Diósgyőri Munkás, 1965. július-december (8. évfolyam, 27-53. szám)
1965-10-19 / 42. szám
Világ proletárjai, egyesüljetek? A DIÓSGYŐRI NAGYÜZEMEK DOLGOZÓINSÍ H K9NIAPJA • 4»VIII. ÉVFOLYAM, 42. SZÁMÁRA 59 FILLÉR ^.54 ' ' -------------1965. OKTÓBER 19. Sikeresen üzemel az új abroncshengerlő gép A Wagner-féle gépet tájékoztató keretében mutatták be a sajtónak Október 15-én, délután 3 órakor a Lenin Kohászati Művek vállalatvezetősége sajtótájékoztatót tartott a különböző sajtószervek részére. A sajtótájékoztatón részt vettek a vállalat részéről Bozsik Pál, az LKM gazdasági igazgatója, dr. Duvalovszki Zoltán, a beruházási főosztály vezető helyettese, Regécs Emil, a nagykovácsmai gyárrészleg vezető helyettese és Drótos László, vállalati műszaki titkár. A sajtótájékoztatót abból az alkalomból rendezték meg a Lenin Kohászati Művekben, hogy a nagykovácsmai abroncshengerlőgépet most adták át a teljes üzemelésnek. Már augusztus végén megtörtént a próbaüzemelés, amely egy hónapon keresztül tartott, és ez okozta azt, hogy ez a tájékoztató jellegű információ csak most került a nagyközönség elé. Először Bozsik Pál, az LKM gazdasági igazgatója ismertette nagy vonalakban a gép beindulásával kapcsolatos körülményeket, s az LKM dolgozóinak ebben az évben elért eredményeit. Különösen kiemelte az önköltségcsökkentés terén elért kimagasló eredményeket, számszerűleg ismertette a tervteljesítés eredményeit, és néhány mondatban vázolta az LKM dolgozói előtt álló feladatokat. A tájékoztató után Regécs Emil, a nagykovácsmű gyárrészlegvezető helyettese számszerű adatokkal illusztrálta a nagykovácsműben üzembe helyezett abroncshengerlő gépet. Elmondta, hogy a régi abroncshengerlőgép negyvenkét éve látta el feladatát a nagykovácsműhelyben, és ezen a gépen mindössze 800 kg súlyú abroncsot lehetett hengerelni. Élénk színekkel ecsetelte, hogy az új, a Wagner-féle abroncshengerlőgép a 800 kg-os teljesítménnyel szemben 4 tonna súlyt tud hengerelni, és 4,5 méter átmérőjű abroncs elkészítéséig eleget tud tenni a követelményeknek. A gyárrészlegvezető külön kiemelte, hogy amíg a régi abroncshengerlőgép 600 KW áramfogyasztás mellett üzemelt, addig az új Wagner-féle abroncshengerlőgép csupán 400 KW-ot fogyaszt. A tájékoztató további részében elmondotta még, hogy az új gép óránként a megfelelő előkészítés mellett 45 kerékpárabroncsot tud kihengerelni. A legérdekesebb tényező azonban az új gépnél az, hogy amíg a régi gépnél 140 fős létszám kellett, addig az új gép mindössze 90 főt igényel. A sajtótájékoztató után — amelyen részt vett a Magyar Televízió Borsod megyei tudósítója is — a résztvevők megnézték a már üzemelő új Wagner-féle abroncshengerlő gépet. A gép nagyszerűen végezte el feladatát, s amíg a vörösen izzó abroncshengerek forogtak a gépen, a nagykovácsmű üzemvezetőhelyettese elmondta, hogy a gyárrészleg KISZ-tagjai a rekonstrukciónál 1500 órát végeztek társadalmi munkában. Különösen kivették részüket a területi rendezésekben, s azon kívül pedig a kábel megmentéseknél. A közeljövőben az új abroncshengerlőgép bővebbi bemutatására rátérünk, s egy hosszabb riport keretében számolunk be olvasóinknak. JS gyors és hatásos intézkedés folytán a termelés ismét zavartalanul folyik Mint ismeretes, október 13-án délelőtt 11 óra 15 perckor a Lenin Kohászati Művekben üzemzavar történt. A nagyolvasztó gáztisztító berendezéseitől a gázközpontba vezető 2000 milliméteres torokgázvezeték a nagyolvasztói vasúti vágányok és az öntőgép feletti 40 méteres fesztávú szakaszon leszakadt. A vállalatvezetés a belső erők koncentrálásával azonnal megkezdte az üzemzavar elhárítását. Azoknál a berendezéseknél, amelyeknél viszonylag egyszerű volt az olajtüzelésre való átállás, azonnal megtették. Az elszakadt és lezuhant csővezeték eltávolításával egyidőben üzembe helyezték a generátoregységeket, s 14-én reggelre összesen 23 működött. Ennek eredményeképp megindult a normális termelés. A gyár műszaki vezetősége — miután a véglegesnek tekinthető állapot visszaállítása hosszabb időt vesz igénybe — a provizórikus lehetőségek több elgondolását dolgozta ki, és alkalmazta. E munka mögött óriási önfeláldozó munka húzódik meg. Gyors segítség érkezett Ózdról, csővezetékeket szállítottak soron kívül, azonkívül a gyár területén dolgozó külső vállaltok, a Ganz-MÁVAG, az Általános Szerelő Vállalat, valamint a Gyár- és Gépszerelő Vállalat műszaki emberei, dolgozói szintén egy emberként siettek az üzemzavar-elhárítási munkákhoz A vállalat dolgozói közül, a gyár speciális lakatos csoportjai, karimázók, és a gázgyár legjobb szakemberei azonnal megkezdték a helyreállítási munkát, és azóta is becsülettel, szorgalommal dolgoznak. A gyár legjobb ácsai és vasszerkezeti szerelői is szinte minden idejüket a helyszínen töltve, nyújtott műszakban dolgoztak. Részben ennek köszönhető, hogy a súlyos üzemzavar ellenére, éket. 16-án reggelre már normális termelési viszonyok között folytathatták üzemeink a munkát. A vállalatvezetés gyors, átgondolt és ennél fogva hatásos intézkedések következtében, igen hamar úrrá lettek az átmeneti nehézségeiken, és ez a zavar nem fogja csökkenteni a gyár termelési eredményeit. És ami a leglényegesebb: néhány gyorsan múló, gázokozta rosszulléten kívül (főként a kíváncsiak soraiból kerültek ki) sérülés, vagy haláleset nem fordult elő. Csavargyári jelentés Az LKM csavargyárán belül folyó szakmai párosversenyben a csavar, a kengyel, és golyósajtolók 116,9 százalékra teljesítették termelési tervüket. A thrrefond hengerlők valamivel kisebb teljesítményt értek el, 116,1 százalékot, a szegecssajtolók pedig a legjobban dolgoztak, 119,6 százalékra teljesítették átlagosan elmúlt havi tervüket. A csavaranya-sajtolók — az előző hónapokhoz viszonyítva — 111,1 százalékra növelték szeptemberben a havi átlagteljesítményüket, így szintén dicséretet érdemelnek. A csavargyáron belül az elmúlt hónapban az üzemek között folyó munkaversenyben első helyre a melegüzem dolgozói kerültek, miután teljesítményüket 114,2 százalékra teljesítették. Ugyanakkor csökkentették a földgázfelhasználásukat is, ezen a területen 112 százalékos eredményt értek el. A melegüzem dolgozóinak, a selejtcsökkentési kísérletük is igen jó eredménnyel zárult, 191 százalékra teljesítették szeptember hónapban. Műszaki könyvkiállítás 5 a Gépgyárban E Az Országos Műszaki Könyvna Elpok keretében a Diósgyőri Gép- £ £gyár Műszaki Könyvtára az idén is megrendezi az immár hagyománo ngossá váló műszaki könyvkiállíítást. A szakosított tematikus jellegű kiállításon minden szakember megtalálhatja az érdeklődésé- 22 nek megfelelő könyvet. A bel- és külföldi szakkönyveken kívül bemutatásra kerülnek az egyes tématerületekre vonatkozó “ legújabb szakfordítások, szabadai- 22 mi leírások, bibliográfiák, az Or- Országos Műszaki Könyvtár, vala 22 mint a KGM Műszaki Tudományos TM Tájékoztató intézet, témadokumenTizációs kiadványai és egyéb szak- , irodalmi termékek. A vállalat fej- «5 tesztó- , v, ■ • • ín. 3 száz konstrukciós, technológiai és SS műszaki vonatkozású szakirodalmi SS terméken kívül a kiállításon helyet 22 kapnak a technikai alaptudományok, valamint a szakmunkások részére ajánlott irodalom legfrissebb példányai is. A kiállítás és egyben a helyi 22 Műszaki Könyvnapok ünnepélyes 22 megnyitójára október 21-én, csütörtökön délután fél 3 órakor kerül sor a Gépgyár kultúrtermében. Az ünnepségen Hámori Sándor 2 műszaki igazgató megnyitó szavai sjmán dr. Zorkóczi Béla, Kossuth- ZZ díjas egyetemi tanár, a műszaki s tudományok kandidátusa tart elő 5S . adást. A kiállítás előreláthatóan 22 nagy érdeklődésre tart számot, s amelyre a rendezőség a gyár valamennyi dolgozóját szeretettel meghívja. A kiállítást, amely október 21—26-ig tart, megtekinthet2 tik a vállalaton kívül álló érdek-e 2 kődők is. E Meghosszabbították a nyelvtanfolyamra való jelentkezés határidejét A mibe..J.v-si ház La . ■ jsag.i Z közli, hogy a nyelvtanfolyamokra való jelentkezés határidejét október 25-ig meghosszabbította. A “ tanfolyam tandíjat részletekben is be lehet fizetni. Azok az érdeklődők, akik még nem adták be jelentkezésüket, sürgősen keressék fel a művelődési ház titkárságát, ahol a jelentkezéssel egyidejűleg ~ esedékes tandíjrészletüket is befizethetik. ; Nagy felelősség hárul a horizontesztergályosokra. Ez a megállapítás talán még fokozottabb mértékben vitatkozik a Gépgyár legnagyobb horizontgépén dolgozó szakmunkásokra. Mészáros László és váltótársa tisztában vannak ezzel a nagy felelőséggel és munkájuk bizonyítja: jól megállják a helyüket. Kezük alól több exportra menő gép kerül ki, hozzátehetjük, elsőrendű megmunkálási minőségben. . ■ I ■ 'úlllllllltlIiHlllllllillllllllliUlllKlllMflIllllimillililMlBMIimillllllKfl A forradalmi negyedév eseményeiből A finomhengermű dolgozóinak csatlakozása A Lenin Kohászati Művek márkaverseny-irodájára hétről hétre csatlakozási jegyzőkönyvek futnak be, amelyek arról tanúskodnak, hogy a vállalat gyárrészlegei a forradalmi negyedévvel kapcsolatban magukévá tették a durvahengermű dolgozóinak versenyfelhívását. Legutóbb a finomhengermű dolgozóinak csatlakozását rögzítő jegyzőkönyvet kaptuk meg, amely részletesen taglalja vállalásukat. A következőket vállalják: A negyedik negyedéves tervüket 300 tonnával túlteljesítik. Az 1964. évi 3,38 százalékos selejtjüket éves szinten 3 százalékkal csökkentik. Anyagfelhasználásukat ebben az évben a finomsoron 1162 kg/tonnára, a középsoron 1196, a durvasoron 1214, a középlemezsoron pedig 12411 kg/tonnára csökkentik. A vállalásukban szerepelt még az is, hogy a munkásvédelmi szabályok betartásával az év hátralevő idejében igyekeznek a minimálisra csökkenteni a baleseteket. . Sok sikert kívánunk vállalásuk valóra váltásához. Meggyőző, érdekfeszítő előadás volt • • • Komócsin elvtárs látogatása Nagy érdeklődés előzte meg a Gépgyárban Komócsin Zoltán elvtársnak, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága titkárának látogatását. A délelőtti műszak után szinte néhány perc alatt, zsúfolásig megtelt a vállalat B- kultúrterme. Még az erkélyen is álltak az emberek, nagyon sokan részesei akartak lenni annak az élményszámba menő, rendkívül meggyőző, agitatív kül- és belpolitikai tájékoztatónak, melyet Komócsin elvtárs tartott. Az elnökségben helyet foglalt az előadón kívül dr. Bodnár Ferenc, az MSZMP Megyei Bizottságának első titkára, Havasi Béla, az MSZMP Városi Bizottságának első titkára, Manlák István, a nagyüzemi pártbizottság titkára, valamint Gácsi Miklós, a vállalat vezérigazgatója. Manlák István elvtárs megnyitó szavai után Komócsin Zoltán elvtárs emelkedett szólásra. Beszédének bevezető részében foglalkozott népgazdaságunk gazdasági helyzetével. Elmondta, népgazdaságunk az elmúlt időben nagy feladatokat oldott meg, a fejlődés mindennapi eredményünkben is lemérhető. Szólt arról, hogy népgazdaságunk helyzetét nem mindenki látja helyesen. Vannak, akik csak az eredményeket veszik figyelembe, de olyanok is akadnak, akik csak a Gépgyárban hibákon át alkotnak véleményt. Mindkettő helyt eléri. A helyes kommunista és osztályharcos magatartás ezekben a kérdésekben az, hogy józanul mérlegeljük az eredményeket és a hibákat, mert csak ennek a két dolognak az összevetéséből kaphatunk reális képet. Elismerően vélekedett a gépgyári dolgozók munkájáról, az 1965. évi eredményekről. Beszédének további részében aktuális külpolitikai eseményekhez fűzött mélyreható, elemző magyarázatot. A közel két óráig tartó előadását a résztvevők mindvégig nagy érdeklődéssel hallgatták. Fotó: Tófalvi Komócsin Zoltán elvtárs előadói beszéde közben. A hallgatóság nagy érdeklődéssel figyeli az előadást.