Dimineaţa, septembrie 1920 (Anul 17, nr. 5075-5100)

1920-09-18 / nr. 5090

DIMINEAȚA-Sâmbătă 18 Septembrie 1320 *K=3s>. ^ nsr J B| mnffr^ - SOCIETATE ANONIMA ROMANO-OLANDEZA DE îndiguire și Dragaj V — Capital inițial 2S.m0.000 Lei — BRAILA - PROSPECT DE EVULIUNE Este cunoscut tuturor că mai mult de a 12-a parte din suprafața totală a țărei este supusă inundației, și din această cauză nu poate fi folosită. Se cunoaște de asemenea marea fertilitate a acestor terenuri și foloasele ce ar trage satele Învecinate prin scăparea lor de inundație. Azi când lipsa de pământ cultivabil este atât de mult resimțită, necesitatea de a salva de inundație toate aceste terenuri, apare în primul rând ca o necesitate de ordin economic național, care va face ca bogăția naturală a țarei să crească în mod simțitor. Afară de aceasta, lipsa de canalizare a râurilor principale, ca Siretul, Prutul, Oltul și Jiul fac ca România să nu se poată folosi de căile sale naturale de apă, care ar ușura cu mult transporturile interioare la Dunăre. De asemenea legătura Bucureștiului cu Dunărea, printr’un canal, ar decongestiona în cea mai mare măsură căile noastre ferate, căci prin acest viitor canal, s-ar putea face aproape tot importul nostru de mărfuri pentru București și regiunile învecinate, ce ne-ar sosi fie pe Dunăre, din sus, fie pe Mare. Statul de mult a făcut prin Direcția îmbunătățirilor Funciare, diverse studii pentru apărarea de inundații a terenurilor inundabile, dar acestor proecte nu li s-au dat nici un curs din cauza lipsei de fonduri bănești. Acum Banca Generală a Țărei Românești, Banca Țărănească, Banca Franco-Română Banca Brăilei împreună cu un puternic grup de capitaliști români au hotărât înființarea unei Societăți de îndiguire și draga], și în acest scop au cumpărat din Olanda, deja cea mai renumită casă mondială, specială în astfel de lucrări. Cassa W. Kalifs . Casa din Haga un grup important de mașini de cel mai nou model, astfel că lucrările de îndiguire și canalizare, vor putea începe cât de curând. Cassa Kalifs intră în Societate cu o sumă de circa cei 4.000.000 și a pus la dispoziția nouei Societăți, personalul de conducere necesar, căci este tuturor știut că aceste alste lucrări constituie o specialitate a Olandezilor. Societatea a fost constituită prin actul autentic de Tribunalul Brăila, S. I. sub No. 1920 d. a. c., iar tnm>pul ca vital social, de cei 25.000.000 a fost subscris integral de către fondatori. Scopul principal al Societăței, este acel prevăzut în art. 4 din statute și anume: a) A face orice fel lucrări de îndiguire și draga]; de a regula cursuri de râuri și fluvii, pe contul său propriu, pe contul Statului, sau pe al particularilor; b) A lua în concesiune terenurile salvate de inundație , , c) A face orice fel de convențiune relativ la modalitățile executării acestor lucrări; d) A lua în concesiune construirea și exploatarea de tramvaie și căi ferate ce s'au construi eventual pe digurile executate de dânsa, etc. Primul consiliu de administrație numit pe patru ani se compune din următoarele persoane Constantin Comtzescu: Ministru plenipotențiar. I. Mifiinea, fost Ministru, Administrator al Băncii Generale a Țărei Românești. Dr. 8. Costinescu, Administrator al Băncei Generale A Țărei Românești N. Cänstaneanu, fost Secretar General la Ministerul de Interne etc., Ali Alexandrinii, Director General al Băncei Țărănești. N. Berceanu, Administrator delegat al Băncei Franco-Română. Li Ri Onreanu, Administrator delegat al Băncei Brăila. Inginer D. Ghermani, profesor la școala de Poduri și șosele. Ing. N. Poenaru-Jatan, Administrator la I. R. D. P. Ing. I. Vidrașcu. Ing. Al. Maxim, Administrator al Soc. Edilitatea. ■ Jacob Moret, Directorul al Soc. Kalus & Comp. Haga, I. A. Dekker, proprietar de terenuri petrolifere, Ploești. Gogu Negulescu, fost Senator, Ploești. NC. T. Petrescu, fost deputat Brăila. P. Lazaroneanu, fost Senator, Brăila. Șerban I. Răducanu, fost Prefect și Primar la Brăila. Spirit Likyardopoulos, mare industriaș. Philip Rottenberg, armator din Brăila. A. Theodoridi, Director Soc. Nav. Maritime, Adrian Gattorno, Administrator Soc. Nav. Lloydul Român. Di Ci Radacovici, Mare armator. Iar ca cenzori ne domnii: Comandor Emil Maxim, Nicolae N. Jarca, George /. Sadovici, directorul Băncei Brăila Inginer Marino, directorul uzinelor «Lemaitre» din București, și Q. D. Moisescu, avocat. Pentru ca și publicul cel mare să ia parte la această operă mare, ce se întreprinde de societatea de față, fondatorii au hotărât ca din capitalul subscris de dânșii, să dea și subscriptinei publice o parte. Subscripțiunea va începe în ziua de Mercuri 15 Septembrie a. c. și va dura până In ziua de 25 Septembrie a. c. . r La subscriere se va vărsa 30 la sută din capitalul subscris adică câte lei 150 de fiecare acțiune de lei 500 nominal, plus lei 30 drept cheltueli de constituire. Subscrierile se vor face la BUCUREȘTI la: Banca Generală a Țarei Românești, și la sucursalele sale. Banca de Scont a României, și la sucursalele sale. Banca Țărănească. . . Banca Branco-Română, și sucursalele sale din: Giurgiu, Turnu-Măgurele, Alexandria, Roșiori, Câmpina și Slobozia și agențiile sale din Zimnicea, Găești, Pucioasa și Vida-Vlașca. Banca de Petrol, Mine și industrie. IÜ? J £ RAILA: Banca Brăila și Banca Generală a țării Românești. IN TRANSILVANIA: Sibiu: La Banca Albina din Sibiu, Banca de Scont a României. Banca Generală a țării Românești. Brașov : La Banca Generală a Țării Românești: La Cluj: La Banca Albina, Banca Agrară și Banca Vatra. IN BANAT: Temișoară: La Temișana* Institut de Credit. IN BUCOVINA: Cernăuți: Banca de Est. IN BASARABIA: Chișinău: Banca Iașilor și Banca Basarabiei. Consiliul de Administrație își rezervă dreptul de a închide subscripția și mai înainte de termenul fixat, precum și de a face repartițiunea și atribuțiunea acțiunilor așa cum va crede dânsul de cuviință. u wmii V.MISSIRFcC S. A.im# ftw* ■ai—■ Gábriellé Rossntzweig Marca Weinberg LOGODIȚI Craiova București Recepția 1» 19 Septembrie a.c. la locuințe din strada Madona Drau 42. Praov«. 693^ Amat/a Zv/scher Bernhard Sachter 1,0 „OD.Ți Roman Baoäu Felicitările se primesc la d-nul Leon I. Zvnscher Pasagiul Comercial No. 4 Roman. D-L si D-NA Max Edelstein au onoare de a anunța rudele prietenii și cunoscuții nașterea fiicei lor Emanuele Felicitările se primesc Duminică 19 septembrie a. c. ora p. m. la locuința d-lui Ianin Edelstein din Str. Spatarului 14 București 11 Septembrie 1920. Aceasta în locul pri oine, invitat’mni.__ 59^7 CMMLA TOATE SUCURSALELE ii DIN ȚARA Mari reduceri de VEDEREA ÎNCEPUTULUI DE SEZON S ’a reîntors și debutează la ALHAMBJEIA ROLLIN Rest STEAUA FRANȚII Programului grandios cu debuturi noi Casa de biție aisihisă, în permanentă 51661!<> preturi Cele msin legat? «I solida MOBILE "» Depozitul Marco Dattel Kremer cu prețurile ce e mai comrenabFe 28641 Duminică 19 Septembrie cor., are loc întrunirea generală a aderenților clubului din Gafeul Princiar, iar. ln do aiul 1 Str. Carol 62 114FORMAT iUNi/tv Din causa abundentei de materie, Hiottu, ministru plenipotențiar al României in Cehoslovacia . Prin ordinul No. 8167 al prim-pretoratului din Timișoara s'a comunicat siarului „Banatul" că din ziua primirei acestui ordin, se interzice locuitorilor din plasa Lugoj să se aboneze la acest ziar. Din cauza abundenței de antezie, suntem nevoiți să amânăm continuarea foiletonului nostru „Femeia Fatală“ pentru numărul viitor. Primăria comunei București a înființat primul ambulatoriu comunal pentru consultațiuni gratuite atât funcționarilor Primăriei cât și publicului, sub direcțiunea d-rului M. Zambra, începerea consultațiunilor va fi anunțată de Îndată ca amenajarea localului Va fi terminată. Casa Roza La Strada DECEBAL 22 Etaj 1 înștiințează distinsa sa clientelitc’ relntorcându-se din Paris. Cu ultimele modele de Roches și Manteux. Redeschide Atelierul la 20 Septembrie. In urma tratativelor ce s’au urmat la Ministerul Muncii între Direcțiunea Uzinelor „Lemaitre" și delegațiunea lucrătorilor, s’a putut ajunge la un acord asupra condițiunilor de reluare a lucrului. El va fi reluat astăzi. Cu aceste uzine a luat sfârșit conflictul metalurgiștilor. Pe lângă sub-secretariatul de stat al refacerei se va constitui zilele acestea consiliul superior al aprovizionări și refacerei, ce va avea drept atribuțiuni stabilirea directivelor, precum și a da avize asupra chestiunilor diverse ce i se vor supune în materie de refacere și aprovizionare. Mâine la orele 6 p. m. ,membrii comitetului și partidului naționalist democrat din Capitală se întrunesc în localul clubului din calea Victoriei 144. Ori după amiază, pe platoul de la Băneasa a aterizat un aeroplan englez, pilotat de d. H. H. Perry, având ca pasager pe d. R. Wright. Călătorii au venit din Londra, parcurgând această distanță în 16 ore. Adunarea generală a Sindicatului personalului civil din serviciile Armatei, va avea loc Sâmbătă 18 Septembrie ora 5 p. m. în sala Asociației Medicilor din str. Isvor No. 14. Se vorbește persistent de constituirea unei noul Societăți Petrolifere cu un capital de 150 milioane lei. Societatea se va numi „UNIUNEA PETROLIFERA** și iși va publica în curând ProspectuL D§y © stî«i»a" M »gasinului , LUVîh «n nic naratas «?Să arată că In Ciirân îl vor sosi ciirs ultimata nopiți de sezon, o ri vor face o adevărată sensar.e. 1—28656 Din inițiativa societăței „Propășirea“ se va oficia Duminică un requiem la capela cimitirului izraelit din șos. Filantropia. Chez M-me ANGELE Calea Victoriei Passage Comoedia Avant c épari Mllie sol de robes depus SCOLes MOBELES de PARIS 4—-8624 Ultima lucrare a poetului Radu Cosmin, Românii la Budapesta, a apărut. Cuprinzând două volume: Dezrobitorii și In Capitala lui Bela Kuhn. Această lucrare atât de utilă și frumoasă din punct de vedere literar, e o Înălțare sufletească pentru zilele de ruină morală in care trăim și un prinos de mare admirație adus oșteanului român. O recomandăm călduros cititorilor. Printre primele chestiuni ce va discuta acest consiliu este și chestiunea revizuirii prețurilor maximale la alimente, implicit și acelea stabilite pentru restaurante. TistiiT I mirabila revista Sorii" gări Biletele la Feder Asociația generală a presei a primit din partea legațiunei republicei Ceho-Slovaciei în România, următoarea scrisoare pe care o punem în vederea confraților noștri. Domnule Președinte, Comitetul diriguitor al bâlciului de eșantioane din Praga, ne-a cerut telegrafic să invităm în numele său pe reprezentanții presei române, la bâlciul de toamină care a și fost inaugurat și va dura până la 28 Septembrie. Avem onoare de a vă informa prin prezenta despre aceasta, rugându-vă, dacă veți onora bâlciul cu vizita reprezentanților dv. să binevoiți a anunța numele lor la Legațiunea republicei Ceho-Slovace str. Episcopiei 9, pentru a putea pregăti legitimațiile oficiale, menționate în anexă, cari vor fi liberate odată cu viza pașapoartelor. Primiți etc. ANEXA: 1) Cartea de identitate pentru a Înlesni călătoria și șederea la Praga. 2) Legitimația la prezentarea căreia purtătorul beneficiază pe rețelele c. f. Ceho-Slovace, de un tarif redus de 50 la sută și valabil până la 30 Septembrie pentru toate trenurile obișnuite și rapide și toate clasele pentru un drum direct dela stația de frontieră la Praga și înapoi. 3) Insigna oficială în metal a bâlciului, asigurai-va URANIA“ 99 Astăzi se va întruni la ministerul Lucrărilor Publice, comisia parlamentară pentru studierea regimului apelor. Inii mMi ,, Metalica“ se va vinde în localul Bursei de Mărfuri din București, prin licitație publică, Luni 20 Septembrie a. c., ora 10 dim., pentru contul „Prometna-Banka“ A. D. și „Danica” Dionikko Drustvo Za Kemicke Proizvode, societăți din Belgrad, cantitatea de 50 vagoane ulei mineral, viscozitatea 5—500 Celsius cu permis de export, aflate încărcatei în tank flotant la Cerna-Voda, și cantitatea de 100 vagoane petrol distilat lampant cu o densitate de 0.820—0.825 pre kgr., cu permis de export, aflate încărcate în tank staționar la Giurgiu. Chiar la deschiderea stagiunei Teatrelor a fi frapat eleganța Hainelor bărbătești in ce privește colorile și desenurile stofelor, care au fost procurate dela renumita POSTAVARIE EXCELSIOR str. Banca Națională 4. Liga Consumatorilor ține ședință plenară astă seară Vineri ora 4 la liceul Mihai Viteazul str. Știrbey Vodă No. 12. Aflăm cu plăcere că in cercul intim al familiei s'a serbat logodna gentilei și drăgălașei Domnișoare Rachelle Löbel cu d. Max Wasermann coproprietarul firmei Pacific. Felicitările se primesc Duminică 19 Sept. 6—7 p. m. în str. Colonel Orero 34. , «925 ,ai Bt MflSpSC fi* Societate Anonimă CONVOCARE D-nii acționari ai societății „Viața Românească" sunt convocați în conformitate cu hotărârea consiliului de administrație din procesul-verbel No. 5 din 5 Septembrie 1920, să se ntrunească în adunare generală extraordinară la sediul societății în Iași, strada Lăpușneanu No. 33, în ziua de 3 Octombrie 1920, ora 10 dimineața, spre a delibera și hotărî asupra următoarei ordine de zi: 1. Sporirea capitalului social la lei 15 000.000 prin o singură emisiune și autorizarea consiliului de administrație de a-1 spori, prin o simplă deciziune a sa, până la 25.000.000 lei, prin una sau mai multe emisiuni. 2. Modificarea art. 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 22, 23 30, 46, 54, 60, 66, 67, 68 și 75 din statute. 3. Ratificarea cooptărilor în consiliul de administrație a d-lor C. Stere, W. Dinerman și A. Micu Alcalay. 4. Diverse alte chestiuni. D-nii acționari, pentru a putea lua parte la adunarea generală extraordinară, urmează a-și depune acțiunile cu cel puțin 5 zile înainte de ziua întrunirii la sediul societății în Iași și la Banca Moldovei din localitate, iar în țară la Banca Marmorosch, Blank din București, Banca Populară din Pitești, Banca Română de Comerț și de Credit din Praga, București și Centrala băncilor din provincie București. D-nii acționari care au acțiunile depuse sau gajate la Casa de depuneri sau la diferite bănci pot depune recipisele de depunere sau gajare a acțiunilor. D-nii acționari pot fi reprezentați prin alți acționari având dreptul de vot cu procuri nelegalizate după formularul dat de consiliul de administrație, minorii pot fi reprezentați de drept prin tutorii lor sau procuratorii acestora, femeile căsătorite prin soții lor legali, casele de comerț printr’un membru al lor cu delegație specială, societățile în general printr’unul din membrii lor. Procurile vor fi depuse la sediul societății cel mai târziu în ajunul adunării, in cazul când la această dată numărul membrilor nu va fi suficient, conform statutelor, adunarea se va ține irevocabil în ziua de 10 octombrie 1920, ora 10 dimineața, n acelaș local Consiliul de administrare ..VIAȚA ROMANEASCA" Societate anonimă Capital 6.000.000 lei Extras din procesul verbal al consiliului de administrație al societății anonime Viața Românească cu data de 5 Septembrie 1920. 5. Se cooptează ca membri în consiliul de administrație d-nii C. Stere, W. Dinerman și A. Micu Alcalay. 7. Consiliul dă semnătura socială pe lângă acele publicate în „Monitorul Oficar No. 269 din 1920 ș i d-lor W. Dinerman, Ștefan Gheorghiu, A. Micu Alcalay și S. Benveniști. 8. Consiliul decide înființarea unei sucursale în București, care va funcționa sub emblema „Viața Românească“ societate anonimă, sub titlul Librăria Alcalay, și cu sediul în calea Victoriei No. 37. P. Poni, M. Sadoveanu, G. Ibrăileanu Dr. T. Coandă, Ștefan Gheorghiu, Dr. P. Cazacu I. N. Neguț, Petre Iliescu, D. D. Pătrășcanu personal și ca procurator al d-lui G. Alessiu, I. Simionescu-Râmniceanu prin procurator Gr. T. Coandă.