fost strivit de către un vagon de tramway care venea dinspre podul Șerban-Vodă, împrejurările în cari s’a produs nenorocirea, sunt cele următoare. Băiatul de prăvălie Neculae Ion Baboi, în etate de 14 ani, din serviciul comerciantului de băuturi spirtoase State Alexandrescu din calea Șerban-Vodă No. 8, fusese trimis de patronul său să ducă marfă la un client. Cum marfa trebuia expediată de urgență, copilul porni nrin eșirea din dosul prăvăliei și, în goană, se repezi spre stradă, voind s-o traverseze. Clădirea în care e instalată circiuma fiind eșită în stradă pină la bordura trotuarului, băiatul nu a avut posibilitatea să observe că, dinspre podul Șerban-Vodă, venea un vagon de tramway. Și, cum i-a lipsit timpul necesar să se ferească, calul de la vagon l’a iubit atît de puternic, încît l’a aruncat pe linia paralelă, pe care tocmai în acel moment venea cu mare viteză un ■alt vagon de tramway. * In clipa aceasta s’a produs nenorocirea, înainte ca băiatul să fi avut timpul să se ridice sau să fie ridicat de vre un trecător, ai fost prins sub roatele vagonului, care l’au tăiat în două. Scena era sfîșietoare. Sîngele curgea în șirone, pe cînd nenorocitul copil scotea strigăte desperate de durere. Pasagerii din vagoanele de tramway și mulțimea de trecători cari se aflau la acea oră pe calea Șerban-Vodă, făcuse cerc în jurul victimei, fără a-i putea da, însă, vre un ajutor. Societatea de Salvare fiind avizată, a sosit imediat la fața locului o ambulanță a societăței "sub conducerea d-lui d-rand Weselly, care a dispus transportarea de urgență a victimei la spitalul Brîncovenesc; pînă în seară, însă, copilul a încetat din viață după cîteva ore de chinuri îngrozitoare. Cadavrul a fost transportat la morgă, unde i se va face azi autopsia.» Parchetul fiind avizat, a dispus imediata arestare a vizitiului Stan Crudu, ordonând în acelaș timp, facerea unei severe anchete, care să stabilească responsabilitățile. Vinovăția vizitiului pare, totuși, exclusă, deoarece acesta, nu avea posibilitatea materială de a opri vagonul și nici nu putea observa copilul, care căzuse pe linia de tramway. După toate probabilitățile, accidentul se datorește unui moment nenorocit, pe care conductorul vagonului de tramway nu-l putea evita. Ancheta se va termina azi, cînd se va lua un nou interogatoriu virijiului, ascultîndu-se și depozițiile cîtorva martori, cari au fost citați pentru azi la comisariatul circ. respective, însărcinat cu anchetarea cazului. Vizitiul Stan Crudu va fi pus azi în libertate, cari dau explicația fraudelor săvîrșite. Contabilul de la Ciocănești, deși era retribuit numai cu o sută de lei lunar, ducea o viață foarte luxoasă în tovărășia cocotelor din Capitală, cu care cheltuia sume destul de însemnate. Avea chiar și o aroantă, o oarecare Maria Pepea din str. Esculap, căreia îi servea o anumită pensiune lunără. Aceleiași femei i-a făcut cadouri în bijuterii, cari reprezintă câteva, mii de franci. Razzia poliției Astă noapte d. Popp, șeful siguranței, împreună cu mai mulți comisari și agenți, au făcut o razzie pe la periferiile Capitalei. Au fost vânați mai mulți vagabonzi și pungași, cari au fost conduși la poliție, unde vor fi țintați pînă mîine, cînd îin urma anchetelor ce se va face, se va dispoza. NEN0R0CIRI-ACCI DENTE — Un împușcat din imprudență. Băiatul Marin Vasilescu, din bulevardul Academiei No. 7, ia fost împușcat din imprudență, de către ferarul Alex. Ionescu, rănindu-l la mina dreaptă. — Funcționarul Stan Marin de la căile ferate, s’a rănit cu un cuțit la genunchiul drept. — In strada Fraților No. 5, copilul Curceanu Neculae a fost lovit la mina dreaptă cu o cobiliță de către un alt copil, cu care avusese o mică ceartă. FAPTE DIVERSE — Două încercări de sinucidere pe ziua de eră. Prima în fundătura Zamfir Anghel, No. 15. Femeia Marița Tudosie a încercat să se sinucidă, fiind o cantitate de trei sute grame de spirt denaturat. Cu aceași cantitate de spirt denaturat a încercat să se sinucidă și funcționarul comercial Frantz Finkelstein din strada Lucaci No. 116. Ambii au fost transportați la spital, unde li s-au făcut spălaturi stomacale. — In șoseaua Grozăvești, colțul scandalurilor din Capitală un scandal care, pentru a fi potolit, a necesitat intervenția poliției. Strungarul Dimitrie Tănăsescu, fiind beat, a încheiat, un chef pe care-l făcuse la circiuma cu No. 88, luindu-și la palme prietenii în tovărășia cărora ciocnise paharele cu vin. — Un început de incendii s'a declarat era la. orele 3 p. m. 1a. casele cu No. 85 din str. Sfinții Voevozi, unde luase foc niște obiecte dintr'o bucătărie. Focul a fost stins de către oamenii de serviciu ai casei. — Ca tn orice zi de sărbătoare, scandalurile și bătăile nu au lipsit nici pe ziua de de azi. Un oarecare Mihai Constantinescu din str. Polonă 77 luîndu-si la ceartă cu bunul sau prieten N. Porumbescu, i-a spart capul. Rănitul a fost transportat la spitalul Colțea. Focurile de revolver s'au repetat și astănoapte in cartierele Dudeș î și Nerva Traian. Mai multi indivizi necunoscuți, eșind din niște localuri de prostituție, au alarmat populația trăgând focuri de revolver. Cu alaiul cuvenit, acești indivizi au fost conduși la circumscripția respectivă. — Ștefan și Ion Munteanu, autorii furtului de la d. inginer Niculescu din piața Bibescu, a fi fost arestați ori de poliția Capitalei. INTRE PUNGAȘI !— Pentru ce le-am luat la ceartă cu cocota aici din calea Victoriei ? — Mi-a stricat afacerea. Fără s'o roage cineva, mi-a... șterpelit..... un provincial pe care-l urmăream de două zile. Unificarea anilor de pensie Prin modificările ce s’au adus legei generale de pensiuni, s’a dat drept tuturor funcționarilor cari au servit la stat, județ sau comună fără rețineri, să verse reținerile cuvenite pentru timpul in care au servit fără rețineri și deci să’șî unifice alții serviți. Cei interesați se pot adresa biroului nostru de informațiuni care le poate da orice lămurire în această chestiune și se însărcinează a îndeplini toate formalitățile necesare. Onorariile biroului sunt moderate. A se scrie; d-lui L. Vornea, licențiat în drept, directorul birotiren de informațiune al ziarului ,,Adevărul“ București str. Sărindar No. 11. Adăughndu-se o marcă pentru răs- Asupra vieței lui Niță Gheorghiu puns DIMINEAȚA ULTIMA ORA Alianța turco-germană Constantinopol, 6 Septembrie — Circulă cu tot mai multă persistență svonul că baronul Marschall de Bieberstein, pe timpul câl a stat la Berlin, a pregătit, cu cancelarul un proect de alianță germano-turcă la care se crede că aderă și Austria. Proectul ar fi fost supus și lui Șefket pașa care ar fi aprobat în întregime din punctul de vedere militar. Marele vizir, care s-a înapoiat de la Brussa, nu și-a spus încă părerea, dar se crede că aceasta va fi favorabilă proiectului. Fără îndoială, o mare parte din tinerii turci ar prefera un acord cu tripla înțelegere, dar vor trebui, probabil, să cedeze influenței partidului militar. Berlin, Septembrie. Svonul după care cancelarul ar fi conferit cu prințul Marschal Bieberstein în privința unei alianțe turco-germane, se dezminte în localitate. Se dezminte de asemeni zvonul după care sosirea lui Mahmut Șefket pașa în Germania ar fi în legătură cu un asemenea proiect. Generalisimul turc n’a venit decit ca, în calitatea lui de militar, să asiste la manevrele germane. Din sursă oficială, se declară că vonul în chestiune e tendențios și nu are alt scop decit de a creia dificultăți Germaniei. UNGURII ȘI LIBERTATEA PRESEI Budapesta, 6 Septembrie. — „Budapesti Hírlap“ reproduce două scrisori ale corespondentului din Paris ale ziarelor „Tribuna” și „Țara noastră” d. Victor Eftimiu, prin care acesta denunță ziariștilor parizieni că libertatea presei nu există în Ungaria pentru jurnaliștii romîni. Ziarul mai reproduce o scrisoare, cu conținut identic, semnată de mai mulți ziariști români din Ungaria. •Comentările cu cari însoțește ziarul unguresc aceste scrisori, se îneleg de la sine. HOLERA ÎN RUSIA Schachnik, (Guvernămîntul Vitebsk), 6 Septembrie. — Epidemia de holeră ia din ce în ce proporții mai mari. Locuitorii mor fără nici un ajutor, dată fiind, lipsa totală de medici. In oraș domnește o panică indiscriptibilă. EȘECUL MANEVRELOR AUSTRIAGE Hamburg, 6 Septembrie.—„Hamburger Nachrichten“ publicat un articol de critică asupra manevrelor din Gross Messeritch. Această critică este cu desăvîrșire defavorabilă armatei austriace. Conducătorii manevrelor au comis mari greșeli. Nu s-a avut suficientă grijă de pozițiunile trupelor și așa fiind mit s’a putut ajunge la rezultatele cari se nimăeau. Articolul se termină cu concluzia că șeful statului major și intendența mai au multe de învățat. SOCIALIȘTII FRANCEZI ȘI CABINETUL BRIAND Paris, 6 Septembrie.— Consiliul național al partidului socialist care se va întruni în Octombrie, va lua in discuție moțiunea votată de consiliul federal al Senei, după care fracțiunea parlamentară este invitată ,să ia o atitudine intransigentă față de cabinetul Briand. Se prevăd dezbateri foarte vii. EXFOZAIĂ Din BRUXELLES DiN 1910 Bruxelles, 6 Septembrie— Din liege s-au anunțat pînă acum 16.000 expozanți, din Bruxelles aproape 25.000. Expoziția din 1910 se va așeza pe un teren de 75 hectare, adică mai muult decît suprafața parcului din Bruxelles. Afară de aceasta se vor edifica numeroase pavilioane în grădini, iar mai multe palate din Bruxelles, Anvers, etc., vor fi puse la dispoziția expoziției. Se prevede un succes fără precedent. ÎMPACAREA INTRE PRINȚUL GEORGE ȘI PRINȚUL ALEXANDRU Belgrad. 6 Septembrie.— Intre prințul Georghe și prințul Alexandru a avut, lo,c ere o scenă de împăcare. Ambii prinți au rămas mai mult timp împreună, convorbind în modul cel mai prietenesc. Prințul George a fost convins să asigure pe fratele säu că toate versiunile despre o campanie pentru reintegrarea în drepturile de moștenitor al tronului, sunt pure născociri. Ceea ce a premers această scenă este foarte, interesant.. Consiliul de miniștri a hotărt să plutească principelui George un apanagiu de 100.000 lei anual. Consiliul de miniștri a mii hotă CANCELARUL GERMAN LA VIENA Viena, 6 Septembrie.— Cancelarul imperiului german Bethman- Hollsweg a sosit azi la orele 8 la Viena spre a se prezenta împăratului Franz Iosef. Cancelarul a fost primit la gară de întreg personalul ambasadei germane din Viena. CANCElARUL GERMAN LA VIENA Viena, 7 Septembrie.—Cancelarul imperiului german, d. de Bethmann- Holweg, a sosit aciartă-scară. Cucerirea aeratulUI ZIBOR AL LUI SANTOSDUMONT Paris, 6 Septembriel— „Santos Dumont“ a făcut azi cîteva experiențe, foarte reușite, cu monoplanul sau. El a reușit să se urce pînă la o înălțime de 17 metri. Coborîrea s-a făcut fără nici un incident. ZEPPELIN III LA STRASBURG Strasburg, 6 Septembrie.— Balonul Zeppelin III 'a sosit azi aci la orele 11 a. m. In nacela balonului se aflau 11 persoane. Comanda balonului o avea inginerul Dur. La orele 4 p. m. balonul a continuat drumul spre Duseldorf. Nu este de semnalat nici un incident , AGITAȚIA CROAȚILOR " Budapesta, 6 Septembrie.Deputații croați cer zilnic autorităților să le dea autorizația de a țina întruniri publice. Cum în aceste întruniri croații vor să atingă și chestia procesului de trădare din Agram,toate ierele lor ai fost respinse. Pe acelaș motiv a fost interzisă și ținerea întrunirei social-democraților. VESUVIUL„ II ERUPȚIE ” Roma, 6 Septembrie. — Puternice zguduituri subterane au prevestit azi o erupție a vulcanului Vesuviul. Populația este extrem de iritată. Vesuviul a aruncat o mare cantitate de lavă; nu este de semnalat nici un accident de persoane. UN TREN ATACAT DE BANDIȚI Petersburg, 6 Septembrie.— Se telegrafiază din Tiflis că o bandă de 20 hot a atacat un tren in cari se aflau grupuiți în valoare de 1.000.000 ruble. Banda de hoți sub conducerea lui Ivanoff a rabuncsit din tren grupuri în valoare de o jumătate de milion de ruble (Lin cari au luat peste 360.000 ruble. UN MONUMENT COMEMORATIV LA MESSINA Messina, 6 Septembrie.—Azi a avut loc Inaugurarea monumentului ridicat în onoarea armatei cari a dat concurs la salvarea victimelor cu ocazia ultimluilui groaznic dezastru. Au azistat toate autoritățile civileși militare precum și consulii puterilor străine. UN EPILOG AL RĂZBOIULUI RUSO-JAPONEZ Petersburg, 6 Septembrie.— Se telegrafiază din Cazan că generalul Bloidhoff care fusese acuzat de fraude comise în timpul războiului ruso-japonez, a fost condamnat de tribunalul militar de aici la 16 luni închisoare de fortăreață. CALATORIA ȚARULUI Yalta, 7 Septembrie. Țarul a sosit aci cu familia imperială și a plecat apoi spre Livadia. CRIMELE POLIȚIEI SECRETE RUSEȘTI Petersburg, 7 Septembrie — Agenția Westink află că șeful poliției secrete din Rusia a fost destituit și o anchetă a fost deschisă în contra lui în urma unei descoperire de bombe, și fiind stabilită culpabilitatea agenților poliției secrete, Mepsin Isr BRAÎLA, 6 Septembrie,.—Neagu Stănescu, și Nicolae Cerbu,ambii din strada Golești No. 10, au fost arestați astă noapte, din cauză că au provocat srcandal. — Nicolae Iepuraș, din strada Grației 66, «, fost arestat, fiind bănuit că a furat o sumă de 200 lei de la tatăl sau. — Musulmanul Asan Memet, bătut grav de către vătaful Tudor Călărașu, a fost trimis spitalului comunal spre lansare. — Nicolae Boțiciu, bănuit că a furat un ceas și diferite obiecte de valoare de la Nicolae Ganeci din strada Ștefan cel Mare 377, a fost arestat. — Sîrbul, Marin Mihai din str. Dorobanț 207, cercînd a fura obiecte din curtea cîrciumarului Nicolae Ștefănescui din strada Galați, colț cu bulevardul Cuza, a fost arestat. • — Dumitru Burlacu, conducător la tramvaiul electric din localitate, alunecînd azi dimineață din vagonul ce-l desservea, și-a zdrobit capul. El 'a fost ti’imis la spitaliil comunal. — Astăzi la orele 9 muncitorii din portul nostru s’au întrunit la sediul asociației lor din strada Zidari, unde au discutat diferite chestiuni referitoare la societatea de ajutor reciproc pe care vresc a o întemeia. Cu toate măsurile luate de către poliție pentru a zădărnici consfătuirile lor, întrunirea a urmat în mod pașnic, terminîndu-se la orele 11 și jum. — Per. GALAȚI, 6 Septembrie.—Trăsura batalionului 3 pioneri, care avea în ea 3 domni ofițeri, a călcat pe strada Traian pe femeia Cristina Panachi, rupîndu-i două coaste. — Au fost arestați Mihail Mihai și Ion Nicolau pentru furturi. — A fost înaintat la spital Alexandru Faiber care și-a rupt o mină pe cînd lucra la uzina de gaz ——A fost arestat sergentul Dumftim Gheorghiu din regimentul 11 Sivret pentru scandal și lovirea serventului major Răducane. — Din eroare s’a anunțat că funcționarul Teodor Ivanoff de lapescăriile statului a fost concediat din serviciu. Totul se reduce la oarecari observații din partea șefului pentru că anumitul funcționar nu se prezentau la birou la orele reglementare. * — Prefectura de poliție a interzis deminaondenelor să stea noapte pe la cafeneaua Comercială.. — Cadavrul unui lucrător a fost pescuit din Dunăre. — A fost înaintat siguranței Ioan Bodancoff, venit fraudulos din Rusia. — Rom. CRAIOVA, 6 Septembrie.— Cui trenul de astăzi dimineață a sosit în localitate d. Theodor», se cretar general al ministerului de culte, ca să reprezinte pe d. Spiru Haret, reținut în Capitală la inaugurarea școalei din com .Cornoșteni. La gară a fost întîmpinsat de prefectul județului, prefectul poliției și comandantul jandarmilor din localitate. Au luat apoi un automobil și au plecat direct la Comoștseni. î —Iancu Theodoru, din strada Poterași a acostat aseară ,pe Ieniceea Anica Stamate, și, fără nici un motiv plauzibil, a luat’o la palme. — Consiliul comunal nu a ținut ședință aseară din cauză că nu i s’a întrunit numărul suficient de membri. — Tudor Lupescu a fost confirmat ca primar al comunei Mischiu—fam. Irin Klasior Luni 7 Septembrie 1909 — Succes senzațional —Siniii MM care pune in scenă tragicul și sîngerosul sfârșit al regelui Alexandru și al nefericitei Draga Mașin Biletele se găsesc de vînzare la Jean Feder și seara la sală Fîfiliiși in Compania Firică Română Conducerea Const. Grigoriu — Luni 7 Septembrie 1909 —■ Se va juca După Divorț (Die Geschiedene Frau) Operetă în 3 acte, tradusă de d-nii P. GUSTY Biletele se vînd la Galeria de Muzică George Degen, Calea Victoriei'50 si Sisterulis Flori Paradisul Capitalei Str. Șelari» BEREA cea mai Bună Halba 40. Tapul 30 Orchestra Conservatorului din Viena ’ Emition ID nemuiau ina iu^ra TEATRU CINEMA Demonstrator I. Kupermann — Luni 7 Septembrie 1909 —• orele 88/4 seara Toate tablourile absolut Koî. Pentru întâia oară în țară Seria I SS Din splendidul program se va remarca IPREGATII SINE RĂZBOINICE ale armatei Serbe contra Austriei vedere luată la fața locului I KK ANI Mare tablou dramatic social de H. Balzac Lucrătoare știind sau dorind a învăța să lucreze la fișiuri găsesc de lucru. Ofertele a se adresa sub „Fișiuri“ la Agenția de publicitate Carol Schulder,Comp., București, Str. Karageorgevici 18. DE VÎNZARE 1) Un Gatiz „Tophani“ nou, neîntrebuințat 24 țolî „Schneiläufer“ cu toate accesoriile, pînze etc. 2) O mașină cu aburi 42— 50 H. P., fabrica „Tangues Codevoort“ Liverpool tot nouă. Doritorii se vor adresa d-lui Isidor Feldstein, str. Labirint 44, sau Vaselor 61, Telefon 10 ! 26 sau 12 I 97. O sufragerie de stejar, complectă pentru 12 persoane ts Vînza FP, 67, Str. Polonă.